Microsoft Word 10.0.2627;
SBORNÍK PRACÍ FILOZOFICKÉ FAKULTY BRNĚNSKÉ UNIVERZITY
STUDIA MINORA FACULTATIS PHILOSOPHICAE UNIVERSITATIS BRUNENSIS
B 42, 1995
Josef Šmajs
Člověk a ekologická transformace kultury1
Novověké znehodnocení přírody na objekt a předmětnou materiální
skutečnost úzce souviselo s povýšením člověka na subjekt, cíl
a smysl kulturního pokroku. Člověk, který jako jediný živý tvor
je schopen intelektuální reflexe, kulturní tvořivosti, lásky
a pokory a který má podle Schelerových slov přímou osobní účast
na božství", je dnes nečekaně konfrontován s tím, že svou mateřskou
planetu nenapravitelně poškozuje.
Ohrožení globální kultury oslabenou biosférou proto samo nejlépe
koriguje zamlčený antropocentrický předsudek, že člověk je pánem
Země, že je bytostí plně kulturní, která už původní přírodě neodpovídá.
Je na čase připomenout lidskou biologickou stálost a ukázat,
že "člověk cromagnonský měl přesně tytéž instinkty a tytéž přirozené
sklony, jak máme my sami." (Lorenz, K.: Takzvané zlo. Praha 1992,
s. 209.) Dokud člověk jako biologický druh existuje, přírodě
ještě odpovídá. Pro úspěšnou reprodukci v biosféře byl
totiž evolučně vybaven nejen dostatečně, ale, lze-li to tak říci,
dokonce nadbytečně. Neznamená to však, že byl vybaven pro správné
teoretické poznávání a technické předělávání přírody ve velkém.
Takovou evoluční výbavu obdržet nemohl, protože by odporovala
samotné "ústavě světa" (Dorst).
Širší intelektuální pochopení přírody by bylo nejprve nejen nemožné,
ale bylo by nad rámec jakékoli praktické užitečnosti. Správnost
a přiměřenost lidského individuálního chování je totiž v každém
dílčím systému - přírodním i kulturním - dodnes jištěna evolučně
biologicky. Zakladatel sociobiologie E. O. Wilson to vyjádřil
metaforou, že geny dodnes "drží kulturu na vodítku." (O lidské
přirozenosti. Praha 1993, s. 161.) Vdyť díky našemu evolučnímu
vybavení se ovládání a využívání složitých systémů (domestikovaných
zvířat, kulturních rostlin atp.) obejde bez jejich pochopení.
Redukce či využívání dílčích funkcí složitých systémů je totiž
nepoměrně snazší než pochopení jejich struktury. (Člověk, který
má porazit strom či opatřit si potravu sběrem a lovem, pralesu
jako ekosystému rozumět nemusí.)
Dá se to říci také tak, že člověk neobdržel biologické předpoklady
k tomu, aby chápal a správně reflektoval systémové vlastnosti
větších celků, než jakými byly původní malé skupiny jedinců jeho
vlastního druhu, kde každý každého osobně znal. A jakkoli dnes
jistá část populace díky vysoce specializované přípravě, přístrojům
a dalším okolnostem pragmaticky rozumí dílčím přírodním a technickým
subsystémům, průměrný člověk vysoce komplexním systémům biosféry
a kultury patrně nikdy přiměřeně rozumět nebude. Vyplývá z toho
nejen naše neschopnost záměrnými amatérskými zásahy zlepšovat
či upravovat strukturu nejsložitějších systémů technických (např.
dnešních televizorů a počítačů), ale především naše neschopnost
zlepšovat a upravovat strukturu biosféry výhradně pro nás. Zjišťujeme
to bohužel až dnes, kdy jsme nuceni uznat, že náš biologicky
omezený poznávací horizont nebude snadné ani technickými způsoby
dále rozšiřovat.
Daň, kterou člověk platí za dnešní civilizační úspěch je tedy
vysoká. Patří k ní nejen hrubě narušené přírodní předpoklady
kultury, ale i zatím nejvyšší míra lidské individuální
závislosti na jejím celku, tj. přísná funkční podřízenost člověka
struktuře a chodu velkých nadindividuálních kulturních systémů.
Jedinou relativně pozitivní stránkou této nové závislosti člověka
na prostředí může být snad jen to, že uspíší pád antropocentrismu
a že konečně pochová iluzi o dnešní kultuře jako zlepšování a
pokračování přírodního vývoje na kvalitativně vyšší úrovni.
Nebude to ovšem tak jednoduché. Dnešní kultura - duchovní i
materiální - je totiž taková, jaká je, vyrostla z málo proměnné
lidské přirozenosti a je odkazem mnoha generací našich předků.
Determinuje naše chování, naše myšlení a hodnoty i náš celkový
obraz světa. Do jejího systému jsme se narodili a s tímto systémem
jsme byli nuceni se identifikovat. Proto jsme v zajetí nejen
souvislé tradice společenské, materiální a technické, ale i souvislé
tradice duchovní, tj. filosofické, vědecké, náboženské a umělecké.
A protože tato antropocentrická tradice vznikala v regionálních
kulturách, nikdy nehájila perspektivní zájmy člověka a lidské
kultury vůbec, ale okamžité zájmy dílčích populací a právě žijících
jedinců.
Zdá se, že nejhlubší biologický kořen nynější krize spočívá v
tom, že jeden druh původně stromových primátů se po ústupu pralesních
ekosystémů dokázal napřímit a přizpůsobit životu v otevřené savaně.
Vyspělý sociální způsob života, komunikace a spolupráce, výroba
a používání nástrojů atp. byly důležitými kulturními preadaptacemi,
jimiž byli hominidé - bezprostřední předkové člověka - evolučně
nastaveni na lokální přetváření přírody, na útočnou adaptivní
strategii. A v tomto smyslu, jak to s jistou nadsázkou vyjádřil
Lewis Thomas, "...jsme skutečně pány. Tímto směrem nás nestrhává
lidská arogance, ale událost nejpřírodnější ze všech přírodních
událostí. Tímto směrem jsme se prostě vyvinuli, tímto směrem
jsme vyrostli, jsme takovým živočišným druhem." (Myšlenky pozdě
v noci. Praha 1989, s. 72.)
Ale správně porozumět povaze přírodní predispozice, která kdysi
umožnila kulturu, můžeme až po jejím rozvinutí, až když způsobí
krizi. Regionální loveckosběračské a neolitické kultury, stále
ještě korigované převahou přirozených ekosystémů, globální ekologickou
krizi vyvolat nemohly. Teprve silně ekonomicky integrovaná technická
civilizace, jejíž vysoký energetický příkon snižuje její citlivost
na změny hostitelského prostředí, ekologický konflikt vyostřuje.
Odřezává totiž další negativní zpětné vazby dílčích kultur s
přirozenými ekosystémy, a je proto hlavní příčinou toho, že jsme
dnes všichni - nezávisle na stupni civilizačního vývoje - stejně
ohroženi.
Člověk, který je podle Lorenzových slov sice "posledním výkřikem,
ale určitě ne posledním slovem" vývoje druhů na Zemi, tu nebude
žít věčně. (Takzvané zlo. Praha 1992, s. 193.) Překoná-li však
ekologickou krizi, může mít perspektivu - jak to vyplývá z délky
existence jiných vyšších živočišných druhů - ještě několik milionů
let. V opačném případě možná jen několik desetiletí. Ale - tvrdě
a nelibozvučně formulováno - předčasný zánik kultury by byl
patrně také jen přirozený způsob likvidace zvlášť
nebezpečného škůdce Země.Proto je dnes třeba člověka pochopit věcně, bez předsudků, sentimentality
a zbytečného hodnotového zabarvení. Člověk i jako kultivovaný
živočich vždy byl, je a bude částí přírody, i když ho kultura
staví jakoby nad ni a proti ní. Nikoli globální kultura, ale
biosféra je nedělitelná.
Osud člověka na Zemi je gigantickým vesmírným strukturám lhostejný.
Fylogenetická linie našeho druhu je pro biosféru také jen jednou
z mnoha větví evolučního stromu života, větví, která může z naší
viny uschnout předčasně. Křesťané to slovy Erazima Koháka říkají
podobně: Bůh nám slíbil, že nás nikdy nevyhubí, ale nechal nám
svobodu, takže se můžeme vyhubit sami. Ano, máme částečnou individuální
svobodu, můžeme volit mezi variantami svého jednání, ale optimální
ekologickou variantu kulturního vývoje jako celku si už tak snadno
zvolit nemůžeme.
Ekologická krize by nás předně měla smířit s tím, že nic kromě
schopnosti duchovně reflektovat svět, vytvářet stále složitější
umělé prostředí (kulturu) a jemu se intelektuálně přizpůsobovat,
nesvědčí o naší dominanci v přirozené evoluci. Prostě nic nepotvrzuje
pyšný antropocentrismus, z něhož vyrostly nejen dnešní technické
civilizace, ale i dnešní globální krize.
A přes to všechno je člověk jedinou ústřední postavou dnešního
dramatu. Je nejen největším rizikem nynější krize, ale i jedinou
nadějí pro její zmírnění a vyřešení. Vyřešit dnešní krizi
by jistě bylo snadné, kdyby přírodu neničili také lidé poctiví
a slušní. Bylo by to snadné, kdyby bylo možné změnit lidskou
přirozenost. Lidská biologická přirozenost je ovšem naší druhovou
charakteristikou, vytvořila se nezávisle na nás už kdysi dávno
a je obdivuhodně houževnatá. S. J. Gould, autor teorie přerušovaných
rovnováh, tvrdí (a fosilní nálezy to potvrzují), že nový druh
nevzniká v určité oblasti postupně, ale že se objevuje najednou
a plně zformovaný. A právě tak také později z evoluční scény
mizí: zaniká téměř ve stejné podobě, v jaké se objevil.
Člověk, jak se zdá, se tomuto evolučnímu principu nevymyká. Pochází
z miocenních lidoopů a díky vzpřímené chůzi, velkému a výkonnému
mozku, předním končetinám uvolněným od lokomočního pohybu, barevnému
stereoskopickému vidění apod. byl jistě už jako hominid živočichem
výjimečným. Vyspělá sociální organizace, používání nástrojů,
dělba práce, součinnost atp. mu umožnily rozvíjet komunikaci,
dlouho pečovat o potomky, kontrolovat a ovládat velmi rozdílná
prostředí. Jako savce závislého na sběru a lovu potravy ho evoluce
vybavila schopností redukovat mnohoúrovňovou skutečnost na jednu
organizační hladinu, schopností nevnímat věci příliš malé a příliš
velké, procesy příliš pomalé a příliš rychlé. Vybavila ho schopností
vnímat odděleně sebe a svět, schopností poznáním přesahovat původní
vázanost na Ümwelt", na vlastní ekologickou niku.
Zdá se, že už tyto předkulturní adaptace určily způsob založení
kultury, že jsou dodnes kořenem lidské posedlosti předělávat
přirozeně uspořádaný svět. Jsou patrně i pozadím lidské fascinace
technikou a magií jejího algoritmu, pozadím obav z divoké přírody.
Bývalý brazilský ministr životního prostředí José Lutzenberger
napsal, že vidíme-li něco tak majestátního, jako je dešťový prales,
cítíme, že s ním musíme něco udělat: vnést do něj pokrok, silnice,
mosty, letadla...
Důvěřujeme-li evoluční hypotéze, byl náš biologický předek nejprve
několik desítek milionů let primátem, pak několik milionů let
hominidem a teprve nedávno, před několika desítkami tisíciletí
se stal tzv. Homo sapiens. Pomalá "darwinovská" evoluce, v níž
výraznějším změnám kteréhokoli druhu brání vysoká stabilita jeho
genetické paměti (odpovídající pomalé proměně celku biotického
společenství), se samozřejmě nezastavila, ale je dnes zastíněna
o několik řádů rychlejší "lamarckovskou" evolucí kulturní. A
kulturní evoluce musí mít svou vlastní nebiologickou informaci.
Konzervativní genom člověka jako svůj informační subsystém používat
nemůže. Odlišnost této evoluce - vyjádříme-li to schematicky
- spočívá tedy v tom, že dědičnost kulturního systému už
nezajišťuje informace genetická, ale přebírá ji informace kulturní
- vyvíjející se subsystém duchovní kultury.
Kulturní evoluce, opírající se o informaci nesenou a rozvíjenou
strukturami našeho mozku, je příliš krátkou epizodou v životě
lidského druhu. Týká se jiného typu uspořádanosti a do lidské
genetické informace se přímo zapisovat nemůže. V lidské morfologii
a fyziologii se proto neprojevila téměř vůbec a její vliv se
zatím omezil na elastickou oblast lidského vědomí. Podle Edvarda
Wilsona je však téměř jisté, že větší část evoluce lidského sociálního
chování proběhla už asi pět milionů let před nástupem civilizace.
Jinak by se totiž "přežívající lovci-sběrači geneticky značnou
měrou lišili od příslušníků vyspělých průmyslových národů, což
se však nedá prokázat." (O lidské přirozenosti. Praha 1993, s.
41.)
Takže tu platí jakoby nepřímá úměra: Přírodě, pro niž jako druh
téměř nic neznamená, vděčí člověk téměř za všechno; kultuře,
která dnes zajišťuje naše přežití a v jejímž evolučním dramatu
jsme jedinými protagonisty, nevděčíme biologicky téměř za nic.
Pokoušet se o řešení ekologického problému záměrnou změnou lidské
biologické přirozenosti, je vzhledem ke krátkosti času pošetilé.
Jak bylo dříve naznačeno, musíme se především pokusit změnit
to, co jsme na základě své málo proměnlivé biologické přirozenosti
vytvořili a co je tedy v naší moci: protipřírodní
charakter kultury.
Zopakujeme ještě, že aby člověk mohl zažehnout umělou kulturní
evoluci, musel vytvořit nejen vyspělejší sociální organizaci,
než mají jiní vyšší živočichové, ale především musel rozšířit
a rozvinout negenetickou informaci - základ duchovní
kultury. Nevíme sice, jakými konkrétními přeměnami okolních ekosystémů
k tomu došlo, ale výsledek známe. Už velmi jednoduché formy duchovní
kultury - tabu, kulty, rituály, magie - vytvořily tuto nebiologickou
konstitutivní informaci. Nebyly sice objektivním poznáním skutečnosti,
nebyly orientovány na pravdu" (L. Kováč), ale byly s to integrovat
a zajistit dosaženou organizační úroveň lokální kultury tak,
že mohla čelit jak opozici okolních přirozených ekosystémů, tak
opozici všeobecné tendence skutečnosti k rozpadu.
Informace - tento pojem tu záměrně používáme velmi volně - je
tedy normálním produktem vývoje složitých systémů. Od určité
úrovně složitosti systému, která je nutně spojena s jeho křehkostí,
musí totiž systém - proto, aby uchoval a byl s to rozvíjet organizaci,
jíž v evoluci dosáhl - část své diferencované funkční struktury
obětovat pro funkce informační. Musí si vytvořit příslušnou informační
strukturu, která je ve srovnání se systémem, jehož zachování
a rozvoj zajišťuje, poměrně jednoduchá, ale zato vysoce stabilní.
Stabilita informačního záznamu má ve srovnání s křehkostí a pomíjivostí
reálného systému jednu zásadní přednost: informace, není-li přerušeno
její předávání, plní funkci spojité protientropické bariéry. Informace
tedy integruje, jistí a umožňuje rozvíjet to, čeho už bylo vývojem
systému dosaženo.
Duchovní kultura jako skutečný genom kulturního systému sice
spojitě přirůstá nebo se ztrácí, ale existuje jen jako rozptýlená.
Nelze ji koncentrovat v jediné paměťové struktuře, např. v hlavě
geniálního člověka, v encyklopedii, v centru vědeckých informací.
Podobně jako celek kultury je i její informační subsystém -
kultura duchovní - svérázným evolučním procesem, do něhož se
jedinec vřazuje, v jehož rámci se socializuje a do něhož může
sám informačně přispět.
Protože kulturní informace nevzniká jen společensky organizovanou
poznávací činností teoretických disciplín, nelze ji ztotožňovat
s vědou. Tato informace přirůstá i živelně, a to jednak působením
společenské spontaneity, která se průběžně fixuje v různých strukturách
duchovní i materiální kultury, a jednak přispěním mimovědeckých
forem duchovní kultury - náboženství, mýtů, umění, poznatků
běžného vědomí atp.
V principu samozřejmě platí, že k velké nevratné změně systému
s vnitřní informací je nezbytné změnit jeho informaci. Ale jak
jsme již naznačili, duchovní kultura je rozptýleným a strukturovaným
informačním subsystémem. A právě proto nestačí změnit jen obsah
poznání té které vědy nebo jen některé společenské regulativy,
např. hodnoty. Věda sice systematickým způsobem ovlivňuje některé
dílčí prvky a oblasti kultury - zejména materiální kulturu,
techniku a technologii, ale na utváření kultury v jejím celku
"vědecky" působit nemůže. Jiné složky duchovní kultury, které
jsou právě tak kulturně konstitutivní jako věda, vědecké poznání
nezahrnuje. Přímý vliv přírodní vědy na vznik nové techniky v
určité části světa (např. mikroelektroniky v Japonsku) se v celku
globální kultury nutně stává vlivem živelným a neočekávaným.
V dílčích kulturách se kombinuje s místními podmínkami, se specifickými
ekonomickými a politickými regulativy, s tradičním způsobem života
atp.
Kultura, využijeme-li zavedeného ekologického termínu jako metafory,
roste především sukcesí. Sukcesí se z přísně informačně determinovaných
prvků a subsystémů živé přírody, lidí a ostatních podmínek kultury
formovala kultura jako celek, jako opoziční evoluční proces uvnitř
biosféry. Sukcesí přirůstala první kulturní informace, sukcesí
se uvnitř kulturního systému v jisté fázi jeho historického vývoje
počnou vytvářet i podmínky pro vznik informace vědecké. A teprve
vyspělé teoretické poznání přírody se může podílet na ekologickém
zlepšování genomu kultury, na řešení globálního ekologického
problému formou ekologizace technosféry.
Ale celkovou kulturní informaci nelze nikdy převést na společného
jmenovatele informace vědecké. A proto také nelze kulturu transformovat
jen podle teoretického scénáře. Pokusy ignorovat vysokou evoluční
hodnotu ostatních neteoretických složek kultury, pokusy o její
přímé vědecké formování a řízení, skončily, jak víme, nezdarem.
Spontánní mechanismy kulturní evoluce - navzdory cílevědomému
úsilí jedinců i institucí společenského řízení - vedou kulturní
pohyb znovu a znovu jeho vlastními cestami. Příznivé podmínky
velké společenské změny musí proto z velké části vytvořit systém
sám, tj. musí uzrát jeho přirozeným vývojem. A zdá se, že podmínky
zásadní transformace kultury vznikající ekologickou politikou
už také uzrály.
Věříme proto, že pozitivní ekologická změna kultury jako záměrná
informační změna systémová je možná a že nezahrnuje nereálný
požadavek, abychom se nejprve všichni změnili. Kulturní informace
je sice nesena všemi tzv. strukturami společenské paměti, ale
především aktuálně žijícími lidmi. Není ovšem nesena a ani rozvíjena
celou světovou populací rovnoměrně, ale jistá část populace může
některé její složky rozvíjet a uplatňovat více než jiné části:
např. vědecká komunita, tvůrčí technici, struktury politického
řízení apod.
Připomeňme tu na závěr jen možnosti tvůrčích techniků a nové
ekologické politiky. Při záměrné konstrukci ekologicky šetrnější
techniky musí v konečné fázi projekce převážit vliv kvalifikované
vědeckotechnické inteligence. A ta za příznivých sociokulturních
podmínek může do technických systémů vestavět ohleduplný vztah
k přírodě, vztah, který už nemohou změnit jejich uživatelé. Se
všemi riziky nezdaru se o rychlou transformaci protipřírodní
technické civilizace musí pokusit i vznikající ekologická politika. Jejím
úkolem nebude ale nic menšího, než zachránit existenci ohrožené
kultury a člověka vůbec, nic menšího, než slepý civilizační
vývoj omezit a podřídit hledisku zachování přirozené vzestupné
evoluce biosféry.
vakát
Footnotes:
1[4em]Převzato z knihy
Šmajs, J.: Ohrožená kultura. Od evoluční ontologie k ekologické
politice. Brno, nakl. "Zvláštní vydání..." 1995, s. 72-79. Recenzi
knihy přinášíme na s. 117.
File translated from
TEX
by
TTH,
version 3.00.
On 17 Jun 2001, 15:58.