Václav Richter
* 30.
8.
1900 Třešť
† 7.
4.
1970 Brno
Do kontaktu s filozofií se dostal již během studia v semináři F. Krejčího, popř. i prostřednictvím pozitivisticky orientované metodologie svého učitele Vojtěcha Birnbauma. Zájem o ni univerzálně vzdělaného badatele už neopustil, třebaže nejvýrazněji i nejdůsledněji se projevil až v závěrečné fázi jeho díla. Poněvadž R. si byl dobře vědom, že historická úloha pozitivismu jako myšlenkového systému skončila i v dějinách umění, pokoušel se toto vakuum vyplnit novým teoretickým programem. Tak si lze vyložit zejména jeho přechodný příklon k teorii emergentního vývoje pod vlivem J. Tvrdého, a ke strukturalismu, který mu mohl vyhovovat už odmítavým postojem k faktografické „vývojové“ historii. Rovněž v poválečném období jeho převážně analytické uměleckohistorické úsilí zřetelně převládalo nad teoretickými úvahami. Bylo však zřejmé, že pro práci s konkrétním materiálem umění, především pro objasnění metodologických problémů a uvedení nových postupů, potřeboval stále naléhavěji oporu ve filozofické reflexi. Hned v prvních seminárních cvičeních podrobně komentoval myšlenky Karla Mannheima nebo sobě ovšem bližšího Helmutha Kuhna, o něco později pak pod vlivem Paula Sartra a Claude Léviho-Strausse nadhodil domněnku (1949), že východisko z krize dějepisu umění by snad mohlo spočívat ve filozofické antropologii. Nicméně daleko závažnější byl R. souběžný zájem a posléze příklon k fenomenologické filozofii v Husserlově pojetí (jako vědy o podstatách), s níž ho nejvíce sblížil její přední český znalec a R. přítel Jan Patočka a další pozdní žák Husserlův Ludwig Landgrebe. R. ji však nepřevzal jako filozofický systém, ačkoli byla jeho tehdejšímu filozofickému zaměření blízká např. úsilím o přímé, niterné zření podstaty a možností uplatnit ji také v dějinách umění. Spíše jen použil některé metody fenomenologie, které mu měly umožnit cestu „zpět k věcem samým“, dobrat se jejich neodhalené nebo nesprávně interpretované podstaty. S jejich pomocí vznikaly – v době vyvrcholení všeplatnosti marxistické ideologie u nás – tak vynikající práce, jakými byly jeho přednášky o historiografii umění, tam zejména výklad o naivním, přirozeném postoji Vasariho, a první kapitoly knihy Raněstředověká Olomouc (1959). V nich bylo zároveň patrno, jak R. přemítání před pozadím empirického (ale i předpokládaného) materiálu, hmotná existence díla jako věci strukturované do několika objektivních vrstev, jeho nekonečná rozmanitost, vědomí, že odkazování je možné právě jen s pomocí této formy a že mezi ní a podstatou je kauzální vztah, vytvářely fenomenologickým postulátům redukce a abstrakce dosti přesnou hranici. Vyvrcholení R. hloubání o možnostech filozofie v otázkách poznání podstaty umění a zároveň jeho největší přínos k této problematice, českými historiky umění dosud nepovšimnuté, spadá do posledních let jeho života. Vedle kritických glos k článku Pierra Kaufmanna o vyjádření smrtelnosti člověka v umění (1960) a převzetí předsudku z Gadamerovy hermeneutiky při výkladu velkomoravské architektury (1965), šlo především o proslulé, interpretačně převratné Poznámy k baroknímu umění (1968). V tomto návrhu na nové filozoficko-uměleckohistorické konstituování umění 17. a 18. století, předznamenané už v úvodu ke knize o architektu Bohuslavu Fuchsovi (1966), stala se mu hermeneutickým východiskem k poznání jeho podstaty Heideggerova čtverná jednota světa, jehož jednotlivé dimenze (země, nebe, božští a smrtelní) bylo podle R. možno přetlumočit navyklými termíny současné historie umění (hmota a prostor, čas, sakrálnost a profánnost). Jeho úsilí filozofií hlouběji a plněji pochopit umělecké dílo jako objekt heideggerovsky odkrývající pravdu o světě bylo však ve svých důsledcích stále silněji motivováno gnozeologicko-ontologickým zájmem o poznání a porozumění smyslu existence člověka v jeho místní a časové zakotvenosti. Otázkám propojení filozofie a historie umění měla být věnována také jeho obsáhlá studie Obrys filozofie dějin umění (1969–70), určená především studentům, která však již zůstala nedokončena, i zamýšlená práce o prostoru a času.
Bibliografie:
◦
O pojem baroka v architektuře,
1944;
◦ Raněstředověká Olomouc,
1959.
Sborníky:
◦ Příspěvek k teorii výtvarného umění,
Sb.
k šedesátinám Václava Jelínka,
1938;
◦ Die Anfänge der grossmährischen Architektur,
Magna Moravia,
1965;
◦ Poznámky k baroknímu umění,
O barokní kultuře,
1968;
◦ Umění a svět. Studie z teorie a dějin umění (s úvodem ed. Zd. Kudělky a doslovem J. Patočky), 2002.
Časopisecké
příspěvky:
◦ Vývojové principy v dějinách výtvarného umění,
Akord 1934;
◦ A.
Matějček: Dějepis umění (rec.),
ČČH 1937;
◦ V.
Birnbaum: Listy z dějin umění (rec.),
Památky historie 1948 (1949);
◦ K ontologickým pojmům v umění,
SPFFBU 1960,
F 4;
◦ Das Raumproblem in der Gotik,
SPFFBU 1964,
F 8;
◦ H.
G.
Franz: Bauten und Baumeister der Barockzeit in Böhmen (rec.),
Umění 1964;
◦ Památka.
Monumentorum tutela,
Ochrana pamiatok 1970.
Předmluvy:
◦ Z.
Kudělka: Bohuslav Fuchs,
1966.
Literatura:
◦ OSNND;
◦ V.
Volavka: V.
R.
a Birnbaumova škola,
SPFFBU 1961,
F 5;
◦ I.
Krsek: V.
R.
sedmdesátiletý,
Umění 1970;
◦ J.
Maliva: Olomoucká činnost univ.
prof.
Dr.
V.
R.,
Sborník vlastivědné společnosti muzejní v Olomouci,
1973;
◦ S.
Petrová: Pokus o zařazení díla V.
R.
do kontextu českých dějin umění na základě jeho publikovaných prací (diplomová práce),
FF UP Olomouc 1977;
◦ R.
Švácha: K „odstupu“ a „parciálnosti poznání“ v soudobém dějepisu umění,
Umění 1981;
◦ R.
Švácha: V.
R.,
Kapitoly z českého dějepisu umění II,
1987;
◦ V. Švácha: Metoda V. R., in 30 let Krajského střediska státní památkové péče a ochrany v Brně, 1989;
◦ Z.
Kudělka: Filozof dějin umění,
Universitas 1990;
◦ J.
Petrů: Stále podnětný odkaz profesora V.
R.,
Památky a příroda 1990;
◦ SPFFBU 1990–92,
F 34–36: J.
Bakoš: Epistemologický obrat na ceste historika umenia,
I.
Krsek: Olomoucká léta profesora V.
R.
(1946–1955),
Z.
Kudělka: Metodologický přínos V.
R.; Almanach 1927–1997.
Sedmdesát let semináře dějin umění MU v Brně,
ed.
J.
Kroupa,
L.
Slavíček,
1997.
zk