SPLACHOVACÍ ZÁCHOD JAKO FILOZOFICKÝ PROBLÉM
Vážené dámy, vážení pánové, podle
některých je filozofická práce spojena s hledáním nových perspektiv,
zkoumáním problémů z neobvyklých hledisek a se zpřístupňováním netradičních
úhlů pohledu. Ve svém příspěvku jsem se rozhodl dočasně přijmout toto
vizionářské poslání filozofa a nabídnout vám pohled na otázky spojené s jídlem a
pitím z druhé, odvrácené strany. Můj krátký příspěvek, jak už bylo avizováno, se
jmenuje splachovací záchod jako filozofický
problém, avšak hned na úvod mi promiňte jistou patočkovskou licenci,
se kterou byl název vytvořen a dovolte mi dvě drobná upřesnění: nebudu se dnes
věnovat ani splachovacím záchodům, ani filozofickým problémům. Na evolučním
stromě sanitární techniky je splachovací záchod bezesporu tím nejdokonalejším
útvarem a jistě si zasluhuje samostatnou pozornost, dnes se však omezím na
otázky spojené se záchody obecně, budu tedy zkoumat záchod jakožto záchod. Druhé
zpřesnění se týká filozofických témat, které může splachovací záchod před
individuum vrhnout. Hodlám se dnes soustředit na otázky metafyzické, konkrétně
na otázku zcela centrální, tedy co je to
vlastně záchod a o čem vlastně mluvíme, když už o tom mluvíme. Z časových důvodů
jsem nucen pominout důležitá témata epistemologická, etická i estetická. Dnes se
tudíž nebudu věnovat otázkám Jak poznat, že na záchodě
někdo sedí a mlčí? Proč jsou záchodové mísy s plochým dnem nemravné? či
Jak nakreslit krásný obrázek bez použití rukou?
Musím připustit, že
příspěvek byl původně koncipován jako přehledová studie, ale brzy se ukázalo, že
není v mých silách filozoficky a na veřejnosti nějak názorně zpřístupnit široký
význam toalet. Proto jsem se snížil k následujícímu zadání: představit a
kriticky zhodnotit dostupnou definici záchodu a navrhnout definici vlastní, na
kterou byste si měli v případě velké potřeby vzpomenout, protože tím bude můj
dluh lidstvu jednou provždy splacen. Dříve než přistoupím k vlastnímu
rozboru, musím ještě zmínit dvě věci. Tou první je osobní motivace, která mě k
záchodům přivedla. Tou druhou je vysvětlení, proč na konferenci s podtitulem
životní styl hovořím o toaletě. Obě otázky, tedy motivace i obhajoba tématu, lze
naštěstí převést na jednoho společného jmenovatele. Tím je můj protékající
záchod značky Ideal, zejména pak jeho neinteligibilní splachovací mechanismus.
Vzájemný souboj v posledních několika měsících přerostl v otevřenou válku, která
přímo i nepřímo určuje životní styl nejen můj, ale celé mojí rodiny a někdy i
sousedů pod námi. Dovolil jsem si tedy využít této příležitosti a pokusil se
lépe poznat svého nepřítele, v ideálním případě ho pak ve vašich očích naprosto
filozoficky znemožnit.
Co je to tedy záchod? Při
hledání pracovní definice se ukázalo, že dostupné slovníky tomuto výrazu
nevěnují velkou pozornost. Většina internetových slovníků se omezuje na
konstatování, že výraz klozet označuje soukromou
místnost určenou ke studiu či modlitbě. Tvrzení je to sice pravdivé,
avšak zjevně nedostatečné. Medicínský slovník definuje toaletu jako poslední
krok před umístěním plomby, kdy je dutina vyčištěna a všechny úlomky
odstraněny. Ať už výrazy dutina
vyčištěna a úlomky odstraněny
interpretujete doslovně nebo přeneseně, jde v každém případě o příliš úzké
vymezení toalety, které rozhodně nekoresponduje s naší každodenní potřebou a
intuicí. Oblíbený olomoucký filozofický slovník se raději o záchodu nevyjadřuje
vůbec, a to dokonce ani v hesle Immanuel Kant. Asi nejlepší vodítko nám nabízí
renomovaný slovník Merriam-Webster, který toaletu
vymezuje jako
[pracovní
definice] zařízení, obvykle složené ze splachovatelné
mísy a sedátka, které je používáno pro defekaci a urinaci
Definice je to prima facie přijatelná, podívejme se na ni
podrobněji. Nejprve se zastavme u zvoleného nadřazeného pojmu; jaký genus
proximum je v definici zvolen? Interpretace je dvojí - podle té první, obecnější, je každý záchod určitý druh zařízení. Vymezení je to možná nekonkrétní,
alespoň však teď již víme, že se záchodem nemíní osoba, událost či abstraktní
objekt. Výraz zařízení zde nicméně nelze
považovat za vhodný, neboť (a) sugeruje představu komplexního objektu, nějaké
budky či mechanismu, což v případě tureckého záchodu či improvizované latríny
neodpovídá kruté realitě, (b) výraz zařízení je odvozen od slova zařídit a to dále pak od kmene řiď, jenž je v tomto kontextu zbytečně sprostý.
Podle druhé,
specifičtější interpretace má být každý záchod zařízením, obvykle složeným ze splachovatelné mísy a
sedátka. Znamenalo by to, že existuje vícero druhů zařízení se
splachovatelnou mísou a sedátkem, přičemž některá z nich jsou určena k defekaci
a urinaci, jiná nikoli. Jak (možná až přehnaně) zdůrazňují někteří francouzští
sanitární badatelé, ve prospěch této interpretace hovoří existence tzv. bidetů,
jež s toaletami spojuje právě splachovatelná mísa a sedátko.
Ať tak či onak, jistě se mnou budete
souhlasit, když celou naši pracovní definici prohlásím za mimořádně humornou a
pochopím, když jí teď společně zasmějeme. Důvody našeho smíchu jsou následující:
(1) nebohý Merriam-Webster v
zoufalství sáhl po kompoziční definici, která operuje s nahodilými vlastnostmi a
(2) je navíc ještě oslabena pomocí
kvantifikátoru obvykle, přičemž
(3) druhové rozdíly nejsou dostatečně
restriktivní
K bodu
prvnímu) Již jsem naznačil, že pokoušet se definovat záchod na
základě toho, z čeho je složen, je zavádějící. Prosím, v některých případech
může být kompoziční definice vhodná, například hovoříme-li o alkoholických
koktejlech - proč by ale měla být konstrukce rozhodující při identifikaci
záchodu? A co je ještě horší, proč je zde záchod komponován ze splachovatelné
mísy a ne třeba z přítomnosti odpadní trubky či záchodové
štětky? Opět zde musím sáhnout po tureckém záchodu - kde je
v jeho případě nějaká splachovatelná mísa? Je-li mísa
arbitrární, pak záchodové prkýnko je ještě mnohem arbitrárnější a definičně
propojit záchod s prkýnkem může skutečně jen vybíravý snob, který nenavštívil
žádné nádražní wc či studentské koleje v Dijonu.
K bodu druhému)
Definice, která zahrnuje slovo obvykle, je
obvykle špatná. V našem případě je o to horší, že není jasné, k čemu se obvykle vlastně vztahuje. Dovolím si relevantní
pasáž zopakovat: zařízení, obvykle složené ze
splachovatelné mísy a sedátka. Míní se zde záchodem
[zařízení, které se většinou skládá z mísy a sedátka] - nebo [zařízení, které se
většinou skládá z mísy, ale vždycky ze sedátka]? Jak
vidíme, tato část definice trpí vedle nejednoznačností samotného výrazu obvykle i nejednoznačností jeho aplikace.
K bodu
třetímu) Stejnou výtku, kterou jsem adresoval nejednoznačně použitému
výrazu obvykle, lze směřovat i k použitým
druhovým rozdílům, tj. k formulaci být používán pro defekaci a urinaci. Máme tomu rozumět tak,
že k daným účelům je používáno celé zařízení - nebo že je k těmto účelům
používáno pouze ono sedátko? Nejednoznačnosti ohledně zvoleného druhového
rozdílu však tímto nekončí. Všimněme si, že se zde hovoří o defekaci a urinaci - přičemž není specifikováno, zda je
nutnou podmínkou celá konjunkce, či stačí-li pouze jedna z jejich částí. Jistě
chápete, že zde čelíme otázce mimořádné důležitosti. Její zodpovězení rozhoduje
o tom, zda budeme za záchod považovat i pisoár či nikoli. Kdyby totiž nutnou
podmínkou byla celá konjunkce, pak by byl pisoár pro svoji jednoúčelovost z naší
debaty o záchodech vyloučen.
Samostatnou pozornost by si zasloužila explikace výrazů defekace, urinace a splachovatelnost; z vrozené slušnosti ovšem tuto
pasáž vypouštím a přecházím rovnou k představení definice vlastní. Záchod je
[vlastní
definice] konkrétní
objekt, který zprostředkovává přesun vyloučených odpadních metabolických
produktů savců od producentů do místa uložení
(i) V
první řadě si je třeba povšimnout, že nahrazuji nevhodnou kompoziční definici
definicí funkcionalistickou. Klíčovým rysem definice již není design záchodu,
nýbrž jeho role jakožto mediátoru metabolizované stravy. (ii) Dále jsem se vyhnul nešťastnému
termínu zařízení a nebojácně definuji záchod jako konkrétní
objekt. (iii) Za velmi bystré
bych také označil spojení odpadní metabolický
produkt, díky kterému definice úspěšně filtruje věci jako konvička na
mléko (protože nejde o produkt odpadní) či hrníček na ušní maz (protože nejde
o produkt metabolický). (iv) Další
výhodou navržené definice je její naprostá netečnost k detailům procesu, který
přesun produktů zajišťuje. Definice je
díky tomu patřičně liberální a pokrývá jak záchody hydrodynamické (tj.
splachovací), tak záchody gravitační (tj. latríny), ba dokonce i jakékoli
futuristické toalety podtlakové či odstředivé. Moje definice se dokáže úspěšně
vyrovnat i s hraničními případy záchodů manuálních (tj. nočníků). (v) Navržená definice však není liberální nadměrně
a vede jasnou hranici mezi záchodem a místem pro uložení odpadních produktů.
Díky tomu není možné kdekterý ďolík v lese nebo hnojník za
humny označit za plnokrevný záchod.
Jak lze z výše řečeného vidět, navržená definice je průlomová a mohl by
tak snadno vzniknout dojem, že na poli sanitární analýzy již není možné s ničím
dokonalejším přijít. Zde jsem nucen konstatovat, že je tento dojem ve své
podstatě správný a navržená definice skutečně hraničí s dokonalostí. Přesto bych
však rád alespoň naznačil některé možné směry dalšího rozpracování či nedejbože
kritiky.
Prvním kritizovaným místem může být omezení odpadních
produktů na výsledky metabolismu savců.
Důvod tohoto omezení je asi zřejmý: kdybychom totiž zdroj odpadu nezúžili,
museli bychom za záchody považovat například i tyto vystavené láhve, neboť
alkohol je rovněž odpadním produktem metabolických procesů a láhve slouží k jeho
transferu do producentů (tj. kvasinek) do místa uložení (tj. nás). Kritik by
však mohl namítnout, že navržená definice je příliš široká a že by neměla
zahrnovat všechny savce, nýbrž pouze druh homo sapiens. Další diskuse nad tímto
tématem je možná, nicméně teď na ni již není prostor, snad tedy
později.
Druhý typ kritiky rovněž poukazuje na přílišnou šířku
definice a upozorňuje na některé kontraintuitivní důsledky. Tak například v
okamžiku, kdy by lidstvo konečně vynalezlo nástroj na samo-odběr lidského
metanu, museli bychom tento nástroj označit za záchod. Nabízí se ještě další,
zásadnější protipříklad: podle navržené definice musíme mezi záchody počítat i
dětské plenky! Moje předběžná reakce na tento druh námitek je následující:
ano.
Třetí možná kritika je asi nejzásadnější a nejlépe ji lze
představit pomocí myšlenkového experimentu. Představte si, že si příslušníci
jisté imaginární kultury do svých příbytků montují zařízení, které vypadá jako
běžný splachovací záchod. Toto zařízení je však používáno výhradně pro
splachování naprosto čerstvých (promiňte mi to slovo) zvratků, tj. pozřené
stravy, která nestihla ani letmo projít metabolickým procesem. Označili byste
takové zařízení za záchod? A pokud ano, neznamená to, že je třeba definici
záchodu patřičně rozšířit tak, aby zahrnovala i nemetabolické produkty? Jsem
přesvědčen, že se mnou navržená definice dokáže s tímto myšlenkovým experimentem
úspěšně vypořádat. Patřičná demonstrace ovšem zahrnuje rozsáhlou analýzu
uvedeného experimentu, kterou mi moje manželka z hygienických důvodů
zakázala.
Na závěr si dovolím výše představené
rámcově shrnout. Ve svém příspěvku jsem upozornil na fatální nedostatky tradiční
definice záchodu. Navrhl jsem definici vlastní a poukázal na její nesporné
kvality. V závěru jsem naznačil i některé možné způsoby hloupé, krátkozraké či
jinak vadné kritiky navržené definice. Děkuji za vaši soucitnou pozornost.