Ačkoli název knihy napovídá, že by mohlo jít o pokus o ekologickou
etiku a její podtitul navozuje dojem systematického úvodu do
etiky, je obsah Forschnerovy práce spíše historický: zajímá se
o výklad některých základních etických problémů v antické (zejména
stoické), křesťanské (u Tomáše Akvinského) a osvícenské (Rousseau,
Kant) filozofii a pouze jedna kapitola je věnována problematice
člověka v dnešním technickém světě. Kniha má Úvod a sedm kapitol:
I. Koinos nomos - lex naturalis: Stoický a křesťanský přírodní
zákon, II. Dobré a dobro: ke stoickému zdůvodnění hodnotného,
III. O přirozených sklonech a sebenenávisti rozumu, IV. Hledání
čisté přírody: Přirozený stav a dějiny u J.-J. Rousseaua, V.
Mezi přírodou a technikou: K pojmu důstojnosti člověka, VI. O
rozkoši přirozeného jednání: Pojem života v slasti a důstojnosti
u J. S. Milla a VII. Humánní vidění konce: Cicero o smrti a nesmrtelnosti.
V Úvodu Forschner tvrdí, že cílem knihy je výklad premis etického
porozumění v současné době. Domnívá se, že k tomu je třeba vyložit
zejména pojmy ösoba" a "lidská důstojnost". Někteří filozofové
však těmto pojmům vyčítají, že na nich lpí teologický nános,
a tím je relativizují. Proto se Forschner snaží prozkoumat historické
kořeny a osudy těchto pojmů.V první kapitole vychází z moderního pojetí přírodního zákona
a přirozeného práva. Ty se podle jeho názoru vyznačuje dvěma
znaky: 1. Vztahují se na člověka obecně (jako animal rationale
et sociale), nikoli jako na člena nějaké konkrétní společnosti;
2. vytvářejí základy morality a principů práva, jimž jsou navždy
podřízeny lidské konvence a právní systémy. Moderní filozofové
se však neshodují v dalším výkladu těchto pojmů a shoda neexistuje
ani o významu a roli pojmu "příroda".Forschner hledá kořeny teorie přirozeného zákona ve stoicismu
a rozebírá také Herakleitovu a kynickou filozofii jako předchůdkyně
filozofie stoické. Stoickou myšlenku přirozeného zákona změnil
v právní princip Cicero. Novou strukturu získala stoická teorie
přirozeného zákona až v křesťanství. Forschner zkoumá především
rozdíly v chápání svědomí a boha u stoiků a křesťanských filozofů
a teologů. Zajímá se o Pavla z Tarsu a Tomáše Akvinského. Domnívá
se, že z učení Tomáše Akvinského (a stoiků) dodnes přetrvává
jádro, ze kterého musí vycházet platná etika: pojetí člověka
jako rozumného a společenského živočicha. Jako takovému mu přísluší
přirozené sklony, které vytvářejí objektivní rámec řádu a orientace
lidských cílů a jednání.Na počátku druhé kapitoly Forschner upozorňuje, že na rozdíl
od moderní etiky neexistovala v etice antické (ve stoicismu a
epikureismu) propast mezi mravní povinností a přirozenou touhou
po štěstí.Stoici uznávali objektivní existenci určitých dober (zdraví,
rozum, apod.), přičemž se odvolávali nejenom na intuitivní evidenci,
nýbrž i na empirické a metafyzické argumenty (consensus omnium
a teze o rozumnosti všeho přirozeného). Svou tezi museli bránit
proti sokratovské a kynické skepsi. V této souvislosti zkoumali
stoici i vztah jednání k situaci.Dobro lidí spojovali stoici s rozumem. Byli přesvědčeni, že k
poznání dobra lze dospět pouze pomocí poznání světa a že skutečně
dobré je jen to, co je dobré mravně a co vytváří štěstí člověka.
Tyto myšlenky byly spojeny v učení o mravním vývoji člověka a
vrcholily v poznání, že štěstí člověka je v dokonalé harmonii
se sebou samým, harmonii, která je dosažitelná jen díky porozumění
božskému světovému rozumu a v souladu s ním.Stoicismus je východiskem pro Forschnera i ve třetí kapitole jeho
knihy. Poukazuje na to, že stoická filozofie byla oblíbenou četbou
osvícenských filozofů. V této souvislosti upozorňuje zvláště
na stoické učení o oikeiosis - procesu vývoje, v němž se živá
bytost postupně stává jednotnou sama se sebou jako s rozumnou
bytostí. V pojmu ïnclinationes naturales" toto učení převzal
i Tomáš Akvinský. Ten od stoiků přijal i zdůvodnění příčin, proč
někdy člověk tento vývoj nesleduje. Na rozdíl od něho Rousseau
přijímá zdůvodnění kynické, založené na kritice současné společnosti
a kultury. Naproti tomu Kant se nedomníval, že přirozený rozum
může vést k rozvoji mravní osobnosti člověka. Vycházel spíše
z Platónova dualismu smyslového světa a světa idejí. Tím se jeho
myšlení liší od osvícenství vycházejícího z Francie.Čtvrtou kapitolu věnoval Forschner celou Rousseauovi. Považuje
jej za předchůdce moderních radikálních ekologických hnutí, o
nichž si ovšem myslí, že nemají perspektivu. Poukazuje na Rousseauovu
kritičnost a na jeho myšlenku o nutnosti nalézt skutečný přirozený
stav. (Hobbesův "přirozený stav" je ve skutečnosti vylíčením
společnosti.) Při svém hledání navazuje Rousseau na pozdně scholastickou
konstrukci čistého přirozeného statusu (lidská povaha bez milosti,
ale také bez dědičného hříchu) spíše, než na empirické poznatky
o přírodních národech, které byly už v jeho době k dispozici.
Jeho líčení lidské přirozenosti mělo i normativní charakter.
Avšak zároveň to byl obraz předracionálního stavu, kterému byla
vlastní zdokonalitelnost. Rozum - a s ním možnost omylu - patří
podle Rousseaua do sféry dějinnosti.Rodové dějiny mají podle Rouseaua nahodilý charakter, jak v tom
smyslu, že vůbec nemusely začít, tak v tom, že pokud začaly,
je jejich průběh dílem nahodilých lidských činů. Hromadění vědění
je doprovázeno fyzickou i morální degradací jednotlivců. Pozitivně
hodnotí Rousseau - na rozdíl od Buffona - rozum jen tehdy, je-li
s to napravit omyly starší reflexe a obrátit člověka k nové bezprostřednosti.
To se projevuje v Emilovi; v dílech svého stáří Rousseau v možnost
nápravy světa nevěří.Forschner je přesvědčen, že Rousseauova teorie přirozeného stavu
a principy politického práva jsou v nesmiřitelném protikladu
k modernímu světu.Pátá kapitola se jako jediná zabývá tématem, na který se
zdál ukazovat název knihy. Podle Forschnera politické, právní
a morální katastrofy tohoto století učinily z pojmu důstojnosti
člověka jeden ze základních pojmů našich právních představ. Nyní
je důstojnost člověka ohrožována technickým vývojem.Forschner tu zkoumá vývoj tohoto pojmu od antiky (Aristoteles,
stoici, Cicero) přes Tomáše Akvinského k renesanci (Pico della
Mirandola, F. Bacon) a k Rousseauově kritice víry v pokrok vědy,
který v Baconově pojetí měl přinášet i pokrok mravní. Moderní
pojetí důstojnosti je podle jeho názoru poznačeno Kantem, který
chápe důstojnost jako nepodmíněnou hodnotu, jejíž podstatu vidí
ve schopnosti morality osoby.Moderní myšlení podle Forschnera vychází ze vzoru objektivního
vědeckého poznání a má tendenci znehodnocovat vše, co nejde zkoumat
způsoby, jaké se používají v přírodních vědách. Podle jeho názoru
existuje možnost, že člověk bude pohlcen světem techniky a trhu,
který nebere ohled na jeho důstojnost. Tomu se lidé brání pomocí
pojmu lidských práv, která zakotvují lidskou důstojnost politicky,
ekonomicky i ekologicky. Pojem lidských práv týkající se ekologie
je založen na filozofické a náboženské tradici, jež obsahuje
povinnost člověka starat se o Zemi a bytosti, které mu byly svěřeny.
Forschner poukazuje na to, že tomuto příkazu odporuje praxe moderní
techniky při zacházení se zvířaty. Pokud jde o ekonomickou oblast,
zmiňuje se Forschner především o problému nezaměstnanosti.V šesté kapitole poukazuje Forschner na to, že v moderní době
se do centra etické diskuse dostala otázka po vztahu mezi štěstím
a morálkou. Chce tento problém ukázat na vztahu Kanta a Milla.
Oba chápou moralitu podobně (ve vztahu ke svobodě), avšak jejich
pojetí vztahu morality k rozumu a štěstí se od sebe liší. Kant
odmítá myšlenku, že rozum by měl primárně sloužit štěstí člověka.Forschner analyzuje Millův utilitarismus a zejména jeho pojetí
slasti. Poukazuje na skutečnost, že Mill zachovává antické dělení
slastí a je přesvědčen, že lidé se kloní k morálně hodnotnějším
slastem proto, že jim je vlastní pocit důstojnosti. Mill se vzdal
metafyzické myšlenky absolutní dokonalosti a nutí rozum, aby
se smířil s existencí reálných možností. Aby člověk dosáhl takového
realistického štěstí, musí překonat egoismus a musí také rozvíjet
své duchovní zájmy.Poslední kapitola je věnována Ciceronově úvahám o smrti,
o nichž se Forschner domnívá, že mohou říci mnoho i dnešnímu
čtenáři. Analyzuje především Tusculské hovory a upozorňuje na
to, že Cicero je psal v neradostné životní situaci.Cicero odmítá víru v antický obraz podsvětí. Smrt je buď úplným
koncem pozemského trápení nebo přechodem ke šťastnějšímu stavu.
Cicero sám dává přednost představě věčné existence duše, která
je čímsi božským v člověku. Po odloučení od těla putuje v souladu
se svou látkovou podstatou do nejvyšších sfér, kde se může věnovat
nazírání božských věcí. Cicero tuto svou víru ovšem prezentuje
spíše jako skeptik: Domnívá se, že lidé rozvíjejí vznešené představy
o světě - i za cenu omylu - proto, aby stabilizovali myšlenku
mravní výtečnosti člověka a poskytli mu sílu k vytváření sebe
sama.Ukazuje se tedy, že Forschnerova práce je souborem samostatných
statí věnovaných ovšem variacím na totéž téma, jímž je především
pojem důstojnosti člověka a vztah mezi moralitou a štěstím. I
když tedy, podle mého názoru, nesplňuje to, co naznačuje svým
titulem, podává zasvěcený a užitečný výklad aktuální etické problematiky
s ohledem na její kořeny v evropské filozofické a teologické
tradici.
Soudobá filosofie a metodologie vědy je téma, které nutně
musí přilákat čtenáře, zajímající se jen trochu o současnou kulturu.
Nejde tu jen o skutečnost, že je pro něj přitažlivá věda, jako
jeden z podstatných fenoménů kultury, ale i o to, že v souvislosti
s ekologickou krizí a postmodernismem se otevřela široká diskuse
o tom, co to věda je, jakou roli hraje ve vývoji člověka a jeho
společnosti a jak ji hodnotit. Fajkus se do této diskuse vědomě
zapojuje polemikou s postmoderním hodnocení vědy.
Kromě Úvodu má Fajkusova kniha sedm kapitol: I. Novopozitivistické
pojetí vědy a filosofie, II. Falsifikační model vědy K. R. Poppera,
III. Logicko-rekonstruktuvistické pojetí filosofie vědy, IV.
Historická a holistická koncepce vývoje vědy T. S. Kuhna, V.
Metodologie vědeckých výzkumných programů, VI. Metodologický
anarchismus P. K. Feyerabenda, VII. Současný stav a tendence.
Úvod své práce věnuje Fajkus výkladu o aktuálních otázkách, s
nimiž se dnes filozofie vědy setkává. Vychází z gnoseologické
problematiky platného poznání a konstatuje, že dnes se objevuje
pochybnost, zda věda toto platné poznání poskytuje. Tato pochybnost
pramení v neuzavřenosti vědeckého poznání, v jeho nesrozumitelnosti
a konečně ve faktu, že "věda uvolnila síly, které budí strach"
(s. 9). Proti všem těmto námitkám staví svůj optimistický názor
na vědu jako na způsob poznávání schopný pomocí získávání poznatků
adekvátních skutečnosti zabezpečit přežití člověka i v budoucnosti.
Do tohoto rámce pak zavádí výklad o filosofii vědy a jejích základních
úkolech. Po popisu jejich aspektů metodologického a gnoseologického
si klade i otázku, zda filosofie vědy vytváří celkový světový
názor a odpovídá na ni kladně. Zde si myslím, že Fajkus zbytečně
rozšiřuje kompetenci filosofie vědy. I když patřím rovněž k těm,
kdo se domnívají, že jedním z úkolů filosofie je podílet se na
formování celkového pohledu na svět a i když se domnívám, že
na jeho vytváření se spolupodílejí i výsledky vědeckého poznání
(a případně i některé metody, které naše myšlení z věd může převzít),
nedomnívám se, že touto filosofií je filosofie vědy. Ta se může
spíše vyslovovat o tom, jak se vědy na vytváření světového názoru
mohou podílet, případně, jak je světový názor může ovlivňovat.
Druhá kapitola je věnována významnému období analýzy vědy, tj.
novopozitivismu. Fajkus se zmiňuje o počátcích pozitivismu a
pak se soustřeďuje především na Vídeňský kruh. Zkoumá základní
rysy novopozitivistického chápání vědy, což je podle něho empirismus
(který klade do protikladu s fenomenologickým "zřením podstat")
a induktivismus. Zabývá se problematikou empirického kritéria
smyslu a probírá jednotlivé způsoby chápání verifikace. Poukazuje
na to, že sami novopozitivisté pozvolna ustupovali od příliš
rigorózních, a tedy nerealizovatelných požadavků. Kritizuje jejich
kumulativistické pojetí vývoje vědy. Věnuje se i rozsáhlé problematice
analýzy jazyka vědy, která je pro novopozitivismus charakteristická.
Konstatuje, že v současné době je novopozitivismus překonán a
jeho recidivy se objevují především v podobě tzv. üčebnicové
vědy" v pedagogické praxi.
Analýza přínosu K. R. Poppera se týká zejména jeho kritiky pozitivistického
empirismu a indukcionismu. Fajkus zdůrazňuje Popperovu myšlenku
předběžného vědění. Tvrdí přitom, že v Popperově pojetí se "hranice
tradičního empirismu i racionalismu povážlivě rozplývají" (s.
39). Zabývá se dále problémem falzifikace, hypoteticko-deduktivní
metodou, vývojem vědy, metodologickými konvencemi a konečně Popperovým
pojmem "třetí svět". Konstatuje, že v Popperově pojetí mizí kumulativistické
pojetí vývoje vědy. Vyjadřuje se však kriticky k pojetí falzifikace.
Zdá se, že mu uniklo Popperovo tvrzení, že falzifikovatelnost
je především logický požadavek kladený na teorii, která má být
pokládána za vědeckou. Domnívám se, že ve výkladu Poppera došlo
k posunu i tam, kde Fajkus tvrdí, že absence empirického je u
něj kompenzována posunem ke konvencionalismu. Je sice pravda,
že Popper tvrdí, že nejsme s to vědeckými a logickými prostředky
dokázat existenci vnějšího světa; považuje ji však za filozofický
předpoklad nutný pro vědeckou práci. Navíc se v jeho pozdějších
pracích objevuje jistý instrumentalismus - věda jako nástroj
lidského přežití -, který v poukazu na funkčnost vědy poukazuje
na existenci vnějšího korelátu lidských poznatků. Skutečnost,
že Popper přijímá realistickou hypotézu, jak to sám označuje,
jej vede k tomu, že nezamítá indukci jako takovou. Zamítá však
hypertrofovaný indukcioniusmus, který nachází u novopozitivistů
Vídeňského kruhu.
Ve třetí kapitole se Fajkus zabývá problematikou vývoje filozofie
vědy po válce. Právě tehdy se vyvíjí věda o vědě, v níž ústřední
místo zaujímá filozofie a metodologie vědy. Fajkus tvrdí, že
se v této době stávají aplikovanou logikou. Zabývá se pak některými
problémy, které z tohoto chápání plynou, jako je problém empirického
významu teoretických termínů (kde odkazuje zejména na pozdější
Carnapovy práce), a deduktivně nomologickým modelem vědeckého
vysvětlení. Konstatuje, že v této době se ještě objevuje představa
kumulativního vývoje vědeckých teorií a poukazuje na skutečnost
že se představa ïdeální" vědy jako logicky konzistentního systému,
která s kumulativismem souvisí, dostává do konfliktu s vědeckým
procesem jako tvůrčí činností.
Na tento závěr pak navazuje ve čtvrté kapitole věnované Kuhnově
teorii vědeckých revolucí. Kriticky zkoumá jeho historickou koncepci
a vytýká jí, že přes veškerý svůj dynamismus je vzdálena reálné
historii vědy. V souvislosti s pojmem "vědecká revoluce" Fajkus
Kuhnovi vytýká, že neříká, jak dochází ke změně paradigmatu,
případně se odvolává na mimovědecké faktory. Poměrně podrobně
rozebírá problém nesouměřitelnosti, proti němuž namítá, že ve
skutečné vědě se radikání nesouměřitelnost mezi jednotlivými
teoriemi ztěží vyskytuje. Kdyby tomu tak bylo, nebyly by možné
diskuse mezi zastánci různých teorií. S problémem nesoumeřitelnosti
souvisí i vztah teorie a pozorování. Fajkus uvádí různá stanoviska
týkající se tohoto problému a upozorňuje na to, že právě pojem
nesouměřitelnosti je využíván představiteli postmodernismu ke
zpochybnění vědy jako činnosti přinášející relevantní poznatky
o světě.
Pokusem o sjednocení Popperova a Kuhnova přístupu je podle Fajkuse
teorie vědeckých výzkumných programů Imre Lakatose, která je
předmětem páté kapitoly Fajkusovy knihy. Podle Lakatose jsou
dějiny vědy sledem po sobě jdoucch vědeckých výzkumných programů
skládajících se z "tvrdého jádra" a öbalu". Lakatosovi se tak
podařilo omezit počet vědeckých revolucí. Navíc nepřijímá Kuhnovu
myšlenku nesouměřitelnosti. Podle Fajkuse však Lakatos nedostečně
rozlišuje mezi výzkumným programem a teorií. V souvislosti se
skutečností, že Lakatos připouští možnost oživení tzv. degenerovaného
programu, tj. toho, který přestal být vědecky inspirativní, ptá
se Fajkus, zda Lakatosova koncepce může mít unifikující a univerzální
charakter ve smyslu závazné normy.
Oprávněně se Fajkus velmi kriticky staví ke stanoviskům P. Feyerabenda
v šesté kapitole. Poukazuje na skutečnost, že Feyerabend obrátil
vztah mezi teorií a pozorováním, který postulovali pozitivisté
domnívající se, že pozorování je na teorii nezávislé. Feyerabend
se naopak domnívá, že empirický význam pozorování je určen teorií.
Proto nemůže být žádná teorie vyvrácena konfrontací s empirickými
fakty. Odtud vyplývá Feyerabendovo tvrzení o existenci alternativních
teorií, mezi nimiž nelze pomocí vědeckých a logických prostředků
rozhodnout. Vítězství teorie vysvětluje Feyerabend "mocenskými"
a "politickými" faktory. Tím se věda dostává do souboru všech
možných sociokulturních aktivit. Z tohoto důvodu nemá podle Feyerabenda
smysl ani filozofie, ani historie vědy. Tyto Feyerabendovy názory
se staly předmětem Fajkusovy kritiky. Fajkus poukazuje na jejich
spojení s postmodernistickým výkladem chápání světa, tj. s jejich
odmítáním velkých vyprávění. To však podle jeho názoru znamená
ve svých důsledcích rezignaci na jakékoli teoretické myšlení.
Závěrečná, sedmá, kapitola je věnována současnému stavu a tendencím
ve filosofii a metodologii vědy. Fajkus v ní konstatuje, že jednotlivé
pokusy o postižení vědy pomocí jediného principu jako je verifikacionismus,
falsifikacionismus či striktní vědecké paradigma nebyly úspěšné.
Fajkus se domnívá, že tyto principy byly navíc formulovány s
určitým preskriptivním záměrem a pozitivně hodnotí současný obrat
k deskriptivnímu pojetí, který nalézá u G. Holtona. Sám se k
tomuto obratu kloní také a na tomto základě dochází k pluralistickému
pojetí vědeckosti. Domnívá se, že ve filosofii vědy došlo k obratu
i v pojetí vědecké racionality: zatímco dříve byla věda označována za
racionální na základě vnějších kritérií, nyní definice racionality
vychází z postupů vědy samotné.
Vydání Fajkusovy knihy je záslužným počinem zvláště v dnešní
době, kdy je potřeba vědu znát nejenom proto, že se sama stává
problematickou díky svému vnitřnímu i vnějšímu vývoji, ale také
proto, že ji je třeba bránit před pseudovědou. Na poměrně malém
rozsahu 136 stran nebylo možné postihnout všechny problémy, které
jsou s filosofií vědy spojené. Chybí mi například - právě v souvislosti
s vyrovnáváním se s postmoderním pojetím vědy - zmínka o pracích
S. Toulmina. Avšak i ve formě, v níž byla napsána, poslouží práce
jako zasvěcená informace pro zájemce a první vodítko pro ty,
kdo se budou chtít problematikou filosofie vědy zabývat hlouběji.
Knižní žeň Czesława Głombika (nar.1935) z devadesátých let1,
profesora Slezské univerzity v Katovicích, dává tušit, že mnohaleté
badatelské úsilí, soustředěné na dějiny filozofie 19. a 20. století,
představuje bohatě zásobený zdroj, ze kterého se lze dočkat ještě
dalších plodů. Svědčí o tom rovněž poslední z nich, Impulsy
i zbliżenia. Siedem szkiców z dziejów czesko-polskich kontaktów
filozoficznych. Śląsk, Katowice 1996.2
Kniha studií, věnovaných (s výjimkou studie o historických souvislostech
slovanského sjezdu) jednotlivým osobnostem dějin českého filozofického
myšlení, kterou autor otvírá postavou Jana Husa, je uspořádána
chronologicky a její časové zacílení zůstává v rámci Głombikova
vědeckého zájmu ustáleno na poslední dvě století.
Autor představuje v souvislostech polského filozofického a kulturního
prostředí Jana Kollára, Oldřicha Kramáře, Josefa Kratochvila
a Tomáše G. Masaryka. Portrét posledního z nich vychází z dobré
obeznámenosti autora s výsledky práce brněnského filozofického
centra, jehož knihu Kapitoly z dějin české filozofie
20. století. Red. J. Gabriel, vyd. Masarykova univerzita, Brno
1992, hodnotí v šesté kapitole, zaměřené na nejnovější dějiny
české filozofie.3 Knihu prof. Lubomíra
Nového Filozof T.G. Masaryk. Problémové skici (1994), Głombik
v kapitole věnované T.G. Masarykovi významně doplňuje široce
pojatým přehledem polských reflexí Masarykovy tvorby od dobových
recenzí z konce minulého století (M. Zdziechowski), přes meziválečné
období (K. Ajdukiewicz), až po výsledky nejnovějšího badatelského
zájmu současných filozofů (S. Jedynak).
Pátá kapitola o nadějích a rozčarováních kolem myšlenky slovanského
filozofického kongresu, tematicky navazuje na stať, jejíž ústřední
postavou je Jan Kollár a jeho pojetí slovanské vzájemnosti. Głombik
odlišuje literární a kulturní vzájemnost od slovanské vzájemnosti
"jako takové", jejíž existenci nelze předpokládat v libovolné
oblasti, a dokumentuje problém vzájemnosti v dobovém kontextu
neuskutečněného slovanského filozofického kongresu, plánovaného
na dobu těsně před začátkem první světové války, který měl zahájit
T.G. Masaryk přednáškou "Problém slovanské filozofie."
Úvodní skica o Janu Husovi nezkoumá tuto reformátorskou osobnost
na pozadí dobových myšlenkových proudů 14. a 15. století, ale
z perspektivy polského ekumenického myšlení, které otázku Husa
otevřelo a učinilo předmětem pokoncilových diskusí posledních
desetiletí. Novátorské názory z katolického Polska, ve kterých
přímočarostí vynikl zejména Stefan Swieżawski (přišel mj. s otázkou,
zda je Hus heretikem nebo předchůdcem II. vatikánského koncilu)4,
jsou o to významnější, že inspirovaly nejen diskuse v mimopolské
církevní a společensko-kulturní literatuře, ale rovněž názorovou
proměnu samotného Vatikánu. Z českých autorů, kteří "případ Hus"
domýšleli jak z pozic husitských, tak i z pozic společné křesťanské
konfese, Głombik připomíná a široce cituje Emila J. Havlíčka
a další autory.
Knihu prof. Głombika může český čtenář ocenit z více důvodů a
souhlasit lze rovněž s názorem jednoho z recenzentů, profesora
Karlovy univerzity Stanislava Sousedíka, že zejména přínosné
jsou obě kapitoly, ve kterých Głombik hodnotí méně známé postavy
české filozofie - Oldřicha Kramáře a Josefa Kratochvila. Autor
předkládanými sedmi studiemi navazuje na polského historika filozofie
Władysława M. Kozłowského, který jako první z polských filozofů
věnoval svůj zájem současné české filozofii, a současně jej významně
doplňuje právě studií o Oldřichu Kramářovi. Český filozof přírody,
který stál mimo oficiální univerzitní vědu (jeho přijetí odmítly
univerzity v Praze, Vídni i v Krakově), se stal ve své době na
krátko známým pouze jako pedagog, když navrhoval dalekosáhlou
reformu českého středního školství.
Na obálce knihy Czesława Głombika jsou portréty dvou osobností v situaci pomyslného dialogu - polského filozofa W.M. Kozłowského (1858-1935), který o polské filozofii a sociologii přednášel v Praze na Karlově univerzitě v r. 1923, a českého reformátora Jana Husa. Prof. Głombik patří k těm, kteří neúnavně a s velkou osobní opravdovostí rozvíjejí polsko-české filozofické vztahy. Lze si jen přát, aby pomyslný dialog, který naznačuje portrét J. M. Kozłowského, zakladatele Polsko-československé společnosti (Poznaň 1923), a který přesvědčivě uskutečňuje prof. Głombik, přinesl i na české straně zajímavou partnerskou odezvu. Olomoucké aktivity, završené např. vydáním autorova díla Český novotomismus třicátých let (Votobia 1995)5 a pilné kontakty moravských filozofických center se Slezskou univerzitou vzbuzují naději do budoucna, že v devadesátých letech zesílený dialog může přispět nejen k vzájemnému poznání historie filozofického myšlení ve středoevropském prostoru, ale posloužit i jako inspirace pro nové společné projekty.
V edici "Mistři věd" (na kterou recenzent upozornil již v předchozím
ročníku SP FF BU) vyšla - k nyní velmi živé a bohaté diskusi
o povaze vědomí - významná publikace od uznávaného filosofa
D. C. Dennetta. Autor hned v první větě čtenáře ujišťuje, že
"nám filosofům jdou lépe otázky než odpovědi" (s. 11). Vlastní
problematiku pak člení do šesti kapitol, jejichž názvy jsou:
1. Jaké druhy myslí existují? 2. Intencionalita: přístup intencionálních
systémů. 3. Tělo a jeho mysli. 4. Jak se intencionalita stala
středem pozornosti. 5. Stvoření myšlení. 6. Naše mysl a jiné
mysli. - Text je doplněn komentovaným úvodem do "dalšího čtení"
a obsáhlou bibliografií.
Hned výchozí kapitola hrozí zahltit čtenáře množstvím problémů,
jež nadhazuje. Ale to je dobře. Až příliš často při úvahách o
lidské mysli se setkáváme s redukcionistickými představami, při
nichž je mysl interpretována jen jako svého druhu biologický
komputer. Také z tohoto důvodu je zřejmě důležité vymezit, zda
intencionální přístup k realitě není pouze ßvévolnou antropomorfizací"
(s. 36). I u jednoduchých organismů dochází při reakci na podněty
z vnějšího prostředí k hledání "dobra", přičemž disponují rozmanitými
orgány s rozlišovací schopností, která umožňuje nějaké jednoduché
přepínání (typu "zapnuto, anebo vypnuto"). Metaforicky - a přibližně
- je tato intencionalita přirovnána k modelu "zámek a klíč"
(s. 43). Odtud není daleko k myšlence, že "mysl je v zásadě anticipátor,
generátor očekávání" (s. 62). Při této činnosti zpracovává informace
a sugeruje přirovnání k elektronickému médiu. Dennett se nevyhne
připomínce podvědomě v nás dosud žijícího Descartesova "notorického
dualismu mysli a těla" (s.79). Má za to, že se lze tomuto přístupu
vyhnout tím, že si uvědomíme, že při postupné evoluci se informace
vtělují do jednotlivých specializovaných částí těla tak, že celek
těla se posléze stává jakousi özvučnicí" pro tvorbu informací
a jejich převod do CNS. Dennett rozeznává několik hierarchicky
tvořených úrovní podle schématu "tvoř-a- zkoušej" (s. 85), pro
něž příznačně volí názvosloví: typ "darwinovský", ßkinnerovský"
a "popperovský", s jedním specifickým podtypem, "tvora gregoryovského".
Intencionalita se samozřejmě zaměřuje také na neexistující, ale
rozumně očekávané cíle (s. 105). Málo si uvědomujeme, že když
jsme konfrontováni s tzv. chytrým chováním živočichů, nemusí
být v korelaci s "chytrými myšlenkami" (s.116). Není jednoduchá
cesta od implicitní vědomosti k její explicitní reprezentaci
(s.128). Čím víc údajů se přesune do vnějšího světa, tím závislejší
člověk je na takovýchto "periferiích". "Každá lidská mysl...
je výsledkem nejenom přirozeného výběru, ale také kulturního
přeprojektování obrovských rozměrů." (S. 146.) "Co činí mysl
mocnou..., není to, z čeho je udělána nebo jak je veliká, ale
to, co dokáže dělat." (S. 151.) Na závěr je čtenář znovu konfrontován
s problematikou vztahu mezi bolestí, utrpením a vědomím. Neboť
jev uvědomované bolesti vrací zvláštním způsobem znovu celou
problematiku vědomých stavů k jejich subjektu. Autor si je jist
tím, že ač nekončí odpověďmi, dává aspoň varování, kterým pastem
při zkoumání dané problematiky je nutno se vyhnout.
Na střídmě vymezeném místě nemůže jít o podrobný a všestranný
rozbor. Výklad o hledání dobra a vyhýbání se zlu i u takové "řekněme
že ploštěnky nebo měňavky", navíc propojený s "racionalitou konu",
se mi jevil jako sympatická výzva také pro předběžné intuice
k etice. Možná že by se mělo zdůraznit, že a jak autor zapojil
do svých úvah doklady o "mentálních" schopnostech živočichů -
mimo člověka - zjištěných kognitivními etology (už v případné
konfrontaci s jinou autorovou knihou, z roku 1991, o "Vysvětleném
vědomí", kde se tato tématika vyskytuje pouze sporadicky). Za
zvláště inspirující považuji 4. kapitolu, s výkladem o üčení
typu ABC", s instruktivními obrázky k jednotlivým typologickým
modelům (od "darwinovského" po "gregoryovský"). Zdůraznit by
se měl autorův svěží styl, nepostrádající jemný humor a sugestibilitu
výkladu. Vážný zájemce o problematiku najde nejeden podnět v
komentáři literatury, umístěném na závěr.
Poněkud mate, jsou-li "gregoryovští" tvorové výchozím způsobem
uvedeni jako "pod-pod-podmnožina darwinovských tvorů" (s. 99).
Když si uvědomíme realitu Popperova ßvěta 3" a to, co souvisí
s modelem ßkupinové spolupráce" (jako předmětné a institucionální
"kultury"), pak je náležité spojit "gregoryovského tvora" přímo
s "popperovským tvorem" (tj. navázat tématiku uvozenou obr. na
str. 89 s tím, co je na str. 100).
Na závěr vlastního textu mi chybělo výsledné shrnutí aspoň předběžných
závěrů, z nichž by bylo mj. zřejmo, že a) lidské vědomí není
kvalitativně rovnocenné "biologickému" komputeru, b) koncept
sebe-vědomí je nanejvýš důležitý fenomén pro specifiku člověka
jako subjektu (přirozeně navozující historicky vzniklý a netestovatelný
pojem "duše"), c) ač je nenáležité redukovat vědomí a myšlení
na jeho chemicko-elektrický substrát, ani hypostazovaná holisticky
pojatá "duševní centrála" není schůdným řešením nastolených problémů,
souvisících s lidskou psychikou.
Český překlad (J. Peregrin) se čte dobře. Kromě drobných tiskových
chyb nenáležitě byl přeložen výraz "vice-chancellor" (s. 80),
nekonzistentně byl skloňován výraz Ärgos" (nesprávně na s. 112,
náležitě na s. 113), "čuch" není spisovný výraz (opakovaně s.
113), ap. Je nutno upozornit na věcnou chybu navozenou překladem
výrazu ïmpression" ze slovníku Humeova. V uvedené souvislosti
nejde o "dojmy", nýbrž o "vtisky" (s. 87). Škoda že pro pohodlí
čtenáře nebyly stránkové odkazy vztaženy k českým vydáním, kde
to bylo možné. - Dík nakladatelství za pohotové vydávání celé
této záslužné série.
Touto spíše anotací navazuji na svou recenzi knihy Dennettovy.
Je k tomu více důvodů. Sám Dennett se zčásti inspiroval Popperem.
Na druhé straně zde uvozovaná práce Popperova je zatím u nás
málo známa (a v paperbackové - dostupnější - verzi vyšla teprve
nedávno), přičemž je nadmíru svěžím uvedením do problematiky
ßvěta 3". Právě tato problematika je zjevně důležitá pro vytčení
specifiky lidské mysli a zjevného přesahu öbjektivního poznání"
nad zúženým vymezením sféry mentálna na její rozměr individuálně
psychologický a podkladově nervový.
Šest kapitol knížky vzniklo jako původně pracovní text k speciálnímu
cyklu univerzitních přednášek (roku 1969), motivovaných problematikou
vztahu těla a mysli. Zachycuje nejen vlastní (průběžně modifikovaný)
text, ale také po každé přednášce probíhající diskusi, čímž výkladu
dodává navíc nejen bezprostřednost, ale též čtenáři dále usnadňuje
pochopení Popperovy originální koncepce. Mělo by tu být zároveň
zřejmě řečeno, že a) publikace byla připravována k tisku až těsně
před autorovou smrtí (+1994) a s jeho dobrozdáním, b) spolu s
J. C. Ecclesem před dvěma desetiletími (1977) vydal obšírnou
monografii na podporu ïnterakční teorie" (s obsáhlým komentářem
tzv. "problému vztahu mysli a těla" v kap. P5 a uvozením tématiky
"tří světů" v kap. P2).
Po rozlišení objektivního a subjektivního poznání (1. kap.) Popper
vytkne autonomii ßvěta 3" (2. kap.), jejž vymezí jako produkt
vývoje (3. kap.; přičemž neopomene sdělit také to, v čem se od
Darwina liší). Ve zbývajících třech kapitolách si všímá aplikace
svého pojetí v některých speciálních otázkách, jež z takto navozené
koncepce plynou; od specifické funkce lidského jazyka jako "nástroje"
nebo lidské schopnosti anticipovat příští události (4. kap.)
přes kritiku fyzikalismu (5. kap.) až po obhajobu "racionality"
a pokorný hold tomu, co jsme jako intelektuální odkaz zdědili
k dalšímu rozvíjení (6. kap.).
Popper hned, jak je to jen možno, zdůrazní, že individuální ßvět
2" (tj. "mentální stavy" individua) interaguje nejen se ßvětem
1" (tj. vůči individuu vnější materiální realitou) - jak prohlašoval
Descartes - ale též se ßvětem 3" (jenž je svébytným světem
lidské vědy a kultury a jim odpovídajících institucí). "Svět
2" se takto stává prostředníkem mezi všemi třemi takto pojatými
světy a problém vztahu těla a mysli není adekvátně řešitelný,
pokud není do analýzy kooptován ßvět 3". (Přitom si Popper neopomene
hned všimnout "fyzikalistického" pojetí ve verzi Quineově. V rámci
ßvěta 2" lze registrovat üchopení" kamene nebo hole, nikoli
však "pochopení" nějakého úsudku, jejž Popper začleňuje do ßvěta
3".) Pak je uvedeno "tetradické schéma" (s. 10): na jeho počátku
je problém "P1", jenž vyvolá "zkusmou teorii" ("tentative theory",
"TT"), na niž naváže proces ëliminace možných omylů" (ërror
elimination", ËE"), jenž posléze vyústí v nové problémy "P2".
Takové schéma samozřejmě nevylučuje rozkošatění ve větší počet
"TT", na něž pak naváže jim odpovídající zmnožení ËE" i "P2",
jejichž výsledkem pak je "CED" ("critical evaluative discussion",
"kritická vyhodnocovací diskuse"). V rámci takto uvozené 1. kapitoly
dojde i na Darwina. Popper přitom prohlásí, že "většina filosofických
teorií poznání je dosud předdarwinská" (s. 14), rozuměj na úrovni
senzualismu 17. a 18. století. Bez vrozených dispozic by nemohl
být úspěšně navozen proces učení. V limitním případě k tomu nejsou
nutné ani oči ani uši. Jazyk, jemuž se mohou naučit i lidé bez
těchto fungujících orgánů, je klíčem k ßvětu 3". (Člověk si
nemůže nutkavě nepřipomenout takřka k nevíře dramatický osud
v 19 měsících života osleplé a ohluchlé Helen A. Kellerové, jak
jej ostatně dospělá popsala ona sama. V 24 letech graduovala
na univerzitě! Popper se o ní zmiňuje dokonce dvakrát. - Sám
jazyk je "záležitostí světa 3", jak Popper uvádí v diskusi; viz
s. 42. Také problematika pravdy je konceptem ßvěta 3". Samozřejmě
že v diskusi mezi vnímavými posluchači došlo také na problém
"morální pravdy". Snad lze na tomto místě uvést, že Popper nevěří,
že by existovaly nějaké "konečné ideály nebo morální zákony";
viz s. 46.)
V této pozvánce k četbě bych rád znovu připomněl Popperovu přesvědčivou
polemiku s redukcionismem (ve 3. kap.) a fyzikalismem (v 5. kap.).
Je jistě poučným pendantem k té variantě argumentace o lidském
vědomí, kterou už i český čtenář zná např. v pojetí Searleově
(v práci z r. 1992). Snad by se též mělo zdůraznit, že Popper
vidí problém vztahu těla a mysli jako jen ve vývojových kategoriích
zvládnutelný. Možná by se mělo také vytknout, jak Popper spojuje
svobodu se zodpovědností. Nelze zapomenout, když nám připomíná,
že "pokud žijeme, ustavičně přijímáme více, než co nám náleží"
(s. 142) a že bychom měli, pokud můžeme, k tomuto dědictví podle
svých sil přispívat.
V rozmezí necelých čtyř let vydal pražský filosof M. Král ve
vydavatelství Filolosofia dvě různé, autorsky pozoruhodně vyzrálé
knižní publikace. Zatímco první z nich ("Změna paradigmatu vědy".
Praha, Filosofia 1994, 86 s.) je zaměřena ještě převážně gnoseologicky
(viz recenze ve SPFFBU B 42), druhá zde recenzovaná publikace
gnoseologický rámec výrazně přesahuje. Českému čtenáři dobře
známý autor (již v roce 1968 vydal knihu Věda a civilizace),
který se po vynucené dvacetileté přestávce mohl znovu vrátit
ke své původní profesi, dokázal tedy tvůrčím způsobem navázat
tam, kde na konci šedesátých let skončil. Filosofické problémy
vědy, techniky a civilizace představuje však tentokrát v rámci
pozoruhodného ontologického konceptu, tzv. "procesně genetického
modelu", který ovšem sám skromně nazývá "předběžnou pracovní
hypotézou skutečnosti". I když by autor s mým zařazením jeho
nové publikace mezi dnes vzácné ontologické studie patrně nesouhlasil,
pokusím se nejprve ukázat, proč je takové zařazení možné a oprávněné.
Především je třeba říci, že toto zařazení nevyplývá z žádného
formálního hlediska: ani název knihy, ani názvy jednotlivých
kapitol (1. Předběžná pracovní hypotéza skutečnosti; 2. Vztah
civilizace a biosféry v paměťovém modelu skutečnosti; 3. Existují
meze civilizačního rozvoje? 4. Hypotetická východiska z civilizační
krize; 5. Návrat k výchozímu paradigmatu: Člověk a kosmos) neobsahují
termín ontologie či jeho deriváty. Ontologický ráz knihy je dán
výlučně jejím obsahem. Král se totiž rozhodl, na rozdíl od většiny
dnešních gnoseologicky či antropologicky orientovaných autorů,
zakotvit své úvahy o směřování dnešní technické civilizace v
širší, explicitně formulované filosofické vizi světa. Nebál se
přitom přijmout filosofický koncept evoluce zahrnující abiotický,
biotický i sociokulturní vývojový proces skutečnosti. Pozitivně
přitom reagoval i na svéráznou teoretickou výzvu uznávaného fyzika
Davida Bohma adresovanou filosofům, totiž na jeho provokativně
formulovanou myšlenku objektivní existence dvou různých řádů
skutečnosti. (Bohm, D.: Rozvíjení významu. Praha 1992.) Procesně
genetickým modelem skutečnosti jako v čase narůstající implikátní
a explikátní paměti Král tak vlastně rozšířil a konkretizoval
některé myšlenky Bondyho poněkud abstraktní nesubstanční ontologie
(Fišer, Z.: Útěcha z ontologie. Praha, Academia 1967). Jednoznačným
popřením existence jakékoli privilegované vrstvy jsoucna (paměťové
paradigma totiž žádnou privilegovanou substanční vrstvu nepředpokládá)
a příklonem k onticky tvořivému vesmíru, v němž je i člověk se
svou sebereflexivní pamětí koneckonců pouhým prvkem jedné z jeho
emergentně vytvořených paměťových vrstev, se Král pochopitelně
dostává do rozporu nejen se všemi otevřenými i skrytými zastánci
antropologického východiska filosofování, ale i s některými vlivnými
interprety jiných modelů kosmické evoluce (J. D. Barow se např.
domnívá, že na počátku vesmíru byla jeho uspořádanost nejvyšší).
Dostává se však také do souznění s myšlenkami rodící se evoluční
ontologie, jejíž obrys se tak i jeho zásluhou může dále zpřesňovat
(Šmajs, J., Krob J.: Úvod do ontologie. Brno 1991; 1994). Král
ovšem dosud filosoficky mlhavou proceduru samovolného růstu ontické
uspořádanosti vesmíru prokresluje (jinak a přesněji než to kdysi
učinil N. Hartmann) svým originálně pojatým vznikem nových paměťových
úrovní, které, jak píše, tu před tím nebyly a které obohacují
apriorní genetickou paměť skutečnosti. "Všechna dnes existující
apriorní genetická pravidla vznikla kdysi v evolučním procesu
emergentně - jako nová, předtím neexistující uspořádanost skutečnosti"
(s. 17). Zejména tuto část Královy práce považuji za mimořádně
podnětnou, a to nejen pro dnešní filosofy. Najdeme tu totiž i
nové inspirace pro diskuse o ontologickém základu takových specializovaných
disciplín, jakými jsou např. axiologie či logika: "člověk není
schopen introspektivně analyzovat svůj vlastní genetický kód.
Je však schopen tuto svou implikátní paměť morálně "cítit" a
její výstupy vnitřně registrovat jako své základní archetypální
"hodnoty"(s. 31); "náš "přirozený svět" je v podstatě selektivní
zobrazení části skutečnosti, která je relevantní pro naše přežití,
v naší neurální paměti"(s. 22).
K silným stránkám Královy knihy nepatří však pouze její zakotvení
v novém paměťovém modelu skutečnosti. Patří k nim také dobře
promyšlená analýza sociokulturní role techniky a vědy, a dokonce
i kritické autorovy výhrady vůči jiným filosofickým názorům.
Přesvědčivost jeho argumentů, mohu-li to správně posoudit, je
přitom dána pochopením širších speciálně vědních i obecně kulturních
souvislostí každého tématu a je posílena také tím, že Král odborně
i pedagogicky zvládl vysokoškolský obor kybernetiky.
Z úsporných důvodů se však dále omezím jen na komentář k problému
informačního zlepšování technologií a na poznámky k autorově
kritice dvou dílčích problémů: k přeceňování role trhu a postmodernímu
přístupu k vědě.
I když plně akceptuji odborně kompetentní nástin sociokulturní
funkce dnešní vědy a techniky, zejména dobře argumantovanou myšlenku
jejich skryté podřízenosti monetární regulaci, domnívám se, že
autor se při výběru možností eliminace nežádoucích ekologických
účinků dnešní techniky rozhodl jen pro jednu cestu, totiž pro
substituci energie informací. Jeho myšlenka, že üspořádanost,
jejíž kvantitativní mírou je informace, je schopna v cílových
procesech snížit (nahradit) spotřebu energie na dosažení cíle"
(s. 35) je sice v principu správná, ale dobře sedí jen na společnost,
která vyrábí hlavně základní spotřební předměty (odpovídá tedy
společnosti s převahou produktivních abiotických technologií
starého průmyslového typu). Vzhledem tomu, že se pronikavě změnil
obsah spotřeby a že normálním spotřebním předmětem se stala také
technika, není už hlavním ekologickým problémem v technologické
oblasti ani tak výroba (dnes ostatně značně racionalizovaná),
jako je jím vysoce marnotratná konečná osobní spotřeba. Biosféru
dnes totiž vydatně zatěžuje také technika spotřební (k níž např.
patří nejen miliardy spotřebičů našich domácností, ale i stamilióny
osobních automobilů). A protože hromadění a využívání této z
velké části zbytečné techniky žádné společenské racionalizaci
nepodléhá, je zřejmé, že vedle problému substituce energie informací
u této techniky (což má např. v případě automobilů i jiné techniky
své přirozené meze) by byla žádoucí také strukturní společenská
změna omezující spotřebitelský životní styl vůbec. Pouze energeticky
šetrnější produktivní technologie, které by znamenaly např. více
automatických praček a osobních automobilů pro více lidí, by
globální ekologický problém fakticky neřešily.
Skvělá a objevná je Králova kritika tržního fundamentalismu.
Autor tu výstižně formuluje to, co tak či onak pociťují mnozí
profesionální ekologové: "Monetární zisk a ne sama lidská sebezáchova
(přežití) je hlavní hnací síla a kritérium, které v současnosti
spoluvytváří naši velice problematickou budoucnost" (s. 37).
Přitom současně upozorňuje na rafinovanou vlastnost trhu bez
přívlastků, o níž se dnes raději veřejně nediskutuje: na jeho
schopnost přesouvat - prostřednictvím naší účasti na konzumu
- odpovědnost za vyčerpávání zdrojů a ničení biosféry na nás
všechny. Kdybychom však (teoreticky vzato), uvažuje Král, odmítli
svoji účast na konzumu, mohlo by se tím zamezit i výběru nevhodných
technologií: "Jenomže, kdo z běžných spotřebitelů je schopen
takto ekologicky posoudit svůj vlastní konzum, když to často
předem neumějí, anebo prostě nedělají ani ti, kteří technologie
navrhují nebo realizují?" (s. 38). Podle Krále "politické (státní)
instituce vyspělých zemí spíše střeží dosavadní, zčásti přežilé
tržní formy výběru technologií, než aby je pomocí vhodně renovovaných
pravidel tržní hry vždy znovu hodnotily... Pokud politická sféra
dnes nechápe anebo prostě ignoruje obrovské nebezpečí pro samo
lidské přežití... nese obrovský podíl odpovědnosti za zcela reálné
riziko sebezáhuby lidstva" (s. 38-39).
Králova fundovaná kritika postmoderního přístupu k vědě, která
byla z části obsažena již v jeho knize "Změna paradigmatu vědy",
vychází především z důvěrné znalosti komplikovaného tématu vědy.
Také proto nemůže Král přijmout povrchní postmoderní názor, že
věda je naprosto rovnocennou součástí všeho toho, co lidé v duchovní
oblasti vyprodukovali a že pravda je jen pouhá konvence a víra.
"Bez existence objektivní, intersubjektivně platné pravdy totiž
neexistuje žádné transkulturní měřítko, kterým bychom své subjektivní
dohady navzájem porovnávali..." (s. 82). Král také jednoznačně
a nedvojsmyslně formuluje to, co vyplynulo z jeho předcházející
analýzy: "hodnotová (tržní) deformace společenského využívání
vědy a ne věda sama přivedla vyspělý svět do dnešní globální
krizové situace" (s. 89). "Vůči vědě jako verifikovatelnému vědění"
- píše - "...neexistuje žádná varianta jiného verifikovatelného
vědění, které by s ní mohlo být trvale nekompatibilní (disjunktní)"
(s. 93).
Třetí kapitola o mezích civilizačního vývoje je pro ekologicky
orientované čtenáře podnětná zejména v části 3.4. "Meze tržní
regulace ("lassez faire")" a 3.5. "Hodnotové meze".
Čtvrtá kapitola "Východiska z civilizační krize" je ovšem podle
očekávání poněkud méně přesvědčivá. Není to však proto, že by
autor teoreticky podcenil toto téma či některý z jeho aspektů.
Již na příkladu hledání nových alternativních technologií jsem
částečně naznačil, že příčina může být hlubší. Král totiž přiřadil
emergentní vrstvu sociokulturní paměťi příliš souřadně či těsně
k logice přirozené evoluce ostatních paměťových vrstev jsoucna.
Je to samozřejmě možné a také obvyklé, ale podle mého názoru
to zakládá příliš klasickou předekologickou představu společnosti
jako druhé přírody, tj. jako pokračování a vyvrcholení přírodního
vývoje. Vyjádřeno v pojmech paměti, evoluce přírody pokračuje
v sebereflexivní paměti člověka a v sociokulturní paměťové vrstvě
civilizace. Nevznáším tu však výhradu k širokému pojetí paměti.
Domnívám se, že pro formulaci ontické podstaty krize a pro hledání
obecného filosofického konceptu jejího řešení je užitečné opustit
nejen příliš antropologickou rovinu úvah o člověku (zejména jako
jedinci), ale i pojmout kulturu (civilizaci) jako systém s jinou
konstitutivní informací, než jakou má příroda. Pojetí kultury
jako systému opozičního vůči hostitelskému systému Země, tj.
jako systému, který původní pozemskou přírodu stále více zatlačuje
a nahrazuje, umožňuje totiž ukázat i to, že při záchraně dnešní
globální civilizace koneckonců nejde ani tak o zdroje či o výše
komentovaný problém substituce energie informací. Jde totiž o
uchování jasné ontické převahy přírodních faktorů života nad
faktory kulturními, protože pouze těm prvním byla nevratným a
patrně i neopravitelným způsobem přizpůsobena lidská genetická
apriorní paměť. Ale to už jsou úvahy jdoucí za rámec této recenze.
Závěrem již zbývá dodat pouze to, že atributem všech Králových
knih je jejich vysoká odbornost, čtivost a dobrá srozumitelnost.
Knihu "Kam směřuje civilizace?, která otevírá řadu nových filosofických
problémů, by však měli číst nejen filosofové a ekologové: inspirativní
může být také pro politiky a studenty společenskovědních oborů.
1[4em]Např. Początki neoscholastyki polskiej. Universytet Śląski, Katowice 1991, s.276.
2[4em]Kniha vydavatelství Śląsk je sponzorována z prostředků vydavatelského fondu katowického vojvody.
3[4em]Jak o tom svědčí např. recenze na Filozofický slovník a bibliografii Jana Patočky, sleduje autor českou filozofickou produkci s kritickou reflexí a podnětnými dodatky. Srov. Cz. Głombik: Ö słownikowym wydawnictwie ołomunieckich filozofów", Kwartalnik filozoficzny 1997, T. XXV, Z.4., s.187-198 a Cz. Głombik: "Dzieło Jana Patočki w bibliograficznym przegłądzie", Ruch filozoficzny 1997, T. LIV, nr 4., s. 557-566.)
4[4em]Srov. dále: "Jan Hus - heretyk czy święty? Z Prof. Stefanem Swieżawskim rozmawia Anna Karoń", Więź, R.XXXVI, 1993, nr 2, s. 92-100.
5[4em]Viz Pavlincová, Helena: "Czesław
Głombik - tomizm czasów nadziei...", Religio, roč. 5., 1/97,
s.88-90.