Doc. PhDr. Ivana Holzbachová, CSc.
Dějiny společenských teorií
1. Úvod
2. Antická teorie společnosti
3. Konec antiky a počátky křesťanství
4. Středověké pojetí společnosti
5. Renesance a pojetí společnosti
6. Počátky novověku - teorie společenské smlouvy
7. Osvícenské pojetí společnosti
8. Německá klasická filozofie a chápání společnosti a dějin
9. Marxistická teorie společnosti a dějin
10. Pozitivismus
11. Iracionalistické pojetí společnosti na přelomu 19. a 20. století
12. Totalitní a otevřená společnost
13. Strukturalismus - pokus o "zvědečtění
14. Společnost a dějiny v křesťanské filozofii
15. Postmodernismus - teorie post- společnosti
16. Postmodernismus - společnost a příroda
Úvodní poznámka
Předkládaná skripta jsou zamýšlena jako neúplný a stručný přehled teorií
společnosti a dějin pro studenty společenskovědních oborů. Pokoušejí se na
stovce stran zachytit vývoj těchto teorií v Evropě a částečně v USA v rozsahu
dva a půl tisíce let. Přes omezení dané nepoměrem rozsahu skript a záběru látky
mohou sloužit jako uvedení do problematiky a i svými bibliografickými
informacemi posloužit zájemcům o hlubší studium předmětu. Studenti, kteří se
hodlají věnovat pouze úvodu do problematiky společenských teorií, by si měli
předkládaná skripta doplnit četbou antologie Sociální filozofie (Brno, FF MU
1993 ???), která uvádí úryvky z nejdůležitějších textů, o nichž se zmiňujeme
zde.
1. Antická teorie společnosti
Antická filozofie je obecně uznávána za počátek a základ filozofie evropské. To
platí jak pro filozofii obecně, tak pro filozofii společnosti. Ta vzniká o něco
později než filozofie přírody, která stála na počátku řecké filozofie. Je sice
pravda, že už někteří starší filozofové, např. Herakleitos, se vyslovovali o
společnosti a některé jejich názory se nám zachovaly, avšak podmínkou pro to,
aby filozofie společnosti jako taková vznikla, bylo uvědomění si, že společnost
je něco jiného než příroda, tj. že její základní instituce nejsou dány přírodou
(bohy), nýbrž, že se na jejich tvorbě a změnách podílejí lidé.
Předpokladem vzniku filozofie společnosti, stejně jako předpokladem vzniku
historiografie, tedy byly změny ve společnosti. V Řecku se jednalo zejména o
ústup rodové aristokracie, vrstvy, která se zabývala především válčením a
zemědělstvím, ve prospěch středních vrstev, které žily převážně ve městech, kde
se věnovaly řemeslům nebo obchodu. Dochází tedy ke změnám ve městech, které byly
vyjádřeny vznikem nových zákonů. Tyto zákony už měly své konkrétní autory, kteří
byli obecně známi. Uveďme jako příklad Solóna už jenom proto, že jeho působení
je spojeno s Aténami a vznik aténské demokracie pak se vznikem a rozšířením tzv.
antropologického obratu v řecké filozofii, jehož aktéry byli sofisté.
Sofistická filozofie společnosti
Se jménem této skupiny řeckých filozofů jsou spojeny pojmy ßofistický" a ještě
častěji äntropologický" obrat ve filozofii. Poukazují na skutečnost, že právě
sofisté se začali systematicky věnovat otázkám člověka a společnosti. Objevení
se této skupiny bylo podmíněno rozvojem aténské demokracie v 5. stoletím př. n.
l.: Občané potřebovali obhájit svou věc na soudu, případně přesvědčit své
spoluobčany o výhodnosti (nebo nevýhodnosti) nějakého ustanovení. Objevení se
skupiny filozofů, kteří je učili obratnosti ve vyjadřování, odpovídalo tedy
přímo jejich potřebám. Fakt, že sofisté poskytovali tyto služby za peníze, je
sice deklasoval v očích tradičních filozofů, kteří filozofii pěstovali jako
ušlechtilou zábavu, a nikoli jako placené povolání, avšak neměl vliv na
skutečnost, že sofisté přinesli mnoho nového do filozofie samé. Pro potřeby
argumentace vytvořili základy učení o jazyce a základy logiky. Největší novum
však přinesli v oblasti úvah o společnosti.
Sofisté si totiž jako první všimli toho, že fungování přírody a společnosti se
liší v podstatné věci. Zatímco, to, co je dáno přírodou (fyzei ???), je v
podstatě stabilní a neměnné, společenská pravidla (thesei ???) se mohou měnit, a
to dokonce zásluhou lidí - zákonodárců. Kromě toho platnost společenských
pravidel je pouze relativní: Jestliže se prohřešíme proti pravidlům přírody,
například sníme něco nejedlého nebo jedovatého, bude přírodní sankce našeho těla
následovat neúprosně: bude nám více nebo méně špatně, můžeme i zemřít. Jestliže
porušíme společenská pravidla, například něco ukradneme, pak společenská sankce
následuje jen v tom případě, budeme-li odhaleni. Společenská pravidla nemají
tedy automatickou a objektivní platnost a jsou měnitelná lidmi.
To si sofisté uvědomovali tím spíše, že někteří z nich se o sepisování zákonů
sami pokoušeli. Např. Prótagoras je autorem ústavy aténské kolonie
Thúriori.
V sofistickém myšlení (Kritias) se objevují i počátky úvah o společenské
smlouvě, tj. představy, že společnost vznikla z nevyhovujícího přírodního stavu,
v němž neexistovala žádná pevná pravidla chování a žádné zákony, úmluvou lidí o
jejich zavedení. Kritias také odhalil společenskou funci náboženství, jako
sociální sankce. I když zákony existují, uvažuje Kritias, nestane se člověku,
který je nedodržuje, nic, pokud není odhalen. To samozřejmě lidi k porušování
zákonů svádí. Aby se tomu zabránilo, vymyslel někdo bohy jako bytosti, které
sledují lidi i tehdy, když si myslí, že nejsou viděni, a potrestají je i za ty
zločiny, které spáchali, aniž byli lidmi odhaleni.
I sofisté - po Xenofanově1 objevení lidského původu a antropomorfismu
bohů - si tedy uvědomovali, že náboženství je lidským výtvorem. Kromě Kritiova
objevu sociální funkce náboženství, tu byl i Prodikův názor, že vznik
náboženství má co dělat se strachem lidí z přírody a se zemědělským rokem, tj.
se snahou zabezpečit si úrodu a chránit se před hladem.
Z politického hlediska lze sofisty dělit na demokratické a aristokratické
křídlo. Demokraté, jako byli např. Lykofrón nebo Alkimadas,
vystupovali proti společenským a třídním rozdílům. Zdůrazňovali rovnost lidí
(někdy i Řeků a barbarů). Přívrženci aristokracie (Kritias) zdůrazňovali,
že společnost by měla být řízena "přirozeně" silnějšími jedinci a demokratické
zákonodárství v tomto smyslu chápali jako nespravedlivé spiknutí slabých proti
silným.
Sofisté tedy pochopili lidský charakter společenského zřízení, ale to je vedlo
mj. i k popření myšlenky objektivní správnosti společenských ustanovení a
objektivní pravdivosti výroků o společnosti. Byli tedy relativisty a jejich
umění argumentovat bylo nástrojem, který mohl být podle jejich názoru využíván
bez ohledu na pravdu. To byl druhý z důvodů (kromě platů), proč byli ostře
kritizováni.
Sokrates
Velkým kritikem sofistů byl Sokrates (469-399 př. n. l.). Proti jejich
relativismu se pokusil postavit trvalý základ mravní hodnoty. Snažil se
definovat mravní pojmy a byl přesvědčen, že pokud člověk ví, co je dobro, nemůže
už jednat špatně ( = etický intelektualismus).
Politicky sympatizoval Sokrates s aristokraty, v době vlády třiceti tyranů však
kritizoval jejich hrůzovládu. Za své politické názory byl však souzen a popraven
až po návratu demokracie do Athén.
Platon
Mezi aténské aristokraty a zároveň mezi Sokratovy žáky patřil i Platon
(427-347 př. n. l.), jeden z největších filozofů starověku. Mezi množstvím jeho
spisů nalezneme nejméně dva, které jsou věnovány především otázkám společnosti,
a to Ústavu a Zákony.
Ústava je mj. pokusem o konstrukci ideálního státu. Platon se i ve skutečnosti
pokusil o vytvoření státu podle svých představ, ale jeho pokus (sicilské
Syrakusy) ztroskotal. V Ústavě dává Platon dává najevo svou nespokojenost se
současnými Aténami, v nichž převažují obchodníci a řemeslníci. Proto svůj
ideální stát nechává založit v dost velké vzdálenosti od moře, aby do něj
nemohly proniknout rušivé vlivy námořního obchodu. Význam peněz je v něm omezen,
Platon se spíš kloní k soběstačnosti. Bere ovšem na vědomí už existující dělbu
práce.
V Platonově státě existují tři hlavní třídy obyvatelstva: výrobci (kteří se dále
dějí podle jednotlivých povolání), strážcové (vojáci) a vládci (filozofové).
Toto rozdělení podle Platóna odpovídá přirozeným vlohám těchto lidí, lépe
řečeno, tomu, která složka převládá v jejich duši. Duše má tři složky:
žádostivou, vášnivou a rozumnou. Převládá-li v člověku žádostivost, stane se
výrobcem, vášnivý člověk uplatní svou ctnost (statečnost) jako strážce a rozumný
(moudrost) jako vládce (soudce apod.) O tom, jaká složka v duši člověka
převažuje, se občané Platónova státu dovědí během výchovy dětí. Ta je společná a
děti se během ní musí podrobit několika zkouškám. Při první z nich se z
celkového souboru dětí vytřídí ty, z nichž se stanou výrobci, při druhé ze
zbytku budoucí strážci. (Tímto způsobem jsou tříděny i ženy, takže i ony se
mohou stát strážkyněmi.) Takto vzniklé skupiny jsou pak vychovávány tak, jak to
odpovídá jejich budoucímu určení a způsobu života, který s ním bude spojen.
Vládcové a strážci totiž nesmějí mít soukromý majetek a v podstatě ani soukromý
život. Jsou zaopatřováni na útraty obce, aby se nemuseli rozptylovat starostmi o
obživu. Jako partnerky k plození dětí jim jsou přidělovány ženy, které - na
základě složitých výpočtů - zaručují, že budou matkami co nejkvalitnějšího
potomstva. Výrobci, kteří jsou chápáni jako méněcenní, mohou mít určitý soukromý
majetek, ale pouze v omezené míře, aby bylo udrženo jejich podřízené postavení.
V Platonově státě neexistuje formálně otroctví2; znalci Platonovy
filozofie však připomínají, že postavení výrobců se od postavení otroků příliš
neliší. Také svoboda ve smyslu činnosti podle své vůle a sklonů není pro žádného
z občanů Platonova státu: všichni musí dělat co je jim přikázáno. To se vztahuje
i na nejvyšší vrstvu. Platón sám připomíná, že skutečný filozof může mít přímo
odpor k vládnutí a že by dal přednost životu zasvěcenému poznání. Protože však
byl vychován na útraty státu, musí dělat to, co od něho stát vyžaduje. To platí
i pro všechny ostatní obyvatele. Spravedlnost, říká Platon, se netýká
jednotlivých občanů, nýbrž státu jako celku. Spočívá v tom, že občané dělají to,
k čemu jsou určeni, a tak zajišťují harmonické fungování státu.
Platon se domnívá, že bez božského zásahu není možné stát ideálního typu, který
je projektován v Ústavě, udržet. Postupnou degradací (spojenou s porušením
pravidel eugeniky a tedy především duševní degenerací obyvatel) vznikají stále
horší ústavy: Timokracie (vláda ctižádostivců - vojáků), oligarchie (vláda
bohatých), demokracie (vláda chudé většiny) a tyranie (vláda jednotlivce, který
však vystupuje jako "zástupce lidu").
Platonův stát vznikl jako odpověď jeho tvůrce na situaci v Aténách, kterou
Platon považoval za neuspokojivou. Jeho vzorem byly především dva režimy, se
kterými se měl možnost seznámit na svých cestách, a to egyptský a spartský.
V pozdější době jeho koncepce ovlivnila některé autory utopií, zejména T.
Campanellu. Pro K. R. Poppera je Platonův stát předobrazem tzv. uzavřených
společností.
Aristoteles
Platonova koncepce státu se setkala s kritikou už v antice. Nalezneme ji i v
díle Platónova žáka a odpůrce Aristotela (384-322 př. n. l.).
Aristoteles byl na rozdíl od Platona větším realistou. To se projevovalo jak v
jeho zájmu o přírodovědu a jemu odpovídající konstrukci filozofického systému,
tak v jeho dílech etických (Etika Nikomachova, Etika Eudémova) a
politických (Politika, Aténská ústava). Zatímco se Platón zabýval
konstrukcí ideálního státu, sebral Aristoteles a jeho žáci 158 ústav tehdejších
městských států a uvažovali o jejich vztahu ke konkrétním podmínkám, v nichž se
tyto státy nalézaly.
Koncepce státu se u Aristotela v mnohém stýká s koncepcí člověka. Člověk podle
jeho názoru usiluje o dobro. Nejvyšším cílem je dosáhnout a udržet dobro ne pro
jednoho nebo několik jednotlivců, nýbrž pro celý stát. Nejlepší stát je ten, ve
kterém může existovat co nejvíce dobrých - tedy i mravných - občanů.
V etice i politice má u Aristotela velkou úlohu rozum. Pomocí rozumu člověk
hledá ctnost, která se projevuje obvykle jako střed mezi dvěma krajnostmi. Aby
člověk mohl být ctnostný, musí tedy být rozumný. Avšak - na rozdíl od Sokrata -
nestačí, že člověk ví, co je dobré. Člověk se musí v dobrém jednání cvičit, musí
je opakovat, až "mu přejde do krve". Ctnosti jsou tedy takto získané vlastnosti.
Nejvyšší ctností (a zároveň blahem) je podle Aristotela moudrost, a tedy život
trávený teoretickým nazíráním pravdy. Aby se člověk mohl takovému životu
věnovat, musí být natolik majetný, aby měl volný čas. Nesmí však být bohatý
příliš, buď aby mu starost o majetek nebránila v ušlechtilejších činnostech,
nebo proto, aby jej příliš mnoho majetku nesvádělo k hýření. Tak se i v
souvislosti s poznáním chápaným jako ctnost uplatňuje Aristotelova zásada
uměřenosti.
K dokonalosti člověka patří, že žije ve státě, jakož je dokonalým občanem. To
vyplývá z Aristotelova názoru, že člověk je tvor společenský (zoon politikon) a
že tedy nemůže bez státu existovat. Stát, ve kterém člověk žije, by měl být co
nejdokonalejší. Jeho dokonalost však nevzniká na základě konstrukce, jako u
Platóna, nýbrž na základě zvážení konkrétních podmínek jeho existence. Dokonalý
stát u Aristotela spíš vzniká postupným zlepšováním zřízení již existujícího.
Proto také Aristoteles uvažuje o tom, že pro různé konkrétní podmínky jsou
nejlepší různé formy státu.
I Aristoteles - daleko více než Platón - bere v úvahu existující hospodářský a
politický režim. Vyslovuje se proto otevřeně k existenci otroků, kterou pokládá
za - pro daný způsob hospodaření - nutnou. Chápe otroctví jako přirozeně
vzniklou instituci: Podle jeho názoru se lidé dělí na ty, kteří jsou schopni
rozhodovat a tedy i dávat smysluplné rozkazy a ty, kteří tuto schopnost nemají,
ale jsou s to jednou vydaný rozkaz splnit. Tito lidé jsou svou přirozeností
otroky.
Rozdíly mezi jednotlivými typy Aristotelových států jsou tedy rozdíly ve způsobu
vlády otrokářů, kteří jedině mohou být plnoprávnými občany, protože k tomu mají
nejenom duševní a duchovní předpoklady, nýbrž i předpoklad materiální: dostatek
volného času, který mohou mj. věnovat správě státu. (Z tohoto důvodu nemohou být
plnoprávnými občany státu např. řemeslníci a vůbec lidé, jejichž čas pohlcuje
plně práce v zaměstnání.)
Pokud jde o formy státu, rozlišuje Aristoteles tzv. dobré a zvrhlé formy: K
dobrým formám, tj. k těm, které jsou zaměřeny k dobru celku patří monarchie,
aristokracie a políteia, ke zvrhlým tyranie, oligarchie a demokracie
(ochlokracie - vláda lůzy). Políteia je jakýsi typ vojenské demokracie, která se
uplatňuje zejména ve státech s dostatkem zemědělského obyvatelstva. Jejím
předpokladem je, aby občané uměli zároveň vydávat rozkazy i poslouchat je, což
umožňuje cosi, co bychom mohli opsat jako "rotaci kádrů". Občané se mohou
střídat v civilních i vojenských úřadech.
Mezi jednotlivými základními formami státu Aristoteles dále rozlišuje, a to
podle profesní a majetkové struktury jejich občanů. K jeho ideálu se blíží stát,
mezi jehož občany převládají zemědělci a v němž neexistují velké majetkové
rozdíly. Stát, v němž je silná střední vrstva, je totiž podle jeho názoru
nejstabilnějším politickým útvarem a Aristoteles dává přednost politické
stabilitě před častými převraty.
1
Xenofanes (asi 565-473 př. n. l.) patřil k předchůdcům eleatské školy.
Proslul svou kritikou náboženství. Nebyl však ateistou. Chápal boha jako
nehybnou všezahrnující kouli, tedy zcela oproštěně od antropomorfních znaků.
2
S touto kategorií obyvatel pracuje Platon až ve svém pozdějším díle, Zákony, které jsou vůbec v mnoha ohledech realističtější, avšak také ještě konzervativnější než Ústava.
3. Konec antiky a počátky křesťanství
Už za Aristotela se Řecko dostalo do sféry vlivu Makedonie a později, od
poloviny 2. st. př. n. l. do sféry vlivu Říma. Období, které začíná výboji
Alexandra Makedonského, říkáme helénismus. Jak známo, po Alexandrově
smrti (323 př. n. l.) se jeho říše rozpadla, ale na jejích troskách vzniklo
několik říší nových, které byly vedeny rody pocházejícími od jeho
spolubojovníků. V této době sice zanikaly - a to i v Řecku samém - ideály
demokracie, na nichž byla založena zejména aténská obec, avšak na druhé straně
vojenské výboje a další politický vývoj vedly k tomu, že se značně rozšířila
řecká kultura, která se ovšem v původně neřeckých oblastech setkala s vlivy
kultur autochtonních.
Ve filozofii se v té době setkáváme 1. s rozvojem specializace, 2. se spory mezi
jednotlivými školami, které někdy ústí ve skepticismus, nevíru v možnost
jednoznačného a jistého poznání a 3. s přesunem zájmu k etickým otázkám.
Polybios
Jak už bylo řečeno, přesunula se politická váha od druhé poloviny 2. st. př. n.
l. do Říma. Řím, před tím, než se setkal ve větším měřítku s řeckou kulturou,
neměl velké filozofické tradice. Římští myslitelé se zaměřovali spíše na otázky
práva.
Větší společenskou teorii přenesl do Říma až Řek Polybios (200-120 př. n.l.),
který se tam dostal jako rukojmí v době svého mládí. Polybiovi se v Říme
zalíbilo a viděl v něm politické zřízení, které by se mělo uchovat. Byl si však
vědom toho, že politická zřízení jsou dost nestabilní a tak hledal nástroj, jak
tuto situaci v případě Říma změnit.
K tomu mu měla sloužit jeho teorie střídání ústav, která v mnohém navázala na
starší řecké teorie. Stejně jako Aristoteles počítá Polybios se správnými a
zvrhlými ústavami., tj. s monarchií, aristokracií a demokracií na jedné straně a
tyranií a oligarchií na straně druhé. Střídání ústav však Polybios odvozuje v
podstatě z generačních vztahů:
Počátečním stavem je podle Polybia jakýsi stav přírodní, chaos, ve kterém si
lidé nejsou jisti životem ani majetkem. Proto se usnesou, že se podřídí vládě
jednoho muže, jemuž předají takové pravomoce, že bude moci mezi nimi udržovat
pořádek a spravedlnost. Tento člověk se stane prvním králem. Pokud si bude on a
jeho potomci vědomi, k čemu jim byla předána vláda, budou vládnout spravedlivě.
Nakonec však jeden z nich bude svou moc využívat jen ve svůj prospěch a zneváží
práva svých podřízených (na majetek a ženy). Vznikne tyranie, kterou posléze
lidé odstraní a rozhodnou se, že přenechají vládu několika nejlepším -
aristokratům. I tato vláda za nějakou dobu stejným způsobem zdegeneruje v
oligarchii a bude odstraněna ve prospěch demokracie. Zvrhnutím demokracie bude
návrat chaotického stavu a cyklus může začít znovu.
Aby bylo možno odstranit tento cyklus, který lidem přináší mnoho nevýhod,
navrhuje Polybios zřízení, které by v sobě spojovalo prvky všech tří správných
ústav. Takovým zřízením je římská ústava, která obsahuje prvky monarchické
(konzulát), aristokratické (senát) a demokratické (tribuny lidu).
Růst zájmu o etiku
Rostoucí zájem o etiku, a to o etiku života jednotlivce, byl dán mj.
skutečností, že upadal politický život, že se občané už nemohli podílet na
správě státu do té míry, jaká byla obvyklá v klasickém Řecku a že - navíc - v
některých případech (např. pozdější císařský Řím) ztratili i osobní jistoty a
cítili se být ohroženi. Hledali tedy útočiště v soukromí.
Na etické otázky odpovídaly především dva velké systémy, tj. epikureismus
a stoicismus. Oba tyto systémy nebyly pouze systémy etickými. Vycházely z
teorií poznání, které byly základem pro jejich učení o přírodě a učení o přírodě
byla spojena s jejich etikou. Na etiku však kladly největší důraz.
Epikureismus a stoicismus se lišily především v chápání přírody. Zatímco
epikureismus navazoval na atomismus, stoici vycházeli z monistické představy
světa proniknuté ohnivým a oduševňujícím pneumatem tak, že v něm není místo pro
prázdno. Pojetí etického ideálu se už příliš nelišilo: oba systémy chápaly jako
žádoucí především duševní klid, k němuž koneckonců docházely také podobně, tj.
racionálním zhodnocením životních možností a uváženým výběrem toho, o co má
smysl usilovat. Na druhé straně epikureismus zdůrazňoval svobodu lidí,
stoicismus spíše jejich podřízenost věčnému zákonu.
Epikureismus
Zakladatelem epikureismu byl řecký filozof Epikuros (341-270 př. n. l.)
Ve fyzice navazoval na Démokritovo učení, avšak proti názoru starších atomistů o
naprosté determinovanosti pohybu atomů připouštěl, že se každý atom na jistém
bodu své dráhy může odchýlit od směru svého pohybu, a to způsobem, který není
předem odhadnutelný. Tato změna ve fyzice mu umožnila v etice zdůvodnit lidskou
svobodu.
Epikuros se domníval, že největším dobrem je slast (hédoné), kterou však chápal
hlavně jako nepřítomnost bolesti. V tomto smyslu tedy nelze epikureismus
charakterizovat jako hedonismus v užším smyslu tohoto slova - požitkářství.1
Slastí je pro Epikura tělesné zdraví a především duševní klid (ataraxiá). Aby
jich bylo možno dosáhnout, musí člověk dokázat rozlišovat mezi slastmi.
Epikureici dělili slasti na přirozené a nepřirozené a přirozené slasti ještě
dále na nutné a nenutné. Člověk, který chce dosáhnout blaženosti, má podle nich
usilovat pouze o nutné přirozené slasti. Má dokonce zvolit i bolest, pokud se
tak vyhne větším nepříjemnostem v budoucnosti. (Např. při léčení nemoci.)
Při úvaze o tělesné a duševní slasti dává Epikuros přednost slasti duševní, tj.
klidu. Aby ho bylo možno dosáhnout, musí se lidé zbavit strachů, z nichž
nejrozšířenější je strach z bohů a strach ze smrti.
Strach z bohů má odstranit Epikurovo učení o bozích. Epikuros nepopírá existenci
bohů. Podle jeho názoru jsou vytvořeni z nejjemnějších atomů a žijí v tzv.
mezisvětech, v nichž je dostatek volných atomů, takže těla bohů mohou doplňovat
ztráty vzniklé přirozeným rozkladem a jsou tedy prakticky nesmrtelná. Bohové zde
žijí absolutně blaženým životem. Starost o lidské věci by byla porušením této
blaženosti, a proto bohové do životů lidí nezasahují. Nemá smysl se k nim modlit
a jinak je ovlivňovat. Bohové v Epikurově systému hrají roli mravního příkladu
nebo ideálu, k němuž se může moudrý člověk přiblížit i svým životem na zemi.
Strach ze smrti se Epikuros pokouší odstranit dvěma tvrzeními. V prvním z nich
popírá existenci posmrtného života duše - není tedy třeba bát se posmrtných
trestů. Druhé poukazuje na to, že smrt se živého člověka netýká, protože
nastupuje až v okamžiku, kdy člověk přestává žít.
Toto pojetí bohů a smrti bylo pravděpodobně hlavním důvodem, pro který byl
Epikurův systém odsuzován především v křesťanství. Někteří málo informovaní
polemici jej však navíc mylně ztotožňovali s hedonismem.
Pokud jde o vztah ke společenskému dění, je sice Epikuros vcelku optimistou,
nicméně jeho heslem je "Žij skrytě!"
V Římě popularizoval a rozvíjel Epikurovo učení Titus Lucretius Carus (97
př. n. l.-54 n. l.). Jeho postoj ke společnosti byl spíše pesimistický. To
odpovídalo době, v níž žil a v níž už byl pozorovatelný mravní rozklad římské
společnosti.
Stoicismus
Také stoicismus je učením které má dlouhou, asi půltisíciletou tradici. Jeho
zakladatelem byl Zenón z Kitia (336-264 př. n. l.), jedním z
nejznámějších myslitelů pozdního skepticismu byl císař Marcus Aurelius
(121-180).
Už ve své fyzice skepticismus zdůrazňoval jednotu přírody a přísný determinismus
v ní. Člověk je součástí přírody (navíc součástí nepatrnou ve srovnání s
obrovitostí kosmu), a proto se nemůže tomuto determinismus vymknout. Z toho
plynul stoický požadavek neprotivit se nutnosti. Přesto právě stoikové
zdůrazňovali, že i za této situace si člověk může zachovat duševní svobodu, a to
i v těch nejhorších podmínkách.
Toto učení bylo dáno tím, že stoikové chápali jako princip naplňující a
oživující celou přírodu pneuma, což měla být fyzikálně směs vzduchu a ohně. Tato
směs však byla také ztělesněním zákonitosti a řádu a zároveň (božského) rozumu.
Ten se neprojevoval jen v příčinnosti a determinaci přírodních jevů, ale také v
představě, že svět je periodicky stravován požárem a periodicky se zase
obnovuje.
Na takto chápané zákonitosti se - jako součást přírody - podílel podle stoiků i
člověk. To mu umožňovalo poznat přírodu i společnost. Navíc, jako nejvyšší
produkt přírody měl člověk povinnost rozvíjet v sobě to, co je v přírodě
nejvyššího, tj. svůj rozum. Měl-li tedy člověk podle stoického učení žít v
souladu s přírodou - a tedy být šťasten - znamenalo to, že měl žít rozumně.
Takový život byl podle stoiků zároveň ctnostným životem. Ctnost umožňuje klidnou
existenci (ataraxiá), která je nejvyšším cílem života. Štěstí v tomto systému
není cílem, nicméně se nutně dostavuje jako průvodní jev ctnostného života.
Člověk měl tedy především rozumně pochopit svět a přispívat k jeho uspořádání.
Podle tohoto učení nemohlo ve světě jako celku, který je řízen dobrým logem,
existovat zlo. To, co jako zlo chápeme, je jen něco, co vyplývá z nedostatku
našeho rozumu. Svoboda znamená dobrovolné uskutečňování nutných cílů. Moudrý
člověk podle stoiků podřizuje své jednání dobrovolně nutnosti.
Život ve shodě s přírodou tedy znamenal rozumný život, nikoli život podřízený
biologické stránce člověka. Potřeby vznikající z tohoto aspektu lidské existence
je sice třeba také uspokojovat, ale jen do nutné míry. Je třeba potlačovat to,
co nás nutí, abychom věnovali biologickému příliš mnoho pozornosti, tj. zejména
afekty. Ty rozlišovali stoikové podle toho, zda jsou zaměřeny k přítomnosti (
zármutek a slast) nebo k budoucnosti (žádostivost a strach).
Pokud jde o ctnosti, rozeznávali stoikové ctnosti individuální - rozumnost,
statečnost a uměřenost - a společenskou: spravedlnost. Spravedlnost v chápání
stoiků znamenala schopnost dávat každému, co odpovídá jeho hodnotě.
Myšlenka jednoty přírody - a později také rozšiřování římského občanství - vedly
k uznání zásadní jednoty všech lidských bytostí. Pro stoiky už nebylo
rozhodující, zda je člověk Řek nebo barbar, zda je pánem nebo otrokem. Jejich
učení sice nevyzývalo k vyrovnání sociálních rozdílů, avšak požadovalo, aby ve
všech lidech byla ctěna jejich podstata - podstata rozumné bytosti. V tom si
byli lidé rovni a to umožňovalo stoikům hodnotit je ne podle jejich
společenského postavení, nýbrž podle jejich duševních kvalit.
Stoické učení bylo tedy učením kosmopolitním. Rozumu v přírodě odpovídalo podle
stoiků přirozené právo; pozitivní právo z něho mělo vyplývat a bylo také
hodnoceno ve vztahu k němu: platné mělo být jen tehdy, když odpovídalo
přirozenému právu.
Stoikové od svých přívrženců požadovali, aby se účastnili veřejného života a
svou činností přispívali k rozumnému uspořádání společnosti. Jakákoli snaha být
slavný jim však měla být cizí, už jen proto, že ve srovnání s velikostí přírody
se každá lidská sláva jevila jako nicotná a touha po ní jako malicherná.
Počátky křesťanského učení o společnosti a dějinách
Některé stoické myšlenky přejalo křesťanství. Byla to zejména myšlenka rovnosti
všech lidí, která byla interpretována jako rovnost před bohem, myšlenka
nevýznamnosti tělesného a konečně teze o tom, že svět jako celek je dobrý; ta se
stala základem křesťanské teodiceje.2
Křesťanství ovšem nenavazovalo jenom na stoicismus. Jeho hlavním pramenem bylo
židovství, některé myšlenky obsažené ve východních náboženstvích (zejména
představa zmrtvýchvstání), filozoficky pak navazovalo vedle stoicismu i na
novoplatonismus. Tato filozofická návaznost byla dost důležitá pro rozšiřování
křesťanství. Původní náboženství vycházející ze židovství a jeho víry v mesiáše
bylo totiž zejména pro vzdělané vrstvy tehdejší římské říše příliš primitivní.
Teprve když bylo spojeno s myšlenkami, které tito lidé znali z filozofie, mohlo
být pro ně přijatelnější. Na druhé straně právě heterogennost kořenů křesťanství
působila potíže při hledání jednotného křesťanského pojetí světa a člověka.
S těmito potížemi se vyrovnávaly první etapy rozvoje křesťanského myšlení, a to
zejména apologetika a patristika. Apologetika se zaměřovala
zejména na obranu křesťanství proti útokům "pohanských" protivníků, patristika,
která je pozdější, formulovala základy křesťanských dogmat.
Aurelius Augustinus
Z hlediska vytvoření křesťanské filozofie společnosti a dějin je bezesporu
největší postavou patristiky Aurelius Augustinus (354-430), svatý
Augustin. Žil v době římského míru. V roce 313 bylo křesťanství zrovnoprávněno s
ostatními vyznáními v římské říši, v roce 391 v ní byly zakázány pohanské kulty,
tj. křesťanství v ní definitivně zvítězilo, i když bylo dosud zmítáno věroučnými
spory. Ty mělo vyřešit ( a nevyřešilo) formulování jeho prvních dogmat (325
koncil v Nikáji). I tak bylo křesťanství ve zcela jiné situaci než v době
prvních apologetů. Z ní vycházel i Augustinus, jehož duchovní život jakoby
kopíroval postupné vyrovnávání se říše s křesťanstvím. Jako syn pohana a
křesťanky prošel namáhavým hledáním než v dospělosti zakotvil u křesťanského
náboženství a stal se jedním z jeho významných předtavitelů.
Zakladatelským dílem křesťanské filozofie dějin je Augustinovo dílo O boží
obci (De civitate Dei). Bylo napsáno v době, kdy po zpustošení Říma Visigóty
(410) tvrdila část pohanských Římanů, že tato dříve nevídaná pohroma je trestem
bohů za moderní odvrat od klasického náboženství ke křesťanství.
Augustinus v polemice s nimi nejprve odmítl nároky římského polyteismu způsobem,
za který by se nemusel stydět žádný novověký osvícenec, a pak podal svůj výklad
křesťanství ve vztahu k dějinám.
Vytvořil teorii vývoje protikladnou starším cyklickým teoriím, k nimž se v jeho
době přikláněli i někteří křesťanští myslitelé. Cyklická teorie vývoje odporuje
podle Augustina základní křesťanské myšlence a o věčné spáse (nebo trestu).
Jestliže se - jak je tomu např. ve stoicismu - svět stále znovu obnovuje v cyklu
světových požárů, nemohla by být z tohoto cyklu osvobozena ani nesmrtelná duše,
a to je v protikladu k myšlence posledního soudu a všemu, co z ní vyplývá.
Proti představě o cyklickém pohybu, staví Augustinus myšlenku procursu,
která se projevuje v zápasu dvou obcí - boží a pozemské. I když se
odehrává na tomto světě, jde o zápas náboženský a duchovní, tj. zápas mezi
křesťanstvím a pohanstvím o duše lidí. Ačkoli jeho hlavní perioda začíná
Kristovou misí, k členům boží obce se počítají i některé postavy Starého zákona,
zejména proroci.
V souladu s tím změnil Augustinus i způsob periodizace: zatímco dříve bylo spíše
zvykem periodizovat dějiny podle říší, které měly politickou převahu (egyptská,
perská apod.), Augustinus využívá jako modelu jednotlivé "věky" člověka: rané
dětství, dětství, jinošství, mládí, zralý věk a stáří. Příchodem Kristovým
lidstvo vstoupilo do věku stáří, jehož hlavní náplní je příprava na poslední
soud, tj. už zmíněný zápas dvou obcí. Augustinus předpokládá, že tento zápas
skončí vítězstvím křesťanství. Po té bude následovat konec světa a poslední
soud, který s konečnou platností rozhodne o posmrtném osudu všech lidí.
Augustinovo myšlení je tedy ještě značně eschatologické.3
Augustinovo pojetí dějin je prvním lineárním pojetím vývoje. Je to však vývoj
pouze spirituální. Augustinus nepočítá s nějakými podstatnými materiálními
změnami. Ty byly do tohoto pojetí vývoje zaneseny až později. Teprve později se
také pro takto pozměněné pojetí vývoje začalo používat termínu pokrok, progres.
V Augustinově pojetí dějin a především společnosti se projevuje nová situace, ve
které se v jeho době ocitlo křesťanství. Augustinus se narodil do doby, kdy bylo
křesťanství nejprve zrovnoprávněno (313) s ostatními náboženstvími v Římské říši
a později (391) nad nimi nabylo převahu. Stát tedy už křesťany nepronásledoval a
nemohl být označen za jednoznačného nepřítele. Naopak, v určitých situacích
(např. věroučných sporech) spoléhal Augustinus na podporu státu. I v teorii se
proto musel objevit nový postoj ke státu.
Stát chápe Augustinus jako trest za prvotní hřích. Ale státu není připisována
jen tato negativní funkce. Stát má i funkci pozitivní, výchovnou. Prvotním
hříchem ztratil člověk schopnost rozeznávat dobro a zlo a chovat se podle toho.
Je proto třeba, aby existovala instituce, která mu v tom pomůže, a to pomocí
drsných metod a sankcí. Touto institucí je právě stát, který prostřednictvím
zákonodárství a sankcí v něm zabudovaných nutí lidi k tomu, aby se alespoň
částečně ukáznili. Tato rudimentární kázeň je jakousi přípravou k tomu, aby
později přijali ty náboženské a morální zásady, které je povedou zpět k bohu.
Proto se v Augustinově učení objevuje požadavek, aby lidé ctili a poslouchali
zákony světského státu. V tom se jeho učení liší od učení starších křesťanských
myslitelů, kteří žili před zrovnoprávněním křesťanství a stát jako moc
neuznávali. Na druhé straně Augustinus po státu vyžadoval, aby chránil
pravověrné křesťany, ne-li dokonce pravověrnost křesťanů. Vycházel přitom zřejmě
ze zkušeností s některými císaři - včetně Konstantina - kteří si osobovali právo
zasahovat do věroučných sporů. Pozdější spolupráce církevní a světské moci, jak
je charakteristická v inkvizici, se při svém zdůvodnění částečně opírá i o
některé Augustinovy myšlenky.
1
Hedonismus v tomto smyslu hlásal mj. Aristippos z Kyrény (asi 425-355
př. n. l.).
2
Teodicea je součást náboženského učení, která se zabývá problémem, jak je
možné, že ve světě stvořeném nekonečně mocným a dobrotivým bohem existuje zlo. V
doslovném překladu "teodicea" znamená öspravedlnění boha".
3
Eschatologie je učení o posledních věcech světa (nebo člověka). Eschatologický pocit byl charakteristický zejména pro rané křesťanství, které počítalo s tím, že konec světa nastane už za života existující generace. Později byla tato myšlenka opuštěna a konec světa byl posunut do blíže neurčené budoucnosti. Eschatologické nálady jsou však charakteristické pro některé křesťanské sekty, nebo pro milenaristická hnutí. (Milenarismus = myšlenka, na konci tisíciletí dojde k nějaké velmi podstatné změně, většinou ke konci světa.)