Sborník prací FF BU
SBORNÍK PRACÍ FILOZOFICKÉ FAKULTY BRNĚNSKÉ UNIVERZITY
STUDIA MINORA FACULTATIS PHILOSOPHICAE UNIVERSITATIS BRUNENSIS
B 45, 1998
Richard Jurečka
PASCALOVA ANTROPOLOGIE
Problém člověka byl pro Pascala jedním z ústředních témat, k
nimž zůstávalo vztaženo jeho myšlení. Důvodem, pro nějž se čtenář
ještě na konci 20. století s takovou pozorností obrací k jeho
dílu, však není tento prostý fakt, že se Pascal zabýval otázkou
člověka. - To, co je nás schopno zaujmout i přes vzdálenost
několika staletí, je především způsob, jakým rozvíjel antropologickou
problematiku. Lidské bytí totiž není pro Pascala nějakou abstraktní
entitou, jíž by v její odosobněné ideálnosti byla podřizována
živost konkrétního: Pascala zajímá reálný člověk. Přesněji
řečeno: člověk na úrovni psychologické a sociologické konkrece.
Avšak ani s tím se nespokojí: jeho psychologická a sociologická
pozorování, pozorování mistrovská, která v této věci provádí,
jsou při vší své konkrétnosti zasazena do komplexních souvislostí.
Neodbytně vyvolávají v Pascalově čtenáři otázku po celku, po
smyslu. Člověk je tu napjat do vztahu k Absolutnu. Pozorován
jako propast, kterou může naplnit jen nekonečno. Celý tento komplex
úvah a pozorování je navíc duševním výkonem někoho, kdo s úzkostí
zakouší rozpornost teologického a přírodovědeckého obrazu světa
na počátku novověku, kdo prožívá bolesti vznikání nové stavby
světa. Myslitelský výkon tak získává zvláštní akcent existenciální
naléhavosti, která dodnes neztratila na své srozumitelnosti.
Pascalovy antropologické úvahy vyrůstaly v prostředí francouzského
moralistního kánonu tzv. "počestného člověka" (honnête homme).
Byl to mj. právě rytíř de Méré, velký učitel tohoto kavalírského
ideálu, který obrátil pozornost mladého Blaise Pascala k problematice
lidského fenoménu. Pascalovy úvahy o člověku však nejsou pouhým
rozvíjením toho, co můžeme nalézt v tomto myšlenkovém prostředí
- vnášejí sem něco principiálně nového: intuitivní méréovská
lehkost v pronikání do zákoutí lidského nitra, vhled srdce, které
vše pojímá naráz, jedním pohledem - to vše je "zatíženo" myšlenkovým
stylem vědce. Pascal v sobě ani zde nezapře přístup velkého matematika
a metodologa vědy, jímž byl. Méré mu proto v jednom dochovaném
dopise vyčítá: "Zůstává vám ještě jeden zvyk, který
jste si osvojil v této vědě1, totiž
posuzovat všechno jen prostřednictvím vašich (matematických)
důkazů, které jsou zpravidla chybné. Toto zdlouhavé uvažování,
postupující řádek po řádku, vám brání získat poznání mnohem
vyšší, které neklame nikdy."2
Z Pascalových úvah o člověku se zachovaly jen relikty. Jejich
autoru zdaleka nebylo dopřáno, aby své myšlenky zaokrouhlil do
podoby celistvého díla. Nicméně po tom, co bylo řečeno úvodem,
nebude jistě bez zajímavosti ptát se, jaký byl obraz člověka,
který myšlení tohoto Francouze stačilo vytvořit.
*
Pascal jako myslitel konkrétního nehovoří o tom, jaký má
člověk být, nýbrž o tom, jaký je. V Pascalově myšlení naprosto
převažují pesimistická pozorování konkrétního, reálného člověka,
která nemilosrdně odhalují jeho tabuizovanou k-sobě-neupřímnost. "Podstatou...
tohoto lidského já je milovat jen sebe a jen na sebe sama se
ohlížet," říká se ve fragmentu 100, na což se o něco níže navazuje
slovy: "Člověk je jen přetvářka, lež a pokrytectví - i vůči
sobě, i vůči ostatním. Nepřeje si, aby se mu řekla pravda [o
něm samém] a vyhýbá se tomu, aby ji řekl ostatním.
A všechny tyto sklony, tak vzdálené od spravedlnosti
a pravdy, mají přirozený základ v jeho srdci."3
Při pohledu na morální a vlastně až metafyzické zlo, které Pascal
v člověku nachází, při pohledu na nejrůznější nesrovnalosti,
které z toho ve sféře lidského vyplývají, je formulována otázka
po přirozenosti člověka. Jaká je tato přirozenost, ptá se Pascal,
jestliže "krádež, krvesmilstvo, vraždění dětí a otců... bylo [kdysi]
počítáno mezi dobré skutky?" (fr. 294) Co to je "přirozenost",
jestliže "není nic, co bychom neudělali přirozeným?" (fr.
94) "Počestný člověk", jakého nalézáme v psychologicky poněkud
komplikovaném rytíři de Méré, hledá to, co je příjemné, co odpovídá
jeho naturelu, co mu dává vnitřní klid - tedy co cítí jako sobě přirozené.
A nalézá to v myšlenkovém prostoru situovaném někde mezi stoicismem
a epikureismem. Ve srovnání s Mérém je Pascalovo myšlení metafyzicky
náročnější. Pascal proto, třebaže jistě ovlivněn Mérého vzorem,
pojem přirozenosti zoufale hledá a postrádá. "Protože pravá
přirozenost je ztracená, vše se stává přirozeností." (fr.
426) Idea ztracené přirozenosti je motivem, který prochází celou
Pascalovou antropologií. Je to mohutný zdroj jeho pesimismu,
jeho tragické vize světa.
Nic není přirozené, vše je umělé - říká tedy v řadě fragmentů
Pascal. Jestliže však nic není přirozené, co je to, co nám pak
zůstává? Co je to, k čemu se upínáme jako k přirozenému? Co je
to, co považujeme za normální, za rozumné, za spravedlivé? Pascal
jako velký desakralizátor odpovídá, že to vše je jen zvyk, úmluva,
domněnka, výsledek činnosti lidské představivosti. Jako např.
ve fragmentu 93: "Zvyk je druhou přirozeností, která
ničí první."
Řada desakralizujících tvrzení, konstatujících porušenost lidské
přirozenosti, je u Pascala vyjádřena prostřednictvím pozorování,
která se týkají pojmu spravedlnosti. Pascal ukazuje, že spravedlnost
jako objektivní entita, jako pro všechny lidi platná platónská
idea neexistuje. Přesněji řečeno: obecně platný a přirozený řád
spravedlnosti existuje, avšak pro porušenost přirozenosti člověka
je člověku nepřístupný. Namísto tohoto obecného a přirozeného
řádu zůstává jen právní praxe jednotlivých zemí, která je (pro
člověka tragicky) případ od případu odlišná. "Spravedlnost
je to, co je ustanoveno."(fr. 312)
Pascal tuto myšlenku o relativnosti pojmu spravedlnosti ve stejném
fragmentu ještě rozvádí těmito slovy: "(Vláda) byla kdysi
zavedena bez rozumného důvodu a (následně) se stala rozumnou."
- Teze, která tu je vyslovena, je krajně odvážná: vláda (viděno
Pascalovýma očima), kterou dnes považujeme za rozumnou, za přirozenou,
za legitimní, taková ve skutečnosti svým původem není. Počátkem
spravedlnosti není motiv racionální, ale iracionální. Konkrétně
je takovým počátkem spravedlnosti síla: "Spravedlnost je
sporná. Síla [naproti tomu] je velmi poznatelná a nesporná.
A tak nebylo možné připojit ke spravedlnosti sílu, protože
síla odporovala spravedlnosti a tvrdila, že spravedlnost
je nespravedlivá, zatímco ona, síla, že je spravedlivá.
A tak když nebylo možné, aby se spravedlivé stalo
silným, bylo silné učiněno spravedlivým."(fr. 298)
Pascal ve své desakralizaci pojmu spravedlnosti jde ještě dál
a vyvozuje, že zákon není to, co je spravedlivé a přirozené,
ale to, co je funkční. Zákon je tak pozitivně ustanoveným nástrojem,
jímž společnost kontroluje své členy - jímž zajišťuje své nutné
fungování. Společnost tedy nemanipuluje se zákonem jako s cílem
(ačkoli to tak navenek prezentuje), ale jako s prostředkem. Zaznívá
tu zásada, že účel světí prostředky, tzn. požadavek fungování
společnosti determinuje konkrétní podobu zákona. Zákony se mají
poslouchat prostě proto, že to jsou zákony, že byly lidmi ustanoveny
- a ne proto, že jsou spravedlivé, protože takovými ve skutečnosti
ani nejsou. Můžeme tu tak začít tušit myšlenku o tom, že spravedlnost
(vzatá jako požadavek kladený na lidské jednání), vyvázaná z
pojmu přirozeně spravedlivého zákonodárství, je jen vůlí k zachovávání
pozitivního, tj. lidmi ustanoveného zákona. Odkud je pak už jen
krůček k tvrzení, že spravedlnost spočívá ve vůli k zachovávání
společenského konsensu.
Pascal si je ovšem vědom toho, že je nebezpečné předkládat široké
veřejnosti toto poznání o relativnosti spravedlnosti, o ryze
funkčním charakteru zákona. Mohlo by se tím paradoxně ohrozit
nejnutnější fungování společnosti. "Lid se řídí zvykem [tj.
zákonem] z toho jediného důvodu, že ho pokládá za spravedlivý.
Kdyby se mu jako takový nezdál, neřídil by se jím už... Neboť
chceme být podrobeni jenom rozumu nebo spravedlnosti."(fr. 325)
Z hlediska fungování společnosti je tedy dobře, když lid zůstává
v omylu týkajícím se podstaty spravedlnosti. Když zůstává v sebeklamu.
A není těžké udržet člověka v tomto sebeklamu, protože lidská
existence má k němu podle Pascala přirozený sklon. Máme přirozený
sklon k tomu, abychom se podvědomě nechali formovat iracionálními
motivy, naprostými nahodilostmi, které však sobě samým přetlumočujeme
jako formy racionality. Pojem spravedlnosti například nezakládáme
na tom, co je skutečně rozumné a správné, ale na tom, co je starobylé,
co má punc autority nebo moci.
Při této příležitosti zavádí Pascal pojem "představivost" (imagination).
Představivost je pro něj duševní mohutností, která v sobě soustřeďuje
iracionální motivy lidského jednání. Tyto motivy, které představivost
člověku podsouvá, tvoří (navzdory své iracionálnosti) nereflektovanou
součást lidské racionality. Jedná se o motivy estetického
rázu, o motivy týkající se potřeby člověka být respektován a
přijímán svým okolím. Dále sem spadají motivy tlaku tradice na
chování člověka, tlaku sociologických rolí, které si vyžadují
být hrány. Ve fragmentu 82 se o představivosti říká: "Představivost.
- Tato šalebná část v člověku, tato paní klamu a nepravdy.
Tato pyšná mohutnost, rozumu nepřátelská, která ho ráda
zkoumá a ovládá, aby ukázala, kolik moci má nad všemi věcmi...
Kdyby doktoři neměli kvadrátky a taláry hodně volné na všechny
strany, nikdy by nebyli ošidili svět, který nemůže odolat tak
věrohodnému vzhledu... Představivost má všechno v moci.
Tvoří krásu, spravedlnost i štěstí."
Z toho, co bylo dosud řečeno, se stává patrným, že Pascalův postoj
ke světu lidských institucí a lidského chování byl postojem velkého
desakralizátora. Pascal svým jemným analyzujícím postřehem pronikal
na dno tabuizovaných vrstev v člověku a odhaloval mechanismus
sociologických rolí. Odhaloval skryté, skutečné motivy lidského
jednání, které jsou ve vědomí člověka přikryty motivy jinými,
účelově vytvořenými. Ukazoval, že racionalita v sobě vstřebává
řadu skrytých iracionálních momentů. Že racionalita v širokém
smyslu toho slova je iracionalitou, která se prostřednictvím
lidské představivosti fixovala jako zvyk, a tím pádem se stala
čímsi racionálním. V této souvislosti lze říct, že v Pascalovi
je kus cynika, jehož pozorování sledují skryté pragmatické motivy
v chování člověka.
Je ovšem nutné si uvědomit, že tyto společensky destabilizující
úvahy nenapsal člověk, který by si nějak liboval v provokativnosti
svých myšlenek a který by takto psal pro potěšení z chaosu a
anarchie. - Pascalovo bytí touží po velké stavbě světa, která
však duchu s náročností jeho myšlení nebyla na počátku novověku
k dispozici. Osobní prožitek této bezprizornosti, prožitek, který
vyúsťuje do stavu existenciální úzkosti - to je skutečný kontext
Pascalových krajně skeptických úvah o spravedlnosti, o zákonu,
o přirozenosti a o zvyku. Pascalův pesimismus, Pascalovy desakralizační
úvahy tedy nejsou motivovány nedospělou radostí z provokace,
nýbrž úzkostí člověka, který s poctivostí sobě vlastní hledá
přirozené místo pro své bytí a snaží se porozumět sobě, své době
a půdě smyslu, z níž vyrůstá jeho existence.
Celý tento komplex pozorování a úvah, který spadá spíše do sféry
sociologizující konkrece, je možné dále doplnit také o ty reflexe,
jež usilují vystihnout kontury lidské existence samotné.
Jaké jsou tedy tyto další úvahy o člověku, které Pascal v této
souvislosti rozvíjí? - Především je možné o nich říct, že jsou
jakoby fascinovány negativními stránkami lidské existence. Pascal,
který se tu zdá rozvíjet tragiku jansenistické vize člověka,
tak před námi vykresluje patetický obraz nízkosti člověka. "Pokud
nevíme, že jsme samá pýcha, ctižádost, žádostivost, slabost,
bída a nespravedlnost, jsme velice slepí," říká
se ve fragmentu 450.
Tento obraz nízkosti člověka je dále rozvinut do komplexnější
podoby: nejenže člověk sám soustřeďuje v sobě všechnu morální
špínu, ale i komplexní podmínky konkrétního lidského
bytí stahují člověka do tohoto zla. Podmínky biologické, psychologické,
sociální - to vše je poznamenáno fatální nedokonalostí. To vše
se podílí na "přirozeném" tíhnutí člověka ke zlu. Jedná se tedy
celkově o bídu lidského stavu.
Pascalovo dynamické myšlení ovšem nezůstává u těchto konstatování
lidské bídy: u konstatování, že v člověku se koncentruje zlo
a že danosti, do nichž je vržen, jej stahují do tohoto zla. Negativní
aspekty lidské existence jsou jen jednou stranou věci. Vedle
nich existují pro Pascala i aspekty opačné - aspekty pozitivní.
Bytí člověka tak není jen ubohé, ale je i vznešené. "Člověk
je jen třtina," říká fragment 347, "[to] neslabší
v přírodě. Ale je to třtina myslící. Není třeba, aby
se k jeho zničení zdvihl celý vesmír: pára, kapka vody stačí,
aby ho zabila. Ale i kdyby ho vesmír zničil, ještě [i pak]
by byl člověk vznešenější než to, co ho zabíjí, protože ví,
že umírá. [A zná] i převahu, jakou má vesmír nad
ním - vesmír o tom neví."
Bytí člověka je tedy negativní i pozitivní, ubohé i vznešené.
Podoba Pascalova člověka, která se před námi postupně vynořuje,
tak získává stále dynamičtější obsah. Člověk - to je propletenec
nejrůznějších zauzlení, nesrovnalostí, protimluvů. Člověk je
ohniskem paradoxů. Není bytím statickým - nýbrž bytím s vysokým
potenciálem vnitřního napětí.
Toto dialektické pnutí Pascala magicky přitahuje a fascinuje
ho. Jako např. ve fragmentu 434: "Jaký přízrak je tedy člověk?
Jaká zvláštnost, jaká nestvůra, jaký chaos, jaká směs
protimluvů, jaký div! [Na jedné straně] soudce
všeho - [a na druhé straně] ubohý pozemský červ.
Strážce pravdy - stoka nejistoty a bludu. Sláva i odpad vesmíru."
A opět i sem, do Pascalových dialektických úvah o člověku, proniká
onen stále přítomný spodní tón jeho "Myšlenek" - totiž ona touha
vypořádat se nějak s bezprizorností počínajícího novověku. Touha
zakotvit svou existencialitu do celkové stavby světa.
Toto Pascalovo hledání přirozeného místa člověka dochází v "Myšlenkách"
ke svému sebevyslovení prostřednictvím obrazu dvou krajností.
Prostřednictvím obrazu dvou silových center, mezi nimiž balancuje
lidské bytí - v jejichž silovém poli je bytí člověka paradoxně
napjato. Nejedná se však pro tentokrát o krajnosti ve smyslu
před chvílí zmíněných protikladů pozitivního a negativního, ve
smyslu protikladů velikosti a nízkosti člověka. Jedná se tu o
krajnosti, z nichž každá je pojata jako nezdravý extrém. Jako
něco, čemu je potřebí se vyhnout. Jedna krajnost znamená příliš
moc a druhá zase příliš málo. Ve fragmentu 359 se píše: "Neudržujeme
se ve ctnosti svou vlastní silou, ale [vzájemnou] protiváhou
dvou protikladných nectností - jako [když] zůstáváme
zpříma [stát] mezi dvěma opačnými větry: odstraňte jednu
nectnost - [a] padneme do druhé."
Bytí člověka je tak pojato jako výslednice silového působení
dvou maximálně vzdálených silových center, dvou protikladů. Člověk
- to je současná přítomnost dvou protikladných momentů. Tato
vlastnost, tato vnitřní paradoxnost je pro Pascala příčinou velikosti
člověka: "Neukazujeme svou velikost, jestliže jsme v jedné
krajnosti, ale jen dotýkáme-li se obou najednou a vyplňujeme-li
vše, co je mezi nimi."(fr. 353) Ovšem nebyl by to Pascal, kdyby
vzápětí po tomto tvrzení o velikosti člověka neudělal dialektický
úkrok a neprohlásil: Ano, vnitřní paradoxnost člověka je
znamením jeho velikosti, ale současně se zde zakládá i tragičnost
jeho osudu. Neboť pro tuto vnitřní rozpornost, pro napnutí mezi
dvěma krajnostmi je člověk bytím, které nelze jednoznačně vymezit. "Člověk
není [ani] anděl, ani zvíře," píše se v jednom slavném
fragmentu z "Myšlenek" (fr. 358). Údělem mu tedy je nejednoznačnost
jeho bytí: balancuje mezi dvěma krajnostmi, mezi dvěma propastmi,
které hrozí, že ho pohltí. Snaha vyhnout se jednomu extrému vede
totiž automaticky do extrému opačného. Člověk tak musí namáhavě
hledat správný střed, své přirozené místo. Celek svého života. "Jsme-li
příliš mladí, neposuzujeme dobře. [Jsme-li] příliš staří, rovněž
[neposuzujeme dobře]... Rovněž obrazy viděny z příliš daleka
- i z příliš blízka. Je jen jeden nedělitelný bod, který
je [tím] pravým místem: ostatní jsou příliš blízko
[nebo] příliš daleko, příliš vysoko nebo příliš nízko. Ve výtvarném
umění určuje tento bod nauka o perspektivě - ale kdo ho určí
u pravdy a u mravnosti?" (fr. 381) Pro přímo ontologicky danou
nejednoznačnost je člověku zapovězeno černobílé vidění a vlastnění
absolutní jistoty jako nelidské. Je ödsouzen" k životu v problematičnosti,
k stálému obnovování aktu uchopování vlastní existence a svého
smyslu.
V Pascalově myšlení má vnitřní paradoxnost člověka, jeho napnutí
v silovém mezipolí dvou propastí zásadní význam: umožňuje mu
gradovat lidskou existenci. - Na jedné straně je tak sice tato
vnitřní paradoxnost onou nejednoznačností, která naznačuje, že
člověk musí své místo hledat někde mezi dvěma krajnostmi a jeho
relativní vlastnění pak stále korigovat. Nejsme si dáni neproblematicky.
- Ale na druhé straně Pascal nabízí ještě jeden způsob pohledu
na paradoxii lidské existence. Ještě jedno řešení nejednoznačnosti
lidského. Řešení, které není jednorozměrné, jako tomu bylo v
předešlém případě. Které se nepohybuje pouze na jedné úrovni
bytí, mezi dvěma krajnostmi, nýbrž které tuto úroveň vertikálně
transcenduje. Pascalovské protiklady, z nichž každý je pojatý
jako nezdravý extrém, se zde svou negativitou vzájemně destruují
a uvolňují tím místo pro vpád vyšší skutečnosti. V tomto druhém
případě je tak paradoxnost člověka pojata jako bezvýchodná či
patová situace, která nemá řešení na té úrovni bytí, na níž se
vyskytuje. Její rozuzlení je umožněno až existenciálním skokem.
Aktem osobního rozhodnutí, v němž se člověk vyzdvihuje k
principiálně nové a osvobozující formě vědomí.
Struktura vnitřní paradoxnosti se svou negativně dialektickou
dynamičností má zásadní význam nejen pro Pascalovo myšlení (jak
jsem se právě pokusil naznačit), ale i pro jeho život. Z něj
vlastně to teoretické získává svůj smysl. I dějiny Pascalova
života totiž znají okamžik, kdy se paradoxnost vlastního bytí
stane existenciálně naléhavým faktem a kdy se v aktu osobního
rozhodnutí přesměruje proud dosavadního existenciálního směřování.
Kdy se ze zkušenosti otřesenosti paradoxností vlastního bytí
zrodí radikální proměna života. - Mám na mysli Pascalův skok
víry, jeho druhou konverzi. To je však téma, které si zasluhuje
samostatnou úvahu.
L˘Anthropologie de Pascal
Pascal construit l'image de l'homme en sa anthropologie à
l'échelon de la concrétion psychologique et sociologique. Il
arrive dans ses observations et réflexions à la conclusion
que l'homme a perdu la notion de la nature. C'est la coutume par
contre que l'on a au lieu de la nature. La justice elle-même
reste pour Pascal une notion toute relative: on ne peut considérer
comme juste que ce qui est fort. Le rationnel (dans le sens large
de ce terme) n'est que l'irrationnel transformé par l'imagination
dans le rationnel et devenu tel par la coutume. Pascal définit
l'homme dans plusieurs de ses Pensées comme foyer fait des contradictions:
l'être de l'homme est misérable et majestueux à la fois. Mais
il change ensuite cette figure modèle de l'équilibre en celle
de contadictions toutes négatives, inacceptable en somme, rendent
l'existence de l'homme sans issue, ne trouvent pas de solution
à son niveau. C'est pourquoi Pascal développe l'idée d'un saut existentiel
équivalant à un sursaut de la foi.
Footnotes:
1[4em]Tj. v matematice.
2[4em]Giraud, V.: La vie héroïque
de Blaise Pascal. Paris 1923. S. 74.
3[4em]Všechny
citace v tomto textu pocházejí z: Pascal, B.: Myšlenky. Přel.
A. Uhlíř. Praha 1909.
File translated from
TEX
by
TTH,
version 3.00.
On 17 Jun 2001, 16:06.