Jiří Pešek
* 7.
6.
1929 Praha
† září 2004
Od hegelovského kongresu v Salzburgu byl v pravidelném kontaktu s Ústavem pro filozofii na univerzitě ve Vídni (tehdejším přednostou ústavu byl profesor Erich Heintel) a účastnil se jeho mezinárodních filozofických sympozií v rakouském Zwettlu. Na podzim 1967 absolvoval tříměsíční vědeckou stáž ve zmíněném ústavu ve Vídni. Doma orientoval své přednášky a semináře zejména k problematice husserlovské fenomenologie a Heideggerovy fundamentální ontologie. Po srpnu 1969, v době nedohledné perspektivy normalizačního útlaku, se orientoval na využívání každé, i velmi omezené možnosti udržet zbytky nezávislé školní výuky filozofie. V prvních letech po r. 1969 pokračoval ve speciálních seminářích s husserlovskou problematikou temporality a podařilo se mu vydat (jako skripta) překlad Husserlových Přednášek o fenomenologii vnitřního vědomí času (1970). Po vynuceném odchodu profesora Ludvíka Svobody a odstranění profesora Karla Kosíka a profesora Jana Patočky a po prudkém zpřísnění ideologické kontroly veškeré výuky došlo k rozmachu soukromého vyučování v tzv. bytových seminářích. S řadou svých kolegů se stal stálým účastníkem jedné z početných seminárních skupin, které kolem sebe soustředil Jan Patočka. Svůj vlastní bytový seminář soustředil na díla E. Husserla a M. Heideggera a na širší sousvislosti této moderní tradice. Badatelsky se věnoval problematice mladohegelovského radikalismu a mladého Marxe. V r. 1990 vydal první díl Výboru ze spisů mladohegelovců. Hlavním předmětem jeho zájmu však zůstala filozofie temporality. Pro potřeby mezinárodního filozofického sympozia ve Zwettlu v r. 1986 připravil studii Der tätige Mensch und die Zeit. Téže tematiky se týkají i jeho monografie Činný člověk a čas. Studie k účasti času na bytí ve filosofii německého klasického idealismu a Filosofické proměny času ve vztahu k bytí a jeho možnému smyslu. Po 17. listopadu 1989 se snažil přispět k prosazení nových forem studia, ke svobodě volby a utváření studijních programů a jejich realizace. V říjnu 1994 odešel do důchodu.
Bibliografie:
◦
Přehled dějin filosofie II.
Teorie o společnosti,
s J.
Peškovou (skriptum),
1962;
◦ Dejiny sociálnych teórií I,
s F.
Mihinou (skriptum),
Košice 1980;
◦ Dialektika dělby práce.
Sebestrukturace a perspektivnost člověka,
1966;
◦ Filosofické proměny času ve vztahu k bytí a jeho možnému smyslu.
Příspěvek k dějinám ontologického smyslu a poslání temporality,
1995.
Sborníky:
◦ Mladý Engels a počátky Marxovy filosofické kritiky politické ekonomie z r.
1844,
K šedesátinám Ludvíka Svobody,
AUC 1963;
◦ Dialektika člověka a kategorie dělby práce,
K šedesátinám J.
Popelové,
AUC 1964;
◦ K metodologickému významu souvislosti kategorií společenská skutečnost,
společenské bytí a vědomí pro speciální společenské vědy,
Karel Marx 1883–1983,
1985;
◦ Der tätige Mensch und die Zeit.
Ein Versuch der Andeutung grosser Entwicklungsetappen,
die auf die moderne Lage der menschlichen Zeitlichkeit hinauslaufen,
Philosophische Probleme der Zeit,
1987;
◦ Cesty ke světu ve filosofii Martina Heideggera,
Cesty moderní filosofie,
1992;
◦ Konec ontologie ve filosofii Martina Heideggera,
Konec ontologie? 1993;
◦ System und Freiheit.
Zu der Anfangsstufe der sog.
Kehre in Heideggers Entwicklung der Voraussetzungen eines philosophischen Systems,
Letzbegrundung als System,
Bonn 1994.
Časopisecké
příspěvky:
◦ K filosofickým problémům času u Marxe,
AUC 1969;
◦ Zum materialistischen Charakter der Auffassung des menschlichen Handelns bei Karl Marx ,
AUC 1974;
◦ K otázce filosofických předpokladů Kantovy ideje obecných dějin,
FČ 1974;
◦ K ontologické povaze „agere“ jako předpokladu metafysiky pravdy a svobody člověka ve Spinozově Etice,
AUC 1978;
◦ K filosofickým východiskům vztahu času a lidské činnosti u Marxe a v Hegelově Fenomenologii ducha,
FČ 1982;
◦ K úloze časovací syntézy v poznávacím jednání v transcendentální analytice pojmů Kantovy Kritiky čistého rozumu,
AUC 1987;
◦ Karel Marx über die Rolle der Zeit in der gesellschaftlichen Tätigkeit,
AUC 1988;
◦ K úloze spontaneity a činného zaujetí v utváření filosofických předpokladů Marxova a Engelsova materialistického pojetí předmětné praxe,
FČ 1988;
◦ Spor o demokracii na VIII.
mezinárodním filosofickém kongresu v Praze v roce 1934,
s M.
Znojem,
L.
Majorem,
M.
Sobotkou,
FČ 1990.
Překlady:
◦ K.
Lowith: Hegel a jazyk,
FČ 1965;
◦ K.
Marx: Ekonomicko-filosofické rukopisy z r.
1844,
s J.
Peškovou,
1978;
◦ Filosofický slovník I–II,
s J.
Peškovou,
1985;
◦ B.
Bauer,
K.
Marx: Pozoun posledního soudu nad Hegelem,
ateistou a Antikristem.
Hegelovo učení o náboženství a umění,
posouzeno ze stanoviska víry,
Ultimatum,
A.
v.
Cieszkowski: Prolegomena k historiografii,
vše ve Výboru z filosofických spisů mladohegelovců,
1989;
◦ W.
Brugger: Filosofický slovník (podíl na př.),
1994.
a