Sborník prací FF BU
SBORNÍK PRACÍ FILOZOFICKÉ FAKULTY BRNĚNSKÉ UNIVERZITY
STUDIA MINORA FACULTATIS PHILOSOPHICAE UNIVERSITATIS BRUNENSIS
B 45, 1998
Tomáš Lajkep
Úvaha o informaci a jejím významu
Termín ïnformace" je základním termínem mnoha vědních oborů.
Naskýtá se otázka, jestli i filosofie dokázala tento pojem zpracovat
do představ o bytí a poznání, zkrátka, jestli také ïnformace"
není významným ontologickým tematem.
Zdá se, že s informací se to má podobně jako s cibulí. Pokud
odloupneme jednu vrstvu, objeví se pod ní další, a ta je nesena
ještě spodnější vrstvou a tak dále. V kulinářském umění nakonec
zpracujeme cibuli celou, ale v poznávání informace uvnitř dějů
veškerá analogie s cibulí končí. Naše poznávací úsilí se stane
součástí děje, který nazveme informační proces.
Co však je nositelem informace? Pokud budeme sledovat informační
paměť počítače, nebude nám činit problém nalézt podstatu tohoto
systému, to jest odhalíme, jak jsou zde konstitutivní prvky vzájemně
propojeny, aby dávaly dohromady funkční jednotku. Také tyto prvky
musí být nějak uspořádány, aby byly tím, čím jsou, také u nich
nacházíme nositele informace, ve formě sil, vazeb, energie a
korpuskulárních částic. Pokud ale budeme hloubat dál, zjistíme
že tyto vazby, energie a vlastnosti částic se rovněž dějí podle
jakéhosi vyšího řádu, že ani jedna nemá svobodu volby, spolupracuje
s dalšími silami a částicemi, aniž bychom dokázali s jistotou
určit, jak se tyto částice budou v konkrétním okamžiku chovat.
Poznání člověka na této elementární úrovni nakonec vstupuje i
do dění, takže informační sdílení v tom, co je v nás, a v tom,
co je mimo nás, se nalezne ve vzájemném ovlivňování. Kdybychom
mohli pojem hmoty použít jako základní pojem a informaci pak
jako něco, co automaticky derivuje z vlastností hmoty, pak bychom
měli mnoho problémů vyřešených. Je faktem běžné zkušenosti, že
toto vysvětlení se dlouhá léta zdálo neotřesitelné.
Problém však nastal s objevy kvantové fyziky a astronomie. Dnes
se spíše zdá, že budeme muset provést koperníkovský obrat a přiznat,
že spíše hmota derivuje z informace, byť jsem v předchozím odstavci
naznačil, že tuto informaci neumíme definovat. Víme například,
že v současné době nedokážeme vytvořit prázdný prostor. I když
z vakua odebereme všechny atomy a částice, zůstane přesto tento
prostor nabit energií - nebo spíše informací, která po nějakém
čase dá vzniknout novým částicím. Kromě toho víme, že částice
mají jakési "vědomí" o tom, jak se mají chovat. Každá z nich
se podřizuje kosmickému řádu a harmonie vesmíru je vysvětlitelná
jedině tak, že se každá vesmírná částice řídí podle jistých pravidel,
jejichž vznik klade astrofysika do doby ještě před tím, než tyto
částice vznikly! Nejdřív zde byl povel, jak se mají částice chovat,
a potom teprve vznik částic!
Samotná evoluce je tedy informací, podle které se řídí zákony
částic. Svět je totiž seřízen tak, že v něm evoluční proces nutně
probíhat musí. Také vznik života není nějakou náhodnou, ale z
kosmických vlastností hmoty a zákonů jednozačně determinovanou
událostí.
V dalších úvahách bych se přidržel klasifikace J. Šmajse, který
informaci dělí na:
1. Informaci přirozenou: (a) genetickou;
(b) epigenetickou;
(c) sociobiologickou.
2. Informaci kulturní.
Musíme uznat, že se zkoumáním života se fenomén informace dostal
na svou další úroveň. Genetická informace se totiž dnes odhaluje
jako podstatný konstrukční prvek všech živých systémů. Tajemství
života je od doby základních genetických objevů nahlíženo jako
tajemství genetického kódu. Sekvence aminokyselin v DNA je v
přímé souvislosti s tím, jak se bude realizovat fenotypický znak.
Zde však narážíme na závažný problém, a to je problém smyslu.
Sama genetická informace totiž nemá žádný jiný smysl a význam
než ten, aby se realizoval, nebo nerealizoval určitý fenotypický
znak. Ale i tento znak je druhem informace, avšak takové informace,
která už smysl má. Teprve po realizaci genetických predispozic
se živočich stane existencí. Tedy bez odkazu k fenotypické realizaci nemá
genetický znak žádný význam. A naopak - význam genetického znaku
spočívá v možnosti stát se fenotypickou /epigenetickou/ realizací.
Jinými slovy - zdá se, že genetická informace je ontická, ontologická
je informace fenotypická.
Podle mého názoru však neexistuje ontologická diference. Každý
vidí, jak dramatickým bytím je pouhá genetická informace sama
o sobě. I fenotypické znaky jsou rozvíjeny postupně, ne v jednom
čase, ale v časovém sledu. Naše konstituční prvky jsou od okamžiku
velkého třesku aktéry velkého dobrodružství existence.
Ale připusťme, že mezi fenotypickou a genotypickou realizací
informace existuje ontologická diference. Na místě pak zůstává
otázka: Od které úrovně? Vždyť gen viru ani žádnou fenotypickou
realizaci nemá.
Podle mého názoru je totiž ve skutečnosti ontotvorná právě genetická
informace. Vezměme si například dítě vychovávané vlkem a znetvořené
okolními vlivy. Ale v okamžiku, kdy je objevíme, budeme s ním
mít soucit jako s člověkem, přestože nikdy nebylo součástí naší
kultury. Tak se budeme na dítě dívat, byť by mu chyběla končetina,
nebo obě, byť by bylo slepé a neumělo mluvit. Přestože bude chybět
mnoho požadovaných fenotypických znaků, nikdo nebude pochybovat
o tom, že máme před sebou člověka - byť značně deprivovaného.
Ono postižené dítě, stejně tak jako každý z nás, participuje
totiž na stejném genetickém základu, a tento základ je to, co
mnozí nazývají "přirozeností". I když genetická informace tedy
nemá smysl bez následující fenotypické realizace, filosoficky
je ontotvorná (ale věřme, že nejen ona).
Někomu by se mohlo zdát, že mluvím o rozdílech, které jsou samozřejmé.
Ve skutečnosti však mám za to, že se ontologická diference v
pohledu na člověka prakticky velmi uplatňuje.
Vezměme si oplodněné vajíčko. Dosud je genetickou informací,
nemá vyjádřený žádný fenotypický znak. Takové vajíčko není mnoha
filosofy a přírodovědci považováno za lidské bytí ve smyslu osoby.
Proč? Protože mu chybí fenotypická realizace. Teprve od okamžiku,
kdy se začne fenotyp utvářet, tedy zhruba od 14 dní po oplození
a nebo ještě o něco později, jsou už někteří ze zastánců tohoto
empirického funkcionalismu ochotni přiznat preembryu nějakou
právní ochranu. Do 14 dní žádnou právní ochranu nemá a podle
zákona lze na něm provádět i pokusy. Sama genetická informace
tedy není dostatečně ßilná" na to, aby nositel této informace
byl považován za člověka se všemi základními právy. A možná
i z těchto důvodů je genetická informace nazírána onticky. Je
zkoumána, je s ní experimentováno, může být předmětem experimentálních
změn, ať již technikou klonování nebo genetického inženýrství,
stává se předmětem se kterým lze disponovat v zájmu "lidstva",
i předmětem úvah o zisku. Zmrazená embrya jsou skladována podle
pravidel skladování, s určenou expirační dobou a poté jsou ničena.
Podle mého názoru je genetická informace ontologicky významnou
skutečností.
Fenotypická (epigenetická) informace vede ke způsobu realizace
individuálního bytí. Tento způsob realizace lze také chápat jako
informaci. Proto J. Šmajs mluví o sociokulturní informaci. Chápe
ji jako specifickou pro člověka, ale já osobně bych dal přednost
širšímu pojetí. Domnívám se, že tato informace se realizuje ve
všech animálních skupinách, které jsou schopny kódovat a symbolicky
vyjádřit nějaký znak. Například včela dokáže tanečkem ßdělit"
ostatním dělnicím informace o poli, kde je hojnost květin, pes
na nepřítele vrčí, vstříc příteli mává ocasem a podobně. Také
hmyzí společenství vytvářejí velice složité sociální struktury
a tajemství jejich komunikace není ještě zcela probádáno. Tato
sociobiologická informace je ještě zcela v intencích původní
biotické informace. Je způsobem realizace fenotypické informace
s ohledem na prostředí a společenství druhých jedinců.
Zcela novým fenoménem, který v přírodě žádnou analogii nemá,
je kulturní informace, kterou je nutno vázat pouze na člověka.
Její současný stav je výsledkem postupné evoluce lidského druhu.
Už jen z toho důvodu, že lidské jednání nemá charakter přírodní
události, je kulturní informace - tak jak se nám jeví dnes,
v nutné opozici proti biotické evoluci. Žádný jiný tvor nemá
možnost zasáhnout do svého evolučního procesu - kromě člověka,
jenž zasahuje nejen do svého, ale i do evoluce ostatních tvorů.
Jedině člověk byl schopen přinutit genetickou manipulací bakterii
E. coli k produkci inzulinu, jedině člověk "vyrábí" transgenní
zvířata. Vypadá to tak, jako by člověk byl "přirozeným" konkurentem
evoluce. Kulturní informace jde tak daleko, že se pokouší zpětně
ovlivnit informaci genetickou, na níž je závislá, neboť - jak
se domnívám, je právě genetická informace ontotvorná. Konflikt
mez intencemi současné kultury a původní genetickou informaci
v dnešní době vrcholí. Proto mnozí biologové varují: "V našich
laboratořích tancujeme okolo biologické bomby, proti níž byl
atomový hřib nad Hirošimou jen neškodným ohňostrojem."
File translated from
TEX
by
TTH,
version 3.00.
On 17 Jun 2001, 16:06.