Karel Veselý - Obraz města ve filosofii
Úvod
V roce 1984 vyšla pod editorským dohledem pánů Lloyda Rodwina
a Roberta M. Hollistera zajímavý sborník esejů Cities of
the Mind. Images and Themes of the City in Social Sciences.1 Jak název a podtitul prozrazuje, máme co do činění
s mezioborovou diskusí o městě a o jeho obrazu ve společenských
vědách. Pozvaní autoři tvoří reprezentativní vzorek amerických
univerzit, zastoupeny jsou všechny humanitní vědy (social sciences)
na které si jen vzpomenete - sociologie, geografie, antropologie,
politologie, ale i právo (legal concepts), literatura a historie.
Autoři, mezi nimiž jsou například i Leo Marx, Peter Hall nebo
Kevin Lynch, ukazují ve svých esejích jakou roli hraje téma města
v jejich domovském oboru. Například literární vědec Leo Marx
popisuje antiurbánní tradici v americké literatuře od Hawthorna,
Emersona až po Faulknera a Fitzgeralda, ekonom John Harris zase
význam města v tržní ekonomice minulosti a dneška. Sociolog Peter
Langer načrtává hrubé rozdělení obrazů města v sociologii - sociologové
podle něj pojímají město jako organizovanou rozdílnost (organized
diversity) a podle jejich zaměření bychom mohli města sociologů
rozlišit na tržiště (bazaar), džungli, organismus a stroj.
Podobných nadoborových diskusí jistě bude více a klidně bych
si dokázal představit i zajimavější téma než je město. Samotný
fakt, že město jako problém fascinuje vědce z různých oborů,
je obecně známý. Na akademických mapách bychom našli vedle urbanismu
i městskou antropologii, městskou psychologii, městskou geografii,
městskou ekologii, o městské sociologii ani nemluvě. Ekonomové
se zabývají oborem, který se nazývá regionální plánování, v němž
hraje město velkou roli. Jistě existují i mnohé knihy o městech
jako objektech umění.2 Nad tím vším skutečně není
třeba se nijak pozastavovat. Co je však pozoruhodné je fakt,
že editoři zmíněné knihy nepřizvali žádného filosofa. Jistě,
město v žádném případě není tím filosofickým problémem, neboť
filosofové přemýšlí na stupni abstrakce, v němž se ztrácejí konkrétní
věci. Dnešní široké spektrum věd navíc umožňuje snadné překračování
z filosofie do kterékoliv jiné vědy, kde již město vyznívá jako
relevantní problém. Proto existují filosofové, kteří se městem
zabývají. Tak bychom například mezi městské filosofy mohli zařadit
semiotiky města Umberta Eca a Rolanda Barthese, marxistické teoretiky
kapitalistického města Davida Harveye a Henri Lefebvra nebo filosofy,
kteří se zabývají vztahem člověka a jeho životního prostředí
z pozic fenomenologie - Edmunda Husserl, Eugena Finka nebo Martina
Heideggera. Tento výčet by však přesto nebyl úplný, kdybychom
se nepodívali hluboko do dějin filosofie a tam nenašli města
Platonovy a Aristotelovy, Baconovy a Moreovy. Teprve pak bychom
mohli splnit zadání, které editoři Cities of Mind měli na
mysli. Pokusme se teď napsat onu chybějící kapitolu z jejich
knihy. Zadání je jasné: jaké bychom vystopovali obrazy města
ve filosofii a co by nám to řeklo o filosofii samotné. Jinými
slovy: jakou roli hraje problém města ve filosofii, hraje-li
vůbec nějakou?
1. město jako obraz
Než se pustíme do práce samotné, bude nutné vyřešit metodologické
problémy, které nutně nastanou, pokud začneme pracovat s pojmem
obrazu. Už to, že editoři Cities of Mind děkují v první řadě
Kevinu Lynchovi, americkému urbanistovi, který byl žákem F. L.
Wrighta, prozradí mnohé o jejich záměru. Lynch vydal na začátku
šedesátých let knihu Image of City3, která znamenala
velký třesk v angloamerické urbanistické teorii. Společně s o
rok později vydanou knihou Jane Jacobsové Život a smrt amerických
velkoměst4 (vyšla i v češtině) se Lynchova
práce stala výrazným reprezentantem kritiky urbanismu a městského
života své doby. Lynch je i není urbanista. Především je psycholog
- neboť jeho hlavním záměrem bylo vysvětlit, jakým způsobem vznikají
kognitivní a mentální obrazy města ve vědomí jeho obyvatel, obrazy
podle nichž se lidé mohou orientovat ve městech, ale také ve
svých soukromých životech. Urbanisté, kteří plánují město pak
musí nutně dodržovat určité zákonitosti tak, aby město vůbec
mohlo být místem pro život, tedy místem v němž by mohli žít normálně
psychologicky aktivní lidé. Jednoduše řečeno - město musí mít
5 typů prvků, z nichž se skládají soukromé i veřejné obrazy města:
trasy, hranice, obvody, uzly a dominanty. Kolem těchto základních
prvků je strukturováno vnímání města. Lynch, zdá se, chtěl najít
psychologické a antropologické hranice architektonických a urbanistických
řešení (na mysli má patrně projekty fantastických měst a funkcionalistické
moderny - její vystřízlivění jsou šedesátá léta svědkem) za nimiž
by již město jako stavba znemožňovalo život. Image of City
mělo velký vliv na pozdější studie ekologií velkých měst (inspirovalo
vznik nového vědního oboru urban ecology), a to i přesto, že
Lynchova teorie není vůbec první, jež by poukázala na zmíněné
problémy a z vědeckého hlediska není jeho řešení ani zcela originální
ani příliš ladné.
Klíčový pojem obrazu, který Lynch převzal z tvarové psychologie,
byl inspirativní pro editory naší knihy Bodwina a Hollistera.
Jak se zmiňují v předmluvě, knihu pojali jako úvod do (další)
nové vědy, která by se zabývala obrazy a tématy města, jež vstupují
do vědeckých paradigmat a které zpětně ovlivňují praktické aktivity
příslušných institucí - městských plánovačů, ekonomů nebo sociálních
pracovníků.5 Tato meta-věda o ,neviditelném městě, neboli ,městě
mysli, by se měla jmenovat urbanografie (urbanography) (s.17).
Obraz by sloužil vědcům jako základní epistemologický pojem.
Při jeho použití se autoři odvolávají na Kennetha Bouldinga a
jeho knihu The Image (1956) V jednom místě citují jeho heslo,
že obraz ,vtahuje herce do hry, (brings the actor into the act
s.12). Řečeno méně poeticky: obraz slouží jako spojnice mezi
vědomím a skutečností. Ve vědomí jednotlivce je ,odrazem, skutečnosti
a podle obrazu pak vědomí na skutečnost působí. Obraz města se
samozřejmě nevyčerpává jen mentální mapou, kterou v sobě pro
potřeby orientace (významové i prostorové) nese individuum, jak
je to u Lynche. Do tohoto obrazu totiž zasahují instance, které
stojí nad individuem. Pokud bychom uznali, že každý člověk je
zcela autonomní subjekt, který si vytváří obrazy města racionálně
- tedy jakožto objektivní zápis skutečnosti, pak bychom nemuseli
překračovat čistě psychologicko-pojmovou rovinu problému a naše
případná kritika města by pak nutně směřovala jen k napravení
některých iracionálních přehmatů při stavbě města. Obrazy města
racionálního subjektu by splývaly s objektivním městem i s jeho
reprezentací na úrovni správného plánování. Protože se však racionální
subjekt, transparentnost světa a možnost plné reprezentace ukázaly
jako neudržitelné, bude třeba pracovat s jiným obrazem města.
Ten bude mít několik stupňů - jedním z nich je již zmíněná subjektivní
rovina našich mentálních map. Nad ní však stojí obraz města,
který překračuje vědomí individua - obraz města, jež funguje
ve sféře společně komunikovaného světa individuí - ,takovéto
společné obrazy jsou nutné, pokud chce individuum kooperovat
se svými spoluobčany,6 tedy toho čemu říkáme
kultura. V sociologii vědění, která má k našemu problému mnohé
co říct, se mluví o sociální konstrukci reality (pro tuto chvíli
můžeme sociální obraz reality ztotožnit s obrazem, který kultura
vytváří o světě). Skutečnost je konstruována sociální komunikací
a nejdůležitější roli v ní hraje jazyk. Důležité jsou však i
mocenské vlivy, které ovlivňují distribuci tohoto vědění.7 Třetím stupněm je pak město
samo, místo, které svými podněty působí a vytváří naše mentální
mapy. Již dříve jsme však odmítli bezproblémovost přímé reprezentace
předmětu (města) a vědomí (individuální mentální mapy) - nemůžeme
tedy zde pracovat s městem-věcí jako s ničím jiným než Kantovskou
věcí o sobě.
Abychom se ale vrátili zpátky k urbanografii. Ta by tedy, alespoň
podle naznačených implikací, měla být meta-vědou, která by zkoumala
distribuci obrazů města v oborech lidské činnosti, které jsou
relevantní pro náš život ve městě - těch, které se spolupodílí
na vytváření vědění - v našem "druhém stupni skutečnosti,. Pro
zjednodušení situace nahradíme pojem obrazu symbolem (což si
můžeme dovolit, neboť to dělají i autoři samotní) a lehce tak
náš problém převedeme na pole symbolické kulturní antropologie.
Ta jak známo zkoumá vztahy kulturních symbolů a jejich recepci.8 Vědění, o němž mluví sociologie vědění od Diltheye,
Schelera, Durkheima až po Bergera a Luckmanna, je symbolické.
Pokud se editoři knihy Cities of Mind ptali na to, jaké obrazy
získává město v jednotlivých společenských vědách, pak se vlastně
ptali na určující symboly města, které fungují v rámci diskursu
těchto věd. Dozvěděli jsme se již například, že sociologové pracují
se čtyřmi symboly měst. Lehce by se dalo ukázat, že to závisí
na obecné symbolice, kterou ti nebo oni sociologové používají.
Pokud studují například patologii města a negativní dopady modernity,
pak použijí za zástupný symbol města - stroj (tak to dělá Weber
nebo Simmel). Symbol v rámci diskursu funguje jako centrální
rétorická figura. Jeho předností je to, že se jeho význam nedá
nikdy zcela zřetelně určit. Vycházím zde z rozlišení znaku a
symbolu s nímž operuje současná epistemologie. Prvně jmenovaný
má fixní význam, daný jeho postavením v síti diferencí konkrétního
jazyka,9
zatímco význam symbolu je nemožné určit, protože je metaforický
a vymyká se polaritám.10 Paul
Ricoeur píše, že symbol je ,jitřenkou smyslu., Ještě radikálnější
pojetí symbolu používá například Clifford Geertz, americký kulturní
antropolog. K dešifrování symbolu je vždy třeba interpretace,
ta je důležitým aspektem, který znemožňuje, aby se jazyk nestal
statickým. Ve chvíli, kdy by všechny znaky měly přesně určený
význam, znemožňoval by nám jazyk mít specifické individuální
proûitky.11 Zkoumání symbolů
a jejich rolí v kultuře je důležitým problémem jak v sociologii,
tak i v obecné kulturologii - neboť jsou to právě symboly, které
udržují společnost pohromadě. Kulturní antropologie nám dává
mnoho příkladů, jak fungují náboženské předměty nebo rituály
jakoûto sdílené symboly v rámci komunity.
Je pak velmi těžké odolat pokušení, které má každý filosof při
četbě antropologických knih - hledat analogie na svoji vlastní
kulturu. Mezi kulturním symbolickým systémem, který si vytvořily
tzv. ,primitivní, kultury a tím našim totiž skutečně nejsou velké
podstatné rozdíly. Nazval-li jednou Geertz kulturu textem, pak
nás tím pokouší, abychom otevřeli knihu naší kultury a pokusili
se v ní číst. Otázkou pak ale zůstává, kdo píše text naší kultury
a jakým způsobem lze do této knihy vstoupit.
V sociologii je podle Hallova článku jedním z obrazů města džungle.
Tu lze interpretovat i jako prostor svobody v němž se dají realizovat
soukromé cíle, tak i jako následek egoistického sebeprosazování
při němž se z města stává bojiště. (Podobně fungují i obrazy
stroje nebo organismu). Tento symbol města funguje v rámci vědeckého
diskursu stejně jako náboženský artefakt. Výsledkem je symbolický
systém nějaké vědy.12 V obou
případech hraje symbol podobnou roli - udržuje nějakou pospolitost
v jednotě. Podobným způsobem popisuje Kuhn ve Struktuře vědeckých
revolucí pojem paradigmatu. Dokud je symbol platný, funguje věda
normálně. Stejně tak i kultura. Ve chvíli, kdy přestane platit
- symbol je vyvrácen a nahrazen novým, pospolitost se rozpadne
nebo transformuje. Nemohu zde bohužel zacházet do podrobností
ohledně vztahů symbolu a jeho funkce při vytváření kultury. K
tomu bych doporučil příslušnou literaturu.13
Našim cílem zůstává původně zjistit, jaký obraz má město ve specifickém
symbolickém systému, jímž je filosofie. Na jedné straně se zdá
tento úkol velmi obtížný - vždyť v porovnání s ostatními společenskými
vědami má filosofie mnohem delší historii. Bylo by tedy téměř
nadlidským úkolem prostudovat celý filosofický kánon a vystopovat
v něm role, které v nich hrálo město. (Proto musím zde zhruba
v polovině konečně přiznal, že zde půjde jen o pokus, případně
o náčrt takového čtení.) Na druhou stranu však filosofie funguje
kontinuálně. Jako jeden velký příběh. Německý filosof Peter Sloterdijk
na úvod své eseje Pravidla pro lidskou Zoo14 cituje výrok
Jeana Paula, podle nějž je filosofie řetězovým dopisem, který
si píší přes propast času filosofové různých dob. Toto přirovnání
není nadnesené. Vždyť málokterá věda je tak posedlá vlastní minulostí.15 Posedlost hraničí s fetišem a její příčinu
bychom hledali patrně v tom, že právě dějinnost filosofické tradice
je hlavní legitimizační procedurou, kterou si filosofové ospravedlňují
svoji práci. Tento řetězový dopis, jehož čtenáři tvoří nadčasovou
komunitu,16 je zvláštním druhem hry ve psaní. To, že noví
účastníci hry pouze připisují své poznámky k textu již danému,
případně opisují a opravují tento starý text, znamená, že jsou
v něm uchováni hlavní hrdinové příběhu. Filosofie je pak nekonečným
seriál v němž titíž oblíbení hrdinové nikdy nemizí ze scény.
Tato jednota (která se skrývá pod zdánlivou diversitou filosofických
postojů) nám dovoluje aplikovat na filosofii jednotné čtení.
Filosof nikdy nepíše zcela z prázdna. Vždy se nejprve musí vyrovnávat
s předchozími pozicemi. (Přistoupit na ně nebo je korigovat.)
Filosofem je do té míry, do jaké se drží tohoto pravidla. Pokud
by to nedělal, stal by se z něho nejspíše literát. Neboť spisovatel
nepřipisuje k dopisu - spíše na dopis odpovídá nebo píše vlastní.17
To, co udržuje filosofický diskurs pohromadě jsou filosofické
pojmy - hlavní hrdinové filosofického příběhu. Pojmy jsou elementy,
které tvoří základní kameny filosofického psaní, filosofie jako
druh psaní si je nese ve své tradici již od svých počátků a nemůže
se jich zbavit, protože by se tak zbavila sebe samé. První pisatelé
dopisu zakládají diskurs tím, že do něj vkládají pojmy. Další
účastníci ,řetězového dopisu, se jich musí držet, aby nepřerušili
hru, aby fakticky zůstali filosofy. To není samozřejmě žádná
novinka. Odedávna se ve filosofii mluví o tom, jak se zbavit
,metafyziky,. Počínaje Kantem, přes Nietzscheho, pozitivismus,
novopozitivismus a od Heideggera až k dnešní postmoderně vynakládají
filosofové enormní úsilí v osvobození svého řetězového dopisu
od ,falešného vědomí, metafyziky. (Existuje ale i opačná tradice,
která volá po novém nastolení metafyziky.) V ní jsou podle nich
soustředěny všechny neduhy filosofického psaní a tím, že bychom
ji eliminovali, by bylo možné se dostat k řešení filosofických
otázek. Nulový stupeň rukopisu - hypotetický ,čistý, jazyk, v
němž by skrze člověka hovořil jazyk, kterým ,mluví, svět, je
ale nedosažitelný.18 Očištění
filosofie od metafyziky je iluzorním úkolem. Kdyby totiž k němu
někdy skutečně došlo, pak bychom očistili filosofii od filosofie
samotné. Zůstalo by jen prázdné psaní, blábolení bez smyslu.
Octli bychom se v pozici osvícence, který ze sebe vysvlékal své
pověry, až zjistil, že úplně zmizel.
,Filosofie je svou bytností řecká,, napsal Heidegger.19 Právě u Řeků se dá
lokalizovat počátek tradice toho, co nazýváme filosofií. Oni
jsou těmi mýtickými zakladateli dopisu. Na jeho počátku se rodí
všechny obrazy s nimiž filosofie jako způsob psaní operuje. Často
se v souvislosti s první řeckou filosofií mluví jako o zázraku
zrození filosofie.20 Zázrakem
je podle mého však spíše to, že se zrovna tento diskurs udržel
až do dnešních dob a také to, jak bylo vůbec možné, že se stal
dominantním diskursem ve sférách z nich vychází moc. Ve zmíněné
eseji Sloterdijk vysvětluje, že udržování filosofického dopisu
v běhu bylo umožněno mimo jiné vědomím silné sounáležitosti těch,
kteří dopis opisovali či jej jen četli. Mohli bychom pak píšící
filosofy vidět například jako sektu, která uchovává ,svaté, texty
tím, že je podrobuje přepisování. Jediným rozdílem mezi filosofií
a kterýmkoliv zjeveným náboženstvím by pak byl volnější přístup
k dogmatice a rituálům. I ten by se však záhy ukázal jako velmi
nejistý, neboť způsob s nímž filosofie operuje se svými pojmy
není o nic volnější než ten, s nímž teologové hrají hru při pokusu
porozumět svým svatým textům. Zde si však netroufám jít v uvažování
dále. Teprve detailní porovnání paradigmatických zlomů například
post-Lutheránského křesťanství a post-Kantovské filosofie by
mohlo vyřešit výše položenou otázku. Jiné detailní studium okrajových
filosofických textů zapomenutých autorů by nám mohlo ukázat kde
jsou hranice za už nimiž filosofie přestává být filosofií a co
tyto hranice tvoří. Odpověď na druhou výše položenou otázku:
jak je možné, že filosofie se stala diskursem moci, bychom mohli
odpovědět obligátním Baconovským - vědění je moc. Filosofický
diskurs ovládl sféru v níž se utváří univerzální a normativní
obrazy světa (sféru vědy a politiky) právě tím, že vždy byl jazykem
elity. To nám umožňuje říci, že jestliže je naše kultura textem,
pak je z velké části textem, který napsali filosofové.
Na konec tohoto oddílu ještě malá poznámka: Ocitám se zde v trochu
nešťastné situaci. Chci sledovat dějiny filosofie a ukázat v
nich, jakým způsobem se v nich zjevuje obraz města (a teď se
k této původní intenci konečně dostáváme), mohu však jen těžko
zůstat na poli filosofie samotné. Spíše se musím přesunout do
pozic literární kritiky, která zkoumá text jako znakový konstrukt.
To musí nutně udělat každý, kdo by chtěl popisovat symbolický
systém (neboli jazykovou hru, diskurs) v rámci níž se pohybuje
filosofické psaní. Číst filosofická díla jako literární texty
totiž teprve umožní lokalizovat symboly s nimiž pracuje. Nebudu
nijak zastírat, že tuto myšlenku již vyslovila Derridovská dekonstrukce
a předchozí myšlenky o kontinuitě filosofické tradici zase patří
Heideggerovi. Konstrukce symbolických významových vesmírů a teorie
kultury jako textu jsou zase převzaty z prací Clifforda Geertze,
Paula Ricoeura, Northropa Frye nebo Michela Foucaulta. Postmetafyzická
filosofie (Rorty, Vattimo) načrtla možnosti, jak studovat metafyziku
jako text. Můj cíl je neskonale skromnější - hledat jakým způsobem
tato filosofie pohlíží na město.
část 2. - město jako prostor výchovy
Již jsme zde mluvili o Sloterdijkově esej Pravidla pro lidskou
zoo. Ta je především (jak napovídá její podtitul) odpovědí na
Heideggerův dopis O humanismu. Humanismus - tedy filosofická
rozprava o člověku - je jedním z hlavních uzlových bodů kolem
kterých se točí řetězový dopis filosofie. Člověk je bezpochyby
nejdůležitějším obrazem-symbolem se kterým filosofie pracuje.
V Řecku vzniká obraz člověka, který zůstane platný v naší myšlenkové
tradici v podstatě dodnes, neboť z něho vyrostla celá naše kultura.
Podívejme se teď blíže na to, jaká je tato tradice. (Půjde vlastně
jen o rozvinutí témat obsažených v první části Sloterdijkova
eseje.)
Antický člověk není zrozen, protože lidská bytost se rodí jako
zvíře a člověkem se musí teprve stát. V antice vzniká idea humanismu
jako ideál lidskosti. Samotného pojmu humanitas používají
poprvé až Římané, aby jím označili vědění klasické doby - řeckou
literaturu, jazyk, gymnastiku, mravní výchovu, výchovu ke službě polis
- tedy řeckou paidea, která zůstane ideálem vzdělanosti až
dodnes. Tento ideál je přednostně ideálem vzdělávacím. Herder
ve svém Dopise na obranu humanismu píše: ,Výchova k humanitě
je dílem, v němž se musí neustále pokračovat, nebo opět upadneme,
vyšší i nižší stavy, do hrubé zvířeckosti, do brutality."21
Demokritos, kterému patří historicky první výrok o výchově v
naší tradici, říká v jednom zlomku: ,Lidé se stávají dobrými
cvičením než od přírody.,22 V tomto výroku je obsaženo
ono podstatné rozlišení člověka a zvířete, které se stane později
klíčovým bodem každého humanismu a antropologie. Člověk tu již
není součást přírody - animal, nýbrû staví se kvalitativně
nad ní. K lepšímu rozlišení později napomáhá kategorie rozumu,
člověku je přiřknut akcident rationale - rozum, který zvíře
nikdy nemůže mít. (Rozum sám se později stane největším filosofickým
dobrodružstvím věků. Diderot poznamenal, že ,rozum je pro filosofa
to, co pro křesťana milost.,) Proces polidšťování (a deanimalizace)
můžeme ztotožnit s kulturním procesem. (To zazní například v
Kantově článku Domnělý počátek lidských dějin.)23. A zcela konkrétně ho lze lokalizovat
v instituci školní výchovy, která je v tomto širším významu právě
institucí polidšťování. Lidská bytost je v něm zbavována svého
dětství, neboť to je velmi úzce spojeno s přírodou. Nemůžeme
zapomenout, že člověk se rodí jako zvíře a dítě bez vnějšího
kulturního zásahu zůstává takovýmto zvířetem. Teprve, až je této
zvířeckosti zbaveno, stává se dospělým a plnohodnotným členem
společnosti.
Právě odlišení od zvířete je velmi důležitým bodem v němž člověk
odchází z přírody do měst. V tomto symbolickém kroku k lidskosti
vzniká tedy v kulturní rovině obraz města jako lidského prostoru,
jako symbol lidské dospělosti. Města vznikají jako prostory v
nichž se realizuje lidskost. (V renesanci se mluví o městech
jako o druhém stvoření.) Vzniká rozlišení mezi nomoi a thesei,
lidskými a přirozenými zákony. Řecká polis jsou místem, v
němž zákony určují lidé a pro lidi. V přírodě je to jinak. Tam
musí lidé přijmout zákony, které jsou vyšší než oni. Města jsou
hranicemi lidskosti. Vznikají jako projekty lidského světa, který
dovrší jeho emancipaci od přírody. Za městem je obyčejně les
- zosobnění přírody, i za denního světla obyčejně tmavý a nahánějící
strach. V něm vládne chaos a krutost, z něho lidé utíkají do
měst, které jim mají přinést útočiště a bezpečí. Bohové lesů
nemluví naší řečí a člověk je jim vydán napospas - ti do měst
nebudou mít přístup. V nich bude vládnout jiný bůh - ten, který
vše zastřeší a ohraničí. Tím je křesťanský bůh, který je bohem
města. Pohan, pohrdavé jméno, které dostali od křesťanů ti, kteří
věřili ve více bohů, znamenalo původně vesničan.24 Zatímco bohové si rozdělovali svoje panství ve
světě losem, jak se dočteme v Platonovi,25 jediný bůh bude vládnout ve městech sám. Lidskost světa
měst je vymezena hranicemi, za nimiž vládne chaos. Města vstupují
do naší tradice jako prostory humanity, která dala světu skrze
rozum řád.26 Zároveň
je však v obrazu města o němž mluvíme obsažen příkaz k výchově
lidské bytosti od zvířete k člověku. Stávají se součástí humanizačního
projektu.Urbanismus je dědicem filosofické rétoriky symbolu města.
Velmi zajímavé a na první pohled komplikované dějiny městského
plánování by se daly číst také jako velmi specifická praktická
antropologie. Urbanistika má a vždycky měla za úkol vybudovat
lepší město v němž by lidé žili jako společnost lépe. Dynamika
s níž urbanistika chce budovat vždy ,lepší, město je odvozena
z dynamiky lepší příštího. Stává se pak přímo aplikací humanismu,
který je, jak jsme si již ukázali výše - vždy výchovou k lepšímu
člověku. Tímto je urbanismus zapojen do pedagogického procesu.
Stačí sledovat konstrukci urbanistických teorií, která se nijak
neliší od konstrukce teorií pedagogických. Východiskem je popis
negativního stavu přítomnosti (nevyhovující infrastruktura města),
a heuristika a izolování chyb, které nastaly. Finálním krokem
je pak řešení, preskripce léku, kterým má být ustaven lepší stav.
V jádru tohoto postupu, který je ostatně algoritmem každé ,léčebné,
filosofie, je určitý ideál, který slouží vůbec jako základní
předpoklad toho, že stávající stav je možné prohlásit za nevyhovující.
V našem případě je to ideál města. Z něhož začíná argumentace
v neprospěch konkrétního města, které považujeme za špatné. Funguje-li
naše myšlení skutečně tak, že není schopno vzdálit se obecnému
diskursu, v němž mluví kultura jako celek, pak je tento ideál
města lokalizovatelný jako výše popsaný obraz města ve filosofických
psaních.
Jaký je tedy obraz ideálního města k němuž směřují urbanistické
teorie? Musíme se vrátit k zakladatelům tradice - k Platonovi
a Aristotelovi. Město u nich hraje velmi důležitou (i když pořád
vedlejší roli) ve spisech, které popisují ideální stav společnosti.
Platon i Aristoteles v Ústavě, respektive Politice, spojují
město a společnost jako takovou v pojmu polis. To samozřejmě
souvisí s řeckou tradicí, v níž polis bylo obojím. Nemůžeme
si dovolit toto spojení opomenout. Člověk je totiž nejen městský
(zbavený animality), ale i společenský. Jen ve společnosti a
v městě totiž můžeme plně naplnit svoji lidskost. To zdůrazňuje
Aristoteles, když říká v Politice, že člověk, který neûije
v polis je buď zvíře nebo bůh. Do hry zde vstupuje funkční
obraz městské společnosti, v níž je na prvním místě vzájemná
kooperace. Původní nutnost občanů spolupracovat, která byla svázaná
s pouhým přežitím, se brzy mění v produkci nadbytků. Ostatně
již Platonův popis vzniku města v Ústavě je toho důkazem.
Platon vychází nejprve z toho, že lidé ve vzájemné kooperaci
mohou snadněji přežít. To, že později budou ve společnosti potřeba
i šašci a holiči už má málo co do činění s městem, které chrání
člověka od chaosu přírody. Megalomanie novodobých městských společností
mění ,nutnost, lidské kooperace v město - továrnu, v němž je
vše podřízeno hladkému fungování. Tady připomínáme Weberův a
Simmelův obraz města jako stroje.27 Všichni občané
v něm pracují pro jeden společný cíl a individuum se v rámci
tohoto cíle rozpouští v mase. Důraz na funkci je patrný i ve
velké většině urbanistických teorií od renesance, architektonický
funkcionalismus je posledním a nejsilnějším výkřikem tohoto požadavku.
Je-li město pokusem o vystavění racionálního (lidského) světa,
pak urbanismus musí nutně následovat hlas rozumu. Nejvyšším možným
stadiem by tedy byl racionalistický urbanismus.
Aristoteles připomíná, že ,města stavíme tak, aby ona mohla stavět
naše děti., To je klasický případ místa v němž se objevuje obraz
města jako pedagogického prostoru racionalistické humanity. K
podobné myšlence dospěli sovětští architekti konstrukcionismu
ve třicátých letech, kteří se rozhodli zbourat města, aby tak
na jejich troskách mohli postavit nová, lepší, která by přispívala
k výchově člověka směrem k novému komunistickému stupni.28 Tato myšlenka ostatně zazněla už u Voltaira v jeho eseji Zlepšení
v Paříži, která je příkladem osvícenského ,filosofického, urbanismu.
To jsou však jen extrémní příklady praxe, která je v urbanistice
běžná. Každá urbanistika totiž nutně musí vyjít z nějakého humanismu
- z ideálu člověka. Město je vždy stavěno pro určitého ideálního
člověka a protože humanismus je nutně jako věda selektivní, pak
někteří lidé, kteří nenaplňují všechny znaky ideálního člověka
nemohou žít ve městech plnohodnotný život. Takovým příkladem
jsou například vozíčkáři, kteří nemohou ve městech bez cizí pomoci
přežít, protože město není stavěno pro ně. Jistě, zde používám
snad až příliš extrémní příklad. Existují však například feministické
teorie, které prohlašují, že město je stavěno pro muže a ženy
jsou v nich nuceny žít méněcenný život.29 Důvodem by mohlo být, že ideálním obyvatelem
,městského humanismu, je dospělý muž. Stejně tak jsou odsunuty
na okraj děti - Jane Jacobsová popisuje v knize Život a smrt
amerických velkoměst jakým způsob automobilová doprava narušila
dětství na okrajích maloměst. Děti si již nemohou hrát na mimo
domov, protože všude kolem je spousta aut, čímž jsou narušeny
prvotní společenské interakce, které by dítě mělo navazovat.30
Popisy měst v novověké utopické filosofii jsou dalším příkladem
pokusu, jak vystavět maximálně funkční (racionální) městskou
společnost. I zde, u Bacona a Mora, urbanismus přejímá funkci
humanistické pedagogiky. Města se zde stávají fantastickými humanistickými
laboratoři a slouží jako předobraz pokusů pozdějšího ideologistického
urbanismu hitlerovského fašismu a stalinského komunismu. Že humanismus
jakožto výchova zvířete ke společenskému člověku ve všech svých
mutacích slaví úspěch je důsledkem toho, že člověk je biologicky
maximálně tvárným tvorem. Německý filosofický antropolog Helmut
Plessner tvrdí, že jedinou charakteristikou člověka je jeho úplná
otevřenost ke světu, s níž na ose být tělem/a mít tělo neustále
experimentuje při vytváření sebe sama.31
Zdá se, že právě variabilita lidské přirozenosti umožnila, že
člověk se stal kulturním tvorem. Člověk je vždy zcela tvarován
kulturou v níž žije, pokud by byla jeho biologická přirozenost
tak dominantní jako například u zvířat, pak by patrně existovala
jen jediná lidská kultura.32 V. Descombes píše, že ,filosof pracuje na racionalizaci
světa.,33 Město jako druhé stvoření je tímto projektem,
který je hluboce zakořeněn v těch nejzasunutějších symbolických
rovinách filosofie. Proto se mi zdá, že město jako filosofický
problém je relevantním tématem pro dnešní filosofii. Zkoumání
,rétorického tropu města,34 proto má místo i v rozkrývání
spojnic a mezer filosofického diskursu, v tom textu filosofického
dopisu, který je pevně srostlý s naší kulturou a který má hlavní
slovo v dějinách idejí. Současný německý filosof Axel Honneth
postuluje ve svých dílech teorii ,slabé antropologie,.35 To by byla antropologie, která
by v souladu s Plessnerovým požadavkem maximální otevřenosti
lidské bytosti nechala prostor pro sebeurčení člověka v rámci
společnosti. Tato ,slabá antropologie, by uchovávala tajemství
člověka a zabránila by dalšímu ,postupování bezdomovectví, jak
po zdůrazňuje Martin Heidegger v dopise O humanismu.36
A hlavně by byla hranicí pro humanistické experimenty s člověkem.
Snad by pak mohla být i základem při stavbě nových měst, které
by již nebyly stavěny pro jednotného humanizovaného člověka.
Pokud bychom totiž snad někdy četli naši kulturu jako text, pak
bychom v tomto textu našli i spodní proud, který je přímo antiurbanistický.
Ten, v němž se volá po zničení měst. Tvoří zasutou vrstvu v naší
kultuře, je plný destruktivního potenciálu, který vzniká jako
protiproud manifestní kulturní funkce. Americký spisovatel William
Gibson jednou prohlásil, že důvod, proč se díváme na katastrofické
filmy v nichž příšery ničí města (měl na mysli konkrétně nové
zpracování příběhu monstra Godzilly, v němž tento veleještěr
boří Tokio jako domeček z karet) je vnitřní kompenzací neurózy,
kterou cítíme při každodenním životě ve velkoměstech. Radikální
kritik urbanismu Mike Davis zase v jednom ze svých krátkých esejů
o Los Angeles připomíná, že v poválečném období bylo natočeno
více než padesát filmů, v nichž bylo toto město zničeno - od
přírodních katastrof až po útok mimozemšťanů.37 Aby se nakonec tato neuróza nestala obecným
jevem, pak je snad třeba začít stavět města, jež by již nebyla
,prostorem výchovy k lidskosti,, ale prostorem k lidskému životu
a domovem.
1 Lloyd Rodwin a Hollister, Robert M. (eds.), Cities of the Mind. Images and Themes of the City in Social Sciences, Plenum Press, New York 1984.
2 viz. Burton Pike, The Image of City in Modern Literature, University Press Princeton 1981 a Raymond Williams, The Country and the City, The Hoghart Press London 1993. V druhém jmenovaném díle je popsaná pastorální i urbánní tradice v anglické literatuře, zatímco první popisuje obrazy města v literatuře americké.
3 Kevin Lynch, The Image of City, M.I.T. Press, Cambridge 1960.
4 Jane Jacobs, The Death and Life of Great American Cities, Random House New York 1961.
5 Chtějí podrobit studiu ,neviditelné město, které je neviditelnou konstalací obrazů a témat, které pomáhají organizovat myšlení a diskurs o městě., (přel. KV) (viz. Rodwin, Hollister, Images, Themes and Urbanography, s. 16 in: Cities of the Mind. s. 3 - 18.
6 Kevin Lynch, The City Image and Its Elements, in: Richard Le Gates a Frederic Stout (eds.), The City Reader, Routlege, London 1996. s. 99.
7 K problematice sociologie vědění viz: Stanislav Hubík, Sociologie vědění. Základní koncepce a paradigmata, Slon, Praha 1999 a Peter L. Berger a Thomas Luckmann, Sociální konstrukce reality, př. J. Svoboda. Praha 1999.
8 Kultura je systémem symbolů a tyto symboly nám umožňují klasifikovat svět a orientovat se v něm, říká symbolická antropologie, mezi jejíž představitele patří např. Leslie White. viz. Robert F. Murphy, Úvod do kulturní a sociální antropologie, př. Hana Červinková. Slon, Praha 1998. Cliford Geertz píše: ,člověk je zvíře zavěšené do pavučiny významů, kterou si samo upředlo., viz. C. Geertz, Zhuštěný popis: K interpretativní teorii kultury, (s. 15) in: C. Geertz, Interpretace kultur, př. H. Červinková, V. Hubinger, H. Humličková. Slon, Praha 2000. s. 13-44.
9 Rozlišení znaku a symbolu viz. I. Mucha, Symboly v jednání, Karolinium, Praha 2000. Popsaný rozdíl se hodí i na Derridovo překonání metafyzického pojmu znaku. Viz. J. Derrida, Of Grammatology, tr. G. Spivak. Baltiomore 1974. a Semiotika a týû, Gramatologie. in: Texty k dekonstrukci, př. M. Petříček. Bratislava 1993.
10 P. Ricoeur, Symbol, znak, metafora. IpSKP, Praha 1993. s. 163. Symbol pak funguje v rámci promluvy jako metafora. Metaforičnost našeho poznání odhalil již Nietzsche viz. F. Nietzsche, Radostná věda, Votobia Olomouc 1997.
11 Nebezpečí takové instrumentalizace jazyka popisuje Heidegger ve svém pozdním období. Např: M. Heidegger, Básnicky bydlí člověk. Praha 1993. Př. I. Chvatík. a týž, Konec filosofie a úkol myšlení, Př. I. Chvatík, Praha 1993.
12 K tomuto tématu viz. E. Cassirer, Essay On Man: An Introduction to a Philosophy of Human Culture, Yalle Univ. Press New Haven 1994. Cassirerovy úvahy o symbolických systémech měly velký vliv na vznikající obor symbolické antropologie a to i přestože jeho pojetí symbolu se liší od toho s nímž pracuje současná kulturní antropologie. Nejdůležitějším impulsem Cassireovy filosofie je popis mechanismů v nichž vznikají symbolické systémy kultury člověka, který je pojímán jako homo symbolicus.
13 např. C. Geertz (cit. dílo), I. Mucha (cit. dílo)
14 P. Sloterdijk, Pravidla pro lidskou zoo, př. B. Horyna, in: Aluze 01/2001.
15 Proto je paradoxně snadnější studovat obraz města ve filosofii než třeba v sociologii.
16 Patrně ještě sugestivnější popis tohoto fenoménu předvádí Jacques Derrida v eseji Carte Postale z knihy Envois a eseji v anglickém překladu nazvané The Double Session. viz. Peggy Kamuf (ed.), Derrida Reader: Between the Blinds, Columbia University Press 1991. (s. 172-193). K tomuto tématu i Derek Attridge, Derrida a problematizování literatury. př. A. Procházková. Aluze 02/2000.
17 viz. Arthur C. Danto, Philosophy as/or/and Literature, in: J. Rajchman and Cornel West (eds.), Post-analytic Philosophy, Columbia Univ. Press, New York 1985.
18 k tomu viz. R. Barthes, Nulový stupeň rukopisu, in: týû, Kritika a pravda. Praha 1997.
19 viz. M. Heidegger, Co je to - filosofie?, in: týû, Básnicky bydlí člověk, př. I. Chvatík. Praha 1993.
20 Tento rétorický topos používá např. Jan Patočka v přednáškách z nejstarší řecké filosofie.
21 viz. J.G. Herder, Vývoj lidskosti, př. J. Patočka. Praha 1941.
22 Kolektiv, Prameny k dejinám pedagogiky, Bratislava 1982. s.18.
23 I. Kant, Domnelý začiatok lidských dejín, in: týû, K večnému mieru, př. T. Münz. Archa, Bratislava 1996.
24 ,Paganus, ten, který pochází z nekřesťanského venkovského kraje (pagus), rolník., s. 84 viz. B. Horyna, Pohanem ve věku strachu, in: týû, Mýty jednoho slova. Filosofické eseje. KLP Praha 2000. s.76-97.
25 Platon, Kritias (109c) in: týû, Timaios, Kritias, Př. F. Novotný. Oikumenh, Praha 1996.
26 Popis rozlišení města jako prostoru humanity a přírody můžeme v současné filosofii najít ve zkratce u Hanse Jonase. Teprve ve městech vzniká etika, říká Jonas. Z ní je eliminován vztah člověka a přírody, současná ekologická krize je pak důsledkem čistě instrumentálního vztahu, kterým člověk vůči přírodě jedná. viz. Hans Jonas, Princip odpovědnosti, Praha 1998.
27 Max Weber, The City, př. a eds. Don Martindale a Gertrud Neuwirth, Free Press: New York. 1958.; G. Simmel, Conflict and the Web of Group Affiliations. př. Kurt H. Wolff, Free Press New York, 1955.
28 viz. H. A. Miliutin, Sotsgorod: The Problem of Building Socialist Cities, M.I.T.: Cambridge 1930. a Kopp, Town and Revolution: Soviet Architecture and City Planning 1917-1935, M.I.T. Cambridge 1970.
29 viz. např. Dolores Hayden, What Would a Non-sexist City Be Like? Speculations on Housing, Urban Design, and Human Work, in: The City Reader. s. 142-157. Obsahuje vyčerpávající bibliografii feministické urbanistické teorie.
30 Jane Jacobs, The Uses of Sidewalks: Safety, in: The City Reader. s. 103-108.
31 viz. Peter L. Berger, Luckmann, (cit. dílo) str. 53. K Plessnerově filosofické antropologii též B, Horyna, Počátky filosofické antropologie. Brno 1999.
32 ,Neexistuje žádná lidská přirozenost, která by byla nezávislá na kultuře., říká C. Geertz v eseji Dopad pojetí kultury na pojetí člověka. (s. 45-68) s. 62. in: C. Geertz (cit. dílo).
33 V. Descombes, Demystifikace světa, př. P. Horák, in: HOST 1/1994. s.30.
34 B. Pike, B., The City as Image. in: The City Reader. str.243.
35 viz. J. Velek, Formální koncept mravnosti a politika uznání Axela Honnetha.in: A. Honneth, Sociální filosofie a postmoderní etika. Filosofia Praha 1996. s.11.
36 M. Heidegger, O humanismu, př. P. Kurka, Ježek Liberec 2000.
37 Mike Davis, Dark Raptures: A Consumer's Guide to the Destruction of Los Angeles, Grand Street 9/1995.