Sborník prací FF BU
SBORNÍK PRACÍ FILOZOFICKÉ FAKULTY BRNĚNSKÉ UNIVERZITY
STUDIA MINORA FACULTATIS PHILOSOPHICAE UNIVERSITATIS BRUNENSIS
B 45, 1998
Jaroslav Hroch
Problém rozumění a transcendentální fenomenologie E. Husserla
Jestliže uvažujeme o vývojových proměnách hermeneutického myšlení
ve 20. století, nelze podle mého názoru pominout inspirativní
vlivy Husserlovy transcendentální fenomenologie, která svou novou
tematizací původní Diltheyovy kategorie zážitku ("Erlebnis")
a vlastním rozpracováním kategorie životního světa ("Lebenswelt")
poskytovala pozdějším existenciálně hermeneutickým teoriím (M.
Heidegger, H.-G. Gadamer aj.) mnohé podněty pro jejich kritiku
psychologizujících koncepcí rozumění. Zakladatel moderní fenomenologie
Edmund Husserl (1859-1938) se sice ve své rané knize Philosophie
der Arithmetik (1891) pokusil prokázat psychologický základ matematických
pojmů, avšak v prvním díle knihy Logische Untersuchungen (1900-1901)
- zřejmě i pod vlivem Fregeho odmítavé recenze "Philosophie
der Arithmetik" ve Viertelsjahrheft für wissenschaftliche
Philosophie (1894) - přichází s radikální kritikou psychologismu
v logice. Ve druhém díle svých Logische Untersuchungen (1900-1901)
však Husserl do jisté míry využívá i podnětů Diltheyovy psychologicky
orientované duchovědy, neboť svá fenomenologicko-logická zkoumání
usiluje založit na komplexní metodě strukturálně deskriptivní
analýzy zážitků ("Erlebnisse"), jejíž pomocí získáváme
obsahy tzv. čistého vědomí, tj. ryzí fenomény. Ty jsou vlastně
výsledkem procesu, v němž dochází k vyloučení všech objektivizujících
vědeckých postupů i záměrů praktického života. Tato analýza zážitků
musí však být podle Husserla založena na tzv. fenomenologické
redukci, která by měla na základě procesu, v němž se gnozeologický
subjekt zdržuje všech představ, názorů a úsudků o objektivní
realitě ("epoché"), vést k ryzí, bezprostřední zkušenosti
a zároveň umožnit tematizaci transcendentálního já a jeho
výkonů (mimo jiné i tím, že byl vyřazen pojem psychologického
subjektu).
Husserlova redukce na tzv. ryzí fenomény poukazuje ovšem především
k samotnému vědomí gnozeologického subjektu. Proto se ve fenomenologické
ontologii - jak ukazují i Husserlovy pozdní práce - veškerý
konkrétní svět při epoché" proměňuje v pouhý jev z hlediska
gnozeologického subjektu, avšak funguje, "běží dál". Přitom lidský
svět nemizí, jeví se podle Husserla jen jako korelát absolutní
subjektivity, která pro něj konstituuje smysl a platnost bytí.
Prvotním východiskem tohoto pojetí je ovšem fenomenologické zkoumání
života vědomí, tak jak se přímo, bezprostředně a bezpředsudečně
projevuje.1
Ve své interpretaci vztahu Husserlovy fenomenologie a tzv. filozofie
života ("Lebensphilosophie") přitom významný představitel
německé hermeneutiky Hans-Georg Gadamer zdůrazňuje, že u Husserla
jsou anonymní výkony a projevy života - v jisté analogii s pojetím
živého organismu v přírodních vědách - chápány jako jednotný
celek, ve kterém má být překonán protiklad subjektivního a objektivního.
I z toho důvodu zaujímá v Husserlově fenomenologii velmi důležité
místo koncepce intersubjektivity - pospolitosti jednotlivých
subjektů, z jejichž zespolečenštění ve zkušenosti, rozvažování
a jednání je konstituován ßvět pro všechny".2
V Husserlově analýze zážitků jde vlastně o deskripci týchž procesů,
jimiž se například zabývala Diltheyova psychologicky orientovaná
hermeneutika prvního období. Zatímco však u Diltheye umožňuje
zážitek zpřítomnění psychického stavu v jeho individuální jedinečnosti
a konkrétnosti, Husserlova fenomenologie chce analyzovat prožitkový
proud v "podstatné všeobecnosti a platnosti". Fenomenologická
"ryzí zkušenost" je získávána intelektuální intuicí v podobě
tzv. zření podstaty ("Wesensschau"), tj. jakožto
postižení podstatného neměnného smyslu zkoumaného objektu. V
pozdějších pracích klade zároveň Husserl důraz na tu skutečnost,
že předmět je konstituován prostřednictvím intersubjektivní zkušenosti.
Vlastním výsledkem, "výkonem" zkušenosti je pak smysl předmětu
čili noema, na rozdíl od zkušenostních průběhů samých,
tzv. "noesí".3
Husserlovu teorii rozumění v prvním období jeho filozofického
vývoje, spjatém s dílem Logische Untersuchungen (1901), je
možné nejlépe analyzovat především v souvislosti s fenomenologickou
teorií intencionality. Tato intencionalita jakožto zaměřenost
vědomí na předmět konstituuje aktuální apercepce, propůjčuje
jim schopnost dávat jednotlivým entitám jsoucna jejich význam
a smysl. Apercepce u Husserla znamená, jak později uvádí, takový
způsob osvojování světa, kdy jej uchopujeme a kdy mu rozumíme
"jakoby jedním pohledem".4 Tyto
apercepce, spjaté s procesy elementárního rozumění, však samy
o sobě nestačí k tomu, aby mohly být realizovány akty, které
propůjčují objektům smysl (ßinnverleihende Akte"). Akty udělující
objektům smysl jakožto intencionálně zaměřené výkony subjektivity
se totiž nemohou obejít bez tzv. rozumějícího pojímání ("verstehende
Auffassung"), v němž hraje významnou roli naše schopnost postihnout
obecné a podstatné konstitutivní rysy objektu, a to prostřednictvím
intelektuální intuice.
Východiskem procesu rozumění v Husserlových Logische Untersuchungen jsou
tedy apercepce, o kterých je však třeba uvažovat ve dvou dimenzích,
a to buď jako o (1) apercepcích ve výrazech (porozumění jazyku),
nebo o (2) apercepcích v podobě tzv. nazírajících představ. Přitom
apercepce druhého uvedeného typu jsou východiskem a předpokladem
našeho porozumění jak předmětným entitám, tak i osobnosti našeho
partnera v procesu poznání a komunikace.
Zvláštní pozornost je třeba věnovat tomu, co Husserl považoval
za porozumění výrazům (Äusdrücke"). Jak vlastně Husserl chápe
termín výraz? Jako "vztah na něco aktuálně daného, významovou
intenci naplňující předmětnost". Přitom "každý výraz pouze něco
neoznamuje, nýbrž také vypovídá o něčem, nemá pouze svůj význam,
nýbrž vztahuje se také na nějaké předměty".5 Termín výraz ("Ausdruck")
však Husserl pojímá nejen jako objekt nesoucí smysl, ale zároveň
- v jisté návaznosti na Diltheyovu duchovědnou tradici, kterou
však usiluje překonat - jako pojmovou artikulaci zážitku. V
této souvislosti Husserl ve svých Logische Untersuchungen polemizuje
s psychologizujícím pojetím porozumění výrazům, které by toto
porozumění chápalo jako hledání a nalezení odpovídajících obrazů
fantazie ("Phantasiebilder"), jež jsou přitom často öznačovány
za významy slov".6 Husserl sice uznává,
že v mnoha případech jsou řečové výrazy doprovázeny fantazijními
představami, které jsou v bližším či vzdálenějším vztahu k těmto
řečovým výrazům, avšak podle jeho názoru to neznamená, že by
tyto doprovodné fantazijní obrazy byly nutné a potřebné pro samotný
proces porozumění ("Verständnis"). Fantazijní obrazy samy
nevytvářejí významovost ("Bedeutsamkeit") výrazu
a jejich výpadek na druhé straně nemůže této významovosti překážet.
Srovnávací pozorování zároveň podle Husserla ukazuje, že se tyto
fantazijní obrazy často mění, aniž by se přitom měnil význam
slov; a potom se tyto obrazy nacházejí vzhledem ke slovům, jež
je původně iniciovaly a vyvolaly, "ve velmi vzdálených vztazích".7 Samotný proces porozumění nemá přitom - jak Husserl ukazuje
- pouze charakter smyslové percepce, poněvadž při tomto procesu,
na rozdíl od různých doprovodných fantazijních obrazů, se nám
často vůbec nevybavují vlastní znázornění, v nichž se naplňují
významové intence výrazu. (V těchto úvahách Husserl předjímá
některé argumentační postupy teorie rozumění P. Winche.)8
Podle Husserla tedy při samotném dosažení vlastního výsledku
rozumějícího procesu nehraje již smyslová názornost podstatnou
roli. Naše rozumění není rozuměním konkrétně smyslovým objektům,
nýbrž vždy jde o to, že rozumíme například symbolu, slovu, větě,
formuli, atd. Přitom však skutečně názorně není dáno nic jiného
než neduchovní smyslové ztělesnění myšlenek například v podobě
smyslově vnímatelných tahů písma na papíře nebo chvění zvukových
vln při konkrétních promluvách. Proto nelze také hovořit o tom,
že můžeme ztotožňovat slova s myšlením, neboť je třeba rozlišovat
pouhé slovo jakožto smyslově vnímatelný komplex od slova nadaného
smyslem. Na druhé straně však nemůžeme dávat do popředí pouhou
danost slova spjatého se smyslem výrazu, respektive danost symbolu.
Důležitý je totiž samotný proces porozumění ("Verständnis"),
které Husserl v Logische Untersuchungen definuje jakožto "zvláštní,
na výraz se vztahující, jej prosvěcující, vyjasňující ("durchleuchtende")
zážitkový akt, který mu [tj. výrazu (J. H)] propůjčuje smysl
a tím i vztah k předmětu".9
V této Husserlově koncepci porozumění jakožto zážitkového aktu
se nepochybně projevuje přinejmenším terminologický vliv lebensfilozoficky
orientované hermeneutiky W. Diltheye. Zároveň je však otázkou,
zda Husserlův termín osvětlující, vyjasňující akt ("durchleuchtende
Akt") nepředstavoval jeden z inspirativních podnětů - kromě
zřejmého vlivu tradice tzv. metafyziky světla (Hérakleitos, Platón)
- pro Heideggerovo pojetí spjatosti rozumění a tzv. světliny ("Lichtung")
v bytí, neboť Heidegger před napsáním díla Sein und Zeit věnoval
velkou pozornost právě Husserlovu dílu Logische Untersuchungen.10
Rozumění je však u Husserla - na rozdíl od Heideggerova pojetí
- založeno na aktech vědomí, nemá ontologický charakter.
Předpokladem procesu rozumění jsou u Husserla tzv. objektivizující
pojímání ("Auffassungen"), která prostřednictvím prožívaných
komplexů počitků umožňují, aby vznikl smyslový názor předmětu:
"Rozumějící pojímání [Äuffassung"], v němž se realizuje významovost
znaku, pokud právě každé uchopení v jistém smyslu je rozuměním
nebo interpretací, je spřízněné s objektivizujícími uchopeními
(v různých formách), v nichž pro nás prostřednictvím prožívaného
komplexu vjemů vzniká smyslový názor (vnímání, představa, zobrazení)
předmětu (např. nějaké "vnější věci")."11 V první fázi rozumějícího pojímání, uchopení jde tedy
o uchopení nějakého objektu jakožto fyzického objektu. Také při
procesu rozumění znakům, například slovům jakožto znakům artikulovaným,
se v jeho první fázi jedná o znak (slovo) jakožto fyzický objekt.
Tato první fáze, první pojímání, uchopení (Äuffasung"), které
je äktem názorného představování", znamená zároveň "nutný element",
nutný předpoklad, pro fázi druhou, pro akty propůjčování smyslu
("sinngebende Akte", ßinnverleihende Akte"), které
se však nám již nepředstavují ve vnímání.12 Nelze tedy vynechat první fázi, tj. rozumějící pojímání,
uchopování, neboť je východiskem například k naší interpretaci
slova jakožto znaku majícího smysl. Husserlův termín pojímání, uchopení ("Auffassung")
je přitom zřejmě spjat s termínem Begreifen, vycházejícím
z racionálnější tradice německého filozofického myšlení.
V souladu se svou racionalistickou koncepcí rozumění tedy Husserl
zdůrazňuje, že se tyto apercepce výrazů zaměřují na interpretaci
slova jakožto nositele zvláštního, specifického smyslu - slovo
jakožto výraz má smysl a jakožto smysl zároveň poukazuje na specifický
předmět. Slovo (výraz) jakožto smysluplný znak však může realizovat
tuto svou funkci jen díky tomu, že není pouze fyzickým fenoménem,
nýbrž i nositelem aktů, které mu teprve mají udělit smysl -
v důsledku těchto aktů něco předpokládáme a prostřednictvím tohoto
předpokladu se zaměřujeme na předmětné.13
Lze tedy říci, že právě slovo jakožto výraz uvádí v pohyb akty
poskytující smysl, které poukazují na to, co je ve slově intendováno,
a co nám tedy umožňuje porozumět výrazům. Podle Husserla je totiž
možné porozumět hovořícímu pouze tehdy, když tyto akty jakoby
do něho vkládáme, a tím zároveň jim rozumíme v důsledku toho,
že ve výrazu je vždy již obsažena nějaká vědomá intence. Výraz (Äusdruck")
je tedy v Husserlově pojetí - jak na to poukázal ve své studii
z počátku devadesátých let V. Zátka - artikulovaným, vyjádřeným
znakem a tuto artikulaci znaku vykonávají akty propůjčující
smysl (ßinngebende Akte").14
Na důležitou funkci těchto specifických aktů vědomí klade Husserl
důraz také ve své teorii o konstituci předmětnosti, která je
založena - obdobně jako jeho teorie rozumění - na principu bezprostřední
evidence daného, "názorné danosti v originále".15 Tento proces konstituování předmětnosti
(který je předpokladem rozumění) je realizován prostřednictvím
objektivizujícího osvojení na podkladě fenomenologické deskripce
souvislého zážitkového proudu. V této souvislosti je však třeba
poukázat na odlišnost Husserlovy koncepce kategorií života a
zážitku od jejich pojetí v Diltheyově duchovědné filozofii. Na
rozdíl od Diltheye, který vychází od kategorie zážitku, aby dospěl
k pojmu strukturovanosti duševního života, zastával totiž Husserl
tezi o primárním charakteru zážitkového proudu ("Erlebnisstrom")
jakožto celku.16
Při porozumění entitám a procesům v jejich vzájemných vztazích
nejde však jen o konstituování předmětností, ale musíme brát
také v úvahu jak vlastní subjektivitu, tak i osobnost našeho
partnera v procesu rozumění. Husserl přitom podotýká, že se smyslutvorný
proces uskutečňuje také při představě vlastní osobnosti, a že
při tomto procesu představování musíme hledat smysl toho slova,
kterému se rozumí v běžném jazyce: "V samotné řeči se realizuje
smysl Já podstatně v bezprostřední představě vlastní osobnosti
a v tom spočívá také smysl slova v komunikativní řeči."17
V této souvislosti Husserl ukazuje, že pro vlastní podobu a specifiku
rozumění má zvláštní význam to, zda se zde jedná o výrazy objektivní
nebo o výrazy, které mají subjektivní a v podstatě nahodilý,
okasionální charakter. K objektivním výrazům náležejí podle Husserla
všechny teoretické výrazy, tj. ty výrazy, na "nichž se zakládají
všechny základní věty, poučky, důkazy a teorie (unknown char)abstraktních(unknown char)
věd".18 Od nich je však třeba odlišit ty
výrazy, jež ßlouží praktickým potřebám pospolitého života",
ale i ty výrazy, jež napomáhají k přípravě teoretických výsledků
věd. U subjektivních ökasionálních" výrazů musíme vždy přihlížet
k osobnosti toho, kdo je pronáší. Zde se jedná například o výrazy,
kterými vědec, badatel doprovází a komentuje svou vlastní myšlenkovou
činnost nebo kterými podává zprávu o svých zkoumáních. V tomto
kontextu Husserl zdůrazňuje, že každý výraz, který öbsahuje
osobní zájmena, postrádá objektivní smysl".19 Jestliže vyslovím slovo Já, poukazuji na svou vlastní
osobnost a tím i na její svébytné a specifické osvojování světa
a porozumění předmětné skutečnosti. Toto poukazování (Änzeigen")
má přitom rozhodující roli pro schopnost účastníků komunikačního
procesu porozumět významům. Vzhledem k tomu, že každý hovořící
o sobě říká slovo Já, vyplývá z toho, že slovo, výraz Já má
charakter obecného znaku, který poukazuje na existenci konkrétního Já.
V těchto úvahách se Husserl dotkl velmi důležité problematiky
okolností konkrétní situace mluvčího. V pozdější době totiž někteří
představitelé moderní filozofické hermeneutiky (např. K.-O. Apel)
v souvislosti s těmito výrazy vztahujícími se ke konkrétní situaci
promluvy chtěli ukázat, že problém rozumění nemůže být postižen
formalizovaným jazykem logiky vědeckého poznání.20
Při reflexi problematiky jáství, subjektivity nemůžeme ovšem
odhlížet od otázek spjatých s problematikou konstituce druhého,
cizího Já, tj. Ty. Kým je však druhé Já a jak existuje
ve svém celku? Při řešení problému konstituce cizího Já používá
Husserl "závěr z analogie" i některé koncepce duchovědné teorie
vcítění ("Einfühlung"), i když zároveň usiluje o jejich překonání.
Při procesech vciťování i při usuzování na podkladě analogie
nacházím totiž podle Husserla u Ty sebe samého a proto s pomocí
těchto procesů rozumím svému Já a nikoliv vlastně Ty,
které přitom, stávajíc se mým "jinobytím", pozbývá právo na reálnou
existenci. K východisku procesu rozumění v pojetí Husserlových Logische
Untersuchungen též proto patří formování transcendentální
subjektivity, která je realizována cestou aktového označení našeho
vlastního Já prostřednictvím jeho ideelně obecného smyslu,
jenž může být postižen v řeči, "při bezprostřední představě vlastní
osobnosti".21
Prostřednictvím čeho a jak může Já označit své jáství, jestliže
tento akt již předpokládá existenci celkového, obecného významu Já ?
Jak Husserl ukazuje, tuto problematiku nelze řešit prostřednictvím
duchovědné teorie vcítění, založené na psychologistickém pojetí
hermeneutiky v prvním období Diltheyova filosofického vývoje.
Právě tento psychologismus usiluje Husserl překonat, využívaje
přitom své teorie tzv. transsubjektu. Transsubjekt jakožto prvotní
subjekt je totiž irrelativní všem subjektům, a proto můžeme prostřednictvím
transsubjektu porozumět jednotlivým subjektům. Transcendentální Já jakožto
ideelně všeobecný smysl všech Já mohu najít pouze ve svém
vlastním Já, a tím subjekt splývá s transsubjektem a jako
jedinečné mizí. Husserl však přitom zůstává u hypotézy, že jakékoliv
jsoucno, dané v přirozeném postoji ("natürliche Einstellung"),
které má pro mne smysl, potřebuje své zdůvodnění. Významovost
druhého Já, daná v tomto postoji, zůstává však mimo dosažitelnost.
Nevyřešena tak zůstává základní otázka, zda můžeme prostřednictvím
Husserlovy teze o analogii mezi psychickými procesy různých subjektů
adekvátně postihnout, jak přecházíme při procesu rozumění
ze zkušenosti o vlastním Já ke zkušenosti o druhém, cizím Já,
ke zkušenosti o někom jiném.
Také v Karteziánských meditacích (1931) je problematika rozumění
spjata jak s otázkami konstituování světa a jeho jednotlivých
předmětností, tak i s teorií konstituce cizího Já. Po stránce
ontologické je však daleko více zdůrazňováno, že nezbytnou podmínkou
procesu rozumění je existence intersubjektivity jakožto společenství
monád a jakožto pospolitosti jednotlivých subjektů, z jejichž
zespolečenštění ve zkušenosti i v mentálních procesech vzájemné
komunikace je konstituován ßvět pro všechny": "Je v podstatě
této konstituce, navrstvené na čistých jiných Já [...], že nezůstávají
osamocena, nýbrž že ovšem ve sféře toho, co je mi vlastní, konstituují
se společenství těchto ,já, [...], a to jako společenství, jež
(ve své vespolné konstituující intencionalitě) konstituuje jeden
a týž svět". O rozumění lze tedy u Husserla uvažovat na základě
procesu, kdy smysl jsoucna je konstituován "z výkonů mého intencionálního
života, z jeho konstitutivních syntéz".22
Kromě intersubjektivity patří však v Karteziánských meditacích k
základním, výchozím předpokladům procesu rozumění také konstituování
druhého Já na podkladě konstituování jeho mentálně-duchovní
dimenze i vlastní tělesnosti. V tomto procesu hraje významnou
roli naše schopnost analogie, tj. schopnost zpřítomnit si,
aprezentovat jiné Já v jeho konkrétnosti, kdy chápeme druhého
jako obdobu sebe sama: "Ke všemu cizímu však patří, pokud podržuje
svůj aprezentovaný horizont konkrétnosti, jež mu nutně náleží,
aprezentované já, jež nejsem já sám, nýbrž můj modifikát, jiné
já."23
Jestliže je však u Husserla porozumění cizímu chápáno jakožto
analogie porozumění sobě samému, je to ve shodě s důrazem, který
Husserl klade na sebereflexi transcendentálního ego. Transcendentální
ego jakožto subjekt celého procesu pracuje především prostřednictvím
vciťující analogie, čímž ötvírá nové asociace a nové možnosti
porozumění".24 V souladu se svou koncepcí
intersubjektivity však Husserl zdůrazňuje, že tyto asociace mezi
vlastním a druhým Já jsou vzájemné, a proto naše rozumějící
proniknutí do druhého odhaluje náš duševní život v tom, v čem
je obdobný a v čem se liší od psychického života někoho jiného.
Právě z toho důvodu může být náš vlastní psychický život učiněn
přístupným pro nové analogie, podobnosti a asociace. Vyšším psychickým
dějům, ať jsou jakkoliv rozmanité, mohu proto podle Husserla
porozumět prostřednictvím äsociativních opěrných bodů v mém
vlastním životním stylu".25 K těmto výchozím
opěrným elementům mohu přitom dospět díky své schopnosti "vnímání
obecného", "nazírání podstat", která mi umožňuje, že dokáži postihnout
podstatné konstitutivní rysy, typiku toho, s čím jsem empiricky
obeznámen.
Ve svých úvahách o problematice porozumění vyšším psychickým
dějům, spjaté s otázkami konstituování cizího Já, byl tedy
Husserl nucen v mnohém se znovu vrátit k podnětům teorie rozumění
mladého Diltheye, podle níž jsme schopni porozumět druhému Já prostřednictvím
vcítění, cestou transpozice ve vnitřní duševní život našeho partnera
v hermeneutickém procesu. Tuto duchovědnou koncepci vcítění se
snaží Husserl překonat také v Karteziánských meditacích,
zde však vychází především z koncepce života jakožto primárního
hybného činitele utváření světové skutečnosti: univerzální život
jakožto anonymní intencionalita konstituuje životní svět ("Lebenswelt"),
společný svět, který v sobě obsahuje i druhá Já.
Při určitém zjednodušení lze tedy říci, že koncepce rozumění
v Husserlových Karteziánských meditacích je založena především
na teorii konstituce druhého Já, na schopnosti člověka nacházet
analogie mezi vlastním duševním životem a duševním životem druhého
i mezi vlastní a cizí zkušeností. Využívajíce této své schopnosti,
neustále podle Husserla odkrýváme nové asociace a možnosti rozumění,
a přitom jsme schopni prostřednictvím zespolečněné zkušenosti
v rámci intencionálního společenství postihnout podobnosti a
odlišnosti mezi psychickými procesy v rámci komunikace mezi jednotlivými
monádami. Tyto procesy mají charakter vciťujícího porozumění,
kdy se seznamuji s horizontem zkušenosti mého partnera v rámci
hermeneutického procesu: "Pronikám-li vciťujícím porozuměním
hlouběji do horizontu toho, co je tomuto druhému člověku vlastní,
narazím brzy na to, že tak, jako je jeho tělo ve své hmotnosti
v mém poli vnímání, tak je mé tělo opět v jeho vněmovém poli
a že mě vůbec jednoduše zakouší, jako bych byl pro něj jiný,
stejně jako já zakouším jej jako jiného pro mne."26
Z uvedeného citátu je zřejmé, že přes veškerou kritiku psychologismu
a přes svou tezi o nepsychickém charakteru významů vychází Husserl
ve svých úvahách o problematice rozumění - přinejmenším z hlediska
její kategoriální výstavby - z tradiční duchovědné teorii vcítění
("Einfühlung"). Zároveň však využívá své koncepce reálného
charakteru obecného, která mu má na počátku hermeneutického procesu
umožnit zkonstruování podstatných konstitutivních rysů, alespoň
hrubou typologii té skutečnosti, které máme porozumět. Fenomenologická
koncepce rozumění, byť i využívá některých podnětů Diltheyovy
duchovědné hermeneutiky, nemá být proto podle Husserla v rozporu
s představou o základních kritériích vědecké racionality.
V Karteziánských meditacích Husserl vlastně rozeznává dvojí
typ rozumění, a to: a) základní typ rozumění a b) vyšší typ rozumění.
Základní typ rozumění je pojímán jako okamžitý vhled, bezprostřední
postižení typologie a smyslu nějaké entity, jako apercepce
prostřednictvím intelektuální intuice, kdy "předem daný každodenní
svět chápeme jediným pohledem tak, že zpozorujíce jej mu rozumíme,
rozumíme bez nesnází jeho smyslu [...]".27Vyšší
typ rozumění chápe pak Husserl jako postupný přechod od nejvíce
srozumitelného, vlastního a známého k novým, méně známým a méně
srozumitelným vrstvám zkoumané a reflektované skutečnosti:
Öd toho, co je nejobecněji srozumitelné, musí si teprve otvírat
přístup k tomu, aby podle druhých porozuměl stále větším vrstvám
přítomnosti a odtud i historické minulosti, která mu pak zase
pomáhá otevřít si šíře přítomnost".28
Je zřejmé, že Husserl v mnohém anticipuje koncepci historického
charakteru hermeneutického rozumění, která má například u Gadamera
podobu teorie o splynutí horizontu přítomnosti s horizontem
minulosti. Obdobně jako některé pozdější koncepce filosofické
hermeneutiky je také Husserlova teorie vyššího typu rozumění
postavena na principu analogie mezi různými kulturami a kulturními
společenstvími, na analogii mezi historickou minulostí a
přítomností. Racionální charakter této koncepce však tkví v tom,
že samotné rozumění zde nemá charakter okamžitého intuitivního
vhledu, nýbrž je postupným přechodem od známého k neznámému,
od poznaného k nepoznanému a zároveň postupným poznáváním a odkrýváním
nových a nových vrstev skutečnosti v časové perspektivě. Přitom
ovšem Husserl zdůrazňuje primordiální charakter vlastní kultury,
její specifickou původnost proti kultuře cizí. Tato dosud neznámá
či málo známá cizí kultura nám může být "přístupná pouze v jakémsi
druhu zkušenosti o tom, co je cizí, v jakémsi vcítění do cizího
kulturního lidství a jeho kultury [...]".29Kulturní svět je podle Husserla vždy dán "ve vztahu k určité
personalitě" a je také "dán orientovaně na podkladě všeobecné
přírody a prostoročasové formy přístupu k ní, jež musí zároveň
spolufungovat jako přístup k nejrůznějším útvarům a kulturám".30
V této souvislosti je podle Husserlova názoru vyšší typ porozumění
možný jedině cestou personálních aktů uvnitř intersubjektivních
společenství, a tyto akty mají zároveň charakter aktů sociálních.
Konstituce specificky lidského prostředí je zároveň konstitucí
světa, který je pro mne a pro každého "dán konkrétně pouze jako
kulturní svět",31 jako svět vytvořený konkrétním
lidským společenstvím. Každý člověk je podle Husserla schopen
dojít k hlubšímu porozumění na základě toho, že nejdříve rozumí
svému konkrétnímu prostředí, svému kulturnímu světu, a to jako
příslušník společenství, jež toto prostředí historicky utváří.
Příslušníky cizího společenství chápe tedy subjekt procesu rozumění
především "jako lidi vůbec a jako lidi určitého kulturního světa,
od tohoto východiska si musí teprve krok za krokem vytvářet další
možnosti dorozumění".32
Racionální charakter své koncepce rozumění podtrhuje Husserl
i tím, že toto rozumění spojuje s kategorií sebepoznání ("Selbsterkenntnis"),
pojímanou u něho jakožto univerzální zamyšlení člověka nad sebou
samým. "Nutnou cestou k poznání, jemuž se v nejvyšším smyslu
dostalo posledního odůvodnění, nebo jinými slovy: k filosofickému
poznání je cesta univerzálního sebepoznání, zprvu monadického
a pak intermonadického."33 Přitom zřejmý
Husserlův důraz na sepětí rozumění se sebepoznáním souvisí s
jeho koncepcí filosofie, založené na objasňování z "posledních
nejkonkrétnějších podstatných nutností",34
které splňují požadavek zakotvit každý objektivní svět v transcendentální
subjektivitě. I v Karteziánských meditacích je tedy
Husserlovi svět učiněn konkrétně srozumitelným teprve na podkladě
konstituování smyslu. Podmínkou tohoto procesu rozumění je ovšem
transcendentální reflexe, v níž se sice "celý zkušenostně daný
faktický svět (unknown char)promění(unknown char) v pouhý soubor významových korelátů vědomí",35 avšak - jak již
bylo uvedeno - funguje, "běží dál". Důraz na sebepoznání ("Selbsterkenntnis")
přitom výrazně odlišuje Husserlovo pojetí rozumění od existenciálně
hermeneutických koncepcí. Existenciálně orientovaní představitelé
hermeneutického myšlení totiž většinou pokládají pojem sebepoznání
a s ním související kategorii sebevědomí ("Selbstbewusstsein"),
spjatou s racionalistickou tradicí německé klasické filozofie,
za archaický pozůstatek tradičního metafyzického idealismu, neboť
tyto pojmy a kategorie nemohou údajně postihnout existenciální
strukturu lidského pobytu a vyhýbají se podstatné zakotvenosti
člověka v "bytí k smrti".
V tomto kontextu je též zajímavé, že Husserl zvláště ve svém
pozdním díle Krize evropských věd a transcendentální fenomenologie spojuje
principy sebepoznání a sebeujasnění nikoliv pouze s reflektujícím
gnozeologickým subjektem, nýbrž také s univerzálním rozumem spjatým
s lidstvem a jeho dějinným vývojem, čímž se velmi blíží koncepcím
německé klasické filozofie, zvláště Hegelovy: "Je to objev absolutní
subjektivity (objektivované ve světě jako všelidstvo), v níž
rozum je v nekonečném pokroku etapami zatemnění, ujasňování a v pohybu
úplně jasného sebepochopení." [...] "Nový smysl dále dostává
i nejzazší sebepochopení člověka, odpovědného za své vlastní
lidské bytí, jeho sebepochopení jako bytí povolaného
k životu v apodiktičnosti,[...] aby realizoval takovou vědu,
která uskutečňuje veškeré konkrétní bytí lidstva v apodiktické
svobodě tak, aby bylo apodiktické, jediné ve svém činném životě
rozumu, který působí, že je lidstvo lidstvem."36
Husserlovo zřejmé úsilí o racionálnost až exaktnost jeho koncepce
rozumění se v Karteziánských meditacích projevuje i v tom,
jak tuto svou koncepci promýšlí v souvislosti s kategorií horizontu.
Rozpracování této kategorie u Husserla je proto třeba věnovat
zvláštní pozornost vzhledem k tomu, jak byla později reflektována
zvláště v německém hermeneuticky orientovaném filozofickém myšlení.
V něm byla totiž pojímána v souvislosti s pojmem dějinné situace,
a to jako relativně určitější kategorie strukturní povahy, jež
by ve srovnání se substanciálním charakterem tradiční metafyziky
měla být schopna postihnout problematiku rozumění nejen ve vztahu
k podstatné konečnosti, ale i k potencialitě lidského
bytí, otevřeného do budoucnosti.
Ve svém pojetí horizontu - v čemž byl inspirován jeho původním
významovým obsahem v antické filosofii37 - vyšel Husserl především z transponovaného
prostorového určení této kategorie jakožto hranice, jež nás obklopuje
a omezuje. Ve svém zkoumání však dospíval dále, a to k úvahám
o časovém charakteru horizontu: "K tomu patří, abychom doplnili
to, co jsme dříve neřekli, ke každému vnímání neustále horizont
minulosti jakožto potencionalita vzpomínek, jež mají být probuzeny
a ke každé takové vzpomínce jako horizont průběžná zprostředkovaná
intencionalita možných vzpomínek (takových, že je mám činně uskutečnit),
vzpomínek až k aktuálnímu vjemovému (unknown char)nyní(unknown char)."38
Kategorii horizontu v jeho antropologické a dějinné dimenzi věnoval
Husserl zvláštní pozornost ve svém pozdním díle Krize evropských
věd a transcendentální fenomenologie. Pro pozdější hermeneutické
teorie, které pojímaly rozumění jako splynutí horizontů v rámci
řečové komunikace, měla zvláště inspirativní význam ta skutečnost,
že Husserl považoval za důležitou součást horizontu lidstva především jazyk:
"Právě k takovému horizontu lidstva náleží všeobecný jazyk. Lidstvo
je uvědoměno předem jako společenství jazyka, bezprostřední nebo
zprostředkované. Horizont lidstva může být otevřeně nekonečný,
jak tomu ve vědomí lidí vskutku jest, zřejmě jen zásluhou jazyka
a jeho rozsáhlé dokumentace jako nositelky možných sdělení."39 Zároveň ve své koncepci horizontu usiloval
Husserl poukázat na skutečnost, že objekt zkoumání není nikdy
zcela izolován, nýbrž vždy existuje uvnitř souvislostí: "Svět
je nám bdělým a vždy nějak prakticky interesovaným subjektům
bezprostředně a předem dán nikoli příležitostně, nýbrž neustále
a nutně jako univerzální pole veškeré skutečné a možné praxe,
jako horizont."40 Hubert Hohl interpretuje
tuto tezi z gnozeologického hlediska tak, že se tedy každý akt
myšlení odehrává v nějakém horizontu, například v podobě tzv. pole
vnímání ("Wahrnehmungsfeld"). Obdobně také lidský subjekt jakožto
sebeobjektivace transcendentálního života se vždy nachází v určitém
dějinném horizontu, v horizontu pospolité životní zkušenosti
lidstva.41 K horizontu života
člověka, k jeho okolí (Ümgebung") patří reálné objekty, skutečné
nebo možné činnosti. Zvláštní část tohoto horizontu tvoří svět
ostatních lidí, se kterými lze vejít do přímé nebo nepřímé komunikace.
Husserl chápal tedy horizont jako specifickou, ovšem v širším
smyslu "prostorovou" kategorii. Ta má, jak ukázal L. Landgrebe,
své centrum i obvod, jenž vlastně tvoří "hranici viditelného,
která se vždy posouvá podle toho, kde stojí pozorovatel".42 Horizont však není zcela uzavřen, neboť jako
souhrn poznávaného a prožívaného v praktickém zkušenostním životě
nepředstavuje pouhou sumu reálných vztahů, nýbrž je to především
komplex všech skutečných a možných vztahů, tj. horizont potencialit.
Souhrn horizontů pak vytváří celek světa, tj. univerzální ontologický
horizont. Přitom však i v díle Krize evropských věd a transcendentální
fenomenologie odpovídá základní funkce pojmu horizontu celkové
intenci zakladatele transcendentální fenomenologie: horizont
především zde představuje důležitou gnoseologickou kategorii,
na níž jsou založeny Husserlovy analýzy konstituování světa prostřednictvím
vědomí. Do výrazné hermeneutické dimenze transponuje kategorii
horizontu, stejně jako Husserlovu kategorii životního světa ("Lebenswelt")
- až filozofické myšlení H.-G. Gadamera, neboť v jeho koncepci
proces rozumění může být dovršen až splynutím horizontu minulosti
a horizontu současnosti, což umožňuje zprostředkovat mezi textem
a interpretem.
Husserlova fenomenologie nepochybně ovlivnila mnohé hermeneutické
koncepce, zvláště Heideggerovy a Gadamerovy. Méně je však známo,
že Husserl svou koncepcí nepsychické identity významu, respektive
smyslu v Logische Untersuchungen ovlivnil i Wilhelma
Diltheye v pozdním období jeho filozofického vývoje. Dilthey
totiž ve své práci Die Aufbau der geschichtlichen Welt in
den Geisteswissenschaften (1910) již nesvazuje významy s psychikou
individuí, nýbrž jim poskytuje obecnou logickou existenci. Tyto
významy přitom nejsou v kauzálních souvislostech, tvoří však struktury (například
národ, stát, kulturněhistorická epocha), nejsou také výsledkem
prosté posloupnosti příčinných vztahů: proto jim nelze porozumět
na základě příčinného vysvětlení. Jak ukázal Jaroslav Kudrna,
Husserlův důkaz o tom, že předmětný smysl, význam (respektive noema)
má nepsychickou identitu, umožnil Diltheyovi zároveň zastávat
tezi o objektivní existenci významů vázaných na projevy, výrazy ("Ausdrücke") života.
Podle Diltheye vlastně Husserl poskytl důkaz, že plynoucí časovost,
nazývaná v duchovědně orientovaných lebensfilozofických koncepcích životem,
ze sebe vyvíjí objektivní významy. Život, který se vykládá sám
ze sebe, se svojí hermeneutickou strukturou, je podle Diltheye
sice nepřístupný jakémukoliv kauzálnímu uchopení, avšak lze mu
porozumět prostřednictvím toho, že jeho výrazy v sobě nesou významovost,
kterou je třeba chápat jako účinné působení na základě souvislostí.43
Husserlova filozoficko-logická zkoumání v jeho Logische Untersuchungen (1900-1901)
byla tedy nepochybně velmi inspirativní pro pozdní fázi Diltheyovy
hermeneutiky, neboť s jejich pomocí mohla být v této hermeneutice
ospravedlněna ve své objektivní existenci (kromě již uvedených
kategorií výrazu a významu, respektive smyslu) i kategorie
tzv. souvislostního působení ("Wirkungszusammenhang"),
která později - v šedesátých letech 20. století - měla důležité
místo v pojmově teoretických základech tzv. estetiky recepce (H.
R. Jauss, W. Iser, J. Striedter aj.).
The Problem of Understanding and E. Husserls's Transcendental Phenomenology
The article deals with transcendental phenomenology of E.
Husserl and its inspiring moments for hermeneutic theories of
understanding. The autor points out that Husserl's conception
of understanding, reinterpreting Dilthey's conception of empathy
and his categories of life (Leben) and lived experience (Erlebnis),
is based on analogy between mental life of the Self and the Other.
Understanding is defined by Husserl as the act connected with
the stream of lived experience (Erlebnisstrom), relating to expression
(Ausdruck) and elucidating it. From Husserl's point of view in
his Cartesian Meditations understanding is equivalent to the
process of the practical and cultural orientation of human beings
in the world.
The strenght of transcendental phenomenology to conceive rational
theory of understanding is supported by means of the category
of horizon, which has the character of structured entity. Horizon
is mediated through language and represents the universal field
of all actual and possible praxis. At the end of article the
author analyzes Husserl's conception of life-world (Lebenswelt).
Footnotes:
1[4em]Husserl, E: Krize evropských věd a transcendentální
fenomenologie. Úvod do fenomenologické filosofie. Přel. Oldřich
Kuba. Praha 1972, zvláště s. 174, 208. K základní charakteristice
fenomenologické problematiky v české a v české slovenské odborné
literatuře srov. Patočka, J.: Úvod do studia Husserlovy fenomenologie.
Praha 1966. K sémantickým aspektům Husserlovy filozofie srov.:
Koťátko, P.: Ïntence a význam. Husserl, Reinach a intencionální
sémantika", Filosofický časopis 41, 1993, č. 5, s. 805-828. Blaschek-Hahnová,
H.: "Fenomenální sféra a strukturní dění", Filosofický časopis
45, 1997, č. 5, s. 768-786. K hermeneutickým aspektům Husserlovy
fenomenologie srov. Piaček, J.: Marxizmus a kríza fenomenologie (Ku
kritike Husserlovej filozofie vedy), Bratislava 1984, s. 129-141.
Bayerová, M.: "Fenomenologické a psychologicky založené pojetí
etiky", Filosofický časopis 38, 1990, č. 3, s. 302-325. Major,
L.: Člověk, dějiny, filosofie v Husserlově Krizi evropských věd,
Filosofický časopis 38, 1990, č. 3, s. 326-332. Ke vztahu Diltheyovy
a Husserlovy filosofie srov. např. Cibulka, J.: "Historismus
a fenomenologie", Filosofický časopis 38, 1990, č. 3, zvláště
s. 285-288.
2[4em]Husserl,
E.: Krize evropských věd a trancendentální fenomenologie. Praha
1972, s. 209-210, 443. K tomu srov.: Desanti, J.T.: Fenomenologie
a praxe. Praha 1966, s. 108. Srov. též.: Gadamer, H.-G.: Wahrheit
und Methode. Grundzüge einer philosophischen Hermeneutik. 2.
vyd. rozšířené o dodatek. Tübingen 1965, s. 236.
3[4em]Patočka, J.: "Husserlova fenomenologie,
fenomenologická filosofie a ,Karteziánské meditace,. In: Husserl,
E.: Karteziánské meditace. Praha 1968, s. 161-190, citace
s. 172.
4[4em]Husserl, E.: Karteziánské
meditace. Praha 1968, s. 167. K Husserlově teorii intencionality
a intencionálních zážitků srov. Husserl, E.: Logische Untersuchungen.
Zweiter Band. Erster Teil. Untersuchungen zur Phänomenologie
und Theorie der Erkenntnis.. The Hague 1984, s. 377-440.
5[4em]Husserl,
E.: Logische Untersuchungen. Zweiter Band. Erster Teil, The
Hague 1984, s. 56, 52.
6[4em]Tamtéž, s. 67.
7[4em]Tamtéž,
s. 68.
8[4em]Srov.
Winch, P.: Trying to Make Sense. Oxford - London 1987, s.
23.
9[4em]Husserl, E.: Logische Untersuchungen.
Zweiter Band. Erster Teil. The Hague 1984, s. 71.
10[4em]Srov.
Heidegger, M.: Mein Weg in die Phänomenologie (původně ve
sborníku věnovanému v roce 1963 H. Niemayerovi k 80. narozeninám).
Český překlad: Heidegger, M.: Moje cesta k fenomenologii.
In: Heidegger, M.: Konec filosofie a úkol myšlení. Přel.
I. Chvatík, Praha 1993, s. 37.
11[4em]Husserl, E.: Logische
Untersuchungen. Zweiter Band. Erster Teil. The Hague 1984, s.
79-80.
12[4em]Tamtéž,
s. 81.
13[4em]Husserlovu teorii
smyslu, respektive významu podrobil kritice J. Derrida. Srov.
Derrida, J.: Speech and Phenomena and Other Essays on Husserl(unknown char)s
Theory of Signs. Přel. D. Allison. North Western University Press,
Evanston 1973.
14[4em]Srov. Zátka, V.: "K Husserlově
teorii konstituce předmětného ,smyslu,", Filosofický časopis
38, 1990, č.3, s. 335.
15[4em]Srov.
Patočka, J.: "Husserlova fenomenologie, fenomenologická filosofie
a ,Karteziánské meditace,", in: Husserl, E.: Karteziánské
meditace. Praha 1968, s. 166.
16[4em]Srov. Desanti, Jean T.: Fenomenologie
a praxe. Praha 1966, s. 108. K tomu srov. Gadamer, H.-G.: Wahrheit
und Methode. 2. vyd. Tübingen 1965, s. 236.
17[4em]Husserl,
E.: Logische Untersuchungen. Zweiter Band. Erster Teil. The
Hague 1984, s. 88.
18[4em]Tamtéž, s.87.
19[4em]Srov. tamtéž,
s. 87.
20[4em]Srov.
Apel, K.-O.: "The A Priori of Communication and the Foundation
of the Humanities". Původně in: Man and World 5, 1972, s. 3-12,
14-16, 22-37, dále citováno z kompendia Understanding
and Social Inquiry. Ed. by R. R. Dallmayr and T. A. McCarthy,
University of Notre Dame Press, Notre Dame-London 1977, s. 292-315,
zvláště s. 294-298.
21[4em]Husserl, E.: Logische Untersuchungen.
Zweiter Band. Erster Teil. The Hague 1984, s. 88.
22[4em]Husserl, E.: Karteziánské
meditace. Praha 1968, s. 103, 89.
23[4em]Tamtéž, s. 110.
24[4em]Tamtéž, s. 115.
25[4em]Tamtéž, s. 115.
26[4em]Tamtéž,
s. 124.
27[4em]Tamtéž, s. 107.
28[4em]Tamtéž, s. 127 -
128.
29[4em]Tamtéž, s.
129.
30[4em]Tamtéž,
s. 129, 128-129.
31[4em]Tamtéž, s.127.
32[4em]Tamtéž, s. 127.
33[4em]Tamtéž, s. 149-150.
34[4em]Tamtéž, s. 131
35[4em]Srov.
Zátka, V.: "K Husserlově teorii konstituce předmětného smyslu",
Filosofický časopis 38, 1990, č. 3, s. 341.
36[4em]Husserl,
E.: Krize evropských věd a transcendentální fenomenologie.
Úvod do fenomenologické filosofie. Přel. O. Kuba, Praha
1972, s. 295. K tomu srov. Major, L.: "Člověk, dějiny, filosofie
v Husserlově Krizi evropských věd", Filosofický časopis 38, 1990,
č. 3, s. 326-332.
37[4em]Srov. heslo Horizont,
in: Historisches Wörterbuch der Philosophie. Ed. J. Ritter,
Bd. 3, Basel-Stuttgart 1974.
38[4em]Husserl,
E.: Karteziánské meditace. Praha 1968, s.46.
39[4em]Husserl,
E.: Krize evropských věd a transcendentální fenomenologie.
Praha 1972, s. 389.
40[4em]Tamtéž, s. 165.
41[4em]K Husserlovu pojetí horizontu srov. Hohl, H.: Lebenswelt
und Geschichte. Freiburg - München 1962.
42[4em]Landgrebe,
L.: Filosofie přítomnosti. Německá filosofie 20. století.
Praha 1968, s. 59.
43[4em]Srov.
Dilthey, W.: Gesammelte Schriften VII. Leipzig-Berlin 1927,
s. 200-207. K tomu srov. Dilthey, W.: Život a dejinné vedomie.
Přel. Juraj Žitný, Bratislava 1980, s. 311-313. K tomu srov.
Kudrna, J.: K některým otázkám pojetí znaku u Diltheye, Freyera
a Heideggera, Filosofický časopis 12, 1964, č. 5, s. 640-656.
File translated from
TEX
by
TTH,
version 3.00.
On 17 Jun 2001, 16:06.