Jiřina Popelová
* 29.
2.
1904 Praha
† 14.
6.
1985 Praha
Vorovkovy a Rádlovy semináře ji orientovaly na problematiku vztahu přírodních a „kulturních“ věd a „historického bytí člověka“. K jejím nejvýznamnějším publikacím patří Poznání kulturní skutečnosti (1936) a Tři studie z filozofie dějin (vyšly dost opožděně po napsání). První je pojata jako „úvod k noetice a metodologii kulturních věd“, druhá jedná o filozofickodějinném myšlení Řeků a Římanů, o historickém relativismu a možnosti jeho překonání a o pojetí času v historii. Oba tyto spisy u nás podpořily zájem o filozofickodějinnou látku. Proti historickému relativismu (Dilthey, Troeltsch ad.) P. soudila, že potřeba stálé revize teoretických koncepcí nemusí vést k noetickému skepticismu. V tom ohledu odkazovala i na marxistickou filozofii (dialektický materialismus), v níž od poloviny 30. let spatřovala „nejmocnější pokus o dějinnou filozofii . Spojovacími články mezi zmíněnými knihami byly práce vydané v Petrově edici Svazky úvah a studií: Dějiny a hodnoty (1941) a Pravda a jistoty (1942). V čase světové války a německé okupace se jimi pokusila podpořit dějinný optimismus: historická zkušenost ukazuje, že dějiny při všech katastrofách „odměňují nezlomnou životnost a houževnatost úsilí povstat z hrobu a znovu budovat“. Válečná léta se ozývají také v Rozjímání o českých dějinách (vydaném r. 1948): Tajné noční rozhovory studentů s profesorem dějepisu na střeše gymnázia o smyslu českých dějin jsou příležitostí i k úvahám o vztahu jedince a národa, o věrnosti a práci pro národ. Před válkou (kdy se politicky hlásila k sociální demokracii) patřila P. k několika málo českým filozofům, kteří věnovali soustavnější pozornost marxistické filozofii a hledali v ní podněty k řešení svých problémů. Po válce marxistickou filozofii (a marxismus vůbec) poprvé ocenila v brožuře Socialistický světový názor (1946). Její přínos spatřovala především v materialistické dialektice (překonávající agnosticismus) a v úsilí o hlubší chápání humanismu. V knize K filozofické problematice Marxova Kapitálu (1954) mj. upozornila na filozofický a metodologický dosah Marxových Filozoficko-ekonomických rukopisů. Od poloviny 50. let se zabývala především dějinami české a evropské filozofie a etikou. V knize J. A. Komenského cesta k Všenápravě (1958) se (jako jedna z prvních u nás) ujala úkolu „provést integrální filozofickou analýzu Komenského myšlení, nalézt v jeho předivu onu červenou nit, onen ústřední nerv a pohybový zdroj, jímž je toto myšlení živeno a neseno“ (R. Kalivoda), a ukázat, že Komenského filozofické a náboženské názory jsou základem, na němž spočívá všechna jeho další činnost teoretická i praktická. K tomuto tématu se P. vracela i v dalších komeniologických statích a nakonec i ve shrnující monografii Filozofia J. A. Komenského (1985; v tehdejších poměrech našla vydavatele jen na Slovensku). – Podle Krejčího vzoru dělila filozofy na pozitivisty a metafyziky; už Krejčí a Vorovka jí byli příkladem rozporu filozofického scientismu (naturalismu) a filozofie se smyslem pro metafyziku. (Ve Studii o současné české filosofii řadila ke „scientistům“ J. Jáhna, O. Matouška, A. Dratvovou, V. Úlehlu, J. Krále, E. Svobodu, I. A. Bláhu, J. Tvrdého. B. Zbořila, L. Svobodu, k „metafyzikům“ J. B. Kozáka, J. L. Fischera, J. Beneše, L. Riegera, J. Patočku, V. Navrátila.) Evropskou podobu „filozofického schizmatu“ novodobé filozofie – sváru jejího scientistického a iracionalistického proudu – prozkoumala v práci Rozpad klasické filozofie (1968). Na díle představitelů obou linií (Comte, Mill, Spencer – Schopenhauer, Kierkegaard, Dostojevskij, Nietzsche) dokládala, že „rozpad buržoazního porevolučního myšlení“ neznamená jeho „lineární a totální rozklad“, že tato filozofie stále přináší výsledky, které nelze přehlížet. – Jako etička chtěla dát etice rovněž v marxistické filozofii místo, které jí ve filozofii tradičně patří. Mělo jít o etiku vyplývající z vnitřní logiky filozofie, z jejích „ontologických hloubek“, úzce spjatou s obecnou axiologií. Její Etika (1962; obhájená jako spis k „velkému doktorátu“ na Lomonosově univerzitě v Moskvě) je zaměřena k historii etiky i k současné mravní problematice, Étos a práce (1981) k etice povolání a Problém norem (1981) spojuje výklad mravních norem s celkovou analýzou normotvorné činnosti. Jako úvod do filozofie pojala knížku Zrození filozofie (1981). Své posluchače i čtenáře přesvědčovala, že „filozofie časem neztratila ani své poslání, ani svou hodnotu“, že ji „potřebujeme naléhavě – jako ukazovatelku cesty i jako objevitelku nových skutečností“.
Bibliografie:
◦
Metodologické a praktické problémy normativních věd,
1933;
◦ Skepse a gnóse v díle K.
Vorovky,
1934;
◦ Poznání kulturní skutečnosti,
1936;
◦ Dějiny a hodnoty,
1941;
◦ Pravda a jistoty,
1942;
◦ Filosof František Krejčí,
1942;
◦ Studie o současné české filosofii,
1946;
◦ Socialistický světový názor,
1946;
◦ Tři studie z filosofie dějin,
1947;
◦ Rozjímání o českých dějinách,
1948;
◦ K filosofické problematice Marxova Kapitálu,
1954;
◦ J.
A.
Komenského cesta k Všenápravě,
1958;
◦ Etika,
1962;
◦ Rozpad klasické filosofie.
Vznik soudobého filosofického schismatu,
1968;
◦ Étos a práce,
1981;
◦ Problém norem,
1981;
◦ Zrození filosofie,
1981;
◦ Filozofia J.
A.
Komenského,
1985.
Časopisecké
příspěvky:
◦ Filosofie na scéně,
RF 1925;
◦ Filosof a národ,
Úkol filosofie jakožto první problém,
FI 1928–29;
◦ Skepse a gnose v díle K.
Vorovky,
RF 1929;
◦ O povaze a vzájemných vztazích duchových věd,
Smysl dějin,
Za prof.
V.
Hoppem,
RF 1931–32;
◦ Filosofický podklad socialismu,
Dělnická osvěta 1932;
◦ G.
Gentile,
filosof italského fašismu,
ČM 1934;
◦ Pravda a jistoty,
ČM 1935;
◦ Socialistický světový názor v české filosofii,
Dělnická osvěta 1936;
◦ Kritika marxismu a filosofie socialismu u H.
de Manna,
Dělnická osvěta 1937;
◦ Historický relativismus a pokus o jeho překonání,
ČM 1941;
◦ Pojem času v historii,
ČM 1943;
◦ Za dr.
Josefem Fischerem,
ČM 1945;
◦ Poznámky k marxistické filosofické literatuře,
ČM 1947;
◦ Cesta J.
A.
Komenského k všenápravě,
FČ 1960;
◦ Filosof F.
Krejčí,
Čs.
psychologie 1958;
◦ Problém teodiceje u J.
A.
Komenského,
FČ 1970;
◦ Filosofická problematika norem,
FČ 1973;
◦ Bolzanovo pojetí češství,
FČ 1981.
Předmluvy:
◦ Politická teorie J.
Locka,
J.
Locke: Dvojí pojednání o vládě,
1965.
Literatura:
◦ J.
Král: ČsF,
1937;
◦ R.
Kalivoda: J.
P.: Cesta Komenského k Všenápravě,
FČ 1959;
◦ Sb.
k 60.
narozeninám J.
P.,
AUC – PhH 1964;
◦ K.
Mácha: J.
P.
k vědeckému a životnímu jubileu,
FČ 1964;
◦ M.
Sobotka: K životnímu jubileu J.
P.,
FČ 1969;
◦ L.
Svoboda: K životnímu jubileu J.
P.,
FČ 1974;
◦ J.
P.
– filozofka a učitelka filozofie,
ed.
J.
Gabriel,
1984;
◦ R.
Steindl: Rozhovor s prof.
J.
P.
„Pracuji,
co jiného bych pořád dělala?“,
Tvorba 1984,
č.
9;
◦ J.
Gabriel: Za profesorkou J.
P.,
SCeH 1986;
◦ L.
Anderlová: Nehonos se,
že jsi vykonal,
Prométheus 1996.
jg