Jaroslava Schlegelová
* 21.
2.
1955 Kolín
Po r. 1989 se začala soustavně zabývat didaktikou filozofie a etiky a koncepcí výuky společenských věd na středních školách. Využila přitom nových zahraničních kontaktů; stala se korespondentkou AIPPh (Mezinárodní asociace profesorů filozofie se sídlem v Bruselu), byla u zrodu její české pobočky – České asociace učitelů filozofie. Od r. 1991 se účastní mezinárodních sympozií a seminářů AIPPh v rámci celé Evropy. Publikuje a přednáší na akcích této organizace doma, v Rakousku a Německu. V červnu 1993 řídila mezinárodní sympozium v Praze věnované didaktice filozofie. Od r. 1991 spolupracuje také se Společností pro teoretickou filozofii v Lipsku. Zde se zaměřuje především na problémy soudobé etiky (hodnotové orientace mladé generace, krize hodnot, etiky jakožto svědomí dějin atp.). V r. 1993 měla jako jedna ze zástupců Společnosti pro teoretickou filozofii přednášku na univerzitě v Brémách, na konferenci „Euthanasie“ – Krieg – Gemeinsinn, v roce 1996 přednášela na univerzitě v Bielefeldu na "rádlovské" téma: Zrada intelektuálů v světě chřadnoucím. Publikovala řadu učebních textů pro potřeby středoškolské výuky filozofie, přispívá do didaktické přílohy FČ. Cení si zejména klasického odkazu dějin filozofického myšlení, obdivuje praktickou filozofii I. Kanta, čerpá z díla K. Marxe a B. Engelse; z myslitelů 20. století ji nejvíce inspirují A. Schweitzer, E. Fromm a C. R. Rogers, ze soudobých domácích filozofů je jí blízká pozice E. Koháka a M. Machovce. Hlásí se k pojetí filozofie, jež svými kořeny tkví ve skutečném životě a život zase obohacuje. Skutečná filozofie nemůže být uzavřena ve věži ze slonové kosti, ale musí se vyvíjet v souladu s reálnými potřebami člověka, stát se jeho nezbytným průvodcem v nepřetržitém procesu sebepoznávání, v neutuchajícím úsilí o humanizaci – globální kultivaci lidského rodu.
Bibliografie:
◦
František Krejčí a jeho současníci.
Úvaha o české pozitivistické etice,
1990;
◦ Základy filosofie I–V (učební text),
1991–94.
Časopisecké
příspěvky:
◦ Ethik – das sprechende Gewissen der Geschichte,
Jahrbuch für systematische Philosophie (Münster) 1991;
◦ Kraft,
in einer differenten Welt Gutes zu tun,
Jahrbuch für systematische Philosophie 1992;
◦ Modell einer Unterrichtseinheit im Rahmen der Gesellschaftswissenschaften,
Europa Forum Philosohie 31,
1994;
◦ Ein Problem der Weltethik: Umwertung aller Werte? Jahrbuch für systematische Philosophie,
1994;
◦ Zum Philosophieunterricht an den Schulen Mittel- und Osteuropas,
Philosophie und Ethik 1995;
◦ Jak učit filosofii na středních školách,
FČ 1995;
◦ Mythenbildung und Transformation.
Zum geistig-sozialen Profil der tschechischen Jugend vor den "Wende",
Jahrbuch für systematische Philosophie,
1995.
a