Sborník prací FF BU
SBORNÍK PRACÍ FILOZOFICKÉ FAKULTY BRNĚNSKÉ UNIVERZITY
STUDIA MINORA FACULTATIS PHILOSOPHICAE UNIVERSITATIS BRUNENSIS
B 45, 1998
Jan Zouhar
Tradice jako sociální informace
Pojem tradice má řadu významů. Zde hovoříme o tradici jako složce
kultury, která významně spolupůsobí při předávání zkušeností
a informací, a značnou důležitost má při potvrzování kontinuity
daného společenství. Oblast jejího působení je značně rozsáhlá,
zahrnuje výrobu, vědu, techniku, lidovou kulturu, náboženství,
filozofii, týká se celého životního způsobu lidí, jejich myšlení
a jednání. Jako souhrn ustálených složek vědomí, jako poznání
obecného významu, dostupné a srozumitelné pro příslušníky dané
pospolitosti, zabezpečuje sled generací, jejich návaznost, vytváří
podmínky pro styk, vzájemné chápíní a určité formy spolupráce
v různých oblastech lidské aktivity. Mluvíme-li o tradici, máme
na mysli to, co přetrvává, co se nemění, co je spojeno s minulostí.
Sémanticky proti tomu stojí hledisko změny, inovace, modernosti.
Pojmy tradice a tradičnost používáme, když chceme vysvětlit uchovávání
a opakování určitých struktur chování a jednání i vzorů myšlení
několika pokoleními či v delším časovém období v rámci daného
společenství a určitých skupinách nebo regionech. I v běžné mluvě
často říkáme, že něco má tradici, abychom podpořili význam či
váhu dané akce, události a postupu. Na druhé straně však termín
"tradiční" může být a také je užíván v negativním slova smyslu,
zejména, když chceme podepřít a zvýraznit stanovisko moderní,
současné, když prosazujeme změnu. Tradice se dovolávají minulosti,
minulých událostí, dříve existujících společenství, vycházejí
z toho, že to, co se dělá teď a co se bude dělat zítra, si bere
vzor z minulosti. V běžném vědomí není z obsahového hlediska
v tradičních názorech obsaženo racionální zdůvodnění, nýbrž spíše
ëmpirická technologie", projevující se například ve stereotypech.
Tyto názory vystupují jako vzory následování pro toho, kdo má
vědět, jak je povinen jednat, dělat to, co se dělat má.
Vzniká otázka, zda je problém tradice v dnešním světě vůbec aktuální,
zda je stále potřebný mechanismus předávání, přebírání a reprodukce
předchozích, dosavadních struktur, hodnotových systémů, vzorců
chování a jednání. Nejde dnes skutečně spíše o jejich překonávání
a rozchod s nimi, o vytváření skutečně nových "paradigmat"? Výzvy
k přehodnocení všech hodnot zaznívaly ovšem v evropské kultuře
několikrát (renesance, osvícenství, konec 19. století), a přesto
tuto kulturu vnímáme většinou jako kontinuum. Je dnešní výzva
skutečně tak jiná, zásadnější než všechny předchozí? Řečeno ještě
jinak: Znamená nesporný moment přeryvu, negování dosavadního
stavu skutečné popření tradice vůbec, znamená zpochybnění logocentrismu
a antropocentrismu dosavadní evropské racionality skutečný rozchod
s určitou tradicí evropské kultury? Nebo je tomu tak, že nedorozumění
v přístupu k tradici je způsobeno i tím, že o světě, o našem
vztahu k němu či našem místě v něm začínáme jinak hovořit? Radikální
proměna způsobu jazykové komunikace navozuje dojem totální inovace
celé struktury lidského světa, zvláště přijmeme-li stanovisko,
které ontologizuje jazykovou skutečnost.
Odmítnutí karteziánské racionality vede u některých myslitelů
(například u H.-G. Gadamera) až k pojetí, v němž představuje
tradice "jakožto hermeneutická ontotvorná kategorie ,dialektický,
způsob dějinnosti, který umožňuje smysluplné zprostředkování
mezi minulostí a přítomností, a propůjčuje tak rozumění, této
údajně podstatné vlastnosti lidské existence, jeho historický
a konkrétní charakter". (Hroch, J.: Praxe a tradice. Academia,
Praha 1989, s. 133.)
Zvláštní místo má v kontextu našich úvah o tradici jako nositelce
sociální informace věda. Zkoumání vývoje vědy a v návaznosti
na to proměn celkového duchovního klimatu doby se stalo v našem
století předmětem mnoha prací (Bachelard, Kuhn, Lakatos, Prigogine
aj.), které konstatují změny paradigmat, protiklad vědy klasické
a současné, permanentní revoluci ve vědách 20. století, potřebu
nové racionality, nový duch vědy. Radikální pohled na tyto otázky
představuje například postmodernismus, který zpochybnil legitimitu
univerzálních názorů fragmentárního původu, přehodnotil schéma
subjekt - objekt a schéma celek - část. Interpretativní revoluce
se snaží účtovat s dominantními schématy moderní doby, která
se u nás začínala prosazovat v devadesátých letech minulého století,
vede k pokusům o novou univerzalitu - univerzalitu celistvosti
pojaté jako množství rovnoprávných částí. Zásadní proměna vědy
je vztahována na kulturu jako celek.
Vztah vědy a kultury k tradici je přitom chápán různě. Soudobá
teorie vědy poukazuje při zkoumání dějin vědy spíše na prvky
diskontinuitní. Termínem vědecká revoluce se označují takové
změny, která představují radikální rozchod s dosavadním způsobem
myšlení a současně konstituování zcela nových vzorů. Toto pojetí,
které vzniká na základě analýzy vývoje přírodních a technických
věd, je ovšem přenášeno nejen na vědu vůbec, ale také na celou
oblast kultury. Přitom je zřejmé, že existují vědní diciplíny,
které zachovávají svou vnitřní kontinuitu, mnohdy dokonce jako
jednu z podmínek fungování. Kultura jako celek pak mechanismus
udržování tradice a její funkce přímo vyžaduje.
Na jeden z aspektů vztahu k tradici upozornila Jaroslava Pešková,
když připomněla, že tradice je mimo jiné manipulovatelný vztah,
že je to obraz minulosti ochuzený, vypreparovaný, stylizovaný.
Tradice není věda, je však nutným kontextem i vědy. "Právě jako
instrument je tradice funkční, vytváří sounáležitost generací
i rozmanitých skupin a vrstev...Je vždy důležité tradici "mít"
jako nástroj, ale nikoli "být" v zajetí tradice." (Pešková, J.: Tradice
a budoucnost. Dějiny a současnost 1990, 3, s. 3.)
Jaké tedy má v nových souvislostech, v atmosféře bodu obratu,
historického zlomu tradice místo a funkci? Pouze připomínám varování,
které bylo ve vztahu rozchodu s tradicí a poruch identifikace
vysloveno Konrádem Lorenzem v jeho práci 8 smrtelných hříchů.
Nelze přejít, že tradice je přirozenou součástí informační paměti.
Ostatně i vztah postmodernismu k tradici je dvojaký - na jedné
straně chce být rozchodem s dosavadní tradicí evropského antropocentrického
a logocentrického racionalismu, na straně druhé si je dobře vědom
přítomnosti tradice a jejích funkcí v narativním poznání a v
našem běžném jednání.
Když uvažujeme o tom, co pro nás znamená tradice jako informační
paměť, je třeba si uvědomit některé obecné momenty fungování
tradice. Tradice v prvé řadě funguje jako kontext. Během svého
života vstupujeme do mnohých souřadnic. Mají různou povahu. V
určitých situacích se vyžaduje určité chování, v určitých skupinách
(rodina, kolektiv, přátelé) se předpokládá určitý typ vztahů,
seznamujeme se s určitou nutnou sumou poznatků, mluvíme určitým
jazykem. Většinu těchto aspektů našeho života si nemusíme neustále
zdůvodňovat a obhajovat, jsou zde a my jsme jejich součástí.
Tradice zde vystupuje jako vědomí souvislosti, jako sdělení o
smyslu a významu.
Za druhé vystupuje tradice jako konsensus. Pokud je vyhlašován
princip plurality názorů, oprávněnost mnoha výkladů, je současně
potřebné porozumění, dialog. Nejenom ve vědě, ale také v ostatních
oblastech kultury je dialog a následný konsensus nutnou podmínkou
jejich fungování a dalšího rozvoje. Porozumění neznamená ztotožnění.
Předpokládá však pochopení partnerových východisek a závěrů,
vědomí souvislostí, vědomí celku, vědomí odpovědnosti. Ve zvláštním
smyslu je tradice vlastně jedním ze způsobů legitimizace, kdy
se shodneme na určitém stanovisku, respektive jej akceptujeme,
protože vzniklo v minulosti a prokázalo tehdy, respektive opakovaně
svou funkčnost a oprávněnost, nebo je spojeno s určitou autoritou.
Můžeme snad jinak říci, že jsou to kritéria přijatá v sociálním
okruhu účastníků rozpravy (Lyotard).
Tradice je za třetí potenciálem. Nepůsobí pouze aktuálně, ale
existuje i potenciálně, latentně. Události, jevy, struktury a
myšlenky dávno minulé mohou být v určitou, pro ně vhodnou dobu
aktualizovány, znovu vyloženy, mohou často překvapivě silně opět
působit, někdy ovšem transformovány a se změněným významem než
původně. S tradicí musíme v tomto smyslu počítat, může být využita
pozitivně, může však působit i negativně. To je snad jeden z
důvodů, proč bývají kolem tradice rozpaky, nedorozumění, nesouhlas.
Tradici však nelze vyřadit proklamací. Je ambivalentní, jak o
tom svědčí ostatně i některé soudobé sociokulturní procesy.
Prostor pro uplatnění tradice vzrůstal a vzrůstá zřejmě v podmínkách
zvětšení izolace určitých společenství případně v obdobích ohrožení
těchto společenství a jejich zlomových situací. Na jedné straně
by se mohlo zdát, že se nyní díky danému způsobu života, daným
technologickým postupům v oblasti materiální výroby a vzrůstající
dynamice jejich změn, díky působení masových sdělovacích prostředků,
modernizaci školní a výchovné činnosti, unifikaci a komputerizaci
kultury možnosti tradice jako prostředníka zkušeností mezi generacemi
i v rámci generace značně zúžily. Na straně druhé však zkušenosti
dostatečně přesvědčují o tom, že se hledisko tradice stále významně
spolupodílí jako činitel při výběru, hodnocení, přijetí či odmítnutí
informací a zkušeností. Unifikace kultur podporovaná masovými
médii vyvolává pro mnohé překvapivé, v zásadě však pochopitelné
obranné reflexy, projevující se v tradicionalismu, ochraně parciálních,
národních, regionálních, lokálních specifik. Tak i proměny současné
střední a východní Evropy vyvolaly často nečekané návraty do
minulosti, spojené s hledáním a potvrzováním identity národních
a státních společenství.
Die Tradition als die sozialen Information
Die Tradition ist ein Teil der Kultur, der bei der Übergabe
von den Erfahrungen und Informationen wesentlich mitwirkt und
die Kontinuität der Gemeinschaft bestaetigt. Sein Wirkungsbereich
ist umfangreich und in seinem Rahmen werden die Bedingungen fuer
gegenseitiges Verkehr, Verständnis und Verständigung gebildet.
Fraglich aber bleibt heutiger Gestalt des Mechanismus fuer die
Über- und Weitergabe , sowie auch für die Reproduktion von bestehenden
Strukturen, Wertsystemen und Handlungmuster.
File translated from
TEX
by
TTH,
version 3.00.
On 17 Jun 2001, 16:06.