Témata k úvahám, zamyšlením,
esejům do seminářů z gnoseologie
Každý účastník semináře si povinně vybere z
každého okruhu jedno motto a na jeho základě si v průběhu semestru bude
připravovat svá vystoupení. Podmínkou připuštění ke zkoušce je
odevzdání všech témat v písemné podobě a minimálně tři vystoupení
během semestru (cca 2-4 minutové, 1-3 normostrany)
1. Gnoseologické postoje (Krob)
Proč
si myslíme, že můžeme poznávat svět?
Proč si myslíme, že svět poznat nelze?
Skepse, metodická skepse,
hyperskepse.
2. Znalost (Picha)
Mohu něco vědět a nevědět o tom?
Je znalost druh dovednosti? Dovednost druh
znalosti?
Mohu něco vědět náhodou?
3. Ontologie a gnoseologie (Krob)
Vyberte si: "myslím, tedy jsem", nebo "jsem, a pak
myslím"?
Existují fyzikální, biologické… hranice lidského poznání?
4. Subjekt a objekt (Krob)
"Cogito, ergo sum" jako
novorozenecký křik subjektu
Novověká věda jako nejlepší léta subjektu v podobě
objektivního pozorovatele.
Když se na mě díváte, tak se mi to zrovna nepovede...
Bez nás by byl vesmír jiný?
5. Mýtus daného (Picha)
Jak poznat, že nejsme v Matrixu?
Červenost je vlastnost ... čeho vlastně?
Co vidíme?
6. Empirické a racionální, empirie a
teorie (Krob)
Jde o přežití, nebo o pravdu?
Rozum a smysly - nic třetího?
"Heuréka" - o teoretických důsledcích empirického konání.
7. Pravda a pravdivost, konzistence
a kompatibilita (Krob)
Jsou nám komunikační prostředky
dány, nebo si je vytváříme?
Proč se o některých
věcech ve slušné společnosti nemluví?
R. Carnap a jeho klasifikace vět a
funkce jazyk
Kdo lže, ten krade.
(Pravda, omyl, lež jako problémy ontologie, gnoseologie a axiologie).
Každý má svou pravdu.
Správně to říkáte, ale pravdu nemáte.
8. Jazyk a poznání (Raclavský)
- co je jazyk
- jak se vztahuje jazyk ke světu
- jak se k jazyku vztahuje člověk
(PEREGRIN, Jaroslav (2003): Filosofie a
jazyk. Praha: Triton.)
9. Teorie pravdy (Raclavský)
- klasifikace a charakteristika teorií pravdy (od historie po
současnou diskusi; Kolář)
- jazyk/metajazyk, T-věty
- predikování pravdivosti
- vědění a propoziční postoje
- nutné/nahodilé pravdy
- jazykové-logické paradoxy (p. lháře, Moorův p., aj.)
- verisimilitude
(KOLÁŘ, Pavel (2002): Pravda a fakt.
Praha: Academia.)
10. Výstavba a funkce vědecké teorie (Krob)
- Dvakrát měř a jednou řež aneb
opakování měření a pozorování jako základní podmínka budování teorie.
- Věda a pavěda (či "alternativní věda").
- Nahrazování, nebo přirůstání teorií?
- + Explanace a predikce
- Proč chceme znát budoucnost a
chceme to určitě?
- Magická moc předpovědí - samy se naplňují, samy se vylučují.
11. Metody (Jastrzembská)
- empirické a teoretické metody (pozorování, měření, experiment, myšlenkový experiment,
dedukce, indukce, analýza, analogie, modelování aj.), princip indukce a
problém indukce, teoretikovo dilema
12. Explanace, predikce
(Jastrzembská)
- funkce teorií, distinkce popis - vysvětlení - predikce, základní přístupy
k vysvětlení a typy vysvětlení