Ladislav Rieger
* 17.
5.
1890 Praha
† 30.
4.
1958 Praha
První orientaci ve filozofii mu poskytl spis F. Mareše Idealism a realism v přírodní vědě. I potom četl práce filozofujících přírodovědců (Poincaré, Mach), ale nejsilněji ho oslovila filozofie Kantova. Domníval se, že přirozenému názoru exaktních vědců odpovídá Kantův předpoklad transsubjektivní reality–věci o sobě, která v nás vyvolává počitky a tak představuje jakousi „kotvu vrženou do hloubi skutečnosti“. Kantovu tezi o nepoznatelnosti věci o sobě si však vykládal spíše ve smyslu stálého rezidua poznání, nevyčerpatelnosti světa jevů. Nicméně soudil, že Kant tzv. Humův problém (bezpečné založení metafyziky) nevyřešil, že nadále nutí filozofii zůstávat u pouhé víry v objektivní existenci transsubjektivní skutečnosti. Prostřednictvím L. Nelsona se pak R. přiklonil ke stanovisku německého novokantovce J. F. Friese (1773–1843), že teze o existenci mimosubjektivní skutečnosti má základ v „nenázorné složce smyslového vnímání“, jež je zprvu temná, ale postupně se filozofickou prací vyjasňuje. V habilitačním spise Problém poznání skutečnosti (1930) chtěl vyložit nejen Friese, ale i obecně noetické a speciálně psychologické stránky uvažovaného problému a na tom základě podat „nástin nauky o skutečnosti“. Vědomí stálé nehotovosti každého filozofického pokusu vedlo R. k dalšímu promýšlení otázky základů a jistoty poznání, filozofického zvláště. Její aktuálnost se mu v 30. letech zdála být potvrzována i pozorováním, že dosavadní názor o nepevnosti základů přírodních věd, především fyziky, přerůstá ve zjevně krizovou situaci. Proto se v knize Idea filosofie (1939) pokusil o „obhajobu ideje filozofie v boji o prvenství autority duchovní“: Po analýze problému zkušenosti a přírodovědeckého poznání jako nadstavby zkušenosti sleduje základní etapy procesu sebekonstituování filozofie, vývoj filozofické noeze od období předfilozofického až po současnost. Největší pozornost věnoval Kantovi, novopozitivismu a nejnovějším formám transcendentalismu – Husserlově fenomenologii a Heideggerově hermeneutice existence, aby zjistil, jak mohou pomoci filozofii na její cestě za „nejjasnější, nejhlubší, tj. základní a univerzální orientací“. Pasáže o Heideggerovi představují – po Patočkově reflexi Heideggera v práci o „přirozeném světě“ – další větší pojednání o Heideggerovi v naší literatuře (vycházejí ze spisů Sein und Zeit a Kant und das Problem der Metaphysik). Heideggera chápe přirozeně v rámci fenomenologie (kterou Heidegger rozvinul o nový směr filozofie existenciální), a tedy ve spojení s Husserlem. U Husserla si v souvislosti s jeho spisem Logische Untersuchungen všímá zejména řešení vztahu filozofie a logiky. V průběhu 30. let sílil R. důraz na společenskou funkci filozofie. Např. v poznámkách k Rádlovu komentáři k německým událostem z r. 1933 žádal, aby filozofie hledala vyšší cíle a normy pro myšlení a jednání lidí. Exponování otázky lidského bytí v letech druhé světové války přivádělo R. k existencialistické filozofii, „v problematice k Heideggerovi, ve výsledku ; domníval se, že existencialismem – metafyzikou lidské existence a v ní obsaženou fundamentální ontologií – vstoupila filozofie do nového stadia sebereflexe. Konec války a následující společenský pohyb u nás motivoval R. k zájmu o marxismus a jeho filozofii, o níž pak prohlašoval, že v ní našel „úplnou filozofii – dědice celého předchozího úsilí lidstva o poznání celé skutečnosti, o orientaci lidstva ve světě, v němž člověk žije a umírá“, i nejadekvátnější cestu k řešení problému poznání skutečnosti, geneze a povahy lidského vědomí i konstituování filozofie. Také v tomto období se R. snažil ve svých příspěvcích vycházet z látky a poznatků přírodních věd. Znovu se také zabýval kosmologickou problematikou, jíž se už před válkou dotýkal v souvislosti např. s Einsteinovou teorií relativity a dalšími tehdy diskutovanými fyzikálními teoriemi. Za předpoklady pro práci v kosmologii pokládal znalost fyziky, logiky vědeckého výzkumu a dialektického materialismu. Kosmologická bádání považoval za aktuální i proto, že „lidstvo dostává do rukou energii kosmického dosahu, a tak bude moci zasáhnout v budoucnosti přímo i do svých osudů a do osudů své rodné planety“. Účast filozofie na kosmologických studiích spojoval s jejím – jak R. říkal se svým přítelem E. Utitzem – „třetím rozměrem“, tj. etikou, která spolu s ontologii a noetikou patří ke třem základním oblastem filozofie. V práci Prolegomena ke kosmologii (1958; obhajoval ji v rámci „velkého doktorátu“) formuloval tři základní teze: 1. předmětem kosmologie není kosmos jako celek, ale jen oblast dostupná pozorování a omezené extrapolaci, 2. vesmír není uniformní jednota, 3. ve vesmíru se nacházejí rozmanité oblasti se specifickými zákonitostmi. V kosmologických úvahách, které zůstaly v rukopise (s pracovním názvem Červený posuv, resp. Nový pokus o výklad červeného posuvu fotoelektrickým jevem), se mj. dotkl i tématu „filozofie a paradigmata vědy“ a potřeby vybudovat jednotnou teorii pole.
Bibliografie:
◦
Problém poznání skutečnosti.
Se stanoviska Kantova a Friesova kriticismu a empirické psychologie.
Psychologicko-noetická studie,
1930;
◦ Idea filosofie.
I.
Cesta k primátu idee,
1939;
◦ Úvod do filosofie (se zřetelem ku cíli výchovy,
to je ku člověku,
resp.
idei lidskosti),
1945–46;
◦ Prolegomena ke kosmologii,
1958.
Sborníky:
◦ O základní posice dialektického materialismu,
Vzestup,
sb.
marxistických studií,
nedat.
Časopisecké
příspěvky:
◦ O bezprostředním poznání nenázorném,
ČM 1929;
◦ K článkům Věda o chování a Problémy teoretické psychologie V.
Příhody,
Odpověď kritikům,
ČM 1930;
◦ K článku Josefa Szurana Noetické a fysikální řešení problému relativity,
Poznámky ku dnešní krisi ve vědách,
O iracionalismu a intuici v novější filosofii,
ČM 1931;
◦ O objektivním úkolu a subjektivní působnosti (praktičnosti) filosofie,
ČM 1932;
◦ Kant a česká filosofie,
Poznámka k Rádlovi,
ČM 1933;
◦ Diskuse o pravdě a hodnotě,
ČM 1934;
◦ Die tschechische Philosophie und Kant,
Prager Rundschau 1934;
◦ Na okraj fenomenologie,
ČM 1935;
◦ Moje odpověď dru Patočkovi,
ČM 1936;
◦ Prof.
Tvrdému k šedesátinám,
ČM 1937;
◦ K strukturní analysi forem zkušenosti,
ČM 1938;
◦ K sémantickému rozboru filosofických textů,
Slovo a slovesnost 1941;
◦ Vlastní poznámky k I.
dílu „Idea filosofie“,
Nová metafysika? ČM 1941;
◦ Příspěvek k problematice ontologie,
ČM 1943;
◦ Filosofie a vědy exaktní,
ČM 1944;
◦ O významu filosofie existenciální,
Listy,
čtvrtletník pro umění a filosofii 1946;
◦ Kritika Rádlova programu theokracie a nový anthropocentrický humanism,
O základy humanity,
K mezinárodnímu sjezdu filozofů v Římě,
ČM 1947;
◦ Jak jsem došel ke komunismu,
Nová mysl 1948;
◦ Příspěvek k diskusi o logice a dialektice,
Základní rys dialektiky – jednota a boj protikladů,
FČ 1953;
◦ Proti scholastické kritice,
FČ 1954;
◦ La puissance des Societs,
le communisme et la culture,
Comprendre 1954,
č.
12;
◦ Kritika předpokladů moderní kosmologie,
Za Emilem Utitzem,
člověkem a filosofem,
Filosofická retrospektiva,
FČ 1956;
◦ Činnost a myšlení,
FČ 1957;
◦ Poznámky k otázce konečnosti a nekonečnosti vesmíru,
Kantova kritika čistého rozumu (polemická poznámka),
Za A.
Banfim,
FČ 1958.
Literatura:
◦ J.
L.
Fischer: Problém poznání skutečnosti (rec.),
Naše věda 1930;
◦ J.
Patočka: K článku p.
doc.
dra R.
Na okraj fenomenologie,
ČM 1936;
◦ J.
Král: ČsF,
1937;
◦ J.
Patočka: Idea filosofie,
ČM 1938;
◦ J.
Popelová: Studie o české filosofii,
1946;
◦ J.
Kolařík: Za prof.
L.
R.,
LtN 1958,
č.
19;
◦ M.
Kaláb: Zemřel prof.
L.
R.,
Tvorba 1958,
č.
19;
◦ Za L.
R.,
FČ 1958;
◦ S.
Spurná: Písemná pozůstalost prof.
L.
R.,
Archivní zprávy ČSAV 1975;
◦ Antologie II,
1989;
◦ K.
Mácha: GuV III,
1989,
GuV IV/1,
1996;
◦ I.
Sviták: Devět životů,
1992;
◦ M.
Bayerová: K filozofii L.
R.,
SPFFBU 1991,
B 38;
◦ ČF ve 20.
století,
1995.
jg