Filozofický životopis. Paetzold, působící jako profesor na
německých, nizozemských a japonských univerzitách nenapsal nic
více a nic méně než v podtitulu slíbil. Má pro to ostatně dostatečnou
průpravu. Kromě monografií věnovaných estetice, uveřejnil již
dvě knižní a řadu časopiseckých prací právě o Cassirerovi.
Kniha je koncipována podle hlavních etap Cassirerova života -
etap, které jsou totožné s Cassirerovým vědeckým a pedagogickým
působením na různých univerzitách. Kromě Úvodu a bibliografických
poznámek tedy obsahuje následujících 11 kapitol: 1. Z Marburgu
do New Yorku: orientující přehled; Filozofické začátky Ernsta
Cassirera v Marburgu (1896-1899); 2. Berlínské roky Ernsta Cassirera:
Od historika poznání k systematickému teoretikovi poznání a ke
kosmopolitnímu historikovi ducha; 4. Cassirerův převrat k filozofii
kultury v Hamburku (1919-1933); 5. Ernst Cassirer a "Kulturwisseschaftliche
Bibliothek Warburg"; 6. Davosská disputace mezi Ernstem Cassirerem
a Martinem Heideggerem v roce 1929; 7. Politická angažovanost
Ernsta Cassirera pro Výmarskou republiku; 8. Aspekty Cassirerova
sporu s "židovským"; 9. Konec Výmaru a Cassirerův pobyt v Oxfordu
(1933-1935); 10. Cassirerovy roky v Göteborgu /Švédsko (1935-1941)
a obrat filozofie kultury k etice a konečně 11. Cassirer v New
Havenu (1941-1944) a v New Yorku (1944-1945): antropologické
a sociálně psychologické rozšíření kulturní filozofie.
V každé z kapitol líčí Paetzold nejprve Cassirerovy životní osudy
a pak podává výčet a obsah těch jeho děl, která v daném období
vznikla. Zabývat se podrobněji jednotlivými kapitolami jeho díla
by tedy znamenalo podávat obsah z obsahů. Zaměřme se proto raději
na některé hlavní linie, které se dají v Paetzoldově přehledu
vysledovat. Je to zejména linie vnitřního vývoje Cassirerova
díla od filozofie poznání k filozofii kultury a ke stále většímu
ohledu na sociální podmínky vzniku jednotlivých kulturních forem.
Tato linie je ukázána v těsné spojitosti s linií druhou, tj.
s linií Cassirerova osobního života, jež byla značně poznamenána
jeho židovstvím.
Tuto linii líčí Paetzold v kontrastu s životem Cassirerova obdivovaného
učitele H. Cohena. Zatímco Cohen v sobě dokázal spojovat uvědomělé
židovství s německým vlastenectvím a socialismem, v Cassirerovi
byly všechny tyto prvky zmírněny ohledem na všelidské hodnoty.
Cassirer v Paetzoldově podání je kosmopolitou. Nevzpírá se svému
židovství - na něž mu ostatně nedávají zapomenout různí antisemité
-, ale ukazuje je v kontextu evropské kultury. Stejným způsobem
pojednává o němectví: Zatímco němečtí nacionalisté zdůrazňují
individualitu Německa, poukazuje Cassirer na jeho zapojení do
evropské kultury, odkud Německo čerpalo, ale kam i přispívalo.
Konečně mírně levicové zaměření Cassirerova politického smýšlení
je zaměřením liberálním a projevuje se především podporou demokracie
Výmarské republiky. Byl to ovšem právě režim Výmarské republiky,
který Cassirerovi umožnil celkem klidný život a bohatou filozofickou
tvorbu.
Těmto základním rysům Cassirerova politického a občanského života
odpovídalo i jeho zaměření vědecké: Od novokantovského důrazu
na problematiku teorie poznání přechází Cassirer k otázkám kultury,
v jejichž rámci rozvíjí svou pluralitní filozofii symbolických
forem. Ta mu pak umožňuje reagovat na drsnou současnost antropologickými
a nakonec i částečně sociálně politickými pozdními díly, zejména
ve Spojených státech amerických napsanými Essay on Man a Myth
of the State.
Paetzoldvo kniha je velmi dobrým úvodem do studia Cassirerova
díla. Nemůže však samozřejmě nahradit četbu Cassirerových prací
samotných.
Ačkoli tomu název a především podtitul nenasvědčuje, je kniha,
jak autor upozorňuje v Úvodní poznámce, souborem časopiseckých
statí. Nevadí to, že se někdy překrývají. Vadí ovšem to, že pokud
se čtenář chtěl poučit o Cassirerově pojetí symbolických forem,
bude přibližně od poloviny knihy zklamán.
Kniha sama se dělí na Úvod: Jakési encyklopedické heslo a
tři hlavní části: Premisy, Kontexty a Závěry. Ty se pak
dělí dál na nestejný počet podkapitol, které zejména v oddílu
druhém, tj. v Kontextech jsou samostatnými dílky, která byla
zjevně napsána pro jinou příležitost a do knihy připojena teprve
následně.Úvod je skutečně to, za co jej Paetzold sám prohlašuje, tj.
jakýmsi velice zhuštěným seznámením se s tím, co to vlastně symbolická
forma je a jaká je úloha tohoto pojmu v Cassirerově díle. Už
zde upozorňuje Paetzold na poměrně blízkou zpřízněnost Cassirerových
názorů s názory moderní semiotiky, zejména Morisovými.Také Premisy se zabývají především Cassirerem a jeho symbolickými
formami. Paetzold v nich zkoumá základní Cassirerovy symbolické
formy, tj. mýtus, řeč a vědu. Upozorňuje na kantovské východisko
Cassirerova myšlení i na posun, který Cassirer od Kanta - pod
vlivem antropologických objevů - udělal. Zatímco pro Kanta byla
základní a v podstatě jedinou formou lidského poznání věda, tvoří
pro Cassirera věda už jen jednu - i když někdy nejdůležitější
- ze symbolických forem. Stejně důležité jsou formy ostatní.
Symbolické formy tak jsou u Cassirera spojeny se základními funkcemi:
s funkcí vyjadřovací (mýtus), výkladovou (řeč) a významovou (věda).
Paetzold Cassirerovi vytýká, že místy vědu přeceňuje a naopak
svým výkladem způsobuje, že se ztrácí specifikum mýtu.Kontexty jsou oddílem, ve kterém se Paetzold začíná Cassirerovi
postupně vzdalovat a v němž do popředí začíná vystupovat jeho
vlastní filozofický zájem. Obsahují pět částí: Cassirerova
"Filosofie symbolických forem" a novější vývoj semiotiky,
Filozofická antropologie a transcendentální filozofie,
Umění a poznání; k teorii vytvarného umění Nelsona Goodmana,
Symbolika jako konstituce rodového vědomí a jako utopická
subverse; k teorii sybolického Georgy Lukácse a Ernsta Blocha a
konečně "Mýtus o státu" Ernsta Cassirera a "Dialektika osvícenství"
Maxe Horkheimera a Theodora W. Adorna.Peatzold tu zpočátku skutečně staví Cassierovu filozofii symbolických
forem do souvislosti jak s tím vývojem ve filozofii a vědě, který
se odehrál po Cassirerově smrti, tak s objevy v některých jiných
filozofických a vědeckých disciplínách ještě za Cassirerova života.
Od kapitoly týkající se Goodmana se však od Cassirera vzdaluje.
Ukazuje se, že jeho hlavní zájem je dvojí: Zájem o estetiku a
snaha vytvořit filozofickou antropologii nebo transcendentálně
kritickou filozofii kultury, která by mohla sloužit jako základ
filozofických věd.To je zjevné v oddílu závěrečném, který obsahuje dvě stati: Základy
filozofické estetiky a Podmínky pro transcendetálněkritickou
filozofii kultury.V první se zabývá problematikou estetiky a zejména jejími úspěchy
v německé klasické filozofii. Domnívá se, že aby se zachovala
úroveň filozofického myšlení tehdy dosažená, je nutné o estetice
uvažovat na úrovni transcendentální kritiky.Ve druhé jde Paetzoldovi především o to, že jak vědecká kulturní
antropologie, tak antropologie filozofická odhalují pouze možnosti
diversifikovaného lidského chování a různosti hodnotových žebříčků
v různých kulturách. Paetzold zdůrazňuje, že pojem symbolické
formy je klíčem k jednotě lidské zkušenosti. Chtěl by však po
filozofii, aby se zabývala také platností, tj. hodnocením, rozhodováním
o tom, které hodnoty by měly platit a které ne. Zde pléduje po
zkoumání společenské a historické souvislosti hodnotových soustav.
Mohlo by se zdát, že přinejmenším titul anotované knihy spadl
do naší rubriky recenzí odněkud "z jiné planety" (a snad zde
ani nemá co dělat?). Raději bez dalších průtahů nejdříve přeložme
název knihy do češtiny: "Příručka cyborgu". A nezdá se, že bychom
valně pokročili dál. Výraz "cyborg" (čtěme jej jako výraz anglický,
bez odpovídajícího českého ekvivalentu, přibližně ßajbóg") je
zkratková složenina ze dvou slov: "kybernetika" + örganismus".
(Takže raději čtěme "kyborg"? Už z těchto rozpaků je vidět, že
tato disciplína u nás ještě přijatelně nezdomácněla.) Jde o mladou
disciplínu s přesahy do řady odvětví (o nichž bude zmínka níže),
včetně filosofie. Odtud ten záměr aspoň letmo o této publikaci
poreferovat.
Jde tu o svérázný hybrid. Ani si možná neuvědomujeme, že sami
jsme nejedním znakem potenciálně nebo aktuálně symbionty, modelujícími
součinnost uměle zavedených řídících systémů do našeho těla s
tímto biologickým tělem jako kombinovaný systém. (Příkladem může
být jak třeba öbyčejná" injekce proti chřipce, tak kardiostimulátor
nebo mechanismy sloužící přímo k náhradě defektních orgánů v
těle.) Přihlédneme-li k již osvojeným komputerovým modelacím
některých aktivit, které až dosud byly vyhrazeny člověku, jako
bychom takto chtěli poodhrnout závěs skrývající nám jeden důležitý
aspekt naší budoucnosti. Vhodně zkonstruovaný a programovaný
stroj je už schopen hrát s člověkem úspěšně šachy, ale právě
tak jiné "cyborgy" jsou schopny detekovat vojenský cíl přesněji
než sám voják v uniformě. "Cyborgologie" zasahuje do lékařských
věd, do vojenské strategie pro budoucnost, ale též do antropologie,
anebo do nových forem intersubjektivní komunikace. Vytváří virtuální
realitu. Může stimulovat imaginaci. Dík sci-fi by měla oslovit
i literární kritiky. Kniha se nevyhýbá ani sexuální tématice
(ani jejím deviacím). Stojí za to začíst se do problematiky ïnterface"
mezi technologií a člověkem (jako biostrukturou a nositelem kultury).
A také je nutno reflektovat nový jazyk "techno-struktury", kterou
jsme obklopeni stále víc. Vzniknou zcela nové problémy pro demokracii
a její instituce. (Neřešitelné problémy budou mít totality s
cenzurou. Neboť ïnternet" nezná ani státní hranice, ani "železné
opony".) Mez mezi automaty a člověkem se stává neostrou...
"Cyborgologie" klade závažné otázky také těm, kdož se zabývají
problematikou vědomí (a specifikou lidské mysli vzhledem k procesům,
které modelují výkonné komputery). Poněvadž "cyborgologie" zásadně
změní závažné procesy jak přímo u jednotlivých lidí, tak také
mezi nimi vzájemně, včetně navození nových struktur řízení a
komunikace (zvláště na dálku), tato poměrně nová disciplína je
výzvou ke konstruktivní konfrontaci také pro sociology, politology,
ale i pro psychology a pedagogy (o filosofech ani nemluvě). Určitě
by měla tato problematika vzrušit také všechny ty, kdož se zatím
cítili být už pevně v "post-moderním" sedle. Neboť s "cyborgologií"
klepe na naše dveře... že by "post-humánní" a "trans-humánní"
kultura?!
Publikace má kromě dvou uvozujících statí šest tématických bloků
příspěvků několika desítek autorů. Zvláště cenná je závěrečná
bibliografie (s filmografií), ale i jednotlivé příspěvky jsou
bohatě komentovány a doprovázeny bibliografickým soupisem. Knihu
doprovázejí rozmanité grafy, přehledy, fotografie, xerokopie,
kresby. Zvláště cenný je velmi podrobný index (str. 481-536).
Kniha je nápaditě řešena také z typografického hlediska.
Sborník naznačeného obsahu se vymyká detailnímu popisu. Je obdivuhodné,
co vše lze v této knize ("příručce") najít. Dokonce se lze v
ní dočíst o naději pro přežití této Země navozením jejího potenciálně
nového habitatu. Samo slovo "cyborg" vzniklo sice již skoro před
35 lety, ale dlouho vegetovalo víceméně jen ve sféře sci-fi.
Přitom uplynulo teprve deset let od uveřejnění "Manifestu pro
cyborgy" (1985), napsaného Donnou Harawayovou (která je považována
za jednu z hlavních iniciátorek "cyborgologie" a jejíž příspěvek
uvádí celý sborník). Možná že bychom měli začít pomalu mluvit
o "cyborgovém věku". Stěží můžeme domyslet, k jakým implikacím
dojde v ko-evoluci člověka se ßtroji" (a při jejich vzájemné
integraci) a co to udělá s naší kulturou.
Úvod editorů sborníku-příručky končí proklamací, že bychom měli
překonat dualistické gnoseologie a přejít na pozici "gnoseologie
cyborgu". A její cesta je vymezena následujícími milníky: teze,
antiteze, syntéza, protéza. Takže kniha je určena především...
filosofům?
Zřejmě bude účelné nejdřív stručně uvést, co lze v knize
najít. Úvodem zavádí některé klíčové koncepty (včetně ënkulturace"),
vysvětluje pojem zákona (pro sociální vědy), seznamuje s metodologií
modelování. (Kap. 1, 3 a 6.) Historicky začíná renesancí a rozvojem
vědy , zavádí "hypotetickou antropologii" (str. 57), jdoucí od
Platóna až po Montesquieua, a s fyziokraty zdůrazní výskyt prvního
ekonomického modelu. (Kap. 2, 4 a 5.) Od ßkotských osvícenců"
autor přejde ve výkladu ke klasické politické ekonomii, k fyziokratům
a pak k utilitaristům. (Kap. 7, 9, 10, 11.) Vyloží ideu pokroku,
uvede počátky pozitivismu a sociologie a nato přejde k výkladu
marxismu. (Kap. 8, 12 a 13.) Pak se zabývá metodologií dějin
a vývojem sociologie od Spencera po Maxe Webera. (Kap. 14 a 15.)
Jedna kapitola je věnována problému evoluce a vztahu biologie
k sociálním vědám (16.). Následuje výklad o dalším vývoji ekonomické
teorie (od neoklasické po Keynesovu makroekonomiku - kap. 17.).
Poslední (18.) kapitola je pojata jako stručný přehled námětů
k filosofii vědy 20. století. Kniha má dost podrobný jak jmenný,
tak věcný rejstřík.
Jak je vidět již z tohoto letmého přehledu, publikace má ráz
učebnice. Přitom při pochopitelném důrazu na ekonomické, sociální
a politické problémy především novověku (a v navázání na historické
kontexty) kniha se zároveň se zvýšeným zaujetím soustřeďuje na
teoretickou stránku a dosah výkladu. Je samozřejmé, že se obtížně
vyvažuje zřetel historický s filosofickým (i když autor předpokládal
vzájemnou jejich souvztažnost). Sám autor se v "Předmluvě" omlouvá,
že některým osobnostem nevěnoval dost místa (z "postižených"
cituje přímo Rousseaua, Pareta, Veblena a J. S. Milla).
Především je třeba upřímně knihu uvítat. Jejímu autorovi se podařilo
soustředit na relativně omezeném počtu stran opravdu maximum
informací. Zapojením politiky, ekonomie a sociologie (zároveň
se zohledněním zásadních problémů teorie vědy; tohle vše navíc
s filosofickými konotacemi) vznikla rukověť s širokým tématickým
a funkčním záběrem. V nezbytné míře se Gordon nevyhýbá ani logickým
pasážím ve výkladu.
Zřejmě by se tu mělo také uvést, že nejrozsáhlejší kapitolou
knihy je ta, která je zaměřena na výklad marxistické teorie společnosti
(celkem 85 stran). Kromě biografického úvodu o Marxovi a Engelsovi
se ve čtyřech podkapitolách sleduje marxistická koncepce dějin,
sociologie, ekonomie a filosofie. Pokud jde o marxistickou filosofii,
jsou jí věnovány strany 372-389 a výklad je rozložen na gnoseologii,
metafyziku a etiku. (Není zřejmě třeba dodávat, že výklad je
kritický, s uplatněním logických implikací, s poznámkami k metodologii,
ale i se zmínkami o novějších reakcích na marxismus.)
Podle mého soudu je výborně koncipována kapitola "Rozmach Věku
Vědy" (kap. 2). "Věk Vědy" je psán kapitálkami jako éra svého
druhu. Kromě inaugurace tohoto "věku" takovými typologicky rozdílnými
(a přesto koncepčně si blízkými) osobnostmi jako Leonardo da
Vinci, A. Vesalius a G. Galilei (a kromě shrnující zmínky o "renesanci")
je navazujícím způsobem vedena diskuse o "vědeckém postoji" a
důsledcích, které jsou s tím spojeny (se závěrečnou zmínkou o
sociologii vědy). V této souvislosti stihne Gordon ještě zaregistrovat
v samostatné podkapitolce rozdíl mezi platonismem a aristotelismem.
Jinou takovou podkapitolkou je zde zařazená a svěže napsaná kratší
úvaha o ideji pokroku.
Přiznávám, že mě zamrzelo (ač jsem to víceméně očekával), že
v samostatné podkapitole o Durkheimovi nebyla sebemenší zmínka
o tom, že svým řešením problému sebevraždy měl svého předchůdce
v Masarykovi. Naprotitomu jsem přijal s povděkem v kontextu této
knihy samostatnou podkapitolu o Anglii 17. století (se jmény
Hobbese a Locka). Je samozřejmé, že při té tematické šíři může
čtenáři to či ono chybět nebo zdát se jen letmo nadhozené. Ale
knížka spíš než k četbě je ke studiu. A inspirace dozajista poskytne
dost každému, kdo po ní sáhne.
Přiznám se, že jsem si nebyl okamžitě jist, zda právě ve filosofickém sborníku najde vhodný útulek stručná recenze o knize, která se svým titulem soustřeďuje na "náboženství a politiku". (Už to nechám na čtenáři. Chci doufat, že se mi takto podaří upozornit na výbornou knihu.)Především: Autor je považován za představitele ïntegrované společenské vědy" (filosofie svým způsobem je také nejednou považována za ïntegrovanou" disciplínu). Prof. Krejčí je emeritním profesorem Lancasterské univerzity a původně vydal svou práci v renomovaném nakladatelství Macmillan anglicky (takže upozornění na dostupnější českou verzi může být vítáno). A bohužel do třetice: je to poslední dílo, které mohl napsat ve spolupráci se svou manželkou a spolupracovnicí (nedávno zesnula; nemělo by se na ni zapomenout).Kniha zahrnuje v obdivuhodné hutnosti "klínopisnou a faraonskou civilizaci", tři blízkovýchodní kulturní ohniska (semitské, íránské a arabské), nato indický subkontinent (od prótoindických počátků až po hinduismus), vývoj čínské civilizace, a posléze svérázný rytmus Dálného Východu (Korea, Vietnam, Japonsko). Kniha je opatřena poznámkovým aparátem, bibliografií, rejstříkem. I jednotlivé kapitoly jsou zřetelně vrstveny, čímž je usnadněna orientace.Autor v "Předmluvě" k českému překladu prozrazuje, že jeho kniha zrála 40 let. Zároveň dodává, že se pro její napsání inspiroval Toynbeeho "Studií dějin" a jí naznačenými dějinnými rytmy. Asi by se tu mělo uvést, že v anglosaských vydáních - a v různém slovosledu - titul knihy měl navíc ve svém znění ještě další slova: "Před evropskou výzvou" (což české vydání vynechalo a nahradilo novým podtitulem). Právě ta vypuštěná slova by mohla být adresná pro filosofa, sociologa, religionistu, ale i politologa - jako výzva i inspirace. Neboť prof. Krejčí psal svou knihu také se zřetelem na současně existující "tři světy" a jejich nynější aktuální nebo teprve se rodící tradice. Přitom je to příspěvek o hodnotách, vždy sledující nejen specifické, ale i obecné, sdílené dalšími populacemi nebo jinými časy. Co při těchto rozmanitých konfrontacích zvláště upoutává, je Krejčího preparace jak výrazných společných rysů, tak i nápadných protikladů (jak o tom sám píše na str. 19) mezi rozmanitými alternativními cestami. (Mělo by se zde asi také říci, že se dějinnou dynamikou duchovní stránky typologicky významných civilizací zabývá také zde v B-42 recenzovaná Krejčího kniha "The Human Predicament".)Pokud jde o světový názor, Krejčí rozlišuje jeho rozměr poznávací, normativní a transcendentní (str. 102). Roli ïdeace" v dějinách považuje pro člověka za "klíčovou". S ní je také spojena důležitá otázka identity jejích nositelů. Krejčí také zvažuje kritéria vedoucí ke vzniku národa, anebo dokonce civilizace (jako hierarchicky vyššího pojmu). Zdůrazňuje, že "podle mého názoru nejde ani tak o zemi, jazyk a zvyklosti, jako spíše o zvláštní světový názor a na něm založený etický kodex, co je klíčovým činitelem v obsahu pojmu civilizace" (str. 60). Důraz, jaký přitom je udělován náboženskému rozměru v tomto kontextu, je skutečně nejen nepřehlédnutelný, ale navíc svrchovaně poučný. Krejčí má za to, že "zejména civilizace, jejichž páteří byla misijní, proselytizující náboženství jako buddhismus, křesťanství a islám,..svou duchovní podstatou a životním stylem ztvárnila společenský život a myšlení národů daleko od místa svého zrodu" (str. 281).Škoda, že se vloudilo do textu dost drobných chyb. Další některé nepřesnosti jsou faktické povahy. (Např. jde-li o léta 460-445 a 432-404, nelze dobře psát jen o "druhé třetině čtvrtého století př. Kr.". - Viz str. 81.) Z textu zcela vypadla pozn. 46 (2. kap.). Podobných prohřešků nebo přehlédnutí je víc (a teď o ně nejde). Zřejmě jde o znaky jistého spěchu při přípravě textu k tisku. Vzhledem k tomu, že kniha typograficky působí dobře, je to škoda.Publikace se opírá o velmi bohatou (především knižní) literaturu z řady jazyků. Jejím kladem je, že se dobře čte.
Zdánlivě Foucaultovou stopou se vydal ve své zatím poslední
monografii náš přední rusista profesor Ivo Pospíšil. Jeho práce
má přinejmenším dvě roviny - literárněvědnou, když zkoumá vztahy
mezi motivem a tématem šílenství a jeho proměnou v kategorii,
tedy tvarovou a žánrovou dominantu a nástroj literární transformace,
a filozofickou, ve které téma šílenství ústící v etickou transcendenci
prokazuje, že literatura se znovu stává výsledkem i nástrojem
"řešení nebo pseudořešení zásadních lidských otázek" (11), a
zvláště ruská literatura v něm přesahuje národní hranice a stává
se "všelidským poselstvím o existenciálním tlaku, touze po úniku
a vytvoření jiného světa" (9). Zejména tuto filozofickou rovinu
Pospíšilovy práce zde chci připomenout.
Autor si podle mého soudu správně položil otázku, z čeho vyrůstá
filozofická povaha ruské litertury. Není to jen tím, že ruské
umění tradičně přesahuje estetický rámec k etickému ideálu, k utopii,
supluje filozofii, politiku a vědy. Ivo Pospíšil přesvědčivě
ukazuje, že tento filozofující ráz ruské literatury a její antropologickou
konstantu určuje i jeden ze zvláštních rysů ruského myšlení a
ruské kultury vůbec - podvojnost, dualita, paralelnost, sémantické
opozice (Rusko-Evropa, pohanství-křesťanství, západní-východní
křesťanství, starověrectví-ortodoxie, patriarchální-nové (Petrovo)
Rusko). Tato dualita, která se projevuje v nevyváženosti, nerozhodnosti,
kolísavosti, váhání, souvisí s enklávní povahou Ruska a vyplývá
podle autora z apriorní nedůvěry k individuálnosti a ze snahy
dospět k öbjektivnímu", nadindivuduálnímu. Avšak právě dualita,
která obsahuje pro ruské myšlení tak typický princip výběru,
přináší etický přesah, transcendenci, která je současně novou
dualitou. Ivo Pospíšil zde uvádí, že etický přesah se projevuje
jednak v proslulé ruské pasivitě, jednak v prozření, a připomíná,
že celý řetězec dualita - výběr - mravní přesah - nová dualita
má své kořeny ve východním myšlení, které se do křesťanství dostávalo
prostřednictvím gnóse.
Právě šílenství jako útěk z tohoto světa, jako obrana před jeho
krutostí, je pak jedním z důsledků ruských dualit a transcendence
a jeho opakem je prozření, nové vidění světa. Autor dokládá,
že značný počet "šílených" postav v ruské literatuře nevyplývá
z psychologických kategorií, ale spíše z enlávní povahy ruského
myšlení, z jeho duality. Připomíná střet staroruského a novoruského
pojetí šílenství jako další antinomii ruské kultury, která se
v literatuře 19. století objevila v několika podobách - jako
destrukce racionality, rozumné a mravní uspořádanosti světa pod
existenciálním úderem, jako sociálně etická substituce a jako
vnucená, kompromitující sociální role. Tyto podoby "šílenství"
jsou ilustrovány na řadě autorů a jejich literárních děl (mj.
Puškin, Leskov, Žukovskij, Gogol, Gončarov, Saltykov-Ščedrin,
Gorkij, Gribojedov, Čechov, Garšin, Andrejev). Zastavme se u
poslední z nich, mj. proto, že ji I. Pospíšil dokumentuje i na
postavě Petra Jakovleviče Čaadajeva. "Prvního ruského filozofa"
zasazuje do širokých dobových společenských, politických a ideových
souvislostí, charakterizuje jeho myslitelský profil, okolnosti
vzniku a vydání jeho Filozofických listů a Apologie bláznovy
a přesvědčuje o tom, že Čaadajevovo bláznovství jako vnucená
maska i jako výsledek psychické schizoidnosti je plodem ruského
prostředí a mentality, stejně jako čistě ruský je "paradox jeho
odporu k moci, který s sebou nese její ještě větší prosazování"
(68). Připomínám, že obsáhlé kapitoly jsou v práci věnovány Tolstému
a zejména Dostojevskému, z literatury našeho století pak Alexandru
Grinovi a tzv. ruskému postmodernismu, pozoruhodná je i kapitola
Poznámky k srovnávání tématu šílenství v ruské a české literatuře.
Inspiraci Foucaultem, o které jsem se v úvodu zmínil, autor nezamlčuje,
vychází však z mnoha dalších podnětů a přináší originální vidění
celého tématu. Pospíšilova široce poučená a čtivá monografie
je dokladem vysokých kvalit samotného autora, ale i úrovně celé
brněnské rusistiky a slavistiky. Přináší významné podněty nejen
pro badatele v oblasti literární vědy a estetiky, nýbrž i pro
historiky ruského myšlení a filozofie.
Dva svazky české filozofie 20. stol. (I.- Směry, osobnosti,
problémy; II.-Biograficko-bibliografický slovník), které dostává
česká filozofická obec na knihkupecký stůl, představují svého
druhu ojedinělé dílo. "Česká filozofie" jako titul v sobě zahrnuje
nejistotu, zda filozofie, jež svojí povahou je vědění o celku,
tedy vědění všelidské, unese ono úzké regionální pojednání.
Titul "česká filozofie" mohl mít (a často měl) význam jen pro
náš desetimiliónový národ ve středu Evropy, jehož dějinné osudy
rozhodné nepatří k velkým a klíčovým.
V období od listopadu 1989 se však stále přesvědčivěji prokazuje
životaschopnost českých filozofů: např. působením našich filozofů
na zahraničních univerzitách, díla našich badatelů vycházející
v cizích jazycích. Tak se celkové rozšiřuje zvlášť v euroamerické
civilizaci povědomí o českých filozofech. I na pozadí tohoto
obratu (jehož jednotlivé kroky byly učiněny samozřejmě už před
rokem 1989) posuzované dílo můžeme jen uvítat, nehledě na to,
že doplňuje jiné starší práce z této oblasti.
20. století je v české společnosti stoletím změn a "převratů".
Přicházejí ve vlnách (1918,1938-39,1945,1948,1968,1989), a tím
vymezují i období, v nichž nacházíme proměny filozofování. Soustřeďme
pozornost nejprve na I. svazek. Je členěn do tří kapitol. 1.
kapitola je klíčová, protože naznačuje rozhodující zdroje českých
filozofů vlastně až do dneska. 2. kapitola je věnována proměně
marxistické filozofie, návratům k Masarykovi, oživení strukturalismu,
filozofům v emigraci a konečně filozofii po r.1989. 3. kapitolu
autoři nazvali "Několik sond". Jsou to uzavřené studie věnované
jednotlivým námětům jako pozitivismus a etické myšlení, právní
a normativní teorie v Brně, filozofie dějin, filozofie a technika,
filozofie a krásná literatura, překladová literatura, filozofické
časopisy a mezinárodní filozofické kongresy v ČSR.
První dvě kapitoly působí sevřeněji a vyčerpávajícím způsobem
zpřehledňují osudy české filozofie od začátku století do dneska.
3. kapitola je jakýmsi apendixem (s výjimkou posledních tří oddílů,
které organicky k dílu náležejí především svým informatickým
zaměřením), v němž se autoři pokusili explikovat náměty "přirozeně"
obsažené už v kapitolách l. a 2. Dílo by, myslím, působilo sevřeněji,
kdyby byla 3. kapitola (kromě posledních tří oddílů) vyložena
v rámci konceptu předešlých částí. Za šťastně zvolená témata
3. kapitoly považuji zejména filozofii dějin a problém techniky
v české filozofii.
Vrat(unknown char)me se alespoň letmo k 1. kapitole. Zahajuje ji kapitola
o Masarykovi, který do vínku našeho století položil důraz na
mravnost, humanitu a současně vědu. Masarykův cit pro české i
světové problémy, schopnost pronikavé analýzy a reflexe české
otázky v nejširším slova smyslu poznamenává české myšlení ve
20. století několikrát, naposledy je aktuální i dnes. Poté autoři
představují pozitivismus jako "konsolidační" tendence filozofování,
čímž rozumím první soustavný pokus vyrovnat se s filozofií evropskou.
Nebýt pozitivismu, těžko by všechny další filozofické aspirace
byly možné. Konečně český pozitivismus díky Masarykovi byl schopen
postavit vlastní korektury a tím zabránit tomu, aby "filozofii
byla ut(unknown char)ata hlava" (Husserl). Spekulativní idealistická kritika
pozitivismu proto spíše než odsouzení hledá nové orientace. Nachází
je jednak v životní síle, jednak v totálním osvobození filozofující
osobnosti od determinujících vlivů; metafyzika, náboženství,
hodnoty jsou klíčová slova kritického postoje k pozitivismu.
Jeden z vrcholů předválečné filozofie představují protestanští
filozofové, zejména E. Rádl, jehož dílo je dnes znovuobjevováno.
Rádl sice následuje Masaryka, pokračuje však mnohem radikálněji
v úsilí odloučit pravdu od našich intelektuálních výkonů a spojovat
ji s pojetím, které chápe "pravé" jako to, co má člověka. Vedle
Rádla je tu J. L. Hromádka a J. B. Kozák. Zatímco protestanští
filozofové byli osobitými mysliteli, katoličtí filozofové nepřinesli
jako novoscholastikové žádné trvalejší podněty. Ba naopak, tradice,
o kterou se zhusta opírali, byla už v této době (meziválečné)
mrtva. Nadto katolicismus často, zvláště ve veřejném mínění,
připomíná protireformaci a tedy právě ty etapy českých dějin,
v nichž byl duch národa přehlížen a ponížen.
Tak jako protestanští filozofové vnesli do české filozofie závažné
ïnovace", strukturalismus znamenal nejen ještě větší přiblížení
k evropským tendencím, ale i specificky český přínos. Pražský
lingvistický kroužek uvedl do estetiky kategorie hodnoty, funkce
a normy. J. L. Fischer svým konceptem dvojího rádu, analýzou
skutečnosti, kritikou jednostranného racionalismu ve smyslu návratu
ke kvalitativním stránkám jsoucna otevírá bránu vskutku modernímu
myšlení, jež se v některých svých místech dotýká nejen strukturalismu,
ale i postmoderního myšlení.
Vliv fenomenologie na české (nejenom filozofické) myšlení je
patrný, i když se s Husserlovým konceptem někteří čeští filozofové
vyrovnávají kriticky. Fenomenologii vysvětlí však teprve J. Patočka
a to je už kapitola jiná. Marxisticky orientovaná filozofie vznikala
už v meziválečném období a byla výrazem postoje levicových intelektuálů.
Čeští filozofové tohoto období si však udrželi kritičnost a tvořivé
myšlení. První část uzavírá kapitola věnovaná několika významným
osobnostem jako je český Žid J. Kohn, masarykovsky orientovaný
myslitel Emil Svoboda, biolog a filozof Vladimír Úlehla, L. Rieger
(první ředitel FÚ ČSAV) a vynikající esejista Václav Navrátil.
II. část l. svazku nazvaná Druhá polovina 20. století začíná
příznačně tématem aktuálním - proměnami marxistické filozofie.
Vývoj marxistické filozofie člení autor do šesti období: 1945-48,
48-56, 56 - zač. 60. let, zač. 60. let - 1969, léta 70. a 80.
Období po listopadu 1989 už není doménou marxistické filozofie
a je zpracováno ve zvláštní kapitole. II. část pokračuje oddílem
Jan Patočka a ohlas fenomenologie. Následují kapitoly o náboženské
filozofii, o návratech k Masarykovi, o novém strukturalismu,
o filozofech emigrantech a konečně, jak už jsme poznamenali,
o filozofii dneška.
III. část l. svazku je výběrová a jejím cílem je upozornit na
některé významnější okruhy filozofování v Čechách, upozornil
jsem na to už v úvodu recenze. 2. svazek je slovníkem českých
filozofů a zahrnuje 343 hesel autorů a hesla o německé, slovanské
a slovenské filozofii. Tento slovník je nejen výbornou pracovní
pomůckou, ale současné ilustrací svazku prvního.
"Česká filozofie ve 20. století" je počin mimořádně aktuální.
Autorům se podařilo zachytit rozhodující proudy a myšlenkové
orientace v českém filozofickém myšlení. Sám rozvrh a koncept
díla je veskrze moderní a v nejlepším slova smyslu pozitivní.
Pokračování této práce v chystaném Slovníku českých filozofii
můžeme tedy jen uvítat.