Josef Zvěřina
* 3.
5.
1913 Střítež u Třebíče
† 18.
8.
1990 Netunno (Itálie)
Ze Z. bohaté přednáškové činnosti v 70.–80. l. vyrůstala koncepce i literární podoba jeho osobité Teologie agapé, která sice měla své předchůdce v křesťanské tradici (u mystiků, Augustina, Bernarda z Clairvaux, Bonaventury, Tomáše Akvinského, B. Pascala či J. H. Newmana), ale ve 20. století, v době koncentračních táborů a věznic, získala podle Z. nový rozměr. Teologie agapé není v tomto pojetí (jako součást dogmatiky) abstraktní vědou o Bohu, ale vyjadřuje vzájemný vztah Boha (Krista) a lidí: je otevřena současnému světu, jeho otázkám i kritikám, „nese starost o srdce člověka“ a přibližuje mu Boha lásky – usiluje o shodu a vyváženost rozumu a srdce, logu a agapé. „Konkrétně to je neodbytné a neúplatné úsilí o pravdu (logos), o spravedlnost, svobodu a lásku (agapé)“, projevující se v rovině filozofické, mravní, sociální a teologické, „o světovou jednotu lidského ducha, tvorby a života“. Ve stati Teologie a kultura, kterou Z. zahájil činnost Křesťanské akademie, se pokouší o celistvý přístup: Kulturu pojímá jako komplex hodnot pravdy (oblast vědy), mravnosti (vysoké mravní ideály i drobný život podle křesťanské etiky), krásy (umění) i posvátného (náboženství), které mají směřovat k všestrannému rozvoji a zdokonalování člověka a lidstva (pro křesťany následováním Krista vytvářet „nového člověka“). V této souvislosti řešil i vztah teologie a filozofie: filozofii pokládal za nástroj teologie či potřebnou artikulaci pro teologické pojmy a výpovědi, aniž by nutně existovala vazba mezi teologií a určitou filozofií, teologii za složku kultury, usilující „rozumem i srdcem“ pojmout celek člověka, světa i Boha. – O Masarykovi soudil, že „vnesl do etiky národa i do toho, co nazýváme kulturní člověk, složku náboženskou“. Nesouhlasil s často opakovaným názorem, že byl nepřítelem katolictví; označil ho za „zapřisáhlého přítele“ rozumu, pravdy a spravedlnosti a vyslovil dokonce politování nad tím, že církev nebyla s to Masarykovu kritiku přijmout, pochopit a rozlišit v ní výtky oprávněné od neoprávněných (Malý hovor katolického teologa o TGM). Vytváření nové kultury v polistopadovém vývoji (Tvář českého listopadu 1989) spojoval s křesťanstvím a hlubokou náboženskou vírou, vnášející do života lásku jako všelidský program a jako hráz proti mravním stínům, „vymoženostem“ volného trhu, totalitarismu mezinárodních firem, pornografii, drogám, potratům aj.
Bibliografie (z díla):
◦
Znaková funkce obrazu ve filmu,
1968;
◦ Katolická systematická teologie,
1970;
◦ Výtvarné dílo jako znak,
1971;
◦ L'esperienza della Chiesa,
Milano 1971;
◦ Odvaha být církví,
SI 1975,
Mnichov 1981;
◦ Dialog o víře (s E.
Kantůrkovou),
Mnichov 1984,
1993 (včetně Z.
textu Listy o víře);
◦ Maria,
Mnichov 1988;
◦ Teologie agapé I–II,
1992,
1994;
◦ Pět cest k radosti.
Výbor z díla,
ed.
J.
Poláková,
1996.
Sborníky:
◦ Křesťan v socialistickém světě,
Katolická ročenka na rok 1970;
◦ Umělecká zkušenost a přístup k Bohu,
Slovo a naděje,
Řím 1978;
◦ Technika,
komunikace,
kultura a víra,
Sb.
k poctě Radima Palouše,
SI 1985;
◦ Radost být církví,
Anti-životopis O.
Mádra,
Miscellanea in honorem O.
Mádr ad eius 70.
annum completum,
SI 1987;
◦ Teologie a kultura,
Křesťanství,
kultura a svět I,
1991;
◦ Malý hovor katolického teologa o TGM,
Masarykův sb.
7,
1992.
Časopisecké
příspěvky:
◦ Předmět teologie,
KřR 1968;
◦ Za profesorem Cibulkou,
Via 1968;
◦ Teologie a politologie.
Historický přehled,
KřR 1969;
◦ Tvář českého listopadu 1989,
K novému pojetí teologie,
Dopis západním křesťanům,
Teologické texty (TT) 1990;
◦ Laicismus nebo laicizace? Souvislosti 1990;
◦ Smysl minulosti a dneška,
Reflexe 1990;
◦ Celibát? Quaestio disputanda,
TT 1991;
◦ Zítřky církve,
Věřit či nevěřit,
Katecheze o posledních věcech,
TT 1993;
◦ Člověk jako muž a žena,
TT 1994;
◦ Dějiny a zbožnost,
Rozpravy o baroku,
TT 1995;
Obroda,
Studie (Řím),
ČKD,
Dobrý pastýř,
Katolické noviny,
Katolický týdeník.
Literatura:
◦ O.
Mádr: J.
Z.,
TT 1990;
◦ J.
Smolík: Zemřel J.
Z.,
KřR 1990;
◦ M.
C.
Putna: Za otcem Z.,
Souvislosti 1990;
◦ J.
Heller: Vzpomínka na ThDr.
J.
Z.,
Informační bulletin Společnosti pro studium náboženství 1991;
◦ Slovník zakázaných autorů,
1991;
◦ T.
Halík: Ten,
který se za nás vydával,
LN 19.
8.
1995;
◦ M.
R.
Křížková: Žít jako znamení.
Rozhovory s J.
Z.,
1995.
hp