Podpora vztahu rodičů dětí s postižením a školy ve vzdělávacích programech
Část příspěvku Čiháček, Vlastimil. Podpora vztahu rodičů dětí s postižením a školy ve vzdělávacích programech. In: IV. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami, Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci Pedagogická fakulta Katedra speciální pedagogiky, 2004. s.623-633. ISBN 80-244-0770-1 |
...
Vliv
vzdělávacích programů na vztahy rodičů dětí s postižením a speciálních
škol
Vliv
na proměny vztahů školy a rodičů mohou mít také dokumenty komplexně
vypovídající o požadavcích na průběh vzdělávání ve školách. K nim náleží
vzdělávací programy. Vzdělávací programy jsou soubory
učebních dokumentů požadovaných podle §
39, odst. 1 zákona č.
29/1984, podle kterých se vyučuje
ve školách (učební plán, učební osnovy nebo
jiné formy zpracování učiva). Učebnímu
plánu, popisu organizace výuky, cílové a
obsahové specifikaci učiva (učební
osnovy nebo jiné formy zpracování
učiva) předchází stručná charakteristika
východisek, záměrů a cílů vzdělávacího programu.
Zde se nabízí prostor pro informování, v jaké míře a v jakých
směrech jsou vztahy rodičů a školy ve vzdělávacím programu považovány
za důležité. Koncepci vzdělávacího programu by se měly i v tomto bodě
přizpůsobit školy, které se k němu
přihlásí.
S těmito argumenty jsem při řešení
rozsáhlejšího projektu GA ČR 06/02/P120 “Rodiče žáků se speciálními
vzdělávacími potřebami v roli výchovných
a sociálních partnerů školy” přistoupil k analýze jednotlivých
schválených vzdělávacích programů s cílem:
·
vysledovat, jaká role je
v nich ve vztahu ke škole připisována rodičům dětí
s postižením, ale i rodičům obecně,
·
zhodnotit, jak mohou přispět
k vytváření vztahů školy a rodičů dětí s
postižením.
Vztahy
rodičů a školy mohou mít různé podoby. Ve svém projektu jsem zvolil základní
přístupy školy k rodičům, které vychází z teorie Dockinga
(1990), jenž rozlišuje rodiče ve vztahu ke škole v roli partner,
zákazník (klient), “problém”.
V
posledních letech je obzvlášť diskutována role rodiče, jenž je pro školu
partnerem. Rodič – partner je vnímán zpravidla jako aktivní postava
ve škole, která má podíl na rozhodování a uvádění rozhodnutí do
praxe a v této roli sdílí
s profesionálními pracovníky školy vzájemnou odpovědnost. V rámci
partnerství pedagogové potlačují svou roli odborníků, aby mohli přijímat
pohledy rodičů jako obohacení pro svou práci. Sdělení rodičů považují
za hodnotná, jakkoli nejsou rodiče odborně vzděláni. V partnerství školy
a rodičů je shledáván jeden
ze způsobů, jak při výchově prospět dětem
spojenými silami obou institucí.
Při tomto vztahu nestojí v popředí čerpání práv a plnění
povinností rodičů či školy.
Další
rolí, ve které může rodič ve vztahu ke škole vystupovat je rodič
- klient. Ten vybírá
pro své dítě konkrétní školu s přáním, aby dítě mělo z této
volby co největší užitek a předpokládá proto, že
bude mít zákaznické právo na
informace o svém dítěti ze strany školy, že se mu bude dostávat konzultací o vzdělávacím obsahu a vyučovacích metodách a bude moci získat
rady ohledně pomoci, kterou dítěti může sám poskytnout.
A
konečně posledním přístupem je rodič vnímaný jako problém
– nemá zájem ani o spolupráci se školou nebo ani
nemá zájem o výchovu svých dětí, případně je jeho aktivita
protichůdného charakteru – školu se snaží ovládnout.
Při
analýze bylo zjišťováno, které z těchto přístupů k rodičům lze
ve vzdělávacích programech identifikovat.
Vzdělávací
programy u nás vznikaly od poloviny 90. let 20. stol. Byly tehdy novými
kurikulárními dokumenty, které otevřely nové koncepční varianty vzdělávání.
Současně přivádělo schvalování vzdělávacích programů do určitých
mezí spontánní inovační aktivity ve školství, které vycházely z
nespokojenosti s dosavadními postupy a s
dosavadním obsahem vzdělávání. Speciální základní školy pro žáky využívají
schválených vzdělávacích programů pro základní školy, tj. Základní škola, Obecná škola a Národní škola, které však
procházejí modifikací zohledňující speciální potřeby dětí příslušného
typu speciální základní školy. Úpravy
těchto vzdělávacích programů schvaluje Ministerstvo školství, mládeže
a tělovýchovy.
Analýza
vzdělávacích programů sleduje
teoretická východiska vztahů rodičů dětí s postižením a školy. V případě
speciálních základních škol posuzuji
možnosti, které v tomto ohledu dávají vzdělávací programy, jež jsou
základem pro případnou modifikaci programu.
Účelem analýzy v této fázi projektu není zabývat se otázkou, zda
k úpravám toho či onoho vzdělávacího programu k uspokojení speciálních
vzdělávacích potřeb žáků určitého typu postižení došlo.
Jiná
situace je v oblasti vzdělávání žáků s mentálním postižením. Byly
schváleny vzdělávací programy zohledňující specifika
vzdělávacích potřeb žáků, kteří mají takové rozumové
nedostatky, pro které nemohou být vzděláváni
v základních školách (Vzdělávací
program Zvláštní škola, Alternativní vzdělávací program zvláštní školy
pro žáky romského etnika), a pro žáky, kteří mají takové rozumové
nedostatky, pro které nemohou být vzděláváni ani ve zvláštních školách
(Vzdělávací program pomocné školy a přípravného stupně pomocné školy).
Jak se jednotlivé vzdělávací programy
staví k rodičům dětí s postižením?
Vzdělávací
program Základní škola
Vzdělávací
program Základní škola je nejrozšířenějším
vzdělávacím programem u nás. Téma “rodina”
je v něm častou náplní učiva. K
rodičům a jejich roli v celkové
koncepci programu se však vztahuje jediný odstavec (odst. 7, s. 15),
svědčící o klientském pojetí: “Vzdělávací
program svým pojetím a způsobem zpracování počítá s tím, že si školy
budou dotvářet jeho podobu podle svých vlastních záměrů
a podmínek a vycházet přitom jak z názorů a přání rodičů, tak z
možností, potřeb a zájmů žáků.”
Vzdělávací
program Národní škola
Vzdělávací
program se opírá o žáka. Rodičům v něm není věnována samostatná
kapitola a jejich roli tedy ze samotného textu identifikovat nelze.
Vzdělávací
program Obecná škola
Vzdělávací
program se obrací s úkoly na učitele
a rodiče, kteří jsou spolutvůrci klimatu školy.
Má integrační ladění. Aspiruje na to, že by mohl být “vyhovující
většině dětí, rodičů i učitelů” (s. 25). V části pro 1. stupeň
je vztah s rodiči opřen o komunitní princip s partnerskými prvky: “Není
možné, aby život školy byl vyděleným světem pečlivě oddělených od
celku života obce. Proto je třeba, aby rodiče měli možnost do dění ve škole
vidět a ve věcech, ke kterým se mohou zasvěceně vyslovit, chod školy i
ovlivnit” (s. 17). Vzdělávací
program naznačuje také to, že rodiče mohou představovat problému. “Zájem
rodičů o děti a školu je nutnou podmínkou úspěšnosti učitelů a škol.
Musí to však být zájem konstruktivní, takový, který podpoří snahy učitelů
a nenaruší školní práci”
(s. 17).
Zejména v části vzdělávacího programu pro 2. stupeň je řada
konkrétních návrhů zapojení rodičů do života školy. V kapitole Vnější
rámec školy se věnuje rozsáhlý prostor rodičům, kteří mohou být vnímáni
jako problém. Poskytuje mnoho rad, mimo jiných takové, které posilují
pozice rodičů: “snažit se v rozhovoru s rodiči dospět vždy
k jasným, přesně formulovaným a jimi akceptovaným dohodám. Tím sice
nedokážeme problém naráz vyřešit, ale můžeme tak navodit nadějný,
setrvalý pohyb k pozitivním změnám” (s. 43).
Na
s. 29 můžeme identifikovat též klientskou roli:
“V každém jednotlivém případě, v každé jednotlivé
škole má své zvláštní rysy, které vyplynou ze zasazení do sociálního
a regionálního kontextu, ze složení učitelského sboru i zájmů žáků
a jejich rodičů”. Tady by se mohli
nalézt rodiče žáků s postižením, stejně jako
ostatní rodiče.
Vzdělávací
program Zvláštní škola
Zvláštní
škola vzdělává žáky s takovými rozumovými nedostatky, pro které se
nemohou s úspěchem vzdělávat v základní škole. V ideálním
případě by se tedy mělo jednat o žáky mentálně postižené, což vyplývá
z vyhlášky 127/1997 Sb. o speciálních
školách a speciálních mateřských školách. Ví se však, že u desítek
procent žáků vřazených do zvláštních škol je skutečným důvodem nízká
sociokulturní úroveň rodiny, její omezené výchovné možnosti nebo přímo
nedostatečný zájem o vzdělávání dětí. Vřazení mnoha dětí do zvláštní
školy bývá azylovým opatřením poradenských pracovníků, kteří jej
uznají za nejvýhodnější řešení, i když žák není z lékařského
hlediska mentálně retardovaný, pouze není
předpoklad, že zvládne požadavky základní školy.
Má-li
žák vyhovující rodinné zázemí, neznamená to ještě, že jeho rodiče se
vyrovnali se situací a nezapracují u nich někdy
opodstatněné, někdy iracionální obranné mechanizmy.
Ať
již žák přichází ze sociokulturně znevýhodněného prostředí nebo z vyhovujících poměrů, nemusí
být pro zvláštní školy udržovat vztahy
s rodiči jednoduché. Proto považuji za zarážející, že Vzdělávací
program zvláštní školy obsahuje toliko zmínku, že ”žáci přichází
z odlišných prostředí - přímo
z rodiny, ze speciální mateřské
školy, z běžné mateřské školy, ze základní školy, a proto je
hlavním východiskem práce učitele zvláštní školy důkladné poznávání
žáka, jeho schopností, psychických možností i individuálních zvláštností”
(s. 6). V otázce vztahů s rodiči nalezneme jediné speciální doporučení
navrhující dle možností spolupracovat s rodiči při řečové výchově.
Alternativní
vzdělávací program zvláštní školy pro žáky romského etnika
Alternativní
program uvádí, že rodiče by se na dění ve škole měli aktivně podílet,
ať už organizačně nebo přímou
účastí. Zdůraznění spolupráce má zajisté funkci pro prolomení
nedůvěry ke škole, jež je u romských rodičů patrnější
nebo přinejmenším diskutovanější než u jiných rodičů.
Alternativní
vzdělávací program zvláštní školy pro žáky romského etnika přináší
návody, jak spolupráce dosáhnout. Byť se jedná o doporučení aktivit v jiných
typech škol poměrně známých, sdělují, že při problému se nabízí
cesty k partnerství. Příkladem
může být kapitola Spolupráce školy s romskou rodinou, v níž se na
s. 18 uvádí: “K zlepšení kontaktů s romskými rodiči nepostačí konání
třídních schůzek, které právě tito rodiče většinou nenavštěvují. Je
třeba vytvářet příležitosti k neformálním setkáním, kdy mohou romští
žáci prezentovat výsledky svých činností před svými rodiči (besídky, výstavky
prací, školní oslavy apod.…Školy mohou, podle svých podmínek a personálních
možností organizovat pro rodiče romských žáků a jejich starší
sourozence i různé zájmové aktivity a vzdělávací kurzy…”.
Ze
vzdělávacích programů pro žáky zvláštních škol a pomocných škol je
tento program jediný, který ve svém textu explicitně doporučuje zapojovat
rodiče do dění ve škole již v období předškolní výchovy.
Vzdělávací
program pomocné školy a přípravného stupně pomocné školy
Vzdělávací
program upozorňuje na zvláštnosti rodičů, které se u nich mohou objevovat.
V kapitole o spolupráci s rodinou se praví, že “rodiče postižených dětí
jsou obvykle velmi citliví, snadno zranitelní a těžko snášejí, když se k
nim učitel chová autoritativně a dává
jim najevo svou nadřazenost odborníka” (s. 10). Dokument
pedagogy, jakožto pravděpodobně nejčastější čtenáře vzdělávacího
programu, nabádá, že by rodiče
měli být přesvědčeni, že učitel je jejich partner, který má zájem
o rozvoj dítěte, a že se na něj
mohou s důvěrou obracet při všech výchovných a vzdělávacích problémech.
“Chce-li mít učitel úspěch v práci se svými žáky, musí soustavně
spolupracovat i s jejich rodiči.
Ukazovat jim cesty, jimiž lze na děti působit, seznamovat je se zákonnými
a metodickými postupy jejich učení, posilovat jejich sebedůvěru a přesvědčení,
že jejich práce s dětmi přinese pozitivní výsledky” (s. 10).
Vzdělávací program se vyjadřuje k
situaci, kdy může být rodič vnímán jako problém a varuje před příčinou,
která tkví na straně školy: “Pro rodiče žáků pomocných škol je
nepříjemné, slyší-li často stížnosti nebo dokonce výčitky, týkající
se chování a prospěchu svého dítěte. V takovém případě se rodiče škole
raději vyhýbají a s pedagogy pokud možno
nekomunikují. Aby se vzájemné vztahy mezi rodiči a pedagogy vyvíjely k
prospěchu žáka, učitelé by měli respektovat skutečnost, že rodiče tráví
se svými dětmi největší množství
času, znají je nejlépe a nejdůvěrněji, i když vzhledem ke vzájemným
citovým vztahům k nim často bývají nekritičtí” (s. 10).
Vzdělávací
program pomocné školy a přípravného stupně pomocné školy je v oblasti
spolupráce s rodiči ve srovnání s Učebními osnovami pomocné školy, které mu předcházely, laděn k rodičům vstřícněji.
Vzdělávací
programy jsou dokumenty nabízející různé koncepce, které by
mohly vést ke změně klimatu školy včetně vztahů rodičů a školy,
a rodičů dětí s postižením zvlášť.
Tuto ambici si však nekladou všechny vzdělávací programy stejně a je patrné,
že hloubka, s níž se zabývají vztahy k rodičům, a i podoba rodičovská
role jsou podstatným prvkem, v němž se vzájemně odlišují.
U
vzdělávacího programu Základní škola se setkáváme s prvky
klientismu. Ve Vzdělávacím programu Obecná škola nalezneme plnou škálu
rodičovských rolí s důrazem na partnerství, ke kterému náleží právo
vlivu na chod školy. Program se zřetelně opírá o vztahy s rodiči. Vzdělávací
programy Základní škola, Obecná škola a Národní škola nerozlišují mezi
rodičem žáka s postižením a ostatními rodiči a ani jinak nezmiňují úlohu
rodiče žáka s postižením. V tomto přístupu může být sice síla vzdělávacích
programů, pokud budou posuzovány jako integrativní z toho titulu, že
neetiketují rodiče a žáky. Přímo však ani
učitele nevyzývají k individuálnímu pohledu na rodiče dětí s
jednotlivými druhy postižení a na jejich pozici. K citlivému vnímání rodičů
dětí s postižením vybízí Vzdělávací program pomocné školy hovořící
přímo o partnerství s nimi a zavrhující vnímání rodiče jako problému,
když jej způsobila škola sama. Rysy partnerství jsou těžištěm
Alternativního vzdělávacího programu zvláštní školy pro žáky romského
etnika. Okrajově je prvek partnerství obsažen ve Vzdělávacím programu Zvláštní
škola. Vzdělávací programy jsou dokumenty, s nimiž se dostává do styku
vpravdě každý pedagog školy. Vzdělávací
programy, které se jasně a srozumitelně staví ke vztahům školy s rodiči
(zejména Vzdělávací program Obecná škola a
Vzdělávací program pomocné školy), a případně je doplňují
doporučeními (Vzdělávací program Obecná škola
a Alternativního vzdělávacího programu zvláštní školy pro žáky
romského etnika), podporují zapojení rodičů, které přináší
prospěch žákovi, rodičům i škole.
Literatura:
Alternativní
vzdělávací program školy pro žáky romského etnika.
Schválilo MŠMT
pod č.j. 35 252/97-24 s platností od 1.1.1998.
ČIHÁČEK,
V.: Poznatky o roli rodičů žáků se speciálními potřebami ve vztahu ke
speciální škole. Příspěvek na konferenci České asociace pedagogického
výzkumu Výzkum školy a učitele Praha: Pedagogická fakulta Univerzity
Karlovy, 2002.
Pokyn
MŠMT č. 10 788/96-22.
.
RABUŠICOVÁ,
M. – ZOUNEK, J.: Role rodičů ve vztahu ke škole: analýza legislativy.
In: Nové možnosti a pedagogický výzkum. Sborník příspěvků z konference
ČAPV Ostrava: PdF, 2001. s. 248.
Vzdělávací
program Národní škola. Schválilo
MŠMT ČR dne
17. 3.1997 pod
č.j. 15724 / 97-20
Vzdělávací
program Obecná škola.
Vzdělávací
program pomocné školy a přípravného stupně pomocné školy.
Schváleno MŠMT ČR, pod č. 24 035/97 - 22 s platností od 1.září 1997.
Vzdělávací
program Základní škola. Schválilo
MŠMT dne 30.4. 1996
pod č.j. 16 847/96 - 2 s platností od 1. 9. 1996.
Vzdělávací
program Zvláštní škola. Schválilo
MŠMT pod č.j. 22 980/97-22 s platností od 1.9.1997.
Copyright © Vlastimil Čiháček, 2004