Amedeo Molnár
* 24.
1.
1923 Praha
† 31.
1.
1990 Praha
Ve své vědecké činnosti, zaměřené především k dějinám evropské reformace, neztrácel M. hlubší rozměr teologické reflexe. Jeho práce, opřené o kritickou analýzu pramenů, charakterizovalo vědomí odpovědnosti vůči nárokům reformačního bohosloví a úzké sepětí s biblickými a patristickými kořeny. Tolerantní myslitel, otevřený podnětům z nejrůznějších stran, však dobře rozpoznal nebezpečí ideologických schémat i rozmazaného synkretismu módního ekumenismu, přehlížejícího rozdíly křesťanských vyznání. Poučen Kalvínem a valdenskými mysliteli směřoval k naplnění „teologie kříže“ a ve svých studiích zápasil za takový protestantismus, který by neztrácel svůj reformační náboj. Jako historik se v evropském kontextu prosadil svým rozlišením „prvé“ a „druhé“ reformace. Do prvého období zařadil valdenství, husitství a rané bratrství, v druhém dominují evropští reformátoři počínaje Lutherem. Pro „prvou“ reformaci je v M. interpretaci důležitý důraz na autoritu Božího zákona (lex Christi) ve smyslu Ježíšova kázání na hoře, eschatologické očekávání a kritika společnosti nazíraná z postavení chudých. Tzv. „druhou“ reformaci chápe jako bohoslovecky radikálnější (v duchu Pavlových listů zvýrazňuje dar milosti a svobody v zástupné oběti Kristově), ale společensky konzervativnější; M. si byl vědom, že se pragmaticky opírala o „světskou moc“ a nedůvěřovala lidovým hnutím. M. dílo bylo tragickou výzvou varující před dezintegrací protestantismu. Jeho vhled do historického dění neklouzal po povrchu, ale mířil k jádru ozvláštněn přesným bohosloveckým myšlením.
Bibliografie (z díla):
◦
Strážní samota P.
Chelčického,
1945;
◦ Bratr Lukáš,
bohoslovec Jednoty,
1948;
◦ Patrologie v kostce,
1950;
◦ Lístky o mladé církvi,
1952;
◦ Výzva Jana Želivského,
1954;
◦ Českobratrská výchova před Komenským,
1956;
◦ Uvedení do patristiky,
1962;
◦ Čeští bratří a Martin Bucer,
1972;
◦ Dvanáct století církevních dějin (s R.
Říčanem),
1973,
2.
vyd.
1990;
◦ Valdenští.
Evropský rozměr jejich vzdoru,
1973 (též ital.,
fr.,
angl.,
něm.);
◦ Jan Hus testimone della veritá,
Torino 1973 (fr.
Paris 1978);
◦ Slovem obnovená.
Čtení o reformaci (s L.
a N.
Rejchrtovými),
1977;
◦ Pohyb teologického myšlení,
Přehledné dějiny dogmatu,
1982;
◦ Confessio Taboritarum,
Roma 1983;
◦ Na rozhraní věků.
Cesty reformace,
1985;
◦ I Taboriti,
Avanguardia della rivoluzione hussita,
Gli scritti essenziali,
Torino 1986.
Sborníky:
◦ Eschatologická naděje české reformace,
Od reformace k zítřku,
1956;
◦ O Komenského jako theologa,
Dva listy Komenského,
písaře Jednoty bratrské,
Sedm statí o Komenském,
1971;
◦ Česká reformace,
Český ekumenismus,
1976;
◦ O táborském písemnictví,
Studie a texty 3,
Miscelanea 1979.
Časopisecké
příspěvky:
◦ Teologie husitského kalicha,
KřR 1965;
◦ Husovo místo v evropské reformaci,
ČSČH 14,
1966;
◦ Réformation et révolution,
Communio viatorum 1970;
◦ K problému tolerance u Komenského,
Z kralické tvrze 1970;
◦ Poznámka o Komenského teologii,
KřR 1990.
Překlady:
◦ Jan Želivský: Dochované kázání z r.
1419,
1953;
◦ Jan Hus: O církvi (s F.
M.
Dobiášem),
1965;
◦ Husova výzbroj do Kostnice (s F.
M.
Dobiášem),
1965;
◦ Mikuláš z Pelhřimova: Vyznání a obrana Táborů (s F.
M.
Dobiášem),
1972.
Edice:
◦ Husitské manifesty (s F.
M.
Dobiášem),
1980;
◦ Jan Amos Komenský: O sobě (s N.
Rejchrtovou),
1987.
Literatura:
◦
Směřování.
Sb.
k šedesátinám A.
M.,
ed.
N.
Rejchrtová,
1983 (s bibliografií 1939–82);
◦ P.
Spunar: Vzpomínáme prof.
A.
M.,
LtN 1990,
č.
10;
◦ Folia historica Bohemica 13,
1990 (včetně bibliografie 1982–90);
◦ N.
Rejchrtová: O jednom okruhu M.
přátel,
KřR 1991 (včetně bibliografie 1982–90);
◦ ČBS,
1992;
◦ Acta Comeniana 1993;
◦ 75 let EBF v Praze,
1994.
ps