|
A10/2, Aristotel�s, De caelo I, 10, p. 279b12-17.
A10/4, Simplikios, In Aristotelis De caelo commentaria VII, p. 294, 4-5.
A13/2, Censorinus, De die natali 18, 11 (Kahnovo �ten�).
A1, DL IX, 8, 3-7.
A5 ze Simplikia (In Aristotelis Physicorum libros commentaria 23, 33).
B30, Kl�m�ns, Stromata V, 14, 104, 2.
Jin� verze:
Alexandros u Simplikia, In Aristotelis De caelo commentaria, Vol. VII, p. 294, 15-16.
Pl�tarchos, De animae procreationis in Timaeo 5, 1014A (1-2)
A10/6, A�tios, De placitis reliquiae (Stobaei excerpta), 331, 5-7.
A10/3, Aristotel�s, Fyzika III, 5, 204b35 - 205a7.
B66, Hippolytos, Refutatio omnium haeresium IX, 10, 7.
A13/1, A�tios, De placitis reliquiae (Stobaei excerpta), 363, 21-24 + 364, 5-10.
|
F. Ch. Kessidi, H�rakleitos.
Anti�t� auto�i se shoduj� v tom, �e H�rakleitos u�il o periodick�m vzniku a z�niku sv�ta. Av�ak sv�dectv� nejsou tak jednozna�n�. V�ichni pozd�j�� auto�i (A�tios - DK A5, Hippolytos - B66, Simplikios - DK A10) vych�zej� prost�ednictv�m Theofrasta (N�zory p��rodn�ch filosof�) z Aristotela (Fyzika III, 5). Aristotel�s ov�em tvrd� jen to, �e "jednou se v�e stane ohn�m". Z toho je�t� neplyne periodi�nost zni�en� sv�ta ani z�nik v�ech v�c� ve sv�tov�m po��ru. V�ci se toti� mohou m�nit v ohe� postupn�. Proto je mo�no - a vzhledem ke zlomku B30 nutno - tezi o H�rakleitovu hl�s�n� ἐκπύρωσις odm�tnout.
|
Obraty ohn� - nejprve mo�e;
<obraty> mo�e - zpola zem�, zpola bl�skavice.
[To ��k� v tom smyslu, �e vlivem logu a boha, kter� v�echno uspo��d�v�,
se ohe� skrze vzduch obrac� ve vlhkost,
a to jako v semeno uspo��d�n� sv�ta, kter� naz�v� mo�em.
Z n�ho <z ohn�?> pak znovu vznik� zem� a nebe a v�ci, kter� k nim p�in�le�ej�.
Jak se znovu navrac� a vzn�cuje,
to z�eteln� vyjad�uje t�mito slovy:]
Mo�e se rozl�v� a pom��uje se v��i t�mu� ur�en� (μετρέεται
εἰς τὸν αὐτὸν λόγον)
jak� bylo d��ve, ne� vznikla zem�.
B31, Chr�sippos (590.7-11) u Kl�menta Alexandrijsk�ho, Stromata V, 104, 3-5. Eusebios, Praeparatio evangelica XIII, 13, 31.
B90, Pl�tarchos, De E apud Delphos 8, p. 388 e. (Viz t� A 5.)
A5/5, Simplikios, In Aristotelis Physicorum libros commentaria 23, 38.
A10/5, A�tios, De placitis reliquiae (Stobaei excerpta), p. 327, 5-9.
|
KRS:
Prom�ny jednotliv�ch prvk� kosmu graficky zn�zor�uje Z. Kratochv�l: http://www.fysis.cz/Herakleitos/Potapec/160schema.htm nebo ve v�t�� podob� v PDF.
|
Jsou v n� v�ak n�doby (nebo �luny - σκάφαι = vydlabanina, necky) obr�cen� dutou stranou k n�m, v nich hromad�c� se jasn� v�pary p�sob� plamen, a to jsou nebesk� t�lesa. Nejjasn�j�� a nejteplej�� je plamen Slunce, nebo� ostatn� t�lesa jsou vzd�len�j�� od Zem�, a proto m�n� sv�t� a h�ej�, kde�to M�s�c, jsa bl�e Zemi, nepohybuje se �ist�m prostorem. Zato Slunce se vzn�� v jasn�m i �ist�m prostoru a je od n�s p�im��en� vzd�leno; proto v�ce h�eje a sv�t�. Slunce i M�s�c se zatem�uj� t�m, �e se nahoru obracej� jejich n�doby, a st��daj�c� se podoby M�s�ce vznikaj� t�m, �e se n�doby pomalu ot���. Den a noc, m�s�ce, ro�n� doby a roky, de�t� a v�try, i co je tomu podobn�, vznik� z rozmanit�ch v�par�. Nebo� jasn� v�par, rozp�liv se v kruhu Slunce, �in� den, a opa�n� v�par, nabyv vrchu, p�sob� noc. A teplo, rozm�haj�c� se z jasn�ho v�paru, �in� l�to; vlhko rozm�haj�c� se z temn�ho v�paru, p�sob� zimu. Analogicky ud�v� tak� p���iny ostatn�ch v�c�. O utv��en� Zem� ne��k� nic, ani o n�dob�ch.
A1, DL IX, 8, 1 - 11, 6.
B99, Pl�tarchos, De fortune 98 c (podobn� DL A1, 10, Kl�m�ns Alex.).
B3, A�tios = Placita philosophorum II, 21, 4 = De placitis reliquiae (Stobaei excerpta), p. 890 c10.
[Podle H�rakleita] <je Slunce> jako chodidlo.
A�tios, De placitis reliquiae (Theodoreti et Nemesii excerpta), p. 351, 12 (Theodoretos IV, 22).
Slunce je tak velk�, jak se jev�.
DL IX, 7 = A1, 7.
Slunce vl�dne sv�tu p�irozen�:
je z���i lidsk�ho chodidla a nep�ekra�uje hranice (ὅρους)
;
pokud by toti� p�ekro�ilo ro�n� obdob�, vyhledaly by je Er�nye, pomocnice Dik�.
B3a, Papyrus Derveni.
B94, Pl�tarchos, De exilio 11, p. 604 a.
B6, Aristotel�s, Meteorologica II, 2, p. 355 a14.
Chr�sippos (Fragmenta Physica 609) u A�tia, De placitis reliquiae (Stobaei excerpta), p. 346, 18-20.
A11/5, Aristotel�s, Problemata XXIII 30, 934 b23.
A12/2, A�tios, Placita philosophorum II, 22, 2 (D. 352) = De placitis reliquiae (Stobaei excerpta).
A12/3, A�tios, Placita philosophorum II, 24, 3 (D. 354) = De placitis reliquiae (Stobaei excerpta).
Animace ��ste�n�ho zatm�n� Slunce .
A12/4, A�tios, Placita philosophorum II, 27,2 (D. 358) = De placitis reliquiae (Stobaei excerpta).
A12/5, A�tios, De placitis reliquiae (Stobaei excerpta), p. 359, 1-10.
A12/6, A�tios, Placita philosophorum II, 29, 3 = De placitis reliquiae (Stobaei excerpta).
|
|
Je velmi t�sn� - �vahy o prom�nlivosti, pravidelnosti a nep�etr�itosti cel�ho kosmu pat�� k �st�edn�m ��stem H�rakleitova my�len�. Kosmologie v obecn�m smyslu je tedy organickou sou��st� jeho filosofie. I H�rakleitos v t�to oblasti postupuje spekulativn�, ale rozhodn� se nejedn� o "kvantitavistickou" spekulaci jako u Anaximandra a p�thagorejc�; H�rakleitova spekulace m� z�ejm� bl�e k bezprost�edn� zku�enosti a nep�ekra�uje ji tolik jako u zm�n�n�ch myslitel�.
Tak� p�i vysv�tlov�n� astronomick�ch fenom�n� H�rakleitos u��v� jeden z�kladn� motiv sv�ho my�len� - prom�nu �ivl� (viz Kratochv�lovo sch�ma). Nen� zde ov�em zd�razn�na v�jime�nost ohn� a ani se p�i v�kladu neuplat�uj� protiklady.
|
Podn�ty pro p�em��len� z�ejm� poskytuje p�edev��m kosmologick� rovina �vah - pravidelnost, rovnov�ha, m�ra, nep�etr�itost d�n� v kosmick�m m���tku.
Naopak vysv�tlen� astronomick�ch jev� je natolik zvl�tn� a naivn�, �e snad neposkytuje ani prostor pro netrivi�ln� kritiku...