Sborník prací FF BU
SBORNÍK PRACÍ FILOZOFICKÉ FAKULTY BRNĚNSKÉ UNIVERZITY
STUDIA MINORA FACULTATIS PHILOSOPHICAE UNIVERSITATIS BRUNENSIS
B 43, 1996
Miloš Dokulil
Jubilejní "cogitatio"?
(K 400. VÝROČÍ NAROZENÍ RENÉ DESCARTA)
Stále rychleji nás zahlcující informace hrozí čím dál naléhavěji
vymazávat pořád víc našich intelektuálních předků. Přitom zřejmě
právě tak jako zůstává nadále neodlučitelně spojen s antikou
třeba takový Sókratés, zrovna tak neodmyslitelně - řekneme-li
novověk - musíme citovat u jeho bran myslitele René Descarta.
Aspoň tolik je - jak se zdá - nesporné. A to přesto, že se můžeme
v interpretaci Descartova přínosu vzájemně lišit.
Problémem se automaticky stává, co u tohoto filosofa první půle
sedmnáctého století máme adekvátně považovat za jeho ödkaz".
Nelze říci, že bychom hýřili českými překlady z Descartových
Spisů.1 Když se konal při příležitosti 300. výročí vydání Descartovy
"Rozpravy o metodě" (roku 1937) v Paříži IX. filosofický kongres,
uvádí se 24 přednášejících účastníků z Československa, ale jen
tři příspěvky byly předneseny přímo ke karteziánské problematice.2 Některé tisky by
si zřejmě zasloužily svérázný komentář dík době, kdy vyšly (ale
i tu jde spíše o výjimku než o doklad setrvalého zájmu o "Cartesiovo"
dílo).3 Studentům
filosofie se zhustí charakteristika Descarta v ono proslulé "Cogito,
ergo sum", ve zmínku o jeho substančním dualismu a v refrén,
že byl "racionalista". (Ne že by to nemělo svou "logiku". Ale
jak schematický a "panoptikální" takový portrét je! Je to pouze
víceméně slovníková informace, nikoli podnětná inspirace k osobní
reflexi.)
A pak je tu ještě přetřásán jeden zřetel, kdy - podle mnohých
vykladačů posledních let - Descartovi je nutno přičíst osudnou
vinu za ekologicky bezútěšnou perspektivu současnosti, neboť:
platí-li Descartes za ötce" modernismu, je zároveň u kořenů
dnešní ekologické krize! Pakliže v našem kulturně-geografickém
teritoriu začala být vnímavost k životnímu prostředí artikulována
zvýšenou měrou až s "postmoderně" se legitimujícími podněty,
mělo by pak působit přinejmenším rozpaky, jak málo kriticky poučené
pozornosti bylo věnováno onomu tři a půl století probíhajícímu
předchozímu vývoji v jeho bohatě rozkošatělém vějíři inspirujících
aspektů. Tím teď chci výslovně (a s omezením pouze na Descarta)
říci, že se nám také pro filosofickou reflexi a interpretaci
zúžil pohled na význam Descartova myslitelského odkazu víceméně
jen na pár signalizačních "nálepek" a je doprovázejících frází.
Přitom dokonce ani v zemi zrodu velkého filosofa, kde "každý
zná Rozpravu: všichni jsme ji četli"4, nezůstal idealizovaný portrét Descarta-"racionalisty"
setrvale beze změny. Už tím, že z Descartových inspirací vzešli
přímo ve vlastním "racionalistickém" táboře oprávci (Spinoza,
Leibniz), anebo tím, že na Descarta navázali mnozí s protikladně
vnímaným programem ëmpirickým" (především Locke, a s odstupem
francouzští osvícenci), jevilo se očividným, že karteziánský
myslitelský odkaz musí být přinejmenším zrovna tak nesourodým
("nedůsledným" a rozeklaným), jako se ukázaly vzájemně různorodé
inspirace, jimiž mnozí myslitelé na Descarta navazovali. A tak máme
na jedné straně reprezentovánu velikost tohoto myslitele několika
slovníkovými (takže neživotnými) tezemi,
zatímco na druhé straně nelze vyloučit jistou únavu ze všeho,
co nese pečeť jeho génia. Mohli bychom Descartovi vyčítat, že
dík jeho substančnímu dualismu se nám principiálně zahradily
přístupové cesty k filosoficky adekvátnějšímu chápání našeho
vědomí5, anebo bychom možná měli zrozpačitět
nad jeho "racionalismem"6.
Ve své zevrubné analýze Descartovy filosofie Laporte hned úvodem
varuje, že "racionalista" je "nepolapitelná příšera" a že není
právě jednoduché upřesnit, jak chápeme "racionalismus".7 (Spíš nám slouží za klišé než za kritérium,
že?)
Oblíbeným epitetem označujícím Descartovu myšlenkovou produkci
bývá rovněž - málem jako explanační kritérium uplatňovaná charakteristika
- že "larvatus prodeo" (jak napsal Mersenneovi, jemuž nanejvýš
důvěřoval)8. Jedni pak zpochybňují Descartův
katolicismus, zatímco jiní se nechtějí dát zmást Descartovou
- jakoby univerzální - metodickou skepsí a hledají nicméně jeho
scholastické kořeny.9
Nejvyšší čas zmínit se aspoň o některých otázkách konkrétněji.
Čím začít? Scholastikové začínali své úvahy věcmi, Descartes
začal svým přemýšlením (svým pochybováním), Spinoza Bohem...
Ve výuce filosofie bývá běžné začínat Descartovým "cogito". V
této stati (po tomto poněkud svérázném úvodu) se pokusím upozornit
na některé rysy Descartovy filosofie méně tradičně.
I
Nejdřív to, co možná bude provokovat nejvíc. Čím si vlastně Descartes
vysloužil onu "racionalistickou" klasifikaci? Můžeme s klidným
svědomím říci, že ve filosofii usuzuje "modo geometrico"? Že
kritéria správnosti jeho poznatků jsou zajišťována rozumovými
operacemi? Že se výrazně v jeho uvažování uplatňuje ä priori"?
Že jeho "rozum" je aktivním konstruktérem a verifikátorem jeho
ontologie i gnoseologie? Že dospívá k ëvidenci věcí" jako pravdivých
dík racionalisticky zakotveným předpokladům? Že jeho svět je
ozářen jasným světlem rozumu"? Že staví na preexistentních (případně
také "vrozených") entitách? Že "jasně a zřetelně" chápat (dokonce
to, co je nepředstavitelné!) můžeme bez jakýchkoli rozpaků?
Všechny tyto otázky (na něž na všechny nelze v této krátké stati
přiměřeně reagovat) mají společný jmenovatel. Ve všech jako by
se automaticky odráželo přesvědčení, že tvůrce analytické geometrie
a vynikající matematik Descartes přece musel být svým přirozeným
založením racionalistou!
Pro adekvátní odpověď na tyto otázky nestačí intuitivní představa
o "racionalismu". Tím méně takovou odpověď může nahradit - s
ní souřadná - důvěra v tradiční historicko-filosofické interpretace.
Konvence sice dodávají pocit jistoty, ale jako zaštítění nějaké
koncepce zdárně a účinně sloužit nemohou. Přitom - a že by paradoxně?
- by nám mělo Descartovo myslitelské úsilí sloužit mj. jako
doklad touhy oprostit se od "zaběhané" tradice a ponoukat k hledání
nových (adekvátnějších!) cest.
(Přitom bych se chtěl hned zpočátku vyhnout deklarativním definicím,
poněvadž mohou být pokládány za voluntaristicky öktrojující"
a spíše jen za přání, které chce být otcem pseudo-originální
myšlenky. Místo abych se - v duchu předchozích podnětů - pokoušel
porovnávat nějakou idealizovanou definici "racionalismu" s jejími
potenciálními nebo nesouladnými projevy, budu postupovat ilustrativně
ëmpiricky". Nutí mě k tomu též omezený prostor výkladu.)
Právě proto, že se v průběhu času od onoho 17. století tak spolehlivě
ustálila dichotomie "racionalismus versus empirismus"10, na jeho předjímaných
schématech nelze přiměřeně založit žádnou filosoficky relevantní
analýzu Descartovy filosofie. Pro daný účel nepovažuji za přiměřený
ani postup zdůrazňovaný Lefebvrem, který se - sympaticky - nechce
spokojit s autonomní analýzou textů a öbjektivitu" filosofické
interpretace zakládá na propojení sociální historie a kritiky
idejí.11 Jenže filosofie nemůže být považována ani
za pouhé koště k vymetení hříchů minulosti, ani za neméně tak
pouhé potenciální jádro nějakého příštího myšlenkového systému.12
K věci samé. Ať už chceme či nikoli, vše, co souvisí s rozumem
jako kategorií (a privilegovanou dispozicí deklarovanou pouze
pro člověka), dostává se lidem 17. století do přesahu s aspekty
náboženskými (teologickými).13 Přitom není náležité - přinejmenším přímo
pro Descarta - uplatňovat při formování celkového portrétu filosofa
teorii tzv. dvojí pravdy.14 Závěry vědy a autentické články
víry vnímat jako kontradikci považoval sám Descartes za "druh
bezbožnosti".15 Byl si jist tím,
že lze prokázat, že se "teologické pravdy" nebijí s filosofickými,
aniž by se to ovšem nějakým způsobem zkoumalo!16 Přitom ač máme v krvi
výraz světlo rozumu", Descartes ve svých "Principech" mnohem
skromněji (právě s ohledem na náboženskou sféru) psal o "jakési
jiskřičce rozumu"17.
Rozum se v Descartových úvahách nejeví jako pán, nýbrž jen jako
pokorný sluha. Přitom na jedné straně je věda možná jen na základě
absolutních jistot, a přitom jsou "věčné pravdy" závislé na boží
vůli.18 Descartes
výslovně prohlásil, že "žádat ode mne geometrické důkazy v takové
nějaké oblasti, která je závislá na fyzice, znamená po mě chtít,
abych učinil nemožné".19 Tedy ani stopy po
přitakání deduktivní metodě! Místo toho má Descartes hned dále
ve stejném textu požadavek, aby proklamované závěry ve vědě nebyly
"v rozporu se zkušeností".20 Asi by
se hned hodilo dodat, že - nejen u Descarta - se jako protiváha
vůči sterilitě scholastické logiky zdůrazňovalo takové vyplývání,
jež by zvyšovalo logický obsah závěrů. Toto - neformální - vyplývání
činilo vlastně z "dedukce" a ïndukce" synonyma.21
Na druhé straně by našim účelům zřejmě prospělo všimnout si toho,
co asi chtěl sám Descartes zdůraznit, když ve svých "Meditacích"
rozvedl ten svůj nanejvýš plastický příklad s voskem.22 Nejdřív je vosk ještě čerstvý
a "neztratil všechnu chuť svého medu" a další kvality. Pak pod
vlivem tepla z ohně se postupně mnohé kvality ztrácejí, vosk
nabývá některých nových vlastností, čímž se mění. Kvality se
změnily, ale - jak konstatuje Descartes - "vosk trvá"23. K tomu dodává, "že
totiž vosk sám nebyla tahle sladkost medu, ani vůně květů, ani
běl, ani tvar, ani zvuk, ale těleso, jež se mi jevilo před chvílí
oněmi vlastnostmi, nyní však jinými". Vosk může nabývat konkrétně
rozmanitých smyslových podob a nelze je v představách přiměřeně
obsáhnout. Přitom to, co si nelze přiměřeně představit (nějakou
sumární smyslově názornou představou), to lze pochopit vlastním
duchem (dík usuzování). Máme tomu rozumět jako podcenění smyslů?
To stěží. Stačí uvědomit si kontext, v němž je o vosku řeč.24 Jen se dovídáme, že v přesahu smyslů
a představivosti je "duch". (Zároveň se připravuje - víceméně
na psychologických základech - půda především pro "cogito".)
K předchozímu dodejme, že 1) onen "duch" ("mysl") je pasivní,
že 2) neznáme proceduru, na jejímž základě by došlo k oné osvobozující
operaci "ducha", a že 3) spíše než nějaké "racionalistické" motivy
můžeme v daném příkladě najít onen dobově tak nanejvýš kladně
hodnocený doklad objektivity, která nachází svou oporu25 v kvantitativních
určeních. To ale ještě automaticky není "racionalismus"!
II
Je známo Descartovo triadické členění světa (a metafyziky) na
"já - Bůh - vnější fyzikální svět". Z hlediska tak dnes populárního
"cogito" by se mohlo zdát, že je touto triádou předznamenána
- přinejmenším gnoseologicky (a geneticky) - jistá hierarchie.
Přitom gnoseologická evidence vychází sice ze zkušenosti metodicky
pochybujícího subjektu a mohlo by to svádět k představě, že mu
chce přenechat centrální postavení také pro výstavbu ontologie,
ale není potřeba příliš mnoho důvtipu k závěru, že je tomu kupodivu
jinak.
Jak z "Rozpravy o metodě", tak z "Meditací"26 lze nepřehlédnutelně
vycítit Descartovu nutkavou potřebu vyhnout se jakýmkoli ustáleným
autoritám a uznávaným klišé a hledat přímý kontakt se světem
při zajištění nesporné jistoty závěrů, které by na takovém podkladě
byly navozeny. Výchozí apel doprovázející proslulé "cogito" a
vedoucí aspoň k přesvědčení o vlastní existenci subjektu jakoby
uvízl jen v tvrzení o nepochybné existenci vlastního vědomí jako
pochybujícího "já", nikoli už těch údajů ve vědomí, které mají
být reprezentací světa objektů (bez ohledu na ty záruky, které
měly být podány deklarací jejich kvantitativních vlastností).
Je-li svět ïdejí" nepřekročitelně zaklet ve vědomí, aniž z něho
může jakkoli jejich nositel vystoupit do přímé konfrontace s
předmětným světem, je pak nanejvýš nutkavě pochopitelné, že Descartes
si klade - zdánlivě pobuřující - otázku, jak se liší přímý prožitek
reality od živého snu. Postuluje "zhoubně nakažlivého strážného
ducha"27 (hned v
první meditaci), aby po úvaze o "cogito" (ve druhé meditaci)
začal uvažovat ö existenci Boha" a o tom, zda člověka klame
(meditace třetí). A o Bohu hned sdělí, že "nepoznám-li tuto věc,
nemohu si být nikdy žádnou jinou věcí úplně jist".28 I sám Bůh je nejdřív jen öbrazem" ("jménem
ideje"). Descartes samozřejmě ví, že ne všem ideám něco odpovídá
přímo v samotné realitě mimo subjekt. U některých idejí jej poučila
jeho "přirozenost", že ideje "pocházejí z věcí existujících mimo
mne".29 A najednou tu máme jako součinitele
tolika potřebných jistot "přirozené světlo"30.
Následuje úvaha o rozdílu mezi počitkem slunce (Descartes uvádí
ideu, která "je čerpána ze smyslů") a tou ideou slunce, která
je "vzata z astronomických výpočtů".31 A Descartes píše dále:
Ä rozum nás přesvědčuje, že ta idea je slunci nejméně podobná,
která se co nejbezprostředněji z něho samého vyřinula." Je tu
formulován podobný střet idejí, jaký tu byl uveden v souvislosti
s voskem. Po konstatování, že ideje - jako "jen způsoby myšlení"
- automaticky nevykazují vzájemně "žádný rozdíl", Descartes
řekne, že však tím, co ideje představují, jsou "navzájem velmi
odlišné".32 A rychle dospívá k závěru, že öna idea,
pomocí níž chápu nejvyššího Boha, věčného, nekonečného, vševědoucího,
všemohoucího, tvůrce všech věcí, které jsou mimo něj, má zajisté
v sobě více objektivní reality, než ty, jimiž se vyjadřují konečné
substance".33 Jsme rázem v problematice,
která by si zasloužila samostatný článek.34 Tato - takto dokonalá - idea Boha totiž nemůže v
souladu s Descartovým přesvědčením pocházet z člověka jako "konečné
substance"... Descartes přitom cítí nutkavou potřebu zaštítit
se při své argumentaci (aby měla důvěryhodnou evidenci) něčím,
co by v sobě neslo pečeť "ducha": co by nebylo "čerpáno ze smyslů",
nýbrž spíše bylo jakoby "vzato z (astronomických) výpočtů".35
Můžeme ale v celém tomto kontextu mluvit o Descartově "racionalismu"?36
III
Descartovi se také z dnešního hlediska vyčítá (zřejmě právem),
že dík "kartezianismu" neumíme pořád najít filosoficky účinnější
přístup k problematice vědomí. Stačí v tomto směru začíst se
do Searlovy monografie o lidské "mysli"37. Jak konstatuje Searle
hned v I. kapitole zde citované knihy, samotná dualistická koncepce
s jejími intuicemi a spolu s ní Descartova terminologie brání
adekvátnímu přístupu jak obecně k filosofii mysli, tak speciálně
k problematice umělé inteligence.38
Chtěl bych si teď všimnout pouze historicko-filosoficky onoho
"metafyzického" dualismu. (Nepůjde mi tedy o "kritiku", nýbrž
o - byť jen letmý - pokus o pochopení dosahu tohoto dualismu
pro dobu jeho vzniku.)
Descartes pojímal "mysl" (nebo "ducha") jako "celek", přitom
nikoli jako "věc dělitelnou".39 Nechám stranou argument, že
sebe-vědomí" nemůže být automaticky (a logicky) důkazem pro
sebe-bytí". Opomenu teď jiný zajímavý postřeh Descartův, jímž
na závěr "Meditací" korigoval výchozí nerozlišování mezi bděním
a snem (s postřehem, že jen za bdění je uskutečněno propojení
se všemi ostatními činnostmi života").40 Zato
chci nyní zdůraznit, že u Descarta právě "já" (svou nemateriální
substancí!) rozliší vzájemně obě kategoriálně odlišené substance,
přičemž jejich vzájemný vztah je sice průkazný, ale vymyká se
- podle Descarta - analýze.41 Tělem má člověk to, co je smyslově postižitelné, společné
se zvířaty. Do té míry je člověk strojem", jako zvíře. A umře-li,
jako by se jen hodiny zastavily... Ale tím, že současně Descartes
vybavil mysl/ducha/duši "nerozprostraněností", jako by jí automaticky
mohl udělit privilegium čehosi mimo tento materiálně se promítající
svět, výsadu nesmrtelnosti. Raději citujme: "...chápeme všechna
tělesa jako dělitelná, ducha neboli lidskou duši však naproti
tomu jenom jako nedělitelnou....Stačí to, abych ukázal, že z rozpadu
těla neplyne ještě zánik ducha a že si tak smrtelníci smějí činit
naději na posmrtný život."42 Nebo také jak to
Descartes psal Mersenneovi, že duše "je povahy zcela odlišné
od těla, a v důsledku toho vůbec není přirozeně vázána zemřít
spolu s ním".43 Na tento aspekt propojení karteziánského dualismu
s křesťanskou vírou se při současných analýzách Descartova odkazu
vesměs zapomíná. Věru by si Descartes zasloužil víc detailní
pozornosti!
A Celebrating "Cogitatio"?(Quatercentenary of Descartes' Birthday)
In modern philosophy Descartes is not to be omitted. Simultaneously
and on the basis of much "post-modern" criticism, we canot say
the general public has been familiarized with his thinking adequately.
On one side his greatness is presented by few handbook phrases,
on the other side we cannot exclude a certain tiredness by what
bears the sign of his genius. Three items have followed in this
contribution. First, the characteristics of Descartes' philosophy
as "rationalism" does not seem to be adequate. Second, the triadic
structure of Ï - God - the physical world" pretends to symbolize
an epistemological hierarchy suitable for some conclusions even
in ontology. The role of God looks in a way central in the third
part too. Even if the Cartesian "dualism" presents certain difficulties
when the problem of consciousness is to be explained, in Descartes(unknown char)
time it could be found as a solution to the immortality problem.
In concluding this reflection it has been underlined that Descartes
deserves more of detailed interest in this country.
vakát
Footnotes:
1[4em]Píši o tom v příspěvku Ödkaz René Descartesa", předneseném
na XIV. věd. kolokviu o řízení osvojovacího procesu (sborník,
Vyškov, 1996). - Stále je standardní edicí Descartových spisů
Öeuvres de Descartes", eds. Charles Adam a Paul Tannery, 12
sv., Leopold Cerf, Paris, 1897-1910. (Už ovšem existují novější
edice jak Descartovy korespondence, tak i jeho filosofických
spisů.)
2[4em]Viz
"Česká mysl", roč. XXXIII, Čin, Praha 1937, č. 3-4, referát V.
T. Miškovské o kongresu, str. 217-230 (zvl. str. 227, kde jsou
citováni prof. J. Tvrdý, Dr. J. Beneš a doc. F. Pelikán jako
aktivní přednášející v "descartovské" sekci).
3[4em]Mám teď na mysli stať spíše komeniologickou, kterou
napsal Ferd. Pujman, s názvem "Komenský a Cartesius", a již jako
zvl. otisk z revue "Brázda" vydala Novina, Praha 1942.
4[4em]Alexandre Koyré, Ëntretiens
sur Descartes", Brentano(unknown char)s, N. York - Paris, 1944, str. 15 (čes.
překl. v textu M. D.).
5[4em]Viz mj. John R. Searle, "The Rediscovery of the Mind",
The MIT Press, Cambridge, Mass. - London, 1992. (K dispozici
už máme i český překlad.)
6[4em]Vždyť přece tento tvůrce analytické
geometrie nám nezanechal žádné dílo obdobné Spinozově Ëtice"
(která byla "modo geometrico demonstrata"!) a i jeho "Rozprava
o metodě" je málem víc psychologickou sondáží ke studiu vývoje
Descartových názorů než metodickou inspirací (nad neoperativností
"čtyř pravidel" z II. části "Rozpravy" se pozastavoval již
Leibniz). - Měl bych samozřejmě upozornit na "Důvody dokazující
boží existenci a rozdíl ducha a těla, uspořádané geometrickou
metodou", jak je uvádí příloha českého vydání "Úvah..." na str.
120-131. (Viz tři tam uvedené poučky k důkazu boží existence.)
7[4em]Jean
Laporte, "Le rationalisme de Descartes", Presses univ. de France,
Paris, 1945, str. x.
8[4em]Ono "Vycházím maskován" našlo např. spontánní
ohlas v "Zadním schodišti filosofie" od W. Weischedela (kap.
14), Votobia, Praha, 1993 a 1995.
9[4em]Joseph de Finance, S.J., "Cogito Cartésien
et Réflexion Thomiste", Beauchesne et ses Fils, Paris, 1946 (in:
Archives de Philosophie, Vol. XVI, Cahier II). - Josef Bohatec,
"Die cartesianische Scholastik in der Philosophie und reformierten
Dogmatik des 17. Jahrhunderts", A.Deichert, Leipzig, 1912. -
Zajímavé konotace (směrem ke karpatoruským a ortodoxně založeným
tradicím) letmo nadhazuje W. Szczurat v krátké zprávě "Zur Frage
nach den nominalistischen Aeusserungen bei Descartes" (in: "Jahresbericht
des K.K. Zweiten Staats-Gymnasiums in Lemberg"; Selbstverlag
der Lehranstalt, Lemberg, 1908, str. 41-46).
10[4em]Začalo
to už Baconovou modelovou metaforou s "pavoukem" a "mravencem"
(při níž pozdější interpreti už nenašli přijatelné aplikace pro
model "včely"). Učebnicová simplifikace zatlačila do zapomnění
konkrétní doklady jak téhož kulturně-vědeckého klimatu pro oba
směry", tak pozoruhodných "nedůsledností" v rámci každého z
reprezentantů obou směrů. (V tomto směru pro naše české filosofické
klima a interpretaci ëmpirismu" považuji za typicky - a nanejvýš
svůdně - plošnou mj. z angličtiny přeloženou knihu M. Cornfortha
"Spor vědy s idealismem", Praha, 1949.)
11[4em]Henri Lefebvre, "Descartes", Édit. Hier et Aujourd(unknown char)hui,
Paris, 1947, str. 13.
12[4em]Tamtéž,
mj. v "Závěrech", str. 303-309.
13[4em]Descartes se na jedné straně
nechce zabývat "tím, co nazývám Theologií ve vlastním smyslu"
(cit. Öeuvres" v pozn. 1, sv. I, v dopisu Mersenneovi z 15.
4. 1630, str. 143-4, překl. M. D.), ale současně ve stejném kontextu
dodává, že jsou otázky, které jsou spíše metafyzikou", což se
má zkoumat lidským rozumem" (tamtéž, str. 144). Dokladů obou
těchto tendencí je jak v korespondenci, tak ve "Spisech" René
Descarta víc než dost.
14[4em]Tato teorie se ovšem vztahuje např.
k odkazu Francise Bacona (nezapomeňme na jeho příměr s "bárkou
vědy" a "korábem víry"!). - Pokud však si je Jaspers ve zmíněném
ohledu jist Descartovou ïnkoherencí" (viz "Descartes und die
Philosophie", W. de Gruyter, Berlin - Leipzig, 1937, ve III.
části spisu), pak jej Laporte staví před dvojí nepříjemnou alternativu:
že buď relevantní texty nečetl, anebo nepochopil (cit. dílo v
pozn. 7, str. 339, pozn. 3). V tomto ohledu sdílím Laporteův
citlivější přístup k dílu Descartovu. (Viz v cit. Laporteově
knize zvl. III. knihu, II. kap.)
15[4em]Viz Ödpovědi na 7. námitky" k "Meditacím",
Öeuvres" cit. v pozn. 1, sv. VII, str. 581.
16[4em]Öeuvres"
cit. v pozn. l, sv.V, str. 176 (Ëntretien avec Burman"): "Possumus
quidem et debemus demonstrare theologicas veritates non repugnare
philosophicis, sed non debemus eas ullo modo examinare." (Raději
to přeložím: Östatně můžeme a jsme povinni dokázat, že teologické
pravdy se nestřetávají s filosofickými, ale nejsme určeni k tomu,
abychom je nějakým způsobem zkoumali.")
17[4em]Öeuvres", sv. IX, Principes, I, 76. (Je
příznačné, že také Descartem inspirovaný "neracionalista" John
Locke nejednou s podobnou skromností apeloval na to, abychom
se spokojili světlem svíčky" tam, kde nám chybí "jasná sluneční
záře", nebo při poměřování hloubek oceánu "délkou svého provazu".
Viz Ësej o lidském rozumu", I-i-5 a 6, v čes. překladu: Svoboda,
Praha, 1984, str. 41.)
18[4em]Pro začátek viz teď aspoň z "Meditací" tu třetí a šestou.
(Čes. vyd. "Úvah o první filosofii...", Svoboda, Praha, 1970.)
19[4em]Viz v dopise Mersenneovi z 27. 5.
1638 (Öeuvres", sv. II). (Zde překl. M. D.)
20[4em]Tamtéž jako v pozn. 19.
21[4em]I. Lakatos,
"Changes in the Problem of Inductive Logic", in: Imre Lakatos:
"Philosophical Papers", eds. J. Worrall - G. Currie, Vol. 2,
Cambridge Univ. Press, 1978, str. 130.
22[4em]Cit.
čes. vyd. v pozn. 18, str. 50-53.
23[4em]Tamtéž,
str. 51. Též další citát v textu tamtéž.
24[4em]Ona
druhá meditace, v jejímž rámci je ten příklad s voskem, má nadpis:
Ö povaze lidského ducha a o tom, že duch je známější než tělo."
(Str. 43 zmíněného čes. vyd.)
25[4em]Také
proti äristotelské" koncepci a traktaci kvalit!
26[4em]Jen tyto dva
tituly jsou česky k dispozici (přitom "Meditace", pod počeštěným
názvem, bez oněch tak zajímavých a důležitých námitek Descartových
oponentů a jeho vlastních replik na ně). Oba tituly jsou přitom
obecněji dostupné teprve relativně krátkou dobu (důležité "Meditace"
zatím pouhé čtvrt století, "Rozprava" století půl).
27[4em]Latinsky "genius malignus": čes. př. "Meditací" (cit.
v pozn. 18) uvádí na str. 41 výraz "zlomyslný démon".
28[4em]Cit. d.
v pozn. 18, str. 59.
29[4em]Tamtéž, str. 60.
30[4em]Lat. "lumen naturale".
Je to zároveň ona metaforická svíčka Páně", rozžatá v nás (a "vrozená"
buď jako idea, anebo aspoň jako dispozice k ní). Descartovo pozdější
stanovisko v této věci je dispoziční.
31[4em]Cit. d. v pozn. 18,
str. 62. Tamtéž je i následující citát.
32[4em]Tamtéž.
33[4em]Cit. d. v pozn. 18, str. 63.
34[4em]Descartes při svém
dokazování existence Boha nechce vycházet z těch informací, jež
mu zprostředkovávají počitky o smyslovém světě (a jeho řádu).
To, co je čerpáno jako idea "ze smyslů", bývá totiž nejednou
klamné. Přitom kromě vlastní varianty öntologického" důkazu
Boha uvádí posléze v textu také jako další důkaz - s odvoláním
se na nesrovnatelnou stvořitelskou a poznávací prioritu boží
- argumentaci "kosmologickou". (Viz i "Přídavek" v "Úvahách...",
str. 130.)
35[4em]Jen
víceméně na okraj tu budiž citováno z Descartova dopisu abbému
Picotovi (z 1. 4. 1644): Ütěšuji se tím, že mé spisy se nedotýkají
- ani zblízka, ani zdálky - Theologie, a že nevěřím, že by v
nich mohli (tj. kritikové - M. D.) najít nějakou záminku, aby
mě mohli kárat." (Öeuvres", sv. IV, dopis č. 344, str. 104,
zde překlad M. D.)
36[4em]V
uvedeném ohledu je poučné, že také údajný Descartův antipod John
Locke, který začal své úvahy o lidském chápání na základě senzualistických
východisek (v zimě 1670-71), v definitivní verzi svého proslulého
Ëseje" převzal karteziánské schéma "já - Bůh - vnější fyzikální
svět" (vyd. r. 1689), jak o tom průkazně svědčí IV. kniha zmíněného
Lockova díla. (Nevadí tu, že Lockův Bůh nemá navenek katolické
konotace.)
37[4em]Cit. dílo v pozn.
č. 5. - Ze starších prací je tu žádoucí uvést: Wilfrid Sellars,
"Science, Perception and Reality", Routlege - Kegan Paul, London,
1963. Z novějších připomeňme ještě aspoň: Daniel C. Dennett,
"Consciousness Explained", Little - Brown and Co., Boston, 1991.
(V Searlově knize je na str. 255-261 další bibliografie k tématu,
zahrnující publikace až do r. 1991.)
38[4em]Cit. d., I. kap., její
iv. část (především str. 12-16). - Nedávno vyšla podnětná "příručka"
k posléze v textu zmíněné problematice: Jde o sborník vyd. Ch.
H. Grayem (v součinnosti s ním byli H. J. Figueroa-Sarriera a
S. Mentor), "The Cyborg Handbook", Routlege, N. York - London,
1995.
39[4em]"Úvahy...", cit. v pozn. 18,
str. 114: "...tělo je podle své přirozenosti vždy dělitelné,
duch však je úplně nedělitelný."
40[4em]Tamtéž, str. 118.
41[4em]V této souvislosti stojí také
za zmínku Descartova korespondence s Elisabethou z r. 1643 (Öeuvres",
IV. sv.).
42[4em]"Úvahy...", cit. v pozn. 18, str.
30-31 (v kontextu "Přehledu šesti úvah...").
43[4em]Öeuvres", sv. III, str. 265-266 (zde překl.
- M. D.).
File translated from
TEX
by
TTH,
version 3.00.
On 17 Jun 2001, 16:05.