Augustin Smetana
* 15. 6. 1814 Praha
† 30. 1. 1851 Praha
S. generace na pražské FF byla sice ještě odchována jmény Leibniz, Wolff, Kant „praktického rozumu“, Jacobi, ale s nástupem F. Exnera na místo profesora filozofie pozvolna proniká na univerzitní půdu filozofie Herbartova. Působením S. vzniká však také opoziční zájem o německé identitní systémy, především o samotného Hegela. Pro tento zájem se otevírá prostor na soukromé půdě S. filozofického kroužku přátel a studentů, který vznikl někdy na počátku 40. let, kde se četly Hegelovy práce Fenomenologie ducha a Estetika. Vlastní S. filozofická tvorba se soustřeďuje do období jeho suplentury; vrcholí v l. 1848–49. Podstatnou součástí této tvorby jsou S. dosud nepublikované přednášky z dějin filozofie: jedna s programem Kant – Fichte – Schelling, druhá přednáška o Hegelově filozofii na základě rozboru jeho Encyklopedie a konfrontace se soudobou literaturou. Z ní byla provedena jen první část – Logika, kterou S. považoval za nejlepší přípravu pro studium nejnovější filozofie. Předpokládal pokračování Filozofií přírody a Filozofií ducha, dále vyústěním pohegelovského vývoje v Hegelově škole, následovat měla herbartovská filozofie a současné filozofické směry. K tomu S. nedostal již příležitost. Hegelovu filozofii považuje S. za kulminační bod současného vzdělání, její jednotící dialektický princip pak ve srovnání s předchozími metodologickými principy za nejplodnější, neboť „nejlépe koresponduje s tvůrčím principem veškerého bytí“. Charakteristickým rysem S. interpretací je komparativní metoda výkladu (příznačné je, že již začátkem r. 1846 se zabýval úmyslem vyložit v přednášce srovnání Hegelovy a Herbartovy filozofické metody). Náhradou za nedokončené přednášky vyšla v Hamburku v r. 1850 S. práce Die Katastrophe oder Ausgang der Geschichte der Philosophie, jejímž záměrem nebylo předložit další kompendium filozofických doktrín; S. jde výsostně o pochopení sice vzájemně protikladných, nicméně z hlediska celkového vývoje filozofie vzájemně se doplňujících filozofických konceptů minulosti v jejich vnitřní tendenci (bytí – vědění, subjekt – objekt), a na základě toho o zadání otázek adekvátních pro současnou filozofii. Chce se dostat do sféry pravých významů a smyslu lidské zkušenosti vědomí v kontextu dějinného vývoje člověka a jeho světa. Cílem je vědomí osvobozené od všeho jednostranného, předsudečného, dogmatického, co brání založit život člověka na filozofickém poznání. Pravda filozofie spočívá tak v prostředkující úloze, obrat v dějinách filozofie je zároveň společenským obratem, v němž filozofie předjímá přechod od společnosti založené na náboženství a právu ke společnosti umění a lásky. To už je koncept S. díla Die Bedeutung des gegenwärtigen Zeitalters, vydaného v Praze r. 1848. Hegelova filozofie imponovala S. svou všeobsáhlou jednotící kompozicí duchovnosti univerza s osobitým zdůrazněním historicity a metodicky důsledným vypracováním konceptu v dynamizující dialektice. Obojí však paradoxně poskytuje podle S. filozofii půdu pro prolomení automatiky Hegelovy pojmové dialektiky a konstruktivismu jeho systému jako definitivně uzavřeného celku. Korekcí tu má být na jedné straně herbartovský princip mnohosti, „reality“, individuality, na druhé straně mladohegelovská východiska, zejména však Feuerbach s protispekulativním akcentem a se zdůrazněním činného uplatnění člověka v jeho vlastních dějinách, v jeho nejvlastnějším díle. Výsledná syntéza tvoří „závěr“ vývoje o svobodu usilující filozofie, která se tak stává součástí praktické tvorby lidských dějin jako „eposu lidskosti“. S odmítnutím božského atributu dějin odmítá S. i apologetiku všeho stávajícího i absolutizaci přítomnosti jako výraz empirismu v přístupu k dějinám a v intencích progresivních ideových proudů revoluční doby zdůrazňuje prvek přechodnosti přítomného času a váhu dimenze budoucnosti. Sem patří jména jako Ruge, Feuerbach, Cieszkowski, která asistovala S. koncipování filozofie dějin, této podle S. dominující oblasti filozofie. Obecněji vzato je to také Vico, Montesquieu a Herder, jejichž zásluhy o filozofii dějin S. jednoznačně uznává.
Opěrným bodem S. filozofie je významná myšlenka novověkých evropských dějin, myšlenka svobody a lidství. Spojení svobody a lidskosti považuje za předpoklad tvořivé lidské činnosti, usilující o ustavení řádu, v němž člověk jako individuum i jako člen společnosti nebude tísněn žádnou vnější, jemu cizí mocí. Jediným úkolem současné doby je tedy vzepřít se proti institucionalizované religiozitě, egoismu právních vztahů, přísným a tvrdým formám filozofických systémů a škol a vytvořit předpoklady pro svobodnou tvůrčí činnost a humanizaci společenských poměrů, pro uplatnění zásad laskavého, harmonického soužití občanské pospolitosti a pro ustavení filozofie jako všeobecné vědy o člověku, která si je vědoma toho, že z hlediska lidského vědomí jsou vědění a bytí relativně identické. Idea společnosti založené na bratrství, socialismu založeného na lásce, je odezvou myšlenek francouzské revoluce, utopického socialismu a socialistické literatury 30. a 40. let 19. století. Kromě toho nezastupitelnou úlohu tu mají opět myšlenky L. Feuerbacha, ať už jde o vztah k náboženství, o kritiku Hegelovy filozofie nebo o „filozofii budoucnosti“. Z hlediska vývoje filozofie a filozofického vzdělání je S. přesvědčen o nezastupitelnosti německé klasické filozofie (spor o filozofii z r. 1847), ve své filozofii dějin však předjímá prostředkující úlohu umělecky disponovaného slovanského živlu mezi politickou svobodou Francouzů a německou duchovní kulturou. Sem se promítá S. angažovanost ve věci národního obrození, s výrazným prvkem demokratismu, prosta jakéhokoli šovinismu (Die Bestimmung unseres Vaterlandes Böhmen vom allgemeinen Standpunkt aufgefasst, 1848). Filozofické vyhledání cesty, na níž se filozofie a praktické uskutečnění pravdivého člověka setkávají, je „posledním úkolem rozumu pravdy hledajícího“. Tento úkol si S. předsevzal v díle Der Geist, sein Entstehen und Vergehen (posmrtně 1865), jež jako „poslední filozofický systém“ nemělo již představovat systém absolutní v hegelovském pojetí, nýbrž poskytnout encyklopedii „toho, co je tu již k dispozici“. Dílo nutně obráží soudobé evolucionistické teorie, nevyhnulo se ani prvkům naturfilozofie. Má význam nikoli v detailu, nýbrž především v ohledu koncepčním jako jistá fenomenologie lidského vědomí a lidského ducha. Motivován Feuerbachovými Zásadami filozofie budoucnosti (1843) volí S. za svůj výchozí bod konkrétní skutečnost ve smyslu jednoty nekonečného a konečného v kosmickém vývoji, v němž se člověk, produkt přírody, představuje se svým vědomím jako garant této jednoty (bytí a myšlení) a tvoří zároveň střední článek, přechod k dokonalejší bytosti. Z ideje přechodnosti, dočasnosti či časovosti člověka vychází S. pojetí temporality jako „nejvlastnějšího produktu a vlastnictví lidského ducha“. Pravým životem člověka jako časové bytosti jsou proto dějiny, v nichž člověk dospívá k vědomí sebe sama, k tvůrčímu poznání. Na rozdíl od hegelovské opozice ducha vůči skutečnému světu připisuje S. člověku a práci jeho ducha společensky významné poslání: být tvůrcem své vlastní budoucnosti, své věčnosti.
Bibliografie:
◦ Die Bestimmung unseres Vaterlandes Böhmen vom allgemeinen Standpunkt aufgefasst, 1848;
◦ Die Bedeutung des gegenwärtigen Zeitalters, 1848 (čes. Úvahy o budoucnosti lidstva, 1903);
◦ Die Katastrophe oder Ausgang der Geschichte der Philosophie, Hamburk 1850;
◦ Geschichte eines Exkommunicierten, Leipzig 1863 (čes. 1863, 1901, 1926);
◦ Der Geist, sein Entstehen und Vergehen, Praha 1865 (čes. Vznik a zánik ducha, 1926);
◦ Spisy I–II, ed. M. Bayerová, 1960, 1962;
◦ Příběh jedné exkomunikace a doprovodné texty, ed. I. Šnebergová, 2008.
Časopisecké příspěvky:
◦ Kritický rozbor dějepisu filosofie,
Rozbor vývinu filosofie,
ČČM 1850.
Literatura:
◦ F. Krejčí: O filosofii Smetanově, 1901;
◦ F. Krejčí: Vzpomínky na A. S., 1911;
◦ J. Král: ČsF, 1937;
◦ M. Kaláb: Augustin Smetana, 1950;
◦ Filosofie v dějinách českého národa, 1958;
◦ I. Michňáková: A. S., 1963;
◦ Hegel bei den Slawen, 1967;
◦ Antologie, 1964;
◦ Antologie, 1981;
◦ P. Křivský: A. S., 1989;
◦ J. Bureš: Člověk, který chtěl být člověkem, České pohledy, 27. 9. 2012;
◦ J. Jandourek: A. S. Život podle vlastního přesvědčení je nejcennější, galerie-ne.cz, 1. 8. 2013.
iš