Opakovan� vznik a z�nik kosmu?
|
-
[Xenofan�s] prav�, �e nic nevznik�, ani nehyne, ani se nepohybuje a �e ve�kero - jedno (ἓν
τὸ πᾶν)
je beze zm�ny
(ἔξω μεταβολῆς)
. ��k� t�, �e b�h
je v��n�, jeden, veskrze sob� podobn�, ohrani�en�, kulov� podoby a v�emi ��stmi vn�maj�c�.
A33 z Hippolyta, Refutatio I, 14, 2.
-
[B23]
B�h je jeden, nejv�t�� mezi bohy a lidmi,
a smrteln�k�m nen� podobn� ani t�lem, ani mysl�.
[B26, 25]
Setrv�v� st�le na t�m�e m�st� a v�bec se nepohybuje.
Ani se pro n�ho neslu��, aby p�ech�zel poka�d� jinam,
n�br� my�lenkou sv�ho ducha bez n�mahy ot��s� v��m.
[B24]
Cel� vid�, cel� mysl�, cel� sly��.
B23 z Kl�menta; B25 a 26 ze Simplikia; B24 ze Sexta.
-
... s pohledem up�en�m na nebe jako celek prohla�uje, �e jedno je b�h.
A31, Aristotel�s, Met. I, 5, 986b 21.
-
... κόσμος je nevznikl�, v��n�, nepom�jej�c�.
A37, A�tios II, 4, 11.
-
... K z�niku cel�ho lidstva doch�z� poka�d�, kdy� se zem� sesune do mo�e a prom�n� se v bahno; pak znovu
po��n� vznik�n� a v�echny sv�ty maj� takov�to z�klad
(ταύτην πᾶσι
τοῖς κοσμοῖς γίνεσθαι
μεταβολήν).
A33 z Hippolyta, Refutatio I, 14, 6.
-
Ale smrteln�ci se domn�vaj�, �e bohov� se rod�,
�e maj� od�v, hlas i t�lo jako oni.
B14 z Kl�menta, Str�mateis V, 109, 2.
V�klad
|
-
V p��m�ch cit�tech se slovo κόσμος v�bec neobjevuje. Xenofan�s se tedy kosmologi� v
obecn� rovin� z�ejm� nezab�val.
-
Na z�klad� zlomk� A33 (I.), A31 (III.), A37 (IV.), B14 (VI.) rozv�jej� badatel� �vahy, zda lze hovo�it o toto�nosti
boha a sv�ta, a tedy o panteismu (Guthrie), nebo nelze, proto�e b�h je nem�nn�, zat�mco ve sv�t� prom�ny prob�haj� (viz
A33 druh� ��st a dal�� zlomky n�e; na to upozor�uj� KRS).
-
Vzhledem k t�to mo�n� souvislosti i vzhledem ke zlomk�m se zd�, �e ur�it� nezanik� sv�t jako celek, sp�e je opakovan�
zatopeno (a tedy zni�eno) uspo��d�n� povrchu Zem� v�etn� v�eho �iv�ho. Jeliko� - jak bude evidentn� n�e - nebesk� t�lesa
maj� po��tek v pozemsk� vod�, st�� m��e nastat stav, kdy by zaniklo nebe se v��m, co na n�m vid�me.
Zem� (a voda)
|
-
Vrchn� hranice Zem� je ta, kterou vid�me u na�ich nohou
a kter� soused� se vzduchem; jej� spodek v�ak sah� do bezmezna.
B28, Achill�s.
-
N�kte�� ��kaj�, �e je spodek Zem� neomezen�, prav�ce, �e je zako�en�na v neomezen�m jako Xenofan�s Kolofonsk�,
aby nemuseli hledat p���inu v�ci.
A47, Aristotel�s, O nebi 294a 21 nn.
-
Xenofan�s se domn�v�, �e zem� se m�s� s mo�em a �asem se p�soben�m vlhka rozpou�t�. ��k�, �e m� o tom takov�to
d�kazy: ve vnitrozem� a v hor�ch se nach�zej� mu�le a v syrak�sk�ch lomech byl nalezen otisk ryby a mo�sk�ch �as, na Paru
zase hluboko v zemi otisk vav��nu a na Malt� ploch� otisky v�ech mo�sk�ch �ivo�ich�. A tvrd�, �e ke vzniku t�chto v�c�
do�lo tehdy, kdy� bylo v d�vn� dob� v�echno pokryto bahnem a otisk v bahn� zaschl.
[N�sleduje A33, I, 14, 6; text V. naho�e.]
A33 z Hippolyta, Refutatio I, 14, 5-6.
-
V�echno, co se rod� nebo roste, je zem� a vodou.
B29, Simplikios, In. Arist. Phys. 189, 1.
-
Nebo� v�ichni jsme se zrodili ze zem� a z vody.
B33, Sextos, Adv. math. X, 34.
-
Mo�e je pramenem vody a pramenem v�tru;
v�dy� bez velk�ho mo�e <by nebylo ani s�ly v�tru
duj�c�ho z> nitra mrak�,
ani ���n�ch tok�, ani de��ov� vody z nebe;
velk� mo�e je v�ak ploditelem mrak�, v�tr�
a �ek.
B30, A�tios, III 4, 4.
V�klad
|
-
Zvl�tn� je p�edstava, �e Zem� sah� dole donekone�na. T�m se Xenofan�s vyh�b� ot�zk�m, ��m je nesena. V�hoda: nemus� ji
podp�rat vzduchem �i vodou. Nev�hoda: kam a� spodek Zem� sah�?
-
Tvrzen�, �e v�e vznik� ze zem� a vody, je naivn� p�edstavou - vych�z� ze ztoto�n�n� kapaln�ch ��st� (krev..) �ivo�ich� s vodou
a pevn�ch (maso, kosti) se zem�. Xenofan�s to v�ak z�ejm� rozpracoval do rozs�hlej�� teorie, v n� voda (mo�e) hraje z�sadn� roli
- viz Hippolytova zpr�va (A33 - III.).
-
Na rozd�l od Anaximandra (mo�n� v polemice s n�m) pova�uje Xenofan�s vysych�n� Zem� jen za do�asn� proces, kter� bude
vyst��d�n jej�m op�tn�m zaplaven�m (podle KRS mo�e u Sic�lie zaplavilo ��st pevniny). Celkov� d�n� je tedy cyklick�.
Nebesk� t�lesa (a duha)
|
-
Slunce vznik� denn� z mal�ch ��ste�ek ohn�, kter� se shroma��uj�, a Zem� je neohrani�en� a nen� obklopena ani
vzduchem ani oblohou. Je bezpo�et Slunc� a M�s�c� a v�echno vznik� ze Zem�.
A33 z Hippolyta, Refutatio I, 14, 3.
-
��k�, �e Slunce je nahromad�n�m mno�stv� mal�ch jisker. (...) Slunce a hv�zdy, ��k�, vznikaj� z mrak�.
A32, Pseudo-Pl�tarchos, Str�mateis 4.
-
Xenofan�s prav�, �e Slunce je tvo�eno vzn�cen�mi oblaky. Theofrastos ve sv�ch N�zorech p��rodn�ch
filosof�
napsal, �e je tvo�eno mal�mi ��ste�kami ohn� nashrom�d�n�mi z vlhk�ho v�paru, kter� se d�le shroma��uj�
ve Slunce.
A40, A�tios, Placita philosophorum II, 20, 3.
-
Xenofan�s tvrdil, �e je mnoho Slunc� i M�s�c� podle oblast�, kraj� a p�sem Zem� a �e v ur�itou dobu je
(slune�n�) kotou� zapuzen do n�jak�ho n�mi neobydlen�ho kraje Zem� a takto, jako by vkro�il do pr�zdna, p�sob� �kaz zatm�n�.
T�� myslitel ��k�, �e Slunce postupuje do nekone�na, ale �e se pro velikou vzd�lenost zd�, jako by ob�halo v kruhu.
A41a, A�tios, Placita philosophorum II, 24, 9.
-
Xenofan�s pokl�dal M�s�c za zhu�t�n� mrak... ka�dom�s��n� ukryt� se d�je jeho uha�en�m.
A43 z A�tia, II, 25, 4.
-
Podle Xenofana vznikaj� hv�zdy z roz�haven�ch mrak�, hasnou ka�d� den a v noci znova o��vaj� jako �hav�
uhl�ky.
A38 z A�tia, II, 13, 14.
-
Ta, kterou naz�vaj� Iris [duha]
, je tak� jen oblakem,
na pohled purpurov�m, �erven�m a �lut�m.
B32.
V�klad
|
-
Cel� kosmos vznik� ze Zem�, p�esn�ji z vody => v�par => mrak => roz�haven� => sv�t�c� nebesk� t�lesa.
-
Na z�klad� t�to p�edstavy mohl viditeln� jevy (tma v noci, m�s��n� nov, viditelnost hv�zd v noci) vysv�tlovat pomoc�
vzn�cov�n� a zhas�n�n� mrak�.
-
D�sledkem je mo�nost sou�asn� existence v�ce Slunc� i M�s�c�.
- V t�chto jevech tedy nebude takov� pravidelnost a ��d jako u H�rakleita.
V�klad
|
Na jedn� stran� lze ocenit jeho snahu o v�klad p��rody na z�klad� p�irozen�ch sil a jeho "p��rodov�dn�" vysv�tlen� jev�,
je� byly b�n� spojov�ny s bohy (duha). To jde ruku v ruce s kritikou antropomorfn�ho n�bo�enstv�. Naopak nen� z�ejm�, jestli
a jak p��rodn� d�n� souvis� s "jeho" bohem.
Z�rove� lze vyzvednout empirick� z�klad obecn�ch �vah - zkamen�liny jako doklad opakovan�ho vzestupu vody.
Na druh� stran� jeho vysv�tlen� p�edev��m pozorovateln�ch jev� je pom�rn� naivn� a z�ejm� neumo��uje vysv�tlit pravidelnost
t�chto j
Kritika a dom��len�
|
V�klad nebesk�ch t�les a jev� z�ejm� m��e b�t podroben kritice t�m, �e se domysl� d�sledky.
Tak� Xenofanova kosmologie s p�edstavou cyklick�ho zatopen� povruchu Zem� vodou m��e poskytnout inspiraci k p�em��len� - o opr�vn�nosti
takov�ho z�v�ru na z�klad� empirick�ch fakt i o d�sledc�ch z n� plynouc�ch.