Sborník prací FF BU
SBORNÍK PRACÍ FILOZOFICKÉ FAKULTY BRNĚNSKÉ UNIVERZITY
STUDIA MINORA FACULTATIS PHILOSOPHICAE UNIVERSITATIS BRUNENSIS
B 42, 1995
Ivana Holzbachová
Problém relativismu v moderní vědě
Pozorujeme-li vývoj v chápání vědy ve 20. století a zabýváme-li
se jednotlivými problémy, které s tímto chápáním souvisejí, vidíme,
že téměř celá tato problematika ústí do relativismu. Na tuto
skutečnost upozorňoval už K. Mannheim, který ji spojoval s neexistencí
jednotné základny a řádu v moderní společnosti. Podle jeho názoru,
pokud bude naznačený vývoj pokračovat, "pak se stále více budeme
dostávat do stádia, kdy myšlení nebude spočívat v tom, že nové
skutečnosti budeme zapojovat do nějakého řádu, nýbrž naopak v
tom, že kvůli každé skutečnosti nezačlenitelné do existujícího
systému řazení, budeme řád zpochybňovat."1 Neobjevuje se už
zde předtucha Kuhnova popisu zacházení s anomáliemi ve vědě?
Kuhnův popis ovšem nevychází z analýzy společnosti, analogické
Mannheimově. Kuhn popisuje to, co podle jeho názoru probíhá ve
vědecké teorii, a pokud mu jde o společnost, pak jenom ve zúžené
formě společenství vědců. Nemohl by ovšem dospět k názorům, které
vyjádřil, kdyby se ve společnosti obecně neobjevila tendence
k odmítání jednou pro vždy pevně stanovených pravd. Tato tendence
souvisí pravděpodobně s rychlým vývojem jak ve vědě - vzpomeňme
alespoň vznik atomové a kvantové fyziky -, tak ve společnosti
obecně. Obrovské zrychlení společenského pohybu zaregistrovalo
už 18. století a reagovalo na ně teorií pokroku, nejrazantněji
snad vyjádřenou v Condorcetově díle. V 19. a na počátku 20. století
tato tendence pokračovala a opět se jí dostávalo ideologického
vyjádření tentokrát v různých evolucionistických teoriích a také
v hegelianismu a v marxismu. Právě tyto směry však do původně
zcela optimistického pojetí zanášely prvky, které je začínaly
zpochybňovat, např. myšlenku zla jako hybného prvku historického
procesu a v marxismu relativizaci poznání degradovanou v pojmu
stranickosti. Pokračování 20. století pak přineslo zpochybnění
samotné myšlenky pokroku v okamžiku, kdy světové myšlení konečně
zaregistrovalo jeho odvrácenou stránku - vytvoření zbraní hromadného
ničení, demografickou, energetickou a ekologickou krizi a postupnou
likvidaci mimoevropských kultur.
Zdá se tedy, že tyto podmínky nalezené jak v autonomním vývoji
vědy, tak ve vývoji společnosti, v níž tato věda existuje, se
spojily k tomu, aby ve vědě potlačily myšlenku, že věda je věděním
spějícím sice obtížně, pomalu, ale přece k dosažení absolutní
pravdy; případně, pokud tato pravda není zcela dosažitelná, bude
se jí nutně alespoň stále více přibližovat.
V tomto procesu se nejprve pravděpodobně uplatnily vnitřní podmínky
vědeckého vývoje, jak je to patrné ze vzniku konvencionalismu.
Ostatně i K. R. Popper o něco později konstatuje, že díky Einsteinovi
bereme každou teorii jako hypotézu,2 jako "svobodný výtvor
našeho ducha"3. Popper v této
souvislosti píše o modifikaci kantovského problému. Kant předpokládal,
že člověk předepisuje přírodě apriorní zákony. Dnes víme, že
rozum může vytvořit více než jednu interpretaci. Ale právě proto
ji nelze přírodě vnutit jednou provždy. Ostatně, přírodu dnes
nenutíme, aby tyto interpretace přijala, nýbrž, aby je zamítla4; v tom spočívá novum metody falzifikace. Nejde
tedy ani tak o pravdivé teorie, jako o teorie, které mají nejlepší
vysvětlující schopnosti. Ve vědě už ani podle Poppera nejde o
pravdu, nýbrž o odpověď na složité otázky, o zajímavou a platnou
teorii, která by umožňovala získat informace vztahující se k
hypotéze nebo k jednotlivému problému.5 Hodnotná
teorie ukazuje na dosud neznámé důsledky a tak nám umožňuje klást
nové a nové otázky. V tom podle Poppera spočívá pokrok ve vědě.6
Ačkoli tedy Popper odmítá subjektivistické teorie a snaží se
udržet pojem vědeckého pokroku, samu myšlenku "konečné" pravdy
také nepřijímá. Tento prvek relativismu obsažený v jeho díle
je posílen ještě skutečností, na kterou upozorňuje J. Agassi,
že totiž spojení mezi jeho filozofií vědy a filozofií společnosti
se projevuje mj. v tom, že určité metodologické požadavky ve
vědě (např. verifikaci) považuje za konvence podobné sociálním
institucím, které jsou také konvencemi.7
Na druhé straně považuje Popper vědeckou činnost za činnost racionální
a zachovává kritérium demarkace, tj. odlišení toho, co je věda
a co věda už není. V této tendenci pokračuje i I. Lakatos, který
odmítá iracionalistické důsledky Kuhnových a Feyerabendových
postupů. Lakatos zdůrazňuje následnost teorií a při snaze zachovat
popperovskou koncepci odmítá tzv. naivní refutacionismus, tj.
teorii verifikace spojenou rozhodujícím experimentem. Místo něho
navrhuje tzv. rafinovaný refutacionismus, v němž se zkoušce nepodrobuje
jedna, nýbrž celý systém teorií, přičemž srovnávacím kritériem
není zkušenost, ale jiná teorie.8
Další kroky v relativizaci pojetí vědeckého poznání podnikli
myslitelé, kteří bývají zařazování do historické školy teorie
vědy. I zde bychom mohli rozlišit jakési dvě etapy: Myšlení T.
S. Kuhna a S. Toulmina na jedné straně a na druhé důsledky, které
zejména z Kuhnovy teorie vyvodil P. Feyerabend.
Historická škola, stejně jako před ní Popper, se pokusila řešit
závažné problémy filozofie a historie vědy, zejména otázku podstaty
vývoje vědy. S ní jsou však těsně spojeny další otázky, které,
jak soudí A. Motycka, "vyřešili" např. Kuhn a Toulmin tím, že
na ně rezignovali: problém teoretických termínů ve vědě, jejich
ontologického statusu a problém vědeckého vysvětlení.9
Oba dva se brání obvinění z relativismu. Např. Kuhn tvrdí, že
je relativistou pouze částečně a že jeho obraz dějin vědy je
evolucionistický. Obvinění z relativismu odmítá na základě své
víry v to, že vývoj vědy má určitý směr a je nezvratný.10 Také Toulmin se iracionalismu brání, a to tím,
že se obrací k evolučnímu pojetí vývoje vědy.11
Podle A. Motycké se u Toulmina metodologický relativismus objevuje
v souvislosti s otázkou výběru nové teorie. Toulmin tu uvažuje
o roli individuálního vědce, roli sociokulturního kontextu (zde
se objevuje myšlenka kulturní adaptace vědeckých pojmů a procedur)
a o roli ještě širšího pozadí. V teoretické oblasti Toulmin vysloveně
popírá kontinuitu vědy. "Toulminova teze o historické kontinuitě
ve vědě se mění v tvrzení o tom, že to, co je vědecké, je dobře
adaptováno na udržení rovnováhy ekologické niky. Tvrzení o adaptivní
funkci vědeckých pojmů umožňuje mluvit jen o změně ve vědě, ale
ne o kontinuitě vývoje vědy."12
Motycka interpretuje Kuhnovo a Toulminovo chápání vědy jako ostrou
reakci na empirickologistickou filozofii vědy, tj. na pozitivismus.
Při této reakci se ke slovu dostávají extrémní názory, které
Motycka shrnuje v sedmi bodech: 1. Fakta jsou subjektivními konstrukcemi;
2. teorie nevyjadřují nic; 3. ßvěty vědců" jsou nesouměřitelné;
4. krajní antikumulativismus; 5. věda je jedním ze způsobů adaptace
člověka k prostředí; 6. věda je redukována na své sociální pozadí;
7. pojetí vědy je u obou autorů subjektivistické.13
Už z tohoto výčtu plyne, že postoj Motycké k oběma těmto teoretikům
je negativní. Vytýká jim zejména skutečnost, že v jejich úvahách
chybí problematika pravdy,14 a že přijali
subjektivistickou epistemologii vědy.15 Jejich
stanoviska považuje za nepřijatelná.16
Na druhé straně sama Motycka přiznává, že pozice, které zaujali
Kuhn a Toulmin, nejsou takové, aby nemohly existovat názory ještě
extrémnější. K nim patří především ëpistemologický dadaismus"
P. Feyerabenda, který je podle Motycké důsledkem plynoucím z
Kuhnovy teorie a kterému se přesto Kuhn snaží bránit.17
Tyto důsledky vyjadřuje mj. i J. Mittelstrass: "Neexistuje-li
žádný základ teoretického vědění, který je nezávislý na implicitních
tvrzeních teorie, a v úvahu jako metody kritiky přichází jen
>kritické zkoumání< vycházející z určitých teoretických
předpokladů, pak závisí platnost teorie na pouhém faktickém souhlasu
těch, kdo se podílejí na vědecké praxi."18 Ten se vztahuje na obecné teoretické rámcové
představy. To je ale pouhá víra, "která se od ostatních očekávání
jiného druhu odlišuje, byť i účinně, pouze tím, že se může opírat
o institucionalizovanou vědeckou praxi..."19
Mittelstrass tento stav kritizuje. Feyerabend z něj vychází a
dovádí jej do důsledků.
Začíná pojmem vědecké revoluce. Současná věda je výsledkem kritiky
starší - středověké - vědy. Taková kritika nutně boří uznávané
standardy hodnocení.20 To ovšem znamená,
že lidé mají poměrně velkou svobodu při konstrukci vědeckých
teorií. Je omezena pouze podmínkami doplňkového charakteru, které
nejsou ani univerzální, ani objektivní. Feyerabend tu má na mysli
takové skutečnosti, jako je tradice vědecké práce v dané době,
osobní vkus, jazyk, kterým se mluví, i metafyzické představy.
Z toho plyne, že teoretici, kteří žijí a pracují v různých tradicích
a v různých zemích, budou vytvářet teorie, které budou odpovídat
všem známým faktům, a přesto budou vzájemně neslučitelné. Feyerabend
v tom nevidí žádné neštěstí. Naopak, dospěje-li se ke slučitelnosti,
bude to signál, že chybí nové myšlení.21
Bude tomu tak např. proto, že převládla jedna teorie. Každá teorie
se totiž snaží zachovat status quo duchovního života. Výsledky
pozorování se tak budou vyslovovat ve prospěch dané teorie, protože
jsou formulovány v jejích termínech. Ale zároveň se ztrácí jakýkoli
kontakt se světem a stabilita, která je pokládána za absolutní
pravdu, je výsledkem absolutního kompromisu, za který lidé platí
zničením obrazotvornosti.22 Roli teorie
ukazuje Feyerabend na našem pojetí kosmu: "Standardy, které používáme,
a pravidla, která doporučujeme, mají smysl ve světě, který má
nějakou strukturu."23 Tato struktura je však také dána především
v našich představách. Např. záleží na tom, zda vycházíme z myšlenky
nevyčerpatelnosti světa, nebo jeho vyčerpatelnosti, aby se projevily
rozdíly v našich poznávacích přístupech. Zde je důležité, zda
máme teorie, které daný svět popisují a zda to dělají lépe než
jejich protivníci.24
Pojmu "teorie" Feyerabend připisuje velmi široký význam. Teorie
u něho není pouze vědecká teorie, ale jakýkoli víceméně systematický
výklad. Z tohoto hlediska nelze vědu odlišit od nevědeckých systémů,
které se také řídí určitými pravidly, a nelze podat důkaz, že
je např. naše věda lepší než aristotelská věda nebo dokonce magie.
">Racionální konstrukce< se domnívají, že >základní
vědecká moudrost< je nepochybná; nedokazují, že je lepší
než >základní moudrost< šamanů a čarodějů."25 Naopak, současné antropologické výzkumy podle Feyerabenda
prokázaly, že veškeré druhy ideologií a s nimi spojené instituce
získávají výsledky, které odpovídají jejich vlastním standardům.
To platí jak pro systém vědy, tak pro čarodějnictví a magii.
Podle Feyerabenda tedy existuje mnoho různých názorů na svět,
včetně mýtů, a my nemáme objektivní měřítka, která by nám pomohla
ve výběru.26
To znamená, že Feyerabend zrušil problém demarkace, problém rozlišení
mezi tím, co věda je, a tím, co není, problém, který byl neodmyslitelnou
součástí západní civilizace od té doby, co věda nabyla té vysoké
hodnoty, kterou má v běžném povědomí i dnes. Ne však pro Feyerabenda.
Ten vyslovuje názor, že tzv. primitivní myslitelé pronikli do
podstaty poznání více než jejich ösvícení" filozofičtí protivníci
a že je proto nutné revidovat náš vztah k mýtu, náboženství,
magii, čarodějnictví a podobně.27
Feyerabend se odvolává na výzkumy antropologů, archeologů, archeoastronomie,
historie vědy a parapsychologie, které podle jeho názoru ukazují,
že "naši předkové a naši >zaostalí< současníci měli
a i nyní mají vysoce rozvinuté teorie, které byly často adekvátnější
a dávaly lepší výsledky než jejich západní konkurenti a také
popisovaly jevy, které jsou pro >objektivní< laboratorní
přístup nedostupné."28
Vědecká revoluce vedla podle Feyerabenda k vynikajícím výsledkům
ve fyzice, fyziologii a astronomii, ale za tu cenu, že byly se
stolu smeteny argumenty ve prospěch čarodějnictví apod. Avšak
i ony v sobě zahrnovaly důležité znalosti. Důsledkem jejich zamítnutí
je naše zaostalost v oblasti psychopatologie a opomenutí vztahů
mezi astronomií a biologií.29 A Feyerabendova
argumentace vrcholí: "Jestliže si vědy ceníme za její výsledky,
pak si mýtu musíme cenit stokrát víc, protože jeho výsledky
byly nesrovnatelně významnější."30
Feyerabendovy výroky dodnes působí na většinu vědců a filozofů,
a pravděpodobně ještě více na běžného čtenáře, který si není
vědom problémů, do nichž se dostala teorie vědy, jako červený
šátek na býka. To ostatně bylo jejich cílem. Patří k Feyerabendovu
naturelu, že se pokouší své publikum provokovat. Na druhé straně
však tyto názory nejsou provokací pro provokaci. Feyerabend vychází
nejen ze solidních znalostí dějin vědy a reaguje na reálné problémy,
které naznačily už přinejmenším konvencionalismus a celá historická
škola teorie vědy. Patří také do postmoderního proudu současné
filozofie, proudu, který kritizuje - a někdy oprávněně - absolutizaci
některých pojmů, které vyrostly z evropské klasické kultury a
osvícenství a které jak v klasickém evolucionismu, tak v jeho
pozdějších podobách přispěly k ničení neevropských kultur. Reakcí
na to jsou pak Feyerabendova slova o imperialismu moderní kultury
a vědy a o potřebě osvobodit společnost od "šovinismu" vědy i
za pomoci státní moci.31 Jeho cílem je zřejmě
vykázat vědu do mezí, do kterých podle jeho názoru patří. Nebudeme
se zde zabývat možnými důsledky tohoto postupu.
Věnujme se raději racionálnímu jádru Feyerabendova problému,
a to je otázka slučitelnosti nebo neslučitelnosti názorů, které
vznikly v různých kulturách. Skutečnost, že kultury fungují jako
jakýsi filtr, jehož prostřednictvím vnímáme své okolí a že tedy
příslušníci různých kultur budou totéž okolí vnímat různě a že
budou používat různých technik, aby se mu přizpůsobili,32 dnes už popírá málokdo.
Na rozdílnost výkladu skutečnosti v různých kulturách podle moderních
názorů působí i rozdíly v jazyce a gramatice i hodnoty, jimiž
se daná kultura řídí. Už od začátku 20. století se také rozšiřuje
kulturní relativismus, který popírá snahu vyhlásit nějakou kulturu
za lepší než jsou ostatní. I tak rozhodný evropocentrista, jako
je J. Ellul, v souvislosti s některými kulturními hodnotami uznává,
že "je v těchto oblastech absurdní pretendovat na nějakou superioritu,
ať je jakákoli; ve vztahu k jakému kritériu a k jaké hodnotě?"33
Problém kulturních hodnot je však něco trochu jiného, než problém
poznání. Jestliže si, byť se značnými potížemi, mohou lidé pocházející
z různých kultur porozumět, musí existovat něco, co je vzdor
významu kulturních hodnot a "filtru", který vytvářejí, společné
všem lidem a co je tedy jakýmsi základem lidského poznání a jeho
objektivity. Antropologové nezatížení většinou filozofickým subjektivismem
na to odpovídají pomocí myšlenky univerzálií. Univerzálií lidské
situace ve světě a univerzálií lidských schopností a možností
daných fyziologicky. Srovnatelnost kultur je podle C. Kluckhohna
dána skutečností, že všechny kultury tvoří různé odpovědi na
v podstatě tytéž otázky kladené lidskou biologií a obecnými vlastnostmi
lidské existence.34 Biologická, psychologická a sociálněkulturní univerzália
poskytují možnost srovnání kultur v termínech, které nejsou etnocentrické.35
Jak jednoduché, řekne ironicky subjektivista. Jenomže antropologové
jsou specialisty na lidi a lidskou kulturu. Proč nevěřit právě
jejich ne zcela naivnímu realismu v oblasti srovnatelnosti kultur?
Ale existuje-li v oblasti lidského něco, co můžeme považovat
za jakési tvrdé jádro, které se nemění, ať k němu přistupujeme
jakkoli, nemáme právo předpokládat, že podobné tvrdé jádro existuje
v přírodě jako celku a že tedy i přírodní věda ve svých konstrukcích
poznává něco víc, než se domnívá Feyerabend? Vždyť lidský svět
je jen malou součástí světa přírody a může tedy - také jednou!
- sloužit jako jeho vzorek.
vakát
Footnotes:
1[4em]Mannheim, K.: Wissensoziologie.
Luchterhand, Berlin und Neuwied 1964, s. 596.
2[4em]Popper, K. R.: Conjectures
et réfutations. Payot, Paris 1985, s. 286.
3[4em]Tamtéž, s. 287, zdůraznil K.P.
4[4em]Tamtéž,
s. 286 - 288.
5[4em]Tamtéž, s. 342.
6[4em]Tamtéž,
s. 365.
7[4em]Agassi, J.: Science
in flux. Reidel, Dordrecht - Boston 1975, s. 370.
8[4em]Piaget, J., Garcia, R.:
Psychogenè se et histoire des sciences. Flammarion, Paris 1983,
s. 289.
9[4em]Motycka,
A.: Relatywistyczna wizja nauki. Ossolineum (PAN), Wroclaw..
1980, s. 185 až 189.
10[4em]Kuhn,
T. S.: Bemerkungen zu meinen Kritikern in: Kritik und Erkenntnisfortschritt
(hrsg. von I. Lakatos und A. Musgrave). Vieweg, Braunschweig
1974, s. 256.
11[4em]Motycka, A.:
Cit. dílo, s. 53 - 54.
12[4em]Tamtéž,s. 91.
13[4em]Tamtéž,
s. 179 - 180.
14[4em]Tamtéž, s. 103.
15[4em]Tamtéž, s. 189.
16[4em]Tamtéž, s. 191.
17[4em]Tamtéž,
s. 98.
18[4em]Mittelstrass, J.:
Die Möglichkeit von Wissenschaft. Suhrkamp, Frankfurt am Main
1974, s. 60 - 61.
19[4em]Tamtéž, s. 61.
20[4em]Feyerabend, P.: Izbrannyje trudy po
metodologii nauki. Progress, Moskva 1986, s. 68.
21[4em]Tamtéž, s. 54 - 55.
22[4em]Tamtéž, s. 177 - 178
23[4em]Feyerabend, P.: Science in a free Society.
NLB, London 1978, s. 34.
24[4em]Tamtéž, s. 34.
25[4em]Feyerabend,
P.: Izbrannyje trudy po metodologii nauki, s. 351, zdůraznil,
P. F.
26[4em]Tamtéž, s.34.
27[4em]Tamtéž, s. 454.
28[4em]Tamtéž, s. 514 - 515.
29[4em]Tamtéž, s. 238.
30[4em]Tamtéž, s. 516, zdůraznil
P. F.
31[4em]Tamtéž, s. 464.
32[4em]Kluckhohn,
C.: Mirror for Man. New York 1949, s. 39.
33[4em]Ellul,
J.: Trahison de ľ Occident. Calman-Lévy. Paris 1975, s. 27.
34[4em]Kluckhohn, C.: Universal Categories of
Culture in: Anthropology Today (ed. by A. L. Kroeber). Chicago
1959, s. 520.
35[4em]Tamtéž,
s.517.
File translated from
TEX
by
TTH,
version 3.00.
On 17 Jun 2001, 15:58.