(K šedesátinám)
Starosti lze mít různé. A i když zůstaneme jenom na půdě filosofie,
zůstává nám stále řada možností. Starosti mají fenomenologové
o to, jak uchopit vlastní prožitek, starosti mají existencialisté
o smysl svého bytí, analytičtí filosofové mají plno starostí
o smysl svých vět, filosofové postmoderně zaměření si zase dělají
starosti, aby nebylo poznat, že nemají starosti. Nepříliš početná
skupina filosofů a vědců si dělá starosti s tím, aby na tomto
světě zůstal vůbec někdo, kdo by mohl mít starosti. Řadí se k
nim i Josef Šmajs se svou starostí o bezkonfliktní koexistenci
kultury a přírody. Ke svým starostem se Josef Šmajs dopracoval
nikoliv přímočaře. Dokonce by se dalo říci, že většina z jeho
dosavadních šedesáti let
byla - samozřejmě, že ne bezstarostná - naplněna starostmi filosoficky
sice ne zcela běžnými, ale přesto více či méně zavedenými. Josef
Šmajs studoval, působil u vojenských útvarů, opět studoval a
působil na Vojenské akademii v Brně a zase studoval, tentokrát
filosofii na katedře filosofie FF MU, kde dnes působí jako profesor
a vedoucí katedry.
Šmajsova cesta k jeho dnešním starostem možná nebyla zcela přímočará,
ale to platí především o jeho studiích a zaměstnáních. Pokud
jde o filosoficko-teoretickou oblast zájmů, ta zůstává po celou
dobu relativně kompaktní a lze v ní vysledovat celkem jasnou
vývojovou linku. Technická studia se stala dobrým základem pro
jeho filosofickou reflexi techniky, pro zamyšlení nad její rolí
ve společnosti, které stále častěji provokovalo k systematickým
promýšlením otázek vztahu celé kultury a přírody a i třetí téma
- filosofické problémy evoluce - je, i když to tak na první
pohled nemusí být zřejmé, souznějícím tematickým doplněním spektra
Šmajsových filosofických starostí. Evoluce ve Šmajsově podání
není totiž výhradní záležitostí anorganické přírody a biologie,
ale je to proces, kterým je možné vysvětlit i vznik a růst společnosti
včetně fenoménu techniky. Podle evoluční ontologie, u jejíhož
zrodu Josef Šmajs stojí, se totiž zrození řádu odehrálo v dějinách
vesmíru minimálně dvakrát. Poprvé to bylo na samém počátku, kdy
byla odstartována evoluce vesmírných struktur, které alespoň
v jednom místě daly vzniknout organickému životu, podruhé to
bylo v okamžiku, kdy se v rámci tohoto organického života konstituuje
řád kultury. Myšlenka vzniku "řádu z řádu" není jenom ústředním
problémem zmíněné evoluční ontologie v podobě proklamace a hesla
na záložku, ale je to pracovní teorie, opírající se o četné poznatky
z oblasti přírodních věd, mezi kterými nelze přehlédnout například
Prigoginovo vysvětlení vznikání nového (nelineární termodynamika).
Řád kultury není v tomto pojetí pouhým prodloužením předcházejícího
přírodního vývoje, jeho výlučnost je dána hlubokým ontickým rozporem
mezi přírodou a kulturou, prezentovaným globálním konfliktem
technosféry s biosférou. I když má však Šmajs silný ekologický
cit, kterým mnohdy své okolí uvádí do rozpaků, není jeho starost
beze zbytku ztotožnitelná se starostmi ekologických aktivistů
a jejich hnutí. Šmajs totiž dobře ukazuje, kde je síla a slabost
jednotlivých ontických systémů, zdůrazňuje, který z řádů je závislý
na druhém a který, i když třeba poškozen, může dál existovat
i samostatně. Josef Šmajs má starost o kulturu, bojí se jejích
protipřírodních aktivit, které - nebudou-li nijak korigovány
- budou mít nepochybně sebedestruující efekt spočívající v tom,
že se zhroutí ta část přírodních systémů, které jsou nezbytné
pro přežití kultury. Příroda zeslábne a touto slabostí se zachrání,
protože oslabený systém již žádný jiný nad sebou neunese. Titul
jeho knihy Kultura proti přírodě ještě může vzbuzovat dojem
příslušnosti ke klasickému ekologickému paradigmatu, ale další
kniha Ohrožená kultura již zcela jasně sděluje, kdo bude v
případě neúspěchu odstraněn ze hry.
Jiný člen katedry filosofie FF, prof. Josef Macháček, říkával,
že ten, kdo má rád filosofii, nechť se zásobí knihami a věnuje
se dějinám filosofie, kdo má rád člověka, ten ať filosofuje.
Dovolím si na závěr lehké parafrázující rozšíření:... a kdo má
starost o celý svět a kulturu zvlášť, nechť se věnuje evoluční
ontologii.