Sborník prací FF BU
SBORNÍK PRACÍ FILOZOFICKÉ FAKULTY BRNĚNSKÉ UNIVERZITY
STUDIA MINORA FACULTATIS PHILOSOPHICAE UNIVERSITATIS BRUNENSIS
B 42, 1995
Jan Zouhar
Česká filozofie v národním životě konce 19. století
Hospodářský, sociální, vzdělanostní a obecně kulturní vzestup
české národní společnosti v poslední třetině 19. a na začátku
20. století byl obdivuhodně rychlý a všestranný. Ztroskotaly
sice všechny pokusy o prosazení české státní autonomie, ale česká
politika se orientovala na drobnou každodenní práci, která přinesla
například ucelený systém českého vzdělání od nejnižších stupňů
škol až po univerzitu a vysoké školy technického a uměleckého
směru. Současně se rozvíjí česká věda a technika. Postupně se
vytvářela česká občanská společnost, opírající se o obecní a
městskou samosprávu, o síť spolků a dobrovolných organizací i
systém politických stran, který v zásadě přetrval až do konce
1. republiky. Češi patřili na přelomu 19. a 20. století k sociálně
nejvyspělejším národům bez státu v tehdejší Evropě. Mimořádně
dynamické byly proměny v umělecké kultuře. Jaké místo v tomto
vývoji měla česká filozofie?
Podivenova práce Češi v dějinách nové doby hodnotí výkony české
filozofie na přelomu století: "Filozofie se v té době v Čechách
vůbec nepěstuje, pokud alespoň užíváme výrazu "pěstovat" v obvyklém
smyslu, znamenajícím i jistou náročnost... Tradičně chabé české
filozofické myšlení se bez viditelného elánu pohybovalo cestou
nejméně náročnou... přibývalo pozitivistů a materialistů, v podstatě
epigonů, přejímajících automaticky tu nejhlučnější a nejvemlouvavější
evropskou světonázorovou zvyklost... Česká laická veřejnost se
nedala zviklat filozofickými spory a setrvala v postoji... nemudruj
a života si hleď... Hájemství filozofického myšlení se v Čechách
zkrátka rozestřelo na půdě neúrodné."1
Proti tomuto tvrzení, které není zdaleka ojedinělé, můžeme postavit
výčet našich filozofických autorů, připomenout instituce a časopisy
(od roku 1900 začíná vycházet náš první specializovaný filozofický
časopis Česká mysl), můžeme ocenit činnost v oblasti překladové
literatury (např. zásluhy Josefa Pelcla jako redaktora Knihovny
Rozhledů a Kritické knihovny, Karla Stanislava Sokola jako redaktora
Vzdělávací bibliotéky, rajhradského benediktina Pavla Vychodila
jako překladatele Aristotelových spisů ad.). Tehdejší situaci
české filozofie bych však chtěl vyznačit především na základě
tří otázek: připravenosti české filozofie zapojit se do evropské
filozofické diskuse, způsobu reflexe dobové společenské krize
a tzv. prakticismu českého myšlení.
1. K otázce míry připravenosti: Evropská filozofie prodělávala
na konci 19. a na začátku 20. století určitý přelom. Novověká
karteziánská racionalita byla nesena myšlenkou moci člověka nad
přírodou a jeho nároku na panství, současně však tato filozofie
subjektivity přinesla paradoxně pocit osamění člověka a ztráty
skutečných životních hodnot. V této situaci se evropské myšlení
vydává na přelomu století v zásadě čtyřmi cestami: dalším promýšlením
metodologických základů vědy, jak to ukázal jednak další vývoj
pozitivismu, jednak novokantovství a W. Dilthey, dále obratem
ke konkrétnímu člověku, člověku smyslovému, tělesnému, k životu,
jak to ukazuje filozofie života, zejména Nietzsche a Bergson,
obratem k věcem samým, snahou o překonání tradiční subjektivity,
jak to ukazuje Husserlova fenomenologie, a konečně úsilím o nové
promýšlení základů náboženské víry v moderním světě, jak to ukazuje
např. i novotomismus. Setkáváme se s tvrzením, že české filozofické
myšlení nebylo připraveno, dokonce že nebylo schopno se do této
aktuální filozofické diskuse zapojit. Přestože bylo svým způsobem
součástí rakouského myšlení,2 neporozumělo
intencím tvarové psychologie, brentanovské deskriptivní psychologie,
empiriokriticismu Ernsta Macha a nevyužilo podněty, které nabídl
předchozí herbartismus. Navíc, ovlivněno rakouskou herbartovskou
školskou filozofií, nemělo údajně porozumění pro kritickou a
transcendentální filozofii a její pokračovatele. Lze souhlasit
s tím, že české myšlení skutečně nereagovalo na všechny tyto
podněty. V průběhu 19. století však v rámci českého hegelianismu
využilo inspirace německého klasického idealismu, dokázalo pochopit
podněty herbartismu jako realismu pro empirické bádání a rozvoj
pedagogiky a estetiky, reagovalo i na aristotelovský realismus
Brentanův. Jistě, české myšlení se postupně s rakouským rozchází,
a to můžeme pokládat za jednu z příčin, že jsme zprvu pouze referativně
zaznamenávali nástup nových myšlenkových proudů, které vyrůstaly
i z rakouské myšlenkové tradice - dalších fází pozitivismu,
fenomenologie, freudismu. Kontakt s tehdejší evropskou filozofií
jsme měli - Masaryk otevírá okna směrem k anglické a francouzské
filozofii, pozoruhodné je využití pozitivistické metodologie
např. v naší historiografii, patří k zásluhám profesora brněnského
teologického semináře Josefa Pospíšila, že se u nás díky jeho
práci Filozofie podle zásad sv. Tomáše Akvinského rozvíjí od
počátků filozofie scholastická, vitalistické stanovisko představují
názory Františka Mareše, pozoruhodný způsob navázání na podněty
Schopenhauerovy a Nitzchovy filozofie představuje dílo Ladislava
Klímy. Dodejme, že částečná nepřipravenost české filozofie zapojit
se do evropského filozofického dialogu vyplývala i z toho, že
naše filozofie stála v českém prostředí přece jen před specifickými
úkoly.
2. K problému myšlenkové reflexe dobové krize: Problém krize
patří k závažným tématům moderní filozofie. Je to jistě i tím,
že moderní doba je dobou krize, protože její základy jsou v krizi.3 Úvahy nad pojmem
krize přinesly v zásadě tři sémantické modely krize - krize
jako trvalý stav, krize jako bouřlivý předěl z jedné etapy do
druhé a krize jako poslední, konečná fáze. Za krizi můžeme ale
také pokládat poměr mezi zkušeností a očekáváním, kdy se zkušenost
zúží odmítnutím tradice a kdy očekávání se stává utopií. Právě
tento problém je v širším slova smyslu evropským problémem, projevuje
se i v proměnách evropské filozofie, v důrazu, který se klade
na problém hodnot a jejich hledání, je příznakem prosazení moderny.
Na konci 19. století reflektovala řada našich myslitelů tzv.
krizový stav společnosti. Daleko spíše jde o pocit krize, vědomí
krize, o dobově podmíněnou reflexi situace, která je provázena
jistým stupněm nedočkavosti. Není sporu o tom, že naše kultura
byla jako celek zasažena atmosférou konce století, přehodnocováním
hodnot, nástupem moderny. Vědomí krize určovalo způsob osobní
výpovědi řady autorů, stalo se základním úhlem jejich pohledu.
Proces vytváření podmínek pro intenzívní národní rozvoj je u
nás provázen prohlubujícím se kriticismem vůči stávajícím teoriím
a koncepcím. Se zvýšenou citlivostí jsou přijímány všechny ty
podněty, které umožňují zdánlivě lépe vyjádřit nespokojenost
s danými poměry a nacházet cesty k jejich překonání. To je také
problém Nietzschova vlivu u nás na přelomu století, kdy se tak
současně potvrzuje, že jde o otázku širší, spojující nás s kontextem
evropským. Zde je zřejmé, že zdaleka nejde jen o nenaplněné emancipační
touhy národa nebo o krizi české politiky, ale o hlubinější a
podstatnější problém - o krizi moderního člověka nebo možná
lépe o problém člověka moderní doby. Masaryk tento problém vidí
jako problém mravní, jako problém ztráty náboženskosti, jako
problém člověka zmítaného skepsí. I v Masarykově České otázce
nejde jen o politiku, vlastenectví, filozofii dějin, státoprávnost,
kulturu, školství, ale opět především o bytí moderního člověka,
o pravdu lidské existence a opravdovost našeho jednání. Česká
filozofie se na přelomu století snažila vyjádřit i překonávat
pocity krize. Postupovala podle mého názoru správným způsobem
- odstraňováním mystifikace, zbavováním se iluzí, objasňováním
skutečných základů naší činnosti a jejího smyslu.
3. K otázce prakticismu naší filozofie: V naší filozofické literatuře
se zásluhou Jana Patočky i Erazima Koháka setkáváme s rozlišením
tzv. čisté a tzv. marginální, aplikované, užité filozofie. Čistá
filozofie je nadčasová, obecně lidská, zabývá se otázkami, které
vyplývají z lidského bytí ve světě a v čase, vždy a všude. Česká
filozofie se ovšem jeví z tohoto hlediska až na výjimky jako
tzv. filozofie marginální, aplikovaná, užitá, vázaná na určitou
dějinnou situaci, interpretující tuto situaci, reagující na praktické
problémy a jejich řešení, jako filozofie, která se zabývá otázkami,
které jsou pokládány za společensky aktuální. Tendence k prakticismu
orientuje k určitým problémům, fundamentální, ryze filozofická
témata jsou vážně rozvíjena až v meziválečném období. V devadesátých
letech minulého století stojí v popředí zájmu problematika člověka
a společnosti, duchovně kulturní orientace českého národa, otázky
smyslu českých dějin, a tyto problémy jsou u nás pokládány ze
společenského hlediska za klíčové i v celém dvacátém století
a jejich řešení je od filozofie především očekáváno.
Přelom století přinesl u nás novou dynamiku a rozměry ideového
pohybu. Jeho součástí bylo i filozofické myšlení, které nehrálo
dominantní roli. Přesto přineslo již v této době určité výkony.
Projevil se v nich jeden z jeho trvalých rysů - je spojeno s
životními aktivitami, s každodenním životem a je kladně přijímáno,
pokud prokazuje schopnost řešit praktické problémy a odpovídat
na živé otázky našeho národního i individuálního života.
Die tschechische Philosophie im nationalen Leben am Ende
des 19. Jahrhunderts
Die Beitrag soll zeigen die Stellung der tschechische Philosophie
in der geistigen und politischen Situation der tschechischen
Gesellschaft am Ende des 19. Jahrhunderts, besonders drei Aspekte:
1. Die Beziehung zwischen die tschechische und die europäische
Philosophie. 2. Die nationalen Krise des ausgehenden 19. Jahrhunderts.
3. Die Frage sog. Praktizismus der tschechischen Philosophie.
Footnotes:
1[4em]Podiven: Češi v dějinách
nové doby. Praha 1991, s. 208-211.
2[4em]Srv. J. Loužil: Nakolik bylo
české myšlení rakouské? Tvar, 1994, 7, s. 1 a 4.
3[4em]Srv.
K. Kosík: Století Markéty Samsové. Praha 1993.
File translated from
TEX
by
TTH,
version 3.00.
On 17 Jun 2001, 15:58.