Lidské
oběti na oltářích bohů
Náboženské rituály doby
bronzové na Cezavách u Blučiny
MZM, Ditrichštejnský palác,
Zelný trh Brno
výstava již skončila
(vychází z výstavy, která byla na podzim 1999 instalována
v muzeu ve Šlapanicích)
Přinášení lidských obětí nadpřirozeným silám
je dramatickým fenoménem, který lze sledovat v mnoha různých kulturách
již od paleolitu. Jejich motivem byla představa, že lidská oběť jako nejvyšší
možná forma daru božským bytostem je nápomocná či dokonce nezbytná ke stále
se opakující regeneraci nadpřirozených sil, potřebných k udržení či znovunastolení
kosmického řádu a života vůbec.
Pozůstatky krvavých náboženských rituálů
se výmluvným způsobem projevují také v archeologických pramenech. Návštěvník
výstavy se o tom může přesvědčit na příkladu nálezů z výšinné lokality
Cezavy, vypínající se nad soutokem Svratky a Litavy mezi obcemi Blučina
a Židlochovice. Toto návrší patří mezi nejvýznamnější a nejpozoruhodnější
archeologická naleziště doby bronzové, zejména díky mimořádnému množství
nepohřbených lidských koster a bronzových pokladů.
Dosavadní dlouholeté výzkumy Moravského zemského
muzea v Brně zde prokázaly tři hlavní sídelní horizonty této epochy, nálezové
situace s lidskými skelety jsou však vlastní jen dvěma z nich.
V únětické kultuře
starší doby bronzové (od 1800 do 1600 př.n.l.) se lidské kosterní pozůstatky
objevují v některých sídlištních objektech - původně zásobních jamách pro
uskladnění obilovin. Různost v jejich uložení demonstrují na výstavě tři
objekty.
-
V prvním z nich (obj.č.46/1993) byly na dně
uloženy neúplné pozůstatky dvou osob v neanatomické poloze - mladého muže
a 13-15 leté dívky s řadou násilných zásahů na jednotlivých kostech. Obětování
tohoto páru bylo patrně pojato jako rituál posvátného sňatku - hieros gamos.
Situace je za použití originálních nálezů působivě rekonstruována v kruhové
podlahové vitrině a představuje jeden z nejatraktivnějších výjevů výstavy.
-
Na dně další zásobní jámy stejné kultury (obj.č.45/1993)
byl v extrémně skrčené poloze spolu s jednotlivými kostmi dalších dvou
jedinců uložen skelet mladé ženy, která měla při sobě bronzové spirálovité
záušnice a spirálovitý prsten.
-
V horních partiích třetí zásobní jámy (č.5/1985)
- při ústí a hrdle byla zjištěna kumulace několika set zlomků lidských
kostí se známkami násilných zásahů, opálení nebo přepálení. Jsou pozůstatkem
hromadné lidské oběti - hekatomby, a to nejméně jedenácti dětí a jednoho
dospělého. Tato oběť měla pravděpodobně zajistit jarní návrat vegetačního
božstva, které předtím na podzim zmizelo v podsvětí (opakovalo se každoročně).
-
Druhý sídelní horizont, který na Cezavách charakterizuje
obrovské množství kosterních pozůstatků (několika set osob), spadá do velatické
kultury počátku mladší doby bronzové (1300-1250 př.n.l.).
Z tohoto období jsou na výstavě prezentovány tři ukázky tzv. plošných nálezových
kumulací, kdy se na ploše několika metrů čtverečních nahromadily nálezy
nejrůznějšího druhu - části keramických nádob (mezi nimi byl objeven unikátní
kus, pocházející z oblasti Bavorska), bronzové předměty, lidské kostry
a jejich části, popř. i jednotlivé lidské kosti. Z dalších nálezů jsou
to pak zvířecí kosti, lastury, zuhelnatělá semena zemědělských plodin a
neopracované kameny. Z bronzových pokladů, kterých na lokalitě bylo zjištěno
značné množství, je na výstavě v úplné podobě zastoupeno sedm nejvýznamnějších.
Na základě těchto archeologicky zjištěných
situací a nálezů můžeme Cezavy mladší doby bronzové charakterizovat jako
"centrální sakrální okrsek", kde byly opakovaně vykonávány magicko-náboženské
a sociální obřady. Myšlenkovou náplň těchto rituálů je třeba hledat nejen
v oblasti zemědělské výroby, ale i v obřadním pojetí zpracování barevných
kovů (to je doloženo na lokalitě nálezy odlévacích forem a kovozpracovatelských
nástrojů).
V současné archeologii jsou Cezavy unikátním
nalezištěm. Za jedinou obdobu v českých zemích můžeme považovat Skalku
u Velimi (střední Čechy) - tu návštěvníkovi výstavy alespoň trochu přiblíží
odlitek nálezové situace s rozhozenou dětskou kostrou a několik autentických
lebek se stopami smrtelných zranění.
Výstava dává nahlédnout do málo známé a tak
trochu stinné stránky nejstarších dějin, neboť přináší překvapivá až zarážející
svědectví o pohnutých osudech předků. Nejeden návštěvník si možná oddechne,
že se nenarodil v době bronzové. Je však o čtyři tisíce mladší civilizace
o mnoho osvícenější? Neplýtvá lidskými životy ještě iracionálněji a masověji,
než tomu bylo za časů mýtických reků a bohů?
Text: PhDr. Milan Salaš, CSc.