Gustav Zába
* 31.
7.
1854 Litomyšl
† 17.
10.
1924 Praha
Jako filozofický autor se uvedl estetickou studií Forma základem krásna (1879). Jeho autoritami jsou v ní R. Zimmermann a J. Durdík. Spolu s nimi se hlásil k herbartovskému pojetí krásna jako „poměrů představ“ (harmonického spojení znaků představ): „Srovnáváním, měřením, počítáním jedině odkrýti můžeme tajemství krásna.“ Od Durdíka přejal i definici filozofie jako „vědy, která na základě výsledků ostatních věd sestrojit hledí jednotný názor světa“; herbartovsky k ní dodával, že filozofie tak činí „porovnáváním pojmů“, tedy i odstraňováním rozporů, jež se v nich nacházejí. Bránil se však přijmout herbartovskou metafyziku s jejím učením o „reálech“ jako podstatách všeho existujícího. Filozofie, která nechce upadnout do planých a nekontrolovatelných spekulací, se musí držet „zkušenosti“, tzn. brát zevně pojímaný svět a jeho změny jako „jevy“, s tím, že „věci o sobě“ jsou nepoznatelné. Vyzvedával řeckého skeptika Pyrrhona a jeho žáky za to, že provedli kritiku Aristotelových kategorií, že se ptali, jaká je jejich noetická hodnota a jak souvisejí s člověku vlastním „organismem myšlení“. Problém platnosti (závaznosti) rozumových logických funkcí orientoval Z. ke Kantově filozofii, především k jeho „kritice čistého rozmyslu“. Podle F. Pelikána vybral si Z. v druhém období svého filozofování (jako Durdík) z Kanta jeho fenomenalismus a pozitivismus, ve smyslu novokantovském. Ve studii Pojem substance u Kanta (1902) souhlasí Z. s názorem, který zjišťuje u Kanta, že kategorie „substance“ představuje jednu z formálních (apriorních) podmínek tvorby zkušenosti, a že proto je její užívání mimo tuto zkušenost nepřípustné, že je tedy substance „pojmem noetickým, nikoli ontologickým“. Také přírodovědecké bádání je „fenomenologické“ – nikoli ve smyslu subjektivního idealismu, ale ve smyslu „pozitivismu, který prošel kritikou poznání“. O širší znalost Kanta v českém prostředí se Z. zasloužil zejména svým překladem jeho Prolegomen ke každé příští metafysice, který doplnil úvodem a bohatým poznámkovým aparátem. (Problém s překladem Kantových výrazů „Verstand“ a „Vernunft“ řešil termíny „rozum zkusmý“ a „rozum ideový“. Nový překlad Prolegomen – od M. Sobotky – vyšel až v r. 1972.) V r. 1906 vyšlo 1. vydání Z. Logiky (v edici Ilustrované katechismy naučné, řízené V. J. Procházkou). Svou látku si v ní rozdělil na část „elementární“ (pojem, soud, úsudek) a „vědoslovnou“ (výměr, rozdělení, důkaz, heuristické postupy); logiku samotnou dělil na abstraktní (obecnou) a konkrétní (užitou na materiál jednotlivých vědních oborů). K propagaci novodobé české filozofie Z. přispěl pojednáním v Památníku České akademie věd a umění, dále kapitolou Slawische Philosophie in Böhmen v Ueberwegových Dějinách filosofie, hesly v OSN a řadou recenzí a zpráv o nových publikacích českých autorů v Kroku (tu v r. 1887 vyšla i jeho kritická analýza Masarykovy Konkrétné logiky), Hlasu národa, Národních listech, Kmeni, Prager Presse (v r. 1922 tu uveřejnil – s názvem Ein tschechischer Philosoph – obsáhlý referát o právě vydaných Traktátech a diktátech L. Klímy) a v ČM.
Bibliografie:
◦
Pyrrhonismus,
rozprava o pochybování filosofickém,
1890;
◦ Logika,
1906,
2.
vyd.
1920.
Sborníky:
◦ Forma základem krásna,
Program gymnasia v Litomyšli,
1879;
◦ Filosofie,
Památník ČAVU na oslavu 50.
výročí vlády císaře Františka Josefa I.,
1898;
◦ Pojem substance u Kanta,
Výroční zpráva vyššího gymnasia v Praze,
Žitné ulici,
1902 (vyšlo i jako zvláštní otisk);
◦ Slawische Philosophie in Böhmen,
F.
Ueberweg: Grundriss der Geschichte der Philosophie,
11.
vyd.
Berlin 1916.
Časopisecké
příspěvky:
◦ Kantova transcendentální apercepce,
RF 1924.
Překlady:
◦ I.
Kant: Prolegomena ke každé příští metafysice,
jež bude moci vystoupiti jako věda,
1916;
◦ I.
Kant: Sny duchovidcovy vyloženy prostředkem snů metafysiky,
1919;
◦ Platon: Faidon,
Zábův sborník 1925.
Literatura:
◦ J.
Pelikán: Život a filosofie G.
Z.,
RF 1924;
◦ G.
Z.
(nekrolog),
ČM 1924;
◦ Zábův sborník.
K uctění památky Dra G.
Z.
(1854–1924),
ed.
F.
Pelikán,
1925 (s úvodní studií F.
Pelikána a s oddíly Ze Z.
pozůstalosti,
Vzpomínky českých filozofů,
Ze starších Z.
prací,
Z.
úvahy a kritiky);
◦ J.
Král: ČsF,
1937;
◦ K.
Mácha: GuV II,
1987.
jg