FILOZOFIE 2001–2005 (hlášky)
Během pětileté výuky zaznamenala Veronika Nečasová.
PAVEL MATERNA:
Logika I, II:
- Začneme výrokovou logikou. Takže co je
to výroková logika? To je to, na co budete strašně
rádi vzpomínat, až budeme brát predikátorovou logiku.
- A pořádně se naučte, co je to
vyplývání. Já už jsem zešedivěl z toho, kolik
blbých definicí vyplývání jsem slyšel.
- A máme tady pravidlo modus ponens – to už znáte, to musíte mít v krvi. Při
zkoušce vám udělám odběry…
- Určitě
jste už viděli někdy napsaný na zdi: Franta je vůl. A to je problém, protože
vůl je predikát.
- To, co jsem slyšel u zkoušky, by omráčilo
i odolnější jednice.
- Tak máme větu: Jestliže některý účastník
konference usne, ukončíme jednání.
Usne je predikát – a jak se tak na vás dívám, tak velice aktuální.
- Všechny kulaté čtverce jsou
trojúhelníky.
- Tak a jak by to vyřešil německý logik
Euler a jak asi Brit Venn? Venn – nikoho nevyháním, čtu jméno…
- Predikátorová logika je teorie relací – tohle by vám neměl
z hlavy vytlouct ani sebevydařenější Silvestr.
- /nápis na lavici:/
Laterna magika – Materna logika.
- Marie má ráda všechny lékaře. Tak – převedeme
to na znaky. Tohle by nestačilo –
to by znamenalo, že má ta Marie ráda úplně
všechny, ale ona to srdce tak široký nemá, ale dává si nějakou podmínku.
- To neodpovídá. To by znamenalo, že když je x velryba, tak všechno je
savec.
- /při příchodu do učebny:/
Nějak vás ubejvá…
- Tady o těch stoicích máme cizojazyčné
publikace – „Stoická logika“ od Galéna – bohužel ne anglicky, jak byste možná
uvítali, ale slovensky.
- A tak se tam hádali a do toho všeho přišel
František Slanina…Francis Bacon, jo…
- Ona ta záležitost může být, řekl bych,
formálně zprasena…
- /PM napíše dlouhou axiomatizaci:/
A teď jde o to, o co vlastně jde.
- /při příchodu do hodiny:/
Někdo rozšířil fámu, že tady nejsem, jo…
Tak já tady jsem, jo.
- /heslo naší skupiny:/
Kdo negödelizuje s námi, je proti nám.
- /PM dopočítává příklad:/
…schválně jsem to udělal takhle, abyste si
vychutnali tu formálnost.
- …a z toho pak vyšlo, že každej má svou pravdu a podobný nesmysly.
- Jestliže je francouzský král holohlavý, tak sním svůj
sešit.
- Bolzano se vyslovuje k řadě filozofů a
zkritizuje v podstatě všechny své současníky,
akorát u Hegela vždycky napíše, že fakt neví, o co jde.
- …a vyšlo nám takové smutné schéma, které značí,
že to není tautologie.
- /dlouhý příklad na tabuli:/
Tak. Položme si otázku: co teď s tím? První pocit
– zoufalství…
- /vysvětlování sémantiky:/
A teď si zase zašaškujeme – jako jazykově…
- Zkoušku si u mě můžete udělat během těch tří
let úplně kdykoli. Ale radím vám, ať je to co nejdřív. A těm, kteří si dělají
naději, že počkají dva roky a já zatím umřu,
těm dopředu říkám, ať s tím nepočítají.
JIŘÍ RACLAVSKÝ:
Logický seminář:
- Už jste dělali na přednášce
molekulární formule? (JR)
Myslím ne, možná, ale jo, kdepak, hm? (třída)
Teď jsem nerozuměl. (JR)
- No, teď jsem zvolil ne zrovna průhledný
způsob zápisu…
- Takže si to tady napíšeme…ne, to jsem udělal
blbě, já vám to za chvíli vysvětlím. Může to být takhle…ale tak to
není…počkejte, já vás nechci mást, ale…
- Tak a dáme si příklad číslo dé.
- M x N. Píšeme to jako velké krát.
- Pak zde byla taková ta cvičení na závěr…já
jsem měl včera na toto téma s panem profesorem konzultace, abych vám to
dnes mohl důkladně vysvětlit, ale pak večer
jsem doma zjistil, že už zas nevím, jak se to dělá…takže
si to prosím probereme až příště…nemusíte
mít strach, není to nic těžkého…
- A tohle je to větší…nekonečno.
- Udělejte si to dobrovolně třeba všichni.
- Jinak to, co vydal J.S.Mill o logice, to bylo všechno zoufalství.
- /lidi se zvedají:/
Už máme po konci?
- /do třídy nahlédne J. Hroch, JR dokončí
výklad :/
Tak jo. Já už půjdu a vpustím vám sem toho
Hrocha.
JAN ZOUHAR:
Úvod do studia filozofie:
- /na obecném úvodu pro všechny filozofy:/
Jsou tady i studenti, jejichž imatrikulace je, abych tak
řekl, už staršího data. Třeba rok 1994. No a oni
za mnou chodí, že chtějí dělat kurzy, které byly tehdy vypsány…no, a ptají se,
kde jsou ti učitelé, co je to měli učit,
no a ti učitelé už tady třeba
ani neučí a někteří jsou dokonce po smrti.
- Na moje přednášky chodit nemusíte. Ale to
platí jen pro můj předmět, ne že to vztáhnete na všechno. Obecně vám ale
doporučuju sem chodit. Profesoři vás totiž
rádi vidí, rádi si vás prohlížejí...
- Někdy vás to i štve. Jedete a říkáte si – ta
baba v tramvaji nebo šalině, jak chcete, co tady ještě
vůbec dělá?
- Já tady pořád tak chodím, protože se
nemůžu opřít o ten pultík, co je tak nešikovně
zkrácený.
- No, teď už to bude všechno lepší; ta kůlna na
dvoře, co se chystá, to bude knihovna, té se už brzo dočkáte.
- /na příchozího studenta:/
Á, přišel jste pozdě. A jestlipak si máte kam
sednout, ha? Jedině do umyvadla.
- …a pak si můžete udělat učitelskou způsobilost.
Ta zahrnuje i to, že budete chodit do škol. Však to znáte…takové ty opičky
na gymplu, co tam seděly vzadu…tak to budete
taky.
- Když pak v pátém ročníku neumíte
citace odborné literatury, tak my vypadáme jak blbci a vy u toho taky teda
zrovna moc nezáříte.
- Ještě abych nezapomněl: naše katedra
se dělí na dva nepřátelské tábory. Spor je v tom,
zda se má filozofie psát se s nebo se z. Já patřím k těm, co píšou z.
- Jako doporučenou literaturu jsem vám
dal i toho Störiga. Ale ono se to kolegům moc
nelíbí, tak když tak se tím tajte. Akorát mě
to říct můžete.
- Na Silvestra pijí jen amatéři a to vy jistě
nejste.
- Jo, v listopadu bude imatrikulace, to vám dáme ještě
předem vědět. To je taková slavnost na začátku, a pak bývá
většinou ještě jedna na konci a té se říká zas
promoce.
- No a jabko bylo na stromě, červi ho
tam rozežrali a spadlo naštěstí právě na Newtona.
- Náš systém studia je založen na volnosti…ale né na rovnosti a bratrství.
- No, když jsme jezdili na chmel, to moc zábavný nebylo. Ale pak jsme jeli
jednou na brambory a to už bylo lepší,
protože ty jsem dokonce i viděl.
- Proděkan, co přijde po mně, bude mladší – ten
se nezakecá…
- No co se divíte? Víte vy třeba pokaždé jistě,
která ruka je pravá a která levá? Lidi se v tom pletou a kolikrát je to
dost špatný – třeba když jste na křižovatce…
zprava dobrý a škráb…
- Dobrý den. (S)
Á, dobrý den. Právě jedno místo je zde volné,
sedněte si. (JZ)
Děkuju. (S)
Víte, kdo to řekl? Víte, z čeho to je? Ne?
Nikdo? Tak si to zjistěte, budu to chtít u
zkoušky. (JZ)
- /konec hodiny:/
U toho Čapka ještě…nebojte,
já už půjdu…
- No, jo, já mám brejle, já blbě vidím. Oči
jsem si nezkazil při četbě
filozofických děl, jak si možná myslíte. Já jsem si oči zkazil, protože
jsem koukal, kam jsem neměl.
- Dobrý den. (S po 20 minutách přednášky)
Á, dobrý den. Máte nové hodinky? A díval jste se, jestli neblbnou baterky? (JZ)
- Slzy vám budou stoupat do očí při
vzpomínce na mě…
Masaryk a Marx:
- Tady vám posílám některá Masarykova díla –
tak si je prohlídněte a pošlete dál. Prosím vás – prohlížet, nečíst!!!
- Já nevím, já bych to příští týden odpadl.
- …Filharmonik Řehák. Já ho znám už odmala,
dokonce jsem i vedle něj nějakou dobu seděl a furt jsme hráli ty lodě a tak,
no a pak pan Řehák na třídních schůzkách požádal paní učitelku, aby nás
rozsadila, protože „ten Zouhar furt rozptyluje našeho syna a on se pak nesoustředí“.
A tak mě pak paní učitelka posadila dopředu
k tabuli, když prej vedle toho chudáka Řeháka tak špatně sedím.
- A naši etnografové, hlavně Jeřábek, pořád
jezdili poznávat folklor a to nejvíc na jižní Moravu, a když už tam měli
všechny ty sklípky obježděný, tak pro ně začala být etnograficky
zajímavá oblast Burgundska a pak některé části
Maďarska.
- A já vždycky tak nějak pokorně dojedu do
Prahy – a že ten text ještě nemám, protože ty archívy mi ho odmítají dát – a
oni mně vždycky uklidní, že to je strašně dobře, a že to bude stejně akorát
děsná ostuda, až to vyjde a až lidi zjistí, co byl ten Masaryk zač.
- On v těch přednáškách
velmi moralizuje. Hřímá na studenty, že
žádná ostrá jídla, aby je snad něco nepopadlo, naopak – mají si dát studenou
sprchu a pravidelně cvičit a všechno bude v pořádku.
- Ten problém odcizení je zcela jasný. Najednou je tu nové století a nové
vynálezy. Lidé se přestávají orientovat ve světě;
neví, co se děje. Já vím, jak u nás na
ulici chlapi svýho času každou sobotu otevřeli
kapotu a čučeli do toho. Dnes už
nikdo neví, jak se takový auto má opravit, nikdo tomu nerozumí, je to moc
složité.
- Masaryk byl od svých pětačtyřiceti
naprosto důsledný abstinent. On si totiž moc dobře všiml, že vše, do čeho
se pustí, dělá s vervou a zapálením. Vše dělá
velmi poctivě a pořádně. Tak si jen představte, jak by to vypadalo, kdyby začal
důsledně pít…
- …když vzpomínám na svůj již odcházející
život…
Dějiny české filozofie
- Jihočeši, to jsou takoví klidní, mírní
lidé; oni nikam nespěchají, celý rok leží na
hrázi, čekají, čtou si a kapři
zatím tloustnou…
- …no dobře, asi jsem příliš zahleděn do
minulosti.
- -…a tak kataři…co se tam vzadu vrtíte?
(JZ)
Ona pode mnou praskla židle. (S)
Praskla židle?!! To snad nemyslíte vážně?!! Pod
vámi?! Kdyby pode mnou, tak neřeknu, ale
takový štíhlý
mladík jako vy…co se to dnes děje… (JZ)
- /seznámení s učivem v dalším
semestru:/
Tenhle semestr budete mít pořád jen samé referáty
a jak správně tušíte, já se tu budu spíš tak poflakovat.
- …a právě my akorát honíme jedny peníze
druhými penězmi…a celkově nemáme nic.
- /před písemkou:/
Já na to nevidím…rozdávám vám ty papíry správně?
Není jich moc? To už je jak v samošce s těma pytlíkama. Tam mě už ty prodavačky
znají, já vždycky chci vzít jeden pytlík na ty rohlíky a myslím si, že mám
jeden a oni jsou čtyři…a
co teď…no nechat je tam nemůžete…
- Ne, oborové práce se neobhajují. Akorát vám mohou být hozeny na hlavu.
- Oni jsou ti autoři takoví zašmodrchaní, že
třeba Hruban, katolický estetik, se nedá vůbec číst – tam se prostě
nic nedovíte. Oni celkově jsou ti katolíci
takoví…to se blbě čte. Ono je to takové slizké a blbě
se to uchopuje.
- /konec hodiny, nahlédne Blecha, který má mít další přednášku,
JZ:/
No, tak dobře, tak já to chápu, já už budu končit…už
sem dotírají nějací fenomenologové…
- A tady zemřela Komenskému druhá žena a
shořela mu i knihovna…ale jak víme, on se z toho Komenský vždycky zase
vzpamatoval a vždycky se zase znovu oženil.
- /na odchodu:/
Tak se mějte, jak chcete. A co nový židle?
Dobrý? Líbí se vám? Tak ne abyste na ně lepili
žvejkačky a řezali do nich nožíkem…
- On se narodil roku 1800, takže patří k těm,
co stihli žít v jednom století – to jsou šťastní lidé.
- Tak – a už brzo po vás budu chtít ty vaše práce, jak jsme si
říkali na začátku roku. Tak doufám, že už
jste si ty knížky sehnali a něco o tom víte…někdo
třeba už ví, že ty knížky vůbec nesežene, že…
- /konec hodiny:/
Nashledanou. A příště je státní svátek, tak ne
abyste sem lezli.
- /při vstupu do učebny, všichni sedí:/
Co to má být?! Zdravit budete. Já nebudu v tomhle slevovat ani o píďu.
- Příště tady nebudu. Tak budete moct ráno
dělat dlouho buci buci.
- /JZ bolestně:/
Ideály humanitní. O tom furt všici nadšeně píší,
ale víte…já je nemám vůbec rád.
- O Bolzanovi napsal taky cosi Pithart…ve svých Dějinách
a filozofii, ale ono je to takové rozpatlané. Jako že kde bychom to mohli být,
kdybychom Bolzana poslechli…prostě blábolina.
- /před písemkou:/
Tak já vám rozdám papíry a napište, co víte. A zmlkněte,
tam vzadu. Je advent, máte se ztišit a očekávat radostně,
co bude. Očekávejte příchod. Už přicházím,
já už jdu – tady máte ty papíry.
- /JZ sbírá písemky:/
No jo, kolego, ale jak se tak zběžně dívám, tak
to jste teda úplně vedle. Jak by mohl být autorem první ukázky Descartes?
Tenhle test byl na českou filozofii…tu
tady ostatně celou dobu probíráme.
- Tak se s váma loučím. Hezké prázdniny
a Ježíška vám přeju a všecko.
JOSEF PETRŽELKA
Dějiny filozofie I-II. (Antika a
středověk)
- Podle Hésioda byl na počátku všeho
chaos. Chaos je vám jistě známá věc, setkáváte se
s ním například na svém stole.
- Thales změřil na základě
podobnosti trojúhelníků egyptské pyramidy. Výška se pak celou antiku měřila
v thaletech.
- Thales vycházel i z takového toho…vodního kolotoče
v přírodě.
- Oni si Řekové postupně všimli, že s těmi
tresty od bohů to není zas tak strašné. Třeba Zeus, pán hromu, měl
v podstatě velmi špatnou trefu.
- O Pýthagorovi se tradovala řada legend.
Například prý měl zlaté stehno, ale to už se nám dnes nejeví jako příliš
pravděpodobné.
- Podle Hérakleita vzniká duše vypařováním
vlhkosti. Abychom ji tedy udrželi v co nejsušším stavu, nesmíme pít ohnivou
vodu.
- Podle Démokrita jsou rozkoše krátké a rychle pomíjejí. Však to znáte – třeba
když máte dobrý oběd, tak je za půl hodiny pryč.
- Sókratés byl tedy odsouzen k smrti a zemřel
až za měsíc, i když většinou se u Řeků rozsudek konal ihned. To nebylo jak
dneska v Americe, kde máte co dělat, abyste se toho trestu smrti vůbec dožili.
- …takže musíme dnes spěchat, protože nám ty
hodiny nevychází a já vám dnes musím odvykládat pokud možno celého Platóna. On
to asi opět odnese Aristotelés…… no nic, další minuta uplynula…
- Jak to bylo s Platónovým milostným životem se moc neví, jisté ale je, že
ho už od mládí hodně líbaly múzy…
- Důležité je rozvíjet duševní i tělesné síly
stejně, aby vznikla vyváženost, harmonie. Takže kdo necvičí, nemá ani
myslet.
- On ten mladíček dokud je mladý, tak má
účast na ideji krásy. Pak mu ale vypadají
vlasy a zuby a najednou tu účast ztratí.
- Můžu jít dál nebo se chcete na něco zeptat?
Máte někdo nějaké nejasnosti? Nemáte, hm, oni se objeví na nejbližší zkoušce…
- V době helénistické vzniká taky soupis všech
děl dosavadních autorů…takže aspoň dnes víme, o co všechno jsme přišli, když
vyhořela alexandrijská knihovna.
- Nemáme tady křídu ani houbu – to je
nepříjemné. Ta houba bude potřeba – a vidím, že oblečení máte všichni
čisté.
- /JP donese houbu z vedlejší učebny:/
Tak – problém jsme přesunuli do jiné místnosti.
- V helenistické době už vládl jediný dědičný
panovník, takže o politiku se staral jen on. Filozofové si mohli politickou
položku vyškrtnout.
- Já vám dám seznam doporučené
literatury – dnes budou na programu spíš cizojazyčné
publikace.
„Základy pyrrhonskej skepsy“ a „Zlomky starých stoikov“.
- Skeptik když šel přes ulici, tak mu bylo
lhostejné, jestli jede auto zprava či zleva. On se prostě
ani nerozhlídl.
Nedoporučuju napodobovat. On tehdy totiž
nebyl takový provoz.
- Když šel skeptik po ulici a vyběhl proti němu
pes a začal ho kousat, tak skeptikovi to bylo jedno. A když se kolem
objevili lidé, kteří se mu snažili pomoct, tak je
pes často taky pokousal a navíc skeptik byl vůči
tomu lhostejný.
- Další překážkou pravdivého poznání je to, že
každý živočich vnímá jinak. Člověk
vnímá jinak než koza. Člověk když třeba
uvidí bodlák, tak ho nechce sníst.
- Ohledně fyziky není už Epikúros příliš
originální. Vlastně opakuje Démokrita, ale
jaksi ho zapomíná citovat. Takže je vám jasné, že kdyby mi Epikúros donesl
svou práci, tak bych ho vyrazil.
- Od blaženosti nás odvádí strach. Tak třeba
strach ze zubaře je sice silný, ale dá se to vydržet, kdežto třeba takový
strach ze smrti – ten trvá. I po zubaři.
- Abychom byli blažení, musíme se starat o tělo
i o duši. Musíme si čistit zuby.
- Aloios a Dóros byli jacísi řečtí
praotcové Čechové.
- Vemte si to obecně. Máme semínko dubu. Když
ho zasadíme a všechno se povede, semínko vyklíčí a jednou z něj
bude velký strom. Takový strom dává mnoho kyslíku, v jeho korunách sídlí ptáci
a i pod dubem se často leccos děje…
- Scholastika je od slova schola – škola, v řečtině
to ale původně znamenalo volný čas. Takže to, co děláte
ve svém volném čase, by měla být škola.
- Berengar z Toursu postupoval tak, aby se logika nažrala, ale bible zůstala
celá.
- Dnes vás asi pošlu domů. Jednak už máme
poslední hodinu, jednak jsme hráli to divadlo a někteří šli spát až pozdě ráno
– já třeba před dvěma hodinami…a v posledním týdnu, co se týče vašich
pedagogů…abych řekl pravdu, počet vypitých
panáků výrazně překročil počet
naspaných hodin…
JOSEF KROB
Ontologie I.,II
- /otázka esejů:/
…rozsah to bude mít 1800 znaků i s mezerama –
s tím, že mezi dvěma slovy může být maximálně jedna mezera.
- …Když už jsem u toho chaosu, tak mám ještě
jednu organizační poznámku. Ty maily mi posílejte pod svým jménem a na
správnou adresu. Je mi na nic, když mi dojde deset cizích úkolů s hlavičkou
Krob – ontologie.
- Aristotelés je synem lékaře. Proto si tolik
všímá všeho, co leze, je zelené a smrdí.
- A tak se pomalu dostáváme ke konci antiky. Kdy vůbec
skončila? (jokr)
/přichází Pavel Caha – dost pozdě/
Á, tak se zeptáme pana kolegy – kdy končí
antika? (jokr)
No, myslím, že ve 14.55. (P)
- Dnes se budu pokusit vám vysvětlit, jak to
myslel Augustinus s tím svým časem.
- Víte, co mají společného Augustinus,
Tomáš Akvinský a Bill Gates? (jokr)
Boří se jim systémy. (Petr Š.)
- Podívejme se tedy do tehdejčnosti.
- Z čeho mají podle Epikúra lidé zbytečně
strach? Z bohů, ze smrti a …ne, z pavouků to není.
- No a pak přišel Epikúros s myšlenkou, že
bohové se stejně o lidi nezajímají, protože mají svých problémů až nad hlavu,
prohánějí si navzájem své drahé polovičky a podobně,
takže se jich lidé vůbec nemusí bát.
- /začátek hodiny, přichází
asi pět studentů:/
Jdete pozdě, právě jsem dočetl prezenci.
To byste se museli jmenovat od Ž, abyste to ještě
stihli.
- Jednoduše tedy můžeme říct, že období 16.-18.
století v Evropě je doba válek. Všichni se bijí za svou pravdu a každý je
ochoten za tu pravdu položit život – nejlépe někoho jiného – a když už není
zbytí, tak když tak i ten svůj.
- /třída nereaguje na lehkou otázku:/
Nikdo neví? To je tak lehké až je to chyták, že?
- Běda těm, které si zapamatuju jménem.
- …To je jak ve wordu – vyskočí taková
ta sponka a že ona to ví líp.
- Takže podle Augustina je Bůh jediný, kdo si
nemůže stěžovat, že nemá čas.
- Tak a tím jsem se pro dnešek vypořádal s časem
i s vámi. Nashledanou.
- na začátku přednášky:/
No, Kant…ideální téma na kažení dnešního slunečného
odpoledne. Nevylučuji, že dnes budu ve
svém výkladu vlažný.
- To, co Kant říká, mi nejde ani do huby, ani
z ní – buď mi to přijde banální nebo zašmodrchané.
- /Prezence: /
Lacka, Mikulenková, Ondrašinová…furt nic? Jsem tu vůbec
správně?
- No a pak už šel ten Sóssigenův systém úplně
do háje, protože roční doby neodpovídaly příslušným
svátkům a naopak. Následovala stopadesátiletá tahanice o kalendář a pak se to
vyřešilo gregoriánskou reformou.
- Když vznikal gregoriánský kalendář, tak s tím
byla ale řada problémů. Třeba jak se mělo vypustit těch deset dnů v říjnu, tak
to se lidem hodně nelíbilo hlavně kvůli dlužním úpisům. A jak teprve
protestovali ti, kteří měli v těch dnech svátek…
- Bruno řekl, že vesmír je tak veliký, že nemá
hranice. A to se nezamlouvalo církvi, tak mu jednu hranici postavila.
- Objevily se i názory, že naše soustava ve vesmíru je jen jedna z mnoha
dalších. Takže tyto názory – to bylo jakési světlo
v temnotách, bohužel ale pocházelo z té Brunovy hranice.
- A já trvám na tom, že Heidegger lže. Já klidně
můžu říct, že je to sviňa chlap, co nám záměrně tvrdí nepravdu. Totiž takhle –
buď je to lhář, nebo hlupák.
- Proč se asi lidé rozhodnou pro to, že
budou věřit v objektivitu světa? Co myslíte?
Napadá vás nějaký důvod?
/nic/
Jste?
/ticho/
Nejste.
- Takže i když třicet procent tohohle díla jsou
alibistický řeči, tak tím nechci rozhodně
říct, že by byl Descartes srab.
- To je prostě pohled těch francouzských
materialistů: kočka když se nakopne, tak je to jak dudy – taky zahrají
a nic víc.
- Vy zpochybňujete zakřivený prostor? No
uznejte, že cesta z Prahy do Sydney po přímce
vyjde podstatně dráž.
- /otázka hmoty, JK navrhuje definici:/
Hmota je všechno, co existuje, je růžové a má
tykadýlka.
- Když přijdete pozdě, tak nemá cenu říkat, že
čas je relativní pojem.
- Všichni umřeme, takže ten čas se týká
nás všech. Proslýchá se teda jako že byli i tací, co prý zase vstali, ale
obecně platí, co jsem řekl.
- Jestli na vás běží někdo s otevřenou pusou,
tak si můžete myslet buď že vám chce něco říct, nebo že vás chce sníst. A ti,
kdo dokázali šavlozubému tygru utéct, přežili a když byli hodně úspěšní,
zplodili i potomky, kterým pak tuto zkušenost mohli předat.
- Já moc nechápu, jak to myslíte – zrovna na tom příkladě
auta. Kde máte ten chemicko-biologický proces? To jako že přejede
ježka, jo? (jokr)
- o gravitaci se bavit nebudeme – s tím máte jistě
svých vlastních dobrých i špatných zkušeností dost…
- No a vlastně můžeme vynechat i ty
elektromagnetické formy pohybu. Tady stačí když strčíte
holej drát do zásuvky a hned víte, o co se jedná.
- No jo, to může být ale jen takovej nadutej
lidskej pocit, že on stojí na tom vrcholu vývoje. To, že si myslíme, že
všechno to předtím tady bylo jen kvůli nám
– takový to bahno, žáby a mlhovina...
- A já klidně trvám na tom, že mušle a žížaly
nevnímají kauzalitu.
- Aha, a proč teda nepoužíváme místo
kauzality slovo determinismus – když je to podle vás to samý? (jokr)
Protože to hůř zní. (S)
No, já znám teda podstatně horší slova. (jokr)
- Ale pozor, to není pravda. K rozmnožování nedochází tak, že se geny
zmutují. Naopak cílem je zopakovat úspěšnost,
vytvořit znovu to, co už tady bylo a osvědčilo se. Jinak by to bylo
tak, jako kdyby se Kája Gott třicetkrát přepálil
a vznikli by z toho Pink Floydi.
- To ale nemáte pravdu. Když pustíte prasátko na stěnu
a pak někomu na hlavu, tak jste přece nepřenesl informaci ze zdi na hlavu.
- Mohli byste v souvislosti s tímto problémem někoho
připomenout? A zkuste vymyslet spíš ty představitele,
kteří už jsou mrtví, protože je to záležitost středověku.
- Hmota je vlastně všechno – i to záření. Když
spálíte čarodějnici, dostanete určité
teplo.
- Takže výsledkem rozpadu je kromě nemoci
z ozáření, co?
- Já vám to trochu přiblížím. Řekněte mi
- proč se učíte?
(jokr)
Protože stejně není co dělat. (Petr Š.)
Protože aby sem nebyl blbej. (další návrh)
- Absolutní prostor byl ve středověku
pochopitelně mimo úvahy, protože v něm nelze nic zasít.
- /Začátek hodiny, jokr:/
Dobrý den, omlouvám se, že jsem přišel pozdě –
abyste byli odškodněni, odejdu zase dřív.
RADIM BRÁZDA:
Dějiny filozofie III. (Renesance):
- Hermetismus se za renesance šířil po celé
Evropě. Bůh Hermes byl osobní poslíček Diův
a měl stovky milenek, včetně koz a ovcí.
- Hermovi potomci pak byli hermafroditi, měli…no
prostě byli přinejmenším divní.
- V antikvariátu byly takové štosy Kanta, že mi jich až bylo líto. No, tak
je mám teď doma.
- Ten Dante to nebyl asi někdo takový…uťáplý
v rohu.
Etika I, II:
- Toho si pamatujte. Jeho život byl velmi zajímavý – byl zabit na záchodku.
- Vy snad nečtete monografie masových
vrahů…
- Já vím, že ty systémy dělení etických teorií
zavání masochismem. Kniha nám tloustne a nezájem stoupá.
- Ti, kdo tvrdí, že něco je tak proto, že to
tak prostě cítí, to jsou podle mě intelektuální lenoši. Já to tak cítím.
- Byl nevyrovnaný, k ženám měl konzumní vztah…
- /při Denisově referátu:/
Rozumíte tomu, co jste řekl?
- Pak je zde taková ta teorie jako že člověk
se chová přirozeně právě tehdy, když není pozorován. Však to znáte,
v restauraci, s ubrouskem, způsobně zdvižené malíčky, klidné přežvykování…a
pak přijdete domů a v podřepu u lednice…co nejvíc salátu do sebe narvat.
- To byl dost morbidní film. A zamotaný. Bylo tam několik
postav, všechny divné a kruté, spali spolu úplně různě…a pak je tam ještě
jeden hrdina, který sice s nikým nespí, ale zase terorizuje svého zuboženého
třínohého psa.
- Užitek je pro utilitaristy hlavním ukazatelem toho, co je dobré. Ale ono
to není tak jednoduché. Sníst teplé uzené, zalít to dvanácti pivy a kořalkou,
je taky v první fázi dobré.
- Někdy čtete a furt tam nic není – samé
vycpávky, nic důležitého. Ale pak jsou zas
autoři, kteří jsou tak podlí, že je u nich důležité všechno.
- Takže to je takový ten styl „je mi jedno, na koho šlapu…na své cestě
dolů“…
- No, ale taky nesmíte být zas tak altruističtí,
že to je pořád dobré a pak po deseti letech
manželství to ve vás bouchne a vyvraždíte rodinu.
- To je jako když máte rádi pejsky, ale pak jednoho dne jdete do parku,
stoupnete do toho – některé hmoty jsou velmi
přilnavé – a začnete se angažovat za vyvraždění
psů.
- Oblíbeným místem pro vraždy je kuchyň – tam
je všechno při ruce…sada nožů…
- Otázka zla. Tak máte k tomu někdo něco? Četl
jste o tom někdo něco, nebo chcete říct vlastní
názor, zážitek? Vykonal jste někdo nějaký čin, který by souvisel
s naším tématem?
- Rychlé šípy bojují proti Bratrstvu kočičí
pracky…protiklad Podkovy a Haha-Bimbi. Ano, jistě,
byly doby, kdy jsem považoval tuto četbu za intelektuálně
plytkou.
- A tak Madona nemůže být univerzální, protože
někdo klidně řekne, že je to shit.
- Ano, ostrov, kde ztroskotají tři muži a tři
ženy, to je zpočátku taky veliké dobro…ale počkejte
za pár generací.
- …no a to je právě ta přehlíživost dnešních
lidí, o které mluvím: vy jste lidojed? Hm…zajímavé.
- Moc se mi líbila v Polsku za výkladem kniha: Samibaba mluvi do zachoda.
(S. mluví o západu)
- Jistě, člověk
je tolerantní i vůči moci státu – tedy pokud mi stát dává blahobyt.
Hezká zahrádka…šiška salámu v lednici – a klidně
poskytnu i osobní data.
- A tak si myslím, že je potřeba učit děti
toleranci. Zbytek už mají v sobě. Děti jsou zlé a cynické.
- …a to je ten problém velkých filozofů, kteří
chtějí mír a jednotu světa – a doma se jim rozpadá rodina.
- …takže abychom se nehádali, museli bychom být permanentně
chemicky ošetřováni.
JAROSLAV HROCH
Dějiny filozofie IV. (Novověk)
- Na přednášky prosím když tak choďte – budu
říkat věci, které v tom Treterovi nemáte – a budou to autoři, kteří budou
požadovány po vás po mně.
- V té době to samozřejmě bylo jiné. Ono bylo
tehdy třeba slušné, aby muži plakali…ale zase né dlouho…
- Hume se vysmíval církvi a většině jejích
dogmat. Například proměňování těla a krve Krista. Připomíná takový ten známý
případ, kdy někdo dal knězi místo hostie papírovou napodobeninu a on pak
hostii proměnil v tělo Páně a divil se, že je ten Bůh nějaký tuhý…
- Je třeba, abyste znali dějiny filozofie – pak
se hned pracuje hůře.
- /cizí docent vtrhl do třídy:/
Promiňte, můžete mě na okamžik půjčit
profesora Hrocha? Já jsem šel po chodbě a
zaslechl jeho krásný hlas…
- Karteziánská lingvistika, to je označení
Chomského – jak vidíte, na Američana byl
schopný…
BŘETISLAV HORYNA
Dějiny filozofie V. (Německý
idealismus)
- Na hodinách vyžaduji vypnuté mobily. Telefonní budku si tu z toho nikdo dělat
nebude.
- Univerzita v Královci…no, univerzita – ona to vlastně
byla taková větší chalupa.
- A můžete nám ty knihy, o kterejch jste teď
mluvil, poslat? (S)
Ne, protože byste mně je ochmatali. Umyli jste si
všichni ruce, než jste přišli do hodiny německého idealismu?
/načež knihy posílá/
- No, já jsem se teda ráno celá sprchovala, tak to by snad mohlo stačit…
(Janča)
- Tehdy Kant napsal takovou knihu, která má roztomilý, asi sedmiřádkový
název…
- Kdy u nás byla naposledy Halleyova kometa? No, 1986 – já to vím ale
čistou náhodou proto, že se mi narodila
v té době dcera. Takže vím, že až poletí
zase kometa, tak má dcera narozeniny... ale to už nebudu naživu.
- Poprvé se tento termín objevuje v Schopenhauerově
značně blábolivé knize…já ji mám hrozně
rád, proto si teď nemohu vzpomenout na její název…
- /při příchodu do učebny:/
Pche, nějaký drzoun tady na tabuli napsal
Immanuel Kant. Nevíte, kdo to byl?
- /BH sundá brýle a názorně ukazuje:/
Při hledání čistých pojmů
je nejprve potřeba izolovat to, co máme v rozvažování. Takže u těchto brýlí je
to třeba podstata, síla, dělitelnost…i když to bych nerad…
- My jsme ještě v rámci filozofie dělali
matematiku. To by vám neuškodilo. To vždycky přišel profesor, švigrající oko
upřel do levého horního rohu místnosti a u toho psal na tabuli.
- Kant má jeden takový problém – on nikde nikoho necituje, i když klidně
ve svých knihách obšlehl celé pasáže odjinud. Ještě se tak občas někde
pochlubí Horatiem, ale to bylo vše.
- Kam až dospěl argument exfinalitate si můžeme
ukázat na příkladu, který říká, že zajíc má bílý ocásek proto, aby měla
za ním uhánějící liška dobrý orientační bod.
- /po první písemce:/
Je tu taky početná squadra těch,
co získali jen pět, šest bodů. Myslím, že tito jedinci by měli
uvážit, zda by se bez nich ta filozofie náhodou neobešla.
- Jste ještě při smyslech? Abych snížil
míru abstrakce, řeknu to ještě
takhle…
- Znovu podotýkám, že praktické poznání u Kanta nespočívá
v tom vyrobit motyku, ale že zde jde o morální filozofii.
- Teorie je v překladu jakési okukování
situace. Teorie vlastně znamená očumování.
- …umgeschaftsvoll – jak říkáme my, latiníci.
- /se značným zpožděním
přichází Klára a jediný volný místo je daleko, takže musí obejít přednášejícího
BH:/
Uf, už jsem se lekl, že je to něco osobního…
- Takže vznik kategorií je ryze mechanickou záležitostí, v této fázi už jen
čtyřem formám
soudů přiřadíme tři kategorie a vznikne nám…kolik kategorií celkem? No, tři
krát čtyři je… jedenáct nebo tak nějak
přibližně.
- Tak. Jak rozumově odvodím, kde začínám
já a kde tento kecpult? Co potřebuju vědět,
abych to zjistil? To se ptám. Nevím, proč
vás vždycky přepadne taková truchlivost a smutek,
kdykoliv se na něco zeptám.
- Možnost, že bych splynul v katedrové nirváně
nepovažuju za příliš pravděpodobnou.
- /v druhé lavici někdo kýchne, BH
reakce:/
Proč se nenecháte očkovat
proti chřipce? Proč tady prskáte?
Bacilonoši! Jste jak hongkongská drůbež!
- Když mluví Kant o rozumovým poznání, týká se to i zvířat,
nebo jen lidí ? (S)
Jen lidí. Že by se syntetickými soudy a priori zabývali kocouři,
o tom se u něj skutečně nikde nedočtete.
(BH)
- /na konci hodiny:/
Tak končíme. Vaše dotazy? Dojmy? Pochvaly?
Lichotky?
- Transcendentální dedukci kategorií vám tady celou
říkat nebudu, na to nemám odvahu ani
čas a asi bych z toho do konce hodiny
dostal myxomatózu.
- To je jako když byste si přáli mobil, který
má ještě víc funkcí, a který by kromě
telefonování a psaní sms dokázal třeba, já
nevím…někoho ztlouci.
- …nemá cenu, abych to opakoval jak kolovrátek, alfabetizovaní jste.
- /před zahájením dalšího testu:/
Apeluji prosím na co nejnižší míru kreativity z vaší strany.
- /na Kantovské konferenci:/
Já jsem tu byl během celého referátu jak na trní
– já tu Heideggerovu hatmatilku, jak známo, nemůžu
vystát, nicméně měl bych otázku…
- /přinesli mu pití:/
Ne, děkuju, bumbat nebudu.
- /ve sporu s prof. Gabrielem:/
No, dobře, já chápu, že někteří čeští
ubrblanci by si na Kantovské konferenci vystačili
i bez Kanta…
- Takže budeme pokračovat. Upozorňuju
vás, že v koutu místnosti je občerstvení – tak si bez ostychu vemte, co
potřebujete – to se týká i vás, studenti –
k dispozici je pití, kafe, mokrý hadr na hlavu by se tam snad taky našel...
- /po Zouharově referátu o TGM, k otázce
prof. Gabriela, BH:/
Nejsem ochoten podílet se na svatozářích, které
někteří vytvářejí, byť u osoby, která je zakladatelem státu.
Ale my jsme nedělali svatozáře, ne? (JZ)
- /na zkouškách:/
No, ale zatím jste mi nic neřekla. (BH)
Já jak jsem nervózní, tak to… (Katka)
Ále – proč nervózní? Nervózní byl pračlověk,
když potkal mamuta. Tady nejde o život.
- …to byl Koperníkářský obrat. (S)
Jaký ?!! (BH)
No, Koperníkářský. (S)
Víte, co je to perník? A víte, kdo byl Koperník? (BH)
- Počkejte. Je
čeština váš mateřský
jazyk? Ano? A taky si myslím, že byste mohla používat méně
zájmen a citoslovcí a více terminologie.
- /na závěr semestru:/
Tak nashledanou. A přeju vám bohatýho Ježíška – a
něco pěkného, chlupatého pod stromeček…třeba
pejska.
Filozofie ironie:
- /o mobilech:/
A ty tatranky si laskavě vypněte a nechte
v tašce.
- Někteří studenti píšou svoje práce jak divocí
vepři polenem.
- Tak, máte někdo nějaké dotazy ohledně tohoto
předmětu? Během vyučování se samozřejmě
můžete kdokoli na cokoli ptát, můžete říkat své pocity – a to všichni,
s výjimkou kolegy Bilého, který se zavázal až do konce května mlčet.
- /dotaz:/
Jsem studentka z Chorvatska, mám vystudovanou filozofii, je možné, abych
chodila na vaše přednášky? (S)
Je to možné. A nemáte náhodou nějakou malou,
pěknou chatičku
u moře? (BH)
- Kolokvia jsou otravná – přijde mi tam pět
studentů a chtějí si nezávazně poklábosit, nejlépe u piva. Zpravidla nic neumí
a moje spotřeba látek nahrazujících sedativa se zvyšuje, což se pochopitelně
za těch deset kolokvií dost prodraží.
- Číst vaše eseje nebude pro moje nervy o nic lepší, ale zas je můžu
číst v šalině a mít důvod nepustit
důchodce sednout…
- /k Aristofanově komedii „Ptáci“:/
Vzniklé ironické království mezi nebem a zemí se stává překážkou
– bohové už nemohou dýchat výpary ze zápalných obětí a dostanou…co? (BH)
Absťák. (S)
Proboha, athénští bohové nedostávají absťák,
ale hlad. Absťák, ten by mohli dostat tak
možná jihoameričtí bohové, ale v Athénách houbičky
jako zápalná oběť neexistovaly.
- …teď aby tady nevznikl omyl – Hegel nebyl
opilec, i když pil dva litry piva denně, jo? To bylo normální, Kant třeba pil
pivo taky a zajídal ho hruškovým kompotem.
- Tuto vůli po syntéze dobře vyjádřil Goethe,
což byl taky vážný pán – pokud zrovna nešlo o ženy.
- Romantika je velmi silné sociální hnutí, které žádá nového
člověka.
Nejde zde jen o blábolince v roklinách pod pobledlým měsícem zvaným luna.
- Četli jste něco od Novalise? Vy? (BH)
Já už nevím, jak se to jmenovalo – něco, Modrý
pták, myslím. (S)
No, Modrý květ. To s tím ptákem, pane kolego,
jsou tam nějaké Freudovské konotace? (BH)
- S chutí bych po vás hodil ten květináč,
kdyby nebyl tak těžký a poměrně nový.
- Viděli jste někdy slovník bratří Grimmů? Ano,
velice obsáhlý, fůry svazků, to kdybyste jeli do přírody a vzali si ho
s sebou, tak abyste spali venku a slovník by se tak akorát vešel pod stan.
- Máte štěstí, že jsou tu zamřížovaná okna a
nemůžu vás tudíž vyhodit ven.
- Demokracie je založena na tom, že pitomec má stejné právo hlasovat, jako
nadaný člověk.
Z toho plyne, že dva pitomci přehlasují inteligenta, protože je jich dvakrát
víc.
- Ironie dává možnost různočtení, nabízí
zamyšlení, což je důležité. Když jenom přebíráme
a opakujeme to, co už někdo před námi
řekl, tak zde dochází k odblokování jednoho důležitého
orgánu…ano, játra, slinivka…jde o to, co kdo k myšlení používá.
- Co teď s tím textem? Tak buďto si můžeme
říct, že Schlegel byl nekňuba, který nevěděl co blábolí, nebo můžeme říct, že
v díle je určitý úmysl a je třeba ho
odhalit. Mimochodem, první varianta se dá zvládnout za jeden semestr, stačí
odfajfkovávat, kdo byl pitomější než my.
- Víte někdo něco o Karlu Schmidtovi? Právník,
filozof, strkal nos do kde čeho… (BH)
On byl pak jednu dobu i zavřenej, ne? (S)
No, on měl domácí vězení, ale dost pozdě – kdyby
ho zavřeli o třicet let dřív, tak by toho nenapsal zbytečně
tak mnoho. (BH)
- To si dobře zapište někam, že raná romantika
rozhodně není protiosvícenská. Když někde uslyšíte tuhle blbost, tak to je
Schmidt. A Schmidta, jakožto významného fašistu, opsal významný marxista
Lukács, takže se tahle blbost bohužel vesele učila po dlouhá desetiletí
na východě i na západě.
- To je jak když něčemu nerozumíte a rozčilujete
se na to něco. Já taky nadávám na počítač,
klikám, mlátím do klávesnice, plivu na obrazovku…a pak přijde
profesor Krob, zmáčkne dvě tlačítka
a řekne, že chyba byla někde na trase mezi židlí
a klávesnicí.
- Důležité je vzdělání. Vždycky hraje roli,
jestli měli doma rodiče knihovnu, nebo jenom kastl s lahváčema.
- /otázka intuice:/
Normální člověk
má pět smyslů, svobodná žena šest a vdaná tak sedm až jedenáct.
- /Konec hodiny:/
Tak já bych to tady utnul, je dost hodin a už mě
taky láká představa tý polívčičky.
- Příště to sem asi od zubaře
nestihnu, tak vám dávám dvě možnosti: ti, kdo sem nechtějí chodit, ať sem
nechodí, a ti, kdo se cítí, že by to snad beze mě nevydrželi, tak tu můžou čekat,
s tím, že možná prostě asi nepřijdu.
- /odpovídání na dotaz:/
Takže takhle nějak bych to viděl, myslím,
asi…Pravdu vám holt neřeknu, na to jsou tady jiní.
- …ovlivnil tím i Hegela…teda Hegela – Goetha. Zase v duchu myslím, na co
nemám.
- Příroda nezná chaos – tam si prostě
vedle sebe roste plevel a léčivé byliny a stromy a zajíc a je to
všechno pěkné. Pak ale přijde člověk,
udělá si zahrádku, řekne, že tu mají být
ředkvičky, udělá tam řádky a je tu
řád. A plevel, to je najednou chaos.
- No a na závěr se možná dostaneme i k mému
oblíbenci, zrzavci z Freiburku. Teď mi někdo psal maila, že on jako Heideggera
může, tak proč ho pomlouvám. Nevíte, co to znamená moci Heideggera?
- No, takže jestli zbude čas, tak na
chvíli budu moct i Heideggera.
JOSEF ŠMAJS:
Gnozeologie:
- No, tak to ještě zopakuju pro ty, kdo snad
ztratili kontext…všichni, že?
- A ty opice nic takového nezajímalo. Stačilo
jim uchopit se větví.
- Když na něco sáhnete, víte o co jde, zejména
někdy.
- …A tím se zde objevují ekologické katastrofy a je zřejmé,
že už naši synové budou mít např. problém, že nebude ropa. (JŠ)
A dcery. (S)
Prosím, co? Jo a dcery, jistě – děkuju za
doplnění. Ale třeba se to týká až vnuků, to my přesně nevíme… (JŠ)
A vnuček. (třída)
Cože? Aha, ano. (JŠ)
- Člověk je asi tak zvědavý jako potkan.
- No, to asi souhlasíte, že když přestanete
dávat výzkumníkovi jídlo, tak vám s tím zkoumáním brzo přestane.
- A tak věci mají sklon se kazit a upadat; šaty
se rozpadnou, že – když je budete, kolegyně, pořád oblékat a svlékat…
- Kdyby člověk
zmizel, tak není na co navázat – pavouci by net nepoužívali.
- Genom je pořád stejně konzervativní, pořád
třetihorní, stále se rodíme jako naši předci a rozpor je v tom, že do
kulturního prostředí – a pak civíme na to, kde jsme…
- Pečeme z ukradené mouky – všechno jsme
čapli z přírody.
- Lidé jsou hloupí pořád zhruba stejně, i když
někde je té hlouposti třeba víc – jinde se zas hromadí chytrost, třeba v Akademii
věd.
- Díky evoluci jsme si všichni rovni – jsme vlastně
totéž jako nějaký kmen v rovníkové Africe – a když to tak řeknu, tak jsme si
rovni třeba i s komárem, protože nikdy nevíme, co z toho komára v budoucnu
bude. Třeba velbloud.
- Obyčejné poznání je předpokladem
obyčejného chování – a kdo takový není, je podivín, filozof – což sice
jsme, ale na první pohled to v šalině není vždy
vidět.
VŠICHNI MOŽNÍ:
Dějiny filozofie VI.
/JZ:/
- No a ty svoje práce odevzdáte do května…a
to třeba docentce Holzbachové…ta je hodná.
- Budete psát eseje, protože váš písemný projev je hrozný. Teď
jsem dostal od jednoho pokročilého studenta filozofie mail, ve kterém mě
ukecává, abych ho vzal do magisterskýho, protože jeho srdéčko skutečně
hoří láskou k filozofii, no a celé to bylo moc přesvědčivé, až na to
ypsilon ve slově filozofie.
- /otázka nových tabulí a fixek:/
Co se dá dělat. Začne boj o fixy. Materna
přežije všecko, ale když mu vzali křídy a dali
lihovku, říkal, že to bude jeho smrt.
- Jako ten zrod nového státu…vlajka, Libuše a todlecto…svoboda jako byla.
- /při vstupu do učebny:/
Hů, už jsem tady.
- /JZ mluví zasvěceně o Nietzschově syfilitidě,
pak se zarazí:/
…já jsem to teda nikdy neměl, jo…
/PH:/
- Francouzi se většinou narodí ve Francii
z francouzských rodičů.
- Představte si, že jste na přednášce a postaví se
před vás někdo, kdo je přítomný v sále a přednáší.
- Nevím, nakolik se vám ta četba, k níž
jsem vás odsoudil, zamlouvá.
- No, tak když slyším vaše hlasité mlčení,
tak zkusím něco říct sám…
/JR:/
/analytická filozofie - JR:/
- Budeme mluvit o Carnapovi a možná Wittgensteinovi, pokud ho stihnem…no,
nestihnem …ale jo, stihnem.
IVAN BLECHA:
- /představování se, odpověď na kompliment od
JZ:/
Ono není těžké být nejvýznamnějším českým
fenomenologem, když jsem v podstatě jediný, který
se tím zabývá.
- …no a tak se mu ten systém sesypal jako krabička
z karet…
- Husserla značně
ovlivnil Masaryk – dal mu etický základ a otočil ho na víru.
- U Levinase není tvář důležitá jenom proto, že
je na hlavě…
- Když otevřete učebnici akustiky, překvapivě
se neozve žádný zvuk.
- Jistě…vypadá to bizardně, tak nějak
připitoměle, ale je to klíčové.
- A z této pitomosti jde odvodit celého Heideggera.
- Přečtete to tam vzadu? Já tady píšu
takové blechy…
ONDŘEJ SLÁDEK:
Seminář z filozofie náboženství:
- …a ten buch doží…
- /odcházející student:/
Stejně už končíme, ne? Víte, mně
by ujel vlak, já už musím. (S)
Ano, všichni tam musíme. (OS)
JAKUB VOJTA:
Novoplatonismus:
- Když se dnes jdete v Athénách podívat na místo, kde stála Platónova
Akademie, tak jsou tam bezdomovci a park.
- …ideje se totiž samozřejmě nemohou pošpinit
kontaktem s hmotou, která je zlá, škaredá a špinavá.
- Takže podle Karneada např. prase žilo
správně, protože je na jídlo, a po zabíjačce bylo jasné, že dospělo
ke svému účelu.
- Plótinovu podobiznu neznáme; nechtěl se
nechat portrétovat, protože neměl své tělo rád – a aby ho někdo vytesal do
kamene, to už by byla nehoráznost.
ZDENĚK STRÁNSKÝ:
Úvod do psychologie:
- /asi třetí věta při představování:/
Já jsem taky docela dlouho působil jako praktický
psycholog – to bylo ale na Slovensku, hodně za mnou chodili notorici – to je
vážná věc…není tu někdo ze Senice? Já nevím, třeba že bych tu měl děti svých
klientů…nepili vaši rodiče? No co, pijete všici, to není žádná ostuda.
- /při prezenci:/
Ještě mě jste nečetl – já jsem vás ale
žádala o výjimku… (S)
Prosím vás, vždyť já to vůbec nečtu. Jak
se jmenujete? (ZS)
- No a to jsou ty halucinace. Tak kdopak z vás zkoušel hašiš…kdopak takhle
vnímá barevněji? Copak pěkného tam vidíte?
- Takže ta výběrovost…to je vám jasné, že
někomu se líbí rambo nějakej fousatej, jiný je zase zaměřený na blondýny, jo –
tam na nohy nějaký…
- Chodíte, dámy, někdo s botanikem? To je pak
taky úplně jiný – když třeba šlapete po trávě, tak on hned hele, nech toho a
sklání se k těm rostlinám a říká je latinsky…
- A to je různý, taky záleží na tom, nakolik
jsme ujetí…