Sborník prací FF BU
SBORNÍK PRACÍ FILOZOFICKÉ FAKULTY BRNĚNSKÉ UNIVERZITY
STUDIA MINORA FACULTATIS PHILOSOPHICAE UNIVERSITATIS BRUNENSIS
B 45, 1998
K PROBLÉMU INFORMACE
Soubor příspěvků, které jsou věnovány pojmu a problému
informace, si v žádném případě nečiní nárok na úplnost pohledu
na danou problematiku. Autoři se pokusili k otázce přistoupit
z několika hledisek, a otevřít tak případnou diskusi k uvedenému
tématu.
Josef Šmajs
Informace jako potenciální kategorie filosofie
Pojem informace, jehož se dnes hojně užívá v teoretických úvahách
i v běžné a masmediální komunikaci, nepochybně kandiduje na kategorii
filosofické interpretace světa. Tento pojem se sice rozšířil
až v souvislosti s rozvojem kybernetiky,1 ale
matematické analogie mezi mírou informace a entropií způsobily,
že se stal kontrárním pojmem k pojmu entropie v termodynamice
i v obecné teorii systémů.2
Protože jde o pojem na jedné straně blízký pojmům poznatek, zpráva,
smysl zprávy atp., a na druhé straně analogický pojmům paměť,
struktura, uspořádanost atp. bývá někdy s těmito příbuznými pojmy
směšován a zaměňován.
Problém snadného pochopení podstaty informace komplikuje především
to, že informace i skutečnost včetně člověka jsou produkty evoluce
a že každá informace se týká evolučně vytvořené struktury nebo
jiné informace o struktuře. A protože svět byl vysoce uspořádaný
již před člověkem, představují přirozené paměťové struktury pro
poznávající subjekt potenciální informaci. Obecně srozumitelnou
interpretaci problému však komplikuje i to, že informace o struktuře
či o jiné informaci musí být nutně znovu vázaná na strukturu,
tj. na látkově energetické paměťové médium.3 Kritici odmítající uznat objektivní existenci informace
mají proto pravdu v tom, že bez příslušného kontextu (subjektu)
nelze informaci spolehlivě rozpoznat.
Protože informace není jen tím, co se předává mezi vzájemně komunikujícími
subjekty, nýbrž je atributem onticky uspořádané skutečnosti vůbec,
snažíme se ukázat, že téměř opak je pravdou. Informace jako ve
struktuře zakódovaná uspořádanost existuje objektivně a kategorie
informace je pro ontologické pochopení světa právě tak důležitá
jako kategorie pohyb, prostor či čas. Vždyť první reálnou informaci
ve smyslu uspořádanosti i ve smyslu sémantickém spontánně vytvořila
přirozená evoluce. Informace v obou těchto podobách proto existovala
dávno před člověkem.
V evolučně ontologickém pojetí4 je strukturní i sémantická informace
produktem evoluce. Evoluce (přirozená i kulturní) jako protientropický
proces vytváří nejen zpředmětněnou uspořádanost (explikátní paměť,
řád), ale také uspořádanost onticky potenciální, nezpředmětněnou
(implikátní paměť, řád).5
Dostatečně zřetelný je proces samovolného vzniku informace v
případě pozemské evoluce biotické i kulturní: obě evoluce totiž
spontánně vytvářejí četné implikátní i explikátní formy paměti,
četné genotypy a fenotypy. Obě evoluce vytvářejí a využívají
strukturní i sémantickou informaci.
Ve filosofii a ve společenských vědách se však pojem informace
takto široce nechápe. Patrně z důvodů větší srozumitelnosti převládlo
pojetí informace v užším smyslu, tj. rozumí se jí zpravidla jen
vnitřní informace strukturní (implikátní uspořádanost), nebo
jen poznatek, zpráva, smysl zprávy.
I když duchu evoluční ontologie odpovídá výše uvedené pojetí
informace v širším smyslu, budeme dále respektovat vlivnou biologickou
konvenci a strukturní informaci budeme chápat v souladu s ní:
především jako obsah apriorní genetické paměti systému, jako
zvláštní podpůrný subsystém, který je tvořen souborem pravidel,
pokynů, algoritmů atp.
I v rámci výše uvedeného užšího pojetí informace je však užitečné
explicitně rozlišovat alespoň informaci strukturní a sémantickou.
Strukturní informace, jak jsme již naznačili, dominuje v evoluci
živých systémů i v evoluci kultury, zatímco informaci sémantickou
nelze pominout v etologii a při analýze lidské komunikativní
aktivity.
Z formálně procesuálního hlediska je totiž informace omezením
variety systému,6 je
to algoritmus svinující jeho strukturu do jednosměrně uspořádaného
"genomu", do jakési vnitřní "duchovní" bariéry systému čelící
jeho rozpadu a umožňující jeho evoluci. Z formálně obsahového
hlediska je to pak kondenzovaný záznam (částečná "kopie") struktury
systému. Například u živých systémů kóduje jejich morfologii,
fyziologii, chování, ontogenezi atp. způsobem, který v celém
rozsahu zná jen příroda sama. A z výše uvedených argumentů současně
vyplývá, že relevantním opozičním pojmem k pojmu informace nemůže
být pouze pojem člověk (subjekt), jak to odpovídá rozšířenému
antropocentrickému přeceňování sémantického aspektu informace,
ale je jím pojem systém (systémový kontext).
Evolučně ontologické hledisko sice nepomíjí význam informace
sémantické, ale pochopitelně favorizuje informaci strukturní,
tj. informačně jištěnou genetickou souvislost přirozených i umělých
ontických struktur. A protože všechny struktury na planetě Zemi
vytvořila buď přirozená nebo kulturní evoluce, měli bychom uznat,
že existují pouze dva velké ontotvorné systémy, které spontánně
produkují a využívají svou vlastní vnitřní informaci: příroda
a kultura. A to je také důvod, proč doporučujeme rozlišení informace
na její dva hlavní typy: přirozenou a kulturní.
1. Informace přirozená
I když se hlásíme k pojetí informace jako míry ontické uspořádanosti
skutečnosti, budeme se dále zabývat jen přirozenou informací
živých systémů, jejíž funkcí je dosaženou systémovou uspořádanost
udržovat a rozvíjet. Protože objektivní existence této informace
je dnes mimo jakoukoli teoretickou pochybnost, můžeme konstatovat,
že tato informace je vnitřní informací (obsahem paměti) živých
systémů a že z hlediska svého původu, funkce i lokalizace uvnitř
systému je dvojího druhu: a) genetická (strukturní), tj. získaná
v procesu evoluce druhu (ve fylogenezi) a uložená převážně v
jádrech buněk; b) epigenetická (sémantická), získávaná v ontogenezi
a přenášená prostřednictvím směny generací. Tato informace je
vázaná ve struktuře plasmatické membrány buněk a mimo jiné se
fixuje i v různých strukturách vazeb buněk nervových - např.
ve vědomé paměti člověka.
a) Přirozená genetická informace, která je svou povahou informací
strukturní, a jejíž "míra objektivity" musí být proto vysoká,
existuje vždy jen jako vestavěná (tj. neexistuje volně, není
snadno disponibilní), a to dvojím způsobem: jednak je vestavěná
v relativně jednoduché molekulární (paměťové) struktuře dvojité
šroubovice DNK, a jednak v komplexní mnohovrstevnaté struktuře
organismu, tj. v jeho struktuře somatické, fenotypické. Genetickou
informací však v souladu s tím, co jsme již uvedli, rozumíme
první způsob vestavění, který připomíná "text" svinutý do dvojité
šroubovice a zapsaný čtyřmi písmeny jazyka nukleových kyselin
(adenin, guanin, cytosin, thymin). Protože "život je poznání"
(Maturana), biologické druhy jsou vlastně přirozenými akumulátory
informace, jsou informačním záznamem své vlastní minulosti. Likvidace
biologických druhů a druhové skladby přirozených ekosystémů kulturou
je proto nebezpečnou likvidací části informačního bohatství biosféry.
Ale tím, že druhy se v průběhu své existence příliš nevyvíjejí,
přirůstá nová informace v přírodě hlavně mechanismem jejich spontánního
vzniku a zániku.7
Z hlediska úrovně uspořádání skutečnosti, kterou tato informace
bezprostředně odráží, tj. obsahově, je přirozená genetická informace
ïmplikátní, molekulární". Kóduje sice strukturu a chování celého
organismu, ale prostřednictvím vlastností a způsobu uspořádání
omezené třídy molekul. Vytváří tzv. genotyp, který determinuje
potenciální fenotyp, tj. nese zprávy o struktuře, funkci a chování
dočasně existujícího živého systému.
b) Přirozená informace epigenetická (sémantická, behaviorální),
která není zakódována do nukleových kyselin a která zatím nebyla
dostatečně prozkoumána, je patrně zvláštním evolučním korelátem
informace genetické. U většiny živých systémů nemá ovšem tak
zásadní význam, jaký získala díky kulturní schopnosti sebereflexe
u člověka. Sociálně žijící živočichové ji sice mohou částečně
kumulovat a předávat souvislou animální tradicí, ale tím, že
ji nemohou snadno ukládat v umělých paměťových strukturách (s
výjimkou zpředmětnění v zárodcích "materiální kultury", jakými
jsou hnízda, doupata, vyšlapané stezky atp.), fixuje se u nich
jen ve struktuře CNS a zaniká spolu s příslušným jedincem či
populací.
Öbsahově", tj. z hlediska toho, čeho se ve struktuře skutečnosti
týká, je přirozená epigenetická informace (ukládaná v CNS živočichů)
informací o zpředmětněné informaci strukturní, je informací ëxplikátní,
fenotypickou". Je nepoměrně "méně objektivní" než informace genetická,
protože pochází z poznávání tvaru, vlastností a makroskopického
uspořádání živého a neživého prostředí tím kterým biologickým
druhem a na žádné společné signály se nepřevádí.
2. Informace kulturní
Přirozená neuronální epigenetická informace, která jako "doplňková"
informace k apriorní informaci genetické existovala již v animální
říši, se ovšem stává biologickým základem sémantické i strukturní
informace sociokulturní. Rozvojem sociálního chování, učení a
poznávání světa člověkem z ní vzniká aposteriorní nebiologická
onticky konstitutivní informace. A tento kvalitativně odlišný
typ informace, lokalizovaný v CNS člověka a v dalších formách
tzv. společenské paměti, nejen umožnil pozoruhodný kulturní vzestup
člověka, ale také nebezpečně onticky "rozdělil" svět na přírodu
a kulturu.
Také tato informace, odhlédneme-li od jejího zvláštního obsahu,
funkce a způsobu uložení, existuje objektivně a má dvě hlavní
podoby: sémantickou a strukturní. Různými stránkami sémantické
sociokulturní informace se již delší dobu zabývají specializované
disciplíny - sémiotika, logika, teorie komunikace, informační
věda atp. Žádná specializovaná disciplína, pokud víme, však systematicky
nesleduje obecný problém přeměny sémantické sociokulturní informace
na konstitutivní informaci strukturní. Evoluční ontologie se
však pokouší ukázat, jak se z původní mezilidské komunikace a
arbitrárního používání jazyka stává strukturní konstitutivní
informace kulturního systému - "genom kultury".
V souladu s dvěma typy sociokulturní uspořádanosti se proces
této přeměny odehrává v podstatě dvojím způsobem: 1. prostřednictvím
nebiologických forem lidské sociokulturní aktivity (praxe) spojené
s užíváním jazyka; 2. transformací funkce jazyka z prostředku
mezilidské komunikace na prostředek reprezentace, tj. zobrazování
a teoretické rekonstrukce vnějšího světa.8 Pomíjíme ovšem fakt,
že vedle obecné integrující informace kulturního systému musí
vždy existovat individuálně integrující kulturní informace v
oblasti lidské psychiky (což částečně vyjadřuje odvěký filosofický
problém duševního a duchovního).
I když z hlediska dnešních nároků na adekvátnost teoretické reflexe
skutečnosti byly rané formy mezilidské komunikace a kulturních
"poznatků" značně primitivním teoretickým výkonem, zdá se, že
dobře plnily zprostředkovanou (komunikativní) i přímou strukturně
konstitutivní funkci. Podle K. Lorenze, je totiž přísné uchovávání
toho, co se jednou osvědčilo, biologicky důležitější než získávání
čehokoli nového. A nejstarší mechanismy selekce kulturní informace
také dlouho "...plní úkol analogický úkolu genomu ve vývoji druhů".9
Proto např. vrozené vzorce chování a staré kulturní archetypy,
fixované ve struktuře mozku hominidů, jsou dodnes důležitými
konstitutivními faktory kultury.10
Z hlediska další existence dnešní globální kultury má však zásadní
význam zjištění, že už první kulturní informace, přestože byla
pouze částečnou a deformovanou představou světa, byla onticky
konstitutivní. Evoluční kulturní tvořivost v oblasti mezilidské
komunikace i v technickém konstruování (později se opírajícím
o vědu) tedy od počátku probíhala podle přírodě neadekvátní informace.
Za směrodatnou onticky konstitutivní informaci bylo přijato to,
co původně sloužilo přežití, orientaci a adaptaci jedince a společenství:
pružná, přibližná a biologicky nespojitá lidská individuální
paměť nervová. Transformace této oportunní, fylogeneticky sobecké
a obtížně reprodukovatelné paměti na paměť trvalou, spojitou
a alespoň v intenci objektivní, je velkým úkolem dnešní ohrožené
kultury.
Informace jako potenciální kategorie filosofie
Autor polemizuje s úzkým sémantickým pojetím informace, které
přeceňuje roli poznávacího subjektu, a z hlediska evoluční ontologie
doporučuje rozlišovat dva základní typy informace: přirozenou
a kulturní. Teprve v rámci těchto typů dělí informaci na strukturní
a sémantickou. Jako příklad přirozené strukturní informace (která
je prokazatelně biologicky konstitutivní) uvádí informaci genetickou,
a jako příklad přirozené sémantické informace neuronální informaci
epigenetickou. Sociokulturní informaci (sémantickou i strukturní)
odvozuje z rozvoje přirozené epigenetické neuronální paměti člověka
(ukazuje na vliv vzestupu zručnosti a verbalní komunikace). Klade
si přitom otázku, jakým způsobem se z původní mezilidské komunikace
(sémantické kulturní informace) vytváří onticky konstitutivní
informace kulturního systému - genom kultury.
Die Information als eine potenziale Kategorie der Philosophie
Der Autor polemisiert mit der engen semantischen Auffassung
der Information, die die Rolle des erkennenden Subjekts überschätzt,
und vom Standpunkt de Evolutionsontologie empfiehlt er zwei Grundtypen
der Information zu unterschieden: die natürliche und die kulturelle
Information. Erst in Rahmen dieser Typen teilt er die Information
in die strukturelle und semantische ein. Als Biespiel einer natürlichen
strukturellen Information (die erweisbar biologisch konstitutiv
ist) erwähnt er die genetische Information, und als beispiel
einer natürlichen semantischen Information führt er die neuronale
epigenetische Information an. Die soziokulturelle Information
(semantische und auch struturelle) leitet er von der Entwicklung
des natürlichen epigenetischen neuronalen Gedächtnisses des Menschen
ab (er weist auf den Einfluß des Aufschwungs der Fertigkeit und
der verbalen Kommunikation hin). Er stellt sich dabei die Frage,
auf welche Art und Weise sich aus der ursprünglichen zwischenmenschlichen
Kommunikation (aus der semantischen kulturellen Information)
die ontisch konstitutive Information des Kultursystems bildet
- das Genom der Kultur.
Footnotes:
1[4em]Klasickou definici
informace podal před půl stoletím N. Wiener: Ïnformace je název
pro obsah toho, co se vymění s vnějším světem, když se mu přizpůsobujeme
a působíme na něj svým přizpůsobováním." Wiener, N.: The
Human Use of Human Beings. Cybernetics and Society. New York
1954, česky Kybernetika a společnost. Praha 1963, s. 32.
2[4em]Tušenou souvislost mezi informací
a entropií jako první matematicky formuloval Shannon, C. E.: A
Mathematical Theory of Communication. The Bell System. Technical
Journal 1948/27, pp. 379-423.
3[4em]Filosoficky
podnětné pojetí skutečnosti jako dvou různých typů paměti obsahuje
práce: Král, M.: Kam směřuje civilizace? Praha, Filosofia
1998.
4[4em]Srovnej Šmajs, J., Krob,
J.: Úvod do ontologie. Brno 1994; Šmajs, J.: Konflikt přirozené
a kulturní evoluce. Brno 1997
5[4em]Ontologicky důležitou myšlenku
explikátního a implikátního řádu v poslední době filosofům připomenul
fyzik D. Bohm: Unfolding meaning. A weekend of dialogue with
David Bohm. Mickleton, Gloucestershire, česky Rozvíjení významu.
Praha 1992, s. 19-20.
6[4em]Problém omezení variety formuloval už
Wienerův současník Ashby, W. R.: An Introduction to Cybernetics.
London 1956, česky Kybernetika. Praha 1961, s. 160-168.
7[4em]Protože vznik a zánik nemusí probíhat
jen v řádu explikátním, spontánnímu růstu či poklesu ontické
uspořádanosti (např. vzestupu či poklesu biologické rozmanitosti)
může předcházet přírůstek i úbytek informace - implikátní uspořádanosti.
Žádný zákon zachování uspořádanosti (informace), analogický zákonu
zachování energie (látky), tedy neplatí. Srovnej Král, M.: Tamtéž,
s. 13.
8[4em]I když jazyk
patrně nevznikl s cílem zobrazovat vnější svět, nýbrž spíše z
potřeby rozšířit možnosti vnitrodruhové komunikace, podstatným
způsobem ovlivňuje proces lidské ontogeneze, a tím současně i
lidský druhově specifický obraz světa.
9[4em]Lorenz,
K.: Die acht Todsünden der zivilisierten Menschheit. München
1973, česky 8 smrtelných hříchů. Praha 1990, s. 59.
10[4em]Na tento problém výrazně
upozornil C. G. Jung: Ärchetypické obrazy docela určitě rozhodují...
Rozhoduje nevědomá psychologie člověka, a ne to, co si myslíme
a mluvíme v mozkové komůrce nahoře v podkrovní světničce". Jung,
C. G.: Analytical Psychology. London, 1968, česky Analytická
psychologie. Praha 1992, s. 172.
File translated from
TEX
by
TTH,
version 3.00.
On 17 Jun 2001, 16:06.