Zdeněk Novotný
* 13.
2.
1949 Vsetín
Zájem o teorii poznání spolu se studiem angličtiny jej přirozeně přivedl k britské empirické filozofii, se kterou se mohl seznamovat v originále. Zaujal jej G. Berkeley, ale zejména D. Hume, jeho noetická skepse a kritika některých pojmů a principů, obecně akceptovaných nejen metafyzikou, ale vědou vůbec. Touto problematikou se zabýval i ve své diplomové práci, kterou vzhledem ke zrušení katedry filozofie v procesu tzv. normalizace napsal v angličtině pod záštitou olomouckého anglisty prof. Jaroslava Macháčka a katedry germánské a anglické filologie. Rigorózní práci Hume's Theory of Knowledge in his Treatise of Human Nature and Enquiry Concerning Human Understanding obhájil r. 1977 v Brně u prof. Josefa Macháčka, s nímž dané téma konzultoval už začátkem 70. let, v době jeho přednáškové činnosti v Olomouci. V r. 1978 absolvoval půlroční studijní pobyt na Moskevské státní Lomonosovově univerzitě, kde vzbudil rozruch svou metodickou prací o stavu výuky filozofie na vysokých školách v ČSSR, a to konstatováním rapidního poklesu její úrovně po ideologických prověrkách po r. 1968. Naproti tomu značného ocenění se dostalo jeho odborné práci o Humově pojetí prostoru a času, jejímž výsledkem byla obhajoba plánu a osnovy kandidátské dizertace. V Československu 80. let však bylo humovské téma pro studium ve vědecké aspirantuře nepřijatelné. V r. 1989 mu brněnský profesor W. Smrčka umožnil dosáhnout kandidatury věd ve filozofii jazyka na FF MU. Po doporučení rektora UP prof. J. Jařaba a následném konkurzu získal Masarykovo stipendium k půlročnímu pobytu na katedře filozofie, logiky a vědeckých metod Školy ekonomie a politických věd univerzity v Londýně. Tam se ve šk. r. 1990–91 vrátil k Humově filozofii poznání, ze které se r. 1993 habilitoval na FF UP (po kratším studijním pobytu na univerzitě v Hullu). Jeho humovský seminář, který vedl v letech 1992–95, představoval ojedinělý počin v atmosféře převládajícího zájmu o fenomenologii a postmoderní filozofii. N. práce ukazují, že Humovým hlavním a filozoficky relevantním dílem je „Treatise“ (dosud nepřeložený do češtiny), nikoli známé a populární „Enquiry“ (přeložené jako „Zkoumání“), a dále přesvědčují o tom, že skeptické argumenty D. Huma nic neztratily na své síle – navzdory všem pokusům vyrovnat se s nimi: počínaje Kantem a konče Popperem.
Bibliografie:
◦
Hume's Theory of Knowledge in his Treatise of Human Nature and Enquiry Concerning Human Understanding,
1976;
◦ O sostojanii prepodavanija i izučenija filosofii v techničeskom vuze v ČSSR,
Moskva 1978;
◦ Kritika teorii prostranstva i vremeni v filosofii Davida Juma,
Moskva 1978;
◦ Filosofické aspekty jazyka a jejich místo v základních světonázorových koncepcích,
1988;
◦ Filosofie poznání Davida Huma a její současná reflexe,
1992;
◦ Základy filozofického myšlení,
1995.
Sborníky:
◦ The Problem of the Relation between Book I of Hume's Treatise of Human Nature and his Enquiry concerning Human Understanding,
Rozum i intuicja,
Katowice 1994.
Časopisecké
příspěvky:
◦ Some Problems of Space in Hume's Treatise and Enquiry,
AUPO 1993;
◦ Filozofie,
etika a zákony,
LN 10.
8.
1993;
◦ Angloamerický konstitucionalismus,
Žurnál UP 1993,
č.
33–34;
◦ Metafyzické rysy pojetí subjektu ve filosofii J.
L.
Fischera,
AUPO 1994;
◦ Krize,
svoboda a řád,
Žurnál UP 1994,
č.
29.
on