Timotheus Vodička
* 16.
9.
1910 Olomouc
† 12.
5.
1967 Olomouc
Patřil ke katolicky orientovaným filozofům, náboženským myslitelům, literárním kritikůmů. Psal historické práce, eseje i básně. Do r. 1939 spoluredigoval „revui pro kulturu a život“ Řád, na jejichž stránkách polemizoval s F. X. Šaldou (vycházela v l. 1933–44 a kromě témat filozofických a literárních věnovala soustavnou pozornost i otázkám politickým). Sestavil bibliografii díla Jakuba Demla (měl jeho pověření k vydávání sebraných spisů) a bibliografii tisků Josefa Floriana. Svůj zájem o filozofii a estetiku spojil v pracích Řád morální a řád umělecký (1948) a Filosofie umění (1948). Ve Filosofii umění pojednává ve třech hlavních kapitolách o kráse (tedy o „cíli, k němuž umění pracuje, čili o uvedení ducha ve styk s krásou“), o uměleckém díle („předmět, o němž umění pracuje“) a o umělci samém („způsob, jakým se uskutečňuje umělecké dílo – to je umělcova práce o díle, její podmínky a její specifická povaha“). Každou kapitolu doplňují poznámky, v nichž aplikuje základní teoretické závěry na praktické problémy umění: k prvé části jsou přidána „scholia“ pravda, dobro, krása, scholastická a psychologizující definice krásy, analogie mezi krásou a mystikou; k části pojednávající o díle přiřadil zamyšlení nad vztahem umění k filozofii, náboženství, liturgii, dotýká se i problému „umění pro umění“, „tendenčního umění“ a poměru umění a společnosti. Poslední „scholia“ se týkají uměleckého díla jako „výrazu osobnosti“, vazby mezi umělcem a morálkou i umělcem v proměnách času. Krásu V. definuje jako „obrazivou dokonalost věcí“ a pokládá ji za dovršení „analogického plánu skutečnosti“ (vedle plánu ontologického a teleologického). „Krása je hodnota nehmotná, jež má na prvním místě vztah k schopnosti poznávací. Je to hodnota duchovní, neboť záleží v dokonalosti věcí, a dokonalost má co činiti prvotně s podstatou věci, jež je z řádu nehmotného. A má prvotní a základní vztah k intelektu, protože jest dokonalostí obrazivou, dokonalostí, jež směřuje k tomu, aby byla vyjádřena, zjevena tak, jaká jest; obrazivé však je předmětem poznávací schopnosti, intelektu.“ Umění a filozofii považuje V. za odlišné duchovní činnosti, mezi nimiž je však významná shoda a spolupráce. Umění sice nepracuje s obecnými pojmy, ale musí, třeba nepřímo, „vyjadřovat věci i tak, jak jsou v poměru k obecnému řádu“, a činí to názorně, obrazně a sugestivně. V dvoudílné práci Principy sociální ethiky (1945, 1946) podává V. kompendium sociální nauky církve, opřené o sociální filozofii Tomáše Akvinského a o papežské encykliky; nahlíží na ni jako na část etiky a těžisko její sociální působnosti spatřuje v tom, že do společenských vztahů vnáší mravní zřetele. Filozofický charakter mají též jeho esejistické práce Chesterton čili Filosofie zdravého rozumu, Umění býti žebrákem, Řád života, Vítr a voda a Krůpěje.
Bibliografie (z díla):
◦
Legenda o zbožném bratru Pafnuciu tiskaři,
1931;
◦ České překlady „Havrana“,
1931;
◦ Skryté dějiny v umění,
1935;
◦ Povídka o starém námořníkovi,
1937;
◦ Chesterton čili Filosofie zdravého rozumu,
1939;
◦ Umění býti žebrákem,
1940;
◦ Jak psáti životy svatých,
1942;
◦ Řád života.
Glosy k praktické filosofii,
1944;
◦ Principy sociální ethiky 1–2,
1945,
1946;
◦ Vítr a voda.
Eseje,
1946;
◦ Krůpěje.
Scholia k Řádu života,
1946;
◦ Obraz,
maska a pečeť,
1946;
◦ František Sušil,
1946;
◦ Svatý Řehoř Veliký,
1946;
◦ Kronika o svaté Johance z Arku,
1947;
◦ Stavitelé věží,
1947;
◦ Legenda a historie,
1947;
◦ Řád morální a řád umělecký,
1948 (též ve sb.
Chléb a slovo 1,
1948);
◦ Princip českého verše,
1948 (též ve sb.
Chléb a slovo 2,
1948);
◦ Filosofie umění,
1948;
◦ Cesta sv.
Terezie Ježíškovy,
1970.
Časopisecké
příspěvky:
◦ Křesťanství a majetek,
FR 1936.
Akord,
Čin,
Index,
Listy pro umění a kritiku,
Literární rozhledy,
Na hlubinu,
Obzory,
Poesie,
Rozhledy Aventina,
Řád,
Studentský časopis,
Výhledy,
Vyšehrad aj.
Překlady:
Z latiny (Sv.
Řehoř Veliký: Homilie na evangelia,
1947; R.
Bellarmino: Úpění holubice čili o užitečnosti slz,
1948) a angličtiny
(S.
Lewis,
J.
F.
Cooper,
D.
Defoe: Robinson Crusoe,
Ch.
Dickens: Vánoční koleda prózou,
R.
L.
Stevenson,
J.
Conrad,
G.
K.
Chesterton: Ortodoxie,
Heretikové,
Svatý Tomáš Akvinský aj.).
Edice:
◦ K.
Vinařický: Kytka básniček,
1942;
◦ F.
Stránecká: Povídky a črty,
1942;
◦ Dílo Jakuba Demla,
1948;
◦ Chléb a slovo 1–2.
Sb.
pro katolickou kulturu,
1948.
Literatura:
◦ O.
Králík: K filozofii literatury,
Výhledy 1939;
◦ J.
D.
(= J.
Dokulil): T.
V.,
Akord 1946–47;
◦ M.
Kouřil: Památce T.
V.,
Lidová demokracie 13.
5.
1968;
◦ Z.
Rotrekl: Skrytá tvář české literatury,
1991;
◦ SZA,
1991;
◦ ČF ve 20.
století,
1995.
hp