Hledání našeho místa ve vesmíru a jakákoli řeč o prostoru jako
o další základní komponentě světa, je vždy spojena s určitými
geometrickými představami. Jak se tyto geometrické představy
mají k fyzikální realitě je otázka, která se v různých podobách
- skrytě či otevřeně - objevuje v průběhu celých dějin kosmologie.
Začíná to ignorováním vzájemných vztahů mezi geometrií a fyzikální
realitou. Pýthagorovci uvažují o uspořádání těles ve vesmíru
zcela svobodně, fyzikální realita pro ně znamená pouze jediné
omezení: volně vytvářené geometrické modely musí být schopny
reprodukovat empirická pozorování skutečnosti. Jednotlivé, spekulativně
vytvořené obrazy prostorového uspořádání si však nijak nenárokují
být adekvátním modelem skutečnosti, uspořádání skutečných nebeských
těles.
Mohou tak vedle sebe existovat různé systémy, které mají společné
pouze to, že respektují pozorované pohyby. Vedle geocentrického
systému vytváří příslušník pýthágorovské školy Filoláos v 5.
st. př. n. l. systém heliocentrický s kulatou Zemí, která se
otáčí kolem své osy, čímž se vysvětlují denní pohyby těles po
obloze. Zda se skutečně pohybuje Země, nebo tělesa na obloze
však pýthagorovce v podstatě nezajímalo. Geometrie neměla
s fyzikální realitou nic společného.
Odtržení geometrie od fyziky je pravděpodobně také důsledkem
rozšířené představy o způsobech měřitelnosti prostoru a běžné
praxe. Potřeba vyjadřovat vzdálenosti vedla k volbě všeobecně
dostupného prvku (např. část lidského těla), který se rychle
stal etalonem. Vznik měřítka (použitím násobků a zlomků tohoto
etalonu) dal člověku možnost měřit libovolné objekty, vzdálenosti
mezi nimi nebo prostě místo, kde by objekty mohly být. Měření
prostorových intervalů podporuje představu o prostoru jako svébytné
skutečnosti nezávislé na materiálních strukturách a tento prostor
je totéž co prázdno. Toto prázdno nakonec atomisté učiní základní
podmínkou svého strukturního pojetí světa, ve kterém základní
prvky (atomy) - protože to jsou absolutně tuhá tělíska - nutně
potřebují prostor (= prázdný prostor), aby se mohly pohybovat.
Aristoteles a někteří další byli přesvědčeni, že existence prázdného
prostoru není nutná a tělesa se pohybují tak, že mění vzájemně
svou polohu, přičemž i prostředí je chápáno jako těleso. To,
co se jeví jako prázdný prostor, je ve skutečnosti vyplněno všeprostupující
velmi jemnou látkou. V případě Aristotela je látkou kosmického
prostředí éter.
Ale ani Aristotelova filosofická a přírodovědecká autorita nezabránila
prosazení představy, která více odpovídala názorným smyslovým
obrazům, běžné zkušenosti a manipulovatelnosti s "prázdným místem"
a idea prázdnoty jako něčeho, co se reálně v přírodě vyskytuje,
se v přírodovědných úvahách zabydlela na dlouhá staletí.
V jednom ohledu se však s příchodem Aristotela situace přece
jenom zásadně mění. Podstata této změny spočívá v tom, že Aristoteles
se snaží ve výchozím předpokladu důsledně spojovat vysvětlení
kosmu a pozemskou fyziku, a uzavírá tak období svobodných úvah
a spekulací, jež našly svůj vrchol v Platónově konstrukci. Otázku,
jak se pozorovateli na Zemi budou jevit pohyby astronomických
objektů v libovolně zkonstruovaných geometrických systémech,
Aristoteles nahrazuje dotazem po fyzikální oprávněnosti těchto
geometrických systémů, přičemž tato fyzikální legitimnost je
postavena na základech empirických znalostí pozemské fyziky.
Aristoteles, který buduje své teorie na základě empirických pozorování,
je přesvědčen, že není možné vytvářet libovolné spekulace, ale
je nutné geometrické obrazy podřídit fyzikální realitě. Pohyb
padajícího tělesa je základem teorie přirozených pohybů a míst
a na základě této teorie je postavena představa o prostorovém
uspořádání, která musí být nejen dobrým popisem, ale i vysvětlením:
látka těles je tvořena čtyřmi živly (oheň, vzduch, voda, země)
a samotná tělesa mají snahu dosáhnout svého přirozeného místa
- těžká (převažuje v nich voda a země) dole, lehká nahoře. Všechna
těžká tělesa ze všech směrů tíhnou ke svému přirozenému místu
dole, které se tak stává přirozeným středem. Země, jako jeden
ze samotných živlů a centrum, ke kterému míří všechna ostatní
tělesa, už sama nemá kam padat, je středem světa a vesmíru. Důkaz
o správnosti geocentrického modelu je proveden, fyzika (fyzikální
realita) plně určuje geometrii.
Dalším a paradoxním důsledkem Aristotelovy snahy o podřízení
se empirickým datům, je rozdělení kosmu na dvě části. Přirozené
dráhy těles skládajících se z některých čtyř živlů jsou, pokud
na ně nepůsobí vnější síla, přímky procházející středem. Nebeská
tělesa se ovšem nepohybují po přímkách, ale jejich dráhy jsou
kružnicemi, které jsou vysvětleny jako přirozený pohyb těles
skládajících se z pátého živlu - éteru. Fyzika je tak rozdělena
na dvě oblasti: prostor sublunární, tj. oblast čtyř živlů a dostředných
či odstředných pohybů po přímce, a prostor supralunární, svět
kosmických těles pohybujících se po kružnicích.
V této podobě je Eudoxovou a zejména Ptolemaiovou prací (Almagest)
završeno úsilí, jehož výsledkem je pochopení (eukleidovské) geometrie
jako jediného správného popisu fyzikální reality a jejího prostorového
uspořádání.
Když Koperník počátkem 16. století dospívá k heliocentrické soustavě,
nacházíme mezi jeho motivy převážně teoretické pohnutky (reforma
kalendáře, zjednodušení komplikované konstrukce Ptolemaiovy soustavy),
méně pak vlastní pozorování, která ovšem nechybí. Za přípravnou
práci k hlavnímu Koperníkově spisu je možno považovat tzv. Malý
komentář (Commentariolus),1 ve kterém
jsou načrtnuty základní tahy heliocentrické soustavy. Geocentrický
systém je tu považován za nedokonalé vyjádření vzájemných vztahů
nebeských těles, ovšem nikoli na základě astronomických pozorování,
ale pro přílišnou složitost komplikované Ptolemaiovy konstrukce.
Hlavním Koperníkovým záměrem zde je tedy zjednodušení této soustavy
a k tomuto cíli Koperníka dovádí jeden úkon: záměna místa pozorovatele.
Redukování počtu kruhů nutných k vysvětlení pozorovaných pohybů
se daří tím, že Země se přemisťuje na jednu ze sfér a místo ve
středu zaujímá Slunce. A jinak netknutý model je nadále použitelný
podle dosavadních zvyklostí.2
Ostatně ani další spisy Mikuláše Koperníka neoplývají empirickými
argumenty a spíše lze zaznamenat Koperníkovu důvěru v data změřená
již v dobách antické astronomie, která je možné jen doplňovat,
či nepatrně zpřesňovat.3 Pro svou vadu zraku
neprovádí pozorování ani Kepler, který dále zpřesňuje způsoby
výpočtu planetárních drah a dostává se nakonec k tomu, že opouští
myšlenku jejich pohybu po dokonalé kružnici, která je nahrazena
adekvátnějším tvarem - elipsou. Primární úvaha (u Koperníka)
je teoretická, filosofická a v tomto konkrétním případě novověké
formulace heliocentrismu je to geometrie, která určuje
fyzikální realitu.
Podobně jako představa vesmíru neměnného v čase bylo silně zakořeněno
i pojetí prostoru v té podobě, jak je ve své geometrii zformuloval
Eukleides. Po celá tisíciletí se zdálo, že Eukleidova geometrie
je jediným možným a správným popisem prostoru, ať už chápaného
jako reálné prostředí člověka i celého vesmíru, nebo čistě subjektivní
záležitost. Samozřejmost eukleidovského popisu byla natolik silná,
že Kant - ve svém kritickém, filosofickém období - postuluje
prostor (a čas) jako subjektivní apriorní formy nazírání, jejichž
vzorem je prostor eukleidovský.4 Prostor je u Kanta jen
schopností našeho mozku uspořádat přicházející data do souvislostí
odpovídajících geometrickému názoru. Vlastně tak ztotožňuje
geometrii a prostor, který je v ní popisován, přičemž ani geometrie
a ani prostor neexistují mimo naše rozvažovaní, nepatří světu
fyzikální reality.
Formulace neeukleidovských geometrií, jejichž nedílnou součástí
je postulování zakřiveného prostoru (a v případě třech rozměrů
je to prostor již ne-názorný, ne-smyslový), představuje zpočátku
pouze námitku proti apriorismu, avšak později ve spojení s fyzikálními
teoriemi jsou neeukleidovské geometrie hlavním argumentem proti
apriorně chápanému prostoru, který je v podstatě prostorem univerzálním
a absolutním (je dán všem subjektům již před jakoukoli zkušeností.)
Spojení geometrie a fyziky není stále častějšími úvahami o neeukleidovských
geometriích narušováno, ale přesouvá se postupně na jinou úroveň,
na které se sjednocují obě dřívější apriorní formy nazírání -
prostor a čas - v jeden celek.
Základním prvkem tohoto celku je událost, přesně charakterizující
pobyt částice z hlediska místa a času. Čtyři číselné údaje -
tři prostorové souřadnice a jedna časová - událost plně definují
a ta takto popsaná dostává jméno světobod. Pohyb
může být v tomto konceptu vysvětlen jako posloupnost světobodů,
která dostává název světočára. Je-li tato světočára přímkou,
jedná se o eukleidovskou geometrii a plochý prostor, je-li křivkou
(zakřivenou pod vlivem tíhového pole) ocitáme se v zakřiveném
prostoru. Tento prostor již není absolutní entitou, ale spolu
s časem vytváří jednotné čtyřrozměrné kontinuum - svět.
Když později Einstein buduje první model vesmíru postavený na
relativistické teorii, ukazuje se ovšem, že jednotnost tohoto
kontinua není absolutní, neboť jeho jednotlivé složky nejsou
naprosto rovnoprávné. Jsou-li všechny světočáry vesmíru zakřiveny
shodným způsobem, je i světový prostor zakřivený jako celek,
což v určitém případě vytváří teoretickou možnost vrátit se po
cestování v tomto vesmíru do výchozího bodu. Je tedy možné vrátit
se po křivce do stejného (výchozího) bodu, ale bude to již v
jiném čase. V tomto Einsteinově cylindrickém vesmíru je zakřiven
pouze prostor, nikoli čas.
Námitky proti absolutnosti a univerzálnosti prostoru se ovšem
ke konci 19. století stále častěji objevují i v rovině fyzikální.
Souvisejí zejména s novými fyzikálními teoriemi, které jsou zcela
mimo teoretický rámec převládající klasické fyziky vybudované
právě na absolutních entitách času, prostoru, hmoty.
Sílu tradice klasických představ o prostoru může dokumentovat
i jedno nedorozumění. Jedním z kritiků newtonovského pojetí prostoru
byl i fyzik a filosof Ernst Mach, který odmítnutý absolutní prostor
nahrazuje vzájemnou interakcí těles. Zažitost tradičních představ
potom může ilustrovat Leninova kritika Macha, ze které je patrné,
že kritik zaměňuje Machovo odmítnutí absolutního prostoru
za popření prostoru objektivního.
Když Lenin volně cituje a komentuje pasáže z Machovy Mechaniky
uvádí mimo jiné: "V moderní fysice, praví, se udržuje ještě Newtonův
názor o absolutním čase a prostoru, o čase a prostoru jako takových.
Tento názor se ,nám, zdá nesmyslný, pokračuje Mach a zřejmě netuší,
že jsou na světě materialisté a materialistická theorie poznání.
V praxi byl však tento názor neškodný (unschändlich), a proto
nebyl dlouho podroben kritice."5 Lenin tak upozorňuje
na ústřední myšlenku Machovy práce, tj. na kritiku newtonovského
pojetí prostoru a času jako absolutních entit, které se stalo
öbecným majetkem" v praxi klasické fyziky plně vyhovujícím.
Nevnímá to však jako kritiku pojetí prostoru v rámci určité fyzikální
koncepce, ale jako útok právě na ten öbecný majetek". Newtonovo
pojetí Lenin ztotožňuje s materialistickým názorem a během několika
slov tak Machovi podsouvá "naivní poznámku o neškodnosti materialismu".
Proč je Lenin tak rozhořčený Machovou kritiku Newtona, plně osvětluje
věta téhož odstavce: ",Neškodným(unknown char) může být materialistický názor
na objektivní reálnost času a prostoru jen proto, že přírodní
vědy nevycházejí za hranice času a prostoru, za hranice materiálního
světa,..."6
Absolutní prostor je totiž pro Lenina totéž co materialistická
představa objektivního prostoru, a proto, když se Mach snaží
nepopírat objektivnost fyzikálních elementů se současnou kritikou
jejich absolutnosti, vyslouží si Leninův výsměch pro nedůslednost.
Leninovo nepochopení Machovy kritiky a celé toto nedorozumění,
ke kterému dochází právě v době formulace teorie relativity (resp.
tři roky po publikaci klíčového Einsteinova článku) a není uvedeno
na pravou míru ani po formulaci obecné teorie relativity (v roce
1920 přidává Lenin k Materialismu a empiriokriticismu pouze několikařádkovou
předmluvu mířící na ruské soudruhy), může sloužit jako vzorová
ukázka přesvědčení o totožnosti klasických představ o prostoru
a čase s jedinou možnou a správnou interpretací skutečnosti.
Ovšem i Einstein zaujímá naprosto odmítavý postoj vůči pozitivismu
a samotnému Machovi pokud jde o jeho filosofické závěry. (Na
zasedání Francouzské filosofické společnosti Einstein měl hodnotit
Macha slovy: to je ubohý filosof.7 Na druhé
straně ale zdůrazňuje kladný vztah k Machově kritice newtonovského
pojetí absolutního prostoru, která mu je výchozím bodem pro nové
úvahy o prostoru a čase. S dalšími Machovými vývody však již
zase nesouhlasí. Machův princip (svět se vysvětluje vzájemnou
interakcí těles, nikoli jako u Newtona změnou rychlosti, či pohybového
stavu těles) ano, machismus však ne. Sám Mach naopak nikdy neuznal
teorii relativity a odmítal být považován za jistý impuls pro
její vznik, či jakkoli jinak s ní být spojován.
Nesporným výchozím teoretickým bodem moderní kosmologie se přese
všechno nakonec stává obecná teorie relativity formulovaná Einsteinem
bezprostředně po konstituování speciální teorie relativity. Newtonovo
pojetí gravitace jako síly, která momentálně a dočasně působí
mezi dvěma či více tělesy, nahrazuje Einstein představou gravitace
jako elementárního projevu prostoru a času s nimi bezprostředně
spjatého. Uveďme si jeden z často při této příležitosti používaných
příkladů myšlenkového experimentu, tzv. Einsteinovy zdviže.8 Představme si, že ve výtahu, jehož lano je přestřižené,
a který se tudíž ocitá ve volném pádu v gravitačním poli Země,
máme čtyři tělesa bez jakéhokoli pevného spojení, rozmístěná
do tvaru kosočtverce. Podle výsledků Galileových pokusů s volným
pádem, které nám říkají, že rychlost pádu tělesa nezávisí na
jejich hmotnosti, začnou naše tělesa tvořící vrcholy kosočtverce
padat stejnou rychlostí, jakou padá i samotný výtah. To znamená,
že počáteční tvar obrazce by se neměl změnit (obr. A).
B.
A.
Ovšem Země není plochá a její zakřivení způsobuje, že dráhy horizontálně
od sebe vzdálených těles se k sobě, jak směřují ke středu Země
jako středu přitahování, přibližují. Těleso, které je nejníže,
se ocitá v nejsilnějším gravitačním poli - zcela podle Newtonova
zákona o poklesu intenzity gravitačního pole se vzdáleností -
a padá o něco rychleji a tento rozdíl roste s časem. Původní
tvar kosočtverce se tak s časem mění. Postupně se protahuje a
zplošťuje (obr. B). Příčiny, které jsou odpovědné za deformování
tvaru kosočtverce, je třeba hledat v nehomogenitě gravitačního
pole - jazykem newtonovské fyziky: jedná se o slapové síly, tytéž,
které jsou odpovědné např. za příliv a odliv.
Protože těmto změnám podléhají všechna tělesa nezávisle na jejich
hmotnosti či složení, není neodůvodněné předpokládat, že to,
co nazýváme "gravitační silou", je ve skutečnosti něco poněkud
jiného, než síla v běžném smyslu slova. Zdá se mnohem přirozenější
chápat ji jako vlastnost prostoru. Změny ve tvaru kosočtverce
neznamenají nic jiného, než pohyb v zakřiveném prostoru. Opustit
myšlenku gravitace jako síly a nahradit ji popisem v jazyce geometrie,
to je revoluční převrat znamenající počátek nové fyziky.
Věda počátku 20. století takto završuje historický vývoj našich
představ o prostoru teorií, která ztotožňuje fyziku a geometrii.
Empirické potvrzení ideje zakřiveného prostoru přichází poměrně
záhy po formulaci obecné teorie relativity. V roce 1919 je změřeno
zakřivení světelných paprsků procházejících gravitačním polem
Slunce a výsledky byly v dostatečném souhlasu s předpovědí OTR.
Od Démokrita po Kanta
(Démokritos
Od Riemana po Einsteina
(Rieman, Lobačevskij
neeukl. geom. - jednotný prostoročas - konec absol. prostoru
- fyzikál. prostoročas
probíhá B. proces naplňování prázdné abstrakce (pojmu prostor)
konstrukce
1Nicolai Copernici de hypothesibus motuum coelestium a se constitutis commentariolus.
2Podle Josef Haubelt: Mikuláš Koperník, Praha 1974, s. 34-35.
3Tamtéž, s. 36.
4Samozřejmost však jistě nebyla jediným a ani nemohla být dostačujícím argumentem pro tvrzení, že prostor je záležitostí subjektu. Evidentnost čehokoli může stejně tak vést k přesvědčení, že je to objektivní a proto pro všechny subjekty dané stejným způsobem.
5Lenin, V. I.: Materialismus a empiriokriticismus, Praha 1952, s. 164.
6Tamtéž.
7B. G. Kuzněcov: Einstein, život, smrt, nesmrtelnost, Praha 1984, s. 313-314.
8P.
C. W. Davies: The Edge of Infinity, Londýn 1981. In: J. Demaret.
L'univers. Les théories cosmologiques contemporaines, Mail 1991,
s. 39-40.