Sborník prací FF BU
SBORNÍK PRACÍ FILOZOFICKÉ FAKULTY BRNĚNSKÉ UNIVERZITY
STUDIA MINORA FACULTATIS PHILOSOPHICAE UNIVERSITATIS BRUNENSIS
B 43, 1996
David Hollan
O občanské společnosti a přirozených druzích
Téma občanské společnosti se našeho veřejného života zmocňuje
nebývalou měrou. Volají po ní politikové, novináři i publicisté,
debatují o ní vědci různých oborů, pořádají se konference. Tento
zájem není přitom nijak lokální, nezdá se, že by šlo o příznak
středoevropského zpoždění za zbytkem západního světa: se stejným
entusiasmem a starostí o věci veřejné probírá se téma občanské
společnosti například ve Spojených státech.
Je možno k tomuto navýsost politickému tématu podotknout něco
z hledisek filozofických? Snad ano: nemůže zajisté neprospět,
ujasníme-li si u věci, na níž zřejmě tolik záleží budoucí obecné
blaho naší společnosti, jaký je její pojem, jak je definována,
a v čem konkrétně tkví její prospěšnost. Může být, že odpovědi
na uvedené otázky jsou příliš samozřejmé, aby stálo za to se
jimi zabývat. Na druhé straně se v politických diskusích vždy
otázka občanské společnosti pouze exemplifikuje - regionalizací
státní samosprávy, neziskovými organizacemi, zkrátka tím či oním
konkrétním společenským jevem či zákonným opatřením. Zdá se někdy,
jako by právě tento zákon byl oním, jenž nám otevře brány k vytoužené
občanské společnosti, avšak po jeho přijetí se žádná převratná
změna kupodivu nedostaví, pouze v politických diskusích se občanská
společnost začne exemplifikovat něčím jiným.
Kupodivu se s velmi podobným jevem lze setkat nejen v našich
politických diskusích všedního dne, ale i tam, kde je občanská
společnost probírána teoreticky a kde souvislost s konkrétní
politickou situací některé země nemůže být příčinou zplošťování
problematiky. Na semináři Civil Society and Social Reconstruction, jenž
se konal koncem loňského roku ve Washingtonu, jsem pozoroval
totéž: problematika občanské společnosti se jakoby rozpadala
do mnohosti jednotlivých témat, přičemž každé z nich bylo probíráno
samo o sobě a zastřešení obecným pojmem občanské společnosti
se zdálo chybět. Proto se mi otázka po pojmu občanské společnosti
jeví jako naléhavá. Existuje nějaká obecně přijatá definice?
Rozumí všichni, kdo hovoří o občanské společnosti, pod tímto
pojmem totéž? A pokud ano, jakou funkci, jakou teoretickou roli
hraje při snaze o pojmové uchopení společenských jevů?
Definice pojmu občanské společnosti je až překvapivě jednotná.
Jak v publicistickém, tak ve vědeckém prostředí je, pokud je
mi známo, občanská společnost definována jako to, co ve společnosti
není řízeno a spravováno státem, nespadá pod ekonomiku a přitom
není čistě jen aktivitou jednotlivce, nenáleží do kategorie individuálního
soukromého jednání. Jinak řečeno, občanská společnost je to,
co zbude z celku společenských jevů, odmyslíme-li instituce ekonomiky
a státu.
Z hlediska definice se zdá být vše v pořádku: jsou-li dostatečně
jasné termíny společnost", ëkonomika" a stát", potažmo rozdíl
mezi aktivitami čistě individuálními a nějak společenskými",
pak se zdá, že pojem občanské společnosti vzniká prostým množinovým
odečtením.
Nepochybuji o tom, že splnění kterékoli z uvedených čtyř podmínek
by se dalo, jako ostatně cokoli, zpochybnit. Do toho se pouštět
nehodlám. Kladu si však otázku, zda pojem občanské společnosti
netrpí nějakou újmou dodatečnou, takovou, kterou netrpí žádný
z pojmů užitých v definici.
Pojmový nástroj k osvětlení této otázky lze nalézt, jak se domnívám,
v pojmu, užívaném občas v analytické filozofii, totiž v pojmu přirozeného
druhu (natural kind).
Naše poznání, naše teoretické uchopení světa (včetně společenských
jevů) je, jak známo, poznamenáno tím, jaký pojmový rastr, jaký
teoretický rámec použijeme. Toto dnes triviální tvrzení ovšem
nebylo vždy samozřejmé; vzpomeňme předpokladu jednoty myšlení
a bytí, dominujícího v té či oné formě antické i středověké filosofii.
Pochybnosti vyvstavší v britském empirismu řešil Kant opět apriorní
- tedy "přirozenou" - strukturací našeho pojmového aparátu.
Byla to teprve moderní logika a teorie množin (s důležitým předchůdcem
v osobě Bolzanově), jež přivedla pozornost ke skutečnosti, že možných pojmových
rastrů je mnohem více než je těch aktuálně užívaných (a dokonce
než těch, jež jsme s to si představit): máme-li universum o n předmětech,
existuje exp2 exp2 n (dvě na dvě na n) množinových systémů,
sestávajících z jeho podmnožin. Jenom nemnohé z těchto systémů
však odpovídají systémům predikátů, jež bychom byli ochotni označit
za "rozumné" či použitelné pro popis dotyčné oblasti; jinak řečeno,
jenom nemnohé z nich jsou přirozenými druhy.
Jak ukazuje Quine ve své stati Natural Kinds, je pojem (přirozeného)
druhu úzce spjat s některými známými problémy induktivního poznání;
tyto problémy lze řešit, omezíme-li naše úvahy pouze na přirozené
druhy (namísto uvažování všech myslitelných množin). Cena, kterou
je nutno zaplatit, je samozřejmě ta, že namísto logicky průhledného
pojmu množiny operujeme s těžko uchopitelným pojmem přirozeného
druhu. Zdá se, že pojmový rastr druhů je jakýmsi způsobem vrozený:
je např. přirozené třídit objekty podle toho, jakou mají barvu.
Na druhé straně to, zda nějaká množina je či není přirozeným
druhem, závisí na použité "teorii" (v nejširším slova smyslu
včetně "teorií" vzniklých neuvědoměle během přirozeného výběru).
V průběhu stále uvědomělejšího teoretického pojímání světa se
samozřejmě množiny, jež byly dříve zcela mimo obor rozumné uvažovatelnosti,
mohou stát přirozeným druhem: jako příklady mohou sloužit známé
posuny např. v zařazení velryb mezi savce (jakmile se začneme
zajímat o fyziologii namísto prosté vnější podobnosti) nebo v
zařazení vačic, jinak podobných spíše hlodavcům, mezi vačnatce.
Posledním kriteriem pro přijetí nebo nepřijetí nějaké teorie,
nějakého "pohledu na svět", je nakonec kriterium pragmatické.
To může mít zprvu podobu darwinovského přirozeného výběru -
komunity, užívající pojmových rámců, jež znesnadňují uspokojování
základních životních potřeb, pravděpodobně hynou; na úrovni explicitního
poznání pak jde o třídění teorií podle jejich prediktivní síly,
jednoduchosti, plodnosti apod. Toto kriterium pro teorie samozřejmě
indukuje i kriterium pro přirozené druhy: množina je druhem teprve
tehdy, má-li úlohu v používané teorii.
Znamená to tedy, že pojem přirozeného druhu lze beze zbytku odvodit
z pojmu teorie? Zdá se, že odpověď může znít ano, avšak s jednou
důležitou výhradou: pojem teorie je nutno chápat velmi široce
tak, aby zahrnoval i ïmplicitní" teorie, používané v každodenních
kognitivních aktivitách, tj. i poznávání na tzv. předteoretické
úrovni. Je možno jít ještě dále: máme-li k dispozici explicitní
formální teoretický rámec, pojem přirozeného druhu pozbude zřejmě
své důležitosti. Pro ilustraci: jestliže se například pokusy
o definici dalších číselných oborů v analogii ke komplexním číslům
a kvaternionům ukázaly jako teoreticky neplodné, nebudeme asi
mluvit o tom, že se nejedná o přirozené druhy v rámci algebry,
i když by to tato situace umožňovala. Pokud ale podobně selže
pokus definovat pro poznávací účely pojem, jemuž příslušná "teorie"
by byla na implicitní, "předteoretické" úrovni, pak, právě proto,
že teorie je v tomto případě neformulovaná, budeme mluvit spíše
o selhání "nepřirozeného" pojmu než o neplodnosti či neexistenci
teorie.
Je důležité si uvědomit, že rozdíl mezi "předteoretickou" a "teoretickou"
úrovní poznání není nijak ostrý, není to diskrétní dvouhodnotová
klasifikace; spíše jde o kontinuum, kde na jednom - "předteoretickém"
- pólu jsou "přirozené" poznávací aktivity, vzniklé neuvědoměle
během evoluce, na druhém pólu pak jsou formální matematizované
teorie např. moderní fyziky. Většina kognitivních prostředků
se nachází někde mezi těmito póly. To platí i pro převážnou část
poznávacích aktivit, etablovaných jako vědy. Předpokládáme-li
jejich rekonstruovatelnost nějakým hypotetickým formálním aparátem,
pak musíme připustit, že transformační pravidla tohoto aparátu
jsou aktuálně dána spíše v intuici expertů daného oboru než v
explicitní podobě. (Část těchto pravidel samozřejmě explicitní
je, ale ne všechna: úloha zkušenosti experta je nezastupitelná.)
Obraťme nyní pozornost k otázce, jak o daném termínu prokázat,
zda je či není v rámci disponibilních teorií přirozeným druhem.
Kvůli stručnosti budu v případě množiny, jež není přirozeným
druhem, poněkud nepřesně mluvit o "nepřirozeném druhu". Takový
případ zřejmě nastane, budu-li mít dobře definovaný, smysluplný
termín, který však v daném teoretickém rámci nenalezne dostatečného
uplatnění. V rámci explicitní teorie budou kriteria dostatečného
uplatnění kontrolovatelně odvoditelná z teorie, půjde o to, zda
daná teorie dokáže s daným pojmem manipulovat. V případě implicitní
teorie bude situace složitější.
Je možné, že nepřirozenost druhu je natolik zřejmá, že není třeba
ji dále osvědčovat. Tak je tomu u "školských" příkladů; např.
Goodman v polemice s Carnapovou definicí druhu na základě relace
podobnosti definuje množinu všech věcí, jež jsou kulaté a červené
nebo červené a dřevěné nebo kulaté a dřevěné. Ačkoli tato množina
odpovídá Carnapově definici, je zřejmě příliš kuriózní na
to, aby mohla být přirozeným druhem, aby se o ní vcelku dalo
něco říci, něco usoudit.
Podobně např. Jerry Fodor v The Language of Thought užívá
pro vysvětlení pojmu přirozeného druhu příklad množiny, jež přirozeným
druhem není: budiž M množina těch událostí, jež spočívají
v přemístění nějaké věci do vzdálenosti menší než 3 míle od Eiffelovy
věže". M je pak dobře definovaný pojem, odpovídá mu jasně
vymezená množina událostí, ale zřejmě se nejedná o přirozený
druh. (Fodor pak používá pojmu přirozeného druhu k odmítnutí
silného fyzikalismu a materialismu: redukce společenských věd
na fyziku je neperspektivní proto, že jejich termíny netvoří
přirozené druhy v rámci fyziky, redukce mentalistického jazyka
na neurofyziologii není možná z obdobných důvodů.)
Kromě podobných exemplárních případů nepřirozenosti mohou být
samozřejmě některé termíny na první pohled slibné, přitom však
ve vztahu k používané teorii nepřirozené. Není-li přitom k dispozici
explicitní formální aparát teorie, není možno použít přesných
metod, jež by ukázaly teoretickou neplodnost daného termínu.
Tu je pak možno osvědčit pouze v dlouhodobé poznávací praxi dané
(vědecké) komunity. Situace může být dále komplikována tím, že
"provoz" neformální teorie se odehrává v přirozeném jazyce, jenž
je polyfunkční a jehož výrazy mohou nést jiné než pouze kognitivní
významy. Pokud se přihodí, že nějaký termín získá silné hodnotové
zabarvení, může se stát, že ochota zkoumat jeho skutečnou teoretickou
plodnost bude malá. Zkusme to ilustrovat na Fodorově příkladu
s Eiffelovou věží. Představme si, že výše definovaný termín M by
pro nás měl nějakou neodolatelnou přitažlivost, že by se nám
neodbytně asocioval s něčím vysoce žádoucím a hodnotným. že by
jeho užívání budilo dojem moudrosti a hlubokosti. Možná bychom
pak pořádali o M i konference; na těch by se mohlo hovořit
o dodávkách pečiva i příletu ptactva do okolí Eiffelovy věže,
případně o mnoha dalších tématech, ale chybělo by jedno: použití
samotného termínu M pro něco jiného než arbitrární vymezení
tématiky.
Mířím samozřejmě k tomu, že podobné rysy vykazují i diskuse o
občanské společnosti. Není právě teoretická neplodnost, "nepřirozenost"
tohoto pojmu důvodem k tomu, že všechny diskuse o něm tendují
k exemplifikaci, k omezení se na tu či onu podmnožinu, která
už druhem je? Kdokoli chce mluvit o občanské společnosti, přistihne
se po chvíli, jak říká "například" a hovoří o spolcích, o rodině,
o politických stranách, o profesních komorách, o svépomocných
sdruženích, o církvích nebo o něčem jiném, spadajícím pod vymezení
občanské společnosti.
Motivaci k rozšířenému užívání pojmu občanské společnosti je
tedy zřejmě třeba hledat jinde než v jeho teoretické užitečnosti.
Zde bych chtěl upozornit na jistý zajímavý jev: naši proponenti
občanské společnosti svým způsobem vyjadřování často budí dojem,
že se nacházejí ve sporu s nějakým protivným táborem, který občanskou
společnost potlačuje nebo potlačit chce, nebo alespoň nechce
umožnit či podpořit její rozvoj. Vzhledem k "nepřirozenosti"
pojmu občanské společnosti však zejména platí, že nemáme k dispozici
pojmové nástroje pro vyhodnocení toho, co je to vzrůst či rozvoj
občanské společnosti. Při mimořádné rozrůzněnosti jevů spadajících
pod tento pojem nemáme ani přibližné, intuitivní, tím méně pak
exaktní metody, jak bychom jednotlivým součástem občanské společnosti
přirozeně přiřadili nějaké váhy, které by umožnily určit, zda
nějaký společenský proces znamená vzestup či nikoli: jestliže
v nějaké zemi poklesne zájem o angažovanost v politických stranách
a současně dojde k rozvoji kroužků písní a tanců, došlo k rozvoji
nebo úpadku občanské společnosti?
I když pomineme tuto pojmovou potíž, myslím, že by se těžko hledal
někdo, kdo by spontánní strukturaci společnosti (tj. občanskou
společnost) považoval za nežádoucí jev. Situace je možná podobná
jako v případě některých ekologických aktivistů, již upřímně
věří v existenci tábora lidí, toužících po horším životním prostředí,
zatímco ve skutečnosti se střetávají pouze s lidmi, kteří mají
jiné představy o prostředcích, jichž je třeba užít k dosažení
téhož cíle, totiž kvalitního životního prostředí. (Je ovšem možné,
že se tragicky mýlí, ale to je přece jenom jiná věc.) Podobně
ti, vůči nimž se vymezují proponenti občanské společnosti, nejsou
asi většinou proti spontánní strukturaci společnosti - ani krajně
levicové proudy dnes zpravidla nenavrhují totální státní kontrolu
veškerého jednání občanů; spíše jen necítí potřebu používat pojmu
občanské společnosti. (To pomíjím nezanedbatelnou skutečnost,
že z definice pod pojem občanské společnosti spadá třeba i skinheadské
hnutí.)
Proponenti občanské společnosti se však necítí být v opozici
ani tak vůči levicovému totalitarismu, jako spíše vůči liberalismu.
Je to právě k liberalismu inklinující politické myšlení, jež
pravděpodobně shledá pojem občanské společnosti zbytečným: spontánní
strukturace společnosti je z liberálního pohledu samozřejmým
důsledkem svobodné aktivity jednotlivců, vyjádřením jejich zájmů
a sklonů, a není důvodu oddělovat občanskou společnost od ostatních
takových aktivit, zejména ekonomických. Proponenti občanské společnosti
jsou zpravidla antiliberální alespoň v tom smyslu, že shledávají
nepřijatelným nahlížet na různé součásti občanské společnosti
jako na pouhé (öntologicky sekundární") výsledky individuálních
jednání, což může být motivováno na politické rovině příklonem
k nějaké formě kolektivismu nebo korporativismu, na rovině teoretické
pak příklonem ke komunitarianistickým (v širokém slova smyslu)
východiskům. (Souvislost mezi oběma rovinami není možná nijak
přímočará.)
Je samozřejmé, že na rovině volby metodologického východiska
(a tím spíše i politického přesvědčení) hrají naše náklonnosti
svou roli, leckdy možná vyšší, než bychom si o sobě rádi mysleli;
potíž je v tom, že projeví-li se tyto sklony lpěním na mnohdy
zavádějící terminologii, rozhodně to nepřispívá k projasnění
našich politických diskusí či teoretických problémů. Mám-li pravdu
ve své kritice pojmu občanské společnosti, bylo by asi lépe,
kdybychom jej opustili a věnovali se diskusím o věcech konkrétnějších;
nemám-li, rád bych viděl příklad nějakého jeho smysluplného využití.
Citovaná literatura:
W. V. Quine, Natural Kinds. In: N. Rescher et al. (eds.),
Essays in honor of Carl G. Hempel, Dordrecht: D. Reidel 1970.Jerry A. Fodor, The Language of Thought, New York: Crowell
1975.
Abstract:
The article questions a widely used notion of civil society.
The term seems to be well defined (as far as the standard definition
is concerned), but at the same time something seems odd: discussions
concerning civil society do not really (substantially) use this
term; they invariably escape to exemplification, we speak about
this or that instance of it instead of speaking about civil society
as such. This phenomenon can be explained with help of the notion
of natural kind; "civil society" probably is not natural kind,
i.e. there is no theory which could make use of the term "civil
society".
What reasons do we have for the widespread discussions concerning
a concept which we have nothing to say about? It seems that the
term "civil society" bears a strong emotional charge. Attractivity
of the term seems to consist in certain anti-liberal twist, in
preferring social over individual.
Whatever our political inclinations can be, it could be helpful
to express them clearly and without using of redundant and misleading
terminology.
File translated from
TEX
by
TTH,
version 3.00.
On 17 Jun 2001, 16:05.