J. L. Fischer o~regionalismu

 

 

J. L. Fischer o regionalismu

Některé ze současných filozofických a politologických úvah o Evropě na konci dvacátého století vycházejí z představy Evropy regionů. Tato idea sleduje především otázky vztahu dosavadních státních útvarů k nadnárodní evropské integraci a fungování multinacionálních útvarů, opírá se o vidění světa jako souhrnu přirozených stanovišť, se kterými se lidé ztotožňují jako se svým domovem, o myšlenku žité reality jako východiska lidské životní orientace. Snaží se předjímat a řešit případná lokální a nacionální napětí, promýšlí vztah univerzálního a multikulturního apod. (Koneckonců i v současné naší politické situaci se diskutuje o otázkách optimálního územně správního členění státu.) Problém regionalismu zdaleka není nový, i když byl v minulosti spíše nahlížen a řešen z jiných hledisek i důvodů. Zůstává zde však otázka - jaký je a měl by být vztah celku a částí, centra a provincie, oblasti či kraje, centra a samosprávných celků. Nejen v zahraniční, ale také v naší filozofické, sociologické, politologické a etnografické literatuře máme řadu prací, které se tomu věnovaly. Patří mezi ně i knížka J. L. Fischera Kultura a regionalismus, která vyšla v roce 1930 a která shrnula i řadu článků, které autor předtím publikoval v časopisu Index.1 Fischer zde navázal i na anketu o regionalismu, kterou zpracoval a která vyšla v roce 1928. K regionalismu jako kulturnímu hnutí se vyjádřil i v Slavische Rundschau (1930) a v Jihočeském přehledu (1929/30).

Chtěl bych zde sledovat pojmovou řadu regionalismus - kultura - politika, respektive regionalismus - kulturní autorita - demokracie, stranou nechávám některé další problémy a úvahy, obsažené ve Fischerově práci. Domnívám se, že právě kolem těchto pojmů a problémů se Fischerovy úvahy soustřeďovaly, jak o tom svědčí i formulace v úvodu, kde za úkol regionalismu se pokládá "programové budování kulturní autority, která by nejen byla zdatnou oporou, ale pro dnešek i jediným východiskem ze současné politické degenerace".2

1. Regionalismus znamená prosazení "co největšího a nejintenzívnějšího rozptylu národní kultury".3

Jako program je regionalismus zaměřen na jedné straně proti "nezřízeně se rozbujevšímu pražskému centralismu",4 na straně druhé proti netečnému provincialismu. Na jedné straně tedy chce být reakcí na přílišný centralismus, ale Fischer přitom zdůrazňuje, že nejde jen o negativní reakci, nýbrž daleko spíše o úměrnou distribuci a organizaci kulturních sil, o maximální tvořivost a iniciativnost všech částí národního celku (což Fischer označuje za postulát demokratický), a současně o dosažení nejvyšší možné úrovně tvorby, která je měřena jednotným hodnotícím kritériem (což je pro Fischera žádoucí postulát aristokratický). Na druhé straně jde o oživení netečných provinciálních sil, o překonání lokálního patriotismu, přímo o zrušení provincialismu. "Regionalismus jako program nahrazuje maloměstskou sentimentalitu obrození protimaloměstskými zřeteli a jeho obranný nacionalismus demokratickým výbojem."5

Přitom je Fischer přesvědčen a přesvědčuje i ostatní, že v provincii lze kulturně žít a vědecky tvořit, že však je třeba pro to vytvářet podmínky - budovat knihovny, rozvíjet místní tisk, zvyšovat úroveň učitelstva, na kterém spočívá hlavní tíha osvětové práce v regionech, bojovat proti rezignaci, zklamání a zatrpklosti.

2. Regionalismus je rozvojem kultury v provincii. Fischer v tomto smyslu pracuje s pojmem kulturní autorita jako se základem práce v regionu. Kulturní autorita je nejen zárukou úrovně kulturní práce uvnitř regionu, ale získává regionu respekt i navenek. Ačkoliv Fischer blíže nespecifikuje, co konkrétně pod tímto pojmem myslí, je zřejmé, že za kulturní autoritu považuje jak vynikající jednotlivce, kteří v regionu působí, tak zejména organizační struktury (vysoké a střední školy, divadla, časopisy apod.), které je třeba vytvářet a podporovat a které, jak Fischer upozorňuje, jsou současně mocenskými nástroji svého druhu. Síla kulturní autority není dána hledisky lokálními, ale její váhou a uznáním ve společnosti jako celku. Vytváření kulturních autorit v regionech nemá význam pouze z hlediska samotných regionů (tak, jako i rozvoj regionů není samoúčelem), nýbrž přispívá ke zvyšování úrovně celého společenství.

3. Dostáváme se k třetímu členu pojmové řady - k politice, přesněji řečeno k otázce demokracie. Pro Fischera je regionalismus "demokracie domyšlená kulturně" nebo také "prostorové domýšlení demokracie".6

Stávající demokracie napětím mezi parlamentarismem a atomismem místní samosprávy Fischera neuspokojuje. Stejně jako socialismus je podle něho mechanistická, kumulativní, "hybnou silou sociálních činností se stává masa",7 společenská, ekonomická, politická struktura je pokládána za samočinný produkt hospodářských a politických sil a potřeb, což vede k odosobnění, k odlidštění, k nadvládě masy, k tzv. krizi inteligence, která pozbývá jako kulturně tvůrčí vrstva své oprávnění. Podle Fischera má společnost směřovat ke skladebnému uspořádání, které charakterizuje ßpojitost jednotlivých útvarů a částí kulturního a sociálního celku, převaha zřetelů celostních, řádovost celkové skladby",8 a které povede ke zlidštění a k uvolnění tvořivosti. Regionalismus je v tomto smyslu pro Fischera jedním z předpokladů i symptomů žádoucího sociálního přerodu, protože oživuje autonomii kulturních prvků, kulturních hodnot a hledisek, zavazuje ke konkrétní práci. Podle Fischera lze regionalismus pokládat za svébytné pokračování buditelské tradice, která nejúčinnější zajištění národní existence spatřovala v co nejvyšší kulturní úrovni. Fischer se zde dovolává i Masaryka, který svým programem drobné práce může být pokládán "za vyslovitele regionalistických principů".9 Je však sám navíc přesvědčen, že "není velké a drobné práce...Jest jen řádová práce. Regionalismus pak jest, má být, musí se stát výchovou k ní."10

J. L. Fischer své úvahy o regionalismu psal koncem dvacátých let jistě i pod dojmem osobní zkušenosti člověka, který byl z pražského intelektuálního a politického centra "přesazen" na Moravu, do Olomouce a Brna. Byla to proti Praze města provinční, a to při vší úctě k olomouckým kulturním a společenským aktivitám a dynamicky se rozvíjejícímu brněnskému kulturnímu, vědeckému a společenskému životu, jemuž dal své impulzy nejen vznik Masarykovy univerzity a dalších institucí, ale také například velká výstava soudobé kultury k desátému výročí republiky. Ale nebyl to jen tento motiv, který byl umocněn bytostným sklonem J. L. Fischera k organizování a plodné účasti v nejrůznějších společenských činnostech. Nechávám stranou dobové diskuse o územním uspořádání státu (v té době přechod od v českých zemích prakticky nerealizovaného župního k zemskému zřízení), rozhodující byl Fischerův hluboký zájem o filozofické otázky demokracie, fungování demokratické společnosti a o procesy její pozitivní transformace. A tak se stala Fischerova knížka jakýmsi programovým dokumentem. V té době se mu totiž zdál být problém regionalismu současně programem upevňování demokracie i programem potřebné obrody společnosti. Fischerova knížka o regionalismu vyšla před sedmdesáti lety. Společenské procesy, které nyní v Evropě probíhají, ukazují, že myšlenka vysoké kulturní úrovně regionů jako cesty k fungování demokratických států zdaleka nepatří pouze historii.


Footnotes:

1 Fischer, J. L. : Kultura a regionalismus, 4. sv. Knihovny Index, Brno 1930.

2 Tamtéž , s. 7.

3 Tamtéž , s. 12-13.

4 Tamtéž , s. 11.

5 Tamtéž , s. 16.

6 Tamtéž , s. 79.

7 Tamtéž , s. 95.

8 Tamtéž , s. 96.

9 Tamtéž , s. 101.

10 Tamtéž , s. 105.


File translated from TEX by TTH, version 2.00.
On 29 May 2001, 22:20.