Stanislav Kostka Neumann
* 5.
6.
1875 Praha
† 28.
6.
1947 Praha
V samém počátku N. myšlenkového vývoje byla aktivita v pokrokovém hnutí 90. let 19. století s jeho odporem vůči mladočeské politice i se vzrůstající distancí k sociální demokracii. Podněty a výraz pro svůj radikalismus nalezl v aristokratické symbolisticko-dekadentní orientaci Moderní revue (zal. r. 1894), byla mu „krajní levicí duchovní a literární“. Výrazný vliv měly názory F. Nietzscheho, který pro generaci 90. let představoval symbol vzpoury, revolty i úsilí o novou renesanci a přitahoval svým individualismem a antiklerikalismem. Odezvu měl rovněž S. Przybyszewski se svým kultem satanismu a erotismu, což se promítlo zejména v N. básnické tvorbě. Politicky formující byly pro N. názory teoretiků anarchismu svým radikalismem a zpočátku zejména individualismem (M. Stirner, A. Retté, Zo d' Axa), později představitelé komunistického anarchismu (P. Kropotkin, J. Grave). Filozofickou a sociálně politickou orientací konce 90. let a přelomu století byl individualistický anarchismus (v hnutí dobově označovaný jako neodvislý socialismus), odmítající každý stát, parlamentarismus, boj politických stran, aktivně vystupující proti nacionalismu i dobovému vlastenčení, proti klerikalismu i náboženství. Idea anarchie znamenala „souhrn politicko-sociálních a mravních poznatků, založených na požadavku neomezené svobody individua“ (1897). Anarchismus pro N. představoval úsilí o univerzální emancipaci společnosti založené na úplné svobodě každého individua. Filozoficky se N. pokoušel nalézt své stanovisko v syntéze tří dosud jednostranně akcentujících směrů: romantismu, který „zdvihl právo fikce proti realitě a vnější pravdu individua proti prostředí“, pozitivistického naturalismu, který „zdvihl realitu proti fikci, prostředí proti individuu“, a „krajních směrů moderních, (jež) zdvihly opět individuum s jeho pravdou vnitřní, proti prostředí a vnější realitě“. N. angažovanost v anarchistickém hnutí postupně korigovala aristokratickou a individualistickou výlučnost myšlenky motivované zejména uměleckou svobodou, postojem etickým i estetickým. Jeho teoreticko-praktický postoj se vyvíjel směrem k sociální zainteresovanosti, ke kolektivistickému, resp. komunistickému anarchismu, reprezentovanému zejména P. Kropotkinem a J. Reclusem. K základnímu obsahu tohoto postoje patřil požadavek radikální emancipace společnosti sociální revolucí, „dokonalým převratem společnosti ve smyslu volného, anarchistického komunismu“ (1902). Se stejnou rozhodností odmítal ideologii a praxi všech politických stran, včetně sociálně demokratické, neboť „státotvorný, autoritářský a parlamentní socialism ... ohlupuje a znemravňuje četné své přívržence“ (1902). S odstupem myšlenkové a prakticko-politické zkušenosti shrnul N. své postoje v sérii časopiseckých statí, jež pak vydal v souboru Socialismus a svoboda (1909). V syntetizující podobě formuloval základní stanoviska svého komunistického anarchismu, jehož ústředním pojmem je svoboda. Přišel s myšlenkou „českého socialismu“ jako konkretizací anarchismu v českém prostředí s jeho národnostní otázkou a charakterizoval ho jako kulturní, pokrokový, racionální a nedogmatický. Současně s tím a vedle vlastního básnického díla se věnoval i teoretickým otázkám umělecké tvorby, místa umění a umělce ve společnosti (soubor Přede dveřmi Pantheonu, 1911). Jeho přírodní materialismus, motivovaný moravským pobytem (Řečkovice a Bílovice nad Svitavou), se utvářel v kontrastu s městským prostředím Prahy, jejího společenského a politického života. Když se formovala česká předválečná avantgarda, usiloval o orientaci v soudobém umění a o nalezení „soudobé krásy“. Uchvátila ho tehdy také filozofie Bergsonova. Své názory shrnul v souboru Ať žije život (1920).
Ve spojitosti se sociálně politickým vývojem se zabýval i otázkami umění. Kolem Června soustředil mladou uměleckou generaci, která se hlásila k socialismu a proletářskému umění. Prizmatem anarchismu sledoval soudobou uměleckou a politickou situaci, avšak připouštěl v něm jistý kompromis: bázi národního státu. A očekával socialistickou přeměnu československé společnosti. Současně věnoval pozornost ruské revoluci a snažil se diferencovat mezi jejím smyslem, jenž akceptoval, a formou, kterou odmítal (1919). Dosud jasně diferencoval mezi hlavními proudy moderního socialismu: směrem autoritářským („bolševism“) a směrem svobodářským („komunism volný“), k němuž se hlásil (1919). Přes dobové opojení národním státem odmítal nacionalismus. Stále výrazněji se však jako problém ukazovala praktická otázka socialismu: může-li se idea anarchismu (komunismu svobodářského) realizovat vedle stávající reality komunismu autoritářského (státně socialistického), či je-li možné najít smír mezi oběma (1919). Již v r. 1919 uznával N. oprávněnost i jiných koncepcí socialismu. Připouštěl, že sociální demokracie je „relativně nejsocialističtější“ a konečně se vyslovil pro leninský socialismus, „třebaže je tak nepřátelský anarchistické ideologii“. N. negoval veškeré své anarchistické postoje: „Jen metodou ruského komunismu na podkladě marxistickém možno socialismu přejíti od teorie k činům“ (1921). V dalším vycházel z této politické a světonázorové pozice. Zabýval se otázkami proletářské kultury a proletářského umění, vztahem komunismu a umění v průmyslové civilizaci, umění a společnosti. Jeho pojetí této problematiky se utvářelo pod vlivem myšlenek Gorkého, Lenina, Lunačarského a Majakovského. Orientoval se na kulturně politickou, literárně estetickou a literárně kritickou publicistiku a rozpracovával teorii socialistického realismu. Ve druhé pol. 20. let se věnoval více vlastní literární tvorbě a psaní popularizačních kulturně historických, sociologických a etnologických prací (Dějiny lásky, 1925–27; Maximilian Robespierre, 1927; Francouzská revoluce, 1929–30; Dějiny ženy, 1931–32). Vracel se i k námětům memoárového charakteru (Vzpomínky, 1931). Ve 30. l. zůstávala v centru jeho pozornosti otázka dobových sociálních konfliktů, důraz na vlastní angažovaný postoj umělce na straně dělnictva, odmítání intelektualismu a obhajoba ruské politické reality před kritikou stalinského teroru (Československá cesta, 1934–35; Anti-Gide neboli optimismus bez pověr a iluzí, 1937). Od počátku 20. let, kdy se přihlásil k marxismu, setrval až do konce svého života na politické pozici komunismu a z tohoto zorného úhlu rozvíjel i své kulturně politické, literárně estetické a literárně kritické názory.
Bibliografie:
◦
Socialismus a svoboda,
1909 (Stati a projevy II,
1966);
◦ Přede dveřmi Pantheonu,
1911 (Stati a projevy III,
1969);
◦ Politická episoda,
1911 (Stati a projevy III,
1969);
◦ Ať žije život! 1920 (Stati a projevy IV,
1973);
◦ Krise národa,
1930;
◦ Vzpomínky,
1931;
◦ Anti-Gide neboli optimismus bez pověr a iluzí,
1937;
◦ Umění a politika I,
Sebrané spisy 19,
1953;
◦ Umění a politika II,
Sebrané spisy 20,
1956;
◦ Stati a projevy I (1893–1903),
Spisy 2,
1964;
◦ Stati a projevy II (1904–07),
Spisy 4,
1966;
◦ Stati a projevy III (1908–11),
Spisy 5,
1969;
◦ Stati a projevy IV (1912–17),
Spisy 7,
1973;
◦ Stati a projevy V (1918–21),
Spisy 9,
1971;
◦ Stati a projevy VI (1922–29),
Spisy 11,
1976;
◦ Stati o umění a politice,
1979.
Literatura:
◦
F.
Kautman: S.
K.
N.: Člověk a dílo (1875–1917),
1966;
◦ J.
Lang: Neumannův Červen,
1974;
◦ V.
Tomek: Ideologie českého anarchismu,
1988;
◦ Antologie,
1989;
◦ V.
Tomek: Český anarchismus 1890–1925,
1996.
vt