Sborník prací FF BU
SBORNÍK PRACÍ FILOZOFICKÉ FAKULTY BRNĚNSKÉ UNIVERZITY
STUDIA MINORA FACULTATIS PHILOSOPHICAE UNIVERSITATIS BRUNENSIS
B 45, 1998
Miloš Dokulil
Nesmělá pouť za kulturou "posledního člověka"
Samozřejmě tu teď mám na mysli Fukuyamovu inspiraci. Už na jiném
místě ([8], např 8. část)*1) jsem v této souvislosti psal o tom,
že a jak nás stále přitahuje neznámo. Pak to bývá spíše nezvládnutá
a principiálně tajemná budoucnost než hledání kořenů dneška v
minulosti. Včerejšek se jeví vždy jako "nějak" překonaný, už
tím, že nenávratně pominul v čase. Z tohoto hlediska se může
pro již nazrávající 21. století jevit "filosofie dějin" jako
disciplína mrtvě narozená (nebo jako pouhé - tak trochu "jazykové"
- cvičení analytického ostrovtipu ve stylu Hempela, Draye, Donagana,
Scrivena, Danta etc.; viz i [7]). Mít pak pro zítřek nějakou
definitivní odpověď by ovšem byla šance. Několik desetiletí před
koncem pořád ještě "našeho" století dvacátého se zabydlilo uvažovat
tak trochu kompromisně o tom, že jsme s čímsi skončili (řekněme
že s "modernou" a jí odpovídajícím "-ismem") a hbitě přeskakujeme
do zcela zbrusu nového "post" období, ať už nazvaného "postmodernou"
nebo "postindustriální společností". Tím jako by byla saturována
nejen pro perspektivně rozostřený dnešek, ale také už tak trochu
pro již zavětřený (a ovšemže neuchopený) zítřek platná a nanejvýš
relevantní "vstupenka". Jakmile má člověk pro něco jméno, jako
by to už měl zároveň ve své moci. (To je poměrně ßtarý" trik,
měříme-li jej měřítkem několika generací; je poměrně "mladý",
chceme-li se pohybovat v rozmezí aspoň tří milionů let.)
Ten prefix "post" je - slovensky řečeno - "prefíkaný". Jako
by nenaznačoval jen cosi "po" v čase, ale zároveň též něco "nad"(řazeného),
překonávajícího svou kvalitou to včerejší. Lyotard už před dvaceti
lety ("La condition postmoderne", 1979) spěchal s dokomponováním
své koncepce o její rozměr "postsolární", čímž fakticky konceptuálně
překlenul veškerou lidskou existenci na této Zemi. Zatím nejsme
tak daleko. Jednou přechodnou variantou by tu zřejmě měla být
civilizace (nebo "kultura") "posthumánní", což bylo míněno s ohledem
na stávající biotyp "člověk". Jeho propojení s kybernetickými
soustavami (vesměs založenými na "protézách" uplatňujících mj.
specificky fungující počítače) proponuje smíšenou strukturu zvanou
"cyborg" (N. Katherine Hayles v [10], str. 322; vyslov [sajbórg]).
Máme tu ale pořád ještě pro "přechodné období" konejšivou možnost
počítat s "kulturou hřiště" (tím je vytčeno to, že "právě hvězdy
popu a fotbalisté získávají pocty", [20]). Jenže tak totálně
bezstarostné není ani to naše současné "hřiště". Pro jeho "kulturu"
se začíná zlověstně líhnout nová adresa: "No Work Culture" (přeložme
to volněji jako "kulturu neposkytující práci" ([22]; jev zvaný
"nezaměstnanost", jak se zdá, vypadá už jako "normální" průvodní
charakteristika současné ekonomiky celosvětově, ne-li naléhavěji
právě ekonomiky "postindustriální"!). S trochou ironie bychom
mohli (možná) tu naši současnost nazvat "post-godotovskou". Dovolil
jsem si ji definovat jako "ikonografickou kulturu,
zbožňující second-handovské vzrušení na hřišti, pop scéně nebo
TV obrazovce (s tajemnými mimozemšťany, nadlidskými špiony, kvílejícími
nebo vřískajícími zpěváky, heroickými sportovci, doprovázenými
účinnými výstřely, nesmiřitelným zápolením, ohlušujícím hlukem,
oslepujícími světly, krutě prolévanou krví nebo technicky dokonalými
body či brankami), nestarající se příliš o cokoli, co by
bylo ,post', nebo o kohokoli, kdo by byl vedle (včetně
,Godota')". (Zde cit. [8].)
*****
Vraťme se k Fukuyamovi. S lecčíms si činí starosti. Vyjde z
předpokladu, že 20. století nás naučilo být pesimisty ([9],
I. část, 1. kap.). Koneckonců v nejednom směru je tomu tak. (Vzpomeňme
na dvě světové války, dlouhé období tzv. studené války, nynější
nejistoty vzhledem k optimalizaci života na této Zemi, včetně
člověka a jeho kultury.) Dodá - snad pro útěchu? - že "žádná
demokracie není bez demokratů" ([9], II. část, 12. kap.). Je
si jist tím, že "prvému člověku" (tamtéž, III. část, 14. kap.)
šlo o "čistou prestiž" (tamtéž, na mnoha místech, mj. III. část,
13. a 17. kap.). Podruhé si výrazně všimne "moci bezmocných",
čímž vědomě a výslovně parafrázuje V. Havla (IV. část, 24. kap.,
cf. ve III. části 15. kap.). Než dospěje k závěru, znovu ujistí
svého čtenáře o tom, že "liberální demokracie" je zřejmě finálním
produktem naší civilizace/kultury (viz V. část). Konec dějinnosti
není dán nějakým koncem plynutí času, ale tím, že - podle Fukuyamova
přesvědčení - lidstvo "v dnešním světě" nemá ßchůdné alternativy
vůči liberální demokracii" (tamtéž, str. xxi). Zde by mohla (a
měla!) začít případná politologická analýza nadhozené - podle
mého soudu problematické - teze. Nelze naopak smlčet mj. touto
knihou adresně a oprávněně formulované zjištění o "dokonalých
právech a defektních povinnostech" (V. část, 30. kap.), což vnímám
s obdobným politováním. Fukuyamova kniha je ovšem koncipována
spíše jako "filosofování" o problému "posledního člověka". (V
dalším sledu této stati mi nepůjde o interpretaci, tím méně o
recenzi, závažné - a obdivuhodně detailním poznámkovým aparátem
vybavené - Fukuyamovy knihy. Je to snad patrno z toho, jak začala
tato úvaha, jež zůstane na pomezí filosofie dějin a filosofie
politiky.)
Pokud budeme respektovat hledisko, že svým způsobem končí "koherentní
a směrované Univerzální Dějiny" "moderními liberálními demokraciemi"
([9], xxiii; cf. 48-51, 218-222 aj.), v jejichž rámci setrvale
"touha po nerovném uznání konstituuje základnu života hodného
toho jména" (tamtéž, xxiii), musíme vnímat takové finální stadium
jako nedosti stabilní. Sám Fukuyama přiznává, že taková předpokládaná
poslední vývojová fáze může být zvrácena zpět. Aktivním činitelem
tohoto zvratu směrem zpátky by prý mohl být ßtrach z toho, že
by se [lidé] mohli stát oněmi ,posledními lidmi' hodnými pohrdání",
takže - aby se zprostili onoho "pohrdání" - by se pak mohli,
a měli, znovu (a na vyšší úrovni vojenské techniky) postavit
do role "šelmovitých ,prvních lidí'" (tamtéž, xxiii). Jinak řečeno,
oni "poslední lidé" by byli "posledními" ve dvou významech: a) jako
svým způsobem lidé oné teoreticky předpokládané "poslední fáze"
(tj. Üniverzálních Dějin"), b) jako lidé na relativně nižších
stupíncích společenské stratifikace. A v tomto obojím směru se
nabízí to, co nazývá Zd. Mlynář "destrukční polarizací" ([15],
154), která by měla vyústit v odstranění monopolu vlastnictví
i monopolu ideologického (tamtéž, 168). Zde se znovu a znovu
Fukuyama vrací ke svému pojetí platónského "thymos" a jeho dějinotvorné
roli, což je jak öduševnělost" (ßpiritedness", [9] 163, 368),
tak spolu s ní "morální integrita" (tamtéž; cf. 169), přičemž
lze oprávněně pochybovat o takto zakotvené motivaci pro již značně
zglobalizovaného člověka nazrávajícícho 21. století.
*****
Máme tu nastolen problém anticipace příští historické situace.
Je to tradiční problém filosofie dějin. Fukuyama jej řeší konzervací
svého lineárně vyúsťujícího modelu (s "liberální demokracií"
jako finálním produktem), s jedinou další alternativou - případnou
revoltou "posledních lidí", kteří by vrátili kolo - předtím
strukturálně stabilizovaných - dějin kamsi na začátek. Tradiční
marxismus (navazující na Hegelův model spirály, jenž nenechal
chladným ani Fukuyamu) nabízel rovněž "návrat", od primitivní
prvobytně-pospolné (beztřídní) společnosti k obdobně beztřídní
společnosti, ale na vyšší její úrovni (tj. "plně komunistické").
Marxismus (anebo ßocialismus"?) z doby své, teď už "post-reálné"
fáze (sit venia verbo), jak se zdá, hledá spíše než staré revoluční
(a utopické) finále nějakou spásonosnou třetí cestu ([15], 141-5
aj.; viz o tom i: [5], 8. kap.; [14], III. část; [4], 2. úvaha;
v jiném kontextu i [17] a [2]).
V každém případě ta právě zmíněná "třetí" cesta je výzvou pro
Fukuyamovu koncepci konečné linearity, v níž triumfuje "liberalistická
demokracie" a nenabízejí se žádné alternativy (s výjimkou opakování
předchozích modelů jako regresu). Když se v poslední třetině
17. století, v Anglii, rodila profesionálně pojatá politika,
tehdy na protipólu vůči těm, kdož stáli na straně trůnu ("toryové",
a bylo možno o nich mluvit jako o "konzervativcích"), jako jejich
kritičtí odpůrci se profilovali "whigové" (snad - svým způsobem
- "radikálové"; ne-li spíše "konzervativní radikálové", ač to
možná zní paradoxně; v tomto směru dosud považuji za nepřekonanou
svou analýzu v [6]). "Liberalismus" jako politický program se
začal krystalizovat teprve o jedno a čtvrt století později, po
skončení napoleonských válek a jako reakce na konzervativní politiku
vlád, jež měly obavy z možné společenské nestability navozené
Velkou francouzskou revolucí. O "liberalismu" se přitom hovoří
jako o hnutí ßtředních tříd" (jež před anglickou "Slavnou revolucí
1688-89" se ještě na politické moci prakticky nepodílely). Nesměle
tu začala vznikat "třetí síla" (vůči tradičně rozdělené vládnoucí
třídě, víceméně pozemkových vlastníků). Zřejmě dík stále sílící
roli ßtředních vlastníků" v ekonomickém životě evropských států
cítily politicky vládnoucí privilegované vrstvy stále naléhavěji
nezbytnost otupit toto zřejmé napětí, hrozící dokonce rizikem,
že se tyto střední vrstvy k prosazení svých zájmů opřou dokonce
o dělnictvo, aby byl jejich mocenský tlak účinnější. Je pouhou
shodou okolností jen navenek, že k legislativním reformám došlo
ve stejném roce 1832 jak v ekonomicky pokroèilé a politicky
konstituèní monarchii britské, tak i v autokratickém a hospodářsky
nesrovnatelně zaostalejším Rusku. V obou případech byla "liberalizace"
ventilem k odvrácení podobných otřesů, k nimž těsně předtím došlo
ve Francii, kde r. 1830 byl posléze nucen král Karel X. abdikovat.
Ve Francii revoluční události vedly k proklamaci konstitučnosti
další monarchické vlády, spolu s rozšířením volebního práva (byť
stále vázaného na majetkový cenzus).
"Liberalismus" třicátých let minulého století (tedy kol roku
1830) byl z hlediska předchozího rozestavení politických sil
v těch státech, v nichž se uplatnil, jakýmsi předvídavým
kompromisem, ulamujícím nejriskantnější hroty jak konzervatismu
stávající moci, tak radikalismu stávající bezmoci. Že se takto
posloužilo dalšímu rozvoji průmyslu a obchodu, je zřejmé. Právě
tak je zřejmé, že výchozí ústupky středním vrstvám byly značně
krotké. Byly ale provázeny některými opatřeními s dalekosáhlými
důsledky. (Aspoň malý příklad: Téhož roku 1833, kdy Anglie pro
své kolonie zrušila trh s otroky, Francie uzákonila rozvoj svého
školství.)
Nelze v rámci této stati sledovat podrobněji další vývoj politických
poměrů v Evropě, o jejíž zkušenosti se opíraly přinejmenším až
do poloviny 20. století politologické teorie. Připomeňme jen
heslovitě některá další fakta. Ve Francii z deziluze nad krotkým
(liberálním) řešením z roku 1830 došlo ke svérázné alianci mezi
nově zbohatlými ("nouveaux riches") a lidovými vrstvami (jejichž
reprezentanti stáli na barikádách jak r. 1830, tak byli masovou
oporou Únorové revoluce r. 1848, která navodila republiku). Ve
čtyřech dnech koncem června 1848 se v Paříži podařilo konzervativcům
potlačit radikály (ßocialisty"). Máme nazvat tento krvavý "kompromis"
vítězstvím "liberalismu"? V Anglii ohrožovalo status quo do roku
1848 chartistické ("radikální") hnutí, jemuž pak odzvonila umíráčkem
postupně rostoucí prosperita ve státě. Budeme i zde (byť v relativně
tradicí stabilizovanějších kulisách) hovořit rovněž o triumfu
liberalismu"?
Ve Francii byla koncem roku 1851 vyhlášena diktatura, z níž se
vylíhlo "druhé císařství" (s bezzubým parlamentarismem, cenzurou,
potlačením politické opozice). Že by viditelný rozvoj podnikání
zvláště středních vrstev stačil zde pro udělení charakteristiky
"liberalismu"? Během anglické industrializace druhé poloviny
19. století vznikla "dělnická aristokracie", což mj. přispělo
k otupení sociálního neklidu. Že by tohle už byl závažný rys
"liberalismu"? Ovšem, protipólem konzervativních "toryů" přestala
mezitím být tradiční "whigovská" platforma (jejímž politickým
dědicem se stala "Liberální strana"). Pokud jde o britské politické
uspořádání "na vrcholu britského liberalismu" ([12], Vol. 2,
807) z doby "reformního zákona" z roku 1867, ještě nešlo o demokratický
(nýbrž omezeně reprezentativní) systém. Z klimatu tehdejšího
anglického života ovšem vzešla řada podnětných (a dnes "klasických"
a jako "liberalistické" označených) prací J. St. Milla (nejen
Ö svobodě" z r. 1859!).
Takto bychom pokračovali dál. Nalevo od "praeliberalismu" by
se ocitlo od 70. let 19. století stále více sílící socialistické
hnutí. A ten "liberalismus", který nebyl hned "demokratický",
byl socialismem vnímán vpravo od středu, spíše jako štít
konzervatismu (a kapitalismu) než kompromisní střed.
*****
Po zániku tzv. Světové socialistické soustavy (po roce 1989)
jako alternativa víceméně zmizela cesta "reálného socialismu".
Díky tomu "liberalismus" přestal plnit funkci "štítu" kdesi üprostřed"
mezi "konzervatismem" a "radikalismem" (pokud už nebyl v letech
tzv. studené války ochočen pro účely konzervativního statu quo
kdesi spíše "vpravo").
Oněmi směrovkami nastavenými kdesi dávno po napoleonských válkách
jsem chtěl naznačit, že od samotného počátku toho, co mnozí nejednou
chceme nazývat "liberalismem", nešlo o prostý lineární vývoj,
bez oscilujících alternativ, kde i případná ßtřední cesta" je
mnou vnímána jako jistý, zřejmě preventivně defenzivní,
"štít" mezi polárně vnímanými řešeními, přitom kupodivu vždy
jakoby nastavený z konzervativní strany.
Dále se mi pak jeví jako zřejmé, že nynější stále dramatičtěji
probíhající globalizace našeho světa je výzvou pro hledání
nové ßebeobrany" zdola, proti nadstátní a anonymní autoritě.
V tomto směru se zdá, že končí staré členění zájmových tříd na
"vpravo-střed-vlevo". Přestaly v té manažérské atmosféře jako
stmelující vize působit ideologie. Přitom roste role informace
(viz např. [16]), sociální stratifikaci lze stěží přizpůsobovat
modelům z 19. století ([11], kap. 13 aj.), a co vše ještě způsobí
komputery a internet jak v ekonomice, tak v politice, ještě jen
tušíme spíše mlhavě než s operativním předstihem ([21], 2. a 5.
kap.; [18]).
V rámci té již pociťované globalizace ve vysoce ekonomicky pokročilých
zemích přibývá nezaměstnaných jako standardizovaný kompars; tzv.
"třetí svět" je navíc ještě vystaven populační explozi, nedostatku
vody, hladu, epidemiím. A i když je stále důrazněji slyšet hlasy
apelující za "trvale udržitelný život", pro velké velrybářské
lodi, pro lobující průmyslový sektor, pro velmoci tohle všechno
zatím jen málo platí. Tohle ale už není situace z doby (řekněme
že) mezi 1815 - 1991. Už se nejedná o vzájemné poměřování početně
nebo politickou vahou významných společenských tříd či vrstev,
s podobnými vzájemnými konstelacemi v různých státech, s přirozenou
rivalitou a právě tak odlišnými aspiracemi v dějinách, přičemž
společným jmenovatelem tu byla vždy snaha zaštíťovat "konzervativní"
síly vůči "revolučním" (což tradičně bylo rolí liberalismu"!).
Ten systém vládnutí, který nyní vnímáme víceméně jako "liberálně
demokratický", působil setrvale jako ventil případné revolučnosti
a fungoval jako "konzervační prostředek statu quo" (proti
"revolučnímu" křídlu společnosti, za jeho "konzervativní" složku).
*****
Co tu je dnes "jiné"? Nejen o to jde. Co musí nutit ke střehu
vůči proklamované iluzi o "liberální demokracii" jako setrvalém
hitu i pro příští čas? Tj. co vede mj. také ke kritice jinak
solidně varujícího díla Fukuyamova? Co nutně vede také k pochybnostem
o standardizaci (a konzervaci) "liberalismu" jako snad i všechny
a všechno zohledňující ßtřední cesty"?
Ještě "včera" se tvrdilo - se stejně zapáleným a sebedůvěřivým
zaujetím - na obou do té doby polarizujících křídlech, že takřka
vše vyřeší buďto zákony trhu (pro "konzervativní" tábor), anebo
plánované hospodářství (od "revolučního" socialismu až po jeho
"reálnou" karikaturu poměrně nedávných let). Spolu s tím "liberalismus"
se mohl jevit jako "štít" jisté tradice individualismu (spolu
se ßvobodou trhu") proti - "totalitnímu" - kolektivismu.
Když byla po roce 1989 "plánovaná" (přitom totalitní, byť jakoby
"zleva" nasměrovaná) vize budoucnosti zdiskreditována i mocensky,
frazeologie disidentů a masmédií dost masivně orientovala svou
inspiraci směrem vzad. V tehdejší ČSFR se připomínalo všechno,
co předcházelo "Únoru 1948", a samozřejmě i halasně jako "kapitalistická"
ocejchovaná 1. republika z let 1918-38. Jako kdyby cesta
vpřed vedla přes včerejší (křečovitě velebený) kapitalismus.
Přitom bylo-li vnímáno to "rudé" a minulé jako ideologicky "vlevo",
misijně pojatá reakce na dobu "před Listopadem 1989" automaticky
získala označení jako politika "pravicová". Konec podzimu loňského
roku (1997) navodil řadu otřesů v politice (ale i varování pro
ekonomiku) v ČR. Koncem ledna 1998 zveřejněné výsledky průzkumu
mínění mladých lidí u nás ([17], cf.[2]) naznačují, do jaké míry
stále ještě přežívá ideologizující frazeologie v povědomí vnímavých
adresátů masmediální informace. Celkem 2/5 respondentů považovalo
za nejlepší politický systém tzv. "třetí cestu"! (Jinak řečeno:
jako by optimalizačním lékem na neduhy naší öbrozované" politiky
byl nějak vyvažovaný střed mezi "levicí" a "pravicí".)
Zdá se, že se dost zapomíná na to, že už bychom neměli žít
ve zprostředkovaném světě ideologií, skrze něž teprve
bychom měli vnímat realitu. (Ideologie jsou svým způsobem systémy
myšlenek, nabízející konečná autoritativní řešení na základě
paradigmat, jež nepřipouštějí žádné pochybnosti a jsou naprosto
suverénně deklarována jako älgorismus". Determinovaná řešení
by byla možná v uzavřených systémech, s mechanickými vzájemnými
vazbami. - Za ideologii je dlužno pojímat i "liberalismus",
deklarovaný víceméně jako triumf svéprávného ïndividualismu",
aniž musí být jasné, co se jím pak má mínit.)
Už řadu let prioritně nejde o porovnávání partikulárních zájmů
těch či oněch vrstev nebo tříd. Pak ovšem ani nějaké "fundamentalistické"
recepty nejsou zrovna včasné a přínosné. Byl-li tradiční "liberalismus"
spíše oním výše zmíněným "štítem konzervatismu", pak i dnešní
komentátor na tuto tradici bezděky navazuje a po ßelhání pragmatického
a relativistického liberalismu" nabízí pravé "konzervativní hodnoty".
(Mj. takto cituje myšlenky M. Loužka z "MF Dnes" břitký internetový
redaktor BL Jan Čulík; [2], cf. [13]. Gorbačov před časem nabídl
odstranění "monopolu vlastnictví až po ideologický monopol";
[15], 168. Přitom známý hlasatel konzervativních hodnot R. Scruton
varuje před "filosofií, která slibuje konec politiky", poněvadž
"z politiky činí jediný lidský cíl"; [19], 214. Naléhavou starost
o konzervaci hodnot nelze přehlédnout u Burkea v souvislosti
s Francouzskou revolucí, elegantní výraz obdivu k jejich zakotvení
po Americké revoluci u aristokrata de Tocquevillea, anebo 20
let trvající hlásání "nepolitické politiky" V. Havla.)
*****
Přitom právě citovaný J. Čulík v jiném "P.S." přinejmenším problematizováním
perspektiv západních demokratických zemí vnímá, že je třeba při
politických analýzách už dnes zakalkulovávat "v blížícím se globálním,
ekonomickém chaosu budoucnost" ([3]). Z hlediska aktuálního časového
"horizontu" budoucnost je pak na "vertikále". Není už "vpravo"
nebo "vlevo". (Není "topograficky" uchopitelná.) Svou otevřeností
(tím, co je nyní běžné nazývat "deterministickým chaosem") vylučuje
ideologii jako potenciální nástroj prognostiky. Přitom paradoxně
díky stále strmější exponenciále, která modeluje vývoj ve všech
oblastech lidského počínání na konci 20. století, jako kdyby
mělo být snazší onu závratnou křivku dále směrem nahoru extrapolovat...
(Mimochodem: nezapomínejme také na to, že a jak se zatím mění
současně kapacita počítačového přenosu - za 10 let vzroste stokrát!)
Zároveň lze hovořit ještě o jedné další svérázné "rovině nad".
Právě díky oné také již zde nejednou zmíněné "globalizaci" a
na rozdíl od všech dosavadních historicky doložených kmenových
a státních společenství už dnes dramaticky a stále silněji začínají
mizet vnitřní hranice teritoriální a hranice společenské i kulturní
pro většinu lidí. Neboť ta většina (ať už se nachází kdekoli
a ať se vyvinula jakkoli) je pro tu poměrně malou skupinu manažérů nahoře jen globální
příležitostí pro její zmanipulování. O "manažérské revoluci",
byť ještě s parametry nastavenými "hegelovskou" nevyhnutelností,
psal už před lety Burnham ([1]; ve stínu šoku po porážce Francie
hitlerovskými vojsky ve 2. světové válce a do roku 1939 jako
člen trockistické IV. internacionály). Burnham ještě měl na mysli
"manažérské" úspěchy mašinérie režimů hitlerovského a stalinského,
včetně důrazu na uplatnění moci ëlity" (jeho pojetí třídních
konfliktů podrobil kritice Dahrendorf). Psal o hrozivém početním
růstu byrokracie. Od jeho často zpanikařené analýzy (přes Djilasovu
"Novou třídu", angl. z 1957) po dnešek uplynulo již přes půl
století. Dočasným utlumením některých zlověstných aspektů dřívějšího
pojetí ëlit" byla - víceméně románová - koncepce Michaela Younga
o "růstu meritokracie" (1961). Připustíme-li, že stále naléhavěji
dochází k celosvětovému propojení ekonomiky (jehož jsou ëvropské"
nadstátní struktury jen zatím nadějným mezistupněm) a že stále
naléhavěji prováděná racionalizace výroby a obchodu zvyšuje jak
zisky, tak počet nezaměstnaných (ač není "krize"!) "napříč" jednotlivými
státy, je z toho zároveň patrno, že trvalejší řešení
případných sociálních tlaků už jednotlivá státní teritoria a
jejich ústavní aj. orgány nabídnout nemohou. Nanejvýš
markantně a nesrovnatelně s dobou před půl stoletím roste nyní
ve všech vyspělejších státech podíl ßlužeb" na HDP, zatímco
podíl prvotní výroby a zpracovatelského průmyslu stále procentuálně
klesá. Ač je to k nevíře, v dnešní společnosti se dá víc
vydělat na zprostředkování výsledků práce (a tím i kapitálu!)
než přímo tou prací samou!
Možná že zatím dohadování o tom, zda je za 5 minut dvanáct, anebo
už 5 minut po dvanácté, spadá mezi témata äkademická". Globálně
vnímaná "polis" s přihlédnutím k závratným ukazatelům technického,
vědeckého, ale i uniformujícího kulturního rozvoje si
nemůže dovolit luxus hledat záchrannou brzdu někde v zakonzervované
minulé tradici. (Už ji pro otázky větřící zítřek dávno nemohou
stačit včerejší obranná řešení, tj. "liberalismus" státně omezeného
střihu.)
Včerejší "mechanismy" jak výroby, tak politiky stěží obstojí.
Dotírá na lidstvo problém, jak čelit dosavadním dílčím a málo
funkčním sociálním a kulturním paradigmatům, aniž je hotov aspoň
pragmatický recept (na "přechodnou" nejbližší dobu). Nevíme
si rady ani se svým genetickým dědictvím, ani se svým biofyzikálním
prostředím ([11], 431), a to jsou příliš globální procesy
na to, aby na takovém vertikálním a globálně vnímaném průmětu
dneška směrem k zítřku bylo možno vystačit s horizontálním
"štítem" "demokratického liberalismu" vytrčeného z konzervativních
pozic vůči... komu?! (Přece včerejší krajní "pravice" a krajní
"levice" splývají. A ßtřed" není relativně neodvozenou hodnotou.)
Jde o mnohem víc než pouze o deklaraci minimální slušnosti v
komerční činnosti, principiální politiku a povznášející kulturu.
Copak jsme připraveni unést svůj lidský "úděl" jak s respektem
k vitálním zdrojům, jež jsou k dispozici, tak se zohledněním
všech těch vědou navozených technických, hospodářských, sociálních,
ale i kulturních změn, jež už začaly - a proklatě rychle - nazrávat
už "včera"? Copak si lze přijatelně představit, co vše už začíná
signalizovat nazrávající ïnformační století"?
Starostí lidstva nemůže být Fukuyamou nadhozená problematická
(a rigidně zformulovaná) výzva "poslednímu člověku". Tím, že lidské
dějiny se jako dynamická a směrem vpřed otevřená struktura
ještě dokonce teď nesrovnatelně rychleji dostávají do
kontaktu s nečekaně novými konfrontacemi, stěží lze usnout na
vavřínech včerejších postupných úspěchů "liberalismu" na cestě
(mezi "konzervatismem" a "radikalismem") za postupně mohutnějícími
stupínky ßvobody", ßpravedlnosti" a "relativní občanské rovnosti".
Pokud se prostým občanům vzdálí ony stále více anonymní ekonomické
a politické ßíly" (do globálních nadstátních a aspoň kontinentálně
vnímaných struktur), tím silnější by měly pak být meziobčanské
vazby v mikrostrukturách. Spolu s nesrovnatelně širším dopadem
všeho pozitivního i negativního z nadstátních center financí,
obchodu, výroby a politiky na öbčany bez hranic" tyto principiálně
nové výzvy budou vyžadovat právě tak zásadně nové odpovědi. Po
přechodné inflaci morálky společnost bude muset umět
- už ze sebezáchovných důvodů - najít zcela novou vizi vzájemného
soužití. A zřejmě taky charismaticky pojatá desiderata. (To už
je ale jiná, a ještě nesnadnější kapitola.)
Poznámky
[1] Burnham, J.: The Managerial Revolution. Harmondsworth,
Penguin Books 1942 (1962).[2] Čulík, J.: Českým politikům se bohužel podařilo u mladých
lidí zdiskreditovat tržní společnost. In: blisty.internet.cz/9801/19980130c.html[3] Čulík, J.: PS k: Petr Očko, Havlova esej Moc bezmocných
a dnešní globalizující společnost. In: blisty.internet.cz/9802/19980203f.html[4] Dahrendorf, R.: Úvahy o revoluci v Evropě v dopise, který
měl být zaslán jistému pánovi ve Varšavě. Evropský kulturní klub
(bez uved. místa vyd.) 1991.[5] Daniels, R. V.: The End of the Communist Revolution. London,
N. York, Routlege 1993.[6] Dokulil, M.: Zrod filosofa: Tolerancí k teorii poznání
J. Locka. Praha, Academia /vyd. svémocně potlačeno/ 1971.[7] Dokulil, M.: Filosofií dějin k dějinám filosofie. Brno,
Masarykova univerzita 1992.[8] Dokulil, M.: The Last Man's Culture - Revisited. In:
Journal of Interdisciplinary Studies, Vol. X, No 1/2, str. 85-100,
1998.[9] Fukuyama, F.: The End of History and the Last Man. London,
etc., Penguin Books 1992.[10] Gray, Ch. H. (ed.).: The Cyborg Handbook. New York, London,
Routlege 1995.[11] Lenski, G., Lenski, J., Nolan, P.: Human Societies:
An Introduction to Macrosociology. New York, etc., McGraw-Hill,
Inc 1991 (6. vyd.).[12] Lerner, R. E., Meacham, S., McNall Burns, E.: Western
Civilizations. Vol. 2. N. York, London, W. W. Norton & Co., Inc
1988 (11. vyd.)[13] Loužek, M.: Kdyby chtěla, mohla by mít Unie svobody
s konzervatismem šanci. In: MF Dnes, 26. 1. 1998.[14] Marks, J.: Fried Snowballs: Communism in Theory and
Practice. London, The Claridge Press 1990.[15] Mlynář, Z., Gorbačov, M.: Reformátoři nebývají šťastni:
Dialog o "perestrojce", Pražském jaru a socialismu. Praha, Victoria
Publishing 1995.[16] [NRENAISSANCE Committee] Realizing the Information Future:
The Internet and Beyond. Washington, D.C., National Academy Press
1994.[17] Oulík, J.: Mladí Češi nejraději věří na střední cestu. In: Lidové
noviny, 24. 1. 1998 (Víkend: Příloha).[18] Rawlins, G. J. E.: Slaves of the Machine: The Quickening
of Computer Technology. Cambridge, Ma., London, The MIT Press
(A Bradford Book) 1997.[19] Scruton, R.: The Philosopher on Dover Beach. Manchester,
Carcanet 1990.[20] Scruton, R.: Entering the Culture of the Playground. In: Time,
October 27, 1997.[21] Sichel, D. E.: The Computer Revolution: An Economic
Perspective. Washington, D.C., Brookings Institution Press 1997.[22] Warner, J.: The No Work Culture. In: Newsweek, January
26, 1998.
A Shy Pilgrimage towards the Culture of the "Last Man"
Fukuyama's phraseology can be discovered in the heading immediately.
In the paper it serves only as a free admission to the discussion
of those still so popular "post" labels put on our culture. This
contribution intends to be less a philosophy of culture and more
of a philosophy of history and politics, defining contemporary
culture as ïconographic", deifying ßecond-hand excitement"
and not caring much about anything which was "post", or anybody
who was älong" ("Godot" to be included).
Many a time "liberalism" has been found as a "democratic" ideal
and, at the same time, as a political movement of the middle
classes. From the start some time in the 1830s, liberalism was
NOT immediately (has NEVER been) a pure "democratic" current.
With the spreading socialist movement on the Left, liberalism
was shifted towards Central Right, something like a shield of
conservatism (and capitalism). After 1989 the so-called "real
socialism" ceased to be a "revolutionary" alternative to its
conservative counterpart and thus, simultaneously, liberalism
ceased to fulfil its previous function as a ßhield" of capitalist
polity.
In the mediating world of ideologies some people in the Czech
Republic, when they have found the proclaimed "liberal" politics
of the ruling political parties of the Right NOT VERY successful,
have taken a salvation-bringing refuge in "conservatism". The
article stresses the idea that, for the future, anything like
being "Right" or "Left" (or ïn between of both", something like
a "third way") CANNOT serve as a working political program. A
globally conceived, and outwardly anonymous, supranational "polis"
has ïnvisibly" spread its power OVER the existing state structures
and human history as a dynamic and forwardly open system being
faced with unforseen, unexpectedly new, confrontations CANNOT
get stuck in old - conservative - imaginations of their cure
(Fukuyama's "liberal democracy" to be included).
Footnotes:
1*) [4em]Citace z cizojazyčných děl
přeložil autor stati.
File translated from
TEX
by
TTH,
version 3.00.
On 17 Jun 2001, 16:06.