Heslo redukcionismus
v úzkém slova smyslu: představa, že je možné libovolné pojmy, teorie z
jakékoli vědní oblasti převést na jinou úroveň, tzv. základní, a to tak, že beze
ztrát, vyčerpávajícím způsobem Předpokládá tak pouze kvantitativní charakter
redukovaných pojmů (veličin) a existenci definitivní báze. Dnes spíše pejorativní
nádech (nebere ohled na kvalitativní souvislosti, slepota specialistů).
v širokém slova smyslu: v jedné řadě s Ockhamovou břitvou, principem ekonomie
myšlení E. Macha, principem jednoduchosti a elegance, ... snaha vysvětlit pozorování
a známá fakta s minimálním počtem argumentů, hypotéz či nakonec teorií. V tomto
případě je to zcela regulérní součást vývoje vědy a není ničím novým.
Ale i zde dějiny vědy a filosofie ukazují různě průchodné cesty:
- finální teorie
— doposud každý pokus o definitivní odpověď a vysvětlení
se ukázal jako pouhá lidská domýšlivost, vyplývající z omezených znalostí
- antropocentrická iluze vycházející z modelu vědy v intervalu Aristoteles--17.
století, který předpokládá možnost nezávislého poznání objektu,
- teorie všeho v pojetí současné fyzika většinou nárokuje:
- sjednocení sil a částic
- vysvětlení okrajových podmínek vesmíru
- připouštět minimum možností, všechny zdůvodnit
- minimum volitelných prvků
- předpověď vesmíru, který pozorujeme, vysvětlit nesrovnalosti
- svou jednoduchostí vysvětlit rozmanitost světa
- spojit OTR a KM
perspektivní způsob se zdá být
- jednotná teorie — nebo možná lépe (postupně) sjednocující teorie, tj.
pokus jednotným a současně co nejjednodušším (ve smyslu nejmenšího počtu
dodatečných předpokladů) způsobem vysvětlit pozorování a fakta.
Ale i přijatelný, nejlépe míněný redukcionismus má druhou stranu.
Mohli bychom totiž obrátit redukcionistickou úvahu, tj. že současné pozorování a
známá fakta je možné vysvětlit s minimální (= menší než dnes) argumentační
výbavou, na tvrzení, že se současnou výbavou je možné vysvětlit i pozorování, ke
kterým teprve v budoucnosti dojdeme nebo že současné teoretické vybavení je schopné
vysvětlit mnohem širší souvislosti, než se obecně přijímá. (např. Alan Sokal:
Překročit hranice: k transformativní hermeneutice kvantové gravitace nebo fyzika
těles je mužská, fyzika kapalin je ženská a proto je ta druhá zanedbávána,
Heisenbergův princip neurčitosti je výrazem krize liberalismu).
Vedle násilného hledání souvislostí, těchto spíše úsměvných epizod je tu
však ještě jedno mnohem vážnější nebezpečí, opačného charakteru.
Redukcionismus v jakékoli podobě, byť by i byl dobrým vysvětlením (samozřejmě
nikoli všeho a nikoli finálním), s sebou nese nebezpečí opomenutí souvislostí.
Typickou ukázkou může být současný vztah společnosti a přírody a ekologická
hrozba. Např. ekonomický redukcionismus v popisu společnosti prostě není schopen
pojmout takové hodnoty jako je stabilita ekosystému, není s to pochopit současný stav
světa, vesmíru jako nenahraditelný a neopakovatelný výsledek vzešlý z minulého
vývoje, redukcionismus v jakékoli podobě zatím stále přistupuje ke světu spíše z
pozic pozorovatele klasické fyziky, tj. z pozic vnějšího manipulátora, nikoli
přímého účastníka.
V každém případě je redukcionismus v podobě sjednocujících teorií nedílnou a
nezbytnou součástí vývoje vědy a je — kromě zmíněné ekologické výjimky —
užitečným nástrojem a pokud dokáže překonat antropocentrické iluze, může jím
být i nadále. (K ekologické výjimce. Redukcionismus je čistě gnoseologickým
nástrojem, poznávacím instrumentem vědy, kdežto člověk, jako tvůrce civilizace
není primárně vybaven na hledání pravdy, ale na přežití. A ekologická krize
rovněž není otázka akademické pravdy, ale je to věc přežití. Je možné být v
souladu a proto přežít a teprve následně pochopit.)
|