Sborník prací FF BU
SBORNÍK PRACÍ FILOZOFICKÉ FAKULTY BRNĚNSKÉ UNIVERZITY
STUDIA MINORA FACULTATIS PHILOSOPHICAE UNIVERSITATIS BRUNENSIS
B 43, 1996
Josef Šmajs
K problému hodnot v nynější ekologické krizi
Vznikající ekologické hodnoty nemohou sice bezprostředně měnit
společnost a její vztah k přírodě, ale jsou nezbytnou součástí
celkové ekologické kultivace lidí. Probouzejí jejich zájem o
roli přírody v kultuře, mohou posílit politickou a legislativní
vůli společnosti ekologické problémy prakticky řešit. Je ovšem
poněkud paradoxní, že filosoficky málo ujasněný problém hodnotové
regulace lidského vztahu k přírodě, je v ekologické literatuře
přeceňován. Čím je to dáno?
Zdá se, že společným jmenovatelem tohoto jevu je příliš vágní
fiosofický koncept člověka, kultury a především - ekologické
krize samotné. Tato krize bývá mnohými autory chápána antropologicky,
tj. především jako krize člověka a lidskosti. Vidíme to např.
u Erazima Koháka, který píše, že evropský člověk se svým rozhodnutím
"...vymaňuje z řádu pudu a zvyku, a volí život ve svobodě a odpovědnosti
- tedy život morální." Ale ke svobodě - dodává správně Kohák
- neodlučitelně patří odpovědnost, odpovědnost svobody. K odcizení
(tj. koneckonců ke krizi, pozn. J. Š.) dochází teprve tehdy,
když člověk volí svobodu, avšak odmítá odpovědnost, která k ní
nutně náleží."1
Přestože značná část aktivních ekologů by s touto obecnou formulací
příčiny krize souhlasila, domníváme se, že tento morální přístup
podstatu problému spíše zamlčuje. Proč?
Globální ekologická krize není totiž krizí mravního vztahu člověka
k přírodě. A to jednak proto, že jako biologický druh člověk
somaticky i psychicky do přírody patří a že základní biologické
predispozice pro vytváření kultury obdržel už před jejím vznikem;
spolu s biologickými předpoklady pro ofenzívní adaptaci k prostředí,
obdržel také výbavu pro tzv."panský postoj" a ßvobodu".2 Za druhé proto, že tato dosud
neznámá krize má výrazně nadindividuální, tj. systémový charakter.
Máme-li porozumět roli hodnot v nynější ekologické krizi, pak
je nezbytné zvolit jiný, např. evolučně ontologický přístup.
Z pozice tohoto přístupu tu však můžeme uvést jen tři vysvětlující
poznámky.3
Poznámka první. Je třeba filosoficky redefinovat člověka.
Nejen, že není cílem pozemské evoluce, není ani správcem bytí.
Zatím nic vážného neodporuje evoluční hypotéze, podle níž je
náš druh na Zemi relativně krátce a podle níž tu nemůže zůstat
věčně. Biologické druhy včetně biologického předka dnešního člověka
se objevují poměrně rychle a téměř plně zformované. Aniž by se
příliš změnily, po jistém čase (několika milionů let) z evoluční
scény zmizí.4
Každý biologický druh vzniká jako svérázná biologická objednávka
příslušné úrovně vývoje biosféry. A jako dočasné řešení evolučního
úkolu, je také dalším vývojem biosféry průběžně testován. To
kromě jiného znamená, že příliš rychlá kulturní přeměna přírody
jako celku produkuje nesoulad mezi biologickou konstrukcí druhu
a dynamickým systémem života na Zemi. Proto kultura dnes zbytečně
zkracuje dobu přirozené druhové existence mnoha živých systémů
včetně člověka samého. Lidský genom, který kulturu dodnes umožňuje,
je totiž vysoce konzervativní. Vidíme, jak rigidně se kopírují
naše somatické struktury, naše emoce i základní civilizační archetypy.
Konrad Lorenz tuto vysokou stabilitu druhových vlastností vyjádřil
tezí, že "tempo proměny vrozeného způsobu chování musí být stejné
jako tempo proměny příslušného fyzického znaku."5
A z biologické stability člověka vyplývá, že to, čemu říkáme
lidská přirozenost, záměrně měnit nemůžeme. Jedinou flexibilní
oblastí ve struktuře lidské psychiky je patrně behaviorálně orientovaná
a limitovaná racionalita. Náš mozek nebyl totiž konstruován pro
poznávání pravdy, ale pro řízení lidského chování, koneckonců
- pro přežití.
Ale ještě jeden moment je významný. Člověk, jak jsme to již naznačili,
od přírody obdržel právě to, co vzhledem ke své zvláštní somatické
struktuře (která ovšem sama vznikala jako odpověď na ekosystémové
změny v tehdejší biosféře) potřeboval: předpoklady adaptovat
se útočně, vytvářet nebiologické struktury a instituce - kulturu.
Ale vzhledem k omezené rozlišovací schopnosti smyslů i vzhledem
k omezené kapacitě mozku nemůže lidská nervová soustava dostatečně
jemně reprodukovat žádnou pozemskou abiotickou či biotickou strukturu.
Nemůže např. obsáhnout ani tu část přirozené uspořádanosti, která
je vestavěna do fenotypických forem živých systémů, ani relativně
volnější uspořádanost ekosystémovou, která je odlišná proto,
že se utváří a reprodukuje jiným způsobem - sukcesí.
Toto principiální teoretické omezení na straně biologické konstrukce
člověka kromě jiného znamená, že přírodu umíme sice pragmaticky
účelně poznávat, zjednodušovat a předělávat, ale nikoli adekvátně
systémově chápat, nikoli jako celek opravovat či zlepšovat. A
to je důvod, proč dnes nemůžeme pokračovat v tom, na co byli
evolučně nastaveni naši předkové: v dobývání a předělávání okolní
přírody. Je to důvod, proč nemůžeme pokračovat v rozvíjení tradičního
obsahu svobody, i když za své činy přijmeme odpovědnost.
Poznámka druhá. Pro pochopení role hodnotové regulace potřebujeme
přiměřený filosofický koncept kultury. Pojmem kultura přitom
nemíníme pouze kulturu duchovní. Duchovní kultura je pouze duší
celku kulturního systému, tvoří rozptýlenou informační kostru
kultury - genom jejího organismu.
Nebiologický organismus kultury však nevzniká přirozeným pokračováním
vývoje biosféry. Kultura nepřirůstá na všech větvích evolučního
stromu života. Jako spontánní produkt nebiologicky orientované
aktivity lidí hypertroficky bují jen z fylogenetické linie člověka.
A právě proto se musí bránit nejen všeobecné vesmírné tendenci
k růstu entropie (druhému zákonu termodynamiky), ale i přirozené
integrativní síle biosféry.
Aby kultura jako dočasný umělý subsystémem biosféry s okolními
ekosystémy nesplynula, musí mít od počátku nejen odlišnou strukturu
a doplňkovou energetickou výživu, ale především - odlišnou
konstitutivní informaci: duchovní kulturu. Mýtus,
magie, kulty a rituály plnily kdysi roli základní konstitutivní
informace, ke které dnes vedle hodnot patří také filosofie, umění
a věda.
Ale pozor, povrch Země je konečný a žádné vhodné životem neobsazené
místo na něm při vzniku kultury není. Když ta která kultura obsazuje
svou ekologickou niku, přirozenou uspořádanost nutně zatlačuje,
zjednodušuje a poškozuje. Zkrátka, v přirozeně vysoce uspořádaném
světě se kulturní uspořádanost nemůže rozšiřovat jinak, než na
úkor uspořádanosti původní. Tam, kde je dnes pole, smrkový les,
silnice či město, tam nemohou prosperovat ekosystémy a jejich
prvky, které tam byly před tím. A hodnotová orientace naprosté
většiny lidstva tuto expanzi kultury v biosféře zatím schvalovala
a podporovala.
Pro biosféru je tedy kultura konkurenčním systémem, opoziční
disipativní strukturou,6 s níž se musí dělit o geografický prostor,
látky, energii i základní přírodní média. A bylo jen otázkou
času, kdy se tento nerovný vztah vyhrotí a kdy se stane otázkou
života a smrti na přírodě závislé kultury.
Poznámka třetí. Z výše uvedených formulací vyplývá, že pochopení
role výchovy a hodnot v nynější krizi závisí na adekvátním filosofickém
konceptu krize. Takový možný koncept se pokusíme naznačit.
Dnešní ekologická krize není tradiční společenskou krizí ekonomickou,
politickou či morální. Není selháním světové technické civilizace,
protože její systém evidentně prosperuje. Není krizí jejího řízení,
protože ji jako celek nikdo neřídí. Není selháním člověka, protože
člověk mravně neselhal. Lidská morálka byla od počátku taková,
jakou ji připustila logika fungování té které protipřírodní kultury.
Globální ekologická krize je dosud neznámým typem krize evolučního
úspěchu kultury. Je jejím nárazem na mez absorpční kapacity
Země, na překážku, kterou bez zásadní vnitřní proměny nemůže
obejít.
Neschopnost náboženství, tradiční filosofie, vědy, etiky, práva
i politiky přiměřeně reagovat na dnešní krizi je ovšem pochopitelná.
Všechny formy společenského vědomí, všechny poznatky, regulativy
a hodnoty vznikaly totiž v jiném kontextu: vznikaly v dílčích
kulturách, jimž se neoslabená biosféra sice bránila, ale před
nimiž koneckonců ustupovala. Nemohla jejich vzniku zabránit,
ani se jejich existence zbavit. Protože nebyla překročena hranice,
za níž obranné subsystémy biosféry samovolně narušitele likvidují,
aktuální prosperita regionálních kultur potvrzovala správnost
nastoupené strategie.
Ale nová výchozí situace je už v hrubých obrysech zřejmá. Zdánlivě
soběstačný systém Slunce-Země je nepatrným a nevýznamným prvkem
vesmíru, jediného plně autonomního systému, který v poslední
instanci garantuje úzké pásmo příznivých fyzikálních a chemických
podmínek pro život na Zemi. Příznivé podmínky života na Zemi
si ovšem od jisté fáze vývoje života ve značném rozsahu reguluje
biosféra sama.7 Právě díky tomu je reálné ohrožení lidské kultury
škodlivými vlivy z vesmíru poměrně malé. Malé a zatím zanedbatelné
je i její ohrožení ze strany nepoškozené biosféry. Jediným vážným
ohrožením lidské perspektivy je destrukce původních přírodních
předpokladů kultury. A příčinou této destrukce jsou paradoxně
právě ony trendy kulturního vývoje, které zatím zajišťují pokrok
a hospodářskou prosperitu. Takže kultura je poprvé existenčně
ohrožena tím, co ji kdysi umožnilo - mateřskou náručí přírody.
Budoucnost lidského rodu, kterou vždy garantovala biosféra, závisí
nyní na tom, co uděláme.
Lapidárně řečeno, podstatatou dnešní krize je systémový konflikt
protipřírodní kultury se Zemí - ohroženým systémem je
kultura.
Morálka tradiční a ekologická
Předmětem morální regulace, která je právě tak stará jako kultura
a v jejímž rámci tu posuzujeme i problém hodnot, bylo v minulosti
především chování lidí uvnitř rodiny, kmene a regionálního společenství.
Morálka jako důležitý společenský regulativ tedy původně hájila
lokální kulturní zájmy. Vztah té které kultury k přírodě nebyl
sice vyřazen z morální a politické regulace, ale byl předurčen
biologicky a technologicky. A protože příznivé přírodní předpoklady
kulturního života byly v neoslabené biosféře samozřejmostí, příroda
neměla hodnotu.
Významnou zvláštností morálky, která velmi dlouho vyrůstala na
jedné straně z lidské biologické predispozice, a na druhé straně
ze souvislé kulturní tradice, je ovšem to, že jako široce kompetentní
forma regulace může fungovat i jako neverbalizovaná a nezdůvodněná.
Tradiční morálka, jejíž součástí jsou tradiční hodnoty, je totiž
součástí specifického ïmunitního systému" lokální kultury. Reprodukuje
se napodobováním závazných forem lidského jednání a odkazuje
na to, co se musí v určitých případech dělat nebo nedělat. A
přestože jako uznávaná norma chování rozlišovala mezi tím, co
je dobré a co je zlé, její explicitní teoretická formulace ani
zdůvodnění nebyly velmi dlouho možné.8 Způsob
verbální artikulace toho, co má člověk v určité situaci udělat,
je totiž obtížný a předpokládá ucelenou filosofickou představu
světa.
Předekologická morálka stranila tedy té které kultuře a přírodu
za morální subjekt nepovažovala. A protože regionální kultury,
od počátku orietované protipřírodně, velmi dlouho nedisponovaly
vyspělou abiotickou technikou a protože nikdy nebyly s to přeměnit
veškeré přirozené ekosystémy na obdělávaná pole, kulturní louky,
cesty a lidská sídla, zdálo se, že proti přírodní přesile je
mravně přípustné všechno to, co biologicky slabého člověka v
jeho nerovném zápase s přírodou posiluje. Tradiční morálka proto
schvalovala nejen využívání živých systémů a obnovitelných přírodních
zdrojů pro kulturní účely, ale v pozdějších technických civilizacích
i sil a přírodních zdrojů neživých a neobnovitelných, které se
do společenského produktivního procesu podařilo zapojit díky
vyspělejší vědě a rozvinutější technice.
Filosofická obhajoba tradiční antropocentrické morálky je však
nemorální v okamžiku, kdy se prokazatelně zhoršuje obyvatelnost
Země a kdy jsou nevratným způsobem ničeny jedinečné přírodní
předpoklady kultury. Na druhé straně však teprve nenapravitelná
destrukce živé i neživé přírody vede v protipřírodní kultuře
k tomu, že část veřejnosti je ochotna uznat přírodu jako hodnotu.
Dnešní globalizující se kultura je bohužel systémem, v němž se
zapsalo a zpředmětnilo naše přirozené fylogenetické sobectví,
vlastní všem organismům včetně člověka. Úzký a krátký horizont
vnímání světa, který kdysi našim předkům zajišťoval reprodukční
úspěch a přežití, byl jistě správnou biologickou výbavou pro
stabilizované podmínky života. Byla to všeobecně výhodná vlastnost,
jež dávala křídla lidskému vzestupu a jíž byly částečně vybaveny
i ty vyšší formy života, které nevytvořily kulturu. Dnes se však
tuto biologickou predispozici, která nás postavila do lokální
opozice vůči prostředí, musíme pokusit společensky jinak orientovat
a kontrolovat ji všemi dostupnými prostředky: rozumem i srdcem,
vědou i uměním, výchovou, vzděláním, hodnotami, legislativou
i politikou.
Právě proto dnes potřebujeme konstituovat morálku a hodnoty respektující
nejen přirozená práva člověka, ale také přirozené evoluční nároky
ostatních živých tvorů biosféry. Tuto novou etiku můžeme slovy
jejího zakladatele Alda Leopolda označit jako etiku Země. Etika
Země vychází totiž z toho, že člověk je spolu s ostatními živými
systémy přirozeně stvořenou bytostí. Ani díky rozumu nemůže být
člověk přírodě nadřazen, protože pro správnou funkci biosféry
musí existovat principiální rovnost všech prvků biotického
společenství. Předmět etiky se tak poprvé rozšiřuje o filosofickou
analýzu mravních vztahů k životu vůbec, k prvkům biotického společenství,
k planetě Zemi. Tento nový obsah ekologické etiky úsporně vyjádřil
také už A. Leopold, když ve třicátých letech napsal: Ürčitá
věc je správná, když směřuje k zachování integrity, stability
a krásy biotického společenství. Směřuje-li jinam, je špatná."9
Z podobných hledisek přistupují k formování nové ekologické etiky
i jiní autoři. Ekologická etika se již nejméně dvě desetiletí
rychle rozvíjí, a je tedy již víceméně ustaveným oborem. Ale
přes to všechno jsou výsledky i možnosti morálního a hodnotového
ovlivňování kultury omezené. Radikální etické formulace se v
silně integrovaném systému technických civilizací stávají pouhou
proklamací a nepřímou apologetikou statu quo. V. Bělohradský
proto správně zdůrazňuje, že existuje jen "malý počet situací,
které lze řešit apelem na mravnost a dokonalost člověka."10
Obtíže ekologické hodnotové regulace
Domníváme se, že hlavní důvody malé účinnosti ekologických hodnot
- pomineme-li zatím problém jejich vytváření a šíření - nespočívají
v rovině morální. Nejsou dány lidskou zkažeností, neodpovědností
či neochotou brát vážně systémovou převahu přírody nad kulturou.
Malá účinnost ekologických hodnot souvisí tím, že už nežijeme
přímo v přirozených ekosystémech, ale v planetární civilizaci.
Ocitáme se tak v moci moderního Leviathana, který nás determinuje
a zotročuje tím, že nám poskytuje blahobyt a pohodlí. Také proto
je obvykle silnější než naše morální předsevzetí a než naše individuální
vůle.
Zdá se, že je to ústřední problém "záměrného hodnotového usměrňování"
evoluce technické civilizace. Morální hodnotová regulace nemůže
přímo působit na celek planetárního kulturního systému, ale jen
na jednu jeho složku v té které kultuře: na část aktuálně žijících
lidí. Touto regulací nelze totiž přímo měnit základní fyzikální
parametry zděděné materiální kultury a techniky, nelze jí vyloučit
setrvačnost pohybu globální protipřírodní technosféry. Prostě,
uvnitř prostorově rozsáhlé a složitě organizované společnosti
se objektivně zužuje okruh úkolů, které může vyřešit přímo veřejnost
či nadšený kutil.
A je snad zřejmé, že ani svobodu si v takovém kontextu vlastně
nevolíme. Do určité regionální kultury se narodíme a v jejím
systému, který se neobejde bez úřadů, bank, reklamy, masmédií,
policie, armády atp. a který se neustále samovolně reprodukuje
a zdokonaluje, musíme žít od narození až do své smrti. Dobrovolná
skromnost malého počtu ekologicky cítících lidí je skutečným
hrdinstvím, ale nemůže změnit nynější ekonomický režim kultury,
železnou logiku chodu a expanze planetární technosféry.
Obsazením planety kulturou se kruh jakoby uzavřel a nelze z něj
vystoupit. Situace je natolik vážná, že se musí stát předmětem
ekologické legislativy a politiky, které mají nejen větší odborné
kompetence, ale i účinnější sankce, než jaké má ekologická výchova
a etika. Nezastupitelnost nových ekologických hodnot však spočívá
v tom, že bez jejich přispění by veřejnost nebyla připravena
na politické řešení krize, nebyla by s to přijmout vinu za poškozenou
přírodu.
Ale ještě jeden problém je důležitý. Morální normy, zásady a
hodnoty jsou svéráznými společenskými regulativy a v minulosti
vznikaly proto, aby nebylo nutné každou konkrétní životní situaci
analyzovat, aby se řadový občan mohl rozhodnout v podstatě bipolárně:
způsobem ano-ne. Takové jednání je totiž ve standardních situacích
produktivní, odpovídá nejen povaze lidského jednání v té které
situaci, ale i povaze lidské psychiky.
Ale jak hodnoty vznikají a jak se mohou rozšiřovat? Již jsme
naznačili, že dnešní ekologická situace je historicky bezprecedentní.
Téměř všechny dodnes platné morální hodnoty vznikaly spontánně,
až vlastním kulturním životem samým. Byly výsledkem společenské
shody (konsensu), a proto také obsahovaly to, co se prakticky
mnohokrát prověřilo. Různé axiologické koncepce analyzovaly hodnotové
systémy, stranily těm kterým hodnotám, ale nové neantropocentrické
hodnoty přímo vytvářet nemohly. Až po jistou úroveň sociokulturní
zátěže Země se totiž protipřírodně orientovaná kultura osvědčuje,
její existenci neoslabená biosféra neohrožuje.
Složitá kulturní stavba technicky vyspělých civilizací vyrostla
na základě antropocentrických hodnot. Tyto hodnoty byly spolu
s ostatním poznáním vestavěny do nynější materiální kultury a
techniky, tvoří páteř společenských institucí, práva, politiky,
filosofie, vědy i dalších forem duchovní kultury.
Z toho všeho vyplývá, že nové ekologické hodnoty, které potřebujeme
pro záchranu ohrožené kultury, nemohou vznikat tradičním způsobem:
na základě pokusu a omylu, přímou životní zkušeností lidí v té
které kultuře. Ekologické hodnoty jsou totiž nutně v rozporu
se společenským systémem, v jehož rámci se konstituují. Pomineme-li,
že jejich část (popřípadě podmínky pro jejich šíření) může vznikat
také jako specifický společenský protest ekologicky odpovědných
jedinců a skupin, pak je zřejmé, že se musejí vytvářet i rozšiřovat
především teoreticky: vzděláváním a rozumovou výchovou. I když
i tyto hodnoty mají subjekt-objektový charakter, a nesou tedy
emocionální obsah, rozpoznat, obhájit a předat je může především
nová racionalita.
Ekologické hodnoty, v literatuře často označované jako neantropocentrické
či biocentrické,11 mají však ještě jednu zvláštnost. Podobně jako dnešní
problém lidské svobody a odpovědnosti, jímž jsme naše pojednání
začínali, získávají i ekologické hodnoty výrazně anticipativní
charakter. Odpovídá to objektivní situaci, v níž se planetární
kultura nachází. Nyní žijící generace nenesou totiž vinu pouze
za to, čím dnešní kultura Zemi ubližuje. Stále více odpovídají
i za to, co se stane, když nic pro záchranu ohrožené kultury
neuděláme.
Sama nevratnost času, tj. nevratnost zničené rozmanitosti života,
vyčerpaných zdrojů a dalších poškozených přírodních předpokladů
kultury, nám zabraňuje učit se z vlastních chyb. A tento neúprosný
přírodní fakt činí dnes z abstraktní teorie hodnot kulturně konstitutivní
disciplínu. Způsobuje, že ekologická axiologie musí nyní úzce
spolupracovat s filosofickou ontologií. Nová teorie hodnot -
ekologická axiologie totiž bezprostředně závisí na adekvátním
ontologickém konceptu skutečnosti. Závisí na ontologickém pojetí
přírody, člověka i lidské kultury. Také adekvátní filosofický
koncept krize i filosofický model jejího řešení jsou v nové situaci
jednou z podmínek jejího překonání.
A to vše mění roli filosofie v systému kultury. Teoretická představa
světa jako celku - filosofická ontologie - nebyla v lokální
kultuře pro praktický život existenčně nezbytná. Ontologie tu
vznikala převážně z intelektuálních motivů filosofů a o prosperitě
či přežití regionální kultury nerozhodovala.
Dnes je ovšem všechno jinak. Veřejnost i politika potřebují vědět,
v jakém světě vlastně žijeme, a co musíme udělat, abychom na
Zemi přežili. Z části spekulativní ontologie se proto stává angažovaná
ontologie ekologická: diagnóza i terapie kulturou poškozeného
organismu planety.
Morální filosofie, která se obrací pouze na člověka a na přiměřené
ontologické zakotvení rezignuje, není totiž s to vyřešit zmíněný
ústřední problém technických civilizací. Ten - jak jsme již
naznačili - spočívá v tom, že lidé sice žijí ve světě, kterému
vždy určitým způsobem rozumějí a který proto může být ovlivňován
i prostřednictvím ekologických hodnot, ale společenská materiální
kultura a technické systémy fungují ve světě o sobě. Proto je
největším úkolem současnosti nejen nově orientovat člověka, ale
také nově orientovat technologie, - přestavět protipřírodní
strukturu a režim světové kultury.
Evoluční hodnota přírody
Pozemskou přírodu je třeba konečně uznat jako nejvyšší hodnotu
vůbec. Je patrně jedinou zelenou linií vesmírného evolučního
procesu, který patrně jen na Zemi vytvořil všechny nezbytné přírodní
předpoklady kultury: velký organismus vysoce komplexní biosféry,
integrovaný přirozenou informací, a jemu přizpůsobeného biologického
předka dnešního člověka. Člověk je tedy částí přírody a velkolepému
přírodnímu systému je nezbytné navrátit to, co bylo samozřejmé
pro mýtus, první náboženství i část staré filosofie: tvořivost
a posvátnost. I když Země nemůže být důvodem existence vesmíru,
ale ani cílem jeho rozbíhavé evoluce, musíme uznat její jedinečnost: danou
však nikoli polohou v prostoru, ale něčím, co zdravý rozum i
vědy přehlížejí: dosaženou úrovní přirozeného a kulturního vývoje.
Dnešní živé organismy, jako otevřené systémy s vnitřní informací,
jsou totiž svědectvím vývoje celé biosféry. Jsou, využijeme-li
přiléhavé Bergsonovy metafory, "protokolní knihou" času. Jejich
nevyjádřitelná evoluční hodnota je přímo úměrná neopakovatelnosti
vývojových podmínek a délce proběhnutého času. Tato hodnota souvisí
s tím, že vznikly samovolně, v podmínkách, které již neexistují,
a že, pokud je zničíme, nevzniknou znovu.
A právě proto upozorňujeme na opomíjený kulturně konstitutivní
aspekt přirozené rozmanitosti biosféry. Ničením biologické rozmanitosti,
která dnes mizí asi stotisíckrát rychleji než v důsledku dlouhodobého
přirozeného vymírání druhů,12 poškozujeme rozptýlenou paměťovou strukturu
biosféry, jedinou známou protientropickou barieru života. Poškozujeme
její "duchovní kulturu", její přirozenou paměť, která spolehlivě
fungovala dávno před tím, než se nám podařilo vytvořit naše primitivní
paměťové struktury technické.
Kulturně konstitutivní význam přirozené uspořádanosti Země souvisí
s tím, že obsah našeho poznání, tj. sociokulturní informaci,
vlastně nevytváříme, neprodukujeme, ale odčítáme" a "rozpoznáváme"
z produktů přirozené evoluce. Vždyť např. v živých systémech
je zpředmětněno, a jazykem nukleových kyselin i přímo zapsáno,
fantastické množství přirozené informace. Tuto vzácnou informaci,
která ovšem nepatří nám, ale biosféře, jsme zatím správně nepřečetli
a nepochopili. A právě ta by nám mohla posloužit jako vodítko
pro vytváření kultury slučitelné se životem, kultury dlouhodobě
možné, kultury konečně biofilní.
Ale ještě jeden důvod naší pokory před velkolepým přírodním systémem
je hodný pozornosti. Nenahraditelnost pozemské přírody nespočívá
pouze v tom, že jako kosmický koráb nese pustým a studeným vesmírem
život i s lidskou kulturou. Nespočívá jen v tom, že zajišťuje
naši biologickou reprodukci. Příroda, aniž si to většina z nás
uvědomuje, zajišťuje i naši reprodukci duchovní. Stará se nejen
o zdravé tělo, ale i o zdravou duši: garantuje pozitivně orientovanou
lidskou osobnost.
Způsob dotváření lidské osobnosti přírodou, zejména krajinou,
musí být totiž podobný způsobu formování mláďat jiných vyšších
biologických druhů. Jako rámcový časový program, který už nelze
nikdy později dohonit, je tento proces pevně zapsán v lidské
genetické paměti, koreluje s vývojem lidského mozku. Schopnost
učení je totiž i u člověka "plně naprogramovaná strukturou mozku,
pořadím vyplavování hormonů a - v poslední instanci - geny".13 Proto zejména
v mládí potřebuje člověk v přírodě co nejdéle pobývat, měl by
si ve volné přírodě hrát, experimentovat s ní, neverbálně s ní
komunikovat. Krajina, genius loci rodného místa, by se měla člověku
vtisknout.
Pedagogové, psychologové i filosofové vedou sice diskuse o tom,
zda při formování člověka musí socializace předcházet jeho individualizaci,
ale neuvádějí, že socializace je z hlediska lidské fylogeneze
druhotná, že ji vždy předcházela, provázela a doplňovala naturalizace,
neverbální kontakt a rozvíjení vrozených schopností adaptovat
se na volnou přírodu. Zdůrazňují pouze, že dítě musí být velmi
dlouho v rodičovské péči a že by mělo vyrůstat ve vhodném společenském
prostředí: na přírodu - jak jinak - se v antropocentrické výchově
zapomíná.
Poměštělý způsob života však i malé děti z dnešních vylidněných
vesnic ve volném pobytu v přírodě omezuje. Ale na druhé straně
v devastované krajině bez pěšin, polních cest, stromů, mokřadů
a studánek, s potoky bez ryb a raků, by se jen otížně rozvíjely
jejich vrozené loveckosběračské instinkty.
Uznává-li současná odborná literatura význam krajiny také v rovině
rekreační a relaxační, roli přírody tím vlastně podceňuje. Vzhledem
k vysoké biologické stálosti člověka zůstává příroda nezastupitelným
formotvorným činitelem duševně zdravé lidské osobnosti. Zdráhám
se sice říci, že dnešní duševní poruchy, rostoucí zločinnost,
agresivita a obliba násilí přímo souvisejí se ztrátou kontaktu
našich dětí s přírodou. Ale nedostatek tohoto kontaktu považuji
také za skrytý faktor ohrožení kultury ze strany přírody. Kdo
viděl sladce usínat dítě po celodenním pobytu v přírodě, jistě
ví, o čem je řeč.
Zusammenfassung
Der Artikel behandelt die soziokulturelle Rolle der ökologischen
Werte sowie die Problematik deren Gestaltung und Verbreitung.
Der Verfasser polemisiert mit moralischer Einstellung auf Umweltkrise,
deren Ursache er in Entscheidung des europäischen Menschen für
ein Leben in Freiheit, sowie in seiner Entfremdung der Verantwortung
gegenüber sieht. Für eine Analyse der Krise bietet er eine evolutionär
ontologische Vorgangsweise an. Für das Prinzip der Krise hält
er ein Systemkonflikt der naturwidrigen Kultur mit Erde, für
das bedrohte System hält er die Kultur. Während die traditionellen
Werte in den naturwidrigen Kulturen spontan, durch das kulturelle
Leben selbst entstehen konnten, können die neuen ökologischen
Werte, die im Widerspruch zu deren Geist stehen, nur durch ein
neues theoretisches Weltbild erkannt sowie verteidigt werden.
Deswegen ist die ökologische Axiologie von der philosophischen
Ontologie abhängig. In dieser neuen Ontologie wird betont, daß
nicht das moralische Versagen des Menschen, sondern Ërfolg"
der bisherigen Kulturstrategie, d.h. eine unangemessene Verbreitung
davon, was sich im kleinen Maße bewährte, die Krise verursacht
hatte. Abschließend zeigt der Verfasser den Wert der Natur ebenfalls
in einer Ebene der Information sowie der persönlichen Konstitution.
Er erinnert, daß von der Natur nicht nur der menschliche Körper,
sondern auch die menschliche Seele geformt werden.
Footnotes:
1[4em]Kohák, E.: Filosofická ekologie po dvaceti
letech. In: Závod s časem. Texty z morální ekologie. Praha 1996,
s. 17.
2[4em]Pěkně
to vyjádřil Lewis Thomas: "Tímto směrem nás nestrhává lidská
arogance... Tímto směrem jsme se prostě vyvinuli, tímto směrem
jsme vyrostli, jsme takovým živočišným druhem". Thomas, L.: Myšlenky
pozdě v noci, Praha 1989, s. 72.
3[4em]Širší rozvedení těchto problémů je obsaženo v publikaci
Šmajs, J.: Ohrožená kultura. Brno, "Zvláštní vydání..." 1995,
106 s.
4[4em]Srovnej, Gould, J.: Pandin palec. Praha 1988,
s.178-184.
5[4em]Lorenz,
K.: Takzvané zlo. Praha 1993, s. 208.
6[4em]Disipativní strukturou rozumíme otevřený
nelineární systém, v němž díky látkové a energetické výživě přicházející
z vnějšího prostředí (díky disipaci, tj. rozptylu energie) může
docházet k přirozenému vzestupu uspořádanosti. O tomto problému
viz Prigogine, I., Stengers, I.: Order out of Chaos. London 1984.
pp. 177-209, nebo Šmajs, J., Krob J.: Úvod od ontologie. Brno
1994, s. 98-112.
7[4em]Lovelock, J.: Gaia. Živoucí planeta. Praha
1994, s. 56-75.
8[4em]Hayek, F. A.: Právo,
zákonodárství a svoboda. Díl I. Praha 1991, s. 20-22.
9[4em]Srovnej,
Leopold, A.: The Land Etic. In: A Sand County Almanac. New York
1949.
10[4em]Bělohradský,
V. : Kapitalismus a občanské ctnosti. Praha 1992, s. 64.
11[4em]Srovnej např. Vavroušek, J.: Závod s časem.
(Hledání lidských hodnot slučitelných s trvale udržitelným způsobem
života.) In: Závod s časem. Texty z morální ekologie. Praha 1996,
s. 209-216.
12[4em]Wilson, E. O.: Rozmanitost života.
Praha 1995, s. 38.
13[4em]Wilson,
E. O.: O lidské přirozenosti. Praha 1993. s. 69.
File translated from
TEX
by
TTH,
version 3.00.
On 17 Jun 2001, 16:05.