Vlastimil Zuska
* 5.
5.
1951 Praha
Od počátku odborné dráhy je zaměřen na filozofickou estetiku, zejména fenomenologickou (Ingarden, Husserl, Scheler), a na estetiku výtvarného umění a filmu. Postupně se věnoval tématům temporality estetického prožitku a časové dimenze ontologie uměleckého díla. Vedle fenomenologie měl na něho vliv Whitehead, Bergson, Lévinas a Deleuze, sémiotika a (post)strukuralismus. Jeho samostatné práce se týkají sebereflexivity, inherentní intersubjektivity ega, estetické distance a temporality estetického znaku. Původní přínos spočívá v aplikaci konceptu možný svět na výtvarné umělecké dílo, ve fenomenologické analýze obrazu jako časového objektu a oscilace mentální přítomnosti v procesu recepce estetického objektu. Podal nové pojetí mimésis a estetického postoje jako sebereflektujících aktů vědomí. V současnosti pracuje na problému fikce a konceptu estetické distance v literatuře, výtvarném umění a filmu. Připravuje rozsáhlejší úvod do (současné) estetiky.
Bibliografie:
◦
Temporalita metafory,
1993;
◦ Čas v možných světech obrazu,
1995;
◦ K estetice dvacátého století.
Mimésis – fikce – distance,
1996.
Sborníky:
◦ The Husserl's conception of the internal time awarenese and aesthetical,
Zur Problematik der transzendentalen Phänomenologie Edmund Husserls,
ed.
M.
Pauza,
1990;
◦ Od struktury k recepci – vertikální analogon soudobého umění,
Model a analogie ve vědě,
umění a filosofii,
ed.
J.
Stachová,
1994;
◦ The Aesthetic Distance as a Kind of Dialogue,
Science and Philosophy in Shaping Modern European Culture III,
ed.
E.
Gál,
M.
Marcelli,
P.
Michalovič,
1995;
◦ Oscilace Bytí a Nastávání v Heideggerově „Der Ursprung des Kunstwerkes“,
M.
Heidegger a problémy myšlení,
ed.
M.
Pauza,
1996;
◦ Věčný návrat mimésis,
Estetika na křižovatce humanitních disciplín,
ed.
V.
Z.,
1997.
Edice:
◦ Sborník filmové teorie I.
Výběr z angloamerických studií,
(též spolupř.
a autor komentářů),
1991.
a