Sborník prací FF BU
SBORNÍK PRACÍ FILOZOFICKÉ FAKULTY BRNĚNSKÉ UNIVERZITY
STUDIA MINORA FACULTATIS PHILOSOPHICAE UNIVERSITATIS BRUNENSIS
B 43, 1996
Ivana Holzbachová
Stephen Toulmin - objektivnost a relativita vědeckého poznání
Do řady filozofů a vědců, kteří se v posledních čtyřech až pěti
desítkách let zabývají dějinami vědy a zejména problémem její
změny, patří bezesporu i Stephen Toulmin (* 1922).
Vyjdeme-li z jeho rozsáhlé práce Lidské poznání, pak můžeme jako
hlavní Toulminův problém označit problém relativnosti. On sám
jej chápe jako charakteristický pro 20. století a domnívá se,
že se s ním setkáváme nejenom v souvislosti se stykem s cizími
kulturami, nýbrž i mezi lidmi žijícími na stejném místě a ve
stejném čase. Protože mezi lidmi existuje na tutéž věc mnoho
názorů, objevuje se otázka, jak rozhodnout, jaké představy mají
být pro nás platné. Toulmin se domnívá, že to je starý sokratovský
problém hledání "nestranného" stanoviska pro rozumný soud. Tento
problém se však ve 20. století objevuje v nové a obtížné podobě,
a to proto, že jsme ztratili víru v to, že existují neměnná pravidla
lidského poznání. Jak tedy máme najít nestranné fórum rozumu
udržitelné ve světě myšlení 20. století?1
Toulmin se zabývá primárně vědeckým poznáním. Nechápe je však
jako odtržené od ostatních typů lidského poznávání nebo jako
principiálně odlišné. Naopak, často se pokouší vysvětlit jeho
vývoj pomocí odkazů na jiné typy poznání. S oblibou se odvolává
na způsoby uvažování v anglosaském soudnictví s jeho využíváním
precedentů.
To odpovídá jeho ostré kritice toho způsobu výkladu vědeckého
poznání, které podávají filozofové a hlavně logikové. Základní
teze jeho knihy v tomto smyslu zní takto: "Ve vědě i ve filozofii
bylo výhradní zabývání se logickými systémy vrcholně škodlivé
jak pro lidské chápání, tak pro rozumnou kritiku. Člověk neprokazuje
svůj rozum tím, že své pojmy a představy řadí do formálních struktur,
nýbrž tím, že reaguje otevřenými smysly na nové situace..."2 Toulmin se domnívá, že je třeba zbavit se požadavku logické
systematiky. Rozum nelze ztotožňovat s logikou, racionalita nemá
co dělat se systémem, nýbrž se způsoby a podmínkami, za nichž
lze danou doktrínu během doby kritizovat a měnit.3
Toulmin starším filozofům a dějepiscům vědy vyčítá, že "místo,
aby uznali teorie jako formální umělé produkty nebo abstrakce,
které vznikají z historicky se vyvíjející činnosti, jejíž rozumnost
je především v jejích postupech změny teorií, pochopili... dějiny
vědy jako kroniku po sobě následujících systémů výpovědí, jejichž
logická koherence je jedinou mírou pro jejich přijatelnost."4 Toulmin zde už tedy reaguje na modernější pozitivistické
pojetí vědy. Tvrdí, že pro toto chápání vývoje vědy byly důvody
nahrazení jedné teorie druhou ryze pragmatické a toto řešení
jej neuspokojuje.5
Druhou stránkou přecenění logiky, bylo podle jeho názoru ztotožnění
"nestranného fóra", objektivity, s představou jediného určujícího
systému idejí a názorů, jejichž vzorem byly abstraktní systémy
logiky a geometrie. "Tak byla >objektivita< ve smyslu
nestrannosti ztotožněna s >objektivitou< ve smyslu nadčasovosti
pravdy."6 Tuto chybu vytýká dokonce i Popperovi
v souvislosti s jeho tvrzením, že kritéria vědecké racionality
jsou obecně platná.7 Domnívám se, že zde nebere příliš na vědomí zvláště pozdější
Popperova díla, v nichž Popper postupuje podobně jako on a zdůrazňuje
především adaptační funkci poznání.
Toulmin se snaží rozšířit pojem rozumnosti z formální logiky
tak, aby byl opět použitelný na změnu teorií. Jde mu o to, ukázat,
"jak formální struktury a vztahy výrokové logiky mohou být vůbec
postaveny do služeb rozumného podnikání."8 Rozumnost intelektuálních výkonů
neměříme podle Toulmina vnitřní nerozporností obvyklých myšlenek,
nýbrž podle toho, jak se mění vědcův postoj, když se setká s
novou a nepředvídanou zkušeností.9 Tento
postup označuje Toulmin někde jako procedurální interpretaci.
Jde mu o to, co vědec dělá, když poznává, a jak to dělá. Přitom
je důležité, že Toulminovo chápání vědeckého poznání se v této
souvislosti zapojuje do dlouhého proudu nejprve novopozitivistických
a pak postmoderních filozofů: Toulmin zdůrazňuje úlohu předpokladů,
s nimiž vědec pracuje a které podle jeho názoru nevypovídají
pravdu nebo nepravdu o objektivním světě a skutečnost, že je
také nelze poměřovat standardy logické klasifikace.10
To souvisí i s jeho tvrzením, že pojmy mají původně spíš pomocnou
funkci pro interpretaci a souvisejí s teorií, která nemá primárně
pravdivostní, nýbrž metodologický význam: ukazuje, jak je
možné skutečnost vnímat. Teoretické termíny získávají empirický
obsah spíše nepřímo, při aplikaci. Přitom, podle Toulmina, čím
je daný výraz přesnější teoreticky, tím více se jeho empirická
relevance stává otázkou aplikace a ne pravdivosti.11
Podle Toulmina starší ztotožnění racionality s logikou a pojetí
vývoje vědy z toho plynoucí vedou k tomu, že chápání vědy se
dostává do konfliktu s dějinami antropologie.12 Zde se už objevuje základní
intence jeho díla o lidském chápání - zapojit pojetí vývoje
vědeckého myšlení do širokého kontextu vývoje lidského myšlení
vůbec, případně i do kontextu zvířecího poznávání.
Toulmin tvrdí, že použitelná teorie myšlenkové změny musí odpovědět
na následující otázku: Z jakých příčin a jakými procesy je jeden
systém kolektivních představ (ve vědě nebo jinde) nahrazen jiným?
Odpověď se musí vyrovnat s problémem kontinuity a diskontinuity
a se vztahem příčin a důvodů. Místo analýzy zdůrazňující rychlé
revoluční změny - jak tomu bylo např. v původním Kuhnově pojetí
- požaduje Toulmin evoluční analýzu, která vysvětluje pomalý
vývoj "populací myšlenek".13 Domnívá se,
že jako model pro jeho pojetí vývoje vědy může sloužit Darwinova
teorie. Ta přišla později než lamarckismus, hegelianismus a marxismus
a zároveň znamenala rozchod s nimi: Neuvažovalo se už o nějaké
vnitřní předem dané nutnosti, nýbrž o mechanismu výzvy a přizpůsobení.
Podle Toulmina se tato teorie liší od předchozích i způsobem
popisu: zatímco dříve šlo o pokrok, Darwinovi jde o původ. Tomu
odpovídá i skutečnost, že u Darwina jsou všechny druhy rovnocenné.
Z jeho teorie podle Toulmina nevyplývá absolutní stupnice přizpůsobenosti.14
Darwinova teorie má Toulminovi sloužit jenom jako model možného
přístupu k vývoji. Toulmin popírá, že by jeho teorie v sobě měla
prvky biologismu,15 a s tímto jeho tvrzením lze souhlasit. Toulmin používá rozšířený
pojem ëkologie" - ïntelektuální ekologie". Tvrdí, že existuje
analogie mezi dualismem disciplinárních a lidských aspektů a
dualismem ëkologického" a "genealogického" při objasnění organického
vývoje.16 Vývoj lze vykládat pouze jako přizpůsobování
se určitým situacím a požadavkům z nich plynoucích. Proto také
nemůžeme vývoj vědy předvídat. Nemůžeme vědět, jak bude vypadat
situace v budoucnosti a v lidském poznání nejde o rozvíjení nějakých
zárodků, které byly dány předem.17 Úkolem historika sledujícího vývoj
vědy je "pochopit, jak lidská činnost vlastní jakékoli racionální
iniciativě určuje >intelektuální niky<, ve kterých vznikají
problémy jak disciplinárního, tak profesionálního charakteru,
a ukázat, jak mohou být oba dva typy problémů v souladu s >ekologickými
požadavky< odpovídajících nik."18 Tímto spůsobem je možné zabývat se dějinami
vědy jak z hlediska jejich obsahu, tak z hlediska institucí,
které jsou s vědou spojené.
Toulmin, právě proto, že pracuje s dějinami vědy z ëkologického"
hlediska, že tedy bere ohled i na její okolí, si je vědom toho,
že je třeba zapojit vědu do celku společnosti. Zatímco v Lidském
chápání se zabývá spíš problémem vývoje obsahu vědeckých teorií,
v Kosmopolis se zaměřuje spíše na vztah mezi vývojem evropské
vědy a filozofie v jejich společenskohistorických podmínkách;
právě zde se však setkáváme s dost výraznými známkami sociologismu.
V Lidském poznání naopak Toulmin vyjadřuje svou obavu, aby vývoj
vědy a věda sama nebyly chápány příliš sociologicky. Sociologické
chápání vědy vidí jako přístup, který příliš zapojuje vědu do
společnosti jako jeden z jejích podsystémů a přeceňuje hledisko
rovnováhy. Zde zřejmě vidíme určitou reakci na anglosaskou funkcionalistickou
sociologii. Aby se Toulmin vyhnul přecenění systémovosti, k němuž
podle jeho názoru toto pojetí vede, chce používat při zkoumání
vývoje vědy pojem "populace".19
S klasickou otázkou po vztahu mezi intelektuálními a společenskými
faktory ve vývoji vědy se vyrovnává tvrzením, že společenské
faktory jsou nutné, ale intelektuální rozhodující. Zejména při
výběru uvnitř vědecké disciplíny má intelektuální stránka rozhodou
převahu.20
Jedním ze základních Toulminových metodologických postupů je
hledání analogií mezi vědeckým poznáním a ostatními činnostmi,
které se odehrávají ve společnosti. Toulmin tyto praktické oblasti
zkoumá podobným způsobem, jakým chce zkoumat vědu a dochází k
závěru, že způsoby lidské činnosti ve všech těchto oblastech
vykazují nápadné podobnosti. To mu pak umožňuje využívat některých
praktických oblastí (práva, techniky) jako vzoru pro vysvětlení
toho, co se děje ve vyvíjející se vědě. I zde Toulminovi pomáhá
jeho odmítnutí ztotožnit rozumnost s logičností a to, že ji spojuje
spíše se zaměřením na kritičnost a změnu. Pak totiž může v podstatě
všechno lidské chování interpretovat pomocí takto chápané racionality.
Lze říci, že tento Toulminův postup se zařazuje do posloupnosti
postupů, se kterými se v angloamerické filozofii a historiografii
vědy v posledním půlstoletí setkáváme: Kuhn zdůraznil, že společenské
mechanismy se uplatňují především v momentu výběru nového paradigmatu.
Je fakt, že právě ony označil za mimovědecké, a vyňal je tak
z kritérií racionality, ale byl to první krok na cestě důslednějšího
zařazení vědy do společenských souvislostí. Toulmin vytváří analogie
mezi vědou a společností a pomáhá si změnou kritéria racionality,
které se stává místo logickým spíše pragmatickým. Konečně Feyerabend
uvažuje o procesu vývoje vědy v kategoriích moci.
Jestliže Toulmin chápe vývoj vědy jako součást a variantu vývoje
společnosti, je jasné, musí odmítnout myšlenku jakéhokoli apriorismu.
Kritice apriorismu věnuje Toulmin poměrně rozsáhlou část Lidského
poznání. Zabývá se zejména Kantovou teorií apriorních forem,
ale i moderním apriorismem, který nalézá zejména ve strukturalismu.
Poměrně dost místa např. věnuje Chomského pojetí gramatiky; nevyhovují
mu ani Piagetovy pokusy vnést do strukturalismu dynamiku.
Toulmin zpochybňuje myšlenku, že je nutné zdůvodnit lidské poznání
nějakými pevnými základy. Nechápe, proč by se měl stálým pojmům
připisovat větší význam21 a koneckonců pochybuje o tom, že nějaké
stálé pojmy existují. Domnívá se, že všechny zdánlivě neměnné
představy jsou pouze ty duchovní formy, které jsou nejdokonaleji
odstíněny proti působení změny a vývoje, protože jsou všudypřítomné
a nemají specializované funkce.
Toulmin se také musí vypořádat se starším pojetím některých pojmů,
které se objevují ve vědě. Opět tvrdí, že základní nesprávnost
jejich chápání je dána už tím, že práce o filozofii poznání a
vědy byly tradičně dílem logiků a filozofů, a nikoli vědců. Snaží
se ve svém díle přistupovat k problematice vědeckého poznání
z hlediska vědecké praxe, tj. vysvětlit, co vědec při svém zkoumání
vlastně dělá.
To se týká především pojmu zákona. Toulmin odmítá tvrzení tradované
v učebnicích, že zákon vzniká jako zobecnění empiricky pozorovaných
pravidelností. Tvrdí navíc, že zejména ve fyzice vědcům nejde
o to, aby tyto pravidelnosti hledali. O jejich existenci se ví
už předem: "Vědec ví zrovna tak dobře jako my všichni, že tyto
věci na sobě nějak závisejí, a proto se neptá Jsou na sobě
závislé?, nýbrž Jak na sobě závisejí?"22 Nebo
jinak: "Fyzici se nepokoušejí vystopovat pravidelnosti v průběhu
jevů, jde jim o formu takových pravidelností, jejichž existenci
už známe."23
Toulmin tvrdí, že existují různé druhy zákonů, které vytvářejí
celé stupnice od zákonů popisujících jevy (Boylův) až po zákony,
které nevyjadřují přímo formu pozorovatelné pravidelnosti. Ty
pak tvoří jakési lešení, do kterého lze první zákony zařadit.
Nejabstraktnější zákony se blíží principům. Tyto zákony se od
sebe značně liší. Platí však, že vypovídají o formě pravidelnosti
(a ne přímo o nějakém jevu), a proto se na ně nevztahuje otázka
pravdivosti, nýbrž otázka po rozsahu jejich platnosti.24 Podle Toulmina mají zákony především
vysvětlovací funkci, tj. určují, jak se můžeme na věci z daného
okruhu skutečností dívat. Zde potom převažuje hledisko plodnosti,
tj. nejen schonosti vysvětlit známé jevy, ale také klást nové
otázky a pokoušet se na ně odpovídat.
Podobným způsobem chápe Toulmin vědecké teorie.
Z hlediska vědecké praxe odmítá Toulmin i jiné pojmy, které se
uplatňují v učebnicích napsaných logiky a filozofy. Jedná se
zejména o pojem příčiny a o princip uniformity přírody.
Problém determinismu, který se objevil například v diskusi mezi
kodaňskou školou a Einsteinem, plyne prý z filozofické představy,
která je přijata tehdy, když se domníváme, že máme k dispozici
zásadní teorii, která může vysvětlit všechno, co je třeba. Ale
právě pojem "vše, co je třeba" je velice relativní a do značné
míry záleží na měřítku a dalších našich představách.25
V této souvislosti také Toulmin vysvětluje, jak porozumět výrazu
"musí" ve fyzikálním výkladu. Tento výraz se nevztahuje na objektivní
řád věcí v přírodě, nýbrž na pravidla výkladu: "Musí" znamená,
okolnost, že daný důsledek může být zdůvodněn s odvoláním na
nějaké pravidlo usuzování, přírodní zákon nebo uznanou pravidelnost.26
Pokud jde o princip uniformity přírody, považuje jej Toulmin
za spekulativní princip, který nelze reálně prokázat. Přesto
připouští, že by jej bylo možno přijmout jako jeden z formálních
principů, na nichž spočívá věda.27
Také vývoj vědy se Toulmin pokouší vysvětlit jinak, než jím kritizovaní
filozofové: "Neexistuje jeden jediný test pro vědeckou kvalitu
a není úkolem filozofů jej vnutit vědě... Pokrok může být ve
vědě jen tam, kde se kriticky zabýváme současnými problémy ve
světle důkazů a představ, které jsou skutečně přístupné."28 V této
souvislosti také rozlišuje mezi náplní práce teoretické vědy,
přírodní historie, logiky, matematiky, a filozofie. Teoretická
věda se podle jeho názoru zabývá fakty v souvislosti s tím, co
je s nimi možné dělat ve světle existujícího myšlení. Jejím úkolem
není popis, nýbrž vysvětlení. V Úvodu do filozofie vědy to ukazuje
na příkladu geometrické optiky: Bylo všeobecně známo, jak se
chovají stíny. Novost byla v úsudku, v tomto případě v myšlence,
že světlo lze chápat jako pohybující se věc. To optikům umožnilo
pochopit důvěrně známé chování stínů novým způsobem. Dřívější
pojmy díky novému pojetí získávají nový obsah a to umožňuje nový
způsob chápání a nové otázky.29
Objev ve vědě tedy znamená 1. vznik technického výkladu pro dané
jevy, který je aplikovatelný na široký okruh skutečností, a 2.
přijetí nového modelu, který s touto technikou souvisí a umožňuje
chápat jevy novým způsobem a pochopit, proč jsou takové a ne
jiné.30 Z tohoto pojetí teoretického vysvětlení
jako modelu vyplývá, proč podle Toulmina ustupují při hodnocení
vědecké teorie do pozadí otázky pravdivosti. Plyne z toho i to,
že se více soustřeďuje na problém plodnosti. Tímto pojmem zdůvodňuje
i své tvrzení, že model je něčím více než teoretickou fikcí -
a to proto, že při úvaze o dobrém modelu nás napadají nové otázky
a nové hypotézy, které je třeba ověřit.31
Teorie jsou tedy podle Toulmina "vybudovány na faktech, ale zároveň
jim teprve dávají jejich význam a dokonce určují, co má jako
fakt platit."32 Tímto tvrzením se Toulmin zařazuje do plejády kritiků pozitivistického
induktivismu, kteří zdůrazňují metodologický význam teorie. Není
proto divu, že v jeho dalším výkladu vystupuje do popředí úloha
obecných předpokladů pochopení jevů, ať už je to v souvislosti
s významem tvoření nových pojmů nebo paradigmat.
Podle Toulmina mají největší místo při hodnocení vědy ti vědci,
kteří vyvinuli nové systémy fundamentálních pojmů a spojili s
jejich pomocí dříve oddělené oblasti vědy - např. Newton, Darwin
nebo Maxwell.33 Pojem paradigmatu spojuje Toulmin
s pojmem přirozeného řádu. Paradigma ve fyzice např. stanovuje,
"jaký způsob pohybu lze přirozeně očekávat od tělesa."34 Paradigmata tedy vytvářejí představu přirozeného řádu,
která není vůbec přirozená, ale je také výsledkem vývoje lidského
poznání. Je však mezi danou komunitou - ve vědě komunitou vědců
- natolik zobecnělá, že si lidé běžně neuvědomují, že i ona
je historickým útvarem. Přitom právě ideály přirozeného řádu
určují už naše vědecké tázání.35
Na těchto několika citátech lze také prokázat Toulminův vztah
ke světovému názoru nebo k filozofii. Ačkoli Toulmin pojem světového
názoru celkem nepoužívá a k filozofii se dost často staví kriticky,
prolínají skutečnosti, které mohou být těmito pojmy označeny,
intenzivně jeho chápáním vědy a jejího vývoje. Nalézáme je zejména
v Toulminově zdůraznění, že věda jako taková souvisí s ostatními
činnostmi člověka a se způsoby poznání v dané společnosti, stejně
jako v pochopení významu "přirozeného řádu" pro vývoj vědy.
Při úvaze o hodnocení nového vědeckého objevu nebo teorie Tolmin
kolísá mezi sklonem k subjektivismu a snahou zachovat nějaká
měřítka objektivního posouzení. V Předvídání a porozumění se
setkáváme spíše s prvním způsobem úvahy, když Toulmin jako kritérium
pro přijetí nového předpokladu zdůrazňuje především plodnost.36 V Lidském poznání, kde mu jde do značné míry o problém
kontinuity a boj proti ralativismu, se snaží dospět k objektivnějším
kritériím.
V Lidském poznání je pro Toulmina také důležitá otázka kontinuity
vědeckého poznání. Tu Toulmin řeší pomocí pojmu disciplíny a
jejích cílů.
Toulmin rozlišuje mezi kompaktními, difusními a možnými disciplínami.
Skutečnou disciplínou je pro něj kompaktní disciplína, kterou
charakterizují následující vlastnosti: 1. Orientace činností
na dobře určené ideály, které jsou uznané a blízké skutečnosti.
2. Z těchto ideálů plynou požadavky, kterými se musí řídit všichni
vědci, kteří se dané disciplíně věnují. 3. Diskuse o nových pojmech
a teoriích se zakládá na důkazech, nakolik nová zkušenost odpovídá
těmto kolektivním požadavkům; díky ní se zlepšuje arsenál představ
a metod. 4. Kompaktní disciplíny disponují profesionálními fóry
pro vědeckou práci a pro příslušnou diskusi. 5. Tytéž kolektivní
ideály určují podmínky adekvátnosti, které slouží jako kritéria
pro přezkoušení argumentů pro nové myšlenky.37
Difusní a možné disciplíny38 nesplňují některé podmínky pro kompaktní
disciplíny. Liší se hlavně metodologicky a institucionálně, tj.
chybí buď instituce nebo relavantní problémy, což podle Toulmina
znamená, že cíl disciplíny není dobře definován. Znakem toho,
že disciplína dospěla k teoretickým cílům a stala se skutečnou
disciplínou, je, že se objeví uznané základní myšlenky a kritéria
výběru39
Základem kontinuity je tedy pro Toulmina existence disciplíny
a ještě přesněji, existence cílů, kterými jsou definovány základní
úkoly, jimiž se daná disciplína má zabývat. Pokud se nemění tyto
úkoly, ale pouze způsoby, jakými se je vědci snaží řešit, je
podle Toulminova názoru kontinuita zachována a nelze mluvit o
úplné inkomensurabilitě.
Na tomto základě může Toulmin hledat základy jednoty v genealogii
problémů. Ty definuje podobně jako Popper, tj. jako něco co vzniká
v souvislosti se zklamaným očekáváním buď v souvislosti s přírodou,
nebo ve vztahu k jiným teoriím. Rekonstrukce historického vývoje
dané disciplíny tedy znamená zjistit, jaké vztahy vznikají mezi
po sobě následujícími problémy během několika desetiletí, a ukázat,
jak se při všech těch změnách zachovává racionální kontinuita
disciplíny40,
tj., že vědecké diskuse v ní zachovávají své zaměření na dané
obecné cíle disciplíny.
Při hledání kontinuity tedy jde o vztah mezi cíli a strategií:
Objeví-li se nová situace, cíle (ideály) zůstávají stejné, ale
je nutné uvažovat o strategii a případně ji změnit. To platí
nejenom pro vědu, ale i pro ostatní lidské činnosti, jako je
např. technika nebo právo.
S ohledem na tyto základní cíle nebo funkce lze pak srovnávat
i přes hranice vlastní disciplíny: např. instituce sňatku v různých
společnostech. Záleží na tom, jak plní dané lidské potřeby. Toulmin
zde samozřejmě uvažuje o potřebách natolik základních, že jsou
všem lidem společné. Nicméně i to umožňuje podle Toulmina odpovědět
na otázku po nestranném stanovisku. Zároveň však lze otázku vzájemné
relevantnosti pojmů z různých myšlenkových populací řešit vždy
znovu v souvislosti s každým novým případem, ovšem jen tam, kde
reálná možnost srovnání - tedy alespoň náznak podobnosti - existuje.41
Tímto způsobem se tedy Toulmin vrací k základní otázce svého
Lidského poznání, otázce objektivnosti a dilematu relativity
a vnější absolutní autority. Odmítá představu neměnných (platónských)
ideálů nebo mechanismů lidského poznání. Přesto se však na druhé
straně domnívá, že historická a kulturní rozmanitost není natolik
veliká, abychom v rámci ní nemohli najít něco, co je společné
všem lidem a co by nám dovolilo srovnávat.
Provádí toto srovnání nejprve v rámci moderní západní kultury.
Tvrdí, že není pravda, že nelze řešit situace, ve kterých přestala
existovat kritéria výběru nových myšlenek. "V těchto případech
se nemůžeme obracet ke kodifikovaným rubrikám existujících teorií,
nýbrž k širší argumentaci, která zahrnuje srovnání intelektuálních
strategií ve světle historické zkušenosti a precedentů."42 V této souvislosti využívá
Toulmin své oblíbené analogie a anglosaským právem. Tvrdí, že
v takovém momentu se teoretická diskuse vymyká rutině a spíše
připomíná to, co se děje u nejvyššího soudu nebo ve sněmovně
lordů, uvažuje-li se o ústavních otázkách. Také tehdy se ustupuje
od přijatých principů, a zkoumá se celá právní zkušenost na širokém
společenskohistorickém základě. Zde se podle Toulmina pohybujeme
v oblasti lidské iniciativy, kde se řeší nové a nepředvídatelné
problémy a objevují nové možnosti. To jsou ve vědě i v právu
okamžiky, kdy je využívána celá lidská zkušenost.43 Tento souhrn lidské zkušenosti bere Toulmin v potaz
i v jiné souvislosti - když polemizuje proti solipsismu: "Každý
z nás si myslí své vlastní myšlenky, ale pojmy máme společné
s ostatními lidmi."44
Jak jsme ale viděli na příkladu vědeckých teorií, pojmy se historicky
mění. Proto Toulminův pojem lidské zkušenosti naráží spíše na
problematiku "kulturních univerzálií". Toulmin se ptá, nakolik
je lze redukovat na společnou výbavu všech lidí a nakolik na
univerzální praktické úkoly, které stojí před lidmi ve všech
kulturách.45 Toulmin na tuto otázku neodpovídá
přesně, avšak z jeho textu je jasné, že myšlenka kulturních univerzálií,
či spíše funkcí, které se objevují ve všech kulturách a ve všech
historických obdobích, protože prostě odpovídají základním potřebám
lidí, je pro něj základem pro řešení otázky objektivity.
Toulmin tvrdí, že rozhodnutí děláme skutečně my, ale ne na základě
formálních kritérií, nýbrž z obsahových důvodů a že tato rozhodnutí
jsou korigována ve světle zkušenosti. Pracuje se tu s určitou
ötevřenou" a historicky měnitelnou představou o tom, co má daná
činnost (např. věda nebo právo) dělat. K této obsahové představě
se dostáváme díky zkušenosti a cíli, který si stanovili lidé
v různých prostředích. K jejich řešení ovšem přistupují různými
způsoby a my se můžeme ptát i na to, jaký úspěch měly jednotlivé
strategie při dosahování těchto cílů.
Taková možnost srovnávání podle Toulmina předpokládá: 1. Skutečnost,
že lidé ve svých prostředích stojí před určitými, ale v důležitých
bodech stejnými problémy, což vede k vývoji vzájemně si odpovídajících
metod, pojmů a postupů. 2. Jejich kolektivní rozumová činnost
může být chápána jako řešení těchto problémů v různých kulturách.
3. Toto srovnání může být z dlouhodobého hlediska platné pouze
tehdy, vztahuje-li se na skutečně podobné problémy.46
Nestrannost, o kterou Tolminovi jde, tedy vyplývá z ohledu na
veškerou zkušenost lidstva, pokud se zabývá podstatnými stránkami
lidského života. Z toho podle Toulmina plyne, že musíme brát
ohled na důkazy lidské zkušenosti z každé epochy a kultury jako
relevantní pro všechny ostatní.47
Založení možnosti objektivity a nestrannosti na obecných potřebách
lidí jako rodu Toulminovi umožňuje jít ve stopách starší filozofie
(včetně nejenom Poppera, ale i například antropologické filozofie)
a ukázat, že určitý typ srovnání by byl možný nejen v rámci lidstva
jako celku, ale dokonce i v rámci lidstva a některých živočichů.
Toulmin tvrdí, že existují zjevné podobnosti mezi duchovní činností
lidí a jiných živých bytostí. Omezení je opět dáno mezemi podobnosti:
jen člověk má dokonalou řeč a jen on je s to stavět se ke svému
jednání kriticky a měnit je.48
Zusammenfassung
Toulmins Hauptproblem bildet die Relativität nicht nur der
wissenschaftlichen Erkenntnis, sondern auch der weiteren menschlichen
Erkenntnistypen. Darum kritisiert er die Vorherschaft der Logik
in der Wissenschaftstheorie. Vernünftigkeit der intellektuelen
Leistungen wird nicht mit Hilfe der internen Widerspruchloßigkeit
der gewöhnlichen Gedanken gemessen, sondern der Fähigkeit nach,
mit der der Wissenschaftler auf eine Situationsänderung zu reagieren
imstande ist. Toulmin gibt also den Vorgang einer evolutionären
Analyse, die eine almähliche Entwicklung der "Populationen der
Gedanken" erklärt.
Grund der Kontinuität stellt für Toulmin die Existenz einer Diszplin
dar, oder noch besser, die Existenz von Zielen, die die Grundaufgaben
der gegebenen Disziplin bestimmen. Bleiben diese Aufgaben im
Unterschied zur Art und Weise derer Lösung unverändert, ist nach
Toulmin die Kontinuität erhalten, und dann kann man nicht über
absolute Inkomesurabilität reden.
Quelle der erkenntnistheoretischen Objektivität, um die es dem
Toulmin geht, ist eine bewußte Rücksichtsnahme auf die Ganze
der menschlichen Erfahrung, sofern sie sich mit wesentlichen
Aspekten des Menschenlebens beschäftigt. Daraus ergibt sich für
Toulmin, daß man menschliche Erfahrung aus allen Epochen und
Kulturen als relevant für alle andere Kulturen in Betracht nehmen
muß.
Footnotes:
1[4em]Toulmin, S.: Kritik
der kollektiven Vernunft, Suhrkamp, Frankfurt am Main 1978 (německý
překlad Human Understanding), s. 66-69.
2[4em]Tamtéž,
s. 9.
3[4em]Tamtéž,
s. 105-106.
4[4em]Tamtéž,
s. 553.
5[4em]Tamtéž, s. 553.
6[4em]Tamtéž, s. 59.
7[4em]Toulmin, S.: Kosmopolis (Die unerkannten
Aufgaben der Moderne). Suhrkamp, Frankfurt am Main, 1991, s.
145.
8[4em]Toulmin, S.: Kritik
der kollektiven Vernunft, s. 554.
9[4em]Tamtéž, s. 562-563.
10[4em]Toulmin,
S.: Čelovečeskoje ponimanije. Progress, Moskva 1984 (ruský, neúplný,
překlad Human Understanding), s. 174.
11[4em]Tamtéž,
s. 175.
12[4em]Toulmin, S.:
Kritik der kollektiven Vernunft, s. 59.
13[4em]Tamtéž, ss. 148-149.
14[4em]Tamtéž,
ss. 382, 389-390.
15[4em]Toulmin, S.: Čelovečeskoje poznanije, s.
143.
16[4em]Tamtéž, s. 311.
17[4em]Toulmin, S.: Kritik der
kollektiven Vernunft, s. 386.
18[4em]Toulmin, S.: Čelovečeskoje
poznanije, s. 151.
19[4em]Tamtéž, ss. 267-268.
20[4em]Tamtéž, s. 222.
21[4em]Toulmin, S.: Kritik der kollektiven
Vernunft, ss. 479-480.
22[4em]Toulmin, S.: Einführung
in die Philosophie der Wissenschaft. Vandenhoeck & Ruprecht,
Göttingen (rok vydání neudán), s. 45 (zdůraznil S. T.).
23[4em]Tamtéž, s. 44.
24[4em]Tamtéž,
ss. 88-90. V tomto smyslu nejsou podle Toulmina Keplerovy zákony
zákony. (Tamtéž, s. 90.)
25[4em]Tamtéž,
s. 127.
26[4em]Tamtéž,
ss. 163-164.
27[4em]Tamtéž, ss. 155-157.
28[4em]Toulmin,
S.: Voraussicht und Verstehen (Ein Versuch über die Ziele der
Wissenschaft). Suhrkamp, Frankfurt am Main 1981, s. 131.
29[4em]Toulmin, S.: Einführung in
die Philosophie der Wissenschaft, ss. 17-18.
30[4em]Tamtéž, s. 28.
31[4em]Tamtéž, ss. 37-38.
32[4em]Toulmin, S.: Voraussicht und Verstehen, s.
115.
33[4em]Tamtéž, s. 128.
34[4em]Tamtéž,
s. 69.
35[4em]Tamtéž, s. 120.
36[4em]Tamtéž,
s. 70.
37[4em]Toulmin, S.:
Kritik der kollektiven Vernunft, ss. 440 -441.
38[4em]Např. vědy o lidském chování.
(Tamtéž ss. 444-445.)
39[4em]Tamtéž, ss.442-443. Ani tyto uznané základní myšlenky
nejsou definitivně neměnné. Kromě toho se vedle nich udržují
i "menšinové tradice".
40[4em]Toulmin, S.: Čelovečeskoje poznanije, ss. 155-160.
41[4em]Toulmin,
S.: Kritik der kollektiven Vernunft, ss. 565 -569.
42[4em]Toulmin,
S.: Čelovečeskoje poznanije, s. 238.
43[4em]Tamtéž,
ss. 239-242.
44[4em]Toulmin, S.: Kritik der kollektiven
Vernunft, s. 49, zdůraznil S. T.
45[4em]Tamtéž, s. 517.
46[4em]Tamtéž,
ss. 574-576.
47[4em]Tamtéž, s. 578.
48[4em]Tamtéž, ss. 570-571.
File translated from
TEX
by
TTH,
version 3.00.
On 17 Jun 2001, 16:05.