Sborník prací FF BU
SBORNÍK PRACÍ FILOZOFICKÉ FAKULTY BRNĚNSKÉ UNIVERZITY
STUDIA MINORA FACULTATIS PHILOSOPHICAE UNIVERSITATIS BRUNENSIS
B 45, 1998
Jiří Cejpek
Informace jako psychofyziologický jev a proces
Ukázalo-li se, že teorie informace jako teorie matematicko-statistická
a v jejím rámci definice informace jako měřitelné veličiny mají
své meze, bylo nutno hledat ještě jiné pojetí informace. Bylo
nalezeno v pojetí informace jako psychofyziologického jevu. Přitom
nejde o něco zcela nového. Toto pojetí lze vyčíst už z klasické
definice informace N. Wienera, kterou podal už před půl stoletím,
když napsal, že ïnformace je název pro obsah toho, co se vymění
s vnějším světem, když se mu přizpůsobujeme a působíme na něj
svým přizpůsobováním."1
Tato definice objasňuje pojem informace jako psychofyziologický
jev týkající se každého jednotlivého člověka. Lékaři specializující
se na neurofyziologii a neuropatologii už dávno objevili filtr,
který zřejmě chrání náš mozek před zahlcením informacemi doléhajícími
na nás z vnějšího světa. J. Charvát kdysi napsal, že naše smysly
nám přinášejí za vteřinu až milión informačních bitů, že však
skoro vše se odfiltruje v našich smyslových orgánech a pak na
přestupních stanicích, jimiž informace procházejí.2 Avšak už v roce
1994 cituje K. Pstružina Wolfa D. Keidla, který propočetl, že
množství informací přicházejících do centrální nervové soustavy
je 109bit.sec-1, čili 10x více, než se domníval J. Charvát.3) Oba se
však shodují v tom, že toto obrovské množství je sice zaregistrováno,
ale člověk si je neuvědomuje, a že po redukci vstupuje do vědomí
jen asi 102bit.sec1, tedy asi 100 bitů. Znamená to ovšem ztrátu
107 bitů za sekundu při přechodu z úrovně fyziologické do úrovně
psychologické (z oblasti "nevědomé" do oblasti "vědomé"). E.
Currás k tomuto procesu poznamenává: Ödvážila bych se říci,
že se nejedná ani tak o ztrátu, jako o nedostatečné využití.
My lidé vlastníme kapacitu pro větší rozvoj mozku, abychom se
stali inteligentními, chybí nám však mechanismus pro uskutečnění
přechodu ze sféry "nevědomé" do sféry "vědomé".4
Věda však dosud tápe v objasnění tohoto procesu redukce. Jedno
z možných vysvětlení říká, že jde o evoluční snahu přežít (lépe
mít málo znalostí o mnohém než mnoho znalostí o malé části vnějšího
světa). Je také pravděpodobné, že tato selekce se neděje zcela
libovolně, ale že je určována celým dosavadním životem, osobnostním
fondem každého jednotlivce. V každém případě jde o výběr, který
lze zřejmě ve "vědomé" sféře do jisté míry usměrňovat naší vůlí
a schopností poznávat. O způsobu tohoto výběru zejména v "nevědomé"
sféře, o způsobech přeměny informací na znalosti (viz dále),
o začleňování těchto znalostí do osobnostního fondu (endoceptu)
jedince, jakož i o vlivu tohoto přírůstku na myšlení a chování
člověka a také o mnoha dalších otázkách našeho vědomí a myšlení
má zatím věda málo znalostí.
Z hlediska systémové teorie můžeme člověka chápat jako informačně
komunikační systém, v němž má centrální postavení lidský mozek.
Ten má obdobné schopnosti jako jakýkoli informační systém vytvořený
člověkem: shromažďuje, zpracovává, uchovává a šíří informace.
Lidský mozek ovšem přijímá nejen podněty zvnějšku - těch je
zřejmě převaha, ale také zvnitřku. To, co se odehrává s informacemi
v lidském mozku, lze spolu s E. Currás považovat za jistý druh
metabolismu. Pak lze podněty v podobě informací zvnějšku i informací
zvnitřku chápat jako jakýsi druh energie, který uvádí mozek do
chodu. Na vlastní mozek je pak možno pohlížet jako na živý systém,
který tyto podněty zpracovává. Zatímco výsledkem zpracovatelského
procesu probíhajícího ve stroji je výrobek, finálním "produktem"
zpracovatelského procesu probíhajícího v mozku je poznatek.
Procesy zpracovávající v našem mozku podněty vnějšího svět, stejně
jako již zmíněné podněty našeho vnitřního světa v procesu našeho
myšlení, nejsou prostými vztahy mezi "vysílačem" a "přijímačem"
v technickém světě. Mozek je podle K. Lorenze předprogramovaný,
vše nové konfrontuje s minulou zkušeností.
Člověk se totiž vztahuje ke všemu s jistým odstupem, na základě
vědomí souvislostí, které překračují právě vnímaný předmět, jev
či situaci nebo také jinou živou bytost.
Vědomí souvislostí je v podstatě dvojí. Každý předmět, jev, událost
či živou bytost můžeme vnímat a také vnímáme z toho hlediska,
jak vznikly, jak se vyvíjely či dokonce z toho hlediska, jak
si myslíme, že se budou vyvíjet v budoucnu. Obrazně nazýváme
tyto souvislosti vertikálními. Ukažme si to třeba na příkladu
vnímání zprávy z rozhlasu o bojích v některé zemi. Čím znalejší
je posluchač této zprávy, tím si při jejím poslechu vybavuje
více souvislostí s minulými ději (jak konflikt vznikl, jak se
vyvíjel, popřípadě jaké jsou historické kořeny konfliktu) i s
možnými ději budoucími - například mohou u příjemce zprávy vzniknout
obavy z rozšíření konfliktu na vlastní území se všemi možnými
následky pro něho samotného i pro jeho nejbližší. Těchto možných
variant souvislostí je velmi mnoho. Stejně může člověka napadat
téměř nekonečný řetěz souvislostí v aktuálním průřezu, může jít
například o souvislosti s jinými konflikty v té době probíhajícími.
V tomto smyslu obrazně hovoříme o souvislostech horizontálních.
Je tedy zřejmé, že to, jak vnímáme tuto jedinou zprávu, závisí
na tom, jaké jsou naše dosavadní individuální, skupinové či rodové
zkušenosti a znalosti. Působí tu však i emoce, naše fantazie,
svou úlohu přitom hraje nejen naše vědomí, ale i podvědomí, naše
vůle a schopnost poznávat. Je to určitý systém ideovaných prožitků
nejrůznější úrovně a nejrozmanitějšího původu, který nám umožňuje
takto s odstupem, nadhledem a individualizovaně přijímat informace
z okolního světa. Nazvěme toto bohatství, jež je nám jednak dědičně
dáno a které si ovšem také sami v průběhu svého života více či
méně cílevědomě vytváříme, pracovně (hypoteticky) osobnostním
fondem člověka. Je to patrně to nejcennější, co člověk má a co
by měl neustále s velkou péčí pěstovat. Je to součást našeho
já.
Neurofyziologové nazývají proces vnímání našeho vnitřního prožívání
světa endocepcí (endo = vztah k vnitřku), aby tím odlišili proces
percepce. Rozsáhlé systémy minulých zkušeností, představ, plánů,
očekávání apod. spjatých abstrakcí hodnotového žebříčku, které
jsou nesnadno vyjádřitelné slovy, a mající povahu dispozic, označují
jako endocepty. Terminologie je tu však značně neustálená. Jak
upozorňuje K. Pstružina, označuje se tento myšlenkový obraz světa,
který se mění v průběhu života, také jako neuronový model (K.
H. Pribram), vzorce (W. Penfield), kódující proces (H. Hubel),
schéma (B. Russell) a prototypy (J. Fodor).5
V žádném případě však nelze osobnostní fond člověka redukovat
na pouhý fond znalostí. Měla by to být v duchu E. Fromma míra
schopnosti být člověkem6, živená i rodovými tradicemi a kulturou
v širokém smyslu tohoto slova, ale koneckonců podmíněná fylogeneticky
(genom člověka) i ontogeneticky. O tom všem zatím víme poměrně
málo.
Také osobnostní fond člověka pravděpodobně rozhoduje o tom, které
z informací, jež prošly filtrem našich smyslových orgánů, jsou
dále zpracovány na poznatky.
Co však znamená, že informace se v lidském mozku zpracovávají
na poznatky?
Popíši stručně, jak na tento proces pohlíží současná neurofyziologie.
Přitom všichni, kdož se touto problematikou zabývají, neopomenou
poznamenat, že zdaleka ještě nerozumíme všemu, co se v lidském
mozku odehrává. Až tento neobyčejně složitý orgán lidského těla
lépe poznáme (je otázkou, zda ho někdy poznáme úplně), přiblížíme
se i k lepšímu porozumění nám samotným.
Mozek se skládá z dvojího druhu buněk: z 10-15 miliard neuronů
a ze 100-150 miliard vyživovacích tzv. gliových buněk. Vzájemné
propojení neuronů není pevné, ale děje se pomocí zvláštních výčnělků
neuronů, jež se nazývají synapse. V neuronech a mezi neurony
se odehrávají základní nervové pochody, které vyúsťují ve vyšší
psychické pochody, včetně myšlení.
Každý neuron vykazuje bioelektrickou aktivitu. Jeho napětí je
asi 75 milivoltů a v klidovém stavu má záporný náboj. Podráždění
jednotlivých neuronů (nebo celých modulů neuronů), popř. přenos
informací, vede ke změně jeho elektrického náboje z přibližně
75 záporných milivoltů na asi 55 kladných milivoltů. Potenciál
neuronu se tedy změní o 130 milivoltů. Současně dochází k výměně
iontů draslíku, sodíku a také iontů vápenatých a chlórových na
synapsích. Připomeňme, že iont je částice s kladným nábojem (kation)
nebo se záporným nábojem (anion).
Pozoruhodné je, že energeticky náročný a metabolickou (vyživovací)
aktivitu vyžadující je klidový stav, resp. návrat neuronu ke
klidovému stavu po jeho vzrušení, zatímco aktivní stav je z hlediska
energetického dějem pasivním. Z toho vyplývá, že utváření našeho
osobnostního fondu nezávisí jen na přijímání podnětů (informací)
z vnějšího světa, ale především na jejich zpracování, kdy se
podrážděné neurony uvádějí do klidového stavu. Toto dění je na
spotřebu energie nejnáročnější. Zřejmě především v něm, v našem
myšlení, které ovšem těsně spolupracuje s podkorovými centry
(s limbickým systémem), se formuje naše osobnost.
Pro další výklad je významné objasnění cesty elektrického impulsu
po neuronových drahách. Mohlo by se totiž zdát, že neurony pracují
na principu äno - ne" totožném se zapnutím a vypnutím přepínače
v jakémkoli elektrickém obvodu a tedy i v počítači. "... neurony
mají mnohem větší volbu", píše K. Pstružina. "Podnět cestuje
jako elektrický impuls po neuronových drahách a když dorazí na
nervové ukončení, impulsní spoušť propouštěče uvolní tisíce molekul,
tak zvaných neurotransmitérů z balíku, v němž byly uskladněny
pro použití... Přes akce neurotransmitérů mohou cestující bioelektrické
signály být silnější nebo slabší, neurony mohou být v ohni nebo
pokračujícím napětí až k prasknutí."7
Neurony se chovají jako živé organizmy. Na tytéž podněty reagují
při různých příležitostech různě. Jsou schopny učit se ze zkušeností.
Na opakující se podněty mohou reagovat buď tím, že je přestanou
vnímat, nebo naopak na ně reagují stále citlivěji. Otázkou zůstává,
proč dochází k těmto rozdílným reakcím. Proč lidský mozek považuje
určité podněty - informace - za důležité a jiné ze nevýznamné
a proč, jak uvádí J. Charvát, se odfiltrovávají už v našich smyslových
orgánech a na přestupních stanicích, jimiž informace procházejí.
Lze pouze vyslovit domněnku, že tu svou roli hraje dosavadní
individuální zkušenost člověka s tím, co je a není pro něho důležité,
stav jeho osobnostního fondu (endoceptu). Navíc řada autorů přičítá
zablokování čili inhibici určitých podnětů - informací - ochrannou
roli. Začteme-li se např. do napínavého děje, přestaneme slyšet
různé rušivé zvuky, které přicházejí z našeho okolí. To pak umožňuje
a podporuje naše soustředění na četbu.
Je ještě jeden důkaz o tom, že procesy odehrávající se v počítači
nelze ztotožňovat s procesy v takovém živém organizmu, jakým
je lidský mozek. Osvědčené a silně frekventované cesty po neuronových
drahách se "vyběhají" a tak usnadňují průběh bioelektrického
potenciálu, dojde-li k dalším podnětům. Často používané synapse
se samovolně větví, zesilují, mění svůj tvar, zakřivují se, aby
umožnily snadnější průchod vzruchů. Naopak synapse, které se
nepoužívají, degenerují.
Z těchto poznatků lze vyvodit některé závěry, které budou podrobněji
rozvedeny dále:
1. Pro činnost mozku a tedy pro každého jedince je důležité množství
podnětů - informací -, které získává ze svého okolí. Jestliže
vnější podněty chybí, a dochází tak k deprivaci, nebo jich člověk
přijímá příliš málo či naopak je-li jimi mozek zahlcován, přijímá-li
jich člověk příliš mnoho, může to vést k destrukcím myšlení a
života vůbec. Zdá se však, že deprivace je nebezpečnější.
2. Zvyšuje-li se množství podnětů z vnějšího světa v podobě informací,
neznamená to vždy automaticky, že jsme znalejší, vzdělanější,
že náš osobnostní fond je bohatší. Pro takovéto obohacení našeho
osobnostního fondu není rozhodující množství informací, které
máme k dispozici, ale jejich osvojení si, tj. zpracování informací
na poznatky a zkušenosti. Např. diváctví televize, používání
Internetu apod. velmi rozšiřuje nabídku vnějších podnětů, a to
v porovnání s možnostmi minulosti skutečně výrazným způsobem.
Avšak to, zda se tím obohatí osobnostní fond příjemců, zda diváci
televize a uživatelé Internetu budou vzdělanější, zda zvýší kulturu
svého myšlení a konání, to už záleží na předpokladech jejich
endoceptu, na schopnostech a vůli z tohoto rostoucího světa zaznamenaného
a distribuovaného poznání přiměřeně čerpat. Záleží to na jejich
schopnosti tyto podněty myšlením zpracovat na poznatky a zkušenosti.
3. Pokud se člověk v průběhu svého života naučí cílevědomě si
vybírat informace a tvůrčím způsobem je zpracovávat, tedy tvořivě
myslet, stává se ve stáří moudrým. Na druhé straně ovšem stáří
přináší nebezpečí "prošlapaných cestiček", v terminologii neurofyziologů
"prošlapaných neuronových drah", které vede ke stereotypům v
myšlení i konání.
Podnětná pro bližší určení fází či úrovní informace jako procesu
probíhajícího ve vědomí člověka je myšlenka D. F. Hofstadtera
o třech úrovních informace jako psychického procesu.8 Autor rozlišuje tři úrovně informace:
1) rámcové sdělení, 2) vnější sdělení a 3) vnitřní sdělení. Ukazuje,
že vlastnímu vnitřnímu sdělení (četbě textu, poslechu hudby,
fenotypu v genetice apod.) musí nejdříve předcházet rámcové sdělení
příjemci o tom, že jde o zprávu, která by ho mohla zajímat. Jde
o jakési návěští, které příjemci sděluje, že jde o zprávu, a
vyzývá ho, aby ji dekódoval, umí-li to. Na úrovní vnějšího sdělení
jde o to, zda příjemce rozumí příslušné znakové soustavě, zda
umí zprávu dekódovat. Teprve pokud tomu tak je, může příjemce
zprávu přečíst, vyslechnout a na jisté úrovni jí porozumět.
D. R. Holstadter ukazuje tyto tři úrovně na příkladu zapečetěné
láhve, kterou moře vyplavilo na břeh a která obsahuje na papíru
napsaný vzkaz. První úroveň vyžaduje od příjemce, aby rozpoznal,
že jde o zprávu, byť uloženou v tomto netypickém nosiči. Na druhé
úrovni musí příjemce rozpoznat, že jde o zprávu napsanou v japonštině.
Pokud tento jazyk ovládá, může se dostat na třetí úroveň - k
přečtení a k určité úrovni porozumění zprávě.
Je zřejmé, že úspěšný průchod všemi třemi úrovněmi vyžaduje použití
zkušeností a znalostí z endoceptu příjemce.
Z dosavadního výkladu je zřejmé, že v užším pojetí informace
je třeba odlišit informaci a poznatek. Informace v takovém pojetí
se týká pouze opakovatelného a tedy se netýká jedinečného. Týž
předmět, týž jev, tutéž událost, tutéž živou bytost mohou asynchronně
(v časovém rozmezí) nebo synchronně (ve stejném okamžiku, např.
prostřednictvím televizního pořadu) vnímat milióny lidských "přijímačů",
ale každý vnímá a rozumí těmto předmětům, jevům, událostem či
živým bytostem poněkud jinak. Výraz "poněkud" tu hraje důležitou
roli, protože bylo-li by toto vnímání a chápání absolutně odlišné,
lidé by si nikdy nemohli porozumět a dorozumět se, nebyl by např.
možný překlad z jednoho jazyka do druhého, nebylo by možné uzavírat
mezinárodní smlouvy apod.
Poznatek, znalost je tedy něco ryze individuálního, jedinečného.
V závěru této kapitoly se pokusím shrnout, popř. rozvést její
hlavní myšlenky:
1. Stejně jako hmota a energie je informace univerzálním a holistickým
jevem a procesem Existovala před zrodem Země a před objevením
se člověka na Zemi. Zřejmě by existovala i po zániku člověka
na Zemi, popř. i po zániku samotné Země.
2. Informace je jev a proces, který vzniká nezávisle na nás a
který zachycujeme nevědomě i vědomě.
3. Zvláštností informace, jíž se odlišuje od hmoty a energie,
je to, že je to samostatný životní prvek, který se užíváním člověkem
nebo i skupinou lidí současně nespotřebovává.
4. Psychofyziologické pojetí informace vychází z představy, že
informace mají povahu podnětů vnějšího a našeho vnitřního světa
a že jako takové uvádějí v činnost buňky našeho mozku. Informace
jsou v tomto smyslu jednak předpokladem interakcí (dialogem)
mezi člověkem a jeho vnějším světem, jednak předpokladem myšlení,
tj. dialogu člověka se sebou samým.
5. Informace nemá hodnotu, je hodnotově neutrální. Hodnotu jí
přisuzuje teprve člověk v procesu poznání.
6. Je nutno odlišit informaci, poznání a myšlení. Formování naší
osobnosti a našeho myšlení nezávisí jen na přijetí podnětů, ale
především na jejich zpracování, na uvádění podrážděných neuronů
do klidového stavu. Tento děj je nejnáročnější na spotřebu energie
centrální nervovou soustavou a zřejmě se v něm formuje naše osobnost
a myšlení. K poznání, jež může obohatit náš osobnostní fond (endocept),
dochází zpracováním informace. Samotná informace tedy není poznatek,
ale je jeho předpokladem a základem. V tomto smyslu je informace
surovinou, jejímž zpracováním se poznatek vytváří.
7. Zpracování informace je proces porovnávání informací s osobnostním
fondem (endoceptem), který jsme si dosud v průběhu života vytvořili,
tj. s našimi dosavadními znalostmi, zkušenostmi a prožitky. Výsledkem
zpracování informace je znalost, která může zase ovlivnit náš
osobnostní fond (endocept), restrukturalizovat či obohatit ho
apod.
8. Psychofyziologické pojetí informace se netýká jen jedince,
ale má i konsekvence sociální. Znalosti, jež jsou výsledky příjmu
a zpracování informací, uzpůsobují člověka k orientaci a pohybu
v jeho sociálním prostředí. Nejen člověk, ale i celé společnosti
s lepšími možnostmi přístupu k informacím a také s rozsáhlejšími
znalostmi (což není ani totéž, ani není v kauzálním vztahu) mají
možnost směřovat k větší různorodosti a mají větší možnosti volby
ve svém chování, jsou svobodnější.
9. Znalost (včetně zkušenosti a prožitku) lze zaznamenat libovolnou
znakovou soustavou na hmotný nosič a tím pak podle disponibilních
prostředků komunikovat. V takovém případě jde o potenciální informaci,
která se stává informací jako psychofyziologickým jevem a procesem
až zase ve styku s lidským vědomím.
10. Zvláštním druhem potenciální informace jsou data, která kolují
jako strojové kódy ve strojích, např. v digitalizované podobě
v počítačích. Formální transformací lze data převést do znakových
soustav srozumitelných člověku.
11. Od dob, kdy vznikly dokumenty, tvoří tyto významnou a už
někým jiným "předpracovanou" složku vnějšího světa.
12. Z tohoto hlediska má informační věda, obecná věda o informaci,
dvě složky:
a) složku základní, v níž se informace chápe jako psychofyziologický
jev a proces a
b) na ni navazující složku dokumentační.
Lze tvrdit, že informační věda je ükotvena" v pojetí sub a),
neboť člověku jde především o zvýšení znalostí o přírodě, společnosti
a sobě samém, v celospolečenském měřítku o růst vzdělanosti.
A znalosti jsou "produktem" zpracování informací v lidském mozku,
nikoli naopak.
Poznámka:
Text je ukázkou z připravované knihy Ïnformace, komunikace a
myšlení", jejíž vydání je v plánu Univerzity Karlovy, Vydavatelství
Karolinum, na rok 1998.
Footnotes:
1[4em]Wiener, N.: Kybernetika a společnost.
Praha, 1963, s. 32.
2[4em]Charvát,
J.: Člověk a jeho svět. Praha, 1974, s. 85.
3[4em]Pstružina,
K.: Etudy o mozku a myšlení. Praha, 1994, s. 12.
4[4em]Currás,
E.: Metabolismus informace. V tisku.
5[4em]Viz záznam
3, s. 9.
6[4em]Fromm, E.: Mít nebo být. Praha
1992 a další Frommova díla.
7[4em]Viz záznam 3, s.
11.
8[4em]Hafstadter,
D. R.: Gödel, Escher, Bach: An Eternal Golden Braid. Vintage
Press, 1979, s. 166-169.
File translated from
TEX
by
TTH,
version 3.00.
On 17 Jun 2001, 16:06.