sipka Obecn� rysy m�tick�ch kosmogoni�

 

KRS:

  • Personifikace princip� a jejich poj�m�n� jako bo�sk�ch osob.
  • P�esv�d�en� o odu�evn�losti a dokonce teleologick� podstat� sv�ta. To ov�em pokra�uje i u p�eds�kratik� - nap�. Empedokl�s.
  • Symbolick� m�tick� jazyk i v�klad.
  • Nejd�le�it�j�� rys podle KRS:
    Uzav�en� spole�nost, v n� �stn� p�ed�v�n� m�t� je n�strojem udr�ov�n� spole�enstv�. P�echod k filosofii je proto umo�n�n teprve vznikem otev�en� spole�nosti v polis.

Z hlediska studia:

  • Obrazn� vyjad�ov�n� nelze n�sledovat a kriticky posuzovat - pouze studovat jako danost.
  • M�tick� vyjad�ov�n� nevych�z� striktn� ze zku�enosti, proto ani nelze rozhodnout, nakolik se zku�enosti dr�� a nakolik je spekulativn�.
  • Proto neposkytuje p��li� prostoru pro p�em��len�.
  • Rekonstrukci "syst�mu" tak� velmi br�n� fragment�rnost sv�dectv� (s v�jimkou H�sioda).


sipka Hom�r - �lias

 

Viz text k DF I.

Nejzaj�mav�j��m prvkem na t�to p�edstav� je �keanos (viz KRS I, 2, s. 22 - 30).

  • KRS jednak poukazuj� na to, �e p�edstava �eky, kter� te�e dokola kolem cel�ho sv�ta, nem��e poch�zet z bezprost�edn� smyslov� zku�enosti, zvl�t� zku�enosti �eck�. Pro �eky toti� bylo hranic� sv�ta sp�e slan� mo�e.

    Z toho d�vodu z�ejm� poch�z� tato p�edstava z Egypta nebo z Mezopot�mie, kde velk� �eky (Nil, Tigris, Eufrat) skute�n� mohly tvo�it ur�itou hranici.

  • Jak� je v�znam �keanu v r�mci kosmologick�ch �i kosmogonick�ch �vah?
    N�kter� pas�e v �liad� toti� nazna�uj�, �e �keanos by mohl b�t p�vodem nejen v�eho vodstva, ale tak� boh� a v�bec v�eho vznik�n� - v tomto smyslu pak v�znam �keanu ch�pou i Plat�n a Aristotel�s.

    Podle KRS v�ak neexistuj� doklady pro tvrzen�, �e v ran�ch �eck�ch (hom�rsk�ch) p�edstav�ch lze naj�t systematick� zpracov�n� takov�ho kosmogonick�ho v�znamu �keanu, sp�e se jedn� pouze o d�l�� pas�e.



sipka H�siodos - Theogoni�

 

Viz text k DF I.

Schematicky lze po��tek vznik�n� zn�zornit takto:

Prvn� vznik�n� podle H�sioda

D�le Zem� s �ranem zplodili Tit�ny s nejmlad��m Kronem. N�sleduj� m�tick� p��ery a d�le boj Krona s �ranem - p�i tom se rod� z mo�sk� p�ny Afrod�ta. Z Noci (a to "ani� s k�m spala") se d�le rod� Osud, Smrt, Sp�nek, Sny, Ho�e, t�i bohyn� osudu, �alba a L�ska, Staroba, Eris.
Eris je zase matkou Trudu, Hladu, �al�, Zapomenut�, V�av, Bitev, Vra�d, Spor�, H�d�n�, Nez�konnost�, Zk�zy, P��sahy. N�sleduj� m�tick� postavy a p��ery.

Obraz sv�ta:

Nebe

 

 

pod n�m Zem�

 

 

stejn� hluboko pod n� Tartaros (9 dn� voln�ho p�du)

V Tartaru jsou zdroje i konce (p�gai kai peirata) zem�, mo�e i nebe. S�dl� tam Noc a jej� d�ti Sp�nek a Smrt a je tam H�d�v pal�c.

Od ver�e 885 n�sleduje v��et potomk� Olympan�, po��naje Diem.

KRS:

  • H�siodos z�ejm� spojil dva v�klady, proto celek nen� jednotn�, nap�. Er�s (l�ska �i touha) se nepod�l� na vzniku �rana, Pontu, Erebu �i Noci.
  • Ot�zkou je, co rozum�l H�siodos term�nem Chaos. Mohlo se jednat o mezeru mezi Zem� a Nebem - pak by po��te�n�m d�jem bylo jejich odd�len�.


sipka Orfick� kosmogonie

 

E. Zeller. Die Philosophie der Griechen I. Erste H�lfte. Lipsko 1919.
KRS.

Prameny

Nejv�ce informac� dochovali pozd�j�� novoplat�nikov� (4. - 6. st.), zvl�t� Damaskios. Novoplat�nsk� my�len� toti� m�lo velmi bl�zk� vztah k symbolick�mu a alegorick�mu jazyku a v tomto duchu se sna�ilo interpretovat i star� m�ty. Novoplat�nikov� ov�em vych�zeli z Eud�mov�ch historick�ch spis�, a tedy jejich informace jsou pom�rn� d�v�ryhodn�.

Doba vzniku orfick�ch m�t�

Lze ji ur�it jen obt�n�, proto�e orfick� hnut� se dlouho vyv�jelo. Po��tky kosmogonick�ch p�edstav podle KRS z�ejm� spadaj� do 6. - 5. st. p�. Nejednalo se v�ak o jednotnou p�edstavu, n�br� existovalo n�kolik r�zn�ch orfick�ch verz� vzniku kosmu:

  1. [V KRS (i).] Od Eud�ma, Aristotela a Plat�na.
    Prvn� byla Noc, vedle n� Zem� a Nebe, kter� z�ejm� z n� vy�ly.

     

  2. [V KRS nen�.] Apoll�nios.
    Na po��tku se ze sm�si v�ech v�c� vyd�lily zem�, nebe a mo�e, d�le Slunce, M�s�c a hv�zdy z�skaly sv� dr�hy a vznikly hory, �eky a zv��ata.

     

  3. [V KRS (iii) a (iv) - rozpracov�n� verze uveden� pod bodem 4.]
    Na po��tku v�voje sv�ta byla voda a l�tka (h�l�), kter� se zhustila v zemi. Z nich vznik� ok��dlen�, v�cehlav�, bisexu�ln� had s tv��� boha, naz�van� H�rakl�s nebo Chronos, kter� nikdy nest�rne. S n�m je sjednocena nutnost nebo Adrasteia, kter� se rozprost�r� a� po kraj sv�ta (symboly pojm� �asu a nutnosti). Tento drak zplod� obrovsk� vejce, kter� se rozlom� a z horn� poloviny se stane nebe, z doln� zem�. Objevuje se je�t� jeden b�h, naz�van� Protogonos nebo Zeus i Pan jako po�adatel v�eho (panteismus).


    Voda byla podle n�ho po��tkem v�eho, z vody se usadilo bahno a z obou se pak zrodilo zv��e, drak. Ten m�l narostlou lv� hlavu, uprost�ed m�l tv�� boha a slul H�rakl�s i �as. Tento H�rakl�s zplodil nadm�ru velik� vejce, je�, jsouc pln�, se pod t�hou ploditele rozlomilo ve dv� p�soben�m tlaku. Tu jeho ho�en� ��st se stala Uranem, a co bylo dole, stalo se Zem� Uranos pak, obcovav se Zem�, zplod� �eny Kl�th�, Lach�sis, Atropos, storuk� mu�e Kotta, Gyga, Briarea a jednook� obry jm�nem Hrom, Blesk a Svit. I spoutal je Uranos a uvrhl do podsv�t�, je�to se dov�d�l, �e ho synov� svrhnou z vl�dy. Zem� se proto rozhn�vala a zrodila Tit�ny:
    Jinochy Uranovce pak zrodila vl�dkyn� Zem�,
    Kter� p��jmen�m zvou t� Tit�ny, proto�e oni
    Uranu, hv�zdn�mu otci se t�ce pomst�ti m�li.

    (DK 1 B13 z Ath�nagory)

     

  4. [V KRS (ii).] Za mnohem star�� je pova�ov�na orfick� kosmogonie nazvan� Damaskiem jako "obvykl�" nebo "uchovan� v rapsodi�ch".
    Podle n� je prvn� Chronos. Ten vytv��� �t�r a temnou nezm�rnou propast, z nich� pak tvo�� st��brn� vejce, a z n�j vznik� prvorozen� b�h Fan�s, kter� v�echno osv�tluje. B�v� tak� naz�v�n Er�s, Metis � a obsahuje v sob� z�rodky v�ech boh�. Fan�s rod� s�m ze sebe noc, s n� �rana a Gaiu - rodi�e st�edn�ch rod� boh�. Jejich genealogie se v podstat� ��d� H�siodem. Kdy� se narod� Zeus, pohlt� Fana, a pr�v� proto je on s�m souhrnem v�ech v�c�. Potom plod� bohy posledn� generace a vytv��� sv�t. Do t�to f�ze spad� zaj�mav� vypr�v�n� o Dion�sovi Zagreovi.


sipka Ferek�d�s ze Syru


Zlomky

  1. ... nebo� "sm�en�" teologov� - ti, kte�� ne��kaj� v�echno mytick�m zp�sobem, jako nap�. Ferekyd�s a n�kte�� jin� a tak� m�gov� - pokl�daj� plodiv� po��tek za to nejlep��.

    DK 7 A7, Aristotel�s, Met. XIV, 4, 1091b8


  2. Zas (Zeus), Kronos a Chthonie byli v�dycky; Chthonie pak byla pojmenov�na G�, je�to j� Zas d� zemi darem (geras).

    DK 7 B1 z DL


  3. Ferekyd�s u��, �e jsou v��n� Zas, Kronos i Zem�, prvn� to t�i po��tky, jeden p�ed dv�ma a dva po jednom, �e Kronos u�inil ze sv�ho semene ohe�, vzduch a vodu� a �e z t�chto po��tk�, rozd�len�ch do p�ti sluj�, vzniklo jin�, �etn� pokolen� boh�, nazvan� "pater� sluj".

    A8 z Damaskia


  4. Ferekyd�s vypr�v�l, �e se Zeus, kdy� cht�l stvo�it sv�t, zm�nil v Er�ta, proto�e skl�daje vesm�r z protiv, uvedl jej v souhlas i v l�sku a v�em v�cem v�t�pil toto�nost i jednotu v��m pronikaj�c�.

    B3 z Prokla



V�klad

Ferek�d�s �il kolem r. 540 (a byl tedy mlad��m sou�asn�kem Anaximandra) a pod�v� sv�bytn� p�etvo�en� star��ch kosmogoni�.

Po��tky podle n�j p�edstavuj� (bo�sk�) bytosti Zas, Chronos a Chthonie. Chthonie je Zem�, Chronos ��st nebe bl�zk� Zemi a bo�stvo, kter� ji ovl�d�, Zeus nejvy��� b�h, jen� ��d� cel� sv�t a z�rove� je nejvy���m nebem. Chronos vytvo�il ze sv�ho semene ohe�, vzduch a vodu. Z toho v�eho - t�� mocnost� a t�� l�tek, roz�len�n�ch do p�ti z�hyb�, sluj� (mychoi) - vznik� pater� bo�sk� rod a stejn� tak z p�ti ��st� sest�vaj�c� sv�tov� ��d (pentekosmos).

Ov�em jak konkr�tn� sv�t vznik� a jak se na tom pod�lej� ony t�i mocnosti, se ned� z Damaskiovy stru�n� zpr�vy zjistit. Kosmogonick� proces tedy z�st�v� zcela nejasn�.

K p�edstav�, jak podle Ferek�da vznik� Zem� jako vesm�rn� t�leso, p�isp�l n�lez papyrov�ho zlomku v r. 1903. Zlomek popisuje svatbu boha nebe (Zas) a bohyn� Zem� (Chthoni�). P�itom z jejich spojen� vznik� t�leso Zem� a Chthoni� se od t� chv�le jmenuje G�. Ov�em tato zpr�va neobsahuje ani n�znak n�jak�ho p��rodov�dn�ho, "fyzik�ln�ho" vysv�tlen� vzniku Zem�. To vynikne zvl�t� ve srovn�n� s Anaximandrov�m �i Anaximenov�m v�kladem.

Tak� u Ferek�da doch�z� k boji boh�, ale v�dcem nebesk�ch boh� nen� Zeus, n�br� p�ekvapiv� Kronos. Pravd�podobn� ve sv�m spise mluvil i o st�hov�n� du��, proto�e byl ozna�ov�n za P�thagorova u�itele.

Jeho kosmologie m� alegoricko-symbolick� charakter.

 


sipka Srovn�n� Ferek�dovy a H�siodovy kosmogonie


 

Je zde patrn� pokrok v my�len�. Vid�me ur�itou snahu odli�it l�tkov� slo�ky sv�ta (zemi a atmosf�rick� elementy) a tak� l�tku a tvo��c� s�lu. V boji Krona a hada Ofionea (o n�m� pod�vaj� zpr�vu jin� zlomky z Ferek�da) lze snad vid�t my�lenku, �e sou�asn� sv�tov� ��d se utvo�il tak, �e s�ly propasti byly sv�z�ny vlivem horn�ch element�.

Praz�klady sv�ta jsou v�slovn� prohl�eny za v��n�. Pr�b�h stvo�en� sv�ta je ov�em l��en zcela v m�tick�m zp�sobu star��ch theogoni�. Vykon�v� jej Zeus svou bo�skou moc�, nejsou hled�ny p�irozen� p���iny.

V my�lence, �e Zem� bez pevn� podpory se vzn�� na tomt� m�st�, se shoduje s Anaximandrem. A v��n� byt� bez po��tku, kter� p�ipisuje sv�m t�em praboh�m, je jednou ze z�kladn�ch charakteristik apeira.

Ov�em Anaximandrovo my�len� je mnohem "v�de�t�j��" nebo "filosofi�t�j��".