|
KRS:
Z hlediska studia:
|
|
Viz text k DF I. Nejzaj�mav�j��m prvkem na t�to p�edstav� je �keanos (viz KRS I, 2, s. 22 - 30).
|
|
Viz text k DF I. Schematicky lze po��tek vznik�n� zn�zornit takto:
D�le Zem� s �ranem zplodili Tit�ny s nejmlad��m Kronem. N�sleduj� m�tick� p��ery a d�le boj Krona s �ranem - p�i tom se
rod� z mo�sk� p�ny Afrod�ta. Z Noci (a to "ani� s k�m spala") se d�le rod� Osud, Smrt, Sp�nek, Sny, Ho�e, t�i bohyn� osudu, �alba a L�ska, Staroba, Eris.
Obraz sv�ta: Nebe
pod n�m Zem�
stejn� hluboko pod n� Tartaros (9 dn� voln�ho p�du) V Tartaru jsou zdroje i konce (p�gai kai peirata) zem�, mo�e i nebe. S�dl� tam Noc a jej� d�ti Sp�nek a Smrt a je tam H�d�v pal�c. Od ver�e 885 n�sleduje v��et potomk� Olympan�, po��naje Diem. KRS:
|
|
E. Zeller. Die Philosophie der Griechen I. Erste H�lfte. Lipsko 1919. Nejv�ce informac� dochovali pozd�j�� novoplat�nikov� (4. - 6. st.), zvl�t� Damaskios. Novoplat�nsk� my�len� toti� m�lo velmi bl�zk� vztah k symbolick�mu a alegorick�mu jazyku a v tomto duchu se sna�ilo interpretovat i star� m�ty. Novoplat�nikov� ov�em vych�zeli z Eud�mov�ch historick�ch spis�, a tedy jejich informace jsou pom�rn� d�v�ryhodn�. Doba vzniku orfick�ch m�t� Lze ji ur�it jen obt�n�, proto�e orfick� hnut� se dlouho vyv�jelo. Po��tky kosmogonick�ch p�edstav podle KRS z�ejm� spadaj� do 6. - 5. st. p�. Nejednalo se v�ak o jednotnou p�edstavu, n�br� existovalo n�kolik r�zn�ch orfick�ch verz� vzniku kosmu:
|
|
Zlomky |
|
|
|
V�klad Ferek�d�s �il kolem r. 540 (a byl tedy mlad��m sou�asn�kem Anaximandra) a pod�v� sv�bytn� p�etvo�en� star��ch kosmogoni�. Po��tky podle n�j p�edstavuj� (bo�sk�) bytosti Zas, Chronos a Chthonie. Chthonie je Zem�, Chronos ��st nebe bl�zk� Zemi a bo�stvo, kter� ji ovl�d�, Zeus nejvy��� b�h, jen� ��d� cel� sv�t a z�rove� je nejvy���m nebem. Chronos vytvo�il ze sv�ho semene ohe�, vzduch a vodu. Z toho v�eho - t�� mocnost� a t�� l�tek, roz�len�n�ch do p�ti z�hyb�, sluj� (mychoi) - vznik� pater� bo�sk� rod a stejn� tak z p�ti ��st� sest�vaj�c� sv�tov� ��d (pentekosmos). Ov�em jak konkr�tn� sv�t vznik� a jak se na tom pod�lej� ony t�i mocnosti, se ned� z Damaskiovy stru�n� zpr�vy zjistit. Kosmogonick� proces tedy z�st�v� zcela nejasn�. K p�edstav�, jak podle Ferek�da vznik� Zem� jako vesm�rn� t�leso, p�isp�l n�lez papyrov�ho zlomku v r. 1903. Zlomek popisuje svatbu boha nebe (Zas) a bohyn� Zem� (Chthoni�). P�itom z jejich spojen� vznik� t�leso Zem� a Chthoni� se od t� chv�le jmenuje G�. Ov�em tato zpr�va neobsahuje ani n�znak n�jak�ho p��rodov�dn�ho, "fyzik�ln�ho" vysv�tlen� vzniku Zem�. To vynikne zvl�t� ve srovn�n� s Anaximandrov�m �i Anaximenov�m v�kladem. Tak� u Ferek�da doch�z� k boji boh�, ale v�dcem nebesk�ch boh� nen� Zeus, n�br� p�ekvapiv� Kronos. Pravd�podobn� ve sv�m spise mluvil i o st�hov�n� du��, proto�e byl ozna�ov�n za P�thagorova u�itele. Jeho kosmologie m� alegoricko-symbolick� charakter.
|
|
Je zde patrn� pokrok v my�len�. Vid�me ur�itou snahu odli�it l�tkov� slo�ky sv�ta (zemi a atmosf�rick� elementy) a tak� l�tku a tvo��c� s�lu. V boji Krona a hada Ofionea (o n�m� pod�vaj� zpr�vu jin� zlomky z Ferek�da) lze snad vid�t my�lenku, �e sou�asn� sv�tov� ��d se utvo�il tak, �e s�ly propasti byly sv�z�ny vlivem horn�ch element�. Praz�klady sv�ta jsou v�slovn� prohl�eny za v��n�. Pr�b�h stvo�en� sv�ta je ov�em l��en zcela v m�tick�m zp�sobu star��ch theogoni�. Vykon�v� jej Zeus svou bo�skou moc�, nejsou hled�ny p�irozen� p���iny. V my�lence, �e Zem� bez pevn� podpory se vzn�� na tomt� m�st�, se shoduje s Anaximandrem. A v��n� byt� bez po��tku, kter� p�ipisuje sv�m t�em praboh�m, je jednou ze z�kladn�ch charakteristik apeira. Ov�em Anaximandrovo my�len� je mnohem "v�de�t�j��" nebo "filosofi�t�j��". |