sipka Opakovan� vznik a z�nik kosmu?

  1. [Xenofan�s] prav�, �e nic nevznik�, ani nehyne, ani se nepohybuje a �e ve�kero - jedno (ἓν τὸ πᾶν) je beze zm�ny (ἔξω μεταβολῆς) . ��k� t�, �e b�h je v��n�, jeden, veskrze sob� podobn�, ohrani�en�, kulov� podoby a v�emi ��stmi vn�maj�c�.

    A33 z Hippolyta, Refutatio I, 14, 2.


  2. [B23] B�h je jeden, nejv�t�� mezi bohy a lidmi,
    a smrteln�k�m nen� podobn� ani t�lem, ani mysl�.

    [B26, 25] Setrv�v� st�le na t�m�e m�st� a v�bec se nepohybuje.
    Ani se pro n�ho neslu��, aby p�ech�zel poka�d� jinam,
    n�br� my�lenkou sv�ho ducha bez n�mahy ot��s� v��m.

    [B24] Cel� vid�, cel� mysl�, cel� sly��.

    B23 z Kl�menta; B25 a 26 ze Simplikia; B24 ze Sexta.


  3. ... s pohledem up�en�m na nebe jako celek prohla�uje, �e jedno je b�h.

    A31, Aristotel�s, Met. I, 5, 986b 21.


  4. ... κόσμος je nevznikl�, v��n�, nepom�jej�c�.

    A37, A�tios II, 4, 11.


  5. ... K z�niku cel�ho lidstva doch�z� poka�d�, kdy� se zem� sesune do mo�e a prom�n� se v bahno; pak znovu po��n� vznik�n� a v�echny sv�ty maj� takov�to z�klad (ταύτην πᾶσι τοῖς κοσμοῖς γίνεσθαι μεταβολήν).

    A33 z Hippolyta, Refutatio I, 14, 6.


  6. Ale smrteln�ci se domn�vaj�, �e bohov� se rod�,
    �e maj� od�v, hlas i t�lo jako oni.

    B14 z Kl�menta, Str�mateis V, 109, 2.



sipka V�klad


sipka Zem� (a voda)

  1. Vrchn� hranice Zem� je ta, kterou vid�me u na�ich nohou
    a kter� soused� se vzduchem; jej� spodek v�ak sah� do bezmezna.

    B28, Achill�s.


  2. N�kte�� ��kaj�, �e je spodek Zem� neomezen�, prav�ce, �e je zako�en�na v neomezen�m jako Xenofan�s Kolofonsk�, aby nemuseli hledat p���inu v�ci.

    A47, Aristotel�s, O nebi 294a 21 nn.


  3. Xenofan�s se domn�v�, �e zem� se m�s� s mo�em a �asem se p�soben�m vlhka rozpou�t�. ��k�, �e m� o tom takov�to d�kazy: ve vnitrozem� a v hor�ch se nach�zej� mu�le a v syrak�sk�ch lomech byl nalezen otisk ryby a mo�sk�ch �as, na Paru zase hluboko v zemi otisk vav��nu a na Malt� ploch� otisky v�ech mo�sk�ch �ivo�ich�. A tvrd�, �e ke vzniku t�chto v�c� do�lo tehdy, kdy� bylo v d�vn� dob� v�echno pokryto bahnem a otisk v bahn� zaschl.
    [N�sleduje A33, I, 14, 6; text V. naho�e.]

    A33 z Hippolyta, Refutatio I, 14, 5-6.


  4. V�echno, co se rod� nebo roste, je zem� a vodou.

    B29, Simplikios, In. Arist. Phys. 189, 1.


  5. Nebo� v�ichni jsme se zrodili ze zem� a z vody.

    B33, Sextos, Adv. math. X, 34.


  6. Mo�e je pramenem vody a pramenem v�tru;
    v�dy� bez velk�ho mo�e <by nebylo ani s�ly v�tru
    duj�c�ho z> nitra mrak�,
    ani ���n�ch tok�, ani de��ov� vody z nebe;
    velk� mo�e je v�ak ploditelem mrak�, v�tr�
    a �ek.

    B30, A�tios, III 4, 4.



sipka V�klad


sipka Nebesk� t�lesa (a duha)

  1. Slunce vznik� denn� z mal�ch ��ste�ek ohn�, kter� se shroma��uj�, a Zem� je neohrani�en� a nen� obklopena ani vzduchem ani oblohou. Je bezpo�et Slunc� a M�s�c� a v�echno vznik� ze Zem�.

    A33 z Hippolyta, Refutatio I, 14, 3.


  2. ��k�, �e Slunce je nahromad�n�m mno�stv� mal�ch jisker. (...) Slunce a hv�zdy, ��k�, vznikaj� z mrak�.

    A32, Pseudo-Pl�tarchos, Str�mateis 4.


  3. Xenofan�s prav�, �e Slunce je tvo�eno vzn�cen�mi oblaky. Theofrastos ve sv�ch N�zorech p��rodn�ch filosof� napsal, �e je tvo�eno mal�mi ��ste�kami ohn� nashrom�d�n�mi z vlhk�ho v�paru, kter� se d�le shroma��uj� ve Slunce.

    A40, A�tios, Placita philosophorum II, 20, 3.


  4. Xenofan�s tvrdil, �e je mnoho Slunc� i M�s�c� podle oblast�, kraj� a p�sem Zem� a �e v ur�itou dobu je (slune�n�) kotou� zapuzen do n�jak�ho n�mi neobydlen�ho kraje Zem� a takto, jako by vkro�il do pr�zdna, p�sob� �kaz zatm�n�. T�� myslitel ��k�, �e Slunce postupuje do nekone�na, ale �e se pro velikou vzd�lenost zd�, jako by ob�halo v kruhu.

    A41a, A�tios, Placita philosophorum II, 24, 9.


  5. Xenofan�s pokl�dal M�s�c za zhu�t�n� mrak... ka�dom�s��n� ukryt� se d�je jeho uha�en�m.

    A43 z A�tia, II, 25, 4.


  6. Podle Xenofana vznikaj� hv�zdy z roz�haven�ch mrak�, hasnou ka�d� den a v noci znova o��vaj� jako �hav� uhl�ky.

    A38 z A�tia, II, 13, 14.


  7. Ta, kterou naz�vaj� Iris [duha] , je tak� jen oblakem,
    na pohled purpurov�m, �erven�m a �lut�m.

    B32.



sipka V�klad


sipka V�klad

Na jedn� stran� lze ocenit jeho snahu o v�klad p��rody na z�klad� p�irozen�ch sil a jeho "p��rodov�dn�" vysv�tlen� jev�, je� byly b�n� spojov�ny s bohy (duha). To jde ruku v ruce s kritikou antropomorfn�ho n�bo�enstv�. Naopak nen� z�ejm�, jestli a jak p��rodn� d�n� souvis� s "jeho" bohem.

Z�rove� lze vyzvednout empirick� z�klad obecn�ch �vah - zkamen�liny jako doklad opakovan�ho vzestupu vody.

Na druh� stran� jeho vysv�tlen� p�edev��m pozorovateln�ch jev� je pom�rn� naivn� a z�ejm� neumo��uje vysv�tlit pravidelnost t�chto j

sipka Kritika a dom��len�

V�klad nebesk�ch t�les a jev� z�ejm� m��e b�t podroben kritice t�m, �e se domysl� d�sledky.

Tak� Xenofanova kosmologie s p�edstavou cyklick�ho zatopen� povruchu Zem� vodou m��e poskytnout inspiraci k p�em��len� - o opr�vn�nosti takov�ho z�v�ru na z�klad� empirick�ch fakt i o d�sledc�ch z n� plynouc�ch.