Významným rysem psychologie Carla Gustava Junga je jeho odmítání jakéhokoli redukcionismu vzhledem k předmětu psychologické
vědy, totiž duše - psyché. Psyché je mu samostatnou entitou,
dokonce "nejreálnější ze všech věcí"2. V článku Základní
problém současné psychologie3 Jung přímo hájí přesvědčení o substancialitě duše,
operuje tedy s pojmem, který pozitivisté explicite zavrhují.
Na druhé straně ale nalézáme jiná vyjádření, která do obrazu
Junga jakožto podezřelého metafyzika vnášejí jisté pochybnosti.
Když uvažuje o zvláštnostech a obtížích konstrukce psychologických
teorií, slouží mu často za vzor teorie fyzikální. Podobnou roli
"vzoru" hraje mimochodem fyzika i pro novopozitivismus, ovšem
srovnání začne kulhat v okamžiku, kdy si povšimneme rozličné
motivace: pro novopozitivistický fyzikalismus je příznačné oceňování
míry formalizace, jíž fyzika dosáhla, a víra, že v principu
lze všechny (smysluplné) věty přeložit do jazyka, užívaného fyzikou,
zatímco Jung nalézá spřízněnost zejména v jistém narušení "pravidel
zdravého rozumu" soudobou fyzikou - možnost dvojího explanačního
principu pro týž jev (vlnově-korpuskulární charakter záření)
a nevyhnutelné ovlivnění experimentu pozorovatelem. A právě když
srovnává roli, již hrají teorie ve fyzice a v psychologii, zmiňuje
se Jung, že v obou případech není postulování teorií ötázkou tvrzení
něčeho, nýbrž konstrukcí modelu, jenž otvírá slibné a užitečné
pole zkoumání. Model netvrdí, že něco je tak, pouze ilustruje
určitý způsob chování".4 To je zřejmě vyjádření
jednoho ze základních principů pozitivistické epistemologie:
úkolem vědy je zachycovat pravidelnosti v chování jevů, přičemž
termíny, zavedené teorií pro popis tohoto chování, jsou čistě
pomocné - neodpovídá jim nic ßkutečného".
Který z obou názorů je tedy pro Junga reprezentativní? Substancialismus,
nebo fenomenalismus? Než se pokusím o odpověď, musím uvést jednu
poznámku týkající se Jungova stylu vyjadřování. Jungova psychologie
je primárně motivována terapeuticky, nikoli teoreticky. Cílem
je schopnost pomoci lidem trpícím duševními problémy, teorie
je podpůrným prostředkem k tomuto cíli. V souvislost s tím je
to, co by se dalo charakterizovat jako teoretické pozadí Jungovy
primárně prakticky zaměřené psychologie5 v Jungových textech vysvětlováno
spíše s ohledem na porozumění, zprostředkování jistého vhledu,
nežli na zavádění přesné a neměnné terminologie. Teorii v přísném
slova smyslu je za textem spíše třeba vytušit. Jung také často
popouští uzdu svému sklonu k rétoričnosti, což může čtenáře,
připraveného ne text psaný ve "vědeckém stylu" spíše mást.
Uvážíme-li tento volnější, "literární" styl Jungova vědeckého
psaní, nezdá se, že výskyt termínů jako ßubstancialita" či "realita"
psyché by bylo nutno brát zcela doslovně - spíše je to jakýsi
pokus přesvědčit čtenáře, že psychické jevy je nutno brát vážně,
ne jen jako pouhé fantazie na rozdíl od "důležitých" věcí vnějšího
světa. Tuto "pouhost" fantazií psyché totiž poněkud zpochybňuje
to, že jsou to symptomy jistých psychických událostí, které mohou
ovlivnit naše chování směrem, který nepovažujeme za žádoucí.
Jung sám své pojetí psychologie označuje jako ëmpirické", potažmo
"fenomenologické". Zdůrazňuje, že "platnost psychických faktů
nemůže podléhat ani epistemologické kritice, ani vědecké verifikaci.
Můžeme pouze položit otázku: je psychický obsah přítomen, nebo
ne? Je-li přítomen, je sám o sobě platný."6 Tedy: výskyt psychického jevu je fakt jako kterýkoli
jiný, s tím, že na rozdíl od faktů vnějšího světa, o nichž lze
v principu vždy pochybovat, jsou psychické fakty nezpochybnitelné
alespoň z hlediska toho, kdo je zažívá; z hlediska psychologie
pak musí být psychické fakty prosty jakéhokoli předběžného hodnocení.
Psychické fakty jsou tedy ßkutečností", se kterou si Jungova
psychologie vystačí: Jung výslovně odmítá pokusy redukovat psyché
na neurofyziologickou bázi, dokud pro to nejsou k disposici
dostatečné pokroky v tomto oboru. Na druhé straně stejně odmítá
psychické jevy hypostazovat, činit z nich metafyzické entity.
Takovéto pokušení se totiž objevuje zejména v případě numinózních
psychických obsahů archetypální povahy, nadaných vysokou psychickou
energií. Jedním z takovýchto obsahů je Jungovi i Bůh: jakožto
psychický fakt je Bůh nezpochybnitelnou skutečností, dokud se
netvrdí jeho äbsolutní existence".7 V tomto bodě se
Jung dostává do sporu s teisticky zaměřenými mysliteli, například
s Erichem Frommem, který ve své knize Psychoanalysis and Religion
tvrdí, že Jungovo stanovisko, äč navenek přátelštější k náboženství
než stanovisko Freudovo, je svým duchem fundamentálně protichůdné
náboženstvím, jako je judaismus, křesťanství a buddhismus", jež
"trvají na tom, že jejich doktriny, ať už dosažené zjevením či
pouhou silou rozumu, podléhají kritériu pravdy."8 Pokud bychom v novopozitivistickém
duchu uvažovali o Jungově teorii jako principielně formalizovatelné,
byla by tato kontroverze případem sporu mezi realismem, reprezentovaným
zde Frommem, a pozitivisticky laděným fenomenalismem9
zastoupeným zde Jungem.
Lze tedy uzavřít, že fenomenalismus je společným rysem pozitivismu
a Jungovy psychologie. Tento závěr je nutno podmínit výhradou,
že zdaleka ne všechny směry a podoby pozitivismu by tento způsob
fenomenalismu přijaly za svůj. Počínaje Comtovým vyhoštěním psychologie
ze systému věd lze v pozitivismu sledovat tradici, odmítající
nezávislé zkoumání psychických jevů jako takových, zpravidla
zdůvodněný jejich subjektivností nebo teoretickou odvozeností
od jevů nepsychických. Na druhé straně však toto odmítání není
v uvedeném širším pojetí pozitivismu nikterak výlučné: pozitivismus
neimplikuje behaviorismus.10
Poměrně všeobecně je rozšířeno povrchní hodnocení Junga jako
iracionalisty. Otázka je, nakolik je toto hodnocení kvalifikované.
Není pochyb o tom, že Jung byl krajně skeptický až nepřátelský
k tomu "racionalismu", který má za to, že jediná psychická funkce,
která má nějakou hodnotu, je rozum, ratio, a že všechny ostatní
mohutnosti naší psyché je třeba potlačovat v zájmu vševlády rozumu.
Takovýto názor nejenomže nebere zřetel na fakt, že při praktickém
"dělání vědy" obyčejně hrají velkou roli intuice, imaginace atd.
(na toto téma by se dalo citovat mnoho známých historek o tom,
jak vznikaly některé významné objevy), ale dle Junga je také
svrchovaně nebezpečný z hlediska duševního zdraví, neboť potlačování
nevítaných produktů psyché je, jak ukázal již Freud, nejspolehlivější
cestou k ztrátě psychické rovnováhy.
Jakou roli hraje rozum, ratio či intelekt v Jungově pojmovém
rozvrhu? Tyto termíny jsou u Junga ovšem k nalezení v běžném
(a vágním) smyslu, avšak v rámci toho, co by se dalo nazvat jungovskou
teorií, se nevyskytuje termín, který by bylo možno považovat
za jejich přesný ekvivalent. Nalézáme zde ale dva termíny, jež
jsou explikací jistých aspektů těchto běžných výrazů: je to pojem myšlení
jako jedné ze dvou racionálních psychických funkcí, a pojem vědomí.
Psychické funkce vědomé psyché rozlišuje Jung v zásadě čtyři
a jsou sestaveny do křížového schematu, kde jedna osa spojuje
dvojici racionálních funkcí, druhá dvojici funkcí iracionálních.
Dvě funkce na téže ose se v jistém smyslu vylučují: nelze jich
užít obou zároveň. Charakteristikou racionálních funkcí je jejich
hodnotící charakter; myšlení hodnotí zejména z hlediska pravdivosti
nebo nepravdivosti a slouží k vyvozování "pojmových souvislostí
a logických důsledků"11. Cítění, řazené mezi racionální funkce možná poněkud
překvapivě, "postupuje na základě hodnocení v dimenzích ,příjemný
- nepříjemný', resp. ,přijetí - odmítnutí'".12
Iracionální funkce naproti tomu nemají onen hodnotící charakter,
slouží k registraci faktů, přičemž rozdíl tkví v tom, že vnímání
se vědomě zaměřuje, zatímco při užití intuice žádné konkrétní
zaměření neuplatňujeme, nýbrž "máme oči otevřené"; tím, že se
nezaměříme, umožňujeme, aby se tzv. subliminální vjemy13,
zpracovány nevědomím, náhle a nečekaně objevovaly v podobě předtuch
či nápadů.
Za optimální, avšak sotva dosažitelný stav považuje Jung vyrovnanost těchto
funkcí; tvrdí, že ze své psychoterapeutické zkušenosti ví, že
lidé mají vždy některou z protikladných14 funkcí rozvinutu výrazně více.15 Ovšem to sotva znamená nějakou degradaci racionality,
byť pochopené jako psychická funkce: představa racionalisty jako
člověka, který v běžném praktickém životě odmítá jakékoli citové
preference, je zajisté poněkud extrémní a sotva někým zastávaná.
Jiný případ jsou zřejmě kognitivní aktivity; výrazným znakem
toho, co se ve filosofických kontextech nazývá iracionalismem,
je zajisté právě přesvědčení, že máme jiné, zpravidla vyšší a
hodnotnější možnosti poznání, než je pouhé racionální myšlení16.
V tomto směru nalezneme u Junga poměrně explicitní vyjádření:
"...když chcete myslet nezaujatým způsobem, opravdu vědecky nebo
filosoficky, musíte se vzdát všech citových hodnot. Nemůžete
se současně zabývat citovými hodnotami, jinak začnete cítit,
že je mnohem důležitější přemýšlet o svobodě vůle než například
o klasifikaci vší."17
Dalším pojmem, který souvisí s obvyklým pojetím racionality,
je vědomí. Vědomí je ovšem ta oblast psyché, jíž jsme si vědomi,
již jsme schopni si bez problémů uvědomit - na rozdíl od nevědomí,
které je postulovanou oblastí psychických obsahů, na které v
daném okamžiku nemyslíme, a o nichž zpravidla ani nevíme, že
bychom si je mohli uvědomit. Důležité je, že u Junga je nevědomí
prvotní jak z hlediska vývoje jednotlivce, tak druhu. Dítě zprvu
nemá vědomí - to se vyděluje během jeho vývoje. Podobně je
tomu v dimenzi fylogenetické: primitivní národy se podle Junga
nacházejí ve stadiu, kdy není zcela vyděleno jejich individuální
vědomí.
Vydělené individuální vědomí pak Jung přirovnává k malému ostrovu
v moři nevědomí, a to nevědomí z velké části kolektivního, archetypálního.
Pojem vědomí je přitom do značné míry souvztažný s pojmem já
(ego): uvědomění nějakého obsahu znamená jeho uvedení do jistého
vztahu k egu, ego samo je naopak určeno strukturou vědomí.18
Jungovský pojem vědomí samozřejmě nelze ztotožnit s tím, co se
obvykle nazývá racionalitou; jistá příbuznost zde však je. Zhruba
řečeno, zatímco nevědomí se "vyjadřuje" prostřednictvím ïracionálního"
jazyka symbolů, vědomí si psychické obsahy ve svém dosahu formuje
do víceméně racionálních struktur. Neurotik si pro jednání, způsobené
nevědomými popudy, hledá různé racionalizace, jež toto chování
před ním samým ospravedlňují. Hranice mezi vědomím a nevědomím
není sice hranicí mezi racionálním a iracionálním, ale na té
straně, kde "vládne" vědomí, jsou cizorodé prvky zpravidla podrobeny
procesu racionalizace.19 Takováto racionalizace je ovšem
zhusta jenom jakousi pseudoracionalizací, pokusem o sebeklam.
Takto nahlížená racionalita je prostě strategií vědomé psyché
pro adaptaci na vnější podmínky, to jest jak na podmínky vnějšího
(fyzikálního) světa, tak na podmínky nevědomí. Postavit na roveň
fyzikální svět a nevědomí je z hlediska jungovské psychologie
zcela namístě. Ego, související s vědomím, bojuje svůj boj o
adaptaci na dvou frontách. Jung je zřejmě dalek toho popírat,
že by racionalita byla vhodným prostředkem pro zvládání jevů
vnějšího světa; kritizuje však rozšířený zvyk pokoušet se používat
racionalitu neadekvátně k adaptaci na prostředí nevědomí. Tato
adaptace vyžaduje zpravidla jiné postupy, např. imaginativní,
jimiž se zde však nebudeme podrobněji zabývat. Tyto postupy mají
dle Junga vést k něčemu, co by se spíše než bojem s nevědomím20 dalo nazvat dialogem. Nevědomé, zejména
archetypální podněty mohou být sice ničivé a nebezpečné, ale
také pozitivní, ba přímo životodárné. Na tomto místě se naskýtá
jistá otázka, na niž odpověď zdá se být tak triviální, že ji
ani netřeba klást. Ničivé i životodárné, dobře, ale pro koho,
co? Co je oním subjektem, pro jehož blaho buduje Jung svůj psychoterapeutický
systém? Je to, samozřejmě, vědomí. Jung výslovně zdůrazňuje,
že pro něj není ideálem nějaké rozpuštění vědomí, návrat do původního
nevědomého stavu (jako je tomu podle jeho názoru např. při buddhistické
meditaci), nýbrž pravý opak toho, uchování dominantní role vědomí,
které právě proto, že uplatňuje racionalitu i tam, kde je to
neadekvátní, tj. v komunikaci s nevědomím, stává se bezbranným
proti vpádům nevědomého iracionálna, jež jsou s to získat nad
vědomím vládu. Obrazně řečeno, cílem není despocie vědomí (ta
je nemožná), ale stav, kdy vědomí věnuje pozornost signálům z
nevědomí, nepotlačuje je, ale využívá jich pro své účely.
V souvislosti s historickým chápáním pojmu vědomí nalézáme u
Junga též svéráznou variantu "velkého vyprávění" o vzestupu lidstva.
"Pokrok" v Jungově verzi je dán postupným vydělováním vědomí,
počínajícím v primordiálním "kdysi", charakterizovaném kolektivní
psyché primitivů, a pokračujícím až ke stavu psyché, příznačnému
pro člověka dnešní doby: vydělené vědomí, hledající způsob, jak
se udržet a upevnit v prostředí archaického a iracionálního kolektivního
nevědomí. Z některých Jungových poznámek lze dokonce nabýt dojmu,
že i v rámci jungovského vidění lze formulovat jakési analogon
pozitivistické "teorie tří stadií": otázka, jak vycházet s nevědomím,
není totiž výhradně doménou analytické psychologie, nýbrž "v
praxi nepřímo" je to základní otázka "všech náboženství a filosofií."21 Přitom žité náboženství,
ať už polyteistické či monoteistické, je původnější podobou;
teprve později, po nahlédnutí, že náboženství není univerzální,
jsou na místo náboženství kladeny "různé filosofické substituty".22 Překonáním
jak nemístného univerzalismu jednotlivých náboženských a filosofických
(metafyzických) systémů, tak relativismu plynoucího z rozpoznání
jejich omezenosti a neprokazatelnosti je pak analytická psychologie,
která je sice nezavrhuje, nýbrž psychologizuje23. Namísto pozitivistické triády náboženského,
metafyzického a pozitivistického stadia máme tedy tři způsoby,
jak vycházet s nevědomím: náboženství, filosofii a analytickou
psychologii.
Otázku, nakolik je tato analogie čistě formální a nakolik je
z ní možno vyčíst hlubší souvislosti, třebas dané tím, že Jungovo
myšlení je ještě moderní a nikoli již postmoderní, ponechám stranou,
aniž bych se přikláněl k jakémukoli řešení. Uvádím ji jen pro
ilustraci, že i pro zájemce o hledání případných příbuzností
mezi Jungovým myšlením a tím, co jsme nazvali sociálním aspektem
pozitivismu, jsou zde jisté cesty otevřeny.
Výše uvedená interpretace Jungova myšlení je zajisté poněkud
jednostranná a připouštím, že ji do značné míry umožňuje určitá
bezstarostnost Jungova vyjadřování. Rozhodně nenavrhuji, aby
bylo Jungovo jméno dopisováno do slovníkových hesel Pozitivismus
či Racionalismus; ani nebylo mým cílem pouhé "dialektické cvičení".
Jde mi o něco jiného, totiž - za prvé - o náznak, že tradiční
afinity a protiklady mezi myšlenkami a myšlenkovými směry mohou
být někdy založeny spíše historicky než logicky, a že tedy prozkoumání
vztahů mezi pojmovými systémy může někdy vésti k netušeným příbuznostem.24
Za druhé a především jsem měl v úmyslu ukázat, že jungovský prapor
není vhodný do čela antiscientistického protestního průvodu.
Jung nebyl nadšeným uctívačem moderní racionality, snažil se
ji však pouze korigovat v některých nárocích, nikoli zrušit a
nahradit "něčím jiným". To, že dokázal reinterpretovat gnosi,
alchymii a jiné symbolické systémy v novém duchu, neznamená útok
na vědu či na novověkou racionalitu25.
Pokud bychom měli vyjádřit podstatu Jungova přínosu v obecně
kulturní (tj. ne jen psychologické) oblasti, není příhodné žádné
z módních bojovných slov typu "vyvrácení" či "překonání"; spíše
padne výraz, kterého Jung užil jako názvu jednoho ze svých děl:
Mysterium coniunctionis.
1[4em]Tato stať je rozpracováním jednoho aspektu mé diplomové práce Carnapova kritika metafysiky a C.G.Jung.
2[4em]Citováno dle Starý: Potíže s hlubinnou psychologií, strana 11.
3[4em]Česky v Jung: Duše moderního člověka.
4[4em]C.G.Jung: On the Nature of the Psyche, Collected Works (dále CW) 8, odstavec 381.
5[4em]Toto rozlišení mezi teoretickou a praktickou částí Jungova systému je v principu možno učinit; Jung sám nepodal žádný systematický výklad své teorie, nicméně takovýto výklad alespoň ve stručné podobě obsahuje kniha Jolandy Jacobi Psychologie C.G. Junga; ve své předmluvě k originálnímu vydání této knihy Jung podotýká, že nepodal "koncizní prezentaci svých psychologických teorií" hlavně z důvodů časových. (Předmluva je přetištěna v CW18.)
6[4em]Jung: Spirit and Life, CW8, 329.
7[4em]Ibid.
8[4em]Citováno dle CW18, 1584, poznámka 3.
9[4em]Tzv. "partial interpretation view". Viz Carnapův článek Metodologický charakter teoretických pojmů v českém výboru Problémy jazyka vědy (Praha 1968) nebo soubor statí Filosofie vědy (Praha 1968).
10[4em]Problematikou statutu introspektivního pojmosloví se zabývám ve své diplomové práci, viz pozn. 1.
11[4em]J. Jacobi: Psychologie C.G. Junga, strana 10.
12[4em]Ibid.
13[4em]Tj. ty, které naše smysly přijaly, ale které jsme si neuvědomili
14[4em]Tj. na stejné ose diagramu se nacházejících
15[4em]Právě tato nevyváženost funkcí mu pak slouží pro klasifikaci psychologických typů.
16[4em]Zde je nutno učinit důležité rozlišení: iracionalismem není tvrzení, že při praktickém dělání vědy můžeme užívat iracionálních funkcí, nýbrž představa, že iracionálními funkcemi získané poznání je fundamentálně odlišné od "pouhého" racionálního poznání a že racionalita nemůže stačit ke zdůvodnění takového poznání.
17[4em]Jung: The Tavistock Lectures, CW18, 23. Cit. dle českého překladu Analytická psychologie. Její teorie a praxe. Praha, Academia 1993. (Strana 23.)
18[4em]Viz Jung, The Tavistock Lectures, CW18, 18-19; český překlad strana 21.
19[4em]To je podle Junga pro vědomí něco jako obranný postup, pacifikace symbolického nevědomého obsahu, nadaného vysokou psychickou energií, jež by mohla být s to narušit strukturu vědomí. Viz např. Jungovu poznámku na toto téma v The Psychology of the Child Archetype, CW9/I, 291: "Čím archaičtější a "hlubší", to jest čím "fyziologičtější" je symbol, čím kolektivnější a univerzálnější, tím je "materiálnější". Čím je abstraktnější, diferencovanější a specifičtější, tím více pozbývá svého univerzálního charakteru. Dosáhnuv konečně plného vědomí, upadá v nebezpečí, že se stane pouhou alegorií, jež nikde nepřekračuje hranice vědomého pochopení a bude tedy vystaven všem druhům racionalistické a tedy neadekvátní explanace."
20[4em]Podle vzoru "boje s přírodou".
21[4em]Předmluva k stati The Transcendent Function, CW8.
22[4em]Jung: Analytical Psychology and "Weltanschauung", CW8, 734.
23[4em]Což ale na přívržence těchto systémů může působit stejně - viz citovaný názor Ericha Fromma.
24[4em]Ostatně, jungovské archetypy nejsou jenom ony známé mýtické postavy numinózní povahy jako Blázen, Starý mudrc, Velká Matka nebo Věčné dítě; jsou především (v nejobecnějším vyjádření) vrozenou strukturou lidské psyché, tedy čímsi jako hřištěm pro všechny psychické procesy včetně myšlení; není se tedy třeba divit, nalézáme-li nečekané souvislosti mezi vzdálenými výkony myšlení (Jung takto vysvětluje podobnost mezi moderním konceptem energie a primitivními koncepcemi, jako je například melanéský termín mana; viz Jung: On Psychic Energy, kapitola IV: The Primitive Conception of Libido (CW8, 114-130)).
25[4em]Pomíjím zde některé zajímavé
otázky, vyvolané jungovským přístupem k takovýmto systémům, například:
"Můžeme opravdu věřit něčemu, o čem víme, že to není pravda?"