Zdeněk Nejedlý
* 10.
2.
1878 Litomyšl
† 9.
3.
1962 Praha
N. rozsáhlé historické dílo je heuristicky tak bohaté, že se často zastavuje u položení problému na pozadí detailní analýzy doby. Široký historiografický záběr je zřetelný z rozpětí jeho děl, jdoucích od prvních vědeckých prací Mládí mistra Jana z Rokycan (1899) a O české misii Jana Kapistrana (1900) až k vícesvazkovým a minuciózním dílům 20. a 30. let Bedřich Smetana, T. G. Masaryk, Lenin. Zejména v posledních třech monografiích jsou obsaženy zevrubné rozbory dějin české a ruské filozofie 19. a 20. století, které oprávňují charakterizovat N. i jako historika filozofie. Historik filozofie promlouvá i z jeho eseje Nietzschova tragédie. Explicitně se k filozofii vyjádřil v projevu Slovo o české filosofii (1946), v němž mj. pod bezprostředním vlivem právě skončené války zpochybnil hodnoty klasické německé i západoevropské filozofie, a profesionální filozofie vůbec, ve prospěch klasických hodnot české kultury a její světonázorové dimenze. Měl na mysli zejména osobnosti, jimž věnoval literárněvědnou pozornost (B. Němcová, A. Jirásek ad.). Na projevu (vydaném pak tiskem) je zřejmé úsilí spojit dobový komunismus s českými dějinami a českou inteligenci s dobovým marxismem. (Slovo o české filosofii iniciovalo tzv. široké pojetí předmětu dějepisectví české filozofie, které se pak – spolu s přehlížením významu tzv. školské filozofie – prosazovalo do konce 50. let.) Toto úsilí je patrné i z poválečného spisku Komunisté – dědici velkých tradic českého národa. Před filozofií dával N. přednost filozofii dějin, problematice smyslu českých dějin. Složitá cesta N. k socialismu, marxismu a historickému materialismu se vždy kombinovala s principy pozitivistické heuristiky a s romantickým nadšením pro národně obrozeneckou práci. V tomto zápalu se N. nejednou dopustil subjektivních soudů o hodnotách soudobé kultury (např. o Janáčkovi), soudů zvláště problematických v době, kdy zastával státní funkce. Současně mu však nelze upřít účast v zápase o modernost (o Fibicha, Foerstra, Ostrčila). Jeho základní pozitivistická orientace vedla k tomu, že spíše než dějiny tvořícího individua podával podmínky nebo předpoklady k pochopení této tvořivosti.
Bibliografie:
◦
Mládí mistra Jana z Rokycan,
1899;
◦ Zdenko Fibich,
1901;
◦ Katechismus estetiky,
1902;
◦ Dějiny české hudby,
1903;
◦ Poměr zpěvu husitského k hudbě předhusitské,
1904;
◦ Dějiny předhusitského zpěvu v Čechách,
1904;
◦ Počátky husitského zpěvu,
1907;
◦ Otakar Hostinský,
1907;
◦ J.
B.
Foerster,
1910;
◦ Alois Jirásek a jeho Litomyšl,
1911;
◦ Dějiny husitského zpěvu za válek husitských,
1913;
◦ Spor o smysl českých dějin,
1914;
◦ Richard Wagner,
1916;
◦ Mistr Jan Hus a jeho pravda,
1919;
◦ Ernest Denis,
1921;
◦ Otakara Hostinského Estetika,
1921;
◦ František Palacký,
1921;
◦ Vítězslav Novák,
1921;
◦ Spisy menší Z.
N.,
1921–22;
◦ Božena Němcová a Ratibořické údolí,
1922;
◦ Bedřich Smetana,
1924–33;
◦ Nietzschova tragédie,
1926;
◦ Všeobecné dějiny hudby,
1916–30;
◦ T.
G.
Masaryk I–IV,
1930–37;
◦ Otakar Ostrčil,
1935;
◦ Hus a naše doba,
1936;
◦ F.
X.
Šalda,
1937;
◦ Lenin,
1937–38;
◦ Moskevské stati v Československých listech 1943–45,
1946;
◦ Komunisté – dědici velikých tradic českého národa,
1946;
◦ Boje o nové Rusko,
1948;
◦ Dějiny Sovětského svazu,
1948;
◦ Sebrané spisy 1–51,
1948–56 (nevydán sv.
18 a 32–34);
◦ Čtyři studie o Aloisu Jiráskovi,
1949;
◦ Dějiny národa českého I,
1949–55;
◦ Masaryk ve vývoji české společnosti a státu,
1950;
◦ Nedělní epištoly,
1954–56;
◦ Kniha o kultuře,
1955.
Časopisecké
příspěvky:
◦ Slovo o české filosofii,
Var 1950,
reed.
FČ 1978.
Literatura:
◦ Bibliografie díla Z.
N.,
1959;
◦ Bibliografický přehled samostatných publikací Z.
N.,
1972;
◦ Z.
N.
1962–1978 (Výběrová bibliografie),
1978;
◦ Bibliografie Z.
N.,
1980.
◦
H.
Doležil: Spisy Z.
N.
o zpěvu husitském,
1917;
◦ M.
Matoušek: Z.
N.,
1928,
rozšíř.
1938,
fr.
1953;
◦ Sborník prací k padesátinám Z.
N.
1878–1928,
1929;
◦ O Z.
N.
(Stati a projevy k 60.
narozeninám),
1938;
◦ V.
Pekárek: Z.
N.,
1948;
◦ O Z.
N.
(Stati a projevy k 70.
narozeninám,
se studií L.
Svobody Z.
N.
jako filosof),
1948;
◦ J.
Jiránek: Z.
N.
učitel mladé generace,
1952;
◦ SPFFBU 1953;
◦ Z.
Nejedlému ČSAV (se studií L.
Svobody Z.
N.
a dějiny české filosofie),
1953;
◦ A.
Sychra: Estetika Z.
N.,
1957;
◦ Z.
N.
dnešku,
1957;
◦ Pocta Z.
N.,
UP 1959;
◦ J.
Kojzar: Pedagogické dílo Z.
N.,
1964;
◦ Na paměť Z.
N.,
1966;
◦ F.
Červinka: Z.
N.,
1969;
◦ J.
Dvořák: Z.
N.
a nová česká literatura,
1969;
◦ J.
Popelová: Z.
N.
a pojetí české kultury,
1972;
◦ Z.
N.
Doba – život – dílo,
1975,
přeprac.
1978;
◦ Tvůrčí odkaz Z.
N.
(např.
se studiemi M.
Kopeckého Z.
N.
a česká literatura od konce husitství do Bílé hory,
D.
Jeřábka Z.
N.
a česká literatura),
1978;
◦ M.
Blahynka: Novinář Z.
N.,
1979;
◦ Z.
N.
(Velké osobnosti FF UK),
1980;
◦ V.
Král: Z.
N.
a Gollova škola,
1981;
◦ M.
Ransdorf: Z.
N.,
1988.
Časopisecké
příspěvky:
◦ F.
Krejčí: Fakty,
faktíky,
faktíčky,
ČM 1928;
◦ F.
X.
Šalda: Největší zážitek tvůrcův jest – jeho dílo,
Šaldův zápisník 1928–29;
◦ F.
X.
Šalda: Masaryk v pojetí Z.
N.,
Šaldův zápisník 1932–33;
◦ J.
Hrabák: Poučení z díla Z.
N.
o starší domácí tradici,
Slovo a slovesnost 1953;
◦ K.
Krejčí: Z.
N.
a slovanské literatury,
Slavia 1953;
◦ F.
Vodička: K vývoji Z.
N.,
historika české literatury,
Slavia 1953;
◦ J.
Popelová: Z.
N.
– mistr dialektické metody,
FČ 1953;
◦ M.
Machovec: Z.
N.,
FČ 1958;
◦ J.
L.
Fischer: Z doby Varu,
Václavkova Olomouc 1963;
◦ M.
Matoušek: Mládí kolem Varu Z.
N.,
DaS 1966;
◦ P.
Čornej: Počátky vědecké práce Z.
N.
a její teoretická východiska,
Zprávy AUK 1984;
◦ V.
Hradská: Filosofické aspekty vztahu Z.
N.
k českému divadlu,
Tvorba 1984;
◦ P.
Čornej: Vztah Z.
N.
ke kulturním tradicím 19.
století,
in Povědomí tradice v novodobé české kultuře,
1988;
◦ L.
Hanzal: Z.
N.
bez legend,
Od trstenické stezky 1992;
◦ P.
Čornej: Podivná cesta „vzhůru“.
Portrét Z.
N.,
LN 1993;
◦ K.
Bauer: Několik poznámek literárněhistorických aneb Z.
N.
hlas rozumu,
Tvar 1995.
ss