Sborník prací FF BU
SBORNÍK PRACÍ FILOZOFICKÉ FAKULTY BRNĚNSKÉ UNIVERZITY
STUDIA MINORA FACULTATIS PHILOSOPHICAE UNIVERSITATIS BRUNENSIS
B 43, 1996
Jiří Raclavský
PAVEL TICHÝ - NÁSTIN ŽIVOTA A DÍLA
Český logik a filosof Pavel Tichý se narodil 18.2.1936, tedy
před šedesáti lety, v Brně. Filosofii a matematiku studoval v
letech 1954-1959 na Karlově univerzitě a již roku 1959 podal
disertaci "Výklad Goedelovy věty o neúplnosti v prosté teorii
typů" (AUC,1960). Kandidaturu věd (CSc.) získal v roce 1964 na
základě práce "Vyčíslitelnost ve vztahu k teoriím" (patrně uložena
na FF UK). V letech 1961-68 působil na katedře logiky UK - roku
1969 se stal docentem prací Ïntension in Terms of Turing Machines
and On the Vicious Circle in Definitions: Two Studies in Logical
Semantics" (první z nich otištěna ve Studia Logica, 1971). Na
léta 1968-1970 získal stáž na univerzitě v britském Exeteru.
Tichý tam zůstal a roku 1971 získal druhý doktorát ("Příspěvky
k teorii postulátních systémů"). V letech 1971 až 1975 působil
na Novém Zélandu na University of Otago jako Senior Lecturer,
po dvouletém postdoktorandském studiu v Pittsburghu jako Associate
Professor a od roku 1981 jako Professor. Zemřel v Dunedine (N.Zeal.)
26.10. 1994. Kromě pokračování na své velkolepé práci (Meaning
Driven Grammar) se připravoval na své opětovné působení na pražské
Karlově universitě.
Mezi prvními Tichého publikacemi jsou dvoje skripta: "Logika
pro pedagogické instituty" (Praha 1963) a "Logická stavba vědeckého
jazyka" (Praha 1968). Dále publikoval řadu článků, statí a studií
prakticky ve všech předních logických a logicko-filosofických
časopisech. Uvedeme alespoň jeho filosoficky nejvýznamější články
(řada jeho statí se totiž věnuje i speciálním a dílčím logickým
problemům):
"Smysl a procedura" (Filosofický časopis, 1968) - populární
verze jeho habilitační práce obsahuje, kromě nepřímé polemiky
s Quineovou sémantickou skepsí, i východiska pozdější Transparentní
intenzionální logiky.
Ön Popper s Definitions of Verisimilitude" (British Journal
for the Philosophy of Science, 1974), dále: "Verisimilitude Redefined"
(tamtéž, 1976) a "Verisimilitude Revisited" (Synthese, 1978)
- tyto články obsahují kritiku a také pozitivní řešení Popperovy
teorie o "přibližování se vědeckých teorií pravdě", se kterou
přivítal Tichý Poppera při příležitosti jeho návštěvy Otagské
university v roce 1972 (tedy nedlouho po vydání Popperovy publikace
na téma verisimilitude). Od té doby se stal Tichý světově známým
a byl mu publikován jakýkoliv článek, který nabídl.
"What Do We Talk About?" (Philosophy of Science, 1975) - analýza
centrálního sémantického problému, kritika tradiční fregeovské
sémantiky.
"Two Kinds of Intensional Logic" (Epistemologia, 1978) - ukazuje,
co to znamená, že je nějaká logika intenzionální, a kritizuje
Montagueho pojetí.
"De dicto and de re" (Philosophia, 1978) - Tichý zde ukazuje,
jaké zbytečné problémy vzniknou zmatením a záměnou toho, že se
ve větě jednou mluví o intenzi jako takové (tj. de dicto), kdežto
jindy pomocí intenze odkazujeme k nějaké věci (tj. de re).
Ëxistence and God" (The Journal of Philosophy, 1979) - v tomto
článku Tichý dokazuje chybnost Descartova a obou Anselmových
ontologických důkazů existence boha.
"Constructions" (Philosophy of Science, 1986) - v této stati
je ukázána nesprávnost formalistického přístupu v chápání matematiky,
Tichý navrhuje chápat matematické objekty jako konstrukce (nikoli
ovšem v Brouwerově smyslu), konstrukce pak zde přesně definuje.
Ëinzeldinge als Amtsinhaber" (Zeitschrift für Semiotik, 1987,
též v Organon F, 1994: "Jednotliviny a ich roly") - tato studie
je úvodní částí nepublikované monografie Ïntroduction to Intensional
Logic", kterou Tichý dokončil v roce 1976, sama úvodní část však
vznikla již roku 1973, v této stati je navrhnuta pozoruhodná
teorie jednotlivin (viz níže).
"Le Tractatus á la lumiére de la logique intensionelle" (in:
Jan Sebestik et Antonia Soulez, Wittgenstein et la philosophie
aujourd hui, Méridiens Klinckieck, 1992, též ve From the Logical
Point of View 2/1994: "The Tractatus in the Light of intensional
Logic") - Tichý podrobuje kritice hlavní Wittgensteinovy teze,
neboť úzce souvisejí s Fregeho omyly v chápání funkcí, stručně
pak navrhuje pozitivní modifikaci, s níž by Wittgenstein nemusel
dospět do tzv. druhého období své filosofie.
"The Scandal of Linguistic" (From the Logical Point of View,
1992) - v této provokativní eseji kritizuje stav současné lingvistiky
(zejména Chomského školy).
Klíčový význam má jeho monografie "The Foundations of Frege s
Logic" (de Gruyter, Berlin and New York, 1988) - tato kniha
obsahuje celou koncepci Tichého logiky - Transparentní intenzionální
logiku (TIL), východiskem je kritika některých ústředních názorů
zakladatele moderní logiky G.Fregeho, Tichý pak formuluje antiformalistickou
logiku založenou na pojmu konstrukce a také kritizuje soudobý
relativismus, zejména pokud zasáhl do vývoje logiky.1
O tom, jak se začal zajímat o filosofickou logiku, vyprávěl Tichý
zajímavou historku - když jednou šel se svým malým synem po
dvoře jakéhosi statku, tak syn ukázal na kuře a zeptal se: "Které
kuře je tohle ?" Od té doby se prý snažil přijít na to, jak na
tuto otázku odpovědět. - Pavel Materna považuje za základní
Tichého problém otázku ö čem vlastně mluvíme?", tj. otázku "co
je význam". V šedesátých letech se Tichý sice ještě zabýval rekurzívními
funkcemi, avšak brzy si začal vytvářet svoji filosofii logiky
, vlastní logickou teorii a náhled na to, jak jazyk funguje a
jak jej pochopit. Vypracoval tak koncepci Transparentní intenzionální
logiky, jejíž výhodnost opakovaně demonstroval. Vždy, když někdo
publikoval nějaký problém, Tichý nekompromisně zkritizoval řešení
(ať už bylo od jakkoliv známé osobnosti světové logiky) a hned
předložil svoje (lepší) řešení. Počínaje kritikou Popperovy definice
verisimilitude se tak stal světově proslulým a navíc prvním Čechem,
který v oboru filosofické logiky takovouto proslulost získal.
Naneštěstí málokdo z kritizovaných Tichému odpověděl. Přitom
jej všichni znají, patrně ho i četli, avšak nikdo jej plně neakceptuje.
Každý už má svůj systém a nikdo nechce ztratit öriginalitu"
tím, že připustí revizi pod tíhou Tichého kritiky. Výjimku tvoří
jen Tichého novozélandský žák Graham Oddie (profesor na Colorado
University at Boulder) a jeho přátelé Pavel Materna a Slovák
Pavel Cmorej.
Celoživotním Tichého tématem bylo zkoumání, co je "význam". Než
význam explikujeme, je nám zřejmé, že význam je něco, díky čemu
výrazům rozumíme. Tento kognitivní význam nemůže být psychologickou
entitou (např. představou), neboť pak bychom se asi sotva dorozuměli
(každý by měl jinou představu-význam). Také nemůže být významem
nějaký předmět, jak se často tvrdí : rozumíme přece výrazu ßtarosta
Pelhřimova", aniž známe toho dotyčného, třeba Jana Nováka, také
rozumíme výrazu "moje hodinky", aniž bychom nějaké měli. Podobně
u vět: věta "Sníh je bílý" říká totéž, i kdyby třeba všechen
sníh zezelenal - Fregeho návrh, že významem věty je pravdivostní
hodnota, je tedy neadekvátní. Další Fregeho omyl se týká vět
typu "Karel ví, že X." (tzv. domněnkových vět). Frege říká, že
věta "X" má v takovýchto kontextech jiný význam než pravdivostní
hodnotu - a to svůj smysl (Sinn). Takovýto kontextualismus Tichý
kritizuje - věta přece nemůže měnit svůj význam podle typu kontextu.
A ještě jedna neadekvátnost přímé aplikace predikátové logiky
na analýzu přirozeného jazyka: predikát je třída (předmětů).
Jenže - např. populace predikátu "kočka" se každou chvíli mění
(jde tu jednak o časovou variabilitu a také o modální - populace
není predikátem determinována).
Prakticky ve stejnou dobu jako Tichý přišel s řešením těchto
problémů Richard Montague, avšak nebyl důsledný a přesný (jak
ukázal Tichý v článku "Two Kinds of Intensional Logic"). Tichého
pojetí (TIL) se opírá o tzv. možné světy a časy. Možný svět je
chronologie konzistentních souborů logicky možných stavů světa.
Například je myslitelné a logicky možné, aby v určitém okamžiku
(např. v 15.00 hod., 3.února 1974) žilo řekněme 80 000 000 koček.
V tomto možném světě a čase je zároveň myslitelný fakt, že současně
žilo 77 000 000 psů , avšak : není konzistentní si myslet, že
ve stejném okamžiku žilo 80 miliónů koček a současně žilo 10
miliónů koček. Ještě jednu poznámku: jestli bylo tehdy skutečně
80 miliónů koček není věc logiky, ale předmět zkoumání empirických
věd. Některé entity trvají takříkajíc věčně - jsou to matematické
a logické věty (a objekty). Například věta "2+2=4" platí v každém
námi konzistentně myslitelném možném světě a čase. Takovýmto
entitám pak říkáme ëxtenze". U empirických objektů je tomu jinak,
neboť si lze představit takový možný svět a čas, ve kterém žádná
kočka nežije. Empirickým entitám říkáme ïntenze" (extenze jsou
tedy konstantní intenze). Intenze jsou vlastně funkce, a to funkce,
které nám na argumentech možných světů a časů přiřadí jako hodnoty
objekty (a to objekty příslušného "typu"). Například výraz "má
kočka" identifikuje prostřednictvím svého významu (i konstrukce)
funkci (funkci-intenzi), která nám na určitém možném světě a
čase (tedy v jistém světamžiku) přiřadí nějaké individuum -
třeba Micku, jindy zase Číču, někdy však třeba nic. Jiný příklad:
mějme třeba větu "Má kočka je Micka". Věty jsou jiného logického
"typu", jiné logické povahy než třeba výraz tvaru "má kočka",
neboť výslednou hodnotou bude jedna z pravdivostních hodnot (případně
nebude funkce na určitých argumentech definována, nebude mít
žádnou hodnotu). V takovém možném světě a čase, kdy mám kočku
Micku, věta "Má kočka je Micka" má pravdivostní hodnotu pravda,
když však mám Číču, tak nepravda, a v takovém možném světě a
čase, kdy nemám žádnou kočku, je věta bez pravdivostní hodnoty.
Tichý se pečlivě věnoval zkoumání intenzí, neboť snad většina
výrazů přirozeného jazyka má povahu intenzí. Ve stati "Jednotliviny
a ich roly" velmi srozumitelným způsobem objasňuje zajímavý rozdíl
mezi individui a rolemi. Např.: Micka je individuum , které někdy
může zastávat "úřad","roli" "být mou kočkou". Přesvědčivým důkazem
je, že když se někdo chce stát americkým prezidentem, tak se
přece nechce stát Billem Clintonem.2
Tato teorie rozdílu mezi individui a rolemi má také své závažné
filosofické důsledky. Například lze uvést kritiku individuového
esencialismu - ten totiž hlásá, že předmět má nějaké nutné netriviální
vlastnosti. Třeba určité hodinky prý mají nutný atribut "být
přístrojem na měření času". Avšak kdyby nám zámečník rozkoval
hodinky do tvaru klíče, tak by náš kus kovu rychle o svůj nutný
atribut přišel. Zámečník zbavil individuum oné role a vybavil
ho atributem opačným - "nebýt přístrojem na měření času". Individuální
esencialismus tedy směšuje individua s rolemi.
Lehce také vyřešíme otázku existence Pegasa či francouzského
krále a hlavně si vyjasníme, o čem pomocí těchto výrazů mluvíme.
Především je jisté, že individuum nelze smysluplně existenčně
testovat. Neboť abychom mohli testovat, zda například Bill Clinton
existuje, tak bychom ho napřed museli nějak uchopit. Pak ho ale
už nemusíme podrobovat nějakému existenčnímu testu. Tvrdit o
jednotlivině, že existuje, znamená říci, že je jednou z jednotlivin
světa. Na druhé straně však má smysl hovořit o tom, že neexistuje
Pegas či (současný) francouzský král. To totiž znamená, že žádná
jednotlivina nezastává úřad francouzského krále, resp. Pegasa,
role tedy není obsazena. O tom, jakou pozoruhodnou účinnost má
teorie jednotlivin, se lze přesvědčit na Tichého vyvrácení ontologických
důkazů existence boha ve článku Ëxistence and God". - Měli
bychom také poznamenat, že rozdíl mezi "rolí" a jednotlivinou
je vlastně rozdíl mezi intenzí a hodnotou této intenze v daném
možném světě a čase.
Abychom si objasnili, co asi je "konstrukce", uveďme si tento
příklad (úsudek):
premisa 1: Karel ví, že 2+3=5.
premisa 2: Odmocnina z 25=5 a současně 2+3=odmocnina z 25.
a závěr : Karel ví, že odmocnina z 25=5..
Závěr tohoto úsudku ale nevyplývá, neboť Karel nemusí vědět,
že odmocnina z 25 se rovná 5. Ödmocnina z 25" tedy nemá stejný
význam s "2+3" (podobný rozdíl je i mezi výrazy "rovnostranný
trojúhelník" a "rovnoúhlý trojúhelník"). Oba tyto výrazy sice
vposledku vedou ke stejnému objektu, ale způsob, jakým tento
výsledek zkonstruují, je rozdílný. Konstrukce jsou tedy abstraktní
a mimojazykové operace, strukturovaný rozvrh jakoby intelektuálních
kroků, jimiž dospíváme k objektům. Konstrukce jsou jakýmisi strukturovanými
zadáními objektu. Z výrazu 2+3 je třeba pomocí pojmů 2, 3 a +
dojít k aplikaci funkce sčítání ( + ) na objekty 2 a 3, výsledkem
je pak číslo, objekt 5. (Ve škole se učíme zacházet s konstrukcemi
a nikoli znát výsledky.) Podobně postupujeme u nematematických
výrazů - výsledkem pak bude intenze příslušného typu. Schéma
"významu" je pak takovéto: "výraz" reprezentuje "pojem" (mimojazykovou
entitu - např. pojem psa se v němčině vyjadřuje slovem der Hund,
v angličtině slovem the dog a v češtině slovem pes), "pojem"
je dán "konstrukcí" a "konstrukce" konstruuje öbjekt" (tj. intenzi,
nebo extenzi). To, jaká je hodnota intenze ve světě (jestli je
hodnotou intenze "nejjasnější hvězda ranní oblohy" Venuše nebo
Jupiter), neurčuje logika, neboť to závisí na stavu světa a jako
takové to je předmětem zkoumání empirických věd. (Analogicky
totéž platí pro věty.) Tichého konstrukce, tedy něco strukturovaného,
je jasnou odpovědí na lingvistickou a logickou potřebu strukturovaného
významu, jehož potřeba vyvstala v sedmdesátých letech. Tichý
rozeznává několik druhů těchto konstrukcí - äplikaci" (aplikujeme
funkci na argumenty a obdržíme hodnoty), äbstrakci" (která naopak
vytváří funkci), dále "proměnné" a navíc originálně navrhl jednu
zvláště zajímavou a hlavně nezbytnou - "trivializaci" (konstrukce
bezprostředně konstruující nějaký objekt, třeba i nějakou konstrukci).
Pro práci s funkcemi používá Tichý matematický lambda-kalkul,
a to v kombinaci s rozvětvenou teorií typů - užívá tedy "typovaný
lambda kalkul".
Pavel Tichý, velice talentovaný logik, chce tedy postihnout jazyk
na základě funkcí. Funkci však nechápe jen novodobě - jako tabulku
argumentů a hodnot, ale vrací se ke staršímu pojetí, kdy za funkci
bylo považováno ono strukturované zadání. Jím navržená Transparentní
intenzionální logika je tedy především explikační teorie, která
pod stejným zorným úhlem ujasňuje, co se dělá v matematice a
to, jak funguje jazyk. Nepropadl jako jiní formalistickému sebeklamu,
v němž se zkoumá, zda je např. mezi modálními metasystémy S4
a S5 jeden nebo deset dalších systémů. Logika pro něj není samoúčel,
ale nástroj zkoumání a poznání. S formalistickým sebeklamem souvisí
také onen přílišný důraz na syntax. A jak Tichý ukazuje (a právem
kritizuje) - Chomsky ani nikdo jiný dosud nepředvedli ani jedinou
ukázku toho, jak lze ze syntaktické formule generovat význam.
Pro Tichého je sémantika vždy prvotní. Naneštěstí svůj lingvistický
projekt "Meaning Driven Grammar", v němž chtěl demonstrovat schopnosti
své teorie na angličtině, již nedokončil.
Nezbývá než pokračovat v Tichého práci - a to nejen přimět světové
logiky k odpovědi na jeho kritiku, přivést je tím k zamyšlení,
nejen dokončit jeho lingvistický projekt. Tichého teorií se také
otvírá velká možnost ujasnit a pravděpodobně i vyřešit mnohé
tradiční a současné filosofické problémy.
Použitá literatura:
Pavel Materna:
Ä Radical Challenge", From the Logical Point
of View 2, 1994
"Logická analýza přirozeného jazyka", Academia, Praha, 1989
"Svět pojmů a logika", Filosofia, Praha, 1995
Pavel Tichý:
"Constructions", Philosophy of Science, 53, 1986
"Cracking the Natural Language Code", From the Logical Point
of View, 2, 1994
Ëxistence and God", The Journal of Philosophy, 76, 1979
"Jednotliviny a ich roly", Organon F, 1-4, 1994
"Smysl a procedura", Filosofický časopis, 1968
"The Tractatus in the Light of intensional Logic, From the Logical
Point of View, 2, 1994
Chtěl bych zde poděkovat Pavlu Maternovi, bez jehož konzultací
a oprav by tato stať sotva doznala této podoby. Jemu a Blaženě
Švandové děkuji také za poskytnutí Tichého článků.
Summary:
The present article followed the main points of the life
and work of Pavel Tichý, talented logician of Czech origin. During
the 60-th he was operating at Department of Logic (Charles univ.).
Then he was teaching at University of Otago (New Zealand) more
than 20 years. In the 70-th he has developed a novel conception
of logic - Transparent Intensional Logic (TIL). Tichý proved
in many articles that TIL works more plausibly then logic based
on Frege s Sinn-Bedeutung dualism (which leads to an undesirable
kontextualism) or on the excessive formalism. Roughly speaking,
language is a code of "constructions" (i.e.meanings) and logic
should study the relations among them. Tichý often criticized
many personalities of logic (e.g.Quine, Montague, Kripke, Hintikka)
but, with the exception of the discussion of verisimilitude (after
which Tichý became famous), the criticized authors nearly never
reacted to him. Tichý s theory of the individuals (and their
öffices") is of the intense philosophical significance.
vakát
Footnotes:
1[4em]Na podzim
tohoto roku (1996) by měla v Praze vyjít kniha obsahující výběr
některých Tichého již dříve publikovaných statí (pravděpodobně
"What Do We Talk About?", "Verisimilitude Revisited", "Two Kinds
of Intensional Logic", "De dicto and de re", Ëxistence and God",
"Constructions").
2[4em]Je zajímavé, že rozdíl
mezi rolí (tedy abstraktním úřadem či institucí) a individuem
definoval již na začátku tohoto století romanopisec Marcel Proust
(citujeme z "Hledání ztraceného času", díl I, str. 85, Odeon,
Praha, 1979) :
[4em]"Kuchyňská pomocnice byla právnická osoba, stálá instituce, jíž
neproměnná pravomoc zajišťovala jakousi kontinuitu a totožnost
i při postupných změnách pomíjivých podob, do nichž se vtělovala,
neboť jsme ani dva roky za sebou nikdy neměli tutéž."
[4em]Podle Prousta se však instituce stává individuem, na rozdíl od
Tichého, podle nějž individuum zastává nějakou roli (úřad).
[4em]Dále je vhodné připomenout, že "role" je v podstatě to, čemu
Gilbert Ryle říkal ïdiosyncratic character" (srov. "Systematicky
zavádzajúce výrazy", in: Filozofia prirodzeného jazyka, Archa,
Bratislava, 1992).
File translated from
TEX
by
TTH,
version 3.00.
On 17 Jun 2001, 16:05.