Arne Novák
* 2.
3.
1880 Litomyšl
† 26.
11.
1939 Polička
Metodickým myšlenkovým východiskem N. vědecké práce byla jeho průprava v pražské i berlínské pozitivistické škole (Jan Jakubec, Jaroslav Vlček, Arnošt Kraus, Erich Schmidt). Vedle toho však na něho působily sociologické postupy Hippolyta Taina, estopsychologie Emila Hennequina a povahokresebné mistrovství Sainte-Beuva. Vliv F. X. Šaldy přispíval u mladého N. k postupnému odklonu od pozitivismu a vedl jej k duchovědným metodám, jak je poznal zejména v díle Wilhelma Diltheye a Benedetta Croceho. S porozuměním se stavěl také k teoretickým principům Ferdinanda Brunetièra, kladoucího důraz na vývoj literárních druhů. Z hlediska historického hlásil se zejména ke dvěma osobnostem evropské a české kritiky – G. E. Lessingovi a Josefu Dobrovskému. V českých kulturních dějinách zdůrazňoval během let stále více myšlenku národní tradice; po nejedné stránce se sbližoval s historickou koncepcí Josefa Pekaře, přijímal však i některé podněty T. G. Masaryka. V l. 1936–39 dovršil (za autorské spoluúčasti Jana V. Nováka) své největší dílo Přehledné dějiny literatury české od nejstarších dob až po naše dny. Jejich první verze (Stručné dějiny literatury české) vyšla v r. 1910, další rozšířená vydání 1913 a 1922. Dílo podává výklad dějin naší literatury od staroslověnských počátků až do doby N. smrti; je mj. doplněno i přehledem duchovědných oborů a zahrnuje i literaturu slovenskou, tvorbu pro mládež, novinářství, časopisectví i ústní slovesnost. Nad významem tradičních hodnot pro současnou českou kulturu se N. zamýšlel zvláště intenzivně v knize Duch a národ (1936). Důrazně odmítal nacistické učení o nadřazenosti ras a národů; pojem národa určují podle N. především hodnoty mravní a duchovní. To vyplývá např. z úvahy Národ a plémě, ale také z eseje Duše Brna a jeho kultura slovesná, která je vyznáním N. přijatého moravanství a v níž N. odkrývá problematiku českoněmeckých vztahů v Brně a zamýšlí se nad povahou národního vědomí a české národní kultury v hlavním moravském městě. – Svědectvím N. statečného postoje v l. 1938 a 1939 je posmrtně vydaný svazek Zoufalství a víra (1947; ed. a doslov J. Nováková, předmluva J. Stránský) obsahující N. rektorské projevy, v nichž nabádal celou akademickou obec k důslednému postoji proti tlaku fašismu a posléze proti nacistické okupaci našich zemí.
Bibliografie:
◦
P.
Antošová,
L.
Čuprová,
Z.
Havránková,
V.
Lišková,
O.
Mach,
B.
Novák: Soupis vědecké a kritické činnosti A.
N.,
1940 (vyšlo nákladem Pražského lingvistického kroužku s podporou ČAVU);
◦ Motivy ze spanilé země svatosti a umění,
ed.
J.
A.
Drégr,
1940;
◦ J.
Heidenreich: A.
N.
cesta k osobnosti,
1940;
◦ A.
Pražák: A.
N.,
1940;
◦ Sb.
Strážce tradice,
ed.
J.
Horák,
A.
Pražák,
J.
Heidenreich,
1940;
◦ Sb.
Za A.
N.,
ed.
I.
Liškutín,
1940;
◦ Sb.
Morava A.
N.,
ed.
I.
Liškutín,
1941;
◦ J.
Mukařovský: A.
N.,
literární historik a kritik.
Kapitoly z české poetiky I,
1948;
◦ D.
Jeřábek: A.
N.
and his Conception of Tradition in Czech Literature,
Die Welt der Slaven (Köln – Wien) 1972;
◦ J.
Štěpánková: Literárněhistorické dílo mladého A.
N.,
Česká literatura 1989;
◦ B.
Svadbová: A.
N.
ve světle svých listů,
Česká literatura 1989.
dj