Jolana Poláková
* 14.
5.
1951 Praha
Po studiu filozofie a latiny na FF UK (1969–74; 1975 PhDr., rigorózní práce Vznik evropské filozofie z hlediska vztahu mezi mýtem a logem) byla přijata jako aspirantka do FÚ ČSAV. Její kandidátská práce Struktura a smysl myšlenkového tvoření (1978, vyd. 1993 s názvem Myšlenkové tvoření – nárys obecné teorie) nebyla z ideologických důvodů připuštěna k obhajobě. V r. 1981 byla jako politicky nespolehlivá z FÚ propuštěna. V l. 1982–89 se vedle svého náhradního zaměstnání (redaktorka v nakladatelství Avicenum) intenzívně věnovala humanitární práci v oblasti duševního zdraví (kulturní klub, časopis Mosty, iniciativa v oblasti dodržování lidských práv pacientů). Za tuto průkopnickou činnost obdržela v r. 1988 cenu České lékařské společnosti. V 80. l. publikovala v samizdatových časopisech a podílela se na samizdatové vydavatelské činnosti. R. 1990 byla vyzvána k návratu do obnoveného FÚ AV ČR, kde se věnuje otázkám filozofie transcendence a filozofie dialogu. Od téhož roku veřejně publikuje. V r. 1993 obdržela mezinárodní cenu URAM Award for Excellence in Creative Scholarly Writing. Kromě vlastní filozofické práce se věnuje i vydavatelské činnosti (děl českých filozofů a teologů publikovaných dříve jen v samizdatu nebo v zahraničí). Pracuje v redakční radě Teologických textů a v ediční radě nakladatelství Zvon. Je členkou Newyorské akademie věd (1994) a Evropské společnosti pro katolickou teologii (1995). Za filozofický esej Perspektiva naděje obdržela (1996) cenu Toma Stopparda.
V jejím díle je dominantní téma transcendence. V horizontálním průmětu je rozvíjeno už v první knize (Myšlenkové tvoření), která se pokouší na základě rozboru tvořivé dynamiky jazyka, kulturní tradice a osobního projevu formulovat určité univerzální paradigma tvořivého myšlenkového procesu. Analyzované způsoby inovace obsahů a transformace forem lidského myšlení nakonec ozřejmují celkové ontologické postavení člověka jako bytosti, která je schopna trvale překračovat své výtvory vlastní tvořivou otevřeností k tomu, co překračuje ji samu. Takto naznačená vertikální transcendence je naplno tematizována v pokusu o filozofickou reflexi spirituality (Možnosti transcendence). Z několika klíčových hledisek (mezní situace, absolutní láska, pravdivost víry apod.) je systematicky zkoumána komplexní postupnost přechodu aktivní transcendence v transcendenci pasivní s důrazem na kritéria odlišující ji od pasivního vztahu k pouhé imanenci. Jako důležité zázemí dalšího rozvíjení filozofie transcendence je vzata v potaz filozofie dialogu (Filozofie dialogu). Dialogický vztah (v pojetí Ebnera, Bubera, Rosenzweiga a Lévinase) je interpretován jako místo relativizace světa pouhých idejí či věcných zájmů neintencionálním a bytostně transformujícím setkáním s tím, co takový svět přesahuje – s živým bližním a s živým Bohem. Dialogická transcendence se tak ozřejmuje jako předpoklad a princip pravdivého kontaktu se skutečností – v její nekonečné plnosti a hloubce a v primátu její vztaženosti k nám. Přesun těžiště pojmu transcendence od transcendence jako antropologického procesu k teologické transcendenci jako tomu, co transcendentní je (a tedy může překračovat meze lidského světa naopak „zvenčí“), se ještě více zvýrazňuje v tematizaci hledání transcendence v postmoderní době (Perspektiva naděje). Široké panoráma soudobého intelektuálního hledání je rozvrženo pomocí základního orientujícího principu rozlišení relativní a absolutní transcendence, které poukazuje k rozdílu mezi transcendencí schopnou stát se pouhým rozšířením imanence, a transcendencí, která se něčemu takovému zásadně vymyká a která zároveň vznáší proti totalizující imanentní expanzivitě (násobené postmoderní pluralitou) univerzalizující požadavek dialogu. Dialog s Transcendencí, který překračuje a podmiňuje i samotné filozofování, je také ohniskem současné práce P. na takto koncipované reformulaci základních východisek filozofické teologie.
Bibliografie:
◦
Myšlenkové tvoření – nárys obecné teorie,
1993,
21997;
◦ Filosofie dialogu,
1993,
2.
rozšířené vyd.
1995;
◦ Možnosti transcendence,
1994,
1996,
angl.
The Possibilities of Transcendence,
Lewiston (USA) 1995;
◦ Perspektiva naděje.
Hledání transcendence v postmoderní době,
1994.
Sborníky:
◦ Duchovní rozměry teologického díla Oto Mádra,
Teolog Oto Mádr,
J.
P.,
H.
Schürmann,
K.
Skalický aj.
1997.
Časopisecké
příspěvky:
◦ Truthfulness of Faith,
Ultimate Reality and Meaning (Toronto) 1991;
◦ Jak být v mezní situaci,
Přítomnost 1992,
č.
8;
◦ Spiritualita a reflexe,
Teologické texty 1992;
◦ Autentické možnosti filozofické teorie hodnot,
FČ 1993;
◦ Vývoj etiky a Emmanuel Lévinas,
Teologické texty 1994;
◦ Tvořivost,
Teologické texty 1995.
Literatura:
◦ E.
Formánková: Filozofie dialogu,
Souvislosti 1993;
◦ K.
Vrána: Úvodem in J.
P.: Perspektiva naděje,
1994;
◦ K.
Skalický: J.
P.,
Možnosti transcendence,
Teologické texty 1995;
◦ K.
Říha: Možnosti transcendence.
Zamyšlení nad knihou J.
P.,
Dialog Evropa 1995;
◦ T.
Špidlík: O možnosti transcendence,
Perspektivy 1995;
◦ M.
Petříček jr.: Blízká setkání s filozofickou dálkou,
Lidové noviny 25.
11.
1995;
◦ O.
Mádr: J.
P.,
Perspektiva naděje,
Teologické texty 1995;
◦ H.
Waldenfels: Foreword.
J.
P.,
The Possibilities of Transcendence,
USA – Canada – GB 1995;
◦
Rozhovory: Relativizace všeho je cestou k nalezení Božího absolutna (M.
Janata),
Perspektivy 1995;
◦ Perspektivy naděje (N.
Macurová),
Tvar 1995,
č.
20;
◦ M.
Janata: Postmoderna v čase naděje,
Perspektivy 1996;
◦ B.
Janát: Křesťanská filozofie ve výzvách ducha doby.
Zamyšlení nad knihou J.
P.
Perspektiva naděje,
FČ 1996;
◦ Skrze postmoderní fundamenty se propadáme do svobody (M.
Janata),
Střední Evropa 1996;
◦ N.
Macurová: Laudatio pronesené u příležitosti udělení ceny Toma Stopparda,
Tvar 1997,
č.
12.
a