Vzduch
|
Zpracov�no podle: W. K. C. Guthrie,
A History of
Greek Philosophy I
(uv�d�no jako "G").
Zlomky
-
... stejn� jako on [Anaximandros]
tvrd�, �e z�kladn� p�irozenost je jedna a neomezen�, ale nikoli neur�it�
(ἀόριστον)
,
jak tvrd� Anaximandros, n�br� ur�it�, nebo� ji naz�v� vzduchem; li�� se ve sv�ch existuj�c�ch podob�ch ��dkost� a hustotou. Kdy� se
z�e�uje, st�v� se ohn�m, a kdy� se zhu��uje, st�v� se v�trem, pak oblakem a (kdy� se zhu��uje je�t� v�ce) vodou, potom zem�, potom
kameny; a ostatn� v�ci vznikaj� z t�chto. Tak� on �in� pohyb v��n�m a tvrd�, �e skrze n�j se t� uskute��uje zm�na.
Theofrastos u Simplikia, In Arist. Phys. 24, 26 (DK 13 A5)
-
... po��tkem (ἀρχή)
je neomezen� vzduch, z n�ho povst�v�, co je, co bylo a co bude, bozi i bo�sk� v�ci
a ostatn� povst�v� z jeho potomstva. ...
A je pr� neust�le v pohybu; nebo� v�ci, kter� se m�n�, se m�n� pouze tehdy, jsou-li v pohybu.
Hippolytos, Refutatio I 7, 1 (DK 13 A7)
-
Jako na�e du�e, jsouc vzduchem, n�s dr�� pohromad� a n�mi vl�dne, tak v�tr [dech] a vzduch obklopuje cel� sv�t.
A�tios, Placita D. 278, 8-11 (DK 13 B2)
-
Vzduch je tedy po��tkem v�ech v�c�.
-
Anaximen�s pod�v� vysv�tlen�, jak z n�j vznikaj� v�echny z�kladn� slo�ky p��rody.
-
�in� jej po��tkem i boh�.
- D�v� mu roli v celokosmick�m m���tku.
Zem�
|
-
Pohyb existuje od v��nosti; ��k�, �e kdy� se vzduch stla�oval, vznikla nejprve Zem�, a to velmi ploch�; proto se tak�,
co� je pochopiteln�, vzn�� na vzduchu ...
A6 z Pseudopl�tarchov�ch Stromateis.
-
Zem� je ploch�, vzn�� se na vzduchu a podobn� t� Slunce, M�s�c i v�echna
ostatn� t�lesa nebesk�, je� jsou v�echna ohniv�, se vzn�ej� na vzduchu d�ky sv� plochosti.
A7 z Hippolyta.
-
Anaximen�s, Anaxagoras a D�mokritos tvrd�, �e p���inou jej� [tj. Zem�]
nehybnosti je plochost: nebo� neprot�n�
vzduch pod sebou, n�br� zakr�v� jej jako poklice, co� je zjevn� to, co ploch� t�lesa �in�; ani v�try jimi toti� nemohou
pro jejich odpor snadno pohnout.
A20, Aristotel�s, O nebi 294b14-18.
-
Anaximen�s ��kal, �e m� Zem� podobu desky stolu.
A20 z A�tia.
V�klad
|
-
I v Anaximenov� kosmologii m� Zem� v�zna�n� postaven� - vznikla jako prvn� (a z n� ostatn� t�lesa - viz n�e).
-
Na rozd�l od Anaximandra se v�ak jeho n�sledovn�k ob�v� jej�ho mo�n�ho p�du "dol�", a proto ji podep�r� vzduchem,
sv�m z�kladn�m elementem.
-
Z toho mu nutn� vych�z� ur�it� po�adavek na tvar Zem� - mus� b�t ploch�, aby mohla "plavat" na vzduchu.
Nebesk� t�lesa
|
Vznik nebesk�ch t�les
-
... a Slunce, M�s�c i zb�vaj�c� nebesk� t�lesa maj� sv�j po��tek vzniku ze Zem�. V�dy� prohla�uje,
�e je Slunce Zem�, �e v�ak rychl�m pohybem z�skalo nadm�ru tepla.
A6 z Pseudopl�tarchov�ch Stromateis.
-
Vznikla pak nebesk� t�lesa ze Zem� t�m, �e z n� vystupuje vlhkost, jej�m z�e�ov�n�m
vznik� ohe� a z ohn� stoupaj�c�ho do v��e se tvo�� hv�zdy. A jsou i zemsk� t�la v oblasti
nebesk�ch t�les a z�rove� s nimi se ot��ej�.
A7 z Hippolyta.
Podoba a povaha
-
Anaximen�s ��k�, �e hv�zdy maj� ohnivou p�irozenost, av�ak obsahuj� tak� t�lesa
zem�, kter� jsou jimi nesena a nejsou viditeln�.
A14 z A�tia
-
Anaximen�s ��kal, �e je Slunce ploch� jako list.
A15 z Aetia
-
T� Slunce, M�s�c i v�echna ostatn� t�lesa nebesk�, je� jsou v�echna ohniv�, vzn�ej� se
na vzduchu d�ky sv� plochosti.
A7 z Hippolyta
Pohyby kolem Zem�
-
��k�, �e se nebesk� t�lesa nepohybuj� pod Zem�, jak se domn�vali druz�, n�br� kolem
Zem�, jako kdy� se kolem na�� hlavy to�� plst�n� �apka; a Slunce se ukr�v� ne t�m,
�e se dostane pod Zemi, n�br� t�m, �e je zakr�v�no vy���mi ��stmi Zem� a �e se zv�t�uje
jeho vzd�lenost od n�s. A hv�zdy neh�ej� pro velikou vzd�lenost.
A7 z Hippolyta.
-
Anaximen�s ��k�, �e hv�zdy se nepohybuj� pod Zem�, n�br� kolem Zem�.
A14 z A�tia.
-
Mnoho star�ch astronom� bylo p�esv�d�eno, �e Slunce se nepohybuje pod Zem�,
n�br� kolem Zem� a t�to oblasti, a �e miz� a p�sob� noc proto, �e je Zem� na
severu vysok�.
Aristotel�s, Meteorologika B1, 354a28.
V�klad
|
-
V�znam Zem� v kosmick�m m���tku je je�t� zv�razn�n t�m, �e ona je po��tkem nebesk�ch t�les. Ov�em dochovan� zpr�vy se neshoduj�
ve zp�sobu, j�m� t�lesa ze Zem� vnikla.
-
Naopak zd� se je jednozna�n�, �e nebesk� t�lesa maj� ohnivou povahu - jsou jak�misi ohniv�mi masami. Ov�em jejich tvar je stejn�
jako tvar Zem� - i ona mus� b�t nesena vzduchem.
-
Posledn� t�i zlomky ukazuj� dal�� v�razn� rozd�l oproti Anaximandrovi - t�lesa se z�ejm� nedost�vaj� pod �rove� horizontu. "Prostor"
pod zemskou "deskou" je asi vypln�n hust�m vzduchem a lehk� ohniv� t�lesa by do n�j nemohla proniknout. Pak ov�em mus� Anaximen�s
vysv�tlovat, pro� Slunce v noci nevid�me.
Zhodnocen�
|
Vztah Anaximenovy kosmologie a filosofie
Guthrie:
V n�kter�ch rysech je jeho kosmologie a kosmogonie naivn�j�� ne� Anaximandrova. Zato skute�nost, �e Anaximen�s nech�v� i Slunce
vzniknout ze Zem�, prozrazuje jeho
nez�vislost na n�bo�ensk�ch koncepc�ch. Ov�em celkov� je jeho teorie m�n� p�esv�d�iv� ne�
Anaximandrova. Nav�c se mo�n� pouze inspiroval v m�tick�ch kosmogoni�ch, proto�e u
H�sioda se ��k�, �e Zem� zrodila Nebe.
Na rozd�l od Anaximandra vznik� ohe� nikoliv z�rove� se Zem�, n�br� teprve v�parem
z n� - je ov�em t�ko vysv�tlit, jak do�lo k vypa�ov�n�, kdy� tu nebyl ��dn� ohe�.
Dochovan� materi�l nedovoluje vysv�tlit, pro� Anaximen�s p�edpokl�dal, �e nejd��ve
z ��sti vzduchu kondenzac� vznikla Zem� a �e z�ed�n� vytv��ej�c� ohe� je pouze
sekund�rn� proces, kter� vych�z� ze zemsk� vlhkosti.
Hypot�za zhu��ov�n� a z�e�ov�n� je plodn�, ale nev�noval tolik pozornosti
detailn�mu propracov�n� syst�mu.
Obecn� je uspo��d�n� kosmu stejn� jako u Anaximandra: ve st�edu je Zem� a na n� voda,
kolem n� vzduch nebo mlha a ohe� v�etn� nebesk�ch t�les zauj�m� nejho�ej�� m�sto.
Zcela z�ejm� u�inil �stup od Anaximandra v tom, �e
sv�t pro n�j byl sp�e polokoul�
ne� koul�
. T�m se bl�� m�tick�m vypr�v�n�m. O tvaru nebo rozsahu vzduchu pod zem� nen�
nikde ani zm�nka. Zem� mo�n� dosahuje a� k obvodu kosmu, a proto nebesk� t�lesa nemohou
j�t pod ni.
Nad Anaximandra jde jenom v tvrzen� z Hippolyta A7, �e hv�zdy neh�ej�, proto�e jsou
od n�s daleko. T�m tvrd�, �e jsou d�le ne� Slunce.
Vzduch na rozd�l od Anaximandrova apeira je sou��st� kosmu, a dokonce jeho ��d�c�m principem, od n�j� vych�z�
ve�ker� d�n� a to i na "kosmick�" �rovni. D�ky tomu je souvislost "filosofie" a kosmologie u��� ne� u Anaximandra, u n�j�
apeiron nehraje p�i popisu kosmu ��dnou roli. Anaximenova kosmologie - podoba a pohyb nebesk�ch t�les - naopak
vzduch p�i v�kladu hodn� vyu��v�. V�sledek je ale m�n� p�esv�d�iv�. Anaximenovy spekulace v n�kolika bodech
zaost�vaj� za Anaximandrov�mi.
Kritika a dom��len�
|
-
I kdy� Anaximen�v syst�m z�ejm� nebyl tak promy�len� a sv�bytn� jako Anaximandr�v, je mo�no i tentokr�t posuzovat
konzistenci my�lenek.
-
Mo�n� v�t�� prostor pro kritiku poskytne v tomto p��pad� srovn�n� s pozorov�n�m, p�jde tedy o kritiku spekulace z
hlediska pozorov�n�.