Sborník prací FF BU
SBORNÍK PRACÍ FILOZOFICKÉ FAKULTY BRNĚNSKÉ UNIVERZITY
STUDIA MINORA FACULTATIS PHILOSOPHICAE UNIVERSITATIS BRUNENSIS
B 43, 1996
Jiří Sedlák
Inocenc Arnošt Bláha jako etik
Bláha etiku studoval ve Vídni u Friedricha Jodla (1849-1914),
který je znám svými dvousvazkovými Geschichte der Ethik a svým
pojetím etiky jako vědecké a zároveň humánní discipliny, jakož
i praktickou aplikací etiky ve školství a ve společnosti. Z pražských
filosofů Bláhu ovlivnil T. G. Masaryk, z něhož si odnesl především
jeho pojetí lásky v Ideálech humanitních (láska má být pozitivní
a účinná - projevovaná činy) a výzvu k apoštolství budoucích
profesorů mezi lidem. Bez vlivu na Bláhu nezůstal Krejčího etický
pozitivismus, Drtinův humanismus a Čádova biotická etika (snaha
k vyššímu stupňovanému životu).
Ze dvou pobytů v Paříži (zimní semestr 1902/3 a studijní rok
1908/9) byl pro Bláhu zvlášť významný druhý, kdy poslouchal přednášky
Emila Durkheima (1858-1917) a Luciena Lévy-Bruhla (1857-1939).
Ti oba obohatili Bláhovo etické uvažování o rozměr sociologický
- o poznání, že mravnost je jev sociální. Bláha spis Lévy-Bruhla
La morale et la science des moeurs z roku 1903 považuje za zrod
etiky jako vědy oproštěné od metafyzické spekulativnosti (1).
S hlediska sociologické školy je nutno rozeznávat v pojmu morálky:
1. předmět vědy = mravní jevy, různé existující morálky; 2. vědu
samu = věda o těchto jevech, o těchto morálkách, o sociální mravní
realitě (část sociologie); 3. užití této vědy = rozumová mravní
technika nebo umění analogická mechanice a medicině. Pokrok praxe
(3.) závisí na pokroku vědy (2.). Bláha byl však ovlivněn i Alfrédem
Fouilléem (1838-1912), který nahlíží na morálku nejen z hlediska
sociologie, ale i psychologie a filosofie (prostředkujícím principem
je mu pojem idée force).
1.1 Bláhovy názory obecně etické1
Bláhův článek v České mysli z roku 1908 Individuum a společnost
(2) (ukázka z jeho disertační práce Duše malého města1(3)) dokládá, nakolik
se Bláha začal vzdalovat od Durkheimova a Lévy-Bruhlova upřílišeného
sociologického objektivismu. Vývoj individua a společnosti se
podle Bláhy dál od neurčité, nesouvislé jednorodosti v určitou
souvislou různorodost. Individuum majíc ve společnosti lepší
podmínky vývoje, čím dále tím více se osamostatňovalo, odrůzňovalo.
Individua, jež se původně spolčila z důvodů čistě egoistických,
stávají se na uvedeném stupni společenskými z důvodů rozumových
a mravních. Bláha zde mluví o dvou vrstvách národa: spodní, charakterizované
mj. starými mravními tradicemi, a vrchní, inteligentnější. ("Na
této elitě spočívá pokrok a budoucnost národa."). V tomto článku
Bláha prohlubuje své myšlenky z článku z roku 1907 Stará
a nová mravnost (4); zajímavé je zde i "desatero světských přikázání".
Nejvýznamnějším Bláhovým etickým spisem (z jeho téměř sedmdesáti
etických prací za období 1904-1947, nepočítaje desítky recenzí)
je bezesporu jeho spis z roku 1922 Filosofie mravnosti (5).
Jsou to přednášky konané na Právnické fakultě Masarykovy univerzity
a na Komenského univerzitě v Bratislavě. Představují syntézu
jeho předchozích etických prací a zároveň odrazový můstek pro
práce další. Spis se dělí na dvě části - první část Problémy
teoretické, druhá část Etické směry (Problém historický). První
část, která nás především zajímá, obsahuje tři kapitoly: I. Etika
jako věda, II. Problém mravního poznání, III. Problémy mravního
jednání.
V I. kapitole Etika jako věda zaujme už Bláhovo zdůvodnění pojmu
ëtika" ("Je v tomto pojmenování zahrnut i poukaz na původ i
na vnějškovou a niternou stránku mravnosti.") proti pojmu "morálka"
(Cicero aj.), který je , podle Bláhy, zúžením ßpíše na praktickou
a předpisovou stránku problému". Důležitá je i myšlenka v závěru
této kapitoly, že etika studuje mravnost v její objektivní statičnosti
(dosažený stupeň mravního vývoje) i v její subjektivní dynamičnosti
(množství individuálních subjektivních mravních životů).
V II. kapitole Problémy mravního poznání mj. Bláha rozlišuje
poznání a hodnocení: Poznávání je podle něho zjišťování skutečna
(smysly a rozumem; výsledkem je /má být/ pravda). Hodnocení je
pak posuzováním téhož skutečna citem, vztahováním k naší vůli
(vzhledem k našim zájmům); výsledkem jsou hodnoty (ideály aj.).
Bláha se zde dále zabývá vývojem hodnocení, druhy hodnot, možností
jejich konfliktu, etickým hodnocením jako hodnocením ústředním
atd. Za fisoficky nejzajímavější zde považuji Bláhovy myšlenky
o problému účelnosti: objektivní kauzalita v subjektivním prožívání
se nám jeví jako teleologie. Jen ten úmysl, účel dojde cíle,
"který jsa sám článkem v této příčinnosti, zároveň ukazuje cestu
sledu do budoucnosti (...) Učinit se článkem společenské příčinnosti
(...) Svůj život činíme článkem sociální příčinnosti /tím/, že
z něho děláme prostředek k dosažení sociálních cílů".
Mravní jevy poznáváme nejen rozumem jako vnější (Lévy-Bruhl),
ale i jejich prožitím (např. lásku). Jde o jednotu objektivní
a subjektivní stránky kritéria mravního poznání. K posouzení
mravního činu je třeba posoudit i úmysl (subjektivní stránka),
ale i prostředek a výsledek, tj. zda náš čin vchází v mravní
řád pravdy, lásky, spravedlnosti a pod. (objektivní stránka).
Subjektivní stránka se ovšem nevyčerpává jen úmyslem; jejím jádrem
je svědomí, které je produktem společnosti.
V 7. podkapitole Vývoj vědecké etiky Bláha praví, že úsilí o
čistou teorii mravnosti vzniklo už v době, kdy si člověk položil
otázku o svém vlastním nitru a o sobě jako součásti řádu (Sokratés).
To bylo odsunuto Platónem a křesťanstvím. Až v novověku vzniká
etika vědecká, empirická (s biologií, psychologií, sociologií),
ovšem jako směs zjištěné příčinnosti a normativní příkaznosti.
A teprve Simmel, Durkheim, Lévy-Bruhl, Rauh aj. navazují znovu
na Sokrata a vytvářejí čistou teorii mravnosti. Bláha pak dospívá
k důležitému vyjasnění trojstranného vztahu vědecká etika -
filosofie mravnosti - etická pravidla, když říká, že nejprve
s pomocí biologie, psychologie a sociologie je třeba mravnost
poznat, pak toto vědecké poznání dovršit filosofií mravnosti
(hlavně axiologií) a z toho obojího stanovit etická pravidla
pro mravní praxi.
V III. kapitole Problémy mravního jednání je snad nejdůležitější
otázka svobody vůle, tj. zda jsme ve svém mravním rozhodování
svobodni a tudíž pak i mravně odpovědni. Bláha dospívá k závěru,
že jsme svobodni /přesnější by bylo: budeme svobodni, pokud.../,
protože všechno naše jednání je: 1. vědomé, 2. dobrovolné, 3.
řízené naším poznáním zákonitosti dění, 4. stavění se do sledu
této zákonitosti. Jsme ve svém jednání svobodni a tudíž i za
ně mravně odpovědni. (Svoboda je v kázni.) Bláha se tak hlásí
k socio-psychologickému determinismu.
Druhá část knihy - Etické směry (Problém historický) - nemá
obvyklou podobu chronologickou, ale je postavena na Bláhově pojetí
mravnosti: Mravnost existuje jednak niterně v nás - z toho odvozuje
směry subjektivistické; jednak jako vnější řád, jenž přetrvává
pomíjející individuální bytí - z toho odvozuje směry objektivistické.
Do směrů subjektivistických počítá: 1. Etiku formálního subjektivismu
(Kant aj.), 2. etiku věcného subjektivismu (kupodivu opět Kant),
3. etiku náladového subjektivismu (optimismus a pesimismus).
Překvapuje, že uvádí jen etiku rozumovou (Kant) a citovou (Rousseau),
ale žádnou volní. Ve směrech objektivistických nalézáme: Etiku
metodického objektivismu (pozitivismus) a etiku vývojovou, 2.
etiku věcného objektivismu (egoistický individualismus, altruismus
-humanitismus - utilitarismus; etický kolektivismus), 3. etiky
vyššího řádu (etika sociální autonomnosti, etika metafyzická
a etika náboženská).
Překvapí Bláhova myšlenka ältruismus bez egoismu, to je altruismus
bez nástroje, bez síly, bez energie". V dalším se však vyjasňuje,
že jde o ßociální invidualismus" ("Nikdo nemůže sloužit jiným,
kdo sebe sama nějak fyzicky a i duševně nevypracoval.")2
Matérii z Filosofie mravnosti pak Bláha použil v několika popularizujících
pracích - v roce 1923 Současné názory mravní (9) a Základy
mravnosti (10); tyto dvě brožury vydal pak pohromadě a předsadil
jim kapitolu o dějinách etiky ve skriptech z roku 1947 (a 1991) Etika
jako věda (11). K oběma těmto brožůrám se řadí sborníková stať
vydaná v roce 1926 ve slovenštině Vybrané kapitoly z etiky
(12).
V roce 1940 vychází další Bláhův významný spis - Vědecká
morálka a mravní výchova (13). Vědeckou morálkou rozumí Bláha
totéž, co se dříve rozumělo morálkou laickou (odcírkevněnou a
odnáboženštěnou). Rozlišuje i zde: 1. morálku jako čistou vědu
(etiku); 2. morálku jako vědu praktickou (technickou teorii,
tj. soubor pravidel a předpisů); 3. morálku jako praxi: "Bude
úkolem teoretické etiky zjistit přesně povahu mravního jsoucna
a podmínky jeho existence, a bude úkolem praktické etiky usilovat
o takové uzpůsobení lidského jedince a společnosti, aby pravidla
mravní mohla být co nejúčinnější."
Bláha zde podává přehled názorů na mravní jsoucno: A. etika teologická,
B. metafyzická, C. přirozená (v níž je obsažena i pozitivistická
a vývojová) a - poněkud nelogicky - D. předsudky v oblasti nazírání
na mravnost.3
1.2 Bláhovy názory na vztah etiky a sociologie4
V článku z roku 1921 Sociologie a etika (16) si Bláha klade
otázku, zda je etika částí sociologie , či je poměr mezi nimi
vzájemný, nebo je na ní zcela nezávislá. Připomíná Masaryka,
který zařadil etiku mezi praktické vědy, odpovídající sociologii
jakožto teoretické vědě abstraktní. Masaryk ovšem není toho názoru,
že by se etika měla opírat jen o sociologii, ale uvádí jinde,
že etika jako věda praktická má nás poučit o citech a představách,
jež mají určovat činný poměr člověka ke světu a k člověku, a
stanoví pravidla, dle nichž máme svoje chtění zařizovat. Ovlivněn
nejen Masarykem, ale i Lévy-Bruhlem dospívá Bláha k tomuto závěru:
"Poměr etiky k sociologii obecné: praktická morálka jako souhrn
pravidel našeho chování , jíž odpovídá morálka teoretická, věda
o mravech jakožto jevu sociálním, tedy konkrétní sociální věda,
k níž se připojuje obecná sociologie jakožto věda abstraktní
(...) Poznání zákonů sociologických by nás mohlo dovésti k rozumné
praxi, jež by nám dovolila zlepšit mravní realitu, v níž žijeme."
Některé nové myšlenky nalézáme v článku z roku 1946 Mravnost
z hlediska sociologického (17). Bláha v něm ukazuje mravnost
jako jednu z kulturních složek, jako jednu z duchovně-kulturních
funkcí ("jimiž je obsluhována společenská potřeba uživit se duchovně"),
charakterizuje mravnost v různých variantách a popisuje pak vlastní
funkce mravnosti: 1. sociálně harmonizační, 2. sociálně dorozumívací,
3. sociálně sjednocovací a 4. (nepříliš jasně podanou) sociální.
Na konci pak uvádí některé charkateristické rysy mravnosti: 1.
bipolaritu (tj. tendenci člověka stejně k dobru jako ke zlu);
2. univerzálnost (a/ každý člověk je a může být nějak mravný,
b/ mravnost vyrůstající z antropologické základny lidského společenství
zase obecně lidské společenství vytváří, c/ možno je vytvořit
ze všeho, d/ prozařuje do oblastí jiných); a 3. nenáročnost.
Z eticko-sociologických prací rázu speciálního možno uvést z
roku 1933 spis Dnešní krise rodinného života (18). Krizi
Bláha chápe jako poruchu funkcí. Z etického hlediska jde o záporné
proměny v duchovní a mravní situaci rodiny (materialisticko-individualistické
filosofie, rozvodovost, rozpad domova). Rozebírá pak vnitřní
a vnější podmínky a přičiny krize a ukazuje nápravu - eugenickou,
psychologickou a sociální.
Ve stati z roku 1933 Morálka povolání (19) Bláha konstatuje
krizi pracovní morálky - v povoláních - "že duch výdělečný převládá
nad duchem povolání a nad jeho mravní náplní". Jsou rozbity čtyři
solidarity: 1. mezi pracujícím a jeho úkonem; 2. mezi pracujícím
a jeho zákazníkem, tj. mezi povoláním a společností; 3. intraprofesionální;
4. interprofesionální. Ovšem, je-li, podle Bláhy, na jedné straně
nebezpečí ve zhospodářštění pracovních motivů, tedy na druhé
straně je nebezpečí i v tom, že nedochází ke spravedlivému hospodářskému
ocenění: "Jak by nebyl demoralisován ten, kdo dře do úmoru a
vidí, že zisky jeho práce sklízejí jiní? - či jaké skvělé honoráře
dovedou si vynutit hrdinové filmu, boxování či různých sportů
a jak si duchovní kultura nedovede zaplatit své lidi (...)" Bláha
požaduje, aby každé povolání mělo mravní náplň, protože je sociální
službou.
Bláhovy Normy chování inteligence vyšly jednak samostatně
(20), jednak v nejrozsáhlejší Bláhově sociologické monografii
z roku 1937 - Sociologie inteligence (21). Bláha
se zde mj. zabývá funkcemi inteligence (i funkcí moralizační),
důsledky fungování ve hmotném a duchovním slohu života inteligence
(zde i normy chování a moralizační rys inteligence) a krizí inteligence
(odduchovnění, atrofie mravního řádu, vina výchovného systému
atd.). Jako normy chování inteligence uvádí: 1. normu racionalizační,
2. laicizační, 3. individualizační, 4. socializační, 5. změny
a pokroku, 6. sociálně pacifikační, 7.estetizační, 8. filosoficko-mravní.
Mravnosti se netýká jen norma 8., ale i všechny předchozí. Prvních
sedm norem vrcholí v normě osmé - filosoficko-
-mravní. Mravní část normy 8. se týká lidských vztahů člověka
k sobě samému (mj. např. äby všechno vypovídání o získaném poznání
a zkušenostech se dálo ve smyslu naprosté pravdivosti") a vztahů
mezilidských. Je-li inteligence naplňována všemi osmi normami,
zvláště onou osmou, pak by závěr mohl znít: Inteligence jako
norma! Což je ideálem, k němuž je třeba se neustále přibližovat.
1.3 Bláhovy názory na vztah etiky a politiky (a práva)5
V článku z roku 1922/3 Sociologie, politika a etika (22)
Bláha mluví mj. o třech společenských organizacích - rodině (pud
pohlavní), národu (pud družný) a státu (pud mocenský) jako výrazu
tvořivé sebezáchovnosti společnosti, aby pak přešel k charakteristice
politiky jako vědy a jako umění. Vztah politiky a etiky vidí
nejprve jako konflikt, protože jednání politické je jednání utilitární,
tj. to, co káže zákon strany, státu a - žádá-li to prospěch
strany atd., tedy konat i ne-dobro. Kritizuje zde Německo, zvláště
v době první světové války, a cituje Keyserlinga (Das Gefüge
der Welt, La vraie mission politique de l(unknown char)Allemagne), že každá
velká politika musí být immorální. Proti tomu staví etickou politiku
nejen jako postulát, ale i jako skutečnost: "Vždyť byla Salamina,
byly Thermopyly, byly války husitské, byl Zborov, Bachmač (...)
Vedle Mommsenů, Freemannů, Ostwaldů atd. jsou Renouvierové, Spencerové,
Havlíčkové, Masarykové, kteří nepřičítají státníkům a politikům
za úkol, aby pokroku sociálního a politického dobývali násilím
a vůbec prostředky nemorálními, a kteří, jako zvláště Masaryk
(i Havlíček), jsou přesvědčeni, že není dvojí morálky: morálka
politická a morálka individuální, a že člověk nemůže být pro
morálku cílem a pro politiku prostředkem, nýbrž, že velká politika
vyrůstá jen z velké znalosti a z velkého mravního fondu (...)"
Propracovanější, s řadou dalších myšlenek, je kapitola Mravnost
a politika v učebním textu z roku 1947 Ethika jako věda (23),
kde vedle běžného rozporu mezi politikou a mravností je uvedena
i možnost jejich souladu: "Politika a mravnost nemohou být v
rozporu, jsou-li správně chápány (...) Politika má ve společnosti
jiný úkol než mravnost. Jen směr mají mít společný. Úkolem politiky
- podle Janeta - není donucovat ke ctnosti, nýbrž chránit práva.
Na občanech jest, aby byli ctnostní, na státu jest, aby byl spravedlivý.
Aby byla spravedlnost ve státě, je třeba, aby jednotlivec požíval
všech svobod, k nimž má právo. Aby užívání těchto svobod nebylo
na škodu, jest třeba, aby jich jednotlivec uměl užívat jak pro
druhé, tak pro stát. Tu jest úkol mravnosti pravého občana. Rozumí-li
se, jak to žádá vědecké stanovisko, že politika je prospěch celku
spočívající ve svorném právu jedinců, všech částí celku, a rozumíme-li
mravností jednání, jež pramení ze svědomí a směřuje k blahu celku,
a tedy i ke spravedlivému právu všech sousedních jedinců, pak
vidíme, že politika a mravnost se smírně vyrovnávají a navzájem
doplňují."
Morální aspekty práva Bláha sleduje např. ve stati z roku 1923
K trestu smrti (24).
1.4 Bláhovy názory na vztah morálky a náboženství6
Bláhův vztah k náboženské morálce ovlivnila i skutečnost, že
byl v roce 1899 vyloučen z bohosloveckého semináře a stal se
posléze bezkonfesním, dokonce členem Volné myšlenky. Bláha se
však záporně stavěl jen proti církevnictví (ßlepé a nekritické
přijímání určité soustavy názorů, jež pro nás představují autoritu")
a zvláště proti klerikalismu ("zneužívání náboženského cítění
a přesvědčení k účelům mocenským a prospěchářským"), jak to nalézáme
v jeho článku z roku 1922 Poměr Sokolství ke klerikalismu,
církvi a náboženství (25).
Dovedl však ocenit mravní význam opravdové náboženské víry: "Je-li
totiž Bůh nekonečné vědění, nekonečná spravedlnost, nekonečná
láska, nekonečné štěstí - a věřící člověk po všem tom touží,
pak věřit znamená připodobňovat se Bohu činnostně, tj. stálým
vzděláváním, milováním bližních, spravedlivým jednáním, atd."
V r. 1939, za situace tzv. druhé republiky, v článku Křesťanský
duch do škol? (26) píše, že není třeba volat po křesťanském duchu
do škol, když naše škola prvního dvacetiletí ČSR nebyla nikdy
protikřesťanská, neboť vychovávala též v duchu křesťanském -
v duchu toho, co má křesťanství společného se všemi ušlechtilými
náboženstvími a se všemi ušlechtilými mravními systémy. Avšak
znamenalo-li prvotní křesťanství krok od Starého zákona k Novému,
pak to dnešní vyvinuté křesťanství, říká Bláha, musí znamenat
krok od zákona Nového k zákonu nejnovějšímu: "My chceme dnes
jinou politickou morálku (...), novou morálku sociální. My např.
nehceme už mít chudé vždycky s sebou (...) My chceme novou morálku
intelektuální. Nám nestačí už jen věřit, my chceme přesvědčení.
Chceme novou morálku hospodářskou atd."
Bláha zde jakoby navazuje na svou polemiku s E. Rádlem obsaženou
v Bláhově brožuře z roku 1929 O laický základ mravní výchovy.
Kritické poznámky k Rádlově brožuře "Revise pokrokových
ideálů v národní škole" (27). V poslední (6.) kapitole - Náboženství
- se Bláha vyrovnává s Rádlovou otázkou, jsou-li možné náboženství
a mravnost bez vnější autority. Bláha odpovídá, že možné jsou,
a to u zvnitřnělého náboženství a autonomní morálky. Vnější autorita
je nutná jen v dětství a u mnoha dospělých. Rádl doporučuje za
základ mravní výchovy křesťanství. Bláha je naopak pro mravní
výchovu laickou, protože ta je pro věřící i nevěřící. U věřících
je navíc nebezpečí, že ztratí-li víru, která je základem jejich
mravnosti, ocitnou se v nebezpečí znemravnění.
1.5 Bláhovy názory na vztah morálky a výchovy - na mravní
výchovu7
Nejšířeji a nejhlouběji se Bláha mravní výchovou zabýval v již
zmíněném spise z roku 1940 Vědecká morálka a mravní výchova
(13). Umění mravní výchovy podle Bláhy spočívá v tom, navodit
v jedinci takové podmínky organické a psychické a tak organizovat
jeho sociální prostředí, aby nutným kauzálním důsledkem byla
mravnost. V kapitole 1. - Fysická výchova jako podmínka mravní
výchovy - se Bláha soustřeďuje na životní svěžest. V kapitole
2. - Pěstění zdraví duševního - se zabývá : A. Kulturou citu
(mj. jak pěstit mravní cit metodou psychologickou a metodou sociologickou);
B. Pěstěním fantazie (k vciťování se do jiných a tím k adekvátnímu
mravnímu jednání vůči nim); C. Pěstěním rozumu (sledování ústřední
ctnosti pravdy předpokládá vyškolení v ctnostech přípravných
- pozornosti, kritičnosti, objektivnosti); D. Pěstěním vůle
(cvičit je denně drobnými cviky, aby se vůle ozdobila ctnostmi,
tj. trpělivostí, vytrvalostí, statečností, iniciativností).
Nejlepší metodou v tom všem není metoda poučovací, ale metoda
laboratorní, tj. poskytovat skrze drobné situace rozumu, fantazii,
citu i vůli stále příležitosti k fungování. Příkladem fungování
musí být dospělí. Též v kapitole 3. - Organisace sociálního
prostředí - dospívá Bláha k závěru, že mravnost není učenost,
ale dá se naučit praxí. Třeba obklopit děti a mládež takovými
výchovnými prostředími, kde bude probíhat sjednocení mravní praxe
v duchu jednotných mravních zásad.8
Závěr
Jako etik zastává Bláha stanovisko, že nejprve je třeba - s
pomocí biologie, psychologie, sociologie atd. mravní jevy poznat
(etika jako věda), přibrat filosofii mravnosti (hlavně axiologii)
a z toho obojího stanovit pravidla pro mravní praxi. Mravní jevy
poznáváme nejen rozumem jako vnější (Lévy-Bruhl), ale i jejich
vnitřním prožitím (tak poznáváme např. lásku). Jde tedy o jednotu
objektivní a subjektivní stránky kriteria mravního poznání. Ovšem
na druhé straně zase k posouzení mravního činu nestačí přihlížet
jen k subjektivní stránce (k úmyslu apod.), ale i k stránce objektivní,
tj. k prostředku a výsledku - zda náš čin vchází ve vyšší -
mravní řád pravdy, lásky, spravedlnosti (kázně, míru, řádu).
Jádrem subjektivní stránky je svědomí, které Bláha nechápe jako
danost od Boha, ani jako něco apriorního v nás, ale jako vnitřního
soudce v nás, který se postupně vytváří na základě dědičnosti,
psychického ustrojení a vlivu prostředí (a naší práce na sobě).
Nejstručněji lze Bláhovu etiku charakterizovat jako äktivismus
personálního humanismu" (K. Hlavoň, 1968).
Bláha přispěl nejen k teorii etiky (Filosofie mravnosti - 1922,
Ethika jako věda - 1947, 1991), ale i ke koncipování dějin etiky:
vedle běžné koncepce chronologické (v Ethika jako věda - 1947)
nalézáme u něho koncepci typologickou (sedm typů morálky v publikaci
Vybrané kapitoly z ethiky - 1926 a tři typy morálky v práci
Vědecká morálka a mravní výchova - 1940) a originální koncepci,
vycházející z vnitřní a vnější stránky mravnosti - proto směry
subjektivistické a směry objektivistické - (v stěžejním Bláhově
spise Filosofie mravnosti - 1922).
Literatura a poznámky
(1)
Lucien Lévy-Bruhl. Sociologická revue, 10, 1939, s.
251-253.
(2)
Individuum a společnost. Česká mysl, 9, 1908, s. 437-445.
(3)
Duše malého města. Praha, Karlova universita 1908. - Bláhova
doktorská disertace. - Vyšla, upravená, v Lidových novinách,
v letech 1913 a 1914, postupně, v jedenácti částech po názvem
K psychologii malého města.
(4)
Stará a nová mravnost. (Volná kapitola.) Pražská lidová revue, 3,
1907, s. 59-62.
(5)
Filosofie mravnosti. Brno, A. Píša 1922. 282 s.
(6)
E. Chalupný: Bláha, I. A.: Filosofie mravnosti, Parlament,
2, 1922/3, s. 211.
(7)
O. Chlup: Bláha, I. A.: Filosofie mravnosti. Ruch filosofický,
2, 1922, seš. 8-10, s. 70-72.
(8)
J. L. Fischer: Bláha, I. A.: Filosofie mravnosti. Naše věda,
4, 1921/2, s. 201-208.
(9)
Současné názory mravní. Praha, Stát. nakl. 1923. 61 s.
(10)
Základy mravnosti. Praha, Stát. nakl. 1923. 39 s.
(11)
Ethika jako věda. Brno, Komenium 1947. 46 s. 2. vyd. Brno
Atlantis 1991. 102 s. pod názvem Ethika jako věda. Úvod do dějin
a teorie mravnosti. (Úvod od L. Bočka a Poznámka o autorovi od
J. Sedláka.)
(12)
Vybrané kapitoly z etiky. Ve: Knižnica "Našej školy". Zv.
I. Praha-Bratislava, Stát. nakl. 1926, s. 43-117.
(13)
Vědecká morálka a mravní výchova. Praha, Život a práce 1940.
204 s.
(14)
F. Linhart: Bláha I. A.: Vědecká morálka a mravní výchova.
Sociologická revue, 11, 1940, s. 140-141.
(15)
J. Hendrich: Bláha: Vědecká morálka a mravní výchova. Věstník
pedagogický, 18, 1940, s. 215-216.
(16)
Sociologie a etika. Nové Atheneum, 2, 1921. s. 155-169.
(17)
Mravnost s hlediska sociologického. Sociologická revue,
12, 1946, č.5, s. 3-13.
(18)
Dnešní krise rodinného života. Brno, nákl. vl. 1933, 118
s. Další vydání v r. 1941 a v r. 1947.
(19)
Morálka povolání. Ve: Příčiny nespokojenosti. Morálka povolání.
Brno Čs. strana pokroková 1933, s. 23-36. - Též v Encyklopedii
výkonnosti, I., 1934.
(20)
Normy chování inteligence. Sociologická revue, 7, 1936,
s. 21-33.
(21)
Sociologie inteligence. Praha, Orbis 1937. 398 s. - Recenze:
- O. B. (Praha): Milý příteli. Ve: Živá slova In. Arnošta Bláhy.
Sborník k jeho šedesátinám. Sest. L. Boček. Brno, Pokorný a spol.
1939, s. 49-51.
-
J. L. Fischer: Bláha I. A.: Sociologie inteligence. Sociologická
revue, 8, 1937, s. 334-337. - Nas. 338-341 následuje Bláhovo
vyjádření k Fischerově recenzi.
-
J. Voráček: Bláha I. A.: Sociologie inteligence. Sociologie
a sociální problémy, 6, 1938/9, s. 102-106.
(22)
Sociologie, politika a etika. Parlament, 2, 1922/31 s. 121-
125.
(23)
Ethika jako věda. Úvod do dějin a theorie mravnosti. 2. vyd.
Brno, Atlantis 1991, s. 58-66.
(24)
K trestu smrti. Ve: O trestu smrti. Anketa. Uspoř. E. Chalupný
a O. Kypr. Praha, "Sociální služba" 1923, s. 24-30. - Též Pokrokový
obzor, 12, 1931, č. 2, s. 1-3.
(25)
Poměr Sokolství ke klerikalismu, církvi a náboženství. Nový
lid, 19, 1922, s. 249-252.
(26)
Křesťanský duch do škol? Moravskoslezský učitel, 36, 1939,
s. 93-95.
(27)
O laický základ mravní výchovy. Kritické poznámky k Rádlově
brožuře "Revise pokrokových ideálů v národní škole". Brno, Ústřední
spolek jednot učitelských na Moravě. 1929. 29 s.
(28)
J. B. Kozák: Přítomný stav etiky. Praha, Dědictví Komenského
1930, s. 167-171 a 176-177.
(29)
J. Král: Československá filosofie. Nástin vývoje podle disciplin.
Praha, Melantrich 1937, s. 100-101.
(30)
J. Tvrdý: Bláhova etika. Ve: Pocta In. A. Bláhovi k šedesátinám.
Redig. A. Obrdlík. Sociologická revue, 10, 1939, č. 1, s. 71-78.
(31)
K. Hlavoň: Etika I. A. Bláhy. Sociologický časopis, 4, 1968,
s.349-361.
(32)
J. Sedlák: Inocenc Arnošt Bláha jako etik. - Habilitační
spis. Brno 1991. 276 s.
Inocenc Arnošt Bláha as an Ethician
PhD. I. A. Bláha (1879-1960), professor of sociology at
Masaryk University Brno, one of the founders of sociology in
Czechoslovakia, leader of Brno School of Sociology, was also
a significant ethician. (The most important of his seventy ethic
publications were: Philosophy of Morality (Filosofie mravnosti)
- 1922, Scientific Morals and Moral Education (Vědecká morálka
a mravní výchova) - 1940, Ethics as a Science (Ethika jako věda)
- 1947, 1991.)
He started from L. Lévy-Bruhl(unknown char)s sociological objectivism and
T. G. Masaryk(unknown char)s psychological subjectivism, but synthesized them
into äctivism of personal humanism".
The paper discusses Bláha(unknown char)s teachers of ethics, his general ethical
views, his views on the relation between ethics and sociology,
between ethics and politics, between morality and religion and
moral education.
Footnotes:
1[4em]Jde
mj. o tyto práce: Stará a nová mravnost - 1907, Individuum a
společnost - 1908, Smysl pro mravní hodnoty - 1920, Sociální
cítění - 1920, Filosofie mravnosti - 1922, Etika objektivismu
- 1922, Mravnost jako přirozená funkce životní - 1922, Současné
názory mravní - 1923, Základy mravnosti - 1923, Dětská mravnost
- 1923, Ideál a skutečnost - 1925, Vybrané kapitoly z etiky
- 1926, Etický relativismus - 1931, Co je mravnost - 1939,
Vědecká morálka a mravní výchova - 1940, Ethika jako věda -
1947 (1991). Z nich pojednám jen některé.
2[4em]Bláhovu
Filosofii mravnosti recenzovali víceméně pochvalně E. Chalupný
(6) a O. Chlup (7), kriticky J. L. Fischer (8)
3[4em]O spisu referovali F. Linhart (14) a J. Hendrich
(15)
4[4em]4) Jde
jednak o práce obecného rázu (Sociologie a etika - 1927, Mravní
výchova ze stanoviska sociologického - 1921, Vliv společnosti
na mravnost individua - 1923, Mravnost z hlediska sociologického
- 1946, Sociologie, politika a etika - 1922/3), jednak o práce
rázu speciálního (Mravnost dítěte a společenské prostředí -
1929, Dnešní krise rodinného života - 1933, Morálka povolání
- 1933, Normy chování inteligence - 1936, Demokratisace a moralisace
průmyslu - 1924/5, Brannost a mravní zákon - 1938). Všimnu si
opět jen některých.
5[4em]Jde
o tyto práce: České svěomí - 1914, T. G. Masaryk, Od osvobození
mravního k osvobození politickému - 1919, Politika a morálka
- 1921, Sociologie, politika a etika - 1922/3, Slušní lidé a
politika - 1925, Zveřejňovací bureau - 1946, Ethika jako věda
- 1947, aj.
6[4em]Jde
o tyto práce: Poměr Sokolství ke klerikalismu, církvi a náboženství
- 1922, O laický základ mravní výchovy (...) - 1929, Náboženská
nesnáz morálky - 1930, Vědecké a filosofické základy laické
výchovy - 1935/6, Křesťanský duch do škol? - 1939, In memoriam
L. Kunteho - 1946, aj.
7[4em]Jde o tyto práce: Mravní výchova ze stanoviska sociologického
- 1921, Výchova k mravnosti - 1922, Výchova k sociálnímu občanství
- 1926, O laický základ mravní výchovy(...) - 1929, O odpovědnosti
a povinnostech ženy vychovatelky - 1935, Vědecká morálka a mravní
výchova - 1940 aj.
8[4em]O Bláhovi jako etikovi
psali mj. J. B. Kozák (28-1930), J. Král(29-1938), J. Tvrdý (30-1939),
K. Hlavoň (31-1968), J. Sedlák (32-1991).
File translated from
TEX
by
TTH,
version 3.00.
On 17 Jun 2001, 16:05.